Šumavská trať Strakonice – Volary se zabezpečení jen tak nedočká, MD projekt zakázalo

Motoráky GW Trainu ve Volarech. V popředí dvě 810, třetí vzadu Regio Sprinter (654). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMotoráky GW Trainu ve Volarech. V popředí dvě 810, třetí vzadu Regio Sprinter (654). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Sedmdesátikilometrová šumavská lokálka ze Strakonic do Volar zůstane i nadále bez zabezpečovacího zařízení. Správa železniční dopravní cesty na trati plánovala

52 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nadsenec

Mnohem vetsi problem bude obdobne rozhodnuti MD pro celostatni drahy s rychlosti nad 100 km/h, kdy pri rekonstrukci trate bude stavajici rychlost ze napr.140 km/h na 100 km/h protoze nebude dovolena rekonstrukce LVZ. Dojde k vyznamnemu snizeni rychlosti vlaku osobni dopravy na koridorech.

Jiří

Možná by stálo za úvahu vymyslet nějakou obdobu DOZ s komunikací po GSM (nebo jiné) síti… Něco jako radioblok, ale i s motorickými výhybkami a návěstidly. Kabelizace by byla jen z reléové místnosti k jednotlivým vnějším prvkům (výhybka, návěstidlo, počítač náprav, EMZ, …) a dál by to šlo vzduchem. Odpadl by tak problém s kabeláží mezi stanicemi (ta nejdražší položka), se signálem (budova se nehýbe – stačí zvolit vhodné místo z hlediska signálu) a trať by mohla být řízena podle D1 jako klasická DOZka. Jen by se pak v místě řízení spárovaly údaje z jednotlivých stanic (např. z dopravny A… Číst vice »

Tomáš Záruba

Hezká myšlenka, ale zapomínáte na přejezdy. Vzhledem k nim je myslím klasická kabeláž podle trati nakonec stejně nejvýhodnější řešení. Další důvod může být, že ne všude je „po ruce“ VN přípojka.

Tomáš Záruba

Nechápu, co s tím má v tomto případě ETCS. Copak by tam někde hrozila rychlost nad 100 km/h? Reálně potřeba je tam spíš nahradit D3 DOZ – to jistě není zdarma, ale už fakt není první republika, D3 by mělo obecně být postupně zakázáno. Přechod na D1 by z fírů sejmul to břímě, že „všechno visí na nich“, jezdit dle světel je mnohem jednodušší, příspěvek k bezpečnosti (i zrychlení provozu rychlým křižováním) by byl i tak značný. RB je podle mě principielní nesmysl – je to jakási nouzovka, řešící nejhorší bezpečnostní díru D3, ale už ne zrychlení dopravy. Navíc je… Číst vice »

pa4vel

Zajímavé je, že vyloučený úsek vlivem sesuvu je jen Vimperk – Lipka, čili nějakých 15 km. Dopravce však zavedl NAD již ze Strakonic, 32 km zbytečné NAD, u některých spojů dokonce v celém úseku Strakonice – Volary. Pikantní je, že zítra se uskuteční oslavy 125 traťě Strakonice – Vimperk, kdy zvl.vlaky budou na trati normálně jezdit, ale pravidelné spoje díky nesmyslné NAD nikoliv. Divím se, že to objednateli nevadí.

Rtep

Také mne nejdřív udivilo, že čtyři vlaky mají napsáno, že budou nahrazeny v celé trase – ale uvedené vlaky 18121,
18123, 18120 a 18122 jezdí jen mezi Vimperkem a Strakonicemi.
Z Volar na Lipku tedy jezdí všechny vlaky. Zatím…

http://gwtr.cz/files/files/1527940247_gp9m9ppb.pdf

Jinak není divu, že objednavateli to nevadí – ono se jistým politikům vejde do kapes peněz docela dost. A je jedno, zda jde výběrové řízení nebo o takzvanou výluku.

Rtep

Nevím, zda bude v blízké budoucnosti na této trati vůbec něco potřeba.
Kvůli sesunutému svahu mezi Lipkou a Vimperkem (10 km) GW Train až do 18.října zastavilo dopravu z Lipky až do Strakonic (42 km). Důvod je jednoduchý – proč by provozovali vlaky, když se jim vlastně vůbec nechce.
S podobným přístupem dost pravděpodobně časem zmizí vlaky ze všech třech šumavských tratí. A kraji to bude jedno.

železničář v důchodu

Především by se ti ministerští úředníci, kteří vydali tak pitomé rozhodnutí, měli zamyslet nad tím, je-li třeba i na této trati udělat krátce po sobě několik nehod s tragickými následky, jako tomu bylo kousek vedle na trati Číčenice – Prachatice, pro kterou byl právě návazně na ty nehody radioblok vytvořen (vymyšlen) a na ní odzkoušen: jako by nestačila nedávná srážka vlaků u Křemže …
Kdyby ten radioblok instalovali v zájmu větší bezpečnosti dopravy v nejbližší možné době, tak do doby, než se síť „Šumavských lokálek“ dostane na řadu při budování ECTS, bude tato investice dávno ekonomicky odepsána.

Rado

Hmm. Je zajímavé jak někteří úředníci vydávají soubor rad a doporučení za posvátnou krávu (zákon). EU vydala danou směrnici s tím, že bude, pokud možno v nezměněné podobě, implementována do národních předpisů, norem jednotlivých členských zemí. Nicméně se samozřejmě počítá s tím, že stejně jako u jiných evr. předpisů bude implementace záviset na jednotlivé dané zemi. Stejně jako například pravidla silničního provozu, zemědělské a potravinářské normy normy na skladování nebo chovy, nakládání z odpady a mnoho jiných. V některých aspektech je naše země papežtější než Jeho svátost sama a v jiných zase ne. Například Německo otázku ETCS stále nemá uzavřenou.… Číst vice »

Vít Jůza

To je ta trať fakt bez zabezpečovacího zařízení? Komu se semafory hodily do sběru?

železničář

Musí tam být zabezpečovací zařízení, semafory na trati nejsou ,ale máme návěstidla.

JirkaK

trať je řízena podle předpisu D3

Jiří

Jedná se o trať se zjednodušeným řízením drážní dopravy dle předpisu SŽDC D3, tedy pouze radiostanicemi.

Semafory tam nejsou žádné, návěstidla jen v dirigující stanici Vimperk, jediná zabezpečovací zařízení (mimo staničního zabezpečovacího zařízení ve Vimperku) tam jsou přejezdová a zámky na výhybkách…

Dusanh

“ Začínají se tak naplňovat chmurné vize, které přednesli někteří odborníci už v listopadu na konferenci Zabezpečovací a telekomunikační systémy na železnici v Českých Budějovicích. Podle nich může řada lokálek postupně zaniknout, neboť na jejich modernizaci stát nebude mít peníze.“ Ano, konečně se o tom začíná mluvit. Železnice je nástroj na přepravu velkého množství zboží a osob. Buď je na té trati dostatečná poptávka, anebo není. V tom druhém případě nemá cenu řešit železnici, nasaďte tam busy (anebo třeba taxíky). Mimochodem, víkendový neprovoz busů NENÍ genetickou vlastností silniční dopravy… Ušetřené peníze věnujte na modernizaci železnice tam, kde to přinese násobný… Číst vice »

Jan

Tím ale ty obce uplně zrušíte. Protože busy nikdo jezdit nechce. Zejména ne po těch klikatých silnicích. A jsme asi jediní pit.mci, kteří neumí využít svá území (jen Prahu). Nehledě k tomu, že toto jsou tratě turistické – se zavazadly a koly a spol. Stačilo by udělat jednou za 50 až 100 let modernizaci a aspoň výměnu kolejí. Například na pacifiku to vyjde ejhle na směšných 20 mil/km. A poslední modernizace proběhla prý před 100 lety.

Dusanh

V ČR je možná 2/3 obcí bez vlakové dopravy, prostě proto, že tam žádná železnice nevede. A jsou zrušené? Nechápu, co je tohle za argument – je úplně stejný, jako „o víkendu autobusy nejezdí“.

Vít Jůza

Hodně obcí je skutečně více či méně zrušených, doprava je ovšem jen jedním z faktorů.

Ondra

Normálně se tu moc do diskusí nezapojuju, ale to co napsal Dusanh mi nedá. Vážně mi uniká smysl těchto ignorantských postojů, nereflektujících to, že lokální železnice má pro města a obce ve své trase značný multiplikační efekt. Kromě dopravní dostupnosti je to i funkce turistická- železnice vždy přitáhne mnohem více turistů. Také platí co už bylo napsáno- doprava busy není tak komfortní a lidé častěji přesedlají do aut, což má za následek jen další umrtvení dané oblasti. Zmíněná trať má navíc krásné výhledy od Vimperka dál a třeba stanice Kubova Huť je v mnoha ohledech raritní. V době, kdy obce… Číst vice »

Jan

Podívejte se, Budišov nad Budišovkou. vlak na koridor jezdí od brzkého rána do večera v taktu tuším 2 hodiny. Na Opavu, kde již trať není jezdí „ráno v poledne a večer“. Tedy na nic. Autobusy jsou drahé. Mě je v nich navíc ještě po těch drncačkách blbě. Bus navíc je blbě trasován, všude zajíždí, stojí pro každou tetku. Já bych rozhodně přešel k autu. A i ten cenový rozdíl pro kraj není zas tak velký. Vlak stojí víc. Ale vozí třeba dvojnásobek lidí, sedaček. Takže ta úspora je sporná – pouze se lidi na veřejnou dopravu vykašlou. A já nevím… Číst vice »

Dusanh

Tak se podívejte, kolik lokálek mají Rakušáci… A zrovna v případě BnB si nemyslím, že by to zabila (nebo zachránila) dráha. Co brání svážet lidi těma busama do Suchdola přímo k vlakům, se svázanými přípoji? To je jen otázka ORGANIZACE. Prostě tenhle model NENÍ udržitelný. Co by mohlo fungovat, když se lidi budou svážet k těm hlavním tratím, na kterých pofrčí „opravdová“ a moderní železnice. Můžou je tam svážet busy nebo tam budou (v budoucnu) dojíždět třeba elektromobily… V Suchdole jsem z BuB mnohem rychleji po silnici, než vlakem, a to i kdyby se do té tratě narvaly stamiliony. „Ano… Číst vice »

Jan

Ale je udržitelný, stejně jako byl udržitelný 150 let. Jsem psal, že státní výdaje jsou 1400 mld. Co je proti tomu 1, 2 mld navíc. Navíc, železnice dnes potřebuje mnohem méně lidí. Výpravčí nejsou. Atd. Cca 40 lidí méně z jedné regionální dráhy.

Dusanh

No tak jestli podle Vás působí dnešní železnice ve stejném ekonomickém a konkurenčním prostředí, jako před 150 lety, tak je pak jakákoli diskuse samozřejmě zbytečná…

Jan

Elektromobily mají baterku.

Milan

Osobní dopravu na lokálnách zabil především otřesný vozový park, tj. motoráky řady 810 a 814 regionova a ceny jízdného, které v reakci na postupně stále dostupnější automobilovou dopravu od roku 1989 naopak stále zdražovaly. Tento hloupý trend zdražování veřejné dopravy se zmírnil až v posledních letech díky integrovamým dopravním tarifům.

Ondra

Normálně se tu moc do diskusí nezapojuju, ale to co napsal Dusanh mi nedá. Vážně mi uniká smysl těchto ignorantských postojů, nereflektujících to, že lokální železnice má pro města a obce ve své trase značný multiplikační efekt. Kromě dopravní dostupnosti je to i funkce turistická- železnice vždy přitáhne mnohem více turistů. Také platí co už bylo napsáno- doprava busy není tak komfortní a lidé častěji přesedlají do aut, což má za následek jen další umrtvení dané oblasti. Zmíněná trať má navíc krásné výhledy od Vimperka dál a třeba stanice Kubova Huť je v mnoha ohledech raritní. V době, kdy obce… Číst vice »

Dusanh

Sněte si své šotosny dál. Buď tam je potenciál – nebo není. Cokoliv mezi tím je agonie.

KLP

Souhlas s Ondra.
Doporučuji fanatikům typu Dusanh, Tunel, VRT, Liposh, Jancurobijci a spol místo neustálého předkládání propagandy a svých pravd spolu s poukazováním na jiné země aby si přečetli něco přímo od odborníka projektanta silničních staveb a dopravy. Zde :

http://dopravni.net/zeleznice/16932/negativni-vlivy-ruseni-zeleznicni-dopravy-na-silnicni-infrastrukturu/

http://dopravni.net/zeleznice/19436/zeleznice-versus-cyklostezka/

http://dopravni.net/zeleznice/19382/trat-097/

A mimochodem, žijeme v Česku a né v Bavorsku a nechceme opakovat chyby jiných a dopadnout pomlácení a zničení v neustále sílící silniční dopravě.

a8n

Chtěl jste spíš napsat od nejtvrdšího jádra šotoultraz.

KPL

no comment pro ubohé ultras betonovo-asfaltové mafie

VRT

No, snažím se to tu zmiňovat poměrně často. Byl jsem označen za zlého a ošklivého člověka, co jezdí autem. Uvidíme co vy.

Tunel

Já taky… btw, taky auto nevlastníte? 😀

Pavel Novák

Dusanhe, zavřel byste tedy trať Strakonice – Volary ?
A co ostatní šumavské lokálky, na kterých nyní jezdí GW train ?

Jan

Jen bych čekal, na systému postaveného na gsm a gps od výrobce trochu nižší cenu.

Odpadlik

Proč je ETCS/ERMTS tak hrozně drahé? AFAIK to +/- stojí na přibližně stejných technologiích jako radioblok ne?
Navíc se to používá všude na evropských železnicích, takže bych si tipnul že dodavatelů této technologie bude víc.
Nevíte někdo?

Radek

Rozhodně nestojí na stejných technologiích. Radioblok nevyžaduje kabelizaci a nemá přímý dohled nad stavědly, ETCS ano, takže všude natahat kabely. ETCS potřebuje balízy, Dopplerův radar, protože má kontrolu rychlosti (radioblok tak maximálně znemožní odjezd z křižovací stanice). ETCS má zvláštní radiosíť, radioblok využívá komerční sítě. A tak dále.

Odpadlik

No IMO jsou ruzne levely pro ETCS ne? Tj chápal bych doppler radar u te nejvyšší úrovně, ale tady by snad stačil úplně základ ETCS první úrovně který ny nemusel být tak drahý, nebo se pletu?
Dík moc.

Jan

Pi.omci:-) Nevím proč by měla být tato trať interoperabilní:-) Ta má hodně daleko do koridoru. Radši nic a mrtvé. Už vidím, že se do Bruselu dostane, že tato šumavská trať není interoperabilní a Brusel to začne řešit. 🙂

Martin H.

Ad Petr: Ne nejsou. ETCS je extrémně drahá záležitost na pořízení od začátku svojí existence své všech vývojových stádiích. A to jak traťová část, tak vozidlová. Na tomto systému se nejlépe ukazuje fakt,že na dodávkách pro železniční dopravu nemravně vydělávají všichni dodavatelé. Pevně doufám,že při další nehodě budou všichni poškození důsledně vymáhat úhradu všech vzniklých nákladů na příslušných úřednících ministerstva a že vůči těmto bude vyvozená příslušná trestně právní odpovědnost.

železničář v důchodu

Hezká teorie (o tom postihu a odpovědnosti), ale bohužel pouze teorie (a určitě nejen v ČR) …

Petr

No asi jsem naivní, ale někdo tu psal, že náklady na nový zabezpečovač jsou ve vývoji, hw samotný je pak poměrně levný.
V takovém případě je to jako se spotřební elektronikou – cena klesá s velikostí série. Pokud by se zabezpečilo všechno, místo jen hlavních tratí, byla by dosažitelná cena za kus řádově nižší.
Vydělali by všichni včetně výrobce.
Varianta dvě jak dosáhnout stejného efektu je počkat pár let. Zahraniční výrobci už budou mít vývoj zaplacený na svých trzích a půjdou s cenou dolů.

David

Jestli si tohle opravdu myslíte, tak jste opravdu značně naivní. Celý systém ETCS je v prvé řadě lobby velkých zahraničních výrobců zabezpečovacího zařízení. Zpočátku vzletná myšlenka jednotného evropského zabezpečovače už se dnes zvrhla do mnoha národních mutací, kde jedna nemluví se druhou. A proti hromadné sériové výrobě a zlevňování celého systému se dá velice účinně bojovat neustálým vývojem nových a lepších verzí, které ale nemají zpětnou kompatibilitu. V tomto směru naprosto selhává ERA(European railway agency), protože už dnes máme tři HW verze a asi čtyři SW a jejich vzájemná kompatibilita je mírně řečeno problematická.

František

Myslím, že tento přístup skvěle odráží postoj některých lidí k železnici. Buď si důsledky neuvědomují, nebo je to přímo záměr. Inu, je potřeba dalších autokolon a plýtvání energií i prostorem…

Milan

Třeba se dráhy po letech zas vrátí k provozování i autobusové dopravy, jakmile bude hrozit rušení lokálek. Nakonec cestující by na tom mohl vydělat – jednotný tarif, jedna jízdenka až na místo. Pro dopravce nižší provozní náklady.

Souprava

Vážně neumíte nic jiného, než se neustále navážet do aut? Kdyby se vám takhle navážel někdo do vlaků, to by se vám líbilo? Kolik kolon vznikne na Šumavě bez té trati? (a ne, nechci jí rušit, jen mi přijde, že vám jakýkoli problém na železnici slouží jen jako záminka k další a další narážce proti autům… fakt se nechcete naučit být trochu tolerantní k lidem, kteří vlak nepoužijí…? Vám jezdit vlakem nikdo nezakazuje a nikdo vám nevyčítá jak tím jezdíte za jeho daně (protože ty vlaky si na sebe fakt nevydělají), ale vy všechny, kdo jedou autem, jen urážíte, že… Číst vice »

KPL

Souprava : Tento příspěvek snad ani nemůžete myslet vážně, pokud jo, tak je mi Vás líto a nechápu Vaše duševní pochody, musíte být opravdu poněkud mdlého rozumu. Nikde v diskuzích jsem si nevšiml nějakého arogantního napadání řidičů či nějakých požadavků snad na zákaz aut, spíše naopak se tu vyjadřují někteří diskutéři neustále pohrdavě o vláčkařích, šotouších apod. a jsou to paradoxně oni, co zde neustále propagují rušení tratí a omezování vlaků ve prospěch busů, minibusů, elektromobilů a kol. Takže kdo tady vlastně komu káže, jak má žít a co má dělat, že ?? Raději si něco přečtěte od odborníků na… Číst vice »

a8n

Mdlého rozumu jste zjevně spíš vy. A navíc se nestydíte brát si do huby jméno KPL.

KPL

no comment pro ubohého a8n

Jiří

Pro Souprava: Nevšiml jsem si, že by se tu někdo s diskutujících nějak vulgárně a hrubě navážel do řidičů aut, spíš se tu konstatují některá fakta. Naopak mi přijde, že někteří diskutující tu příliš halasně propagují a požadují rušení železnic a omezování vlaků jakožto jediného správného řešení dnešní dopravní situace v ČR. Já také platím ze svých daní jak dotovanou a těžce prodělečnou železnici, tak ale také platím všechny ty předražené a nekonečně se táhnoucí stavby silniční infrastruktury. A upřímně mám-li si vybrat, tak raději použiju vlak jako rozumnou a klidnou dopravní alternativu se všemi jeho výhodami i nevýhodami. Samozřejmě,… Číst vice »

Bindera

Kdopak si to dovolil sáhnout AŽD na kšeft ?

VRT

Jde o princip, zabezpečení dělá AŽD. Říkejme tomu dogma. O tom se nediskutuje.

Qěcy

Přesněji velké zakázky dělá AŽDse svými dcerkami. Zbytek ponechává Starmonu. Nikdo jiný na to nemá v ČR papíry. Což je svým způsobem paradoxne i dobře, nemáme kvůli tomu ještě více paskvilních úvazek mezi různými typy elektronickýchvstavědel, více verzí JOP. A v česku typický velký počet improvizačních vychytávek a rovnáků na vohejbáky. Jsem z principu pro unifikovanost, když to další výrobci dokáží splnit, bude to super. Každopádně mnoho českýchnlokálek dokáže vyžít ekonomicky jedině s řádnou údržbou a menšími modernizacemi podle dopravního konceptu kraje. Tyto koncepty ale bohužel mnoho krajů vůbec nemá a proto v nich platí, že kde se zruší vlaková… Číst vice »

Rado

Souhlasím s Vámi.