Cestovní ruch Infrastruktura Železnice Zprávy

Šumavská zajímavost: Soukromý majitel mění konec tratě k hranicím na místní dráhu

Soukromá část dráhy v Novém Údolí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Soukromá část dráhy v Novém Údolí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Zhruba 40 metrů soukromé tratě k bavorské hranici usiluje o status místní dráhy.

Nové Údolí na Šumavě se stane jedním z prvních míst v českých zemích, které bude mít trať v kategorii místní dráha. Z dosud podaných několika žádostí o přeměnu na místní dráhu je ta šumavská zřejmě nejkurióznější. Jde totiž o pouhých 42 metrů soukromých kolejí, které tvoří konec regionální dráhy Správy železnic číslo 197 Číčenice – Nové Údolí.

Vlastníkem čtyř desítek metrů tratě je Pavel Kosmata, který za žádostí o přeměnu regionální dráhy na místní stojí. Jeho část dráhy byla v minulosti součástí regionální dráhy do Nového Údolí, byla ale i s pozemkem převedena do vlastnictví Spolku Pošumavská jižní dráha a následně do vlastnictví jejího předsedy Kosmaty.

„Kolej trvale slouží k odstavení historických vozů, v nichž je zřízeno muzeum spolku pro zájemce o historii zdejších železnic,“ píše Drážní úřad v dokumentu na úřední desce, kterým oznamuje „zahájení správního řízení ve věci změny kategorie regionální dráhy v dopravně Nové Údolí“. V rozdělovníku je mimo jiné ministerstvo obrany, které musí sdělit, zda má 42 metrů kolejí strategický vojenský význam.

Vlastník přitom chtěl původně dráhu změnit na vlečku a v tomto smyslu také učinil první podání na Drážní úřad. V rámci správního řízení se ale ozvala Správa železnic. „V průběhu správního
řízení Drážní úřad obdržel stanovisko účastníka řízení – právnické osoby Správa železnic, ve kterém uvádí, že jestliže je uvedená kolej skutečně dráhou, měla by být zařazena spíše do kategorie místní dráha,“ píše se v dokumentech Drážního úřadu. Následně Kosmata, kterého zastupuje společnost Dr. Zenkl, žádost o přeměnu na vlečku stáhl a zažádal o změnu na místní dráhu.

Novela drážního zákona vnesla do českého práva kategorii místní dráha v roce 2017, teprve letos v dubnu ale tento status získala první (a dosud jediná) trať. Místní dráhou se stala zprivatizovaná regionální trať Čejč – Uhřice. O převod do kategorie „místní“ usiluje i obec Hevlín jako nový majitel regionální tratě Hrušovany nad Jevišovkou – Hevlín. Místní dráhou se zřejmě stane i celostátní dráha z Malešic na nákladové nádraží Žižkov, která bude po změně první místní dráhou v síti Správy železnic.

U místní dráhy je jednodušší především administrativa, provozovatel například nepotřebuje osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy a dopravce nepotřebuje osvědčení o bezpečnosti dopravce. Není také třeba dokládat Drážnímu úřadu finanční způsobilost. Na místní trať se také nevztahují technické specifikace pro interoperabilitu (TSI), tudíž zde není třeba v případě rekonstrukce budovat vysoká nástupiště nebo GSM-R. Nevýhodou pak je, že majitel nemůže čerpat dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Na místní dráze je podle zákona povolen provoz pouze „neveřejné osobní drážní dopravy, osobní drážní dopravy pro potřeby cestovního ruchu nebo provozované historickými vlaky“. Místní dráha musí být oddělena od jiné dráhy, i když v zákoně není přesně napsáno jak.

Odebírat
Upozornit na
guest
28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
HonzaEM

Tak tahle dráha je oddělená ukázkovým způsobem xD

Vlk

Tohle je pěkné. Fandím všem kdo má tyto aktivity. Držím palce ze severních čech !

Pavel Kosmata

No, že se naše aktivita dostane až ne tento server jsem nečekal. Ale nechť. 27 let aktivit na Novém Údolí bylo vždy vedeno snahou působit na znovuobnovení přeshraniční dopravy do Bavor. Proto jsme se do toho dali. A proto jsme v roce 2000 symbolicky hodili ojeté koleje na hranice (ona nejkratší mezinárodní železnice). Proto jsme také při získání opuštěného náspu pozemky ponechali v katastru jako „dráhu-provozní pozemek železnice“ a dokonce je tam i dobrovolné věcné břemeno „jen pro železniční účely“. Letos slaví trať Nové Údolí – Haimühle 110 let, tak jsme chtěli úsek za zarážedlem povýšit na vlečku, jako další… Číst vice »

tom

Fandím vám. A to že nějakej úředník musí něco udělat…asi je kolega Kalina jeden z nich….Myslím že i kdyby to dělali zadarmo tak jim z daní platíme dost….

Kalina

A budeme platit ještě víc, dokud se budou projevovat podobné rozmary za jediným účelem přidělat úředníkům práci jakýmkoli nesmyslem. Ale holt nic se neděje „zadarmo“, to je jisté.

Živnůstka

no Vy jste ale individum..!:-( Nechápete, že je to PŘESNĚ NAOPAK ..?!? Bože, ty to vidíš! Do čeho jsi duši dal…

BND 30

Kalina ! Byly dvě odpoledne. Nechte ten tablet. Prášky. A víte, co říkal primář… zapít !

švestka

Nechceš teda v pracovní době radši bouchat? Než se vykecávat na internetu, pak bude času na všechny žadatele dost a dost…

Kalanis

Ode mne také poděkování za to, že to tam provozujete.A pochvala za ten stěr poslance. K tomu mám, že to není poprvé, co Německo nebylo schopno se nějakou dobu napojit. Už se to stalo nahoře v Šlukonvském výběžku s tratí mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz. Dokud byla služba Panoramio, tak tam byly fotky. Tenkrát ČR kolejově došla až na čáru a na čáře bylo české zarážedlo. https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Railway_line_6666_(Germany)

Vilda

Pavle,nesloužil jsi náhodou v Plzni na Slovanech u VÚ 75-05?

Stichy

Držím palce a přeji úspěch. Už v roce 1997, když jsem šel přes tento přechod s Honzou Z., tak jsme o této trati nostalgicky hovořili. Věřím, že to jednou do Haidmühle pojede 🙂 Zase se v létě přijedu podívat.

Nováček

Někdy i malý chcaní proti velkýmu větru může přinést výsledek. Když se totiž vydrží dostatečně dlouho, i ten největší vítr přejde.

Živnůstka

hezké!:-)

Kalina

Jedná se o recesi, to je evidentní, stejně jako jejich „Nejkratší mezinárodní železnice na světě“. Jisté je, že se tímto nesmyslem musí zabývat dost lidí na náklad státu, tj. veřejného rozpočtu.

Frantisek

Pokud by se stát o své železnice staral a měl zájem mimo jiné i na jejich opětovném propojení s okolím, namísto nesmyslného útlumu (jenž nepochybně zaměstnává mnohem více lidí bez užitku), nemusel by čelit takovýmto případům. Proč si vůbec platíme devalvaci železnic a přesun většiny přeprav na silnice?

Kalina

Co má zmíněná recesistická akce společného s podporou železnice?! Kromě toho německá strana má zjevně jiné priority nežli budovat lokálku z Pasova do Nového Údolí. Dopravní obslužnost z německé strany pro turisty zajištěna je autobusy, nepochybně ekologičtějšími nežli jsou staré dieslové motoráky na straně české.

malej-jarda

Z Pasova do Waldkirchenu jezdí motoráky. Dál až do Haidmühle je trať snesená a na původním železničním tělese je šotolinová cyklostezka. Doporučuji projet, je to pěkné.
Až přímo do Nového Údolí nic nejezdí. Parkoviště a zastávka busu je na německé straně kousek od hranice, přes hranici se smí jen na kole nebo pěšky.

Kalina

Byl jsem tam, ještě když do Nového Údolí jezdil přímý rychlík z Prahy, to byl celkem atraktivní spoj, to už ale skončilo.

Jiří Kocurek

A kdyby ho nebylo, tak by seděli se založenýma rukama a brali tytéž peníze.

Inspektor státních drah

Trať?
To nemá ani na dva vagóny, šašek

BND 30

Jseš naštvaný, že ti vyklouzl nebo co ?

Živnůstka

pochybuju, že ho má vůbec kam strkat..

Živnůstka

komu tím prospějete, co?????

milan

Co všechno blbci vadí je neuvěřitelné.

Luděk S.

Tenhle úsek má potenciál!

Frantisek

Když je celá léta tak hloupě zazdívaný, tak určitě. Není naopak převedení na místní dráhu důsledkem nezájmu o využití? Nemožnost budoucí běžné dopravy, zde při troše snahy třeba do Pasova, bude naopak pro někoho kýženým hřebíčkem do rakve železnice…

BND 30

Jak nezájem !?! Je to MEZINÁRODNÍ železnice a převod je důsledkem zájmu. Nevím, co je na tom nepochopitelného !?

Bob

Tak ta je opravdu „místní“ v pravém slova smyslu.