Dopravci Železnice

Norské státní dráhy přišly v první soutěži o velkou zakázku, vytlačil je britský Go-Ahead

Vlak NSB ve stanici Kristiansand. Foto: Banenor.no
Vlak NSB ve stanici Kristiansand. Foto: Banenor.no

První soutěž na provozovatele dálkových i regionálních vlaků v Norsku končí porážkou státního dopravce NSB. Osmiletý kontrakt s opcí na další dva roky na provoz vlaků po trati Sørlandet Oslo – Kristiansand – Stavanger a dvou regionálních tratí má hodnotu 1,5 miliardy norských korun (4,11 miliardy Kč). Získala jej společnost Go-Ahead.

Výběr britského soukromého dopravce Go-Ahead oznámilo norské železniční ředitelství Jernbanedirektoratet v tiskové zprávě. V Norsku jde o průlom, dosud se tu provoz vlaků nesoutěžil a norské státní železnice Norges Statsbane (NSB) provozovaly vlaky bez soutěže.

V soutěži nerozhodovala jen cena, ta měla váhu 40 %. Zbytek připadal na kvalitativní ukazatele. Jernbanedirektoratet uvedl, že rozdíly v nabídkách v kvalitě byly velmi malé. Go-Ahead ale vyhrál hlavně díky ceně, byl o 21 % levnější než druhá nabídka.

Dosud platí Norsko svým drahám za provoz vlaků na této trase 486 milionů norských korun, od roku 2020 má Go-Ahead získat jen 250 milionů korun. Částka za kompenzaci se postupně bude snižovat. Podle železničního ředitelství byly všechny nabídky výrazně nižší, než dosud NSB požaduje.

Kontrakt se týká dálkových vlaků z Osla do Stavangeru jednou za dvě hodiny a také regionálních spojů mezi Egersundem a Stavangerem a z Arendalu do Nelaugu. Celkem jde o 5,5 milionu vlakokilometrů ročně, provoz začne v prosinci příštího roku. Firma neuvedla, s jakými vlaky bude jezdit.

Go-Ahead bude na zakázce spolupracovat se společností Kolumbus, která zajišťuje autobusovou a lodní dopravu v kraji Rogaland, jehož hlavním městem je Stavanger.

Podle podmínek soutěže Go-Ahead převezme zaměstnance norských drah s jejich pracovními podmínkami včetně například penzijního systému.

Go-Ahead je jedním z největších soukromých dopravců na světě, nedávno získal například velkou zakázku na provoz vlaků v Německu. Britská společnost zaměstnává 29 tisíc lidí, tržby loni dosáhly 3,5 miliardy liber.

Norsko soutěží mezitím provoz na další dálkové trase: z Trondheimu do Bodø. Norské železniční ředitelství už loni uvedlo, že cílem soutěží je zajišti lepší služby pro cestující. Původně bylo v tendru osm firem, nakonec zadavatel vybíral ze tří dopravců.

12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Souprava

Konec přepravy jízdních kol? 🙁

Kirschner

Jen 40 % z parametrů je cena? No tak u nás dobrých osmdesát a i kačka dolů hraje roli. A tak máme za méně peněz i méně muziky = lowcost and secondhand vehicles.

Asdf

Norsko je jedna z nejbohatších zemí na světě, takže se není čemu divit, že cena u nich není zrovna to nejdůležitější. Nicméně jak je vidět, tak ani Norům se nechce platit zřejmě nepříliš efektivního státního dopravce.

Anjel777

Hlavne nech si NSB udrží trate Oslo-Bergen a Oslo-Trondheim.Sú to nádherné žel.trate a verím,že štátny dopravca tam bude jazdiť so svojimi vlakmi čo najdlhšie.

Asdf

A kdyby si je neudržel, tak by je soukromý dopravce zničil? Nebo co tím chtěl básník říct?

jan

To se mají zákazníci na co těšit.

Britská kvalitní železnice se exportuje 🙂

Asdf

A co vy víte o současné britské kvalitě železnice? Povídejte 😉

raddie

Zajímavé bude, jak do toho zasáhne blížící se brexit.

J.L.

Norsko je ale v ESVO. Jak to bude s Británií to teď neví vůbec nikdo. Dá se ale předpokládat, že Go-Ahead bude postupovat jako např. easyJet, který založil dceru v EU (easyJet Europe ve Vídni).

Martin V.

No, pokud má převzít zaměstnance norských drah i s jejich smlouvami, tak asi bude muset zřídit společnost se sídlem v Norsku, která se bude řídit norskými pravidly.

Asdf

Norsko NENÍ V EU. ESVO je úplně jiné organizace. Neboli Brexit se na tom pravděpodobně nepodepíše vůbec nijak.