Nákladní doprava Vodní doprava

Suez je volný. Po šesti dnech se podařilo obří kontejnerovou loď uvolnit

Loď Ever Given zablokovala Suezský průplav. Foto: Instagram / Fallenhearts17
Loď Ever Given zablokovala Suezský průplav. Foto: Instagram / Fallenhearts17
Loď míří do Velkého hořkého jezera na velkou kontrolu.

Kontejnerová loď Ever Given již neblokuje Suezský průplav. Po šesti dnech se ji záchranným týmům podařilo vyprostit. Loď pokračuje směrem na sever do Středozemního moře.

Ukazují to data z aplikace Vesselfinder, podle které loď nyní pluje rychlostí tři uzly. Uvolnění lodi potvrdila i egyptská média nebo světové agentury, například AP.

K uvolnění lodi došlo poté, co se v noci na dnešek podařilo záchranným týmům dosáhnout částečného vyproštění. K uvolnění přispěl i silný příliv.

Loď směřuje k Velkému hořkému jezeru, které je zhruba v polovině průplavu, kde ji čeká technická kontrola. Na uvolnění průplavu čekalo na obou stranách téměř 400 lodí, podle společnosti Refinitiv bude trvat nejméně deset dní, než fronta lodí zmizí. Jsou mezi nimi kontejnerové lodě, lodě na přepravu sypkých materiálů, ropné tankery a plavidla přepravující zkapalněný zemní plyn nebo zkapalněný ropný plyn. Každý den prodlevy znamená ve světovém obchodu ztrátu téměř 200 miliard korun.

Ever Given, dlouhá 400 metrů, se zaklínila mezi protilehlé břehy průplavu a jak experti poukázali, její příď a záď se dostaly do pozic, s nimiž se při stavbě plavidla nepočítalo. Kýl je citlivý na tlak a mohou v něm vznikat praskliny. Trup plavidla zkoumají potápěči a zatím žádné neobjevili.

Odebírat
Upozornit na
guest
31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Tak konečně. Jen kapitán, nebo lodivod budou mít asi malér..?

JamessN

… nebo údržba, pokud selhala nějaká součástka.

Tomas

a nebo nikdo, pokud to byla normální technická záívada.

Jakub

Kdepak, cituji Sal Mercogliana z Campbellovy univerzity: Jestliže to byla mechanická porucha nebo lidská chyba, pak budou odpovědni BSM a tchajwanský provozovatel Evergreen Marine. Jestliže panovalo nebezpečí větru, lodivodi neměli loď Ever Given pustit do průplavu.
Egypt není Česko s verdiktem nikdo.

Y.K.

Gratulace vyprošťovacím specialistům.
Zajímalo by mě, jestli i někdo modeloval, jak zácpu co nejrychleji rozehnat. Jestli třeba na týden změnit režim na jeden den jezdit jen na sever a druhý jen dolů bez změn směrů. Nebo nějaký jiný fígl. Ale zase je fakt, že mají zase omezené množství remorkérů a pilotů.

Tomas

Presne tohle me napadlo. jestli nad tim takhle premysleli, nebo to zacnou resit az ted.

Bo tohle musi byt logistická noční můra. Nicmene, pokud je kapacita kolem 90, a prumer kolem 50 denne … mají celkem dost prostoru to relativne rychle stahnout.

jednoduchy vypocet – maj kapacitu na 50 lodí navíc, trčí tam kolem 400 lodí … takze za 8 – 9 dnů maj snad hotovo.

Y.K.

Tak 8 – 9 dní je dost. 🙂 Jsem na to zvědav. Momentálně vidím najíždět konvoj ze Středozemního moře , v tom chumlu čekajících lodě začínají zvedat kotvy.

Tomáš Hradecký

Prosím prověřte, zda ta výše denní ztráty opravdu dosahuje 200 miliard Kč denně, nebo zda jste pouze odpapouškovali to, co někdo plácnul. Zkuste spočítat a odhadnout, jestli náhodou to číslo není „ztráta“ v jejím pravém smyslu, nýbrž hodnota denně zdrženého zboží (které se ale z principu nikam „neztrácí“, jen propluje později). Skutečná ztráta samozřejmě bude velká, ale domnívám se, že by se mělo jednat o několik řádů nižší čísla.

Tomas

a není to jedno? clovek s fungujícím mozkem to chápe… a zbytek to nepochopí tak, jako tak .)

Ondřej

To asi nikdo v krátkém čase přesně nespočítá, ale počítají se do toho ztráty i firem, kterým se kvůli tomu zpozdí výroba apod. O několik řádů nižší číslo to určitě nebude. i číslo nižší o řád by mi vlastně přišlo dost nízké. Jedna loď velikosti Ever give převeze tolik kontejnerů, jako několik set vlaků

JamessN

To asi platí pro obchod obecně (přesměrování, prodloužení nájmů skladů, neplánované překládky, neplánované tankování atd.) ztráty v Suezu budou výrazně nižší.

Osasco

Opravte si tu rychlost, uzel je přímo jednotka rychlosti, není tam za hodinu. Jinak dobře, že se podařilo a není to zablokované na delší dobu, letošní rok v námořní dopravě stojí za to…

K.S.

Tak alespoň že se jim to podařilo. Je tu ale vidět krásně jak zranitelná může být infrastruktura bez patřičných záloh, jedno jestli je to průplav, silnice, nebo železnice. Snad se to nebude opakovat dlouhou dobu. Ale mělo by se začít uvažovat o dalším rozšíření kanálu. Příště by to nemusela být nehoda, ale záměrný čin.

Zlámalík

Zaparkoval loď napříč a šel na kebab, jo? 🙂

JamessN

O rozšíření se uvažuje, ale je to odložené kvůli finančně náročné stavbě nové Káhiry.

Dusanh

Rozšířen už byl (v severní části) – teď by se mělo dokončit jen těch pár mil na jihu, ne?

JamessN

To víme, nebyl ale kompletně rozšířen.

JamessN

Reakce na K.S. „Ale mělo by se začít uvažovat o dalším rozšíření kanálu.“
Přeji hezký den.

Y.K.

Záloha je cesta kolem Afriky. 🙂

K.S.

To je jako jezdit Praha – Ostrava přes Brod a Břeclav.

Y.K.

Pche, to nemá jízdní doby dva týdny jako ta Afrika. 🙂

K.S.

Myslím že při přepočtu na délku trasy by to tak vyšlo. 😉

Y.K.

😀

kakov

párkrát tak jelo pendolino

K.S.

Právě proto to zmiňuju.

JamessN

2x dražší s dalším tankováním paliva.

Greta

Když to bude záměrný čin, tak nepomůže žádná záloha. Stačí jedna raketa nebo nálož na lodi, které by potopily loď uprostřed průplavu. Záměrný útok bude naplánován, tak aby vyradil celou cestu.

K.S.

Kanál, jehož šířka bude dostatečná bude mnohem složitější zablokovat.

Jiří Kocurek

Kolik je dostatečná šířka? Vztahuju to k šestidenní válce…

Miroslav Zikmund

Kanál je na hladině široký 275 metrů. Šířka plavidla 60 metrů ….
Pokud by byly zpěvněné břehy – podobně jako ve zdymadlech až na hloubku ponoru + něco navíc a celá plavební dráha vyčistěna až na dno v celé šíři, tak se tam mohou bezpečně míjet dvě plavidla široká 60 metrů … Zbývá 155 metrů

A A

Záloha je kolem Afriky. 🙂 A na délku lodi to nikdo rozšiřovat nebude.