Státní slevy za miliardy zaplnily vlaky i autobusy, ukazují poslední statistiky

Nádraží v Turnově. Foto: České dráhyNádraží v Turnově. Foto: České dráhy

Tuzemská veřejná doprava zažívá jeden z největších nárůstů počtu cestujících ve své historii. Ukazují to statistiky, které zveřejnilo ministerstvo dopravy za

138 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sacrebleu

Babiška si lehce nakoupil hlasy, ale ne za svoje. U něho nic divného, viz Eurofondy. Přebral voliče rudé partaji a stále se i přes masové protesty drze tlemí do objektivů. Študentíci naoko protestují, jako že to není správně a Babiše oni nemusí, ale zvesela cestují za hubičku. ANObylolíp😝

František

A jsou skutečně ty zvyšující se počty způsobeny slevami? Přepravní podíly se mění, pokud mohu soudit z dostupných dat, jen velmi mírně. Pokud by slevy nějak více lákaly lidi do veřejné dopravy, očekával bych výraznější snížení podílu IAD ve prospěch VHD, a tedy i těch zmiňovaných vlaků. Podíl vlaků v osobní dopravě se ale zase tak výrazně nezvyšuje, a také aut na silnicích velmi přibylo. Není to spíše léta neřešená a dále zanedbávaná struktura území, která nutí lidi jezdit na čí dál větší vzdálenosti za čím dál běžnějšími věcmi, než nějaké (drahé a podle mě nic neřešící) státní slevy? Není… Číst vice »

Panda

Souhlas, pro analýzu čistého dopadu slev bychom potřebovali znát mj. změny podílu IAD, vliv problémů na silnicích (D1, zácpy ve městech…), vliv většího počet spojů, zlepšení kvality vozidel atd. A pak ještě brát v potaz, kolik plně platících lidí odradily vlaky plné těch se slevami…

Jarek

Meziroční nárůst cestujících (=jízdenek) v prvních čtvrtletích:
2015: -0,21%
2016: 1,14%
2017: 1,98%
2018: 2.85%
2019: 4.46%

V letech 2016 a 2017 se tempo růstu zvýšilo o 0,83 resp. 0,88 procentního bodu, zatímco v Q1 2019 skočilo o 1,6 procentního bodu. Jak vaše teorie vysvětluje, že se obyvatelstvo skokově rozhodlo „jezdit na čím dál větší vzdálenosti za čím dál běžnějšími věcmi“ zrovna v Q1/2019?

Samozřejmě nejlepší by bylo vědět počty cestujících a vlakokilometrů za kompenzované jízdně ve vlacích za Q1/2018 a v Q1/2019 a tím by bylo všechno jasné…

Jiří

No, když jeden den jede vlak normálně naplněný a druhý den je v něm 5x více lidí, protože začaly platit státní slevy, tak to určitě nebude tím. To je naprosto jasné 🙂

Proboha lidi, otevřete oči a nenechte sebou manipulovat…

Jarek

František si myslí, že je společenský filosof, tak mu to neberte.

Pro začátek by mohl možná pochopit že cílením na důchodce a studenty lze těžko očekávat nějaké úbytky v IAD.

Jediný výsledek je že studenti a důchodci konají spoustu zbytečných jízd vyžadujících dodatečnou kapacitu, kterou ale jejich jízdné (ani po dosypu zbývajících 75%) není schopné pokrýt.

Petr

A to se dá autobusem jezdit i zadarmo. Stačí +70 a autobus v PIDu.

Jonas

No pane ministře, v září nastupuju na 3 dny na SŠ a pak pěkně vlakem zadara do práce 😀 Děkujíííí 😀

Jarek

Zadara?

Jonas

Neberte to doslova 😀 Těch pár Kč oproti normálnímu jízdnému, když se sečte za celej rok, je jak jet zadara

MartinS.

Podivovala se kolegyně, že její otec jel do z Tábora do Prahy a zpátky za 32 Kč, že to přece není možné, aby to bylo tak levné. Vlastně to v roce 2019 stojí tolik, kolik stál v roce 1989 jen rychlíkový příplatek. Podíval jsem se na cd.cz a dokonce bych cestu Tábor – Praha – Tábor pořídil jako senior za 27Kč, tam rychlíkem, zpátky spěšňákem, když to promítnu do cen 1989, tak rychlíkový příplatek byl 16 Kčs, příplatek za Sp 10 Kčs, tedy 26 Kčs, fakt někomu může připadat normální a správné, že po 30 letech, to stojí stejně?

Rtep

To samozřemě není normální a správné. To je Babiš.

Šťoural

To není jenom Babiš, ale také ti, kteří si to u něj prolobovali. Tedy hlavně soukromí dopravci, jezdící dosud výhradně tzv. „komerční“ nebo „nedotované“ spoje“ (v čele s Jančurou a Leošem), kteří až do loňska postrádali větší pravidelný příjem ze státního rozpočtu. Teď už ho mají i bez smluv s kraji a státem (ale samozřejmě nejen oni) a na rozdíl od dopravců, jezdících v závazku veřejné služby, nemusejí při překročení přiměřeného zisku nic vracet. Mimochodem, pokud mě paměť neklame, padlo zde před časem, že se redakce Zdopravy vrátí k tomuto tématu ve vztahu k Leošovi a k jeho jízdnému úplně… Číst vice »

Y.K.

Akorát že ten rozdíl příjmů ze závazku a z dorovnání slev se o násobky liší. Navíc největším příjemcem jsou ČD, tak ta teorie se soukromníky úplně moc nesedí, i když je oblíbená. (ČD dotace ZDO +- 14 mld. Kč + 2 -3 mld za slevy.)

Jan Macháček

Ale dyť tady pořád od žlutogum slyšíme, jak stát dosype peníze ČD, ať se děje co se děje. Takže ČD vlastně tyhle slevy nijak nepotřebuje, tím pádem ta teorie sedí jak p…l na hrnec.

Y.K.

Hm?

železničář v důchodu

MartinS.: A co je na tom divného? Když mohu jako „Senior 65+“ jezdit celý den po celém Ústeckém kraji téměř čímkoli a s jakýmkoli dopravcem, proč by měla zpáteční jízdenka (pouze) z Tábora do Prahy stát víc?

Haha

Jestli to není myšleno právě tak, že ty 1/4 ceny příliš nízké… ? 🙂

Rtep

Já bych pochopil nějakou koncepční podporu vlakové a autobusové dopravy oproti individuální dopravě. Jenže tato sleva žádnou koncepci nemá, je to jen úplatek voličům agenta Bureše, nic víc. Už jenom ta výška slevy 75% je naprosto šílená a to zejména u lidí, kteří nikam jezdit nemusí a jezdí jen proto, že to mají levné. Obecně si myslím, že soukromá i veřejná doprava u nás a nejen u nás je i bez té zoufalé slevy levná. Cestování přeci není ani omylem žádná základní lidská potřeba ani právo. Já také občas někam vyrazím třeba do hor. Ale proč by ty jízdenky měly… Číst vice »

Radek Janata

V době e-Receptů už nemusíte nikam jezdit JEN kvůli receptu.

Petr

Bohužel pro ty léky ano. Minulý týden jsem frčel vlakem na otočku 80 km, naštěstí na PID. Protože v celém našem okresním městě není k sehnání lék na vysoký tlak. Naštěstí jsem obtelefonoval další města, kde ještě byl zbytek léku. A to nepočítám to, že jsem doplácel 1200 za lék na dva měsíce. Otci je ta sleva bohužel na prd, stejně jako mu byla režijka, když má problém vylézt do „vysokopodlažní“ soupravy ČD.

Rtep

Ono to ale velmi často funguje jinak. On prostě třeba nějaký stařeček musí jet (buď vlakem, autobusem nebo třeba sanitkou) třeba 25 km k „odborníkovi“. Tam si hodinku, nebo dvě počká v čekárně. Zajde do ordinace, odborník bez jakékoli prohlídky napíše recept. Pojišťovna ale zaplatí prohlídku. Pak stařeček čeká 2 nebo i 4 hodiny na nějaký spoj či na sanitku. A odjede domů. Výsledek pro stařečka – 3 minuty v ordinaci a recept, třeba 6 až 8 hodin čekání a cesta. Výsledek pro odborníka – plně zaplacená prohlídka pojišťovnou za 3 minuty práce. Dalším kiksem je to, že v mnoha… Číst vice »

Petr

Ale zdůvodňuje nárůst dopravy. Kdyby lékař navštívil své pacienty, jel by jedním autem a obsloužil za službu dejme tomu dvacet pacientů. Teď jede těch dvacet pacientů za ním, dvaceti auty, sanitkami a VHD. Řešení dopravních problémů, je snaha snížit potřebu mobility obyvatel, nikoliv další navyšování dopravních kapacit.

AAA

starý pacient dostane průvodku e-receptu vytištěnou na papíře který předá přes pult v lékárně tak jako to dělal celý život

Rtep

Ale kvůli té průvodce musí jet za zbytečným člověkem a dealerem farmaceutického průmyslu, který si nechá říkat odborný lékař. V tom je ten hlavní problém.

Odborník na vše

Jedno je jisté. Česko je plné odborníků 🙂

Speedy

Vždycky je to neštěstí, když vládne levicová strana. Pro studenty a některé důchodce paráda. Ostatní na to doplácejí ze svých daní a mají z toho kulové. Ba naopak.
Též jsem se nevešel do vlaku Praha-Brno, druhá třída plná. Ze svých daní jsem zaplatil místa ostatním a sám si sedl za dráž do první třídy. Můžeme jenom doufat, že se k moci zase jednou dostane středo pravice a tyto nesmysly (eet + slevy) zruší. Měli raději přidat na důchody nebo platy učitelům…

R2R2

On i nezlevneny listek je celkem dotovany danovymi poplatniky, hromadna doprava si na sebe nevydelala ani pred zavedenim slev. Jinak to nestesti levicovych vlad ma jeste jeden aspekt zmineny na konci clanku: „Tento týden si ministr dopravy posteskl, že je nespokojen s návrhem státního rozpočtu, protože v něm chybí peníze na některé důležité stavby.“ Zjednodusene receno konjunkturu projime a horko tezko se resty v investicich budou dohanet, az prijde nejake ochlazeni ekonomiky nebo dokonce krize.

Pezos

Třeba Moravskoslezský kraj dotuje studentům i jedničku (zlevněný příplatek ODISprima). Nemám slov.

Jiří G

Napsáno dobře. Odsouhlasila to vláda bez důvěry…..

Děčíňan

Pokud jste to nepochopil, tak hlavním cílem tohoto kroku bylo to, dostat lidi z aut do veřejných dopravních prostředků. To je špatně??? Neboli je úplně jedno, kdo to schválil.

Jackub

Hlavním účelem bylo koupení si hlasů voličů, kterým byly slevy příznány. Počet cestujících ve VHD už před tím setrvale rostl, nebylo třeba do ní lidi tímto způsobem lákat!

Gejza

Nesmysl. Kdyby bylo cílem dostat lidi z aut do veřejné dopravy, tak by slevy cílily na pracující, a ještě by se třeba napálila spotřební daň na PHM. Tyto slevy ve skutečnosti generují zbytné cesty, kdy si důchodci a študáci jezdí levně na výlety. Ani jedna skupina přitom houfně neopouští auta, třeba i proto, že si nějaké masivní cestování autem nemohou dovolit…

MartinS.

Jenže kolik z těch lidí, jsou ti, kteří by jinak nikam nejeli?

libor

studenty + důchodce dostat z aut do hromadné dopravy to je jako Ftip?

Jiřík

Jasně – a proto ta sleva je pro studenty a seniory. Zcela jasně jsou to ti, co do té doby jezdili všude autama.

Akcie na doručitele

Rozsah slev mně přijde zbytečně velký. Do osmnácti let by to úplně stačilo. Ať se parchanti učí také samostatnosti, ne jen „protestuji“ a „žádám“.

Vašek

Hlavně že ti, kdo je nejvíc využívají jsou důchodci. Na lince do Prahy, co pravidelně jezdím, vidím jejich nárůst oproti době před slevami tak o polovinu. A vidím to i na svých prarodičích, kteří jezdí s kamarády jenom tak vlakem na výlet, protože je to levný.

Jiří

Vidím to naprosto stejně – akorát lidem co jezdí všude autem a ve vlaku sedí jednou ročně to prostě nevysvětlíme…

Zelenay

Bodejť, když je něco zadarmo, nebo s velkou slevou, že to přiláká davy příjemců a když slevy skončí, davy opět opadnou. Rozdíl je v tom, že pokud slevu poskytuje soukromý subjekt, je to na úkor jeho zisku, pokud tak činí stát, bere to z jiné oblasti, peníze pak chybí na jeho základní povinnosti.
Stát je špatný sluha a zlý pán!

Mirek Zv.

A co jsou ty základní povinnosti? Podle mě Hasiči, Policie (která by spolu s Vězeňstvím a Soudy mohla být placená z vynucené práce delikventů), Zdravotní a Sociální/Starobní pro lidi, kteří si je opravdu(!) nemohou zajistit sami, řešení Ekologických problémů a havárií (pokud je nelze vymoci), s výhradami možná Školství (pro lidi, kteří to později státu z produktivní práce vrátí na daních).
Dokud jdou prachy ještě 20 dalšími směry na nejrůznější ministerstva, je veřejná doprava (z mého sobeckého pohledu) jeden z nejpřijatelnějších příjemců. Ruce byste měli Andrejovi líbat.

Y.K.

Líbat ruce Andrejovi? On to platí? Neplatí, dělá jen voličský marketing, což je problém, protože stát potřebuje zajistit mnohem více činností než jen potěšit určitou skupinu lidí. Kupříkladu v Praze padá většina mostů, na spoustu věcí nejsou dlouhodobě prostředky, nebýt rozvojových programů EU tak se tu ani nic nepostaví. Mě to moc šťastná politika nepřijde. A v sociální sféře jsou trhliny jak vrata (třeba domácí péče o nemohoucí), ale to se smazřejmě nedá tak pěkně prodat. Takže bych měl být rád, že to jde do vřejné dopravy, ale nejsem, chtěl bych koncepčnější podporu.

Zelenay

Povinnosti jsou jednoznačné, jsou napsány v ústavě, do nich jde ale nejméně peněz, co je povinností, není tak populární. Rozdávání slev nemá s dluhodobým rozvojem veřejné dopravy nic společného, až peníze dojdou, dojde ještě většímu útlumu. Dopravci budou mít co dělat s odpisem nadbytku vozidel.

Mistr Výhybkář na ÖNWB

Ta sleva v reálu nic nestojí.
Alespoň u státního dopravce, který stejně dostává za ZDO zaplaceno od státu. Lokomotivě je celkem jedno, jestli veze sto, nebo stopadesát lidí, režijní náklady na vypravení a jízdu toho vlaku jsou fixní a počítají se od druhu a hmotnosti vlaku ne podle počtu dopravovaných osob.
Stát proplácí u ČD ty slevy vlastne sám sobě, protože je jediným akcionářem dopravce a ten je tedy defacto státní firmou. Pokud by nebyly státní slevy (státnímu) dopravci kompenzovány, nic by se tudíž nestalo, akorát šašek z Brna by skákal deset metrů do lufru a píštěl o diskriminaci

Gejza

Vzhledem k tomu, že se slevy vztahují i na veřejnou autobusovou dopravu, nejsou ČD dominantním příjemcem kompenzací. A i tak to může být diskutabilní. Pokud by to ČD vracely státu na dividendách, bylo by to alespoň u ČD tak, jak říkáte. Nějak ale nevěřím, že manažeři na GŘ ty zvýšené výnosy nerozfrcají na věci, které nejsou potřeba (třeba odměny managementu za „lepší hospodaření“).

PeVo

na autobusovou dopravu na zakázku dopravní obslužnosti to platí taky – kraj zaplatí o ty dotace z ministerstnadopravy méně…
ty peníze se ztrácí jen na dálkových likkách provozovaných na komerční riziko

Zelenay

Komunistické myšlení, proč to nemaximalizovat a nevrátit „staré dobré časy“ před 89 a rovnou to dát všem zadarmo a zrušit konkurenci. Perpetum mobile hadra, pane.

Mistr Výhybkář na ÖNWB

Ve veřejné dopravě placené státem v závazku veřejné služby samozřejmě. Tam má mít monopol stát a jeho státní dopravce. A nejlépe včetně té autobusové, ostatně ČSD měli svého času i svoje autobusy.
Stejně jako má být státní výroba a distribuce elektřiny, vody, plynu a dobývání a zpracování strategických surovin .
Ostatně jak dopadla liberalizace autobusové dopravy vidíme dnes a denně. U vlaků bohužel bude podobný chaos, zmatek a bordel…

MartinS.

A zdražování se má vyhlašovat věstníkem Federálního cenového úřadu a nazývat úpravou cen… tak jo… 🙁

Jarek

Heleďte radši řešte ty veksle, snad vám to jde líp než tohle filosofování o všespásném státu.

Y.K.

Tak to je ujetá teorie. Je sice hezké že prý „stát platí sám sobě“, ale stát žádné peníze nemá ani přímo netvoří. Stát prostě přerozděluje to co zabavil na daních, tedy aby mohl někomu dát více, musí jinému více sebrat, jinak to nejde. 🙁

Radovan Komínek

Myslím si, že bylo slíbeno, že stát udělá po určitém období analýzu, kde zhotnotí náklady a přínosy a také, zda se na dotace dává částka, se kterou se uvažovalo nebo se ta částka výrazně liší. Na základě této analýzy mělo v případě potřeby dojít ke korekcím. Jelikož je už po hlasování o nedůvěře, doufám, že se této analýzy brzo dočkáme včetně výše částky, která byla na tento druh dotace určena.

Miloslav

Babiš už toho slíbil

Brzdič zániku

To jste mě teď dostal. Kromě marketingu na důchodce bylo primárním cílem finančně pomoci soukromým dopravcům v osobní železniční dopravě. Mrkněte se na výroční zprávy, pouze komerční dopravou se v Česku NELZE uživit, musí být něco v závazku nebo v jiné formě dotace od státu, jinak K. O. Nic se proto měnit nebude, protože nemůže. Místo investic do infra to prostě prožíráme a vracíme pomoc kámošům. Tečka. Nic jinýho za tím nehledejte.

Jiří

A co tak najednou? Ještě nedávno čd tvrdily, jak po zavedení státních slev neexistuje žádný průkazný nárůst cestujících, ikdyž vlaky ze dne na den začaly praskat ve švech a teď najednou „rekordní počty“ 😀 Za mě bych to nějak omezil, protože je sice fajn udělat nějaké takové gesto, ale bez zajištění navýšení přepravních kapacit to akorát naštve lidi. Mi opravdu vadí, jak týden předem nekoupím lístek do vyprodaného pendolina jen proto, že desetičlenná skupinka důchodců jede do prahy na výlet „vyzkoušet 75% slevy“… Takových skupinek tam bývá hned několik a kde jsou přidané vagony, aby se tam vešli i cestující… Číst vice »

Ondra

Blíží se konec školního roku, takže organizované jsou především skupiny žáků a studentů na předprázdninové výlety. Se znatelným nárůstem počtu důchodců jsem se nesetkal. Nepatřím do jedné ani druhé skupiny, přesto mi spolucestující nějak nevadí, naopak je správné, že využívají veřejnou dopravu. Aspoň to není tak smutný pohled jako když jede vlak nebo autobus s pěti cestujícími a vedle jezdí jedno auto za druhým. A zásadně nesouhlasím, že k nárůstu cestujících došlo skokově ze dne na den, to je faktický výmysl. Navýšení přepravních kapacit je záležitostí dopravce, věřím, že k tomu postupně dochází. Bohužel mnohdy jsou stále vidět vlaky o… Číst vice »

xyz

„Aspoň to není tak smutný pohled jako když jede vlak nebo autobus s pěti cestujícími a vedle jezdí jedno auto za druhým.“
V těch autech dříve jezdili důchodci a žáci/studenti? Nebo (+ dosud jezdí) dospělí lidé, kteří žádnou slevu tak jako tak nemají?

Ondra

Nic o důchodcích a studentech v autech nebylo psáno.

dopravák

Ano, částečně i důchodci a studenti ve věku 18-26 let…

Radek Janata

Důchodci taky jezdí autem. Dokud jim to doktor nezakáže a to je často dost dlouho.

Gejza

Ale jejich nájezd je zlomkem nájezdu běžného pracujícího…

Dominik

Problém u školních skupin a celkově u všech skupin je ten, že kašlou na oznámení předem (jak by správně měli) aby se kapacita dala navýšit, takže když jich je víc, tak koupí víc skupinových jízdenek na místě a nikdo na ně nemůže.

xyz

„Problém u školních skupin a celkově u všech skupin je ten, že kašlou na oznámení předem (jak by správně měli)“
Do 31. 8. 2018 byly školní skupiny motivovány tím, že jen po nahlášení měly nárok na slevu pro skupiny.
Od 1. 9. 2018 k tomu již motivovány nejsou – stejně velkou (tedy hodně velkou) slevu mají s nahlášením i bez něj; resp. od téhož dne se pro tyto skupiny stalo cestování veřejnou dopravou o to levnějším jak v absolutním vyjádření, tak i v relativním (vůči objednanému, smluvnímu autobusu).

Dominik

Jenže ono se nato kašlalo i před 31.8.2018, kolikrát jsem zažil vlak natřískaný kvůli školním skupinám a to i více naráz, protože se nenahlásili předem.

Jiří

Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že se s největší pravděpoobností nestane nic, ikdyž se nahlásí předem a to i s dostatečným časovým předstihem. Pružně reagovat na něco je největší problém čd a jen jedinkrát za život jsem zažil, že byl přidaný JEDEN vagon (namísto tak cca pěti, které by byly potřeba aby každý seděl)…

Dominik

A já mám přesně opačnou zkušenost, při nahlášení předem, menší skupinka rezervace, větší skupinka celý vagón navíc.

Jiří

Asi jiný kraj, jiný mrav – tady v MS kraji na tohle totálně kašlou…

Samuel

Skupiny jsou pro předhlašování jízdy motivovány bezplatnými místenkami, proto se většina skupin nadále předhlašuje.

Cargo

Já bych zas dal studentům tu 75% jen z místa bydliště do místa školy. A možná teda na Os a Sp vlaky po celé Čr. Na co mají studenti jet jen tak na výlet za 75% vlakem EC nebo railjetem a ostatní jen trpí, protože se do vlaku nevejdou.

Odpadlik

A organizačně by jste to zajistil jak? To by měl každý student předkládat potvrzení nebo co? Jak by jste to ověřoval? Nesmysl.

Student

Tak, jak tomu bylo do zavedení státních slev: každý student předkládal žákovskou průkazku, kde bylo uvedeno místo bydliště a místo školy. Žádný problém v tom nebyl, navíc když jsem měl jako místo školy uvedené třeba Brno, tak jsem si mohl koupit jízdenku do kterékoliv brněnské stanice podle potřeby. Přestože jsem jako student zvýšené státní slevy využíval, uznávám že jsou přehnané – hlavně ta platnost na cesty jiné než škola – bydliště. Výše slevy je taky velmi vysoká, cena jízdenky může být absurdně nízká. Příklad: Brno – Uheské Hradiště dříve akční jízdenka student+IN25 za 56,- Kč, dnes flexi student nad 18… Číst vice »

Ondřej

Jak asi, vždyť tady byly oranžové průkazky, kde jasně bylo napsáno odkud kam.

Pavel

Přesně jak jsme to měli my za mlada. Normální průkazka na trasu do školy a ze školy a hotovo. Naprosto jednoduché. Dnes si mládež zvyká mít vše extrémně levně nebo zadarmo, nevychovně se roztahují ve vlacích a my, kteří to máme sprostě nejdražší jim to ještě dotujeme z daní!! Nevím proč by si mládež měla cestovat skoro zadarmo furt a všude a my dřít a jen platit kvůli koblihovému grázlovi!

Akcie na doručitele

…navíc to opravdu nevypadá, že by si mládež těchto slev nějak zvlášť považovala. Spíše z toho mají legraci; platit za jízdenku tři koruny. ONI, kteří by se pro dvacku ani neshýbli k chodníku.

Vít Jůza

Jak kdo zrovna. A že jim je záminkou k legraci kde co, to nevadí.

Medvěd

Podívej, když já byl mladej, tak jsem měl průkazku na bus s fotkou na rok. A na ní bylo napsáno Telč – Plzeň a sleva 30% v pátek a neděli (do školy) . Jednou za měsíc byl v autobuse i revizor. Zkontroloval to a byl klid. Když našel špatný jízdný, tak to odnesl řidič. Jiná sleva nebyla. Tak nepruď. Že stát platí studenty 365 dní v roce je věc ministerstva. A že nejsou revizoři taky.

Ondra

Je naprosto správné, že lze výhodně využívat veřejnou dopravu pro cestování pro republice, přispívá to k regionálnímu i kulturnímu rozvoji, potažmo i k rozvoji vzdělanosti.

xyz

„Je naprosto správné, že lze výhodně využívat veřejnou dopravu pro cestování pro republice, přispívá to k regionálnímu i kulturnímu rozvoji, potažmo i k rozvoji vzdělanosti.“ Vůbec to k tomu přispívat nemusí, a to v případě, že spojení veřejnou dopravou do předmětné lokality je mizerné, např. v rozsahu „3 – 4 autobusové spoje za den“ (a to typu „ze města ráno obratový bus-spoj v 5:30 h; zpět do města bus-spoj okolo 16. h coby obratový mezi šichťákem a podvečerním spojem“). Rovněž tak k tomu „rozvoji“ může přispívat stav, pokud by 75% slevu na pokrytí nákladů dostávali i zájezdoví dopravci organizující zájezdy… Číst vice »

MildaIV

Jistě soudruhu.

jirka

dojídění do škol nebo důchodů k doktorovi proti tomu nic nemám, ale nevím proč to platí i na výletování po celé republice?? to jako PROČ??? Každopádně to je nefér. Tuhle nějaká vysokoškolačka psala že se jí oplatí si z Prahy dojet ke kadeřnici na otočku do Ostravy protože to tam vyjde mnohem levnějc!!! no to je nehoráznost.

Pezos

Kulturní rozvoj – to je nové označení pro chlastačku? A ještě se nestydí ve vlaku obtěžovat žebráním, prý „přispějte chudým studentům“
(maturanti). Cestou zpět pro jistotu nablijou na zem nebo do koše. Ano, to je kulturní rozvoj jak noha.

Pan Artur

Místo bydliště bylo u modrých žákovských… tam se nepředpokládá že na základku bude dojíždět daleko. Navíc bydlí u rodičů…. ale u studentských už by to bylo administrativně složité… nemluvě raději o tom, že je to jen průkaz s razítkem. ( velmi nízké zabezpečení proti falzifikaci ) Má to více děr…. Asi by se zde muselo jít cestou digitalizace, tak to mají tuším např. v UK ….

Oskarák

Problémem státních slev je jejich zneužívání. Už tu byla řeč o „generátoru“ na příjmy dopravce díky vracení peněz v podobě LEO korun a „prodeji“ drahých jízdenek slevovým skupinám. Co je ale ještě horší, prakticky nulová kontrola. Mnohokrát jsem v poslední době jel linkovým autobusem a řidiče věk prakticky nezajímá a kdo si řekne, slevu dostane. V tom množství odbavovaných cestujících ani nemá šanci a čas na každém průkazu hledat datum narození. Ale řidičovi to je jedno, protože co nevybere, to dorovná daňový poplatník (ať už formou doplatku od státu na slevu či dorovnání do smluvené výše částky za 1 km… Číst vice »

Ondra

Já jsem se s tímto nikdy nesetkal, „nějaký“ průkaz byl po cestujícím vždy minimálně formálně vyžadován i u dětí (netvrdím, že řidič počítal datum narození). Reálných zneužití je podle mě minimum. Asi by šlo si vyžádat nějaké statistiky z proběhlých kontrol.

Ondra Vaněk

Řidič nárok kontrolovat nemusí, případná pokuta 1000Kč v případě kontroly z MDČR jde na vrub cestujícího.

Hanzi

Pokud jsou slevy využity účelově (dostupnost vzdělávání, sportu atp) pak je to v pořádku. Ovšem nechápu proč má celá společnost ze svých daní dotovat někomu výlety z města do města na dortíček nebo na to aby se jel někdo čtyřikrát v týdnu projít kolem Berounky.

Pampara

Tak alespoň něco dělají pro obyčejné lidi. V 90sátkách se zde dotoval vznik bohaté kasty, tak nyní alespoň něco málo pro ty ostatní, nevyvolené.

Hanzi

Takže de facto tím že se ty peníze vysloveně prožerou? Ono v téhle republice nejsou místa kam je jinam investovat? Nebo je za každou cenu nutné vyvolat umělou poptávku po přepravě?

Ondra

Ne, tyto peníze jsou účelně využité na podporu cestování veřejnou dopravou a to je nepochybně správné. Jako o „prožrání“ peněz je možno hovořit např. v případě dotací různých ničemných neziskovek s nulovým přínosem pro společnost.

Arnošt

Na trase Praha – Liberec se cestující nedostali do budu už před zavedením slev. A upřímně, kolik takových relací je? Naprosté minimum. A za další, v článku píšete, že v „nedotované“ bus dopravě byl pokles cestujících 10 procent, takže asi na to nemají slevy takový vliv. Vlaky rostly i před slevami o cca 3 procenta, teď je nárůst 4,5 procenta, takže vliv slev na růstu počtu cestujících je cca 1,5 procenta.

Arnošt

A taky vlaky přetáhly spoustu lidí z autobusů na trasách Praha – Plzeň, Praha – České Budějovice, atd. A na závěr si myslím, že u dálkových busů ubývá cestujících kvůli efektu „regiojet“. Kdy jezdit s regiojetem bylo in a určitý komfort, zatímco cesta s Flixbusem je oproti tomu obyčejná cesta autobusem bez toho IN. A jak regiojet omezuje spoje, tak ne všichni cestující přecházejí na Flixbus a někteří se vracejí opět k vlakům.

Miloslav

S tím se dá i souhlasit, zvláště když na některých relacích odpadá RJ výhoda stewardky – buď nejsou vůbec nebo nejsou na některých spojích.

Nenechai

Souhlas ! Kdo MUSÍ cestovat např na této trase, měl by mít možnost přednostní místenky, což by v praxi mohl pokrýt spoj BEZ ZVÝHODNĚNÍ – nebál bych se ho přidat i během roku po projednání s objednatelem
Na Idosu by na sebe upozornil bez problémů – vzhledem k PC gramotnosti těch, o které jde – pracujících

Vít Jůza

Ano, zavedení těchto slev i na dálkové autobusové dopravě byla chyba.

Gejza

Až budete starý a nemocný, nejspíše vám bude nakupovat a utírat zadek pracovnice z těch ničemných neziskovek. Když navštívíte Jizerské hory, vzpomeňte si, že tam ty mladé listnáče sázely ničemné neziskovky (zatímco smrky stříbrné vysázené státními lesy chcípou). Když navštívíte zahradu zámku v Lipové, zjistíte, že ji dala do kupy ničemná neziskovka. Až se svezete vláčkem do Zubrnic, podpoříte ničemnou neziskovku, která znovuzprovoznila trať.
Nadávání na neziskovky je produktem ničemných politiků, kteří hledají „vnitřního nepřítele“ na kterého svalí své neúspěchy. Hanba všem, kdo jim to žerou!

Jarek

A zapomněl jste dodat, že významné vstupy pro budoucnost naší zěmě vymýšlí neziskovka Institut Václava Klause I. 😀

Miloslav

Těch cca 6 miliard ročně navíc se mohlo do veřejné dopravy investovat mnohem účelněji než jen uplatit voliče.
Zvýšit počet spojů, kvalitu vozidel apod. Nárůst počtu cestujících ve vlacích byl i předtím a rostl by dál i bez slev. Nyní může docházet k tomu, že „movitější“ cestující právě pro snížení kvality a komfortu zase vlak opustí a přejdou do aut….

Pampara

Právě že se vysloveně prožíraly za Klause. Nyní za ně vozí lidičky. Nebo byste je raději dával třeba Šimonu Pánkovi? V čem je rozdíl? Že se dotovaně na prázdniny veze Venca Houska za babičkou do Horní Dolní a takových jsou desítky tisíc, oproti (dalšímu) zvýšení platu, již tak několikasettisícovému zmíněnému „vedoucímu“? Fascinuje mne, pokaždé, jak se drobní čecháčci vzedmou a naříkají ve spravedlivém odporu a hněvu pokaždé, je li zavedena některé skupině úleva v čemkoli, zatímco výroba přebohatých individuí v devadesátých létech je nechává totálně v klidu. Třeba se chce, aby to tak bylo?

czhunter

Měl jste radši zmínit pana Peltu, ten proje*al mnohem víc peněz, než pan Pánek z rozpočtu ČR kdy uvidí.

Y.K.

Hezky se pokoušíte odklonit pozornost, ale teď se řeší teď, na ty slevy musí někdo platit daně (které pořád komplikují do zešílení) a pohříchu to není málo peněz. Pak je otázka jestli je důležitější zvednout plat sestře v nemocnici nebo doktorovi na pohotovosti a nebo studentovi dopřát levný výlet vlakem…

Gejza

V devadesátkách žádné takové dotace nebyly, vy pamětníku. Jediné, co stát pro vznik bohaté kasty (zlodějů) udělal bylo že zavřel oči před rozkrádáním veřejného majetku (a okrádáním akcionářů). Jedním z těch největších zlodějů, který se tehdy (zejména za Zemanovy vlády) napakoval, byl Babiš. Ten si dnes kupuje část těch vašich nevyvolených (důchodce) tím, že bere jiným nevyvoleným (pracujícím). A díky tomu, že ho ti hloupí důchodci volí, naopak z prostředků všech nevyvolených podporuje sebe a další vyvolené (dotace, biopaliva, optimalizace daní velkých firem, vyvádění zisků do daňových rájů, apod.). Hlavně se ale selektivní podporou určité části nevyvolených projídá budoucnost. A… Číst vice »

Pampara

Babiše se nezastávám, v žádném případě. Jen s notnou dávkou poťouchlosti přemítám, až zase vylezou (pokud vůbec) „odpovědní a zodpovědní“ lídři současné opozice s nutností zrušení všemožných výhod a slev pro široké vrstvy, jak asi bude dotčený voličský elektorát reagovat. Jakpak jim to jen ti kluci asi vysvětlí?Jenže Babiš není Paroubek (senior) a ví čím lidi namlsat. Uhlobaroni, naftotopnobaroni, tak nečinili a nic moc s tím asi jimi placení politici nesvedou. Bude to zajímavě vyostřené. A to je dobře.

Placebo

Musíte nám tady stále dávat ta vaše politická školení ? A nazývat důchodce hlupakama? Já si to třeba mužů vztáhnout ma moje rodiče, trocha slušnosti a pokory by vám jen prospěla.

Ondra

Psal jsem výše přispívá to k regionálnímu a kulturnímu rozvoji, potažmo k rozvoji vzdělanosti, turistika – sport zas k lepšímu zdraví. Je to celospolečensky prospěšné.

Hanzi

Tak se přijďte podívat v pul třetí rano na hlavak na noční rozjezdy jak se kulturně vzdělává omladina za státní prachy.

dopravak

Ano, ale ne 75%! Klidně, ať mají studenti slevu 20-30% oproti běžnému jízdnému. Klidně i mimo cestu do školy. Ale jezdit stovky km za dvě piva je fakt ujeté. Uvědomte si, že za 6mld ročně pořídíte 60 nových lokomotiv, nebo 50 nových jednotek, nebo postavíte desítky km nových tratí. To ve výsledku přetáhne z aut mnohem více lidí, než toto.

Vít Jůza

K čemu nové vlaky bez cestujících?

Radek Janata

Většina populace se má dnes celkem dobře. Jezdí autem a že je to dražší, jim vůbec nevadí. Ty může železnice získat pouze kvalitou – zejména nové rychlejší tratě, ale i ta nová vozidla. Podbízení se cenou je trapné, funguje to jen na část lidí, a není to investice do budoucna.

dopravak

Jak bez cestujících? Tam, kde nabízí veřejná doprava kvalitní spojení, tak rostou cestující i bez těchto slev. Cena jízdného všeobecně nějak vysoká není, takže proč místo budování nové infrastruktury déle dotovat již tak levné jízdné?

asdfrb

Zlavy prispievaju k regionalnemu rozvoju ? Na Slovensku maju dochodcovia cestu zadarmo. Takze dochodca je ochotny cestovat vlakom 200 km do aquaparku, lebo cestu ma zadarmo a v tom aquaparku je 3 hodinovy vstup za 12 euro a to je 2 eura lacnejsie ako aquapark, ktory je vzdialeny 20 km od miesta jeho bydliska. Mna plno platiaceho by cesta tam a naspet do toho vzdialeneho aquaparku vysla vyse 20 euro.

Realne som zacul rozhovor dvoch dochodcov, kde jeden presviecal druheho a aby tam isiel s nim. Za on tam chodi do toho aquaparku pravidelne.

xyz

„Pokud jsou slevy využity účelově (dostupnost vzdělávání“
Slevy pro žáky/studenty pro cestu mezi bydlištěm a sídlem školy tu byly již dříve. To není zásluha babišovného.

Martin Liška

Jet se projít kolem Berounky je špatné, ale cesta za sportem je účelové využití slevy…?

Oskarák

Mě by zajímalo, jak se dochází k číslům pro tyto statistiky. Např. jak se měří počet cestujících v MHD a dokonce ještě v rozlišení autobus, tramvaj, trolejbus. Kdo ta čísla dodává a jak jsou asi věrohodná. Dopravci? Kraje? Města? Dopravní podniky? Že by např. náhrada autobusu trolejbusem v Pardubicích či Hradci Králové vygenerovala nové cestující, tak o tom silně pochybuji.

Nezpochybňuji, že k nárůstu cestujících v hromadné dopravě dochází, ale fakt by mě zajímalo, jak se dochází k těm číslům.

Alibaba

Měří se různě, od statistického sčítání, po prodeje jízdenek až po počet pípnutí u čtečky v dopravním prostředku. Čísla dodávají všichni vámi jmenovaní.
Tam se o generování cestujících nejedná. Článek mluví o skoku. Já bych řekl přesunu cestujicích z autobusů do trolejbusů tím že se na lince změnila trakce.

Vlk Libor

Chápu slevu pro děti a studenty . Nechápu slevy pro důchodce. Maji příjem tak ať platí,stejně jenom courají a prudí. Kecy že maji malé důchody?(podívejte se do Lidlu nakupují jak o medaile) Maminky na mateřský maji kolikrát menší příjem a platí jízdné v plné ceně.

Hodně štěstí

Budiž ty slevu pro ty vybrané skupiny. Ale když si stát vymyslí slevy, tak každý rozumný člověk pochopí, že se zvýší poptávka po přepravě. Tudíž než si vymyslím slevy, tak napřed musím zajistit potřebnou kapacitu. Ať si ministerstvo dopravy či financí (kraje) napřed objedná víc vozů a vlaků a až následně něco takové spustí.

Odpadlik

Já blahopřeji Babisovi že zarazil ten socansky nápad na jízdné zdarma jak na Slovensku. Každý na něj nadává ale v tomto socany usměrnil

Dubican

Odpadlé Koblihy byly vždy mistry v překrucování skutečnosti nebo prezentaci skutečnosti jak zrovna se jim to hodí.
Ty slevy vůbec neměly být, protože ani peníze na to nejsou a teď tu vzniklou díru bude potřeba zalepit z jiných zdrojů. Tak pak se „Odpadlíku“ nedivte, když Vám přijde příští rok složenka z FÚ na zvýšenou daň z nemovitosti… nebo něco podobně skvělého z repertoáru nápadů poskoků Bureše.

On.

Technická: daň z nemovitosti celá patří obci a dokonce i obec si rozhoduje o její výšši v rámci zákonných mantinelů. Takže tohle fakt na Babiše nehodíte.

Jirka

Zdvojnásobení poplatku za zápis do katastru (1000 kč na 2000 kč) už ale na agentovi STB závisí.

MartinS.

Ano máte pravdu, daň z nemovitosti patří obci, ale obec jí bude muset zvýšit, protože stát jí nepokrývá potřeby z jiných daní, protože ty jiné daně utrácí třeba za slevy v dopravě, takže tohle na Babiše a Alenku klidně hodím. Ve chvíli, kdy stát obcím dostatečně neplatí ani za výkon přenesené státní správy, tak na to ty obce mají brát kde? A daň z nemovitosti je jediná daň, kterou můžou ovlivňovat. A zatím se většina obcí snaží na její výši nesahat, ale když nedostanou peníze od státu, kde to mají vzít? Přitom zastupitelstva obcí a starostové jsou samozřejmě u voličů… Číst vice »

Petr

na Babiše není třeba nic házet – to jeho nejvěrnější ministryně financí Schillerová veřejně vyzývá zastupitele měst a obcí, aby zvýšili daň z nemovitostí. Ovšem chápu, že kobliha v dutině lebeční souvislost zpracovat nedokáže.

Odpadlik

Co to placate člověče? Jenom prezentuji skutečnost. Žádné překrucování. A BTW dan z nemovitosti bych vskutku zvedal, máme ji nejnižší v západním světě

Petr

Už dva roky chodí vyšší, nemusela paní ministryně ani radit 😀 http://www.brdskyspoj.cz/v-pristim-roce-bude-platit-v-pribrami-jiz-novy-koeficient-dane-z-nemovitosti.html

jal

Jezdím vlakem často, potkává plno busů a ta hejna důchodců zaplňující vlaky a autobusy nějak nevidím. Studenti jezdí tak jak předtím, ze školy , do školy a pátky, soboty na různé akce.
Důchodci, ti co ještě jsou relativně zdraví, jezdí tak maximálně na celodenní výlet někde na hory ráno a večer zpět..

Kde tvoří tento segment cestujících většinu, že se nedostává míst?

Kdo z vás , jako student nebo důchodce, jezdí třeba půl dne vlakem jen proto, že je to levné?

Ondra

Konečně rozumný názor, který podporuji, protože pozoruju to samé. Možná jen teď v předprázdninové době je znatelný nárůst školních skupin – ale nevadí mi to, je to v pořádku.

Ondra

Předevčírem jsem tam jel, oběma směry. Jezdí tam hodně slušně zaplněných autobusů, což je v pořádku. Po dálnici jezdí taky hodně aut, to už tak dobré není. A vlaky tam jezdí bohužel stále dost nevyužité (odhadem do 50%).

Ondra

Lžete pane Sůro, aktuálně (8:25) jsou pro cestu z Liberce autobusem stále volná místa. Víte, že na této trase jezdí více dopravců, než váš jedině oblíbený žlutý?!

Ondra

V porovnání s počty žáků a studentů jsou počty důchodců naprosto marginální. A jestli si důchodci vyjedou na výlet, určitě jim to nevytýkám, naopak dělají něco pro své zdraví, což nakonec znamená menší výdaje na léčebnou péči ze státního rozpočtu. p.s. nepatřím ani do jedné skupiny.

Tronda

Předně důchody jsou u nás v procentním srovnání se západními zeměmi, kde dosahují okolo 70% průměrné mzdy skutečně velmi nízké a i s těmito procentními výšemi důchodů (srovnávám pouze procenta ne nominální výši) dokáže být takové Německo řadu let s přebytkovým rozpočtem. To že důchodci nakupují v Lidlu jim nemůžete mít za zlé, když jsou tam potraviny levnější než třeba v COOPu. Maminky na mateřské pro změnu nemají studenty (pokud za ně považujeme lidi od střední školy výš) a sleva pro děti tu byla vždy, byť v tomto případě je rozumné, že se zvedla. Z pohledu nějaké potřebnosti jsou nejhorší… Číst vice »

Jarek

No existuje pár oborů, kde brigádu moc nedáte. Třeba medicína.