Dopravci Železnice

Norské státní dráhy přišly v první soutěži o velkou zakázku, vytlačil je britský Go-Ahead

Vlak NSB ve stanici Kristiansand. Foto: Banenor.no
Vlak NSB ve stanici Kristiansand. Foto: Banenor.no

První soutěž na provozovatele dálkových i regionálních vlaků v Norsku končí porážkou státního dopravce NSB. Osmiletý kontrakt s opcí na další dva roky na provoz vlaků po trati Sørlandet Oslo – Kristiansand – Stavanger a dvou regionálních tratí má hodnotu 1,5 miliardy norských korun (4,11 miliardy Kč). Získala jej společnost Go-Ahead.

Výběr britského soukromého dopravce Go-Ahead oznámilo norské železniční ředitelství Jernbanedirektoratet v tiskové zprávě. V Norsku jde o průlom, dosud se tu provoz vlaků nesoutěžil a norské státní železnice Norges Statsbane (NSB) provozovaly vlaky bez soutěže.

V soutěži nerozhodovala jen cena, ta měla váhu 40 %. Zbytek připadal na kvalitativní ukazatele. Jernbanedirektoratet uvedl, že rozdíly v nabídkách v kvalitě byly velmi malé. Go-Ahead ale vyhrál hlavně díky ceně, byl o 21 % levnější než druhá nabídka.

Dosud platí Norsko svým drahám za provoz vlaků na této trase 486 milionů norských korun, od roku 2020 má Go-Ahead získat jen 250 milionů korun. Částka za kompenzaci se postupně bude snižovat. Podle železničního ředitelství byly všechny nabídky výrazně nižší, než dosud NSB požaduje.

Kontrakt se týká dálkových vlaků z Osla do Stavangeru jednou za dvě hodiny a také regionálních spojů mezi Egersundem a Stavangerem a z Arendalu do Nelaugu. Celkem jde o 5,5 milionu vlakokilometrů ročně, provoz začne v prosinci příštího roku. Firma neuvedla, s jakými vlaky bude jezdit.

Go-Ahead bude na zakázce spolupracovat se společností Kolumbus, která zajišťuje autobusovou a lodní dopravu v kraji Rogaland, jehož hlavním městem je Stavanger.

Podle podmínek soutěže Go-Ahead převezme zaměstnance norských drah s jejich pracovními podmínkami včetně například penzijního systému.

Go-Ahead je jedním z největších soukromých dopravců na světě, nedávno získal například velkou zakázku na provoz vlaků v Německu. Britská společnost zaměstnává 29 tisíc lidí, tržby loni dosáhly 3,5 miliardy liber.

Norsko soutěží mezitím provoz na další dálkové trase: z Trondheimu do Bodø. Norské železniční ředitelství už loni uvedlo, že cílem soutěží je zajišti lepší služby pro cestující. Původně bylo v tendru osm firem, nakonec zadavatel vybíral ze tří dopravců.

12 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Jen 40 % z parametrů je cena? No tak u nás dobrých osmdesát a i kačka dolů hraje roli. A tak máme za méně peněz i méně muziky = lowcost and secondhand vehicles.

    • Norsko je jedna z nejbohatších zemí na světě, takže se není čemu divit, že cena u nich není zrovna to nejdůležitější. Nicméně jak je vidět, tak ani Norům se nechce platit zřejmě nepříliš efektivního státního dopravce.

  • Hlavne nech si NSB udrží trate Oslo-Bergen a Oslo-Trondheim.Sú to nádherné žel.trate a verím,že štátny dopravca tam bude jazdiť so svojimi vlakmi čo najdlhšie.

      • Norsko je ale v ESVO. Jak to bude s Británií to teď neví vůbec nikdo. Dá se ale předpokládat, že Go-Ahead bude postupovat jako např. easyJet, který založil dceru v EU (easyJet Europe ve Vídni).

        • No, pokud má převzít zaměstnance norských drah i s jejich smlouvami, tak asi bude muset zřídit společnost se sídlem v Norsku, která se bude řídit norskými pravidly.

        • Norsko NENÍ V EU. ESVO je úplně jiné organizace. Neboli Brexit se na tom pravděpodobně nepodepíše vůbec nijak.

Newsletter

Partneři


Výběr editora