Stát zveřejnil návrh memoranda k lokálkám. Středočeský kraj ho označuje za „držhubné“, nepodepsal

Nedávná historie: motorový vůz v Lužci nad Vltavou. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej KubalaNedávná historie: motorový vůz v Lužci nad Vltavou. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala

Ministerstvo chce jednat s Asociací krajů o budoucnosti regionální železniční dopravy.

168 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
xyz

„Ministerstvo chce jednat s Asociací krajů o budoucnosti regionální železniční dopravy.“
Vždyť už před nějakými 2 lety to vyřešilo vyhlášením dalšího 10letého (nebo 15letého? už si nejsem jist) memoranda na přispívání na veškerou regionálku (včetně sebevětších vzduchovozičů či sebezapadlejších lokálek). Co chce po 2 letech „řešit“ znovu?

jj23

Chápu, zrušit nevytížené spoje je v pořádku. Rušit infrastrukturu a místo ní postavit cyklostezku už moc nechápu. V celé Evropě je trend přesouvání dopravy ze silnice na železnici, nebo kombinace těchto dvou infrastrukturních systémů. Nelze plně nahradit silniční dopravu tou železniční a naopak. Systémy by měli být propojené tzn. když je trať nevytížená zavedeme k ní linky autobusů, které zvládnou obsloužit daleko větší oblast než železnice. Pokud by bylo ve spádové oblasti několik desítek tisíc lidí, už by se teoreticky vyplatilo tam ty vlaky provozovat. Je zbytečné mít zavedenou trať do obce kde žije několik set obyvatel, ty tu železnici… Číst vice »

bkv

>Rušit infrastrukturu a místo ní postavit cyklostezku už moc nechápu.
Infrastrukturu nikdo neruší…

Svojsin

Oni to točí pořád dokola, neskutečný…..

Petr

Nejspíš jim nahrávají i tato slova paní hejtmanky „. Ať se stát zamyslí nad tím, zda by z některých lokálních tratí, o které nemají cestující zájem a které na denní bázi nevyužívají, neměl udělat turistické atrakce nebo po tělese trati vést cyklostezky, jako třeba v Rakousku“

Petr Šimral

A co je na tom špatně? Ano, může být na tom některá z tratí tak špatně, že se opravdu nedá předpokládat ani VHD, ani doprava nákladní, ale mohou tam třeba jezdit šlapadla pro turisty (to se dotuje z jiné škatulky)…

Petr

Neříkám, že je to špatně. Jen jsem upozornil, že zastánci sice opakují stále, že k tomu může dojít a to potvrzují i slova hejtmanky. Mimochodem, už některé změny železnice na cyklostezky, nebo trasu pro drezíny, máme v běhu. Tochovice- Lavičky , Chrást -Doubravka. První dokonce bude mít i nové přemostění D4 .

Rudolf Tuček

Tratě o kterých se bavíme žádnou páteří nejsou, jsou to ty napájecí linky kde jezdí autobus na kolejich který se nahradí autobusem silničním.

dopravak

Dobře, vezměte třeba ten Mochov, kde jezdí ve spoji 3 lidi a místní využívají k přepravě stávajcící linky autobusů jedoucí přímo na náves. Potenciál trati pro nákladní dopravu je nulový. Provozovat vlak na 4km rameni evidentně smysl nedává. Na co tam ta trať tedy je? Na co ji máme udržovat, případně opravovat? Jinak nejekologičtější způsob dopravy je kolo. Cyklostezka v tělese trati je bezpečný, jednoduchý a levný způsob, jak se přepravit přímo na nádraží v Čelákovicích. Co je na ni tedy špatně? Směrové vedení zůstane zachováno, mosty, spodek také, takže trať jako taková je chráněna do budoucna, kdyby se tam… Číst vice »

libor

na kole se přece nejezdí, ale vozí ve vlaku! (šotomyšlení) 😀

Mirvald

Inu, když jezdíte pár let (myšleno na kole), nejbližší okolí bydliště už máte okoukané. Při běžném udržovacím tréninku to nevadí. Ale když chcete jet a kochat se krajinou méně známou, kombinace s vlakem zvětšuje akční rádius.
Průjezd periferií Prahy a Kokořínskem, kolem Holan, za Č.Lípou i po té cyklostezce (Lípa – K.Senov), pak do Č.Kamenice, do S.Kamenice, do Ludvíkovic, do Děčína, případně ještě do Ústí. Vlakem domů. Bez vlaku by to bylo tak do těch Holan.
Ale například ta cyklostezka „Varhany“ za Lípou a okolí Č.Kamenice, to za případný šotocejch stojí.

dopravak

Já taky na kole jezdím rád, ale prostě není možné zajistit dopravu kol do každé vesnice. Pokud třeba do Rožmitálu jezdí v průměru 4 lidi ve vlaku, tak přece není možné udržovat trať jenom proto, aby tam sem tam někdo svezl kolo.

Zbyněk

Je to smutné, nemám rád když někdo říká, abychom se inspirovali v zahraničí, ale tady bych udělal výjimku, v Němcku a v Polsku teď pro mne pár známých tratí doslova vysekávají z roští (i stavějí na bývalém tělese) a to nemluvím o argumentu, že podél těchto tratí v S. k. žije jen 115tis. lidí. Pokud by nebylo politickou zvůlí plánovat dopravu tak, že vlaky a autobusy nemají nic společného a seškrtat je tak, že jsou nepoužitelné pro dojíždění za prací či garantovanými návaznostmi na Prahu, tak to je u mne cílená likvidace provozu, jako tomu bylo před patnácti lety v… Číst vice »

Kubrt

Můžete, prosím, k těm našim diskutovaným tratím, najít charakterem obdobné v D či PL, které se teď obnovují? Děkuji.

Thijs

místo toho, aby stát doobjednal dálkovou dopravu v relacích, kde není vlak použitelný (a kde to jsou denně stovky lidí, kteří se nemají jak přepravit), tak tady hází penězy do koše, jak basketbalisti/basktebalistky při ostrém zápase

dejf

asi nezbude, než si nalít čistého vína a uvědomnit si, že holt 150 let stará dopravní infrastruktura v některých místech úplně nesplňuje dnešní požadavky na osobní přepravu a rvát do toho prachy v některejch případech holt nemá smysl.
samozřejmě cílenou lividací pomocí nesmyslných jízdních řádů se dá zlikvidovat kde co, ale takovej lužec prostě dávat moc smysl nebude asi nikdy.
to že do tý diskuse zasahujou i kvapem se blížící volby tomu taky moc nepomáhá.

Axel

Souhlas… předvolební amok se evidentně podepsal na pravdomluvnosti jistých půlministrů… Tj. ještě tak před půl rokem jsem nezaregistroval tak vysokou míru nepravd…

Nepříjemné na tom je, že půlministerské nepravdy úplně zrušily věcnou diskuzi – o tom jestli návrh např. pana Boreckého (jako krajského radního pro dopravu) jsou opravdu to nejmenší zlo…

Kdyby probíhala věcná debata, tak třebas by se objevily nějaké SMYSLUPLNÉ oponentní názory… takže výsledek věcné debaty by zlepšil nynějšího plán středočeských politiků jak ušetřit… a i kdyby věcná debata nepřinesla lepší nápady, tak by neuškodila…

Leinad

Lužec dával smysl, dokud ve Vraňanech zastavovaly rychlíky. Havlíček zastavování R21 zrušil 😉

dopravak

Lužec rozhodně smysl nedává ani v případě zastavování rychlíků. Provozovat jakýkoliv regionální spoj na 4km rameni je holý nesmysl, protože vozidlo i s fírou většinu dne prostojí ve stanici na volnoběh.
To je mimo jiné hlavní výhoda autobusu. Jako náhrada vlaku z Lužce do Vraňan se totiž nezavede autobus v tomto úseku, ale použije se stávající linky z Mělníka do Horních Beřkovic. Jedním busem tak mají lidi spojení jak na Prahu, tak do Mělníka, což zde vlak prostě neumí.

Petr

A nepokračuje náhodou z Vraňan další lokálka na druhou stranu? Moc nechápu proč, nejsou tyto linky dávno propojené? Vlastně vím, on to je už bohužel jiný kraj a krajská hranice je dopravní zeď.

dopravak

Aha, když už docházejí argumenty, tak přicházejí konspirace?

Petr

Něco pravdy na tom jmenovec našel. Ona ta dopravní zeď není jen mezi kraji, ale i okolo všech již postavených železnic. Podívejte se na Všejanskou spojku, nebo na Ostřešanskou spojku. Ona i silniční síť má problémy s výstavbou, ale tam díky tomu, že většina lidí má auto, nakonec převáží výhody pro okolí.

dopravak

Jenomže ani propojení těchto dvou lokálek jaksi neřeší dopravu spádové oblasti do dvacetitisícového Mělníka. Bus tohle všechno v dné oblasti pořeší a kapacitou na to stačí. Ono lidi na tom Ropidu asi nesjou úplní pitomci a ví, co lidi potřebují.

Petr

Ale ono vůbec nejde o tyto lokálky. Pokud by bylo možné snadno postavit železniční trať , ve směru a trase, kde je přepravní proud, který odpovídá kapacitní dopravě ve formě železnice. Proč by se někdo bránil náhradě, méně kapacitnější dopravou. Vemte si například trať 210 a 204. Přepravní proud je Rožmitál-Příbram-Dobříš-Mníšek-Praha. Cesta po I/18 a D4 je zajímavá, ale již dnes kapacitně na hraně. Trať postavit nejde, rozšířit dálnici, bude také zábava a obchvat Příbrami, jasně, časem snad, jenže jen dvojpruh s kruháči. To je oč tu běží. Máme rádi vlaky, ale i vylepšení ve stávající trase je problém (PraK,… Číst vice »

dopravak

Pokud na relacích typu Mochov, Lužec, nebo Rožmitál jezdí 3-4 lidi ve spoji, tak zde evidentně kapacitní problém není. není zde ani žádný potenciál stav zlepšit, jako tomu je třeba u Hustopečí. Prostě kraj si udělal analýzu, kde vlakový provoz má a kde nemá smysl. Bohužel jak je vidět, tak zde máme pořád obrovské množství železničních fanatiků, kteří se budou stavět na zadní i v případě rušení těch největších zoufalostí se třemi lidmi ve vlaku. Ono je to pár milionů sem, pár milionů tam, ale v sumě to dělá dost peněz a ty pak chybí na tratích, kde by to… Číst vice »

Petr

No ale to jsme zajedno. Polopatě, ty čtyři lidi odvezte taxislužbou a pro ty tisíce, kteří denně jezdí v trase Rožmitál-Praha, postavte Regionální trať. Jak ale všichni víme, ani jedno nechce kraj realizovat.

Martin

Vsichni úplně zapomiínáte, že lokálky zvládají podstatně lépe zimní kalamity než autobusy.
Pamatuji zimy, kdy několik dní po sobě z Rožmitálu nevyjel jediný bus. Zato vámi vysmývaná lokállka to zvládla po celou dobu bez problémů jen s mírným zpožděním.
Zastavení železniční dopravy v oblasti, kde bývají extrémní zimní podmínky a autobudy to klidně nekolik dní nezvládají, možná dokonce hraničí s obecným ohroženim.

dopravak

Vy už jste s tím hledáním absurdních argumentu fakt k smíchu. Představte si, že na Ovčárnu jezdí celoročně autobusy. Když to zvládnou do 1350m do jednoho z nejchladnějších míst u nás, tak to zvládnou i do toho Rožmitálu.

Petr

Přesně tak, sněhová kalamita je pár dní v roce, dopravní každý den ráno a odpoledne. Jen na Březových Horách na I/18 je to 15 tisíc vozidel denně.

Marek

To si povíme až přijde zas normální středoevropská zima se sněžením třeba několik týdnu v kuse. Na Voticku například podle údajů na webu PID nejezdil z důvodu sněhu více jak týden autobus do několika obcí, protože to prostě nikdo nebyl schopný prohnout pro bus. A to byla víceméně podprůměrná zima. Na Ovčárnu to to udržují prioritně kvůli turistům a sjezdovkám a penězům z nich, a taky na to mají adekvátní drahou techniku a ani tam se to vždy v zimě nepodaří udržet sjízdné. Na malé obce v regionu se kašle a prostě se když je víc sněhu tak se nejezdí,… Číst vice »

Petr

Právě, že tady je výhoda, že jsou to jedničky, kde je čilý provoz. Když už něco uvízne jsou to kamiony a ty kvůli Nezvěsticím, spíš jezdí po I/20, protože jinak to musí objíždět po trojce přes Blovice. Řekněme si naštěstí, stačí těch pár desítek, který to berou od Plzně na východ mimo Prahu tudy. Horší jsou silnice od satelitů po cestě, třeba satelit Rusalka na Vysoké, nebo Orlov, Lazec, Kozičín. Tam odtud se autem dostanou až k polednímu, když napadne sníh. Jinak SUS je právě v Rožmitále, takže okolo hnízda to dělají jako první. Další je na Dubenci až u… Číst vice »

nowas

Když už není kde brát, tak to tak končí. Naopak tohle nás bude čekat na stále více místech, pokud se udrží stávající vláda.

Spravedlivě

Když čtu ty nářky u tohodle a druhého dnešního článku na podobné téma, tak by mě zajímalo, jak by se jejich autoři tvářili, kdyby místo téhle v podstatě kosmetické redukce došlo na opravdovou redukci s cílem usporit treba 300 milionů. Protože on by to nebyl problém. Ony ty slabě vytížené motoráky v kraji jezdí na mnohem vice tratich a také na tratich, kde většinu frekvence odvozi rychliky. Co myslím? Treba komplet osobaky od Zdic k hranicím jihočeského kraje, komplet osobaky na tratích v okolí Rakovnika, včetně té do Kladna a dál do Kralup a Neratovic. Ty různé Hostomice a Pacifiky… Číst vice »

Spravedlivě

Ono to zní drsně, ale vetsina lidí v kraji by bez problémů rozdýchala i takové rušení (osobních vlaků) jako Nymburk- Jičín, Kolin-Uhlirske Janovice nebo Boleslav-Sobotka. Ani tyto tratě nedosahují významu těch, kde jezdí Elefanty a rychliky.

Petr Šimral

Pozor, mezi Jičínem a Nymburkem se bude budovat nová výhybna za více jak stovku miliónů. To bude muset kraj držet provoz nejméně tak dvacet let…

Daniel Jablonecký

Tak snad si to SŽ u Kraje smluvně ošetřila, aby to pak zas nedopadlo jak Mšenka nebo Lužec.

xyz

Vlašim ano, zato dolní Pacifik ne. Zajímavé měřítko. 🙂

Kteroupak zastávku že byste přidal rychlíkům Kladno – Rakovník? A kterou (či 2) rychlíkům Nymburk – Mladá Boleslav (včetně s tím spojených úprav časových poloh, jen tak mimochodem haprujících s tím, „do čeho se potřebují strefit“)? 🙂

Spravedlivě

Je to pouze odhad od oka, takže sezlobte se, ale nechci se zabývat detaily něčeho, co nikdo v reálu neplánuje. Pointa není v detailu, ale v nalezení dostatku linek, kde zrusit dopravu, aby se usetrilo třeba 300 nebo 500 milionů. A asi se shodneme, že rozumný kraj v ten moment nebude primárně redukovat linky kde jezdí tisíce lidí, ale spíše linky pod 500 lidí denně. A jestli zbude na víkendové vlaky na Pacifik a 4 páry denně do třeba té Vlašimi, to už je vedlejší. Pro lidí hroutící se z omezení Dobříše ve všední dny na 3 pary a Mšena… Číst vice »

xyz

O.K., díky za upřesnění.

Bylo by to vůbec zajímavé – ministerstvo dopravy „politicky“ bojuje proti rušení Os vlaků ve Středočeském kraji, přičemž – dle vaší teze – kraj pokud by chtěl někde Os vlaky zrušit a přidat zastavení souběžným rychlíkům, tak by o to musel požádat… ministerstvo dopravy. 🙂

medical examiner

Já bych u rychlíků naopak hodně zastávek ubral…

Jelen

Tak na rušení osobáků Kladno – Rakovník nebo Nymburk – MB rovnou zapomeňte. Nic takového v plánu nikdy nebylo a není.

Miky

Je to tak, Vysočina a Jižní Čechy rukou společnou a nerozdílnou zrušili osobní vlaky mezi J.Hradcem a H.Cerekví, nahradili je busy a Armagedon nenastal.

xyz

Nemáte úplně tak pravdu – již po delší dobu stejně byl ve „Stojčíně“ přestup, tzn. Kraj Vysočina samostatně zrušil osobáky Horní Cerekev – „Stojčín“ + souběžně Jihočeský kraj omezil osobáky „Stojčín“ – Jindřichův Hradec; no a o rok později Jihočeský kraj tyto osobáky zrušil úplně.

Ale rozhodnutí každého z krajů bylo relativně samostatné.

Miky

Jo, máte pravdu, spustila to Vysočina, Jihočeši se pak přidali, když se nad Jihlávkou neobjevil ohnivý sloup Apokalypsy..

medical examiner

Pche…já bych uspořil 990 milionů naráz…

Daniel Jablonecký

Ono i na další tratě a spoje dojde. Tohle byla teprve první, zahřívací etapa.

Petr

A Vy si myslíte, že nedojde i na ty smysluplné osobáky? Už vidím Černošice jak jásají, že budou za S7, platit 1,2 milionu.

Jarda Š.

Opravdu musí redakce dráždit čtenáře fotografií z Lužce/Vlt.? Nebylo aspoň možné dát nějaké varování pro citlivější povahy, aby se na ilustrační foto nekoukaly?

Šejdr

Ministr zdravotnictví varuje: Prohlížení fotografií řady 810 může způsobit erekci Vám i šotoušům ve Vašem okolí.

Spravedlivě

To snad ne. Teď se budu ve vlaku bát. 😆 Nebo to vzrušuje i ženy?

ABC

To asi vysvětluje ta čísla z článku o sexuálním obtěžování v hromadné dopravě 🙂

Tuzemák

Jo tak teď už chápu proč se tomu krámu říká Šukafon. Aha!

Daniel Jablonecký

Zeptejte se Ušaté.

Jarda Š.

Hlavně jde o úsek, kde se budoval velice nákladný zvedací most a trať rekonstruovala, aby se vzápětí ukázalo, že tato část tratě mohla být klidně zrušena a ušetřila by se tím zhruba miliarda korun.

nowas

To by snad mohlo dráždit jen někoho z vedení SŽ nebo plavební správy. Aby si za to náhodou někdo nešel sednout.

Miky

Nechci být „advocatus diaboli“, ale nevím, za co by si kdo šel sednout. Stát chtěl zlepšit propustnost vltavské vodní cesty pro vyšší lodě, můžeme s tím polemizovat, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je asi to jediné, co se s tím dá dělat. → Vlaky do Lužce jezdí (na objednávku kraje). → SŽ(DC) má za povinnost udržovat dopravní cestu (DC). Tak kde se stal trestný čin? Kdo se ho měl, podle Vás dopustit? Někdo na SŽ(DC), ŘVC, MD? To by musel kraj za minulého vedení učinit politicky nepopulární rozhodnutí vlaky do Lužce dál neobjednávat, tím by se mohl spustit politicky… Číst vice »

nowas

Ano, vyhodit miliardu naprosto beztrestně si může dovolit jen nějaká státní organizace. Pokud do toho nacpali takové peníze, tak si měli smluvně zajistit provozování těch vlaků na několik(desítek) let dopředu. Pokud by to kraj nezaručil, tak nazdar.

Y.K.

Nemyslím si, že tam vůbec musel být zvedací most, to prvně. I 810 by se do těch 2 m přizvednutí vyšplhala.

Existuje něco jako strategické plánování, tedy dohodnout se s provozovateli, jestli je investice k něčemu. Opravdu nejde říkat, jaja, miliarda, ono nám to tu trochu zašumělo, za to nikdo nemůže. Kdyby to byla firma s omezenými zdroji, tak je na mizině.

bkv

Vždyť Havlíček říká, že tam provoz má být, takže musí být i zvedací most…

nowas

Jestli tam podle Havlíčka má být provoz, tak si ho bude muset zaplatit MD.

bkv

Takže je vlastně zbytečné na silniční síti upravovat nízké mosty. Osobák tam přeci projede a něco většího to někudy objede…

nowas

Kvůli tomu nebylo potřeba stavět zvedací most. Buď šel ten starý jen sundat. a nebo postavit pevný, ale vyšší.

Daniel Jablonecký

Varovat ne, ale evidovat 😁

Vít Jůza

Současný postoj krajů a zejména státu včetně Správy železnic nevyužívající potenciál železnice a upřednostňující silniční dopravu je špatný, ale ten návrh memoranda je vysloveně směšný – vždyť neřeší a nezajišťuje nic krom snahy, aby kraj na jeden furt odložil neodkladné rozhodnutí o objednávce na příští rok. A ostatně, proč stát neobjednává rychlíky z Prahy do Dobříše podobně jako do Kladna a Rakovníka a do Plzně přes Kralovice podobně jako do Českých Budějovic přes Rudnou a Příbram, i rychlíky z Mělníka do Staré Paky nebo třeba z Lužce do Mochova jsou plně v kompetenci Ministerstva dopravy ČR, a mohou na úkor… Číst vice »

Jiří Kocurek

„a upřednostňující silniční dopravu je špatný“

A jak to chcete řešit ve vesnicích, kam koleje nevedou? Nutit cestující do přestupu, aby jeli byť jen 1 zastávku vlakem?

Stavět žleznici tam, kam jezdí 1 autobus co 2 hodiny jsou vyhozené peníze, podobně jako stavět Metro v okresním městě o 20000 obyvatelích. Jestliže má obec 500 obyvatel, tak vám 1000 cestujících denně nevygeneruje a nepomůže ani RailJet kažcých 20 minut.

Vít Jůza

Kdyby obec s 500 obyvateli vygenerovala 1000 lidí denně, to by byla skutečně dobrá porodnost. Stavět koleje všude skutečně není na pořadu dne, a využití silniční sítě k železnici je rozumné. Rozhodně bych nenutil cestující k přestupu po třeba jedné zastávce autobusem nebo menším motorovým vozidlem na třeba jednu zastávku vlakem, mohou samozřejmě jednu nebo druhou nebo obě části cesty vzít třeba na kole nebo pěšky, ale tu možnost přestupu bych jim nabídl. Pokud stát a kraje chtějí zajistit dopravní obslužnost za přiměřenou cenu, je logickým řešením jako páteřní síť využít především kolejovou dopravu skutečně rychlou i zastávkovou, a ke… Číst vice »

dopravak

Na návoz lidí z Lužce do Vraňan je možné použít stávající linka 250 z Mělníka do Beřkovic. Místo objednávání duplicitního vlaku na 4km rameni místním určitě více pomůže posílení zmiňované linky, kterou se dostanou nejenom na vlak, ale i do Mělníka.

Já fakt nechápu, co je na tom tak nepochopitelného.

medical examiner

Metro je vyhazování peněz obecně…
A pro 100 000 obyvatel to bude taky kravina…

Michael

Trať Praha-Dobříš a rychlík, to je dobrý oxymoron

libor

Rychlík do každého města, které má aspoň 4000 hlav. pokud tam koleje nevedou, pak dodělat!!!

medical examiner

No…ony 120 a 310 taky neoplývají vysokými rychlostmi…

xyz

Ale tvoří spojení „odněkud někam“ (na rozdíl např. od nádraží v Dobříši).

Platamon

Nikdo nebrání MD objednat si na omezovaných tratích klasické Os vlaky, není to tak, že jeho kategorie je R a výše a krajská Sp a níže…

Mirvald

Jaký názor mají zdejší diskutující na to, že z jiných krajů neslyšíme nic o podobně rozsáhlé chystané redukci? Nebo mi něco uniklo, případně jinde už redukce proběhla?

zdeněk

No jo, tak když prodáváme levně kupóny měsíční.. Na úkor jízdenek. A hodně se dojíždí..

Axel

Pane Zdeněk … máte ke svému tvrzení nějaké podklady? Např. JIhomoravský kraj má rovněž ve svém centru aglomeraci, a rovněž v Jihomoravském kraji platí, že doprava v krajské aglomeraci je mimo krajský dopravní integrovaný systém … vysvětlím po lopatě: mimo Brno je IDS JMK (=Jihomoravský kraj) a v samotném Brně je DPMB (=Město Brno)… Takže ze své laické zkušenosti (cestou ve vlacích po JMK) tvrdím: v JIhomoravském krajském integrovaném systému je IMHO velmi vysoký podíl předplatních jízdenek (plus Univerzální jízdenky IDS JMK které vychází relativně výhodně skoro jako měsíční jízdenky)…Ale na srovnání se situací ve středních Čechách si netroufnu udělat… Číst vice »

Pavel P.

Mezi Brnem a Prahou je zásadní rozdíl v tom, že hlavní město je zároveň krajem. Jihomoravský kraj má proto peníze z Brna (obec v kraji), Středočeský kraj však do rozpočtu nedostane peníze z Prahy (protože je to jiný kraj).

Problém skutečně není v ceně jízdného, ale pravděpodobně v nevýhodném (pro Středočeský kraj) rozdělení příjmů z daní.

Axel

Ano i Ne… Brno dostává výrazně míň na jednoho obyvatele než Praha z rozpočtového určení daní… Čili můj příměr sedí, že dopravu mimo Brno organizuje Jihomoravský kraj zatímco dopravu v samotném Brně organizuje Město Brno… Čili pro srovnání s tím co tvrdí pan „zdeněk“ je to myslím vhodné…

Teď jen zbývá, aby pan „zdeněk“ opravdu dodal ty podklady dle kterých tvrdil to co tvrdil…

zdeněk

Mě jde o věcnou diskuzi. A rád si rýpnu. Tyhle systémy vždy podporují voliče. (levný měsíční kupón, modré zóny pro rezidenty) A poškozují ostatní. (Jízdenky, parkovné). A pokud si dobře pamatuju byl to stan a nějaký jejich člověk, který v televizi napadal babišův nápad dávat přistěhovalcům pouze pracovní povolení a pak čau. (nesměřovalo by to k občanství) Jako v Singapuru, u arabáčů v emirátech a podobně.. A hned byly kecy, že by to bylo nedůstojné a bla bla.. A výsledek vidíme všude.. Směřujeme k Něměcku. Francii a spol. Velmi rychle. Jsme vítačská země. Zatímco opačně (jak turista) v Pakistánu když… Číst vice »

Axel

Pane „zdeněk“… nepostřehnul jsem Vaši odpověď, když jsem Vás požádal abyste doložil z čeho vychází Vaše tvrzení : “ když prodáváme levně kupóny měsíční.. Na úkor jízdenek. “ Jinými slovy Vaše odpověď je: spousta „keců v kleci“, ale „skutek utek“…. Tak znovu… Pane „zdeněk“, máte prosím možnost se s námi podělit o zdroje informací ze kterých vychází Vaše tvrzení? Ideálně srovnat s obdobnou situací v jiném regionu ČR …já Vám navrhnul porovnat se situací v % (turistických) jízdenek vs. měsíčních v Brně a JIhomoravské kraji, ale do určité míry je uspořádání regionu obdobné např. také ve vztahu aglomerace v Moravskoslezském… Číst vice »

Axel

Pane „zdeněk“… čili žádná fakta nemáte… takže jste tak trochu žvanil???

Aleš

Nebudu rozporovat, kdo objednává dopravu na území statutárního města Brna, zda Brno nebo kraj, o tom nemám relevantní informace (byť se domnívám, že nemáte pravdu a dopravu v Brně objednává a hradí kraj a DPMB je jen placeným dopravcem, ale jak jsem psal, nebudu to rozporovat). Mezi Středočeským krajem / Prahou a Jihomoravským krajem / Brnem je zásadní rozdíl. Brno je statutární město v rámci Jihomoravského kraje. Praha je vyňata ze Středočeského kraje, není jeho součástí, je samostatným krajem.

Axel

Pro srovnání % jednorázových (turistických) a měsíčních/kvartálních jízdenek je můj příklad (IDS JMK vs. DPMB) myslím vhodná paralera se vztahem dvou organizací dotované dopravy = ve Středočeském kraji je to SID, v Praze PID.

Jde-li Vám o to co kdo platí z veřejných peněz, tak vhodným začátkem informací je např. monitor.statnipokladna.cz

medical examiner
Axel

Ať si každý udělá sám obrázek… Leckdy člověk zjistí, že zdá se, dochází k rozporu činů a slov… Např. vývoj rozpočtu „Kancelář prezidenta republiky“… https://monitor.statnipokladna.cz/ucetni-jednotka/48136000/prehled?rad=t&obdobi=1912 Chápu-li správně, tak zejména v období kdy prezidentem byl pan Havel a posléze i pan Klaus, tak probíhaly masivní rekonstrukce budov… nyní myslím je výrazně, výrazně míň těch rekonstrukcí… (viz příspěvková organizace „Správa pražského hradu“, jejíž rozpočet je součástí rozpočtu „Kanceláře prezidenta r.“ ) Rovněž v minulosti probíhalo mnoho zahraničních cest českého prezidenta, nyní je těch zahraničních cest výrazně míň (nekritizuji, pouze konstatuji, chápu že zdraví se nedá koupit) A přesto vývoj rozpočtu „Kanceláře prezidenta… Číst vice »

medical examiner

Ano. Až bude opět Pražský kraj, bude to lepší…
I když to bude jen formální stvrzení skutečnosti.

PvvS

No v IDSJMK je jeden základní prvek. A to že všechny obce zahrnuté do IDS platí paušál za obyvatele. A to jednotně 45+5 Kč za každého. To vcelku pomůže stabilitě systému.

Axel

Jak to souvisí s dotazem na zdroj informací o tvrzení pana „zdeněk“, že ve Středních Čechách je nevhodný poměr:
– % prodaných (turistických) jízdenek vs. – % prodaných měsíčních/kvartálních jízdenek?
Resp. že je nesprávně naceněno oba typy jízdenek…

Chápejte, např. si nejsem zcela jist, zda-li by bylo použitelné např. srovnání s Krajem Vysočina, kde aglomerace (Město Jihlava) je v úplně jiné pozici vůči zbytku kraje, než je pozice Prahy vůči Středočeskému kraji…

medical examiner

A podle jakého vzorce nacenit jízdenky (jednotlivé i předplatní) podle velikosti určitého kraje?

Axel

IMHO, co „snese kapsa“ zákazníka… Ideálně dlouhodobě vyzkoušet na nějakém testovacím území/lince (a až podle výsledků se zařídit na celém území)

medical examiner

A můžou si vybrat jestli chtějí vlaky nebo autobusy?

Vít Jůza

Kupóny za symbolickou cenu jsou v Praze, nikoli ve Středočeském kraji … tam jsou ovšem naprosto zbytečnou děrou v rozpočtu autobusy pro postarší zdarma.

medical examiner

120 milionů…

Neonym

Když nebudeme levně prodávat kupony na VHD, tak se ještě víc rozevřou nůžky mezi levným autobusem a drahým vlakem.

medical examiner

Když nebudeme dělat privilegované vrstvě obyvatelstva (tj. důchodcům) taxíka za 120 milionů ročně?
Někdy těmi autobusy jezdí pouze důchodci…

PeDu

A žádný jiný kraj není co do rozlohy tak členitý, aby tvořil doslova prstenec okolo Hlm.

zdeněk

Třeba nevím, kolik to teď je ale 450 měsíčně za pražskou MHD asi není částka, adekvátní, Když jednotlivé jízdenky stojí nevím teď kolik 35?

_Tom_

Klidně můžete dobrovolně platit víc klidně i 2 tisíce. Co teprve ta města v Evropě kde je MHD zdarma.

Dušan

Zdroj = důkaz ? nebo jen „dojmologie“ ?

Axel

Osobně bych se spíš přimlouval, kdybyste dokázal od jednotlivých krajů ( a dopravních podniků v 6-ti největších aglomeracích) získat přehled o kusových (turistických) jízdenkách… Myslím např. pro situaci: Dospělý, cestující s malým dítětem (6 až 15 let) potřebuje ujet 10 kilometrů… dle jízdního řádu by cesta měla trvat 20 až 30 minut… Jakou jízdenku koupit? A jaké parametry má konkrétní jízdenka, kterou Vám doporučí příslušný/-ná tiskový mluvčí – možnost přestupu s tou samou jízdenkou, – možnost s touto jízdenkou použít regionální vlaky jezdící např. na území aglomerace, – existuje něco jako předplatní jízdenka použitelná případně i na několik krátkých cest… Číst vice »

Tomáš

V jiných krajích si toto martyrium užili před cca 10 lety, viz Moravské Budějovice – Jemnice, Kozina, Doupovanka, Švestkovka. Na jihu Čech je řada bývalých okresních měst bez osobni dopravy (Týnec nad Vltavou). Střední Čechy se držely neb zdálo, že zde mají více rozumu a většina lidí proste jezdí do školy, do práce či k doktorovi do Prahy. Narozdíl od sociálně a ekonomicky zbídačených Sudet se do Středních Čech stěhují noví obyvatelé.

xyz

Jemnická dráha se od ostatních uvedených liší v tom, že tam nedošlo k zastavení osobní dopravy z přímého přání kraje, ale že k tomu byl vybídnut Dobrou správou – leč nenechal se dvakrát pobízet, ale zároveň se vymlouval, že on tam ty vlaky objednat chtěl, ale překazila to zlá SŽDC.

O pár let později si stejný ouřada – Ing. Joukl – z téhož kraje už asi nezapamatoval své lži a najednou tvrdil, že k zastavení osobní dopravy tam došlo z vůle kraje. 🙂

_Pavel_

Ono jezdit do Prahy vlakem z nějaké zapadlé vesnice taky není časově ono. K doktorovi do bývalého okresního města…

Leinad

V jiných krajích neobjednal Anofert neklimatizované vysoké šukafony za 114Kč/km netto, Ustečáci vysoutezily pesy brutto za menší cenu.

EzBrendynyx

Když by chtěl reálně stát pomoct lokálním tratím tak by se snažil zjistit jak je zeefektivnit a no, prostě by to udělal a nejsem si jist či do Dobříše by zrovna začalo jezdit víc lidí. No ale na jiných tratích by to třeba šlo neříkám že se mají rušit tratě.
Řek bych dvě věty
1. Dráha není byznys pro ty co si chtějí nahrabat
2. Dráha má být efektivní a sloužit lidu.
Zkuste se někdo nad nimi zamyslet a třeba nám to pomůže víc než zachování provozu do Mochova

Jiří Kocurek

Bod dva bych upravil:
2. Veřejná doprava má být efektivní.

Asi je nesmysl stavět tramvajovou trať v Libavé…

Jirik

Co se bude delat na trati Hyskov-Rakovnik? Je to par let co se tam delali velke opravy.

Oldřich Sládek

Zítra na našem newsletteru ŽESNAD.CZ 🙂

mgr.pavel

Takže Havlíček argumentuje, že když už se vyhodila miliarda na infrastrukturu na drahé vození vzduchu, tak se musí platit další desítky milionů korun ročně, aby se ten drahý vzduch fakt vozil?

Chápu jeho plýtvařskou logiku správně?

Jiří Kocurek

A když se vyhodí dalších 5 až 10 milard na protažení té lokálky do Mělníka, vč. zvedacích mostů na Labi, tak se budou moci zavést přímé vlaky z/do Prahy. Přes Neratovice to dneska možné není, Neratovice nejsou elektrifikované.
že by se tam za tu cenu dala postavit druhá kolej se neuvažuje

Martin

Co to tady meleš za nesmysly? Propojka hlavních tratí byla před rekonstrukcí pravobřežní zamítnuta.

medical examiner

Před rekonstrukcí…
Těch rekonstrukcí ještě bude…

zdeněk

Mě by zajímalo kolik stojí znovunatažení asfaltu na silnici běžné šířky. Na km. Kolik stojí každoroční látání.. Té zoufalé české nekvality.

ušatá

Jednoduché a projektanti ví. Jen velmi zjednodušeně – Ročně potřebuje i ta menší silnice zhruba kolem 1 milionu na opravy, údržbu + k tomu odpisy a jednou za 10 – 25 let komplexní rekonstrukci v částkách 10 – 250 mil. Kč podle druhu silnice a jejího zatížení. Z toho se pak dá spočítat, kolik by se do různých silnic mělo dát. Že na to není, protože je to příliš vysoká částka za celou ČR je jasné a jde o stovky miliard, které se prostě ročně nevyberou, tak je snaha rušit železnice, aby se zvýšil provoz na silnicích a tak se… Číst vice »

Pavel P.

Běžná údržba každý rok cca 120-150 tis., Oprava krytu (nový asfalt) cca 2,5 mil/km, interval ideálně cca 5 let, Kompletní obnova cca 17 mil./km, interval ideálně cca 25 let.

Dobře udržovaná silnice nižší třídy je přibližně 1,3 mil. za kilometr ročně.
Pokud se na údržbu kašle, tak bych čekal menší průběžné náklady, ale o to dražší opravu, když se silnice dostane do havarijního stavu (protože se třeba stane, že most přes místní potok už nestačí spravit, ale musí se zbourat a postavit nový).

Zdroj:
https://www.cdv.cz/file/vav-faktory-ovlivnujici-naklady-na-udrzbu-a-opravy/

medical examiner

O hodně víc…

Jan

Říká se tomu klam utopených nákladů. https://psychologie.cz/klam-utopenych-nakladu/ Může to vyrůst v hrůzné rozměry jako třeba program vesmírných raketoplánů, které měly být díky znovupoužitelnosti levné a snadno použitelné. V realitě došlo k opaku, každá mise stála víc než používání běžných raket a příprava na další let vyžadovala měsíce práce tisíců lidí.

Jelen

Kdyby se radši rušily mnohé prázdné autobusy. Těch po celém kraji jezdí mraky a stojí mnohem víc, než 52 milionů.

Kubrt

Aha, takže použitelnou veřejnou dopravu si zaslouží jen obyvatelé obcí s dráhou, ti jen s autobusem mají smůlu.

Jelen

To jsem neřekl. Jen jsem poukázal na to, že po celém kraji jezdí plno spojů úplně prazdným nebo max. s jedním cestujícím, to je podle vás v pohodě? Využívané autobusy rušit nikdo nechce.

Kubrt

Píšete „radši“, z toho usuzuju, že prázdné busy považujete za větší problém, než prázdné vlaky.
Prázdné busy/vlaky jsou špatně. Na druhou stranu chceme všem obyvatelům umožnit dostat se do „spádové“ obce, k lékaři, do školy atd, což se bez nějakého % téměř prázdných spojů neobejde. Problém je, když kapacita překračuje poptávku celodenně.
Teď byla ve zprávách reportáž o této kauze. Bohužel štáb měl smůlu a jako na potvoru narazil na 810 s jedním cestujícím, chjo.

Axel

Naprosto souhlasím s panem Kubrtem… Více méně každému je šumafuk jestli škrty se víc dotknout busů či vlaků dotovaných z krajského rozpočtu… Klíčové je obrátit každou korunu ne jednou (jako za Pokorné-Jermanové), ale dvakrát, spíš třikrát. Neboť peníze chybí už letos.

A kvůli nynějším rozhodnutím Babišovy vlády v dalších letech opět prudce vzrostou náklady na krajskou dopravu (elektrobusy, ECTS všude a brzo, změna napájení která neumožňuje používat nynější CityElefanty bez nákladného vylepšení,…)… Borecký odhadnul, že (díky rozhodnutím Babišovy vlády) náklady vzrostou o 40% a to v příštích pár letech…

Jelen

Aha, takže podle jednoho vlaku usuzujete vytíženost celé trati…tím jen znovu a znovu dokazujete svoji zaujatost proti železnici.
Prázdné busy, kterými nikdo nejezdí, stojí daleko více, než těch několik málo vlaků. Jsou místa, kde za celý den do autobusu nikdo nenastoupí a že takových míst je po celém kraji plno.

Kubrt

Ne, vytíženost nemusím „usuzovat“, k tomu slouží i zde zveřejněná čísla (a každému jednotlivci z nás vlastní zkušenosti z uplynulých let). Jen konstatuju, že kvůli tomu záběru ta reportáž nevyzněla „fuuj, ošklivý kraj ruší oblíbené vlaky“, ale „hm, fakt prázdnej vlak“.

medical examiner

Na některých linkách (633 a 637) je poptávka neustále překračována.
Jezdí velký autobus, ale bohatě by stačilo vozidlo pro 12 lidí (víc jich nejezdí).

Rudolf Tuček

Využívané vlaky taky nikdo rušit nechce.

Jelen

Tak to není vůbec pravda, viz např. Mšeno.

ušatá

Stejně jako Pacifik na Dobříš, zejména zastávky Rymáně, Mníšek, Nová ves….

Spravedlivě

A on ty vlaky někdo ruší bez nahrady, nebo proč chcete rušit busy bez nahrady?

Jelen

Ano, řada vlaků bude zrušena bez náhrady. Ale je zajímavé, že vozit vzduch autobusem nikomu nevadí, zatímco vozit vlaky, které prázdné rozhodně nejsou, to je podle některých největší problém světa.

ušatá

Busy mají provádět přípojnou a místní dopravu a ne jezdit podél tratí.

Svojsin

Vaše přání a ne zákon. Někde je výhodnější ponechat bus místo vlaku.

medical examiner

Přesně tak – kolmo k vlaku a ne podél…

medical examiner

Některé busy je možné zrušit úplně bez náhrady, neboť obce na trase jsou dostatečně obsluhovány vlakem.

ušatá

Ono je hlavně důležité, aby ty autobusy umožňovaly napojení a přestupy na vlak. Není problém linková vedení takto upravit nebo mít linky čistě přes obce k nějakému nádraží jako uzlu. A protože toto není (ale třeba ve Švýcarsku ano), nemáme využitelnou a užitečnou veřejnou dopravu a tím ani zaplněné vlaky ani autobusy.

zdeněk

V podstatě jo. Podle mě, když si kupujete nemovitost. Je argument. Zda tam jezdí železnice a s jakým dojezdovým časem. Metro… Busem nikdo jezdit NECHCE.

Kubrt

Naprostý nesouhlas.
1. Dopravní obslužnost musí být poskytnuta i oblastem mimo dráhu.
2. Funkční železnice zvyšuje cenu nemovitostí. Což ovšem není případ zde diskutovaných tratí, ale např. tratě Praha-Benešov.

vemm

To byste se divil!!!

Kubrt

3. Výrazně rostou i přípražské obce bez železnice: Líbeznice, Jesenice, Unhošť atd.

Jiří Kocurek

Autobusem nikdo jezidt neche a přesto jich spousta jezdí a dokonce zájezdových. Plných autobusů.

medical examiner

No tak ať si to Arriva vyjezdí sama…

David

Takže jistě chápete, že pro lidi žijící v Dobříši není železnice žádný argument, protože dojezdové časy kamkoli po železnici jsou naprosto tragické.

lopata

lžeš

Jelen

V čem?

ušatá

Zvlášť když konečně se bude respektovat skutečná cena jejich provozu a ne jen očesané náklady poskytované dopravci, protože oni za mnoho věcí prostě neplatí.

PvvS

Zbytek platí kraje ze svého. A i tk to je levnější.

medical examiner

770 milionů ročně.
Ale možná to bude ještě víc. Záleží které linky máte na mysli…

Původní Pražák

Ministerstvo vyhodilo miliardu za investice do úplně zbytečných trati a ani si smluvně nepojistilo, ze kraj tam ty vlaky bude dalších dejme tomu 10 let objednávat, když už údajně ty obří investice pozadoval. A Havlíček se takovou totální neschopností ještě chlubí. Kocourkov hadr.

Axel

Zajímavé je, že mčí bývalý krajský radní pro dopravu Středočeského kraje… Přitom tento pán je z téže partaje jako nynější půlministr na Ministerstvu dopravy (a oba – pan krajský exradní a pan půlministr – kandidují spolu na téže volební kandidátce ANO2011 v nynějších volbách do Poslanecké sněmovny)…

fabec

No tipnu si, že si Havlíček vybojuje ten Lužec ještě, aby před volbama ukázal, že vláda má „koncepci“ ale ta opozice se snaží házet obyvatelům klacky pod nohy.

Ondra

Však o to přesně jde. Po volbách mu bude situace ukradená.

Spravedlivě

Držím kraji palce, ať vytrvá. Drzhubne je výstižné. Havlíček se jen chce zviditelnit.

Petr Šimral

Přesně tak. Vydržet teď a příští rok dílo dokonat. (Pozor, fakt to nemyslím ironicky).

noerf

Na to je jediná otázka. Vyzvalo někdy MD se SŽ, jednotlivé dopravce v nedotované osobní a nákladní dopravě, krajské objednatele k tématu popřípadě i dopravce v krajích k tématu rozvoje železniční sítě a efektivity fungování regionálních traťí. Bohužel železnice jede tak nějak desetiletí ve stejném módu a změny se téměř nepřipouští.

Jiří Kocurek

Nevyzvalo, ŽESNAD se do toho opřel z vlastní vůle.

Axel

IMHO mi připadá že jste zapoměl na hlas stavebních firem, které jsou živy ze stavebních prací na železnici… Pro tyto firmy je bezpochyby dobrá obživa, budovat hlava nehlava, ať je o konkrétní železniční trasu zájem cestujících/cargo či nikoliv…

Co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš… viz odkudpak je téměř monopolní dodavatel výhybek? … „Faltýnek pozdravuje“ -.)

Kubrt

Stavební firmy by si přišly na své, i kdyby se ten balík peněz prostavěl na nějaké užitečnější trati.

medical examiner

A to je ten problém…
Jistě by šlo pár lokálek zkusmo přestavět na tramvajové, resp. vlakotramvajové.
Jsou tam menší požadavky…

Jarda

Mozna kdyby dane lokalky provozovala firma z holdingu Agrofert, MD by jiste poslalo potrebne penize ba klidne i vice nez je nutno. 😀 🙁

PeDu

Ano, to je přesně ono. Boleslavské povoznictví 5×810 + 2x 010 včetně depa by mohl holding Agrofert od ČD zfleku odkoupit, včetně těch 12 vzduchovoziču, co stejně jiné uplatnění nemají. Finanční tok MD – Agrofert by byl zachován a pojíždění po komplet zrekonstruované trati by neslo zlatá vejce. Havlíček, oni jsou ale hlava…. jo memorandum….

xyz

„Situace je nepřehledná a stanoviska se stále mění“ Kraj řekl stanovisko vcelku jasné. To MD po něm chtělo změnu tohoto stanoviska. A teď s tím má MD problém? 😀 „Skoro investovanou miliardu korun do udržení provozu lokálních tratí objednalo minulé vedení Středočeského kraje“ Co to je za patvar? Údržbu (což není investice, nepodléhá to ekonomickému hodnocení atd.) provádí Dobrá správa bez požadavků objednatelů. “ v případě, že se na efektivně objednávaných spojích domluvíme“ Vždyť Rožmitál, Kralovice, Kmetiněves atd. jsou spoje těžce neefektivní (jak co do počtu cestujících, tak co do systémovosti ve smyslu kvality obsluhy území). „Na rok 2022 má… Číst vice »