Šumavu trápí výluky, GW Train má problém dostat se do depa
Regio Sprinter GW Trainu a čerpací stanice ve Volarech. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Šumavské lokálky se v posledních dnech a týdnech ocitly v zajetí výluk. Nepříjemné je především nečekané přerušení provozu v úseku
Je až zvláštní, že dopravce zde obsluhuje 3 tři tratě a na všech je výluka.
Tohle je problém každého malého soukromníka. Státní dráha budovala svá zázemí dlouhá léta a je rozmístěno po celé síti, takže v případě výluky/jiného problému je možné vozidla udržovat v jiném nejbližším depu. Soukromník, který buď převzal jednu správkárnu od státního, nebo má základnu kdesi ve starých budovách dráhy či „na zelené louce“, nikdy nebude takové možnosti mít. V tomhle má státní dráha velkou výhodu, která jen tak překonána nebude. Základna ve Volarech má pro tratě „patřící“ GW dobrou polohu (pokud tedy není výluka), ale nemá kapacitu na velké opravy vozidel. Zatímco státní dráha by závadné vozidlo odvezla do Plzně či… Číst vice »
Ve výběrových řízeních je rozsáhlé zázemí státního dopravce zřejmou konkurenční nevýhodou, jelikož se nutně projeví v nabídkové ceně. A objednatel to samozřejmě neocení. Naopak alternativní dopravce vítězí díky nižším nákladům. Jasně to vidíte na příkladu GW. Pokud se následně v dané oblasti podaří státního dopravce vytěsnit kompletně, některá nepotřebná depa si noví dopravci za zbytkovou cenu zakoupí a liberalizační kruh se uzavře.
Hezky to do vás ten Krtek nalil, recitace na jedničku! A o 4. železničním balíčku vám náhodou Krtek nic nekázal, že ne?
Copak by GW train dělalo, kdyby odnášelo všechny výluky za posledních 15 let, to si „vyžralo“ ČD a.s., toto jsou jen dropty. Na tomto příkladu je vidět, jak je slavný soukromník zranitelný. I proto se po roce 1900 zestáňovala železniční síť v Rakousku-Uhersku, vždy celostátní dopravce měl možnost nasadit náležitosti z různých služeben, ale vysvětlujte to novoúředníkům, kteří viděli dráhu z rychlíku. Co jste chtěli máte!
Vidět dráhu z rychlíku znamená na to nádraží alespoň dojít. Ono zestátnění také nebyl dobrý nápad a víme kam to vedlo k tomu že místo toho aby dráha sloužila obyvatelstvu a průmyslu málem to všechno sloužilo dráze, ale to je jedno teď. Problém je totiž někde jinde, došlo k situaci kdy bude jedno z dep přístupné jen velkou oklikou, otázkou je jestli třeba nemají ještě nějaká další, všechna řešení ale budou znamenat komplikace. Volary si vybrali celkem dobře z pohledu toho že z nich lze vpravovat vlaky na tři směry současně, ovšem bohužel došlo k přerušení tratí do směrů kde… Číst vice »
Co by ČD udělalo, kdyby obměnili
svůj přestárlý vozový park a začali nabízet služby odpovídající dnešní době? Mohli jezdit dále, holt smůla.
Nemohli. To by se určitým krajským politikům tolik nevyplatilo.
Navíc GW Train ani omylem nenabízí služby, odpovídající dnešní době.
A ČD je tam rovněž nenabízelo.
GW vyhrál s nižší cenou, takže by se spíš nevyplatili ČD a co se vozového parku týče, rozhodně lepší než armáda osmsetdesítek. GW má nízkopodlažní vozy s klimatizací, wifi, zásuvkami, audiosystémem, neexistuje samoobslužný způsob odbavení cestujících a na toaletu si můžete dojít kdy chcete, protože vakuové WC není to samé jako díra v podlaze. Na lokálkové tratě komfort až až. To že zde často píší hlavně členové národního dopravce či správce tratě neznamená že ČD je nejlepší. A jestli jim ve vlaku neplatí režijky tak mi to opravdu strašně mrzí.
ČD opravdu není nejlepší a na své zákazníky prdělo na Šumavě dlouhá léta stejně, jako to dělá nyní GW Train, to bezpochyby. ČD ale kupodivu nenechávalo své cestující na zastávkách a neposílalo pro ně občas autobusy – to je u GW Train už asi běžný standard. A co se týká režijek, vzhledem k jejich ceně i tomu, že v mnoha vlacích ČD už neplatí, si je pořizuje stejně stále méně zaměstnanců. A k tomu zmiňovanému komfortu Regiosprinterů (když pominu, že každou druhou jízdu na Šumavě jsem naštěstí jel v docela dobrých 816): Píšete: „GW má nízkopodlažní vozy s klimatizací, wifi,… Číst vice »
Ono když provozujete 3 tratě a všech jsou výluky… Že by se správce tratě zrovna přetrhl v udržování tratí v provozuschopném stavu se říct nedá. A ještě kvůli GW? S národním dopravcem si lezou navzájem do… a jeden léta kašle na údržbu tratě a druhý na vozový park. Na 149 či na 160 jsou nabízené služby v pořádku (vč.odbavení průvodčím). Zatím bych počkal co bude, až se situace s výlukami uklidní. Já jsem zmiňoval komfort ve vozech GW obecně, upřímně raději pojedu ve vlaku s hlučnou klimatizaci, než v 810 alias skleníku. Na kratší vzdálenost možná, ale přes Vimperk do… Číst vice »
Jeden z největších problémů 654 je to, že v zimě je tam zima. Já vždy doufal, že zpátky pojedu 816, kde zima není a sedačky jsou tam možná i pohodlnější.
Ale obecně se nedá čekat, že by se u jakéhokli dopravce na lokálkách nejen JČ kraje zvyšoval komfort. Není k tomu žádný důvod, objednavatelé chtějí ušetřit na dotacích a poslední co je zajímá, je cestující.
Za Rakouska se soukromé drážní společnosti zestátnily hlavně z důvodu jejich prodelečnosti a z toho vyplývajícího zadlužení. Jenže tenkrát těm firmám patřily i koleje.
ČD někde v blízkosti Strakonic i Číčenic asi nějaké výzbrojní možnosti mají (Protivín = ?), a možná tam lze i „regulérně“ řešit odsávání fekálních jímek vozidel (aby to nenapadly složky hygieny), ale GWTR jako „konkurence“ je nesmiřitelný nepřítel …
Tady GWTR v podstatě konkurence není, každý obsluhuje jinou část sítě, takže by teoreticky i mohli spolupracovat. Nicméně taky bych se zdráhal podporovat subjekt, který mě jednou může stát krk.