Cestovní ruch Dopravci Infrastruktura Železnice

Šumavu trápí výluky, GW Train má problém dostat se do depa

Regio Sprinter GW Trainu a čerpací stanice ve Volarech. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Regio Sprinter GW Trainu a čerpací stanice ve Volarech. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Šumavské lokálky se v posledních dnech a týdnech ocitly v zajetí výluk. Nepříjemné je především nečekané přerušení provozu v úseku Vimperk – Lipka na trati z Volar do Strakonic. Násep se zde ocitl v havarijním stavu poté, co jej narušily vydatné deště. Podle Správy železniční dopravní cesty hrozí porušení jeho stability.

Jak uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš, v místě probíhá geologický průzkum, v součinnosti s projektantem se hledá řešení a stanovuje rozsah a harmonogram potřebných prací. „Do dokončení průzkumů se nedají zodpovědně stanovit celkové náklady na opravu. Lze ale konstatovat, že výše opravy se bude pohybovat v desítkách milionů korun,“ uvedl Illiaš.

Jasná není zatím ani délka výluky, na webu dopravce GW Train Regio je uveden termín do 18. října. Firma ze skupiny Jihotrans tak musela nasadit náhradní autobusovou dopravu. Využívá jí přitom v celém úseku mezi Lipkou a Strakonicemi, za což se jí dostalo kritiky v některých internetových diskusích (včetně té na webu Zdopravy.cz).

Šéf Jihotransu Robert Krigar ale postup společnosti obhajuje tím, že oběhy vlaků výrazně komplikuje i téměř souběžná výluka na jiné šumavské trati z Číčenic do Volar. Vyloučen je úsek Prachatice – Volary, a to podle informací na stránkách firmy až do 26. června. Firma má přitom základnu v depu ve Volarech, kde se tratě sbíhají.

Zatímco s plánovanou výlukou na číčenické trati firma počítala, odříznutí vlaků od depa na vimperské tratě nechce připustit. GW Train nicméně slibuje, že po skončení výluky na číčenické trati bude náhradní autobusová doprava na vimperské trati zkrácena jen na úseky Lipka – Vimperk a Lipka – Bohumilice.

Aby toho na šumavských lokálkách nebylo málo, od pondělí do středy postihne výluka i třetí trať obsluhovanou GW Trainem, a to v úseku Horní Planá – Černá v Pošumaví. Mezi stanicemi budou jezdit busy.

16 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Je až zvláštní, že dopravce zde obsluhuje 3 tři tratě a na všech je výluka.

  • Tohle je problém každého malého soukromníka. Státní dráha budovala svá zázemí dlouhá léta a je rozmístěno po celé síti, takže v případě výluky/jiného problému je možné vozidla udržovat v jiném nejbližším depu. Soukromník, který buď převzal jednu správkárnu od státního, nebo má základnu kdesi ve starých budovách dráhy či „na zelené louce“, nikdy nebude takové možnosti mít. V tomhle má státní dráha velkou výhodu, která jen tak překonána nebude.
    Základna ve Volarech má pro tratě „patřící“ GW dobrou polohu (pokud tedy není výluka), ale nemá kapacitu na velké opravy vozidel. Zatímco státní dráha by závadné vozidlo odvezla do Plzně či Budějc, soukromník ho musí vláčet přes celou republiku buď do Šumperka, nebo do Krušných hor..

    • Ve výběrových řízeních je rozsáhlé zázemí státního dopravce zřejmou konkurenční nevýhodou, jelikož se nutně projeví v nabídkové ceně. A objednatel to samozřejmě neocení. Naopak alternativní dopravce vítězí díky nižším nákladům. Jasně to vidíte na příkladu GW. Pokud se následně v dané oblasti podaří státního dopravce vytěsnit kompletně, některá nepotřebná depa si noví dopravci za zbytkovou cenu zakoupí a liberalizační kruh se uzavře.

      • Hezky to do vás ten Krtek nalil, recitace na jedničku! A o 4. železničním balíčku vám náhodou Krtek nic nekázal, že ne?

  • Copak by GW train dělalo, kdyby odnášelo všechny výluky za posledních 15 let, to si „vyžralo“ ČD a.s., toto jsou jen dropty. Na tomto příkladu je vidět, jak je slavný soukromník zranitelný. I proto se po roce 1900 zestáňovala železniční síť v Rakousku-Uhersku, vždy celostátní dopravce měl možnost nasadit náležitosti z různých služeben, ale vysvětlujte to novoúředníkům, kteří viděli dráhu z rychlíku. Co jste chtěli máte!

    • Vidět dráhu z rychlíku znamená na to nádraží alespoň dojít.

      Ono zestátnění také nebyl dobrý nápad a víme kam to vedlo k tomu že místo toho aby dráha sloužila obyvatelstvu a průmyslu málem to všechno sloužilo dráze, ale to je jedno teď. Problém je totiž někde jinde, došlo k situaci kdy bude jedno z dep přístupné jen velkou oklikou, otázkou je jestli třeba nemají ještě nějaká další, všechna řešení ale budou znamenat komplikace. Volary si vybrali celkem dobře z pohledu toho že z nich lze vpravovat vlaky na tři směry současně, ovšem bohužel došlo k přerušení tratí do směrů kde další depo nemají. To by snad byl i problém pro ČD, zejména co se týče záchodů, nafta by snad šla zajistit i z cisterny co se s tím vozívá pro bagry a podobně.

      Další problém trochu je že nám železniční síť vznikala za úplně jiných podmínek a společenského uspořádání, jiného správního uspořádání a to se pořád nepodařilo předělat i přes jistá období horečné snahy po první válce a před druhou válkou, ale situaci to moc nevylepšilo. Do Vodňan se třeba jezdí úvratí přes Číčenice, což tedy s vratnými soupravami a jednotkami už není takový problém, ale přece jenom je to zdržení oproti možnosti jet přímo, pokud je navíc nutný přestup, tak to lidi od vlaku ještě bude odrazovat.

    • Co by ČD udělalo, kdyby obměnili
      svůj přestárlý vozový park a začali nabízet služby odpovídající dnešní době? Mohli jezdit dále, holt smůla.

      • Nemohli. To by se určitým krajským politikům tolik nevyplatilo.
        Navíc GW Train ani omylem nenabízí služby, odpovídající dnešní době.

        • GW vyhrál s nižší cenou, takže by se spíš nevyplatili ČD a co se vozového parku týče, rozhodně lepší než armáda osmsetdesítek. GW má nízkopodlažní vozy s klimatizací, wifi, zásuvkami, audiosystémem, neexistuje samoobslužný způsob odbavení cestujících a na toaletu si můžete dojít kdy chcete, protože vakuové WC není to samé jako díra v podlaze. Na lokálkové tratě komfort až až. To že zde často píší hlavně členové národního dopravce či správce tratě neznamená že ČD je nejlepší. A jestli jim ve vlaku neplatí režijky tak mi to opravdu strašně mrzí.

          • ČD opravdu není nejlepší a na své zákazníky prdělo na Šumavě dlouhá léta stejně, jako to dělá nyní GW Train, to bezpochyby. ČD ale kupodivu nenechávalo své cestující na zastávkách a neposílalo pro ně občas autobusy – to je u GW Train už asi běžný standard.
            A co se týká režijek, vzhledem k jejich ceně i tomu, že v mnoha vlacích ČD už neplatí, si je pořizuje stejně stále méně zaměstnanců.

            A k tomu zmiňovanému komfortu Regiosprinterů (když pominu, že každou druhou jízdu na Šumavě jsem naštěstí jel v docela dobrých 816):
            Píšete: „GW má nízkopodlažní vozy s klimatizací, wifi, zásuvkami, audiosystémem, neexistuje samoobslužný způsob odbavení cestujících a na toaletu si můžete dojít kdy chcete, protože vakuové WC není to samé jako díra v podlaze.“
            – Ta díra v podlaze žádný zázrak není, ale funguje vždy. Uzavřená WC mohou být a jsou často v poruše (i u ČD) a pak máte stejně smůlu.
            – Kromě Vámi zmíněných výhod 654 dále nabízí méně místa pro cestující , než Regionova, jen sporadicky háčky na kabáty, místo tak maximálně na 8 zavazadel nad sedadly v celém voze, hlučnou klimatizaci a ve spodní části v zimním období zimní odchov.
            – Proti Regionově a 810 nebo 816 má 654 lepší jízdní vlastnosti.

            Jen se přiznám, že nerozumím Vaší větě „neexistuje samoobslužný způsob odbavení cestujících“. Na šumavských lokálkách u GW Train neexistuje nic jiného, než právě jen samoobslužný způsob odbavení cestujících. Ve stanicích se prodávají lístky jen málokde, jinak lze využít jen internet nebo automaty ve vlacích. Revizoři se vyskytují sporadicky.
            Zvlášť pro náhodné cestující (a že jich tu v létě bude) nenabízí GW Train ani dostatek informací o odbavení. Celkově tento způsob je ubohý především při mimořádnostech a výlukách, kdy prostě chybí informace.

            Hlavní vinu na této situaci ale má pochopitelně především Jihočeský kraj, který na veřejnou dopravu a své občany dlouhá léta kašle a třeba integrovaná doprava je pro tento kraj sprosté slovo z říše sci-fi, smysl integrované dopravy nikdo na kraji nepochopil a nabízejí jen jeho ubohou imitaci.

            • Ono když provozujete 3 tratě a všech jsou výluky… Že by se správce tratě zrovna přetrhl v udržování tratí v provozuschopném stavu se říct nedá. A ještě kvůli GW? S národním dopravcem si lezou navzájem do… a jeden léta kašle na údržbu tratě a druhý na vozový park. Na 149 či na 160 jsou nabízené služby v pořádku (vč.odbavení průvodčím). Zatím bych počkal co bude, až se situace s výlukami uklidní.
              Já jsem zmiňoval komfort ve vozech GW obecně, upřímně raději pojedu ve vlaku s hlučnou klimatizaci, než v 810 alias skleníku. Na kratší vzdálenost možná, ale přes Vimperk do Nového údolí? Jasně nízká spotřeba a víceméně bezporuchovost, ale pozitiva pro cestující nevidím. ČD tyto vozy (obecně po ČR) provozuje 40 let bez ohledu na požadavky pro cestující. Do 810 se vejdou cca 2 kola, držáky zde nejsou. „Moderní“ Regionovy na Klatovsku například držáky na kola take nemají a kvůli hlučnosti motoru si sedám do vozu s nízkopodlažní částí, abychom se s ostatními vůbec navzájem slyšeli. Samozřejmě třeba obyvatelé Týna n. V. či Netolic by byli rádi i za tu 810. Ačkoliv si nejsem jistý, zda právě nekomfort přepravy nestojí za odlivem cestujících, kterým se pak objednatel dopravy při neobjednání brání.

              • Jeden z největších problémů 654 je to, že v zimě je tam zima. Já vždy doufal, že zpátky pojedu 816, kde zima není a sedačky jsou tam možná i pohodlnější.

                Ale obecně se nedá čekat, že by se u jakéhokli dopravce na lokálkách nejen JČ kraje zvyšoval komfort. Není k tomu žádný důvod, objednavatelé chtějí ušetřit na dotacích a poslední co je zajímá, je cestující.

    • Za Rakouska se soukromé drážní společnosti zestátnily hlavně z důvodu jejich prodelečnosti a z toho vyplývajícího zadlužení. Jenže tenkrát těm firmám patřily i koleje.

  • ČD někde v blízkosti Strakonic i Číčenic asi nějaké výzbrojní možnosti mají (Protivín = ?), a možná tam lze i „regulérně“ řešit odsávání fekálních jímek vozidel (aby to nenapadly složky hygieny), ale GWTR jako „konkurence“ je nesmiřitelný nepřítel …

    • Tady GWTR v podstatě konkurence není, každý obsluhuje jinou část sítě, takže by teoreticky i mohli spolupracovat. Nicméně taky bych se zdráhal podporovat subjekt, který mě jednou může stát krk.

Newsletter

Partneři


Výběr editora