Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Tramvaje

Tramvajovou trať z Barrandova do Holyně postaví Strabag, cena je o 40 procent nižší

Smyčka na Barrandově a začátek nové tratě do Holyně. Pramen: ROPID
Smyčka na Barrandově a začátek nové tratě do Holyně. Pramen: ROPID
Délka tratě Barrandov – Holyně je jeden kilometr, prozatímní konečná zastávka Holyně bude provedena formou úvratě.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vybral v tendru stavební firmu, která zbuduje novou tramvajovou trať Sídliště Barrandov – Holyně. Vítěznou nabídku ve výši 169 milionů podala společnost Strabag Rail. Cena je tak o téměř 40 procent nižší, než kolik činil předpoklad při vypisování tendru (277 mil. Kč).

Jde o první etapu stavby tratě Sídliště Barrandov – Holyně – Slivenec. Nabídku podalo sedm subjektů. Novou trať do Holyně začne DPP stavět v průběhu letošního června, stavební povolení získal už loni, kdy také proběhly první práce. DPP upravil kolejovou smyčku a obratiště Sídliště Barrandov. Součástí prací bylo i založení kolejového rozvětvení ve směru připravované tratě do Slivence a položení zhruba 40 metrů nových kolejí.

Délka tratě Barrandov – Holyně je jeden kilometr, prozatímní konečná zastávka Holyně bude provedena formou úvratě pro obousměrné tramvaje. Trať by měla být v budoucnu v rámci 2. etapy prodloužena o jednu zastávku do budoucí smyčky Slivenec. Záměrem je do Holyně prodloužit tramvajovou linku č. 5. První tramvaje by na trať měly vyjet příští rok.

Trasa tramvajové trati z Barrandova do Slivence. Foto: DPP
Odebírat
Upozornit na
guest
65 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Cosi jsem zaslechl že tramvaje do Holyně budou moci jezdit do Holyně pouze do 22:00 a ani o minutu déle, kvůli rušení nočního klidu. Víte někdo něco něco více? To mě přijde jako totální absurdita, ale v dnešní době je možné vše….

J.Siváček

Oceňuji konečně jakýsi první náznak snahy postavit v novém rozvojovém území nejdříve infrastrukturu a teprvé poté budovy. Škoda, že to nejde stavět rovnou celé, když je to jen dvě zastávky.

LeKon

Jeden kilometr za 169 mio? Ty kraso

boris

Budou tam zlatý hřeby a zlatý prachy pro management. Zlodějna, jako krása! Celá trať je prakticky rovina, zbagrujou spodek, navezou kamení a položí koleje a trolej. 1m vyjde na 169 tis, do toho se vejde i min 10% provize bokem.

Facepalm

277 mio za celou stavbu? Za to by Kotas možná dokázal vyšvihnout přístřešek na konečný (pod kterej by pršelo).

Frantík

Docela zajímavá otázka, jak bude vypadat vybavení nových zastávek.

Jan Bejšovec

Trať ale nekončí ve Slivenci, ale v polích, ze kterých se jistě zázračně stanou stavební pozemky. Slivenec je až za 4 pruhovou výpadovkou z Prahy, kterou sice lze překonat podchodem, ale tento nemá ze Slivence přístupovou cestu, lze k němu dojít jen po poli. Tedy pro obyvatele Slivence nemá trať žádný význam. Stejné šméčko jako metro C do Letňan, které také místo v sídlišti končí před sídlištěm v polích…

Jan

Většina pražských tratí vedla nejdřív do polí, třeba taková dnešní Spojovací byla liduprázdná a dnes je vidět že trať je krátká, dál se jezdí hromadně autobusy.

Frantík

Ale říká se jí pořád Spojovací, a ne třeba Jarov.

PvvS

Zajímavý. I Vídeň staví metro do polí.. A jak se jim to tam pak pěkně rozrůstá. Ono je lepší mít klíčovou infrastrukturu hotovou předem, než pak řešit, že někomu by vadila trať před domem.

XXXD

Tak upravit přístupové cesty by nebyl zase takový problém a očekávám, že to je i v plánu, nicméně tím, že je ta zastávka značně vzdálená od centra Slivence, jí to značně ubírá na atraktivitě (zvlášť když přímo v zástavbě jezdí pravidelně autobus směrem na Polikliniku Barrandov a Chaplinovo náměstí). Takže jsem docela zvědavý, jak bude úsek za Sídlištěm Barrandov vytížený.

Jakub P

Tak on ten podchod zatím myslím nemá přístupovou cestu ani z jedné strany, je tam prostě připravenej, stejně jako zastávkový zálivy pro bus, aby tam mohla být zastávka na hlavní s tím, že cesta z jedné nebo druhé strany (nebo samozřejmě z obou) se dodělaj, až to bude potřeb, respektive až se to podaří dotáhnout.

Milan

Až bude tramvaj končit u kauflandu, tak nemám o vytíženost obavy. Ostatně už nyní jezdí tramvaje na stávající konečnou docela plné, takže se lidi jen rozdělí na další dvě zastávky a jestli bude další zastávka u smyčky málo vytížená, tak už se zas tak moc neděje. Určitě nikdo nestojí o skřípající smyčku blízko baráku a Slivenec je především zástavba z rodinných domů. Radši kousek dojít za silnici, než mít konečnou mezi zahradama i s dalším negativem, což jsou bezdomovci, které na konečné řidič vyhodí, ale už je znova nepustí do vozu 😀
S pozdravem řidič tramvaje a obyvatel Barrandova

medical_examiner

Hmm, a až budou tramvaje opět končit před smíchovským nádražím, tak to bude vyloženě terno…😂

Radek

Ta pole už dávno stavební pozemky jsou. A stavba tramvaje je podmínka města pro to, aby se tam dalo stavět.

Franta

Na Barrandově je naplánovaná nová čtvrť: https://www.praha5.cz/rozvoj-uzemi-prahy-5/zamery-mc-praha-5/novy-barrandov/ Když se do Prahy ročně přistěhuje 20-30000 lidí, tak se musí ty domy někde postavit. Teď se staví nějakých 5000 bytů ročně a je to málo. Jako postavit každý rok město o velikosti Jičína až Trutnova, to dá práci. A pokud by se tam včas nestavěla infrastruktura – elektrina, vodovod, kanalizace, veřejné osvětlení a doprava, ulice atd. tak by to byl šílený chaos. Kdysi jsem byl na konferenci v oboru mapování, leteckého snímkování atd. a zaujal mě praktický příspěvek z Istanbulu, kde využívalo město letecké snímky, aby vůbec zjistilo, kde se staví. Normálně… Číst vice »

Frantík

Na jednu stranu by se neměly konečné zastávky nazývat podle ulic, na druhou stranu „čistý“ název (Slivenec, Holyně) by měly dostávat jenom zastávky, které jsou víceméně v centru čtvrti.

Démon

Proč to nepostaví na ráz?

Radek

Protože pozemky.

Mirek

Nebyly vyřešené pozemky a při dalších odkladech by hrozilo, že už se to nestihne zaplatit z fondů EU. Ona už tahle část obslouží nové sídliště a okrajově i starou Holyni, takže má smysl.

Leinad

Proč jo?

zdeva

Smycka Slivenec bude stejne v Holyni…

Mirek

Nebude, leží na katastru Slivence, byť za silnicí.

zdeva

Teda neni to silnice ale,4 proudova radiala.Bez ohledu na katastr co je za radialou K Barrandovu je Slivenec,pred ni Holyne.Smycka je tedy planovana v Holyni.Na dojiti ze Slivence trochu daleko.

Martin

To mate tezky, takovych zastavek a stanic je vice, jako Depo Hostivar je ve Strasnicich, Sidliste Dablice je na Strizkove, nadrazi Liben je ve Vysocanech, takova ctvrt Cerny most je puvodne na 3 katastrech obci Kyji, Horni a Dolni Pocernic, planovana zastavka Praha-Hostavice bude v Dolnich Pocernicich, Stanice Zlicin je v Trebonicich, cele sidliste Dablice je v Kobylisich, atd…

zdeva

Až přijedete na konečnou Slivenec tak zjistíte že jste v Holyni!!!

Facepalm

Z čehož se pochpitelně každej druhej na místě zastřelí.

Petr

Nebylo v plánu ukončení v Ořechu?

Jelen

Ono se někdy plánovalo stavět tramvaj až do Ořechu?

mirek

Ne.

Jelen

Já si právě říkal, že o tom tady čtu poprvé 😃. Ale jako úplně špatný nápad by to nebyl.

Martin

ja bych ji mozna ohnul pres prokopak na Velkou Ohradu a dal po Jeremiasce k metru Nove Butovice…
https://en.mapy.cz/s/bobelomotu

Ale to by bylo revu, jit pres prirodni park kde b y musel byt most…

Jelen

Hlavně ne most nad Dalejským údolím, obzvláště ne na tomto jeho snad nejhezčím místě.
Navíc vám ten návrh končí v místě, kde má být veliká MÚK s Radlickou radiálou.

Martin

jo, nacrtl jsem to baj voko, dalejske udoli je fakt pekne, muselo by to byt trochu jinde…
Smycka by byla v butovicich u metra, ta by se tam vesla…

Ale kdo by mel zajem jezdit z jedne nocleharny do druhe, nedaval by to smysl, da se jezdit v pohode pres Smichov…

Jelen

Když už tramvaj do Butovic, tak z Radlické. Prodlužovat ji tam ze Slivence by asi fakt moc smysl nemělo.
Ale tak jako tak myslím, že tam metro stačí 🙂.

Martin

Slo mi o tangentu, ale taky si myslim, ze by nemela zde takove vyuziti… na obou stranach jsou fakt jen ubytovny…

Facepalm

Jinak doma všichni zdrávi?

Kalanis

Já jsem tu kdysi poslal něco takovéhleho… https://mapy.cz/s/konocadece

robert

Líbí se mi tyhle nápady. 🙂 Podle mě to logiku má. Ale ta tramvaj by tam asi nejezdila tak často, klidně bych ji postavil jako jednokolejnou.

Petr

Právě že bylo, řešil se totiž tramvajový most přes budoucí D0 a to byl tehdy ten problém )finance). Jenže to už bude nějakých třicet let.

Jan Dobiáš

Navrhuji redakci přidat tlačítka líbí/nelíbí přímo pod samotný článek pro vyjádření celkového nadšení 😀

Jirka

Trať hlavně pro developery pro nově plánované budovy. Proč trať nevybudují rovnou pořádně včetně smyčky Slivenec a parkovištěm P+R?
Navíc další úvraťová konečná, tramvají KT zase tolik není.

Frantisek

Trať pro ty lidi, kteří v nich budou přebývat – aby je nenapadaly takové blbosti, jako jezdit po už tak zacpaném městě auty. Jinak také nechápu, proč to nepostaví rovnou, zvláště když nakoupili převážně jednosměrné tramvaje.

Jan Dobiáš

Také nevím, proč přesně. Když se k tomu ovšem vyjadřoval náměstek Hlaváček, poznamenal s jistou hořkostí, že o jednáních kolem této tramvajové trati by se dala natočit úspěšná komedie.

Bram

Na to je velice jednoduchá odpověď: Majetkoprávní vypořádání. Však se v jednom z letošních DP kontaktů nechal DPP slyšet, že dospět ke stavebnímu povolení i jen pro toto částečné prodloužení bylo velice náročné a trvalo dlouhá léta…

medical_examiner

A kde ti lidi bydleli doteď?

Franta

Do Prahy se ročně přistěhuje 20-30000 lidí. To je tedy město o velikosti Jičína až Trutnova. Z mojí zkušenosti to jsou mladí lidé z venkova a cizinci – uzavíral jsem nájemní smlouvy na byty a trvalé bydliště měli třeba – Cheb, Bílina, Vyškov, Ústí nad Labem, Spišská Nová Ves, a pak třeba Novosibirsk. Přitom podle povolání to byly většinou služby – třeba z toho Chebu to byl dvacetiletý pár a oba prodávali v obchodu s oblečením na Příkopech. Prostě vystudují nějaký učňák, průmyslovku a mají volbu. Jít hákovat do montovny za 20.000 měsíčně. Nebo jít do Prahy a dělat v… Číst vice »

Kubrt

Pro developery? Takže lepší je nechat vyrůst město a pak do hotového se procpávat s tramvajovou tratí? Taky se rozplýváte nad prvorepublikovyma fotkama pražských tramvají, vedoucích volnou krajinou, jako nad prozíravosti tehdejších konšelů?

Jan

Pro developery v tom smyslu, že se vůbec nesnažili podpořit nebo urychlit výstavbu tratě. Svoje pozemky si pěkně rozestavěli, ale ty na trať hned vedle už je nezajímají. Ať se město stará, pozemky na tramvaj vykoupí nebo vyvlastní a zařídí jim veškerou občanskou vybavenost. To je bohužel naprostý standard a určitě v tom není Praha sama. Podobně rozvoj brownfieldů jako NNŽ. Maximalizace počtu bytů na metr pozemku v rámci norem a nic navíc k tomu. Dopravní zátěž ať zvládají stávající komunikace; školy, poliklinika, nákupní centrum, kulturní prostory, to už není přece tak výdělečné. Vést trať tam kde ještě nic nestojí… Číst vice »

Kubrt

Naše obec uzavírá s developery (i se soukromými investory do jednoho domku pro vlastní bydlení) zastavovací smlouvu, která investora zavazuje k příspěvku na rozvoj obecní infrastrukrury (dle rozsahu projektu, pochopitelně). Má Praha něco takového? Ono je to poněkud kontroverzní a každému se to nelíbí, protože obce samozřejmě mají svůj příjem z RUD, který by měl právě financovat obecní výdaje, ale dnes to vychází vesměs tak, že příjem z RUD stačí na běžný provoz obce, na rozvoj a výstavbu už nezbývá.

mirek

Developer spolupracoval, pronajal i některé své pozemky pro potřeby stavby. Problém byl hlavně s některými soukromými vlastníky.

A. Mikulka

No a o to se má starat město, ne developeři. Matějové Hlaváčkové byli výjimkou už na sklonku 19. století – a taky brali špatné konce.

Marian Kechlibar

Extrémní případ procpávání je k vidění v Ostravě s tramvají na VIII. porubský obvod. NIMBY bitva trvající roky.
Na Ostravě-Jih, kde byly tratě vesměs postaveny ještě v době, kdy se kolem stavěly první domy, takový problém nikdy nebyl.

Lukas

Protože v cestě stojí nějaký nevykoupený pozemek, který je navíc zatížen nějakým dědickým sporem, takže se vůbec neví, kdy se ho podaří právně vypořádat (alespoň toto platilo v letech 2019/2020, nevím, jestli se to už nějak neposunulo).

mirek

Hlavní problémový pozemek už se myslím podařilo odblokovat.

Martin

KT8 je pomerne dost… staci jak na linky do Slivence, Lhotky i Holyne…

MartinS.

A taky na linku 19 a na všechny linky ukončené po dobu výluky povrchovou výhybkou?

Jan

Ano, jde o více než 50 vozů. Samozřejmě nejsou všechny každý den provozní, ale je to dost. Navíc se rekonstruují dalších 11 kusů a ještě se plánuje dokup snad ze Slovenska.

Leinad

Provozní nejsou protože se od rozkopání domova (vozovny Hloubětín) pořádně nevyspaly 😀
Tu odstavení v areálu bez střechy, tu s tím jede řidič/dělá depák, který se s kt setkal naposledy v kurzu.

zdeva

To je roztomile,schanet 30 let stare odrandene tramvaje ktere vznikly za vlady jedne strany.Ale uznam,ze kolem vyrobniho stitku je to po repasi v podstate skoro nova tramvaj.Ale i tak.Z 310 novych tramvaji mela byt tak 100ka obousmernych.

Martin

Trochu se mi tam misto Sporilova vloudil Slivenec, ano, mel jsem na mysli tyto 3 linky… a podle poctu vozu vypravenych na vsechny tri linky budou stacit a na vyluky take jeste rezerva bude,…
Nicmene dve z techto konecnych jsou docasne uvratove…

Kalanis

A proč nemůže jezdit jedna linka mezi oběma úvraťovými konečnými?

Martin

To samozrejme muze… ale neni to v planu… ale pri vylokach by to slo…

zdeva

…a jeste opravy trati!

robert

Ty teda máš starosti… 😀 DPP ví, kolik má jakých tramvají, takže s tím nejspíš počítá, ne?
A co se týká postupu výstavby, je to správný postup. V tom smyslu, že když se někde něco zastaví, těžko se tam pak později bude něco přidávat.