Soumrak průvodčích na dalších tratích. Středočeský kraj je plánuje nahradit automaty a revizory
Mladá Boleslav město časně ráno s regionovou do Nymburka

Od prosince České dráhy uzavřou ve Středočeském kraji sedm pokladen.
Revizory, co nenechaj cestujícího, aby si položil tašky někam, kde by nepřekážely, ať si strčej…..
AAA, veličenstvo Borecký, na co sáhne, to co? Po…e
Na jedné trati, kde zrušili pokladny a zároveň průvodčí ve vlaku, se mi častokrát stávalo, že jsem celou trasu absolvoval bez jízdenky. Oficiálně ji měl prodat strojvůdce, ten však na to kašlal. Nešlo mu pod nos, že musí kromě řízení vlaku, ještě prodávat jízdenky. Prodaváním jízdenek totiž vznikali prostoje a tím pádem zbytečná zpoždění. Kdyby poctivě prodal každému jízdenku, tak by vlak nabral půlhodinové zpoždění. Na konečné stanici musel z přední části odejít do zadní části kvůli obratu, jenže na tento manévr měl pouze minimum času. Stejně však nabral zpoždění, ale to bylo kvůli tomu, že v létě byl vyšší… Číst vice »
V Jihomoravském kraji jsou od prosince 2024 místo vlakvedoucích ČD krajští průvodčí. První měsíce kontrolovali jízdenky velmi pečlivě, ale během léta to začali dost flákat a teď chodí jen občas (tj. některé dny na ně nenarazím).
Neměli tam být místo vlakvedoucích revizoři?
technika je poruchová… spoléhat se na ni je hloupé.
A na pokladně nebo průvodčí k prodeji jízdenek nepoužívá techniku?
A předpokládám, že takový „relikt minulosti“ jako psané jízdenky zrušili. 😀
Lidi dělají chyby častěji a větší
Přesně. Průvodčího zpátky do každé tramvaje. To říkám pořád-
Dřív se dělalo vše pro to, aby lidi měli práci, dnes je to přesně naopak. To uděláte ze všech,, nepotřebných “ revizory, nebo zkrátka jen zvýšíte nezaměstnanost? Ať už v čemkoliv, obyčejní lidé jsou u nás až na posledním místě.
Ano, je to trochu na pováženou, ale zase co vymýšlet umělé zaměstnání kde prostě není potřeba?
Třeba by se mohli nějací lidé přesunout do údržby, tam se zdá ještě je nějaký dluh?
Jako že by 55 letá paní průvodčí navlékla montérky SYNE? Připomínáte mí kinder managemant jedné státem vlastněné firmy. Fráze a ahoj. Místo vedení firmy tak, aby lidi práci měli.
Co je to za prdy? Normálně se využívá přirozených odchodů na jinou práci + do důchodu, pokud to nebude akce „kulový blesk“ tak na to stačí třeba rok…
Samozřejmě jak se nelíbí názor tak je kindr, jasně!
to, že není potřeba jste vzal kde? taky nechodíte do práce zadarmo…
Drahá má vozy 8-10x dražší na sedačku než autobus, na údržbu a výstavbu kartel, jízdní dráhu a náklady s nikým nesdílí… ne fakt to mění dráha, kdo si může dovolit přezaměstnanost
Tak maj rušit hromadu zbytečných pozic ve vedení a né lidi z provozu.
Takže zbytečná pozice v provozu je v pořádku ale zbytečná pozice v managementu ne?
Pokrok nezastavíš, podobně to bylo, když už i soudruzi rušili průvodčí v MHD. Leda se vrátit do jeskyně.
Všude se člověk nahrazuje technikou. Dneska to jsou průvodčí, zitra výpravčí, pozítří strojvedoucí. Dokonce články píše částečně umělá inteligence. Přijde mi,že směřujeme od průmyslové výroby ke společnosti konzum/ služby. Jak dlouho tohle může fungovat? Najdou všichni své místo?
Naopak, výpravčí to jsou už „od včera“.
Zdravím na Balabenku.
umělka sebere pracovní místa i těm, kdo je dělat chtějí…
Všem co to schvalují přeji ať jim taky hrozí zautomatizovaní pracovní pozice. Na místě pokladních a vlakvedoucích by jste jistě drželi stejný názor jako když vám ta ztráta práce nehrozí – budete vyhlašovat: „v dnesní době už jsme zbyteční, jen ať nás zruší“. Bude vám třeba okolo 50i let, do důchodu 15 let a jiný společnosti se o vás budou určitě přetahovat. Pokrytci. A teď návazně OT, ale sorry jako, musím: lidem se bude prodlužovat odchod do důchodu, protože není z čeho je platit, ale zároveň rušit pozice, protože IT/PC/AI… Ne všichni jsou politici, podnikatelé, OSVČ, nebo ajťáci, co si… Číst vice »
Víte, u nás ve státním podniku každou chvíli hledáme techniky, a dost prd… platy nic moc, takže lidi si hledají zaměstnání jinde (nejraději v Praze?) nebo raději zůstanou na pracáku…
Po roce 1989 zanikl obrovský počet pracovních pozic, ať už co do počtu co do celých oborů.
Přesto vznikly pozice nové, opět co do počtu nebo celých oborů.
A nejen po roce 1989, ale i různými dalšími vývoji v průmyslu, zemědělství i službách.
Železnice neni skanzen … na to jsou takovy speciální úseky
Škoda, že není uvedeno, kterých 7 nádraží bude mít pokladnu zcela zrušenou.
Ono se to nezdá, ale hovoříme o situaci, kdy pokladny už dnes „nejsou jen tak někde“ – v době, kdy výpravčí už jízdenky neprodávají.
Mám-li dát jeden tip, tak mě dost překvapilo, že doteď je pokladna v Sedlčanech. Zejména v poměru, řekněme, četnosti odjezdu vlaků vůči celkovému časovému fondu, a tím pádem i, řekněme, poměru doby, kdy u pokladny stojí nějaký zákazník vs. doby, kdy tam žádný není.
Redukce probíhají již od června, např. Mnichovo Hradiště nebo Kostomlaty nad Labem. Zveřejnění znamená jen přelití z roviny ekonomiky do roviny politiky…
Sedlčany končí, v Olbramovicích zůstane jedna pokladní po-pá 8 hodin
Na článcích o redukci vlakového personálu mám nejradši ten vhled do cestujících co vlakem jezdí… většinou to vypadá na nějaké nesvépravné poloidioty, co by nejradši platili snad kusy bronzu a nebo mušličkami. Prostě nemají šanci bez vlakového personálu přežít! Nechápu ale, jak zvládají okolní svět mimo ten vlak…nemůžou pořád jezdit jen vlakem, to by měli pak asi režijku.
Možná by stálo za to nejdřív zajisti funkčnost stávajících automatů. Jako fakt myslí ČD vážně, že třeba na trati Beroun – Blatná je ve vlaku automat, kde se dá platit jenom mincemi?!? Ve čtvrtině 21. století?!? V neděli od Jinců narvaný vlak a dost lidí poté, co zjistili, že kartou nezaplatí, zanadávalo a jelo na černo. Tyhle úniky tržeb jsou asi ČD úplně jedno. Jinak nechápu, proč dopravci netlačí lidi do používání mobilních aplikací výrazně výhodnějším jízdným (resp. výrazně nevýhodnějším jízdným pro nákup v automatech, pokladnách či u průvodčích).
Budou úplně nové automaty.
Uz aby byl jen časový tarif…by stačilo blbě QR a do variabilního dat nějaký ID, treba RC. Záležitost na par vteřin.
Platba kartou je pořád případná doplňková možnost ! Člověk má mít hotovost !
Tak já to mám naopak. Teď s eDoklady už ani s sebou nenosím peněženku. Možná bych našel pár drobných v autě, ale to je asi jediná hotovost, kterou mám při sobě.
Přesně tak, peněženku jsem taky zrušil. Žádná hotovost, žádné doklady. Žádná odcizená/ztracená hotovost/doklady.
Přeji případné příjemné prožití blackoutu… Aspoň třídenního… Ani nemusí řádit teroristé, stačí řádná nepřízeň počasí…
Úplně stačí rozbitý telefon. Třeba jen rozhašený software. 🙂
Víte kam si tu hotovost budete moct strčit při třidenním blackoutu? Kdo myslíte že ji bude schopný přijmout?
Všichni normálně myslící lidé. Progresivní tupci ne.
Při blackoutu by nebyly provozuschopné obchody, benzínky, železnice ani jiná doprava (po vyjetí nádrží)… vážně nevím kde byste chtěl utrácet tu svoji hotovost.
Vám už ta dezopropaganda taky dobře vymyla mozek. 😂
Bububu…
Hotovost a doklady v peněžence nosím u sebe už bez mála 40 let. A jen jednou jsem je ztratil – a to mi ještě bylo jen 18 let a byl jsem v hospodě opilý jak zákon káže. Od té doby ani jednou. Asi jsem z jiného kmene než vy.
Zato na nefunkční platební terminál narazím několikrát do roka.
Svět se hodně změnil, dříve, aby se mladí odlišili od dospělých, nosili pionýrské šátky, dnes nosí mobily.
Holt pokrok nezastavíš. Na rozdíl od šátků je nemají uvázané na krku a nemají stejnou barvu.
Většina lidí dostává výplatu bezhotovostně. Nikdo nebude pořád běhat k bankomatu jen proto, že jsou ajznboňáci sto let za opicemi.
To nemáte pravdu, dost lidí k automatu pořád běhá. Ale mnohem více jich k němu běhat nechce.
jenže ten automat bere snad jen mince, to jako mám mít pro 4 členy rodiny mince třeba 250kč?
Nežijeme ve středověku
Tady je stejně nejvýhodnější tarif PID.
Protože lidi se k placení hotovosti vrací, ze zásady, ne že by si nevšimli že je nová doba jako důchodci .
Tak zrovna v Blatné by již měly být vyměněny, možná bez posledních 2 ks. Po výměně budete mít i v tak malém vlaku jako je Regionova dvě místa na placení kartou – velký automat (ČD, SJT, PID) a validátor (jen PID).
Ještě se tam dalo platit EPIK, ale u ní ČD zastavily možnost nabíjení.
Nejsem proti recionalizaci a šetření náklady, ale zrovna taková trať Beroun – Rakovník, není vhodným kandidátem, na vlaky bez personálu. Tedy pokud dopravci nezáleží na úniku tržeb …
Jen tak pro zajímavost. Nejsou náklady na štíplístky řádově vyšší než ta částka, kterou by zaplatili černí pasažéři, kteří uniknou a pokutování (v desetitisícových částkách) od revizorů ROPID?
Jsme na poměrně odborné diskuzi.Myslím, že by bylo vhodné používat odpovídající názvy.Funkce “štiplístek” neexistuje.Tvé vyjadřování mi připomíná jistého Axela,vtvt,Olcita,který tady v minulosti celkem slušně prudil nesmysly.Věřím,a doufám, že nejsem sám,že to nejsi ty.
Naprosto souhlasím, ať už kvůli nepřehlednosti některých zastávek (Pustovety…) nebo právě kvůli tržbám. V létě je schopen průvodčí vybrat 5000 za 12h směnu (a to mu ještě půlka lidí uteče, protože jedou druhým motorákem)
Jenom 5000? Tak to radši nechci vědět kolik je to v zimě…
Při mzdových nákladech na zaměstnance bych se vůbec nedivil, kdyby těch 5000,- nestačilo ani na pokrytí nákladů na šichtu toho průvodčího.
Zas to berte tak, že i díky přítomnosti vlakové čety si dost lidí ten lístek radši předem koupí…
To není zas tak moc. A pokud průvodčí nestihne vybrat ve všech vagonech, vybere se s automatem (ve všech vagonech) víc – pokud teda budou revizoři chodit dostatečně často, takže bude známo, že jezdit na černo se nevyplácí.
A né jako v Praze, kdy potká revizora 6x za 3 roky…
To záleží na tom, jak často přestupujete na Muzeu…
Takže stačí nejlevnější lístek pro průjezd touto stanicí (přestup)?
Hmm, zvlášť když se tam jezdí na vysoutěženou cenu a je jedno, že je to plné a nebo prázdné?
Pokud bude revizor třeba v každém druhém spoji, ušetříte minimálně polovinu mzdových nákladů (revizor nebude dražší, než průvodčí, naopak podle komentářů níže by měl být levnější – a pro polovinu spojů jich stačí polovina), ale výběr od cestujících by měl být stejný, protože při 50% šanci, že chytím spoj s revizorem, se nevyplatí jezdit na černo.
Přesně tak. Dokonce při dnešní výši pokuty za jízdu na černo ta četnost kontrol může být mnohem nižší, přesto bude velmi účinná. Nadto, na cestující působí i obavy z případných exekucí. Nikdo nechce přijít o majetek. Nejde tedy jen o výši pokuty, ale také o případné další následky.
Vyjdu-li z nejnovějších zveřejněných údajů, tak vlaková jízdenka ČD vychází v nákladové ceně pro 1 pasažéra/pasažérku v průměru kolem 12-13 Kč/ujetý kilometr. Ovšem na jízdence ČD je uvedena částka až po slevě, kterou ČD poskytuje díky dotacím z krajských/městských, státního a EU rozpočtu, ať už jde o přímou dotaci nebo nepřímou skrze SŽ nebo daňovou úlevu.
Takže cokoliv co sníží náklady ČD, např. toto (velmi opožděné) zrušení nadbytečných štíplistků a podavačů jízdenek, je velmi vítáno. Neboť ve státní/EU kase došly peníze na dotace pro (všechny) kolejové dopravce.
Axeli, ale no tak! Šup pro prášek…
Nebude otázkou času úplné nahrazení průvodčích na Os po celém Středočeském kraji po vzoru IDS JMK?
V JMK průvodčí jezdí,jen je místo ČD platí kraj(Kordis) a nemají žádné dopravní povinnosti.
Což se možná stane nakonec i v tom SČK
Je to tak.
Jsou stanice, kde jezdí tři dopravci, jsou čtyři tarify. Zajímalo by mě, jak si cestující koupí jízdenku v automatu, když ani u pokladny si neumí říct o správnou jízdenku, protože nečte jízdenku a tím pádem neví v jakém tarifu je jízdenka. Pak se diví, že platí více, než platil např. v Hradci Králové, protože tam se jezdí v tarifu IREDO.
No tak to bude asi hodně podnětů k soudu. Protože když na nádraží nebude nikdo kdo bude moci poradit jako jízdenku si mám koupit, tak si vlastně můžu koupit jakoukoliv a pak nemůžu dostat pokutu 😱. Protože vlastně jízdenku mít budu, i když špatnou 😖.
Aspoň budou mít soudy co dělat 😆
Pokud prokážete u soudu, že jste nesvéprávný, tak jistě vyhrajete. Ale pokud chcete ukázat klasickou vyčuranost, tak si ji běžte zkoušet někde jinde.
U soudu už nic nenaděláte. Než nastoupíte do dopravního prostředku, jste povinen mít platnou jízdenku. To platí už mnoho let, takže to má obecnou platnost. O platných přepravních podmínkách a tarifech dopravců ani nemluvě.
Nepředbíhejte, toto platí v zásadě jen v metru. Nastupovat obvykle můžete, ale musíte být připraven co nejdříve si jízdenku pořídit. Což je zásadní rozdíl mezi mít před nástupem (zdravíme např.do Rakouska, kde v okolí Lince je většina malých zastávek bez automatu a kontrola bez jízdenky je 40E a teprve pak nákup…).
Inu, jakoukoliv… musí být především PLATNÁ.
Automat klidně může fungovat na obdobném principu jako obvykle fungují mobilní aplikace, které po zadání cíle cesty samy nabídnou nejvýhodnější variantu jízdného.
To zase není nějaká raketová věda. Protože dopravci neradi navazují více IDS jízdenek na sebe, tak je ta logika vlastně docela prostá:
1. Jedu v rámci kraje? Dostanu IDS.
2. Jedu tímto spojem do destinace mimo kraj? TR10 ČD.
3. Ostatní případy: OneTicket
Komu opravdu záleží na cenové optimalizaci, ten si cestu sám najde.
Když už soudu prokazatelně nesveprávnost, tak na ZTP jezdíte zdarma!
Ne. Se slevou 75
Jak se řeší situace, kdy všechny způsoby nákupu jízdenky selžou? Toto se mi v JMK nedávno stalo. Normálně používám aplikaci (Poseidon), ale ta mi začala padat. Tak jsem si řekl ok, koupím v automatu. Ale transakce běžela tak dlouho, že do příjezdu vlaku nedoběhla. Tak jsem zkusil automat ve vlaku, ale ten byl kousnutej na stejném problému někoho přede mnou. A další možnost mě nenapadla, průvodčí tam nebyl.
Revizor to snad uvidí, že automat ve vlaku je rozbitý, nebude kontrolovat jízdenky, ale místo toho zajistí opravu automatu.
Při nedostatku vozidel … když se pořád točí jedna RegioNova, Beroun – Blatná se nedávno jezdilo tři dny s automatem mimo provoz …
Ve vysněném světě by to tak mohlo být.
Když na levé straně displeje zhruba uprostřed, kde bývá červené tlačítko „ukončit“, párkrát poklepete pěti roztaženými prsty, tak se automat probere. Řeším to takto, když problém zaseknuté platby postřehnu při přecházení v cílové stanici. Je to jednodušší a rychlejší než jistič.
V ideálním světě je veřejná doprava veřejnou službou pro lidi, tudíž pokud nefunguje žádná z možností jak zaplatit, tak prostě člověk jede zadarmo. Zájem na fungující dopravní obslužnosti zdaleka převyšuje zájem na prodeji lístků.
Lidi co tu argumentují proti pravděpodobně nikdy v sčk nebyli. Jedna z dnes nejvytíženějších lokálek, 074, je 0-0/s jako jedna z úplně prvních, od přestavby prvních 810 na 809. Nikdo tam s nárůstem počtu cestujících vlkv zpětně nezaváděl, a nikdy to nebyl žádný problém. Pokud to není potřeba tady, tak fakt nikde, mimo místa, kde se stále po vlakovém personálu vyžaduje přestavování výhybek, které by jinak šíleně zdržovalo. (Žleby)
Linka S60 to má dávno a dokonce s 814, kde se řešil problém s nahráním tarifu PID do automatu ve vlaku, protože IDSK nechtělo investovat do automatů na nádraží, jen se tam na ně daly označovače.
V dnešní době jedině na kartu, mobil, apod. Nikoliv hotovost. Kartu a mobil má každý. Platbu kartou zvládne i jedinec s IQ tykve. Všude kde je automat na hotovost jsou problémy s funkčností. Nejčastěji z důvodu krádeže peněz nebo použití neadekvátního platidla, např. knoflíku.
To byste se divil, kolik lidí nemá chytrý mobil, často proto, aby se zbavili závislosti na sociálních sítích a nekoukali 24 hodin denně do obrazovky. A bankovní účet taky není žádná povinnost. Já ho nemám, protože jsem prostě takový, i když jsem v menšině, ale nemá ho ani spousta dětí či důchodců, kteří mohou také potřebovat nebo chtít někam tím vlakem jet. Dále například vím z okruhu blízké rodiny, že osoby v procesu oddlužení mít účet ani nesmějí. Vyžadovat chytrý mobil a/nebo bankovní kartu je prostě prasárna. To množství lidí, které tyto prostředky nemají, je o dost vyšší, než si… Číst vice »
S těmi dětmi souhlas. To jsem je jednou dovedl na nádraží, kde měly sraz na skautský výlet. Počítal jsem s tím, že jízdenky jim tam koupím.. No nekoupil, nebylo kde. Šlo by to v automatu nebo v aplikaci, ale bych jim tu kartu nebo mobil musel dát s sebou, aby se mohly prokázat. Řešit to lze, ale už ne na poslední chvíli.
Stačí mít na papírku napsaný šestimístný kód, který vám aplikace spolu s QR kódem vygeneruje. Nic víc cestující nepotřebuje. Tak příště, teď už to víte.
No vidíte a zrovna včera jsem byl svědkem hádky mezi paní s vybitým mobilem a panem průvodčím, že on potřebuje ten QR kód, že písmenka mu nestačí. A tak paní cálovala ještě jednou a s přirážkou.
V plzeňském kraji se 6 písmenkami taky nepochodíte,taky je potřeba jen QRKOD.
Tak to pan průvodčí asi nebyl úplně dobře přiškolený, když toto tvrdí samy ČD. To není můj výmysl.
V případě jízdenek dle TR10 je dle 4.6 písm. d) jízdenkou i ten alfanumerický kód transakce a byl vyžadován k němu doklad na shodné jméno jako je uvedeno v eTiketu. A v článku 4.9 SPPO je: 4.9. Kontrola jízdenek pověřeným zaměstnancem ČD: a) cestující prokazuje uzavření přepravní smlouvy po celou dobu jejího plnění, a to i opakovaně; cestující je povinen po každé výzvě před nástupem do vlaku i během plnění přepravní smlouvy předat jízdenku ke kontrole, umožnit vizuální kontrolu na vlastním elektronickém zařízení, sdělit alfanumerický kód transakce nebo umožnit jejich elektronickou kontrolu na čtecím zařízení ČD1, b) oprávněnost použití jízdenek… Číst vice »
Mě fascinuje ta posedlost průvodčích/řidičů autobusů kontrolou jízdních dokladů a vykazováním cestujících. Jako kdybych si tu cestu již ze 3/4 dávno nezaplatil v rámci daní, a teď neměl doplatit ze své peněženky tu zbývající 1/4.
Samozřejmě že stačí kód. Sám to tak občas udělám, když si kupuji jízdenku doma přes počítač.
Lidi, co aktuálně procházejí digitálním detoxem, můžou mít plastovou kartu – věc, která se v ČSSR poprvé objevila už na konci 80. let. A pokud nemají ani tu, tak jim jednoduše není pomoci.
Vrátím se o rok zpátky na Moravu, když ji devastovali povodně. Taky jsme tam jeli a největší sranda byla, když obchod fungoval, protože paní majitelka měla agregát, ale karty všem byly k ho*nu, protože nebyl dostupný internet. Takže já vysmívaný staromilec jsem najednou působil jako zjevení, protože jsem si mohl nakoupit. A zbytek s kartami v mobilu, či platovými kartami měli celý den půst, než přivezli večer jídlo. Krom toho, neznám zákon, který by nařizoval občanům ČR mít elektronický platební prostředek.
Aha, dobrý příběh.
Na základě čeho soudíte, že se toto nestalo ? Už vím, protože vy jste seděl doma u piva a sledoval povodně v televizi.
Já vám také nevěřím. Na základě toho, že neznám člověka, který by neměl v hotovosti alespoň pár stovek. Příběh o tom, jak nikdo kromě vás neměl ani na zaplacení pár rohlíků považuji za pitomou báchorku.
Očividně jste to nepochopil. 1 z 5 naší skupiny = 20%, neboli já jsem měl dost peněz. Zbytek už je zvyklý platit vše online. Nikde jsem netvrdil, že všichni ostatní, co v obchůdku nakoupili během dne , měli jenom elektronické platební prostředky. Mimochodem, zářný příklad nastal před pár týdny v Praze, nemám pravdu ?
Jestli máte na mysli ten black-out, tak ten vyřadil elektřinu kompletně.
A nejen v Praze, ale i velkou část krajů Středočeského, Ústeckého a Královéhradeckého.
P. S. ty „povodně na Moravě“ zasáhly zejména povodní Odry (čímž je v žádném případě nechci zlehčovat, ale chci zdůraznit, že rozhodně nezasáhly celé území Moravy).
** POVODÍ Odry.
Mmch. snad nejvíc škody napáchaly ty povodně ve Slezsku. Ne na Moravě. https://mapy.com/s/motakeneha
Já znám nejméně šest lidí, kteří hotovost nenosí žádnou. A znám i jednoho, který odmítá kartu držet. Když táhneme po putykách, tak je a občas i mě ten odmítač karet pravidelně zachraňuje.
Také hotovost nenosím. Jednoduše proto, protože výplatu dostáváme ve firmě pouze bezhotovostně. K bankomatu určitě nepoběžím.
No to je hrůza… mně stačí navštívit benkomat cirka jednou za dva měsíce 🙂
Tak to byste se velmi divil… Dlouhá léta jezdím na jídeláku Maďarsko, Polsko, Německo a neustále přibývá těch, co hotovost prostě nevozí a nepoužívají. Jedou přes půl Evropy a nedokážou pochopit, že by někde nemohli platit kartou a už vůbec nechápou, že ve vlaku prostě třeba není signál. No a pak jen hloupě civí… Naprostý top byl, když mladé madam mezi Kúty a Břeclaví klekl mobil, kde měla všechno… Karty, doklady, jízdenky… A najednou nic… Ono by stačilo mít rezervu, na kterou údajně banky při zasílání nové karty upozorňují – že dotyční jsou povinni mít pro tyto případy hotovost v… Číst vice »
Povinni? To spíš bude formou doporučení, nikoli povinnosti. Takhle jednají s cestujícími dopravci (i když taky už míň než dřív) a ne banky se svými klienty.
Tak dopravci jsou oproti bankám prales.
Zase seděl u piva,,a možná k tomu byl i letecký koupák…
Na vaší straně je zákon č.12/2020 Sb., tj. Zákon o právu na digitální služby a o změně některých zákonů, viz §14 (1) „nepodnikající fyzické osoby nemohou být nuceny využívat digitální služby nebo činit digitální úkony podle tohoto zákona.“
Akorát že platba kartou za zboží či služby není ani digitální službou ani digitálním úkonem podle zákona 12/2020 Sb. Ten zákon se totiž vztahuje jen na služby orgánů veřejné moci.
Ještě přesněji, na služby státních institucí. Můj příspěvek je reakcí na to, že pokud využívání digitální služby po běžném občanovi nemůže vymáhat či mu ji nařídit státní instituce, nemůže to vymáhat ani jimi řízené podniky typu ČD, ani krajské IDS, atp.
Ne, přesně na orgány veřejné moci. To je citace zákona. Když někoho chcete opravovat, nejdřív si to nastudujte.
Vztah ČD a cestujícího se řídí zákonem a smlouvou, takže pokud zákon nezakazuje ČD mít v přepravních podmínkách platbu výhradně kartou, klidně to tam mít mohou.
Krajské IDS nejsou řízené žádnými státními institucemi, ale kraji, což je samospráva. Nákup jízdenky IDS rozhodně není digitálním úkonem vůči samosprávnému orgánu. Vztahy cestujícího a dopravce nebo IDS se řídí soukromým právem, ne veřejným.
Samozřejmě po něm nevyžadují digitální služby – však jet NEMUSÍ…
Ale nikdo k tomu není nucen. Jízdenku lze někde koupit za hotové. Tím je povinnost splněna. Že to není v čase a místě, kde to kupující vyžaduje, je jeho problém.
On ale taky žádný zákon nenařizuje občanům jezdit vlakem…
Kdo chce, hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod.
Povodně nejsou standardní situací, na tom se asi shodneme. A k tomu druhému: já zase neznám zákon, který by lidem dával za povinnost jezdit vlakem.
Jasně, může jít pěšky. K čemu potom ale existuje dotovaná veřejná doprava?
No kdo nemá hotovost žádnou, je exot. Ovšem ten kdo si myslí že vystačí pouze s hotovostí, je ještě větší…
S tím účtem Vám to nevěřím. To leda, že už jste v důchodu nebo pracujete načerno. Kam jinam by Vám zaměstnavatel zasílal mzdu? Těžko Vám ji bude dnes vyplácet v hotovosti, když to pro něj znamená zbytečné náklady navíc. A vyžadovat platbu kartou není žádná prasárna, to je prostě technologický pokrok. Je rok 2025.
Proč ne ? I můj zaměstnavatel mi umožňuje za poplatek poslat mzdu do schránky poukázkou, kterou si vyzvednu na Poště.
Já zatím nepracuji (ne na plný úvazek), já studuji. Ale ještě jsem nenarazil na brigádu, kde by to bez účtu nešlo. Někde dají hotové, a když ne, tak pošlou za malý poplatek složenku a hotové dostanu na poště.
Není to tak dlouho, co ze zákona zmizela výplata mzdy na pracovišti jako základní způsob.
Podle mě jste totálně mimo, píšeme rok 2025 a placení mobilem nebo kartou je už úplně běžná věc. Když toužíte po platbách v hotovosti, OK, ale připravte se na to, že to budete mít podstatně dražší, protože je to podstatně dražší i pro dopravce. A jestli chcete namítat něco o diskriminaci, podívejte se, jak fungují třeba bankovní služby – výběr kartou z bankomatu: zdarma, výběr na pobočce: řádově stokoruny. Tak to prostě je, žijeme v digitální době. Buď se přizpůsobte, nebo si připlaťte. Howgh.
Když howgh, tak z druhé strany… Nenažrané banky si strhávají v průměru 2% z platby, samozřejmě obchodníkovi, který navíc platí měsíční paušál za terminál, ruličky do tiskárny, toner, elektřinu na nabíjení atd… Ale k těm 2%… Pokud máte denně příjem přes karty 20.000, jsou to čtyři stovky denně, což násobeno 365 vychází na nádherných 146.000 Kč, o které obchodník přijde, když mu lidé platí kartou… Takže týdenní tržba v žumpě… Howgh
Hodně divné přirovnání, protože právě že v tom bankomatu je to (přinejmenším v rámci stejné banky) zdarma.
Jenže se musíte trmácet k bankomatu. A čas jsou peníze.
Bankomatů mám několik „po cestě“. Vč. místa, kolem kterého chodim nakupovat.
Nevadí kolik máte bankomatů po cestě. Zkrátka jakmile odbočíte k bankomatu, tak se už trmácíte. A toho ztraceného času, než provedete výběr. 🙂
Mám to naprosto po cestě, víceméně bez jediného kroku bokem.
Tzn. o „trmácení“ nemůže být řeči.
Mmch. srov. s kontextem toho, že řeč je o železniční dopravě, kdy na příslušné nádraží se potřebuje člověk nějak dostat… nebo… trmácet?
V tomto kontextu je „pár kroků k bankomatu“ úplně nicotných.
Osoby v procesu oddlužení nechtějí mít účet, protože by musely platit své dluhy.
No , jenze pak nastoupíte do autobusu v Praze, chcete koupit jizdenku pro příbuzné z venkova co jedou s vámi a je vám platprdné, že umíte platit mobilem, máte tři karty a aplikaci lítačka, protože v miste není signál a prodejní automat v autobusu jen přívětivě svítí s nabídkou platby online, které se nekoná, neb neni spojení…
Karu bude mít 99% lidí ale chytrý mobil tam už to bude horší – já ho třeba nemám.
Je v takových nádražích a zastávkách nebo na vlaku výrazné upozornění, že je povinnost samoobsluhy ze strany cestujících???
Když nastoupím do vlaku na zastávce, kde je zavřená pokladna, odedávna funguje prodej u průvodčího. Obávám se situace, kdy to teď nebude poznat, v jakém režimu zrovna vlak jede.
Jako vím, že existují lokálky, kde to takto funguje na všechny spoje a je to napsané v jízdním řádu. Jenže v pražských nádražích nebo příměstských mohou jet vlaky do více směrů a není tak jednoznačné.
Zatím vždycky jsem ve vlaku viděl cedule. + Po odjezdu z první zastávky hlášení „vlak je bez průvodčího. Pro nákup jízdenky… Pro cvaknutí…“
Souhlasím s tím že by to mělo být vždycky.
Už roky to funguje v Praze na S65. Nevím o tom, ze by to bylo výrazně značeno.
Určitě to je na dveřích do oddílu pro cestující napsané,spolu s výhrůžkou pokutou. Ale klidně by to mohlo být výraznější, to jo
No, aby se dosáhlo rozumných efektů tak by se neměly „konvertovat“ jednotlivé spoje, ale celé tratě… pak to upozornění bude „všeobecné“ tak jako bývá doposud.
A hlavně mezi tratěmi nepřejíždět, vždycky přestup! 😉
Ono to rušení průvodčích dopravce ČD (i jiné) zřejmě brzy přejde, až jim „dohledový orgán“ bezpečnosti drážní dopravy položí otázku, jak a kdo zabezpečí hnací vozidlo při neschopnosti strojvedoucího. Průvodčí to umí.
Vážně si myslíte, že dnes, opakuji dnes, má někdo peníze na placení zbytečných štíplistků????? Fakt si to myslíte?
Inu, nádražní socialismus, na dluh našich dětí, důchodů, energetiky, obrany a zdravotnictví, holt skončil.
Vlaky bez průvodčích jezdí v ČR už 18 let a zatím s tím žádný úřad neměl jediný problém. Holt si najdete jinou práci.
Když pominu staré škopky, tak samo to hnací vozidlo (pružinová brzda). 😉
Beru, pokud to bude dostatečně srozumitelné a přístupné i pro cizince: instrukce přinejmenším v angličtině, příp. i v němčině, všude možnost platby kartou atd.
Kolik jazyků umí průměrný průvodčí?
No…průměrný průvodčí jen česky, protože třeba německy umí jen nadávat…
Současné zlepšení se nepřipouští? Musí to být jen stejné nebo horší? Chápu, je to „jen nějaká železnice, která stejně přijde zrušit“…
Které pokladny to jsou ?
Proč se proboha budou nakupovat drahé automaty na jízdenky? Kdo to bude používat? Já bych si na jízdenkový automat netroufl. Je mi 46let. Veškeré jízdenky ČD, PID, DÚK si kupuji v telefonu. Snadné, rychlé, zvládl by to i šimpanz. A bláboly o tom, že důchodci nemaj smartphouny? Dnešním důchodcům bylo při bůmu internetu kolem roku 2000 50let. Takže internet maj pěkně v krvi. Přeposílat řetězové emaily zvládnou, tak zvládnou přidání platební karty do telefonu. A děcka? Synovi je 15let. Platební kartu v mobilu má u nich ve třídě každý. Jízdenky se kupují v mobilu a nazdar, proč vyhazovat vyšší desetitisíce… Číst vice »
Protože vlastnit mobil není žádná povinnost já ho třeba nemám a nechci. Státní dopravce si nemůže dovolit diskriminovat určitou část obyvatel jen proto že nevlastní odpovídající telefon. Mimochodem v Rakousku máte automat na jízdenky v poslední zapadlé stanici to samé Německo ,Itálie atd.
Ale prd. O Itálii toho evidentně víte žalostně málo.
V Itálii dodnes je celkem dost pokladen. O dost víc (při srovnatelně významných nádražích) než v Rakousku či Německu.
P. S. Smartphone taky nemám a dokud to bude jen trochu možné, tak nechci mít.
Poslední dobou se ve vlacích kolem Prahy pravidelně objevují lidé z ochranky. Často ve dvojicích. A nyní čtu že tam nebudou ani průvodčí. Buď tam je ta ochranka už dnes zbytečně. Nebo vlaky budou jezdit s ochrankou, ale bez průvodčích?
Včera jsem jel s ochrankou z hlaváku na Smíchov a docela jsem se bál. Ochranky. To jsou šílené typy lidí.
Vetšinou na dvě pusy tři zuby 😂
Proč by byla ochranka zbytečně? Průvodčí není ochranka.
Co je na tom divného, úloha (a kvalifikace) ochrankářů je citelně odlišná od průvodčího…
Vlaky jsou různé. V některých máte prodejce jídla a dva průvodčí, v jiných jednoho průvodčího na dvě jednotky, v jiných průvodčího a ochranku a v jiných nikoho. Nedává smysl mít jedno řešení pro všechny
Členové ochranky mají zpravidla minimální mzdu nebo na DPP, občas někteří rentu či invalidní důchod. Takže ty náklady jsou proti průvodčí, která má mzdu vyšší, odvádí za ní zaměstnavatel odvody atd. Navíc zpravidla nejedou celou cestu, ale jen určité úseky.
Které jsou nejméně vytížené pokladny navržené ke zrušeni, tipuji Velvary, Sedlčany, Zadní Třebaň…
Máte dobré informace, v té poslední jmenované už mají pouze osmihodinové směny a nejsou ani obsazovány všechny směny za dovolenou … tam to spěje ke smutnému konci.
…Slaný, Týnec nad Sázavou, Vlašim, Roztoky u Prahy.
Nemám s tím problém pokud to budou automaty pro prodej jízdenek jak v hotovosti, tak kartou.
Automaty pro prodej jízdenek už nebudou na hotovost. Je to riziko. Každou chvíli by nefungovaly, jak by se někdo snažil dostat dovnitř a peníze ukrást. V pražské MHD jsou také pouze bezhotovostní a nikdo si nestěžuje.
Z textu:
„Jedná se např. o vybavení vlaků prodejními automaty jízdenek (jde o zařízení s možností platby mincemi, bankovkami i platebními kartami).“
A když není spojení s bankou, tak je to problém. Automaty musí umět fungovat i v režimu office.
Některé kreditní karty umí offline transakce. I když bankám se do toho v dnešní době moc nechce, přecijenom tu je nějaká bezpečnost (včetně blokování ztracených karet) a vlastně i smlouvy (co kdybych v součtu na offline transakcích a online transakcích bez fyzického načtení karty utratil víc než limit)
Nejsou, běžně v nich platím mincemi
..a pokud ty automaty budou fungovat
..
Mopaj II. generace umí kartu, mince i bankovky. https://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/nove-prodejni-terminaly-ve-vlacich-cd-nabizi-pohodlny-rychly-zpusob
Super, takže stále jediní asociální magoři v ČR jsou a budou jen v Brně. Ostrava, Zlín, Praha, Jihočeši, všichni budou mít automaty na platbu v hotovosti i kartou.
Bylo by zajímavé vědět, jak se k tomu jihomoravskému přístupu „non cash“ staví ČNB, nebo ČOI.
Nemá o tom někdo přehled?
Vypadá to, že porušením zákona ze strany JMK je nemožnost zakoupení SJT ve vlaku vybaveném bezkontaktním automatem, kdy se účtuje přirážka 50 Kč. Že to MD nevadí neznamená, že o porušení zákona nejde. Na ČNB již podnět byl dán, ale klidně můžete také.
*=nemožnost v JMK zakoupení SJT v hotovosti bez přirážky k jízdnému ve vlaku 0/0-S vybaveném pouze bezkontaktním automatem, a to při nástupu do vozu v neobsazené stanici.
Ač nejsem zcela fandou JMK přístupu, nemyslím, že dochází k porušování zákona. V MHD taky člověk nemá šanci koupit si jízdenku za hotové v každé zastávce, že…
Automaty jsou ve městech v docházkové vzdálenosti, je to jiný systém. SJT jen tak někde v Kobylí nekoupíte, ani nemáte možnost si jej jednoduše zakoupit v okolí v hotovosti předem. Proto porušení zákona.
Spíše JMK to staví jako na „větším MHD“, když je to celé jedno IDS. A MHD má již leta výjimku, že může mít omezené platební nástroje.
Ostrava? https://www.dpo.cz/pro-cestujici/aktuality/bezpapirova.html
Ostrava má tzv. Kreditní jízdenku, kdy si v hotovosti můžete v automatu koupit bez jakéhokoliv poplatku za vámi zvolenou hodnotu (např za 100 Kč) anonymní plastovou kartu v hodnotě 100 Kč. Poplatek za kartu je tak 0 Kč, čímž se splňuje zákon, protože přesně za 100 Kč můžete projezdit 100 Kč.
V tom případě to splňuje i JMK, že.
P. S. reálně si takovou jízdenku člověk nekoupí jen tak někde.
Ale je to „extra almara“… asi bych váhal nad tou čtečkou bankovek.
Ja bych uvital, aby pruvodci videli, ze nektere psy nemají nahubek a to i v oddile pro deti. Atd. Potom by nebyl takovy tlak se pruvodcich zbavovat.
Já nerozumět jazyk váš kmen.
A vy jste takový ten „anonymní hrdina“ který ve vlaku ani necekne ale na internetu bude vyřvávat jak jsou všichni špatní… Jojo, to známe. Příště se normálně ozvěte ve vlaku, že s tímto máte problém a uvidíte že personál to bude řešit. Upřímně dokud cestující mezi sebou v tom nevidí problém, obzvláště když jsou v oddíle, tak nevím co by se mělo řešit
No, je to podobná degradace předpisů jako když všichni jezdí 60kmh… jenže pak se najdou takoví kteří pleskají radarům úplně všude?? Tak buďto to platí, nebo ne, a lidé kteří jsou placení za kontrolování by neměli nevidět.
Absolutně každý majitel psa (včetně rotvajlera apod.) vám řekne že by mouše neublížil…
Takže když tam nebude, tak se ta situace zlepší? Věřte, že tohle není ani jeden z důvodů proč se průvodčí ruší.
Ale přispívá to k dojmu že tam „není na nic dobrého“…
„…nektere psy nemají…“ 🙂
Možná, že vás Tatice česká v rámci rotací bude nominovat na svého předsedu pro léta 2026 – 2028.
Docela rád bych někdy viděl nějakou kalkulaci (náklady x zabránění úniku tržeb) v případě kdy je vlak doprovázený vlakvedoucím a kdy je pouze možnost kontroly dokladů revizorem.
Netvrdím že je potřeba na každém vlaku vlakvedoucí, ale vzhledem k tomu že přirážka na místě je pořád za 500, tak si myslím že se toto pomalu přímo vybízí ke zneužívání…
Lístek mi kontroloval i strojvedoucí. Ve stanici vyběhl, prošel celý vlak (1×810) a pak se pokračovalo dál 🙂
Pokud jízdní řád má v zastávce nějaké čekání tak to asi tak může fungovat. Jinak by to znamenalo permanentní zpoždění.
Jako já asi dva roky zpátky zažil revizora z Příbrami. Přišlo mi, že jsem jedinej zvládnul tarifní zákoutí a řádně si pořídil jízdenky pro sebe i kolo. S kolem sem byl jedinej, byl únor, ale řádně koupenou jízdenku neměl v tom nízkopodlažním oddíle regíny snad nikdo jinej, neskutečný zoufalství.
Klidně to může zvýšit výběr, jelikož teď může spousta lidí na příměstu využívat toho že k nim za ty dvě až čtyři zastávky, co jedou, průvodčí nikdy nedojde.
Aspoň že ty automaty budou ve vlacích a ne na nádražích, čili se nákup vyřeší už v pohybu do cílové stanice. To zas tak velké snížení komfortu není.
Spíš vidím slabinu v tom, že už nebude koho požádat o zajištění přípojů. Bude veřejně číslo nebo appka na dispečink? Nebo konečně přestanou sekat přestupy po pár minutách, což je přesnost kterou celkem pravidelně nejsou všichni zúčastnění schopni zajistit?
Standartní čekací doba mezi osobáky je obvykle 10 minut, u posledních 30 minut. A výjimky dispečeři z 99% stejně nepovolují.
Čekací dobu asi průvodčí neprodlouží, ale jeho hlášení znamená lepší šanci, že druhý vlak skutečně počká. Z mojí zkušenosti pokud žádná aktivita neproběhne, tak je přestup mnohem víc hazard. Někdy přípoj počká i déle než by bylo nutné, někdy to jde natěsno doběhnout, někdy ujede… Samozřejmě záleží jak kde, ale běžný cestující nezná „obvyklosti“ ve všech přestupních stanicích, kde nejezdí pravidelně. Už jen to, že mám od průvodčího nějakou informaci a nemusím po otevření dveří sprintovat, znamená vyšší komfort, o který je škoda přijít.
Souhlasím, že přípoje by měly být vypsány někde srozumitelně pro cestující (trojúhelníčky atd) a ne jenom nějak interne.
Taky jsem zažil nefunkční automat v šukafonu. Mě to nevadilo, mám chytrý mobil, ale že to nikomu nevadí mě překvapilo.
Já si chtěl koupit lístek ve vlaku, kde ho prodává strojvedoucí. Ten mě poslal pryč s tím, že máme zpoždění a ať si ho koupím přes mobil 🙂
Jak jste zjišťoval, že to „nikomu nevadí“?
To, že budou cestující přestupovat z lokálky na vlak na hlavní trati, se snad ví automaticky, to není potřeba nikam hlásit.
Pokud nepřestupujou davy, platí zpoždění čeká se. Zpoždění větší => ujede to.
Hlášení průvodčího dispečerovi to teoreticky změní, když se na organizovaný výlet čeká déle
*platí zpoždění „menší než“ limit „implikace“ čeká se.
To se špičaté závorky nelíbí žroutům HTML nebo co? 😁
Zrovna včera jsem požádal o zajištění přípoje a bylo mi to platné jak mrtvému zimník. Přípoj stejně nečekal. Ale mít tu možnost v Můj vlak či Oneticket aplikaci bych uvítal.
V aplikaci Můj vlak, když mám jízdenku na konkrétní spojení, nebo si o tom spojení nechávám posílat notifikace, by to mělo být automatické. Nebo maximálně s nějakým potvrzením od cestujícího. A s nabídkou náhradního řešení, když přípoj nečeká.
Ale tak daleko ještě nejsme. Nicméně je pravda, že základní funkce zvládá Můj vlak docela dobře a ostatní železniční dopravci by se měli inspirovat.
Přípoje zajišťuje automaticky dispečer IDS, k tomu není potřeba průvodčí.
Kraje jsou hrobařem české železnice.
Vážně? v čem?
Zkuste jet třeba z Mostu do Rakovnika, když se venkovní teploty pohybují kolem 30°C. V žádné soupravě nefunguje klimatizace, vedro na padnutí. V zimě při -5°C přijede první ranní spoj se zamrzlými okny uvnitř. WC funguje občas, soupravy jsou špinavé, ulepené. O zpoždění ani nemluvím. Často přijede autobus s hodinovým zpožděním, protože se souprava po cestě rozbila. Dále zkuste jet Ústí n.L. – Kolín, nebo Most – Moldava, je to podobné. Dále si naplánujte cestu z Lenešic do Prahy – necelé tři hodiny 😯 Děkuji, ale po ÚK a do Prahy, raději autem.
Bylo by to lepší, kdyby se to řídilo z Prahy?
NE… to už je vyzkoušené.
Někteří by to řídili nejradši z Brna 😂
Brno nebrat!
Člověk nesmí být moc zchoulostivělý. To je nemoc 21.stol.:-)
Ústí – Kolín jede rychlík objednávaný ministerstvem.
Most – Rakovník: kdyby to objednávalo MD, tak by tam podle vás jezdily jaké soupravy?
Protože jsou jediní kdo ji platí, místo toho, aby ty linky jeli na komerční riziko? To je hodně průkopnická myšlenka!
Jihomoravský kraj? ne, Olomoucký? ne, Plzeňský? ne, Pardubický? oh well
Jako, že ústecký kraj požaduje obnovu Kozí dráhy a tratě přes České středohoří?
Borecký je hrobař železnice.
Borecký má omezený objem peněz na veřejnou dopravu a musí je využít co nejefektivněji. Spousta lokálek je v porovnání s autobusem násobně dražší na jednoho cestujícího. Zároveň autobus obslouží obce daleko lépe.
Nikdy nebojoval vůči železnici, naopak na spoustě trati by chtěl přidávat spoje, ale snaží se to dělat co nejefektivněji
Takže na lince, kde by byla i Dekstra zbytečně velká jezdí velký autobus…
A tím ještě rozváží vzduch po okresech i o víkendu…
No tak určitě. Proto pro tu železnici udělal za posledních pět let víc, než všichni ti nekompetentní papaláši před ním. Ti uměli akorát nabagrovat všechno Českým drahám bez výběrka, naposledy pro roky 2019-29. Evidentně si přes klapky na očích nevidíte ani na špičku nosu a nebo jste pro svůj zdravotní stav už na minulost rychle zapomněl.
Dodal bych, jak který kraj. Někde to funguje velmi dobře.
No jistě, zato v dobách unitárních ČSD v objednávce (F)MD byly dráhy prudce progresivní.
Hurá,budeme jezdit zadarmo i na lokálkách
Prosím přidejte i příměstské vlaky, treba Praha Beroun.
Když se podíváte na příjem z jízdného (bez sezónních jízdenek, lidí co jezdi zadarmo vi se slevami… děti, důchodci) tak se vám protočí panenky. Si to ani na toho průvodčího nevyděla.
Tak přestaneme požadovat jízdné, udělejme dopravu zadarmo , alespoň to bude spravedlivé i pro ty slušně co si jízdenky kupují.
Ne, nějaká motivační složka (byť poměrně malá) by měla zůstat. Zjednodušovat tarif? Ano. Zadara… nee.
Víte, co by to znamenalo? Spousta vychytralců se usadí v tzv. 1. tř., protože jinde není k hnutí. Nikdo se nebude vozit po nebožácích, co si pořídili pásmově, časově či jinak chybnou jízdenku, typicky senioři nebo někdo s děckem. (Pro některé typy cestujících tarif PID prostě je rébus.) Menší pravděpodobnost naopak správně důrazného přístupu k vágusovitým existencím v pozdně večerním provozu, byť musím uznat, že bezpečnostní služba je v těch vlacích vidět. A nebo něco praktického: nikdo neporadí s přípoji, zvláště když hrozí rozvázání kvůli nějakému záseku. O úniku tržeb nemluvě.
Ve špičkách to už je, vlakvedoucí často nestihne projít celou třívozovku Elefanta.
A při zpoždění zmizí neznámo kam…
Takže pokud nedej bože dojde k nějaké nebezpečné situaci a fíra bude mít dost práce sám se sebou,pokud bude při vědomí,tak cestující se budou muset postarat sami o sebe.to není jako v buše,kde má řidič zrcátko a vidí po celém buše co se děje za ním
Buse
vy potřebujete bodyguarda např. na chodníku venku při cestě na nádraží? kamerový systém vně vlaku a dodržování určitých zásad je taky prevence, popř. tísňová linka…ta funguje i když voláte ve vlaku…popř. nouzové tlačítko, či i to upozornění strojvedoucího v nouzovém případě
Zkoušel jsi někdy sejít schody? Víš jak je to nebezpečné? Klidně na tebe může zaútočit vrána a neštěstí je hned 🙂
Lidi začínají být stále víc nesvéprávní. Jediný co jim jde dobře je to, že dokáží v čemkoli najít problém.
Nebo na těch schodech někde uklouzne, a způsobí si smrtelný úraz…
Systém 0/0-S bez průvodčích je tady minimálně 15 let a Armagedon nepřišel.
Samoobslužný způsob odbavení cestujících byl zaveden už před rokem 2000.
Umělý idiot ve vyhlkedávačí Google mi tvrdil, že v roce 2007.
Ono asi fakt dříve, 809 tu byly už kolem roku 2002.
Bez průvodčích se někde jezdilo už asi od roku 1996.
Sám pamatuji už rok 1997 (první rok, kdy jsem víc projížděl tratě, tehdy s hrozbou hromadných zastavování provozu) a bez průvodčích se jezdilo např. do Hevlína, tuším že ke konci i do Morkovic atd.
Jezdil jsem na samoobslužné jízdenky ještě na gymplu, v roce 2007 jsem měl už dávno po maturitě. Jízdenky byly v takovém bločku myslím po deseti – spousta lidí si je kupovala jednotlivě v pokladně, já jsem si vždycky koupil celý bloček, abych se nemusel při běhu na zdržovat zdržovat pokladnou 🙂 Odstrašení namátkovými kontrolami revizorů po zavedení moc nefungovalo – nejdřív jako revizoři jezdili ti samí lidé, kteří předtím jezdili jako průvodčí, takže jsme je znali. Navíc jsme se znali všichni ve vlaku, takže pokud tam byl někdo cizí, bylo poměrně jasné, kdo to asi bude. Bylo to ještě před zavedení… Číst vice »
Asi máte pravdu, já napsal, že mi to tvrdil Artificial Idiot, nikoli, že o to něco vím. Ale pogooglil jsem postaru a zjistil jsem, že 809 začaly jezdit v roce 1996. Takže asi tak. 🙂
Jasně, ale to se týkalo jen lokálek, kde je to jasně označené v zastávce, na vlaku i v jízdním řádě (Idos). Tohle mi zavání chaosem, kde pojedou na stejné trase různé vlaky v různých režímech a nemusíte si toho všimnout. A čekat na průvodčího a on místo toho přijde revizor. Podle mně by tam měl svítit nějaký velký červený nápis, aby se to nedalo přehlédnout nebo něco takového.
Už i do vlaků dorazily kamery….
Jako upřímně nevím co víc kazí image čd, zda regionova nebo regionova s průvodčím. Možná okolo toho rušení bude haló, ale až se provede, zvykne se. (subjektivní názor)
Ano, především bezdomovci a jiní problémoví cestující si zvyknou
v jmk si nezvykli, divné
V rámci MHD si přibližně užívají, ale riskovat vystoupení někde v Bezpráví (nebo třeba i Břežanech-Jarově) se nechce.
Bezpráví bylo fajn, ale už nějaký rok neexistuje.
No kdyby to bylo na lokálce z horní dolní ale tady jsou takové vytíženější úseky
Takže vlastně, dle slov mluvčího ČD, nedojde k propouštění, neboť vlakvedoucí,či průvodčí se stane revizorem…což vlastně žádnou úsporu nepřinese
Jelikož revizor bere o cca 13K čistého méně, tak tam úspora je.
https://zdopravy.cz/revizorem-za-75-tisic-kraj-na-posledni-chvili-zvysuje-nabidku-kvalita-uchazecu-neni-optimalni-251696/
Nemaji nahodou revizori vyssi plat? 🤔
Záleží podle čeho se vypočítá. V Praze je to stále podle udělených pokut.
Ne. Kamarád nedávno šel na revizora a šel s penězi dolů. Protože chybí spousta příplatků.
Zas nějaký výhody (třeba každá noc ve vlastní posteli a ne na nocležně) to má
Skoro každá, ne? Anebo se v noci principiálně nerevizoruje?? To by bylo dobré vědět…
Revizor nemá dělené a spací směny. A kamarád noční nedělá, netuším jak to mají jinde, ale má konce i po posledním vlaku kolem hodiny z půlnoci a nástupy na první vlak kolem čtvrté ráno.
Tak to bude hodně zajímavý…
Žádné drahé sutomaty nejsou potřeba. Stačí oficiálně zavést všeobecnou smartphonovou povinnost (která už tu dnes beztak fakticky je, jen to není oficiálně řečeno) a jízdenky se budou nakupovat v aplikaci.
Důchodci jezfi zdarma, deti maji relegi tal od 2-3 třídy…i bezdaci mobil mají
Bezďáci často nemají účet (nebo jestli mají tak s exekucí a zůstatkem maximálně existenční minimum).
Maj kreditní simku na příchozí hovory, pokud se jim povede nabít(nebýt vyhozen z veřejné dobíječky).
Jsem důchodce a nevšiml jsem si, že bych na některé z uvedených tratí mohl jet zdarma! V Praze ano, ale tam si nekupuje jízdenku většina lidí, protože skoro každý má Lítačku. A mimochodem – vám nefunguje kontrola pravopisu? A co to mají ty děti?
Což takhle si nejdřív preventivně přečíst tarif pid, než ze sebe dělat vola a vypouštět krávoviny? Děti od 6 do 10 let – v Praze přeprava za 0 Kč, v Regionu sleva 50 % Děti od 10 do 15 let – v Praze přeprava za 0 Kč, v Regionu sleva 50 % Junioři od 15 do 18 let – v Praze zvýhodněné předplatné, v Regionu sleva 50 % Studenti od 18 do 26 let – v Praze zvýhodněné předplatné, v Regionu sleva 50 % Senioři od 60 do 65 let – v Praze zvýhodněné jízdné Senioři od 65 let –… Číst vice »
Důchodci na železnici zadarmo nejezdí. Mají slevu 50%
No tento systém máme na Slovensku a nie je na to snáď jediné pozitívum…
Aj keď vaša appka je na úplne inej úrovni ako naša slávna od ZSSK, ktorá viac nefunguje ako funguje
Bullshit.Takze omezíme staré lidi ještě více a slepce i ostatní co nemají účet .kretenismus existuje
Ačkoliv všeobecná povinnost na mnoho věcí je skutečně blbost, tak je nutné říct „Nikdy není pozdě“. A třeba ten nevidomý to má bez smartphone výrazně těžší
Nepodceňujte důchodce…
Máš špatně představy jak kdo funguje.
Ale prdlajs, označovač (strojek) s možností platby kartou je dneska levná věc co může absolutně v pohodě být v každém voze (už teď typicky bývají klidně i 3). A kartu lze dobíjet na větších stanicích hotovostí, 24h denně…
To by operátoři museli vylepšit pokrytí signálem, i popka vlak vedoucích má problémy při platbě kartou.
Žádná taková povinnost není.
Formálně ne, fakticky existuje řada služeb u kterých bez smartphonu máte smůlu. Namátkou odeslání balíku Zásilkovnou nebo třeba Uber. A zanedlouho v PIDu pokud budete chtít mít o něco levnější jednorázové jízdné tak též budete muset použít mobilní aplikaci. Taky banky nejspíš začnou brzo vypínat webové bankovnictví s tím že lidi mají používat to mobilní (což většina už stejně dělá).
Takže to žádná „faktická povinnost“ opravdu není – v soukromém konkurenčním sektoru, což je něco jiného než veřejná doprava objednávaná samosprávou.
Zrovna Uber je špatný příklad, lze použít bez patlafounové aplikace přes web m.uber.com. (nezkoušel jsem osobně, takže mě třeba někdo vyvede z omylu, že to tak není, ale vypadá to na první pohled funkčně) Obdobně jsem bez telefonku používal třeba Rekola.
Osobně nemám problém s tím, aby něco bylo pouze elektronicky, například dostupné přes web. Co mi ale přijde naprosto přes čáru je požadovat aplikaci na jednu ze dvou uzavřených platforem z uzavřeného obchodu z oligopolu Apple a Google. Tím víc když je to „národní dopravce“ nebo obdobným způsobem služba veřejná/státní/z veřejných peněz.