Státní slevy za miliardy zaplnily vlaky i autobusy, ukazují poslední statistiky
Tuzemská veřejná doprava zažívá jeden z největších nárůstů počtu cestujících ve své historii. Ukazují to statistiky, které zveřejnilo ministerstvo dopravy za
Tuzemská veřejná doprava zažívá jeden z největších nárůstů počtu cestujících ve své historii. Ukazují to statistiky, které zveřejnilo ministerstvo dopravy za první čtvrtletí. Mimořádně velký růst zažívá hlavně autobusová doprava, zejména v závazku veřejné služby. Nejrychleji za posledních deset let roste ale i železnice.
Autobusy za první čtvrtletí přepravily 94,6 milionu cestujících, což je nárůst o 10,3 % v porovnání se stejným obdobím loňského roku. Linková doprava stoupla o téměř 12 %, mezinárodní linková o 14 %. I když by se mohlo po nástupu FlixBusu zdát, že přibývá cestujících na komerčních linkách, není tomu tak. V linkové dopravě mimo závazek veřejné služby za první čtvrtletí ubyla desetina cestujících. Pokles je způsoben zřejmě ještě loňskou redukcí spojů a linek RegioJetu. Ukazuje se, že autobusem jezdí lidé více na kratší vzdálenosti: přepravní výkon vzrostl méně než počet cestujících.
Vlaky za první čtvrtletí cestovalo 47,2 milionu lidí, o 4,5 % více než před rokem. Dál se potvrzuje dlouhodobý trend posledních let, že lidé vlakem jezdí hlavně na delší vzdálenosti: přepravní výkon stoupl o více než 7 %.
Zatímco autobusy počty cestujících dohání propady z minulých let, železnice míří současným tempem k novému rekordu. Počty cestujících rostou už jedenáctým rokem v řadě, počet ujetých kilometrů je nejvyšší v novodobé historii České republiky.
Nejmenší nárůst hlásí za první tři měsíce městská hromadná doprava. Na tu se státní slevy nevztahují, většina měst ale stejně přistoupila ke zlevnění jízdenek pro vybrané cestující. Celkově počet cestujících v MHD stoupl za první tři měsíce na 613 milionů, o 3,7 % více než rok před tím. Největší skok zaznamenala přeprava trolejbusy, kde přibylo 12 % cestujících. To může souviset s prodloužením trolejbusových tratích v některých městech, například v Pardubicích či Hradci Králové.
Slevy zavedené loni v září ještě první vládou premiéra Andreje Babiše bez důvěry ukazují, že dokáží stimulovat poptávku po přepravě, především díky extrémně nízkým cenám pro vybrané skupiny cestujících. Dopravci ale kvůli nárůstu poptávky často nestačí reagovat navýšením kapacity a spoje jsou častěji vyprodané, komfort pro plně platící zákazníky se snižuje.
Ministerstvo dopravy zatím zveřejnilo data o objemu vyplacených kompenzací dopravcům za slevy do března letošního roku. Za prvních sedm měsíců zaplatil stát z peněz daňových poplatníků dopravcům 3,154 miliardy. Tento týden si ministr dopravy posteskl, že je nespokojen s návrhem státního rozpočtu, protože v něm chybí peníze na některé důležité stavby.