Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Nad hladinou nádrže Hracholusky je první nový oblouk železničního mostu

Výměna mostu na lokálce Pňovany - Bezdružice. Pramen: Facebook SŽDC
Výměna mostu na lokálce Pňovany - Bezdružice. Pramen: Facebook SŽDC

Výměna železničního mostu přes Hracholuskou přehradu na Plzeňsku vstoupila do další fáze. Nad hladinou se po dlouhé přípravě ocitl první nový oblouk mostu. Správa železniční dopravní cesty to oznámila na svém facebookovém účtu.

Technici nový oblouk nasunuli na most, kde jej spojí s původním obloukem. Celou konstrukci následně přetočí kolem osy, usadí a starou část odvezou k likvidaci. Most se skládá ze tří oblouků, které technici postupně složí na plošině u mostu a následně je přesunou na most.

Výměna jednoho oblouku tímto způsobem trvá zhruba měsíc. Druhá konstrukce na plošině je ve fázi svařování (původní most se nýtoval) a ve výrobně ve Slaném jsou již vyrobené a natřené všechny dílce třetí konstrukce. Výluka na lokálce Pňovany – Bezdružice by měla skončit v prvních měsících příštího roku, původně byla plánována do 19. listopadu.

Z tendru na zhotovitele vyšly vítězně firmy SMP a MCE Slaný, smluvní cena činí 109 milionů korun. Původní mostní konstrukce z roku 1901 není památkově chráněna a podle SŽDC nebylo možné ji zachránit. Ze starého mostu tak zbudou jen kamenné pilíře, které rovněž procházejí rekonstrukcí. Nová konstrukce se má maximálně blížit vzhledu té původní, je doplněna o lávku pro pěší a cyklisty.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
X 1
Host
X 1

Pro Soupravu, Pana X, Vrťáka a jim podobní. Vy šílenci. Uvědomte si, že legistativa v naší zemi neuvěřitelně pokročila. Dlouho, předlouho trvá každej krok směřující byť jen k modernizaci hlavních tratí. A u tzv. Rychlých spojení je to ještě horší. Zázraky kdy se dokázalo šmahem udělat v Praze na starym spojení cyklostezku, z Kyjova do Dubňan nebo z Nezamyslic do Morkovic, takové se opakovat nebudou a ani nemůžou. Protože jsme si za ta leta navolily vole do úřadůa ti vymyslely takové ptákoviny, že udělat z nefunkčni tratě cyklostezku je běh na desetiletí. A to nemluvím o ceně. Uvědomte si, že… Číst vice »

VRT
Host
VRT

Asi jste mě úplně nepochopil. Nejde o přestavbu každé lokálky na cyklostezku, v tom se s panem Soupravou rozcházím. Jde o to, provozovat efektivní veřejnou dopravu. Tečka. Pokud máte pocit, že rekonstrukcemi lokálek za stamiliony došlo k významnému zlepšení dopravní obslužnosti, v pořádku. Já říkám, že železnice má smysl jako dálková a příměstská doprava, případně marginálně jako „eko doprava do hor a lesů“. Za stamiliony investované do lokálek (kde se opravdu nezměnil počet lidí ve vlaku) bychom mohli v daném místě provozovat roky (desetiletí) kvalitní veřejné dopravy, která by navíc obsloužila daleko více zákazníků. Že to kraje raději zaříznou všechno… Číst vice »

X 1
Host
X 1

Vrt Ano jste srozumitelný. Také jsem zastánce efektivní dopravy. A jak říká můj bratr, tak jsou lokálky které mají šanci tedy perspektivu a jsou lokálky kterým nepomůže ani svecená voda. U těch lokálek se šancí, je třeba najít tu pespektivu. Například v okolí milionového nebo statitisícového města je každá trať perspektivní. Jen se musí najít správný koncept dopravy. Tím konceptem zcela jistě není myšleno zajíždění Šukafónu do Mochova. Ale při realizaci spojky (klidně neelektrifikované) z Mochova na trať do Prahy a vybudování záchytného parkoviště P+R, 15 -25 sociálních nebo develop bytovek o pěti patrech (např. pro zaměstnance které stát, město… Číst vice »

VRT
Host
VRT

No vida, to bych +- podepsal. Nakonec nejsem šílenec, ale máme velmi podobné názory. Co ovšem stát (kraje) dnes dělá? Jezdíme šukafonem do Mochova, rveme peníze do lokálek kde nikdo nejezdí, co hůř: tam, kde by byla nějaká historická cena lokálky pro nostalgické jízdy a podporu turistiky v regionu narveme odporné eurobetonové nesmysly (Mšeno), kilometry modrého zábradlí. Vše za stovky milionů. V rámci zastávkového šílenství postavíme zastávku na 4. koridoru uprostřed polí (s podchodem!!!). 30 let by tam mohli lidi jezdit autobusem k nejbližšímu většímu nádraží. Řádově levnější údržba se neprovádí. Opravdu důležité stavby (i menšího rozsahu) nejsou ani na… Číst vice »

Souprava
Host
Souprava

Já mohu nyní odpovědět jen stručně, ale je třeba upozornit, že i přes ty byrokratické překážky, co cyklostezkám šotouši a jiní lokálkoví aktivisté nakladli do cesty, je tu pár nadějí pro cyklostezky: 1) cyklostezky přinášejí mnohem více politických bodů než lokálky 2) cyklostezky lze někdy z až 90% dotovat z fondů EU, což jejich cenu snižuje k rozumné 3) extrémně slabé a ty nejvíce nesmyslné lokálky (např. Svojšín-Bor, oprava Kozí dráhy, oprava trati Mladotice-Kralovice) z evropských fondů naštěstí dotovat nelze nijak a na těch středně slabých (např. Pacifik) lze často zadotovat jen přejezdy, které přináší zrychlení i silniční dopravy* *touhle… Číst vice »

Alibaba
Host
Alibaba

ad1) To je sporný.
ad2) Ne cenu to nesnižuje, spíš naopak zvyšuje. Peníze jdou akorát přes jinou kapsu a je víc možností si na ně šáhnout.

EU zdroje neexistují, všechny prach jsou z daní vydolovaných z členských států.

Souprava
Host
Souprava

Kolik cestujících denně jezdí po této trati? Z mého pozorování tak do 8 osob na vlak, z čehož v zastávkách jako Kokašice nebo Trpísty/Erpužice či Blahousty nástup naprosto minimální (1-2 lidi za den). Do těchto obcí musí stejně jezdit autobus (s výjimkou periférních Blahoust), protože vlak zde žádnou reálnou obsluhu nenabízí. Celá oblast jde mnohem lépe vyřešit autobusovou linkou, peníze vyhozené za most přes údolí budou akorát chybět u potřebnějších staveb. Tato trať by našla mnohem lepší využití jako cyklostezka.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Vy to koukám pozorujete taky všude – asi jako Sauron, co 😀 OK se mění po 118 letech, tak hlavně, že máte jasno.

Štěpán
Host
Štěpán

Souprava, Pan X: Co máte pořád s tím hloupým nápadem rušit tratě kvůli cyklostezkám? Tato trať je jednou z nejvytíženějších lokálek v Plzeňském kraji (sám jsem si ji byl projet a z Plzně jel vlak skoro plný). Pokud by byla zrušena, máte zajištěno tisíce děkovných dopisů z Konstantinolázeňska a Bezdružicka, kde by nastal dost velký úpadek turistického ruchu. Prostě se smiřte s faktem, že tato trať využívaná je a bude.

VRT
Host
VRT

Štěpáne, už máte odpověď na to, jak je to s tím intervalem? A proč lokálka nemůže konkurovat IAD, zatímco příměstská a dálková doprava ano?
Jinak ta lokálka tady bude v provozu tak dlouho, dokud ji bude kraj platit.

Štěpán
Host
Štěpán

Já jsem snad někdy psal, že je tato trať vůči IAD konkurenceschopná? Ano, lokálka v provozu bude, využití spojů hovoří za vše. Tato trať má pro Plzeňský kraj význam asi jako pro střední Čechy Posázavský Pacifik (který taky nikdo nechce rušit). Ono to totiž není jen o tom, že se potřebuji někam dostat za každou cenu rychle. Stále existují lidé, kteří dávají vlakům přednost a to i za cenu delší cesty (a fakt to není kvůli šotoušství, důvody bývají mnohdy zcela jiné). Jenže je marné vysvětlovat to takovým fanatikům, jako jste vy, Souprava, Pan X a podobným, kteří nevidí (protože… Číst vice »

Kamil Maršálek
Host
Kamil Maršálek

Ono pánům totiž nestačí, že se od prosince ruší doprava nedaleko na trati 178, oni by nejraději zrušili všechno, všude byli, všude cestovali, všude znají místní dopravní poměry i kdo kam jede a proč. Naprosto souhlasím s p.Štěpánem, že Bezdružická lok. je naprosto unikátní díky okolní přírodě, vede přes Konst.lázně, je hojně využívaná, odlehčila vlakům z Plané na hl.trati, jsou na ní pořádány akce jako Bezdružické parní léto apod. O víkendu je vlak plný turistů, výletníků, cyklistů, navíc je stále ve hře projekt PLEKVAR, má přímé spojení s Plzní. A ty do nebe vychvalované autobusy, kde jsou o víkendu? Trať… Číst vice »

Pan X
Host
Pan X

Zbytečné rozhazování peněz. Ač je to možná hezká trať, do tohoto století nepatří. Proces optimalizace železniční sítě má v ČR zpoždění cca. 30 let.

Alibaba
Host
Alibaba

Tady má ten proces optimalizace této tratě proběhnout tak, že se trať z Bezdružic prodlouží do Teplé a v sočasně ve stávajícím úseku se narovnají některé oblouky.
Takže máte pravdu, je zpoždění.

Pan X
Host
Pan X

Nikoli. Ve všech Evropských zemích už proběhla optimalizace sítě tím způsobem, že byly zbytečné a zastaralé lokálky zlikvidovány. Tato trať je příklad takové, která už skutečně není v roce 2018 potřebná (autobusy to odvezou levněji, rychleji a pohodlněji). Prodloužení do Teplé je šotoptákovina, raději postavit cyklostezku nebo silnici z Pňovan přes Bezdružice, Teplou až do Karlových Varů k dolnímu nádraží s odbočkou z Teplé do Mariánských Lázní (pochopitelně na stávajícím železničním tělese).

Souprava
Host
Souprava

Nejenže je to šotoptákovina, ale hlavně je to také absolutně nereálné v příštích 234 letech. Ale vysvětlujte to šotouškovi. Oni dodnes věří, že se začnou stavět novostavby lokálek. 😉 Realita končí u toho, že se mooooožná, za hodně dobré ekonomické situace, postaví nějaké nové spojky dlouhé do 5 km. V podstatě nereálná je dostavba i Baťovy dráhy a to zde by počet lidí asi byl slušný, při spojení Zlína a Vsetína a celkově rychlejším spojení Vsetínska s Brnem a Zlínska se Slovenskem, ale i tak je to spíše nereálná stavba. Natož stavba nějaké nové lokálky.

Alibaba
Host
Alibaba

Proč lokálek? Naopak se mají stavět/opravovat/rekonstruovat trati pořádně, aby se jezdilo rychle a efektivně.

Štěpán
Host
Štěpán

Přesně tak

Kamil Maršálek
Host
Kamil Maršálek

Pan X: Silnici z Pňovan do Teplé? Děláte si srandu? Znáte charakter přírody na Bezdružicku, Tepelsku? Všude pastviny, chráněné území či území takřka nenarušené člověkem? A znáte problémy silnice I/20, zvláště v úseku z Bečova do KV v zimním období? Raději postavíte 50 km silnice (+ duplicitu z Bečova do KV), než 11 km tratě, která by spojila krajská města? A po tomhle tvrzení jsou všichni, kdo s Vámi nesouhlasí šotoušci či blázni? ČD jezdí do KV z Plzně přes Cheb, což je 161 km, přes Teplou je to 129 km (vlaky bývají plné, vy byste ji též zrušil) a… Číst vice »

VRT
Host
VRT

Skvělá myšlenka. Což přidat i Nová Bystřice – Litschau?

Alibaba
Host
Alibaba

Škoda toho paneláku v Bystřici za šturcem. 🙂 A nebo v něm vyrubat velké okno.

Alibaba
Host
Alibaba

Když myslíte…

xyz
Host
xyz

Doplním informaci, která v článku není uvedena: výluka trati přes tento most začala 23. 7. 2018 s předpokladem ukončení k 19. 11. 2018. Před několika týdny se na stránkách ČD objevilo info o prodloužení výluky až do 28. 2. 2019, tzn. posun o více než 3 měsíce oproti původnímu termínu.

Jirka
Host
Jirka

Přehrada je upuštěná kvůli opravě pilířů, nebo je nulový stav vody pod mostem kvůli suchu?

Martin V.
Host
Martin V.

Taky mě zaujalo, že to není „nad hladinou“, jak hlásá nadpis, ale „nad travnatým dnem“. Veřejně je k dispozici záznam o manipulaci za poslední měsíc, ale nevypadá to, že by něco schválně upouštěli. Přítok 2 m3/s, odtok 3m/s, takže aktuálně 6 metrů pod maximální zásobní hladinou: http://www.pvl.cz/portal/Nadrze/cz/pc/Mereni.aspx?id=MZHR&oid=3

Frantisek
Host
Frantisek

a neni spise jen zeleny bordel z ras na hladine, i kdyz vody je tam videt mene take … voda v te prehrade byla vzdy tristni co pamatuji, mozna na natoku to je lepsi.

levap
Host
levap

to zelený je hladina 😉
Hracho-lusky 😀

Martin V.
Host
Martin V.

Tak to je hustý…

Most
Host
Most

Dobrý příklad toho, že kopii staré nýtované konstrukce dnes nikdo nevyrobí. Na Výtoni podobnou „nádheru“ vidět nechci.

Tomáš
Host
Tomáš

Za to současný most je skutečná nádhera, ano. 🙂

Kubrt
Host
Kubrt

A co byste tam teda chtěl vidět?

Honza
Host
Honza

Ano, nýtovanou kopii takovéto konstrukce by dnes opravdu nikdo nevyrobil. Neprošla by statickým výpočtem…

Petr.R
Host
Petr.R

bohu díky, že to není památkově chráněný a ušetří nás to peníze.

XXXD
Host
XXXD

Asi tak.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Navržen byl: https://pamatkovykatalog.cz/?element=15268847&sequence=53070&page=2123&action=element&presenter=ElementsResults
Škoda, neškoda, to je otázka, především co se využití jinde k jiným účelům týče.

Alibaba
Host
Alibaba

Já si myslím, že jen mentálně narušený člověk navrhuje takhle staré mosty ocelové konstrukce na památkovou ochranu. To je spíš na žalobu za veřejné ohrožení a plýtvání veřejnými zdroji (nejen peněz).
Zajímalo by mě, jak si představujete využití k jiným účelům? Že se trať postaví jinou trasou? Konstrukce se „přenese“ k využití jinam?

Tomáš
Host
Tomáš

Ač jsem přítel starých věcí, přál bych si, aby podobný most mohl co nejdřív sloužit i na pražské Výtoni!

Partneři



CSCARGO