Švédské dráhy zabodovaly v Norsku, získaly soubor tratí na severu. Domácí ztrácejí pozice

Norská železnice, ilustrační foto. Autor: Wikimedia Commons, Photo by JohnMNorská železnice, ilustrační foto. Autor: Wikimedia Commons, Photo by JohnM

Liberalizace osobní železniční dopravy v Norsku má dalšího zahraničního vítěze. Je jím dcera švédského státního dopravce SJ, společnost SJ Norge,

Liberalizace osobní železniční dopravy v Norsku má dalšího zahraničního vítěze. Je jím dcera švédského státního dopravce SJ, společnost SJ Norge, která získala balíček linek Sever, tedy především dálkové vlaky Oslo – Trondheim. Oznámilo to norské ministerstvo dopravy, respektive jeho železniční ředitelství Jernbanedirektoratet.

Smlouva má být podepsána na konci června, provoz SJ Norge začne za rok. Dohoda bude uzavřena na osm let s možností prodloužení o dva roky. Provoz na sedmi tratích ve středním a severním Norsku, které jsou součástí balíku, se má výrazně zahustit, zvýší se i kapacita jednotlivých spojů.

Bude rovněž vytvořen koncept Togbuss, který zlepší spojení se sídly, která leží mimo železniční síť. Zavede se dynamická tvorba cen jízdenek, nová má být i nabídka služeb, například snídaně na dálkových linkách nebo nové salonky SJ v Oslu a Trondheimu. Vozy si SJ Norge pronajme ze státního vozového parku Norske Tog, využije rovněž svůj vlastní vozový park. Smlouva obsahuje i pobídky pro testování vlaků s nulovými emisemi na neelektrifikovaných tratích.

Soupeřem SJ Norge v tendru byly norské státní dráhy Vy Tog (dříve NSB). Podle ředitelství železnic byla nabídka Vy mírně lepší, pokud jde o kvalitu, Švédové však výrazně bodovali cenou, když nabídka Vy byla o 28 procent vyšší. Zaměstnanci Vy přejdou plynule na nového zaměstnavatele, zachovají si přitom nynější mzdy. SJ nejsou na norských kolejích úplným nováčkem, provozují mezinárodní vlaky Narvik – Stockholm, Oslo – Stockholm a Göteborg – Halden.

Norská železniční síť (čítající přes 4000 kilometrů tratí) je pro potřeby liberalizace rozdělena do tří souborů. První, který zahrnuje především trať Oslo – Stavanger, získal už loni dopravce Go-Ahead Norge, vyjet by měl koncem letošního roku. Druhým vítězem je nyní SJ Norge. Poslední zahrnuje trať Oslo – Bergen, kde ještě probíhá soutěž. Uzávěrka nabídek je v srpnu. Jde také o poslední naději norských státních drah.

Balík Sever:

dálkové a noční vlaky Trondheim – Bodø
dálkové a noční vlaky Oslo – Trondheim
regionální vlaky Bodø – Rognan
regionální vlaky Lundamo/Melhus – Trondheim – Steinkjer
regionální vlaky Dombås – Åndalsnes
regionální vlaky Heimdal – Trondheim – Storlien
regionální vlaky Hamar – Røros – Trondheim

Tagy liberalizace železnice Norsko SJ Norge Top Vy
14 komentářů