Strojvůdce obžalovaný za střet vlaků u Němčic nad Hanou přiznal vinu
Srážka lokomotivního a osobního vlaků v Němčicích nad Hanou. Foto: Drážní inspekce
Strojvedoucí se podle svých slov ocitl v mikrospánku.
Strojvedoucí se podle svých slov ocitl v mikrospánku.
Je třeba zaměřit pozornost na osobnost strojvedouciho… Verdikt soudu. Mikrospánek nelze ovlivnit vůlí osobnosti! Funkce mozku se ověřuje při EEG. Někdo je podepsán pod lékařským posudkem podle vyhlášky 101/1995 Sb. pro bezpečný pracovní výkon jedince. Pokud bude bráno na zřetel, že se strojvedouci věnoval řízení a náhle si pamatuje až naráz, došlo k selhání (s největší pravděpodobností) organismu. To může způsobit i nedostatečný odpočinek nebo přetěžování ve směně v rozporu s vládním nařízením o pracovní době v dopravě. Nastavený systém MD a DÚ tomu má předcházet! Represivní verdikt soudu je jasným důkazem nefunkčnosti systému. Systémové chyby se v naší společnosti… Číst vice »
Ovšem řidiči na silnici bourají vždy záměrně… jak tady často čteme.
Takže si řekne.
„Je mi blbě, jsem unavený z dlouhé směny, ale mám papír od doktora, tak můžu jet!“
Překvapuje mne to překročení rychlosti. Kdyby 3-5 km, neřeknu ani ťuk. Ale o 20 ? Lidi, co pořád zachraňujeme, honíme, když z toho může být jen a pouze prů…..
Nevím jak kolega ale já tam údajně usnul. Při tom odpolední směna, před tím dva dny volna. Za měsíc 142 hodin tedy žádné úderníčení.
No, jezdím 40 let tak vím, že se může stát cokoli i na první dojem nepochopitelné. Nikdy bych si netroufl říct- tohle se mi nemůže stát! Držím palce, ať to dopadne co nejlíp.
Děkuji.
Trochu nechápu proč já, za ten rok bylo hafo dalších nehod a nevím o tak precizním stíhání. Služebně stejně stáří kolegové mají několik střetů po pár milionech. Dohromady více než mých (údajných) skoro 25 mega.
Nejspíše asi proto, že jebli do jiného nákladu. Já do osobního. Nic nechci zlechčovat či se vykrucovat. Jenom úvaha….
Nic proti, ale ze svých zkušeností vím, že mikrospánek nenastává jen tak, ale hlásí se různými projevy o slovo poněkud dříve. Takže je zaprvé si tyto projevy uvědomit a za druhé je třeba na ně brát ohled a nesnažit se je potlačit. Pak přijde mikrospánek sám a nic hlásit už nebude, člověk se prostě . Před ve chvíli, kdy to nečeká, rovnou vypne. Před dlouhými lety se mi mikrospánek přihodil v autě, naštěstí v malé rychlosti a nic se mi nestalo. Ale od té doby vím, že že se projevům předcházejícím mikrospánku musím věnovat a v případě řízení automobilu to… Číst vice »
Pokud vám odpočinek při obratu skutečně stačí. Jinak bych neviděl nic špatného na tom ohlásit, že kvůli únavě nepokračujete a dojet maximálně do první stanice.
Mezi osobními vlaky se vypnout……. kolikrát jsou obraty kratší, než 5 minut. Tak se vypněte. Nejlepší ptevence proti mikrospánku, je zůstat doma.
zůstat doma, ale na jak dlouho? Člověk se chce něčím taky uživit.
Byla to ironie na pánův skvělý návod proti mikrospánku.
Pokud mám na obrat půl hodiny, tak si nesmím odpočinout?!? Mne vždy tyhle moudra dostávají do kolen…
To je ale zvláštní, že jste tedy vlivem spánku zpomalil z traťové 90 km/h jen na 50 km/h v pomalé jízdě (namísto na 30) a pak navolil na AVV 90 a nechal to zrychlit a při tom přehlédl výstrahu na vjezdu do Němčic. Na spícího chlapa docela slušný výkon.
Smutná věc na mikro spánku je, že vlastně nikdy nevíme že je máme. Ono to vypadá, že mikro spánek je zákeřná věc když čtete kolik nehod bylo „způsobeno mikro spánkem“, ale pokud máme mikro spánek a nic se nestane, vlastně nemáme žádnou možnost si zpětně uvědomit že jsme vůbec nějaký mikro spánek měli. Pamatujete si jak jste se včera dostali domů? Ne celou cestu, ale předpokládáte že každou vteřinu jste se plně věnovali snaze dojet po cestě bezpečně a správně. Ale nepamatujete si každý okamžik (to by se náš mozek zbláznil). Ale pokud si nějaký okamžik nepamatujete kvůli mikro spánku,… Číst vice »
Škoda? Strojvůdci snad nemají pojištění?
Řídit na takovém bordelu přes 12 hodin, bez zabezpečovače. A ještě platit škody, že na to někdo chodí.
Ať už to platí hotově nebo z pojistky, to není důvod nerozporovat škodu.
Od výše škody se možná bude odvíjet výše trestu???
Tak pokud to bude platit, tak se může jít rovnou oběsit. Nebo si může kupovat stan jako homeless.
Mikrospánek je prevít.Znají to všichni řidiči,strojvůdci i důchodci.No těm když po obědě „spadne“hlava nic nehrozí.Přinejhorším si vylijí kafe.Ti ostatní s tím bojují.Já jako strojvůdce jsem často stál,chodil po stanovišti,zpíval/spíš hulákal/,strkal hlavu z okna.Pak si člověk na chvilku sedne a už se ten prevít zase „hlásí do služby“.
Nejen důchodci, ale i poslanci , ministři a senátoři. Jeden z nich, který prošel všechny funkce je notoricky známý.
Tam to ale není mikrospánek, ale tvrdý spánek.
Tak tak, mikrospánek je pěkný šmejd a nejhorší na něm je, že se mu tím, co píšeš (stání a chození po stanovišti, zpívání, hulákání, strkání hlavy z okna,…) nedá zabránit. Je třeba využít každou chvíli, kdy to jde, si trochu zdřímnout. U osobní dopravy se to dá i naplánovat (a člověk se na tu chvíli, kdy mu bude moci spadnout hlava, vyloženě i těší), ale u nákladní dopravy je to horší. Mám to ale jen z doslechu, protože nákladní vlaky nevozím, ale skoro mi všichni řekli, že když už nemohou, tak se nechají někde odstavit, dispečeři dopravce to prý obvykle… Číst vice »
Chápu to správně, že pokud by fíra osobáku rychlost nepřekročil, dopadlo to nejspíš ještě hůř?
Kdyby jel jak měl. Nejspíše bychom narazili čelně. Byť v rychlosti malé ale následky fatální. Kdybych po „probuzení“ brzdil jak mám a nezazmatkoval. Trefil bych jiný vagón, kde byli lidi.
Nejspíše…. pamatuji si jenom úlomky
Na vjezdu výstraha a přesto průjezd stanicí naplno. A poté výmluva na únavu nebo mikrospánek. Neoficálně jsem zaslechl něco o koukání do mobilu.
No tak to možná na místní fír cimře…
Nic proti, ale i potom, co jsi přiznal vinu, mi nepřijde moc moudré, když tu svojí nehodu rozebíráš. Uvědom si, že věc stále není uzavřena. Já Tvé pohnutky chápu (předpokládám, že asi chceš svému svědomí ulevit), také jsem měl nehodu (v roce 2014), která se dostala před soud, ale byl jsem v ní na rozdíl od Tebe nevinně, což i soud potvrdil – byl jsem jen v blbou chvíli na blbém místě. Přesto mne z této nehody několik let bolela hlava a dlouhá léta jsem se o ní nechtěl bavit a zejména ne v době, kdy věc nebyla uzavřena. Trvalo… Číst vice »
„V osobním vlaku jedoucímu z Olomouce do Nezamyslic, do kterého nákladní lokomotiva narazila, bylo v osudnou dobu devět lidí – sedm cestujících, strojvedoucí a vlakvedoucí. „Po střetu došlo k destrukci obou strojů,“ uvedla žalobkyně. Při nehodě dva vozy osobního vlaku vykolejily“
Jsem rád, že ze svých daní platím to, že strojvedoucí a vlakvedoucí ve dvou vozech vozí 7 cestujících.
Tak nakonec dokonce 3 vozy tažené lokomotivou 163.
ETCS to dilema asi vyřeší za Vás.
V Olomouci výhradní provoz od 2025
V Nezamyslicích od 2027.
Pokud nedojde k posunutí Havlíčkova/Faltýnkova/Schillerové harmonogramu ETCS, tak do 2031 skončí podstatná část regionálních vlaků a zbylé regionální vlaky citelně zdraží.
Vezmi si uklidňující pilulku a běž si hajnout do postýlky. Příště nevynechávej medikaci.
A kolik techniky jezdící na regionálních vlacích má ETCS?
Vemte si, že jen v případě pasažérské ČD jde celkem o cca 1900 lokomotiv či elektrovlaků či dieslvlaků. Dalších cca 200 kusů techniky je u menších pasažérských dopravců.
viz názor dopravce se starými dieslovými lokomotivami: „Z ETCS se stal nástroj vytlačení starších lokomotiv“
https://zdopravy.cz/radek-sauer-z-etcs-se-stal-nastroj-vytlaceni-starsich-lokomotiv-snizi-podil-zeleznice-106639/
Proč platit 120 milionů za 140ti sedačkový RegioPanter, když v řadě situací stačí jeden či dva busy po 5ti milionech Kč?
Jenže vlak nejezdí jen v jednom směru a vždy ve stejném čase. Říká se tomu obrat vozidel-dokonce existují i vlaky, které nevozí cestující vůbec, protože se na místo, odkud lidí povezou, se musí nějak dostat.
Je to před konečnou stanicí vlaku v Nezamyslicích. Při jízdě z Přerova cestující postupně vysedají, do Nezam vlak obvykle přijíždí téměř prázdný. Zkrácením vlaku do Kojetína by odpadli ti cestující, co jedou do Němčic a Nezamyslic a řešili bychom, že nyní do Kojetína jede už taky jen pár lidí, takže ideální prostor zrušit vlak úplně, ne?
Smysl by mělo vedení OL-PR-Koj-KM za předpokladu baterek nebo drátu do KM. Nezamyslice jsou na odstřel i z PV.
Přes Přerov je to do Kroměříže za 40 minut s jedním přestupem v Hulíně. Je to i kratší a tak i levnější.
Nezamylslice-Přerov je neslabší rameno trojúhelníku Olomouc-Nezamyslice-Přerov-Olomouc. Z Nezamyslic do Kroměříže raději spěšňák z Brna jedoucí až do Zlína. Ale to je ještě daleko, než budou dvě koleje…
A hlavně KM tíhne spíše k tomu Zlínu, či pak až možná k Brnu. K OC a PR těžko…
Bo silnica do Přerova stojí za… nestojí za řeč. A vlakem to nikdy nebylo přímé ani do Holomóca a na denní dojíždění je to tam daleko.
Nic nezmůže ani fakt, že Kroměříž bývala letním sídlem olomouckého arcibiskupa.
Hádám, že valná většina cestujících prostě odešla.
Tak ti co jeli do Němčic asi určitě, těch 7 jelo asi do té cílové stanice… A byl to vlak, který nenavazuje v Nezam na R Bouzov směr Brno. Spojení Os a R tady totiž tvoří alternativu k R8. Kdo nechce jet z nějakého důvodu s Jančurou (má jízdenku ČD, ajznboňáci, či prostě jen má zášť ke žlutému), jede takto. O zas tak pomalejší to není, mezi Pr a Nezam jede Os poměrně svižně (autem ho nepředhoníte ani s využitím D1), křižováním se zdrží stejně jako ten R….
Jezdíval jsem tak Brno-Nezamyslice-Přerov (a dál), protože Bohumíňák byl narvaný a v tom Olomouckém si člověk spíš sednul a stejně mi od něj nevycházel přípoj. A bylo to za dob ČD na obou linkách.
a stejně mi od něj (=Bohumíňáka) nevycházel přípoj.
Po nehodě odešla a policie je potom přes média tahala k výslechu. Byl to spoj údajně před špičkou.
Osobní vůz z nehody stojí v Olomouci hl.n., kde kolem něho chodí cestující mezi vlakovým a autobusovým nádražím. Nevím, jestli by nebylo lepší dát ho někam jinam, ať není tak na očích…
https://youtu.be/CkRsE8TJjb4
Ve Třebové je taková hezká kolej… Opravovat takhle starý vagon nedává smysl, vytěžit z něj díly a poslat na přetavení. Ale asi se čeká na rozhodnutí soudu.
Já jen, že to na tomto místě propagaci železnice moc nepomůže…. Šel jsem kolem k autu s malou dcerkou, která právě s maminkou přijela vlakem. Když ten vagón viděla, tak se zhrozila a prohlásila, že už vlakem nepojede… Radši prý tím autem, což výhra rozhodně není, že…
Přesně tak, tady si ČD dělají do bot.
Také jsem se málem zhroutil když jsem dnes po soudu kolem něj šel…
Nejzajímavější je ta poslední věta, pracoval tedy dost přesčas? Už je potřeba snížit tento limit aspoň na 10 hodin během 24 hodin a ideálně omezit počet hodin v kuse, ve kterých se může strojvedoucí věnovat řízení. Na mě to působí dojmem očůrávání lidské fyziologie, když se tváříme, že člověk je schopen věnovat pozornost řízení celých dvanáct hodin denně. V MHD se čerpají bezpečnostní přestávky na konečných, řidiči se na vozidlech střídají. I ve škole mají studenti přestávky nejmíň po 1,5 hodině, protože nejde celou dobu věnovat pozornost. Druhá věc je absence skutečného zabezpečovače a funkce tlačítka mrtvého muže, jak to… Číst vice »
Soudní znalec oboru psychologie by mohl rozumně u soudu pohovořit na téma udržení pozornosti v čase. Zdá se, že 12 hodin plné pozornosti během 24 hodin je velmi zajímavé téma. Zkuste si představit sebe sama – kdo toto zvládne?
Povoleno je dokonce 13 hodin.
Ano. A s Rg jízkou dokonce 15 hod. v práci. Pak 7 hod. někde na herbergu (drážní nocležna nebo nejlevnější hotel v oblasti) a dalších 15…
Třeba já. V 75 letech (po 50 létech na lokomotivě) jsem to zvládal a ještě jsem lokomotivu udržoval a opravoval. Nebýt toho, že mne zradilo srdce tak jsem to dělal ještě dnes.
Pane Karle se vší úctou, začal jsem jezdit před cca 7 lety a dodnes slyším od starších kolegů i kolegů, kteří jsou již na důchodě, že dřív to nebylo tak uhnané a tolik os. vlaků jako dnes, tolik obratů (kolikrát 3-minutových). Nikdo z nich neřekl, že ta vozba je srovnatelná tehdy a dnes. Nám, kteří jsme do toho skočili už v tomhle tempu to možná nepřijde, protože to nemůžeme srovnat, ale byl bych opatrný s vyjádřením, že já to celý život zvládal v pohodě když je doba jiná. Je to jen můj pocit, tak se prosím nezlobte. Každopádně mne mrzí,… Číst vice »
Ale on žádný strojvedoucí nejede 12 hodin v kuse, během směny čerpá přestávky na oddech a jídlo. Ty se (nevím, jestli u všech dopravců) započítávají do pracovní doby. Pokud limit směny snížíte ze 13 hodin na 10, nevadí vám, že vám najednou vzroste potřeba strojvedoucích o 30 %? O mzdových nákladech nemluvě, nehodláte za menší počet hodin strojvedoucím sebrat jejich peníze, doufám. Protože pokud byste chtěl, aby odjezdili stejný počet hodin v kratších směnách, tak to je teprve pořádné očůrávání lidské fyziologie. Což určitě víte, když pracujete v nepřetržitém režimu. Pokud ne, tak by od vás byl takový komentář opravdu… Číst vice »
Nepleťte přestávky s PDOJ, což není přestávka v práci, mělo by jít spravně o práci na nízký výkon, pokud není možné nepracovat. Přitom si máš oddechnout a najíst se. To mají i výpravčí. A asi to PDOJ není jen na dráze.
Je vidět že zřejmě o práci strojvedoucích čerpáš informace všude možně, jen ne od nich. Co myslíš že je „očurávání lidské fyziologie“ ? Nástup v 0.15 s koncem v poledne a druhý den nástup ve 4.40 s koncem odpoledne ? To je “ zabijačka“ pro organismus a klidně to může být tvých bájných 10 hodin. Oproti tomu 12 h směna , notabene s PJO je vlastně úplný luxus , kór když třeba denní 6.30 -18.30 a noční druhý den v 17.30 -6.00. Výpravčí a jiné profese mají též 12 h směny a vždy je nějaká pauza. Takže tyhle knížecí rady… Číst vice »
Není vždy nějaká pauza. Ale zaměstnanec má nárok na PDOJ vždy.
To sice ano, ale když je naplánovaná na začátek rbo konec směny tak je stejně k ničemu.
A ono je dovoleno plánovat PDOJ k začátku, či konci směny? Kterým dokumentem?
Zažil jsem mnoho směn kdy sice PDOJ nakrásno naplánované v průběhu směny jsou, jenže jejich čerpání je nemožné z důvodu zpoždění vlaku (vlak po dojezdu do cílové stanice odjíždí zpět), nebo objíždění v cílové stanici z důvodu řazení jiné než plánované řady vozidel atd. Znám asi tak dva borce co si hlavu postavili a odjeli až po vyčerpání PDOJ. Oba byli odejiti. Resp. šli sami za lepším.
Takže je stav OK? Nebo není, ale drží se huba a krok?
Šli za lepším jenim dva.
Pauza je vždy , teda u nákladní dopravy.A když není , tak si ji uděláme.Bohuzel kolegové na “ vokýnkách“ to mají takové, jaké to mají.A proto patřím k těm , kteří již 15 let ( od vzniku ČDC) mohou naštěstí v práci se najíst a dojít na WC téměř vždy, kdy chci a ne podle nějakých debilních obratů 5 min a hurá z5.
To je problém hovadské firmy, případně také neschopností zaměstnanců a jejich zástupců si vydupat kvalitní podmínky u osobky.
Je rozdíl pracovat 13 hodin např. od 9:00 do 22:00. A nebo pracovat klidně jen 10 hodin od 1:00 do 11:00, nedej bože do 14:00.
V Nemecku takovy pripad s prescasy a nehodou byla chyba zamestnavatele. Je videt, ze u nas jsou odbory a ruzne profesni spolky jen na to, aby sponzorovali lidi ve vedeni spolku a pak na nejaky pranicka/kolekce na vanoce.
Nemoznost čerpat PDOJ a způsobení nehody by pravděpodobně šlo za zaměstnavatelem v Česku také.
Nezapomente i na vypravci – ti/ty maji taky sichty 12hod denne.
Abo, ale od 6-18 nebo od 18-6. Což je rozdíl.
Záleží na tom, co je za směnu dva-tři dny před tím a po té. Dva dny volna s vědomím že třetí den je směna 2-14, to se snad dá zvládnout.
Kvůli přesčas7m být v pojišťovně, odmítnu plnění. Ať si to zaplatí dopravce a strojvedoucí, třeba napůl. Oni si to pak příště rozmysli.
Zdali omezit délku směny či zvednout odpočinek jak teď chcou tak jo ale snížit normu tak na sto hodin měsíčně a tím razantně zvednout hodinovou mzdu. Jal tady kolega píše nástup a konec kdo ví kde. U ČDC, kde jsem byl dříve byly odpočinky „boží“. Noc den noc den noc. V měsíci pár dní volna, tak ze tri a z toho den před noční či po noční byl považován za den volna. Přesčas minimum a víceméně základní hodiny. Do roka jsem přestal jíst, spát, spadl pod 50kg a rozjel se postraumaticky syndrom čtyři roky starý. Rok dva jsem se zvedal.… Číst vice »
A tlačítko mrtvého muže tam je ale mozek se ho naučí mačkat i když spí. To tlačítko mačkám i doma v posteli při běžném spánku. Prý…
U klasické staré vz to jde. U mirel to tak jednoduché není. Ve spánku se dá těžko přepnout do manuálu, navýšit rychlost při mezikruží a u toho otravného pískání se spát nedá. Leda by byl vypnutý, nebo v závěsu.
Tak ono to zase nebývá až tak, ze by v tom čase fakt nebyla žádná chvíle klidu… A když se to zkrátí, bude to jen podstatně horší (leda by se snížila a to výrazně měsíční norma, což asi fakt nehrozí), protože bude akorát více cest do/práce, které z volného času taky ukrajuji = ještě méně spojitého spánku.