Stavba nové tramvajové trati v Praze finišuje, Strabag již vztyčil sloupy trakčního vedení
Stavba tramvajové trati Sídliště Barrandov - Holyně. Foto: Strabag Rail
Tramvaje mají začít jezdit po kilometru nové trati už na jaře.
Doufám, že tu trať protáhnou až do cementárny Radotín. Pro zaměstnance velká výhoda.
Leda jako zubačku.
Stále platí podmínka z EIA a stavebního povolení, že tam tramvaje budou moci jezdit jen do 22 hodin, aby se nerušil noční klid?
Nebo se to magistrátu a DP podařilo nějak prolomit?
To nevím, ale stále platí podmínka, že ve staničení 0,0 km – 0,4 km, tj. zhruba od dnešní konečné do do zastávky Kaskády bude trvale omezena maximální rychlost na 30 km/h. Jinak 14.1.2022 Magistrát hl. města Prahy vyvěsil na úřední desce rozhodnutí, kterým vydává stavební povolení na 2.etapu prodloužení TT Sídliště Barrandov – Holyně – Slivenec, zatím je tedy nepravomocné. Pokud by to někoho zajímalo, tak rozhodnutí má č.j. MHMP 42129/2022.
Pokud se část označí jako obytná zóna nebo pěší zóna, tak i do 20 km/h… to asi hrozí na tom budoucím náměstí.
Proč si prostě výjimku nevyžádají samotní obyvatelé, kterých se to týká?
Přesněji řečeno – je to na nich, aby tlačili na politiky, DPP (magistrát) akorát ušetří když tam nebude provozovat tramvaje, když nemusí.
byl jsem se tam podívat prosinci, dělalo se, i když dokonce i v Praze ležela sněhová pokrývka. Velni zajímavý je celý úsek už od Slivence, viz záznam průjezdy trasou:
https://youtu.be/Xeh-ljJYjIo
Já tam byl taky v prosinci, ale později a už se tam nedělalo https://www.youtube.com/watch?v=Mj52djI8_J8&t=93s
Majitelé pozemků si mnou ruce. Druhá stanice Syslov.
Ta tramvaj se staví primárně pro lidi, kteří tam budou bydlet. A ano, má smysl ji stavět s mírným náskokem, stejně jako rozvody elektřiny nebo internetu.
Na předvídání potřeby dopravy za 2-3 roky není nic magického.
Přesně, trochu se Pavle podívejte do historie vzniku nejvíce tratí v Praze. Stavělo se doslova z Prahy ve na vesnici a jak jsme za to dnes rádi. Když tam develotři postaví za pár miliard domečky, natáhnete tam pak tramvajovou trať? Asi jako na Dědině, že jo…
Hlavně žádní nimbysti.
Nicméně Letnany se skutečně nepovedly, o tom žádná.
Praha tímto jen předchází budoucím problémům v místech, kde se plánuje intenzivní bytová výstavba. Pokud by se napřed postavilo sídliště a pak až začala plánovat tramvaj, taky by se mohlo stát, že se nepostaví. Spousta obyvatelů nových bytů by se naráz začala bouřit, že tam bude hluk, zhorší se životní prostředí, probíhaly by odvolání, blokace, vše by se jen zdržovalo atd. atp. Takto už tam ta tramvaj bude a kdo tam nebude chtít u ní bydlet, tak má prostě možnost volby a může si jít ihned vybrat bydlení někam do klidu na vesnici… Takto se plánovalo třeba za první republiky.
Postaví se nejdřív bydlení. Reakce: „Město selhalo v dopravní obslužnosti, lidi nemají jak jezdit!“
Postaví se nejdřív infrastruktura. Reakce: „Město vyhazuje peníze za trať do polí!“
Už si sakra vyberte, na co si budete stěžovat.
Mohlo by se to projektovat současně, ale taková koordinace u nás není.
Jenže tady se skutečně vše koordinuje, DPP s Finepem. Proto se staví teď trať, ale v okolí už rostou další byty.
Tak potom at si komentátor nestěžuje, že se staví v polích 😀 Jenom prostě napadám jiný předpoklad
a zaplati to najednou pan Buh ze? Ano bylo by to idealni ale financne a legislativne je to nerealni
Tak jasně, když chce někdo stavět na místě, které územní plán určuje k zastavění, tak by bylo nejlogičtější mu tam tak deset let nedat ani asfalt, to dá rozum. A nejlíp ho ani nepřipojit na čističku!
To bude něco končit na SídlBarr a něco pojede dál? Anebo to všechno budou muset obsloužit Kachny?
„Pouze“ tramvaje linky 5 pojedou za Sídliště Barrandov.
Díky, taky mi to vrtali hlavou
Dokud nebude smyčka Slivenec tak jedině kachny. A ani potom tam nebude kapacita na víc linek. Docházkovka do centra Holyně a Slivence bude tak 400-600 m přes pole, takže dokud to tam Finep nezastaví žádná velká hitparáda.
Na celé této nové tramvajové trati je nejvtipnější skutečnost, že při pohledu do mapy zjistíte že ta trať nepovede ani do Holyně, ani v druhé etapě do Slivence. Protože plánované zastávky s chybným názvem Holyně i Slivenec budou stále jako celý Barrandov na území městské části Hlubočepy.
Na území Holyně a Slivence po ukončení obou etap stavby i nadále žádná tramvaj jezdit nebude .
Pražské Hlavní nádraží je také na katastru Královských Vinohrad. Neřešil bych to.
Tak aspoň je v Praze. 🙂
No Vinohrady se staly součástí Prahy až v roce 1921.
No a? Však se hlavní nádraží po žádné z těchto částí nejmenuje.
Zato Praha-Liben je na katastru Vysocan…
No a? Já ta nádraží přece nepojmenovával.
Ale také na katastru Prahy 3 a 8 …
Ne městské části, ale v katastrálním území. Městská část je Praha 5.
Ano nenapsal jsem to úplně přesně.
Mestké čtvrti (katastry) jsou tam Hlubočepy, Holyně a Slivenec.
Velmi známý a používaný Barrandov je pouze místní název, bez nějakého přesně stanoveného území.
Městké části s výkonem samosprávy jsou potom MČ Praha 5 (katastr Hlubočepy) a MČ Praha-Slivenec (katastr Holyně a Slivenec).
Nicméně žádná tramvaj na území Holyně a Slivenece prostě nepojede. 🙂
To máte pravdu, to nepojede…😈
Až v další etapě, jemně to lizne Holyni a smyčka se zastávkou je v ku Slivenec. Proto ten trochu nesmyslný název, místně byv to nazval spíše Holyne.
Tak zkuste katastrální mapy, na jakém území skončí 😀
Ta cena za stavbu mne zarazila.
Nevím co čekáte. Jen kolejnice s49 v délce 4000m je za 1.5 milionu podle katalogu Ferony bez upevňovacího materialu.
Kolik km/h do odbočky ty výhybka mají? Přijde mi že odbočení je mírnější než to co se používá v Brně.
Jinak bych se ještě chtěl zeptat, možná to někdo bude vědět, proč se i na takovýchto otevřených úsecích používají výhybky ze žlábkových kolejnice a ne „klasická“ konstrukce.
Jinak ta trať vypadá pěkně a spíš začíná připomínat nějaké povrchové metro, než tramvaj.
Na běžných výhybkách jaké jsou na snímku má DPP obecně předepsanou rychlost jizdy přímo i do odbočky max 15 km/h.
No to by mě zajímalo, proč se ve větší mířě nepoužívají železniční vyhýbky. V ulicích je to jasné, ale jestli tady budou tramvaje brzdit zbytečně na 15km/h, tak je to naprosto zbytečné zdržení. Takových míst jsou v Praze spousty.
Asi §1
Na druhou stranu, kde tam ty výhybky budou? Odbočka do smyčky na Barrandově je pár desítek metrů od zastávky, přejezd bude kousek před šturcem na kusé koleji, a předpokládám, že tam někde bude i zastávka, to asi nejsou místa, kde by dávalo smysl extra řešit nějakou vyšší rychlost, když to bude vždycky krátce po rozjezdu nebo před dobržďováním do úplnýho zastavení.
Něco jinýho by to samozřejmě bylo v případě výhybek někde uprostřed ničeho, kde tramvaje nestavěj ani nemusej jet pomalu z jinýho doůvodu, ale takovejch je v Praze minimum, jestli vůbec jsou.
No takových míst, kdy výhybky neumožňují vyjet ze/do zastávky plnou rychlostí, je na sítí poměrně hodně. Třeba u zastávky Hlubočepy se to kodrcalo přes výhybky poměrně dlouho a nevím, jestli je to doteď nějak upravené. Ono se to nezdá, ale při tom počtu spojů ta zdržení naberou v součtu poměrně hodně. Nehledě na to, že každé takové přibrzdění na výhybce stojí při 50t tramvaji spoustu elektřiny. Proto si říkám, proč se v případě novostavby neinstaluje rovnou nějaká štíhlá výhybka železničního typu. Ten rozdíl v ceně přece nemůže být v poměru k celkové ceně nijak zásadní.
Taky je třeba vzít v úvahu fakt, že řidiči tramvají jezdí ve většině případů pouze na rozhled, výhybky si přestavují sami a tramvaj má dost dlouhou brzdnou dráhu. Leckde to třeba vypadá, že se přes výhybky jezdí zbytečně pomalu, ale otázka je jestli by rychlejší průjezd nevyžadoval zabezpečovací zařízení a řízení světelnou signalizací, což stojí zase další spoustu peněz. Například zatím poslední rychlá tramvajová výhybka v ČR byla instalována v Brně na rozpletu tramvajových tratí směr Líšeň a Stránská skála. Výhybky umožňily zvýšit rychlost v přímém směru na 60 km/h a do odbočky 4O km/h, ale celé je to kryto… Číst vice »
Jo, ve chvíli, kdy je to 60/40 versus 15, dává mi smysl investovat do neobvyklýho řešení.
Pokud by to vzhledem k umístění blízko u zastávky umožnilo reálně třeba 20 místo 15, těžko se IMO vyplatí to atypicky řešit.
Štíhlé výhybky jsem viděl v nějakém katalogu i pro tramvaje, nicméně pořád zůstává otázka proč se používají „zádlažbové“ výhybky.
Ve směru z centra srdcovky i křížení s mělkým žlábkem, tedy jízda po okolku. Do centra srdcovky s mělkým žlábkem. Pro hlubší žlábek by ten úhel křížení musel být mnohem mírnější. V tomhle místě navíc i s přihlášením do SSZ.
Základním důvodem může být skutečnost, že jsou výrazně dražší než tramvajové … druhým důvodem jejich délka … Porovnejte si, jak je dlouhá výhybka „pro obvyklých 40“, případně někde (výhybna Vyšehrad) na rychlost 30 a jak jsou dlouhé výhybky na tramvajové trati – například samovraty na provizorní spojce v Muzea …
Ok, ale rozdíl v ceně výhybek je v poměru k ceně výstavby/rozsáhlejší rekonstrukce nula nula nic. Tramvaje v Praze jezdí v průměru okolo 20km/h. Při započtení nějakého čekání na tramvaj ji předjedete i na kole. Výsledkem je nutnost vysokého množství drahých vozidel, nížší atraktivita MHD a vyšší spotřeba energie. Podle mě to to za to stojí, nejsme tak bohatí, abychom si mohli kupovat levné věci…
Rychlostních výhybek je v Praze několik. Poznají se tak, že mají kromě návěsti se šipkou ještě displej s povolenou rychlostí.
Dávají se na místa kde se zastaví (před semafor Milady Horákové – Svatovítská, kdyby náhodou tramvají vyšlo volno doprava tak stejně má omezenou rychlost přes oblouk.)
rychlostních výhybek je v Praze málo, třeba Hradčanská- Prašný most na 50/40 km/h, taktéž na nábřeží u Letenského tunelu, další jsou na nižší rychlosti, třeba u vozovny Střešovice na 30/20. Rychlost omezuje i poloměr oblouku a také jízda v mělkém žlábku na křížení po okolku.
Na vjezdu do smyčky sídliště Barrandov rychlejší nepotřebujete, průjezd smyčkou do 10 km/h, přímo k Holyni následuje křížení do 15 km/h, od Holyně se sjezdová pojede běžně do 30 km/h, výjezd ze smyčky je zatím do 10 km/h až za sjezdovou výhybku, jinak by byl přes křížení do 15 km/h.
A nie je to aj preto, že to je dočasné riešenie, ktoré sa prestane používať, keď sa postaví pokračovanie s novou konečnou Slivenec?
Pro důchodce zřejmě fajn. 🙂
Co?
Ještě si někdo myslí, že je to tramvaj do polí?
To dá rozum, že se pak při procesu dekolonizace ta trať vytrhá.
Až do Hlubočep.
Po prodloužení tratě do Slivence ta kolejové spojka zůstane, nebo bude demontována?
To je opravdu zásadní 😀
Rozumný člověk řekne ano/ne/nevím a nesnaží se otázku odvrátit.
Nevíte někdo kdy se konečně kopne na prodloužení trati z Modřan do Libuše?
Poslední zprávu, co mám, tak během letošního jara…
Před Vánoci tu byla zpráva, že smlouva se zhotovitelem už byla podepsána. DPP opakovaně deklaroval, že stavba začne letos na jaře. Tipuju, že se čeká na vhodnější klimatické podmínky.
měla by být stejně jako hotová smyčka Zahradní město, finišující trať do Holyně, Trať na Dědinu a smyčka u depa Hostivař dokončena během příštího roku.
Modřany – Libuš od poloviny března, doba výstavby dle smlouvy o dílo 14 měsíců – tj. do poloviny května 2023.
Bez záchytného parkoviště na Slivenci je tato stavba totální nesmysl.
Až na to, že se okolo tratě budují nové domy a budou dále až ke Slivenci, ale budovat trať až vše bude hotové je taky nesmysl…
Taky se může nejdřív postavit trat a až potom tam zavést pravidelný provoz tramvají. Třeba na začátku by stačil 1 spoj za 2 intervaly, potom už pravidelně 1 spoj za 1 interval.
Ano, lidi budou určitě přestupovat z auta na tramvaj, aby mohli jet 15 minut do centra. Zkus se trochu zamyslet…
On by to nesmysl nebyl, ale určitě to není alfa omega smyslu té TT.
Což o to, nechat auto na kraji a pokračovat tramvají do centra lákavé být může. Kdyby to bylo u napojení D5 na okruh, tak bych tomu i věřil. Jenže tam je Zličín s metrem, což je o dost lákavější a kapacitnější, než tramvaj. A nemusí se kvůli tomu jezdit další kus po okruhu.
Tahle trať má smysl kvůli budoucí zástavbě kolem ní, nepotřebuje k němu vzhledem ke směrům příjezdu do města nelogicky umístěný P+R parkoviště.
Poptávka tam bude. Třeba ne 2000 míst jako třeba u Zličína ale 50 nebo 100 míst by se tam i tak hodilo. PR nemusí být velké, někdy 100 míst stačí pro lokální poptávku.
Že by to občas někdo využil je možný. Ale nejspíš by to bylo tak málo lidí a tak zřídka, že se tam nikomu nevyplatí pro takto slabou poptávku udělat nabídku.
100 míst je takový štěk, to naplní jen jednu tramvaj. Ale stojí to 100 milionů a náklady na výstavbu se nikdy nezaplatí. Navíc to budou využívat mimopřažští, tedy nevoliči. Pokud by lidi byli schopní akceptovat tržní ceny za parkování s tím, že se ty místa do 20 let zaplatí, tak jsem určitě pro. Ale tomuto modelu jsme ještě hodně vzdáleni, dnes je to jen další zátěž pro město.
Jaka bude doba jizdy do centra, resp. na Andel? Podle me je to zasadni, ono, jet az na preplneny Zlicin a pak metrem lakavejsi moc nebude…
A když trochu uhne, tak může nechat ten svůj smradlavý krám na Sídlišti Řepy a do civilizace jet 9…
Ve špičce pojedeš autem do centra podstatně déle.
Určitě by tam nějaké menší parkoviště vyrůst mohlo. Určitě by našlo využití.
Mohlo. Zaplatíte pro něj pozemek, stavbu a údržbu? Vyřídíte papíry? To vše pro parkoviště i napojení na silniční síť?
Developer si to většinou dá do ceny bytu, stání v podzemní garáži stoprocentně.
Že tam budou stání v těch domech je samozřejmý, bohužel stále máme nesmyslně přísný minima na počet parkovacích míst u novostaveb, takže tam být musej.
Ale předpokládám, že Patrik měl na mysli veřejný parkoviště.
Když se podíváte na kterékoliv novodobé sídliště, tak zjistíte, že ta minima jsou naopak příliš nízká. 2 parkovací místa na byt 2+kk a větší by mělo být minimum. Navíc si to platí lidi sami, takže nikdo nemůže nadávat že se to platí z daní nebo nemůže někdo přijít a říct, že by na tom místě měla být kavárenská zahrádka.
Ta minima jsou bohužel jedna z věcí, která způsobuje, že dnes v podstatě nejde postavit zástavba jako v nejžádanějších čtvrtích. (a nebo jen extrémně draze, vzhledem k nákladům na podzemní garáže). Velmi prodražují stavbu malých bytů, způsobují tlak na další roztahování města do šířky (i když Praha by daleko víc potřebovala zahustit, na město této velikosti má příliš nízkou hustotu). A důsledky toho roztahování města platíme všichni. Ono čím je město roztahanější, tím víc v něm stojí stavba a údržba infrastruktury na jednoho obyvatele, tím obtížnější je zařídit lákavou alternativu k autům (a důsledky nadměrného počtu aut ve městě taky… Číst vice »
To právě moc nevím jak moc by se využilo. Pro kolik lidí a odkud jedoucích by bylo takové P+R s cestou tramvají atraktivnější než vlakové P+R v Radotíně, nebo zdarma Řeporyje, Zbuzany, Rudná či metro Stodůlky, kde se taky docela parkovat dá?