dkv-spojujeme

Šumavská trať Strakonice – Volary se zabezpečení jen tak nedočká, MD projekt zakázalo

Motoráky GW Trainu ve Volarech. V popředí dvě 810, třetí vzadu Regio Sprinter (654). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMotoráky GW Trainu ve Volarech. V popředí dvě 810, třetí vzadu Regio Sprinter (654). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Sedmdesátikilometrová šumavská lokálka ze Strakonic do Volar zůstane i nadále bez zabezpečovacího zařízení. Správa železniční dopravní cesty na trati plánovala

Sedmdesátikilometrová šumavská lokálka ze Strakonic do Volar zůstane i nadále bez zabezpečovacího zařízení. Správa železniční dopravní cesty na trati plánovala osadit jednoduché zabezpečení zvané radioblok, s projektem ale neuspěla na ministerstvu dopravy. To dopisem z konce května osazení radiobloku fakticky zakázalo.

„S takto předloženým záměrem po věcné i formální stránce nesouhlasíme a nebudeme ho předkládat k projednání v centrální komisi ministerstva,“ píše ředitel odboru infrastruktury MD Josef Kubovský. Poukazuje mimo jiné na to, že na tuto regionální trať se budou v budoucnu vztahovat evropská pravidla pro interoperabilitu. To znamená, že na takové tratě bude možné montovat už jen celoevropský zabezpečovací a komunikační systém ERTMS.

Jenže ten je násobně dražší než radioblok, u kterého SŽDC počítala s náklady 60 až 100 milionů korun. „Zdá se nám, že tady absentují podmínky pro jednoduché zabezpečení regionálních tratí. Ukazuje se, že neexistuje levná varianta zabezpečovacího zařízení pro regionální tratě,“ reagoval na rozhodnutí ministerstva jeden z manažerů SŽDC.

Šumavská trať se tak může stát precedentem: stát ji raději ponechá zcela bez zabezpečení, neboť osazení drahého a jediného přípustného systému ERTMS se ekonomicky nevyplatí. Začínají se tak naplňovat chmurné vize, které přednesli někteří odborníci už v listopadu na konferenci Zabezpečovací a telekomunikační systémy na železnici v Českých Budějovicích. Podle nich může řada lokálek postupně zaniknout, neboť na jejich modernizaci stát nebude mít peníze.

Radioblok byl přitom před několika lety osazen na jinou šumavskou trať Číčenice – Volary. Stalo se tak po sérii nehod, které se neobešly bez smrtelných zranění. Od osazení zabezpečovače k žádné nehodě nedošlo.

Výluka

Trať Strakonice – Volary má smůlu i bez tahanic kolem zabezpečení. Od začátku června je zde kvůli sesuvu výluka, která je psána až do 18. října. Provoz mezi Lipkou a Strakonicemi zabezpečují náhradní autobusy.

Tagy lokálka Ministerstvo dopravy Strakonice SŽDC trať Volary zabezpečovací zařízení
52 komentářů