Dopravci Železnice

Norské státní dráhy přišly v první soutěži o velkou zakázku, vytlačil je britský Go-Ahead

Vlak NSB ve stanici Kristiansand. Foto: Banenor.no
Vlak NSB ve stanici Kristiansand. Foto: Banenor.no

První soutěž na provozovatele dálkových i regionálních vlaků v Norsku končí porážkou státního dopravce NSB. Osmiletý kontrakt s opcí na další dva roky na provoz vlaků po trati Sørlandet Oslo – Kristiansand – Stavanger a dvou regionálních tratí má hodnotu 1,5 miliardy norských korun (4,11 miliardy Kč). Získala jej společnost Go-Ahead.

Výběr britského soukromého dopravce Go-Ahead oznámilo norské železniční ředitelství Jernbanedirektoratet v tiskové zprávě. V Norsku jde o průlom, dosud se tu provoz vlaků nesoutěžil a norské státní železnice Norges Statsbane (NSB) provozovaly vlaky bez soutěže.

V soutěži nerozhodovala jen cena, ta měla váhu 40 %. Zbytek připadal na kvalitativní ukazatele. Jernbanedirektoratet uvedl, že rozdíly v nabídkách v kvalitě byly velmi malé. Go-Ahead ale vyhrál hlavně díky ceně, byl o 21 % levnější než druhá nabídka.

Dosud platí Norsko svým drahám za provoz vlaků na této trase 486 milionů norských korun, od roku 2020 má Go-Ahead získat jen 250 milionů korun. Částka za kompenzaci se postupně bude snižovat. Podle železničního ředitelství byly všechny nabídky výrazně nižší, než dosud NSB požaduje.

Kontrakt se týká dálkových vlaků z Osla do Stavangeru jednou za dvě hodiny a také regionálních spojů mezi Egersundem a Stavangerem a z Arendalu do Nelaugu. Celkem jde o 5,5 milionu vlakokilometrů ročně, provoz začne v prosinci příštího roku. Firma neuvedla, s jakými vlaky bude jezdit.

Go-Ahead bude na zakázce spolupracovat se společností Kolumbus, která zajišťuje autobusovou a lodní dopravu v kraji Rogaland, jehož hlavním městem je Stavanger.

Podle podmínek soutěže Go-Ahead převezme zaměstnance norských drah s jejich pracovními podmínkami včetně například penzijního systému.

Go-Ahead je jedním z největších soukromých dopravců na světě, nedávno získal například velkou zakázku na provoz vlaků v Německu. Britská společnost zaměstnává 29 tisíc lidí, tržby loni dosáhly 3,5 miliardy liber.

Norsko soutěží mezitím provoz na další dálkové trase: z Trondheimu do Bodø. Norské železniční ředitelství už loni uvedlo, že cílem soutěží je zajišti lepší služby pro cestující. Původně bylo v tendru osm firem, nakonec zadavatel vybíral ze tří dopravců.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Souprava
Host
Souprava

Konec přepravy jízdních kol? 🙁

Kirschner
Host
Kirschner

Jen 40 % z parametrů je cena? No tak u nás dobrých osmdesát a i kačka dolů hraje roli. A tak máme za méně peněz i méně muziky = lowcost and secondhand vehicles.

Asdf
Host
Asdf

Norsko je jedna z nejbohatších zemí na světě, takže se není čemu divit, že cena u nich není zrovna to nejdůležitější. Nicméně jak je vidět, tak ani Norům se nechce platit zřejmě nepříliš efektivního státního dopravce.

Anjel777
Host
Anjel777

Hlavne nech si NSB udrží trate Oslo-Bergen a Oslo-Trondheim.Sú to nádherné žel.trate a verím,že štátny dopravca tam bude jazdiť so svojimi vlakmi čo najdlhšie.

Asdf
Host
Asdf

A kdyby si je neudržel, tak by je soukromý dopravce zničil? Nebo co tím chtěl básník říct?

jan
Host
jan

To se mají zákazníci na co těšit.

Britská kvalitní železnice se exportuje 🙂

Asdf
Host
Asdf

A co vy víte o současné britské kvalitě železnice? Povídejte 😉

raddie
Host
raddie

Zajímavé bude, jak do toho zasáhne blížící se brexit.