lot
Autobusy Dopravci Železnice

Stát řeší povinné slevy u Leo Express, nelíbí se mu jízdné zdarma

Jednotka Stadler Flirt firmy Leo Express při prezentaci v Pardubickém kraji. Autor: Leo Express
Jednotka Stadler Flirt firmy Leo Express při prezentaci v Pardubickém kraji. V popředí Peter Köhler. Autor: Leo Express

Ministerstvu dopravy se nelíbí, jakým způsobem někteří dopravci využívají povinných slev pro děti, studenty či seniory ve svém marketingu. Prvního dopravce, společnost Leo Express, už vyzval k úpravě jejich systému, díky kterému mohou cestující s nárokem na státní slevu jezdit prakticky zdarma.

Jednání s Leo Express potvrdilo několik zdrojů Zdopravy.cz z ministerstva i Leo Express. Důvodem jsou čím dál více rostoucí požadavky některých dopravců na kompenzace. To vše v době, kdy si ministerstvo dopravy stěžuje, že mu chybí peníze na infrastrukturní stavby v příštím roce.

Ředitel Leo Express Jakub Svoboda potvrdil, že s ministerstvem dopravy o možné úpravě věrnostního programu jednali. „Ministerstvo dopravy nás požádalo o schůzku. Potvrdili, že naše nabídka je podle nastavených pravidel systému kompenzací, přesto nás požádali o lehké úpravy systému tak, aby zákazník platil skutečnou měnou, nejen naší interní,“ řekl Svoboda.

Leo Express vrací seniorům či studentům zaregistrovaným v jejich věrnostním programu takzvané Leo koruny na jejich účet u firmy. Pokud si například student koupí jízdenku, která běžného cestujícího stojí 500 Kč, zaplatí 125 Kč (sleva 75 % podle vyhlášky). Firma mu ale na účet vrátí 125 Leo korun, za které si může koupit novou jízdenku. Prakticky tak jede zcela zdarma, protože peníze připsané zpět na jeho účet u firmy může využít pro nákup další jízdenky.  Podobný model má v Česku FlixBus.

„Ministerstvo bereme jako partnera, proto se díváme na možnosti úprav věrnostního programu, což budeme s ministerstvem koordinovat,“ řekl Svoboda.

Orientovat se na zákazníky se slevou a nabídnout jim cestování prakticky zdarma může být obecně pro dopravce velmi výhodné. Se systémem připisování kreditu za jízdenku se slevou je pro dopravce například výhodnější, aby například mezi Prahou a Ostravou prodal jednu jízdenku se slevou, která se počítá ze základní ceny 1000 Kč. Od státu dostane 750 Kč, 250 Kč vrátí cestujícímu na kredit. Vydělá tak více, než kdyby prodal tři jízdenky za 200 korun, ještě před slevami poměrně běžné ceně na trase Praha – Ostrava.

I když neexistují oficiální statistiky o vývoji cen jízdenek zejména na trase Praha – Ostrava, kde je konkurence tří dopravců, zkušenosti cestujících ukazují, že ke zdražení došlo. Například v pondělí 22. července, tedy s dostatečným předstihem nákupu, je nejlevnější jízdenka z Ostravy do Prahy pro dospělého u Leo Express za 279 korun, většina s cenou kolem 400 korun a více. Podle Svobody je ale reálná průměrná realizovaná cena mezi Prahou a Ostravou kolem 350 Kč.

 „Máme dynamické jízdné, které se mění podle poptávky a vyprodanosti vlaku. Nárůst cen odpovídá tomu, že nám vlaky jezdí plnější,“ dodal Svoboda. Ministerstvo dopravy plánuje, že se spuštěním jednotného tarifu zastropuje úhradu kompenzací z ceny podle tarifu, nebude tak možné kompenzovat studentům jízdenku mezi Prahou a Ostravou se základní cenou 1000 Kč.

Způsob, jakým dopravci se slevami nakládají a využívají je pro marketingové účely, sledujeme a vyhodnocujeme. Pokud ovšem dopravce dodrží princip věcného usměrňování ceny jízdného podle Výměru Ministerstva financí, kterým se vydává seznam zboží s regulovanými cenami, nejedná se o porušování stanovených pravidel. Do budoucna je však určitě možné zvážit zohlednění cen podle Systému jednotného tarifu,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Ministerstvo stále hodlá tolerovat i proplácení kompenzací za jízdenky ve třídě Relax ve vlacích RegioJet. Tu RegioJet nabízí ve vozech, které u rakouských drah byly jako první třída. „Relax není vozovou třídou, ale tarifem, tedy typem komerční slevy,“ vysvětlila Rezková.

Slevy vymyslela první vláda premiéra Andreje Babiše, která nikdy nezískala důvěru poslanců. ANO 2011 jejich zavedení nemělo ani ve volebním programu. Narychlo schválené opatření přitom ukazuje další nedostatky, nejen zhruba šestimiliardovou díru ve státním rozpočtu. Jde například o minimální kontrolu dopravců. Ministerstvo do května zkontrolovalo jen zhruba pět set spojů u 45 dopravců. Pravděpodobnost zkontrolování je tak velmi nízká.

Celkový účet za slevy zavedené loni v září už přesáhl 3,6 miliardy korun, jen za duben to bylo 486 milionů korun.

Největší platby kompenzací dopravcům za duben (zdroj: MD)

Autobusy:

STUDENT AGENCY, s.r.o. 15 816 228,00
ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY s.r.o. 12 773 312,69
ČSAD VSETÍN, a.s. 12 061 584,00
ARRIVA VÝCHODNÍ ČECHY, a.s. 11 930 874,15
ARRIVA MORAVA, a.s. 10 963 502,00

Vlaky:

ČD, a.s. 217 188 284,50
RegioJet a.s. 30 968 265,00
LEO Express a.s. 11 115 372,85
GW Train Regio a.s. 2 042 719,29
ARRIVA Vlaky s.r.o. 961 616,50
140 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Leinad

Možná by stačilo doplácet ne 75% skutečného jízdného dle dopravce, ale 75% jízdného dle statniho tarifu.

železničář v důchodu

Kdyby ty slevy v případě jejich kompenzací „státem“ platily jen na spoje objednávané a“státem“, „kraji“ a tomuu na roveň postavenými objednateli, ale nikoli na spoje provozované „na komerční riziko“, bylo by z pohledu kompenzací po problému – jenže pak by ovšem neplnily svůj hlavní „penězovodný“ účel … V současnosti asi existuje už jen jediné použitelné řešení: co nejvíce urychlit zavedení „státního tarifu“ pro oba hlavní druhy VHD a slevy nadále kompenzovat jen u všech „obejdnatelli“ objednaných spojů a u ostatních spojů jen u jízdenek prodaných podle tohoto tarifu s tím, že u nich jsou jiné slevy („In-karty“, „režijky“, apod.) záležitostí… Číst vice »

Ušatá

Naprostý souhlas. Princip slev je v pořádku, je to pokus i o získání dalších cestujících a omezit potřebu silniční dopravy, což zase to vše pomáhá řešit problémy se životním prostředím. Ale není to dobře nastavené, vychytané. I já se od počátku kloním k tom, že to má platit jen u dotované dopravy – dopravní obsluhy ČR, nikoliv u dopravy komerční na vlastní riziko. Na druhé straně ale je chybou, že ty slevy nebyly „rozumně“ nastaveny zejména u předplatních jízdenek typu IN 100 apod. Tam by to bylo nejúčinnější a pro stát a jeho rozpočet nejvýhodnější. Samozřejmě, že zde by neměla… Číst vice »

Pandrhola

Řekl bych, že to lze brát jako veřejné přiznání toho jak obrovský bordel je na MD… 1) oni vyhodnocují… Fakt ? Takže oni teprve vyhodnocují to, co bylo každému jasné už v září 2018 ? Neskutečné… Zde by mělo platit, že ztrátu vzniklou za období od 9/2018 do doby než to konečně vyhodnotí … doplatí do rozpočtu úředníci MD z vlastních kapes. 2) „Relax není vozovou třídou, ale tarifem, tedy typem komerční slevy,“ vysvětlila Rezková. Já vím, že za to mluvčí MD nemůže a říká co musí, protože je to její práce, ale mohla by nám vysvětlit jak se počítá… Číst vice »

Miloš

„Se systémem připisování kreditu za jízdenku se slevou je pro dopravce například výhodnější, aby například mezi Prahou a Ostravou prodal jednu jízdenku se slevou, která se počítá ze základní ceny 1000 Kč. “ Proč stát kalkuluje jízdenky, které jsou kolem či max. 400 Kč za tako velké peníze? Dělá tohleto kromě těchto slev pro seniory a pro studenty i třeba u slov na průkazy ZTP(-P). A proč se pak diví, že toho pak soukromí dopravci marketingově využívají k nalákání cestujících i vlastně k svému zisku? Nechápu – co to máme za odborníky na MD? Umí počítat nebo se jim nechce… Číst vice »

Franta Jouda

A sakra… Co budou Moraváci delat? Budou muset tu žebračenku zaplatit 🙁

xyz

Ironií je, že státu se nelíbí to, co původně jeho představitelé sami navrhovali (vlaky pro studenty + seniory zcela „zdarma“, tzn. bez vybírání jízdného), až poté to bylo „změkčeno“ do aspoň jakž takž snesitelné verze „sleva 75 %“. 🙂

Martin

No to je to, kdyby sleva byla 50%, tak by to nikomu nevadilo, ale pri 75% sleve se daji delat i takoveto vyhody…

Pandrhola

Nejen státu se to nelíbí… protože pak peníze chybí jinde a stále jedeme na dluh.

BR193EEL

Slevy ano, ale za podmínek těchto: Student dojezd z místy bydliště do školy, tak jak to bylo v minulosti a ne ,že si za prachy daňových poplatníků jede třeba zapařit z Prahy na “Stodolní”. Důchodci 50% a to v nejnižší třídě (RJ Low + Standart, ČD bez Pendolina, Leo v ekonomy) a hned by ta částka byla menší.

Dalibor

Přesně tak, studující by měl mít slevu na cestování do školy a zpět, po konkrétní trati mezi konkrétními zastávkami. Paušál jeď si kam chceš, kdy chceš, kolikrát chceš je snadno zneužitelný a zneužívaný. A obecně slevy by měli platit jen do nejnižší třídy – nejlevnější v nabídce danýho dopravce. Nechápu, že se v RJ dává sleva i na Relax a Standart. Slevy by měly být pouze v RJ Lowcost, ČD pouze do 2 třídy, a neplatit pro EC, SC, LeoExpress Economy. Lépeřečeno sleva by měla být počítána a státem proplácena pouze z toho nejlevnějšího tarifu. Pokud si cestující připlatí, nebo… Číst vice »

Petr

Proč ne do EC, když na nich jezdí Béčka ? 😀 Pendolino souhlas, ale EC vlaky už dneska dávno neznamenají lepší vlak 🙂 Mmimoto jsou tratě, kde nic jiného než EC(a pár Ex, které by tímto návrhem byly narvané a Ec prázdné), nejezdí

Dalibor

Protože tato sleva má být formou „sociální dávky“ tj měla by „zachytit“ a pomoci těm, co jsou na tom finančně zle – ale jde o to jim zajistit možnost přepravy, tj stát uhradí nejlevnější možnou variantu, nejen cenou ale i vytížením, i třeba kdyby to znamenalo více přestupů. Tj sleva by měl být na základ. EC SC nepatří k základu. Pokud by bylo na mnhě, tak slevy by nebyly možní ani v klasických rychlících. Když chceš jet levně, můžeš jet osobákem.

Jirka

Jsem rád, že to na vás není. Myslím si, že ani vy byste kvůli slevě nejel 7 os vlaky 8 hodin a 50 minut (studénka praha) a to jsem vzal ještě tu „nejrychlejší“ možnost, protože je tam rozptyl 9 – 15 hodin cesty. Vy se neumíte vžít do kůže nějakého studenta, který ve Praze studuje a ve Studénce bydlí. Rychlíky jsou součástí základu, protože jsou zakomponované často jako přípoje v různých IDS. Na Os a R by se rozhodně sleva vztahovat měla, ale souhlasím, že jen na cestu domov – škola.

Dalibor

nejsem příznivcem slev a nebyl jsem příznivcem slev ani když jsem studoval VUT a dojížděl jsem . A to jsme si tuná říkali všichni „soudruhu“ a slevy pro studenty byly obvyklé. Nemám rád a neměl jsem rád slevy ani jiné formy dotací. Snadno se zneužívají (se podívejte jak to dopadá s doplatky na bydlení…)

Ušatá

Když je něco vymyšleno špatně, neznamená, že se to musí zrušit. U všeho se musí myslet a mít k tomu i dostatek znalostí.

Marek

EC neni povinne mistenkova zalezitost. nevidim duvod proc by tam nemohli se slevou jezdit. O draze toho pan asi moc nevi……

Ušatá

Toto nelze chápat jako sociální dávku, to by bylo špatně. Tady jde o to, aby lidé více jezdili veřejnou dopravou a to zejména po železnici. A dále také proto, aby ti, kteří nemají ještě nebo již dostatečné schopnosti k řízení automobilu nebo i zdravotní problémy se třeba do něj dostat apod., aby měli adekvátní možnost dopravy. Na tom všem stát a společnost rozhodně nemůže prodělat.

noerf

Dalibor: Vzhledem k tomu, že maximální cena kilometrického tarifu stanovená vyhláškou MD je na trati například Praha – Ostrava někde okolo 500 Kč, tak se tam tarif Relax u Regiojetu i ve špičkách vejde. Problém u leoexpressu je ten, že v pátek odpoledne stojí jízdenka 1000 Kč. Takže pokud stát proplatí 750 Kč, tak snadno LE při nákladech nižších než 500 Kč na jízdenku těch 250 Kč zákazníkovi vratí a ten může jezdit neomezeně zdarma. Tam by stačilo proplácet slevu do maximální výše kilometrického tarifu MD, tedy pro výše uvedený příklad cca 500 Kč, zbytek by si musel doplatit cestující,… Číst vice »

Dalibor

Ano máte pravdu, LE je to krásný vzorový příklad jak se zneužívá ona sleva – dotace. Je to zlodějina – penězovod ze státního rozpočtu.

Ušatá

Ono by mělo stačit třeba to, že stát bude mít pro takové případy svůj jakoby tarif a to bude maximum, co proplatí . Pak žádné podvody a nesrovnalosti nebudou. Dejme tomu, že by použil TR10 nebo třeba jeho nižší variantu. To je, samozřejmě, jen jako příklad. Abych tady nebyl za tu TR10 napadán, protože pro řadu přispívajících je takový rudý hadřík. Ale hlavně by to mělo být jen pro objednávanou dopravu!

Kamui

RJ využívá fígl, kdy celý vlak je formálně 2. třída, jízdné je stejné, ale liší se cena místenky dle vozu (Relax x Standart).

D.S.

Nemyslím si, že je to jak píšete. Takto na jízdenku a místenku oficiálně u RJ rozdělené jízdné není. To by pak logicky mělo jít uplatnit 75% na slevu z místenky do SC, ale tak tomu není, tak i studenti platí za místenku plnou cenu jako dospělí.

noerf

Kamui: Tarif byznys je u RJ alternativou první třídy.

petr766

Nedělá nic, co by nedělaly ČD. Různé vozy různé kvality v jednom vlaku jako 2. tř.

Ušatá

Hodně velký nesmysl, co jste napsal.

Roman

@Dalibor: EC, SC, nebo rj, to je jedno jizdne do 2tr. je stejne u pendolina plati mistenku v plne cene nehlede na to, zda-li uplatnuje narok na slevu

petr766

A jak třeba u dětí? Ty mají platit při cestování plné jízdné? To tak akorát vyženete celé rodiny (zpátky) do aut.

Dalibor

pokud je sleva na dítě tím jediným faktorem, která ovlivní rozhodování rodiny zda jet vlakem nebo autem, pak ano. Nevím ovšem, proč by se tímto argumentem měly ospravedlňovat trendy zneužívání a dojení státní kasy.

František

Myslím, že plné dětské jízdné nikoho nikam nevyžene, pokud už v těch autech není teď. Poměr využívání aut a vlaků se ostatně ani příliš nemění. Buď někoho osloví jízdné na úrovni zákaznického a IDS, nebo skupinové (rodinné) jízdenky, nebo už tím autem (či autobusem) jezdí. Je to ostatně vidět na přeplněných silnicích a parkovištích.

petr766

Samozřejmě že vyžene, když doprava začne být dražší a méně pohodlná než návrat do auta. Dopravci (zejména RJ a i ČD) dokázaly nalákat do vlaků spoustu cestujících i z aut, protože konečně začalo být cestování pohodlné a v rámci možností i rychlé. Když teď se opět začalo nebo začne výrazně těmto lidem prodražovat, tak už je do veřejné dopravy, což má být priorita státu, nikdo nedostane. Ostatně mi vysvětlete, proč třeba v mezinárodním tarifu mě + dítě stále jízdenka na ICE + EC do Prahy méně (dítě to mělo prakticky zdarma nebo nějaký nepodstatný doplatek) a pak pokračování cesty z… Číst vice »

Ušatá

A ony nemají slevu, nejsou skupinové, rodinné jízdenky? Bohužel, ve státním tarifu asi ne. Ale to jde napravit a velmi rychle. Jen to tvrdě po MD chtít.

Ušatá

Ono by stačilo, aby sleva 75% platila jen pro Os a Sp vlaky a v ostatních by to bylo 50%, 1. třída jako příplatek v plné ceně k normálnímu jízdnému, ale ve výši 50%, ne jako dnes pouze 30%. Ale to chce také konečně nějakou normu na to, jak má vypadat 1. třída. Protože jeto dnes děs.

Paja

Tím ale říkáte že současné slevy chcete zrušit a vrátit do stavu než byly zavedeny.

Jiří 2

Dříve hlavně nebyly tak razantní…

Dalibor

to není přesně návrat do předchozí „verze“. Slevy státem dotované pro potřebné ano, ale finančně vyjádřeno ve výši nejlevnějšího lístku daného dopravce na daném spoji.

noerf

Paja: Děti do 15 let měli 50 % slevy, následně měli slevu děti do 15 let 62,5 % a studenti 15 – 26 let 25 % na cesty do a ze školy. Nejsem přesvědčen, že musí mít studenti a důchodci slevu 75 %, zejména když se důchodci mohli během svého života zabezpečit sami.

Jan Macháček

Opravdu se mohli zabezpečit sami? Když jim za minulého režimu nebylo třeba umožněno studium a následně nemohli dělat to, v čem by byli dobří, ale museli dělat podřadné práce? A po revoluci, pár let před důchodem, se už do studia a budování nové kariéry nevrhli, protože by chvíli trvalo, než by bez praxe dosáhli dobrého příjmu pro budoucí zabezpečení. Jestliže vracíme majetek církvím, jak vrátíme těmto lidem peníze, které si mohli vydělat?

noerf

Jan Macháček: Máme třicet let po revoluci, takže nyní odcházejí do důchodu lidé, kterým bylo 35 let. To už je relativně dlouhá doba, aby se přestali hledat výmluvy na minulý režim. Nerozporuji to u lidí, kterým v té době bylo 50 a byli opravdu perzukuováni, ale těm je dnes 80 a nemyslím si, že by často cestovali.
Tak otázka by měla znít, jestli v současné době stát vytváří podmínky pro svobodné podnikání, nebo zda naopak některé omezuje kontrolami a některým posílá dotace.

Jan Macháček

Tak na novopečené důchodce jsem svým příspěvkem nemířil. Ale když už jste je použil, tak v 35 letech měli tito lidé nejspíš 2 malé děti, manželku na mateřské, takže stejně se hned po revoluci nemohli vrhnout do dohánění vzdělání, aby se stihli co nejvíce zajistit. O těch starších ani nemluvím, udělali by si školu, a v 50 bez praxe by před pár lety na uplatnění stejně moc šance neměli. Ale pravdu máte v tom, že těchto lidí bude méně a méně…

noerf

Jan Macháček: To je o přístupu. Pokud někdo platí nájem 12 – 15 000 Kč měsíčně a bude mít v obdobné výši důchod a půjde do důchodu bez možnosti použít peníze z jiného zdroje (penzijní fond, reality, dividendy, apod.), tak nebude mít na jídlo, natož na cestování. A bohužel pokud nevnikne společenský tlak na zajištění vlastních důchodů od politiků a naopak se budou rozhazovat miliardy na podobné nesmysly a bude se tvrdit, že stát vše zabezpečí, tak to skončí jako v Řecku, Venezuele a podobně, ale ne za rok, ale za 20 – 30 let, až půjdou do důchodu dnešní… Číst vice »

a8n

Ve 35 už měly jejich děti typicky 5-10 let a většina matek po rodičovské. Věci byly jinak i v tomto ohledu.

Ušatá

To opravdu není tak jednoduché. Viz můj příspěvek výše. Až si spočtete ty potřebné částky, zamyslete se, kolik berou vědci, učitelé, zdravotní sestry, běžní lékaři, zedníci, instalatéři, lidi ve fabrikách apod. Pak si spočtěte třeba náklady na bydlení a stravu a uvidíte, kolik zbude a kolik tedy mohou spořit, navíc s riziky, jak jsem psal. Řešení je úplně někde jinde. Ale to už není na diskusi o dopravě.

Dalibor

Bavíme se o hromadné dopravě. Kolik promile byli ti, kteří za minulýho režimu „chcali proti větru“? Baqvíme se o současných důchodcích a současných studentech/dětech. Přeživší disidenti jsou několika ppm z množiny cestujících.

Jan Macháček

No a rodiče dnešních důchodců se třeba dříve znelíbili svému šéfovi, protože jen byli větší odborníci než on a šéf straník se postaral, aby jejich děti nemohli třeba na školu, kde si mohli udělat maturitu. Nejenom disidenti byli omezováni. Ani jste nemusel proti straně aktivně vystupovat a stejně jste to pocítil.

Ušatá

Vaše naivita je hodně velká. Jsem zvědav, jak se zabezpečujete či zabezpečíte na stáří, abyste měl dost peněz. Spočítejte si, kolik byste musel celý život měsíčně dávat na důchodové pojištění, případně na připojištění, abyste se dostal aspoň na (dnes třeba vyhovujících) 25 – 30 000 Kč měsíčně. A navíc měl jistotu, že o ty peníze nepřijdete třeba inflací, zkrachováním fondů, špatnou ekonomikou, nějakou válkou apod. Chce to hodně rozumově uvažovat. Navíc ty profese, které jsou pro společnost nejdůležitější, jsou nejméně placené. Co s tím?

DRABADURA

Ta nenávist pana Sůry ke slevám a k panu Babišovi je až nezdravá. Až je mě ho líto, jak musí trpět, že se taky někdo stará o studenty a seniory, když předtím to bylo tak nádherné, když se na ně sra.. pardon kašlalo. Nechápu, proč stále demagogicky tvrdíte, že jdou peníze na slevy z peněz na infrastrukturu?

HG1982

Tesat do kamene.

Dalibor

Víte co je blbý? že většina lidí jej nepovažuje ani za lháře, ani za estébáka, ani za oligarchu… o Zemanovi možno pravit totéž. To co nám vládne, je přesným obrazem stavu společnosti v ČR. Asi většině vyhovuje mít něco takového jako své nejvyšší zástupce a reprezentanty.

Zelenay

Jenom drobnost, nelze hovořit o většine v současném volebním uspořádání, ale o organizované menšině. K vládní většině vám postačí nějaká ta volba třetiny obyvatel. Dnes tomu zbytku akorát premiér ukazuje ……….. no, že mu mohou vlést na hrb a proto jsou druhý pilíř uspořádání demonstrace. Kdyby byla nutná většina ke zvolení, nebyly by masové demonstrace.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Každej dospělej a svéprávnej občan má právo volit, tj. asi 80 % obyvatel, těch 20 % jsou občané do 18 let, duševně nemocní a další podobný ale ne moc početný skupinky. Pokud volič svoje právo nevyužije tak jeho hlas se statisticky rozdělí podle toho jak volili ostatní. Já v tom nevidim nejmenší problém. Mírnej problém vidim že podobně se rozdělej hlasy pro strany, které nedostaly dost hlasů, ale někde ta hranice musí být, nemůžeme mít půl poslance z jedný strany a půl z druhý. Jak jinak ten systém nastavit? Když přijde polovina voličů tak obsadit jen polovinu křesel? Jo to… Číst vice »

100% poměrově. je zoufalé když vítězi stačí na jeden mandát „100“ hlasů a druhýmu v pořadí na tentýž mandát „150“ hlasů a třetímu v pořadi na tentýž mandát „300“ halsů. čísl ajsem si vymyslel, jsou jen pro ilustraci. Přesná čísla jsou na státním statistickým úžadě k nahlédnutí.. Autoři této spravedlivé dělby hlasů jsou pánové Klaus starší a Zeman.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Ty čísla nejsou zas až tak markantní. Teda můžou být, ale třeba v posledních parlamentních volbách potřebovala první strana na jeden mandát asi polovinu hlasů než osmá. To rozdělení mandátů není lineární ale exponenciální. V některých státech je to zas vítěz bere vše (no v systému dvou stran to vlastně ani jinak nejde). Změnit se to samozřejmě dá pokud se dohodne dostatečný množství zákonodárců. Takže než bědovat nad rozlitým mlíkem v devadesátkách tak bych radši řešil jak nerozlívat mlíko teď a v budoucnu. Akorát to samozřejmě povede k tomu že na vládě se bude muset dohodnout víc stran. Což má… Číst vice »

noerf

Dalibor: Ono jsou v tom zamichané i preferenční hlasy.
Při dvousetčlenné poslanecké sněmovně by na poslance stačilo i 0,5 procenta. Naopak při volbách do malého zastupitelstva o sedmi lidech, potřebujete strana na mandát přes 14 % hlasů.

Jen by si měl dávat pozor, aby na nástroj soudruha Michaila nedošlo zrovna u něj.

Dalibor

máte pravdu. Nutno si připomenout, kdo tento systém vynalezl a zakotvil v ústavě ČR a přidat k seznamu výše uvedenému jméno i minulého prezidenta soudruha Klause.

D.S.

S panem Sůrou v mnohém nesouhlasím, ale v této věci bez výhrady ano. Vám snad přijde normální rozhazování současné vlády? V době ekonomického růstu plánovat deficit ve výši 60mld a přitom peníze neinvestovat do rozvoje, ale doslova je projíst? Pokud panu Babišovi věříte, tak Vás opravdu lituji, protože mnoho jím prezentovaných „úspěchů“ se má ve skutečnosti trochu jinak, než se nám snaží prezentovat, stačí se jen o danou problematiku zajímat trochu víc do hloubky.

Dalibor

ale pane, vy Burešovi křivdíte. On nám přece dal koblihu, on to musí myslet dobře, to je vše jen kampaň proti němu, on je ten mesiáš, co má rád ty motýle!!!

Dalibor

Mýlíte se. Ty peníze jsou z DANÍ, tj z kapsy nás, daňopvých poplatníků. A je to jeden ze snadno zneužitelných penězovodů, že.

Paja

Milý pane, na důchodce ani na studenty se nekašlalo nikdy. Své slevy a úlevy měly obě skupiny i předtím. Naopak zcela se kašle na lidi mezi těmito dvěma póly, tedy zpravidla na lidi v produktivním věku. Tam když chce člověk slevu, musí si jí zaplatit.

Martin1

Co se ke lháři a člověku, který útočí pouze na nízké pudy jedinců, hodí víc? Nenávist nebo patolízalství? Já osobně si myslím, že to první. Lhář si totiž nic jinýho nezaslouží. I kdyby premiérem byl.

ythomas_ct

Obávám se, že věta: „Ministerstvu dopravy se nelíbí, jakým způsobem někteří dopravci využívají povinných slev pro děti, studenty či seniory ve svém marketingu,“ může být vyložena nanejvýš tak, že: „Ministerstvu dopravy se nelíbí, jakým způsobem samo nastavilo systém slev.“ Tak dobře, no. Chybami se člověk učí…

petr766

Tak v tom Relaxu u RJ absolutně žádný problém nevidím, když většinou je ta cena stejná nebo nižší než dvojka u ČD. Navíc třeba proč by měla rodina být trestána vyšší cenou za to, že chce jet pohodlně v Relaxu? Už tak stačí že když s námi jede dítě nad 6 let v Byznysu, tak nově kvůli slevám platí plnou sazbu, předtím platilo 50%. Ale dítě do 6 let je přitom zdarma dál…

petr766

Pokud není vysloveně akční jízdenka, tak zatím se mi moc často nestalo, že by Relax byl dražší (nebo výrazně dražší)

petr766

To záleží. Nebýt akčního jízdného, které ČD tak nějak drží už od doby žlutobusů, tak by Relax byl cca v ceně obyčejného jízdného ČD. Akorát že u RJ tu cenu dostanu vždy a u ČD bych ji nedostal bez výpalného za In-kartu a platil bych obyčejné, pokud by nebyly akční slevy. A ono upřímně – než platit 219 nejčastější sazbu do Prahy, tak raději dám nějakých 300 – 380 za Relax a mám pohodu klid. V podstatě když připočtu nějaké to kafe a občerstvení za cestu, které si tak jako tak dám, tak mě ten RJ vychází nastejno. A pohodlí… Číst vice »

D.S.

Že cena za Relax je ve většině případů stejně drahá nebo levnější, než dvojka u ČD není rozhodně pravda.
Proč by měla být rodina trestána? Když chtějí cestovat pohodlněji, tak klidně, ale ať si zaplatí jízdenky pro všechny ze svého.

Jan1203

To, jestli je něco dražšího/levnějšího než 2. třída u ČD mi přijde z hlediska té vyhlášky irelevantní. Podstatné je to, že kompenzace mají platit jen pro nejlevnější jízdné v daném spoji. To vyjádření ministerstva o tom, že ty vozy byly původně první třída ap. mi přijde jako odvádění pozornosti od podstaty vyhlášky…

Tronda

Podle této logiky by ani ČD nesměli požadovat proplacení slev v přeznačených původních vozech A, které také byly provozovány jako první třida.

D.S.

Nevím, jestli dostatečně chápete význam výrazu: „Nejlevnější v daném spoji“.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

A v B251 je dražší jízdný? A jéje, to jsem asi nejednou jel vlastně na černo… a co víc průvodčí to ani nechtěl doplatit, takový úniky tržeb!

a8n

Jenže Jančura je na rozdíl od ČD oficiálně přeznačené nemá. Pořád jezdí jako A***, takže dle TSI jako 1. třída.

a8n

Což by ostatně mělo být vodítkem i pro MD.

petr766

Tak pojedou (zase) autem. Jistě budete spokojený.

Dalibor

V pořádku nechť jedou Relaxem, ale sleva bude státem dané % z ceny Low cost, zbytek doplaťte.

petr766

Proč, protože závidíte někomu pohodlnější cestu? OK, tak ať pak ČD účtuje taky z nejlevnějšího jízdného ve vlaku. Taky je ve vlaku kolikrát x různě pohodlných vozů / oddílů a dá se jet za různé ceny ve stejném vlaku. Ale chápu, špatný je RJ, který lidem nabídne větší pohodlí za v podstatě stejnou (nebo v případě mezinárodních jízdenek) i podstatně nižší cenu.

Standa

V čem je RJ pohodlnější proti ČD rj ?

Majkl

Regiojet je v pohodě, ne pro mě však přestupuju totiž mezi spoji a na Brno a Ostravu nejezdím z Prahy a Slovák žijící a pracující v ČR taky nejsem. Rád si sebou vemu kolo. Takže pro mě nepohodlí. A neviděl jsem teda Pendolino, RailJet nebo Interpanter složený z vozů různých kvalit to tedy ne.

Jarek

Na stejný problém jsme u Jančury narazili u dítěte na lůžku. Slevu nedal, ČD/ZSSK jo…

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Takže stačí založit autobusovou společnost (je to papírově snadnější než železniční), která bude jezdit mezi Prahou a Ostravou za jízdný 1 000 000 Kč a tim zlegalizuje 75% doplatek pro jízdenky až do 1 000 000 Kč? Skvělej nápad pro dopravce jak vyždímat ještě víc…

přesně tak to již nyní někteří praktikují.

Pokud najdete studenta který za jízdné Praha – Ostrava dá 250 000, tak ano, stát těch 750 doplatí.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

To nepotřebuju, samozřejmě by to byl nejezdící dopravce (pozn. spoj jede jen při prodané aspoň jedné jízdence, jízdenky je možné koupit pouze přes internet), jen by legalizoval vysoký ceny u ostatních. Přesně podle logiky předřečníka.

Zelenay

Stát dál pokřivuje jím pokřivený trh veřejené osobní přepravy. 😀 Na dráze navíc působí jeho skrytě tu a tam dotovaný státním dopravce. V systému slev privilegované přepravy se jistě vozí spousty černých duší, logicky, když pouštíte prachy do vzduchu a není kontrola. Nyní vytáhne jeden marginální a navíc systému slev neodporující, ale logický krok dopravců na toto poslední tržní pokřivení, který ukazuje na nesmyslnost celého systému slevy vládního voličského úplatku (zkráceně VVÚ). Časem by na systém VVÚ logicky přešli všichni, že by zdražili jízdné a privilegovaným odpouštěli těch 25%, je to nejefektivnější tržní reakce na toto tržní pokřivení. Mno, dost… Číst vice »

Haha

Jakože ÖBB jsou neefektivní socialistický skanzen? No, tak to je docela slovo do pranice.

Martin K.

Tahle vyčůranost ze strany LE je jen vrcholkem ledovce. Tyhle slevy jsou prachy vyhozené komínem, ale chtěl bych vidět někoho ze současné vlády kdo nebude mít to srdce a bude mít rozum je zrušit. Až budeme mít splacené dluhy a peníze z přebytku rozpočtu budeme přehazovat vidlema, tak prosím, teď je to ale úplatek.

Vít Jůza

Tak Leo expres napodobuje ČD body?

BoH

Nejsem si jistý, jak to přesně funguje u LE, ale u ČD mám pocit, že body se dostávají tím, že si člověk kupuje jízdenky a z ceny jízdenky dostane 1/10 bodu. To znamená, že když si koupí jízdenku za 100 Kč, dostane 10 bodů. Aby mohl jet 1 jízdu zdarma, potřebuje 200 bodů. Tedy musí zaplatit 2000 Kč, aby získal jednu jízdenku zdarma odkudkoliv kamkoliv. Systém LE se zdá být poněkud výhodnější…

Jan1203

Výhodnost věrnostního systému je jedna věc. Ale podstatnější mi přijde věc, jestli je počet získaných bodů úměrný ceně placené zákazníkem. Příklad – u ČD jízdenka pro „dospělého“ 500Kč, zpět obdrží 50b. Student/důchodce ta samá cesta 125Kč, obdrží 12b.
U LE pokud za 125Kč dostane student 125b. nazpátek, tak „dospělý“ za 500Kč dostane zpět 500b.? To asi ne, že… neboť pak by veškeré tržby byly jen ty kompenzace:)

Vít Jůza

Jistěže Leo Expres trochu jinak nastavil parametry, ale v podstatě stejný podvodný princip.

D.S.

Mě ty parametry přijdou diametrálně odlišné.

BoH

To se pletete. LE to má nastavené tak, že koupíte lístek za 1000 Kč, ale zaplatíte 250 Kč a 250 Kč dostanete zpět. A toto můžete dělat dokola. Vrazíte nějaké peníze do systému a do nekonečna jezdíte. U ČD máte jízdenku za 1000 Kč a zaplatíte 250 Kč a dostanete 100 bodů. Pak to uděláte znova a zase zaplatíte 250 Kč a dostanete 100 bodů. Tak, zaplatíte 500 Kč a máte cestu zdarma. Ale v tomto se to liší. Je to cesta zdarma, který není nijak státem proplácená a navíc je jen jednorázová. Pak musíte zase zaplatit 500 Kč, abyste… Číst vice »

babilon

Máte tam chybu. Pokud by plná jízdenka u ČD stála1000 Kč, pak student zaplatí 250 Kč a dostane 25 bodů, nikoliv 100. Takže student dostane jízdenku zdarma (za 200 bodů) až poté, co utratí 2000 Kč.

BoH

Pardon, máte samozřejmě pravdu. Omlouvám se…

jan

A zajímal by mě jediný údaj. Kolik dělá kompenzace na jednu jízdenku, jednoho pasažéra u LE. Nebo nejlépe cena za os km. Třeba by to bylo zajimavé číslo.

jan

Tak vlastně jestli to chápu dotuje dotuje stát studentům cestování po Evropě.
A taky otázkou zda by se neměl stát vrátit k TR 10 jako stropu pro kompenzaci. A dále si myslím, že by měly být tyto jízdenky prodávány výhradně přes státní Cendis.
S ČD by evidentně zaplatil za jízdné se slevou nejméně.

Tronda

Proč jao strop tarif jednoho dopravce a zrovna ČD? Proč ne jako strop tarif GW, který je o 25% nižší a erár tak víc ušetří.

Jaaa

Protože TR 10 stanovuje MD vyhláškou, víme? (Víme, jenom děláme blbýho, co?)

babilon

Ale houby, MD nestanovuje TR10, dokonce ani výši jízdného pro ČD.
MD vydává cenový výměr, tj. nějaká pravidla, kterými se TR10 musí řídit, např. povinnost poskytovat 75% slevu pro studenty a důchodce, nebo třeba možnost přerušit jízdu po ujetí 100 km. Ale výše jízdného v tom výměru není, to si stanovuje ČD samo.

Tronda

Ale šotoušci to stejně pořád opakují do aleluja, asi doufají, že stokrát vyslovená lež se stane pravdou.

asdfr

Poprosim cislo vyhlášky, ktorou sa tarif stanovuje.

Lebo napr. zmenu TR 10 od 17.5.2019
https://www.cd.cz/assets/info/cim-se-ridime/tr-10-zmena-23_cb.pdf

schválila riaditelka Odboru cenotvorby a produktové komunikace Českých dráh.

Paja

No to dobře nechápete, stát platí STUDENTŮM a DŮCHODCŮM 75% z cestování po ČR

Novotny

Dobry den, konecne to MDCR napadlo, resit tuto zalezitost. Diky systemu na tom vydelaji studenti a duchodci. Cestujici ve veku 18 az 64 let na tom jen prodela. Navic u Leo je cely vlak povinne mistenkovy a bezny cestujici mimo zvyhodnene skzpiny nema moc sanci se svezt. Cely system slev je zavadejici a mel by se razantne upravit, vcetne duslednych kontrol ze strany MDCR. Dopravci vlak stejne musi vypravit a jeste inkasuji kompenzace nad ramec dotaci od studentu a duchodcu.

patology_chef

Souhlasím a ještě mám obavu, že to vyšumí, neboť rozvoj soukromých dopravců je třeba podporovat. Stát se to ČD, takto dopravci v majetku téhož státu, už padají hlavy a trestní oznámení a dosazují se prověření manažeři.

Hodně štěstí

Když už se vytvořil tento systém slev, tak bych ty slevy uznával jen ve spojích objednaných veřejnou správou.

D.S.

A proč vlastně ne? Kdo by chtěl jet levně, tak by jel takto. Kdo rychle a přímo by si zaplatil plnou cenu. Určitě nejsem zastáncem státních slev, z mého pohledu se neměly vůbec zavádět. Ale když už je stát zavedl, tak bych předpokládal, že tím podpoří ekonomiku spojů, které objednává.

Jan1203

Ex2 nejezdí do Přerova pokud vím.

Jinak k té otázce – ony existovaly i čistě komerční slevy pro důchodce i studenty.

Hodně štěstí

Ano. Pokud stát neobjednává na této trase vlaky, tak samozřejmě jen s přestupem. Tudíž každý si může rozmyslet jestli chce jet za dotované jízdné státem či bez přestupu za své. Popřípadě, ať voliči tlačí na ministerstvo dopravy na objednání přímých vlaků Praha – Ostrava. To už je boj mezi voliči a voleným.

Medvěd

Souhlas. Když jedu na svoje triko (komerční spoj) , holt si na sebe musí vydělat.
Proč by stát měl podporovat větší ztrátu na ZDO ??? Potom mu nezbývají peníze …………

Petr

Jo, do Ostravy budu z Prahy jezdit osobákem, geniální nápad 😀 …Jaký je rozdíl kompenzovat „státní“ a komerční spoj??

BoH

No minimálně v tom, že si ho stát neobjednal. Osobně si myslím, že státem nařízené slevy by se měly vrátit na původní hodnotu 25 % a zároveň by měly být nařízené jen pro tyto spoje. Komerční spoje by měly mít naprosto vlastní politiku určování cen a poskytování slev. I když chápu i argument, že to někdo bere jako diskriminační…

Petr

To by ovšem stát musel zajistit DOTOVANOU dopravní obslužnost na trati Praha-Ostrava, protože by ti lidé se slavami, na rozdíl od ostatních na jiných tratích, nemohli jezdit a to by ho vyšlo daleko dráž….Babiš je sice kreténů král, ale ví, co dělá

Dalibor

a prč by stát měl slevovat z Luxusu? podle mne by sociálně potřebným mělo být umožněno se dostat z bodu A do bodu B. Bez dalších podmínek, sklidem s přestupy sklidem osobákem. Cheš nadstandart nad pouhou přepravou? zaplať si. Tohle by mělo být státem dotované minimum, aby se nestalo, že potřební nebudou mít možnost přepravy. Prostě je to pro ně poslední šance. Nicméně zde se opět ze sociálního „nárazníku“ udělal politický úplatek těm, co hážou lístečky do uren a ruku v ruce s tímto penězovod ze státní kasy.

Martin

Nic v zlom ale asi by si si mal skusit byt zdravotne postihnuty a ist osobakom z jedneho konca statu na druhy trebars aj k lekarovi. Mal by si si skusit zit s vedomim, ze realna sanca zamestnat sa za normalne peniaze je v podstate scifi, lebo ludia tebe podobne zmyslajuci ti povedia ze ludi ako si ty nepotrebuju lebo su len pritaz pre ich firmu (vlastna skusenost). Zit s rozhodovanim zaplatim si vlak a dorazim za 4 hodiny alebo stravu v tom vlaku a dorazim za 10 hodin. Mal by si si skusit zit z v prepocte asi 5… Číst vice »

Dalibor

kolik ppm (miliontin) jsou podobní jedinci z množiny lidí jezdících vlakem? kvůli tomuto budeme koukat ja desiíky stovky milionů mizí v penězovodech???

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Ježdění pouze zástavkovými osobními vlaky si tady vysnil jeden obhájce slev a od tý doby se to opakuje ve vláknu jako mor. Předřečník (odpůrce slev) mluvil o proplácení slev pouze v rámci ZDO, tj, v rámci systémů kde jízdný určuje přímo státní nebo místní správa. Ano, přístup některých dopravců nakonec nejspíš povede k tomuhle omezení. Tam bych začal s osočováním ze sociopatie. Nebo spíš s osočováním ze ždímání peněz daňových poplatníků bez ohledu na následky. I ve státě funguje princip akce a reakce, jen je děsně pomalej.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

No ano, nákladním vlakem by to šlo dost blbě… Nebo byly myšleny snad zastávkové osobní vlaky? Tak to je potom klasickej argumentační paradox. Vytvořim si situaci o který nikdo nepsal a pak ukážu jak je absurdní. Státní správa objednává i rychlíky a dokonce i některý expresy.

bkp

To narazí na fakt, že v mnoha směrech se rozumně dá dostat jen komerčními autobusy, takže jak by byla řešená třeba trasa Praha – Karlovy Vary, nebo Pardubice – Jihlava?
Navíc v situaci, kdy výkonů na železnici byla zadána na přímo, tak by to politicky bylo neprůchozí, že se hlavně jedná o podporu jednoho konkrétníhho dopravce.

D.S.

Praha – Karlovy Vary jezdí každé 2h přímý vlak s jízdní dobou asi o hodinu delší, než autobus.
Pardubice – Jihlava má každé 2h spojení s přestupy přes Kolín s jízdní dobou 2,5h, přímý autobus s dobou jízdy 2h jede snad jen jeden denně. Takže v obou případech je základní dopravní obslužnost zajištěna adekvátně.
Znovu uvádím, že nepodporuji státní slevy. Ale proč by měl být problém, aby sleva platila jen v objednávaných spojích? Je to problém na Slovensku? Argument se zvýhodněním jednoho dopravce mi nepřijde relevantní, když od nového GVD budou jezdit další dopravci v závazku na základě přímého zadání.

petr766

Aha, takže budu nuceně jezdit o hodinu déle starým vlakem, místo rychleji, pohodlněji a vlastně i levněji autobusem? Pak se ovšem nedivte, že tou ZDO nebude nikdo jezdit ani zadarmo, když funguje na mnoha místech přesně takto špatně.

BoH

Ale Vás nikdo nenutí jet starým vlakem a o hodinu déle. Jen byste za „lepší“ dopravní prostředek zaplatil stejnou částku, jako všichni ostatní platící cestující. To mi přijde fér 🙂

D.S.

Přesně jak píše BoH. Jinak bych ještě dodal, že to jak na mnoha místech vypadá ZDO je spíše věcí infrastruktury. Ale stát (Babiš) místo potřebných investic do infrastruktury si raději za peníze daňových poplatníků populisticky koupí potencionální voliče.

petr766

A nebylo by lepší ty vlaky zrušit úplně než je zbytečně dotovat a zaplatil místo toho více autobusů?

Dalibor

Ano za státní peníze nejlevnější druh služby. Pokud chcete vyšší standart tak za svý!

petr766

Nezáviď.

Rodney

Víte, co mi stále připadá zvláštní?
ČD dostávají měsíčně přibližně 217 mil. Kč při 14 mil. cestujících měsíčně. To je 15,50/cestujícího.
RJ naproti tomu 30 mil. Kč na přibližně 0,5 mil cestujících. To je 60 Kč.
Dokážete mi to někdo vysvětlit?

Hasler

U ČD jedou lidi i kratší trasu (3 zastávky) kdezto u RJ v podstatě nemáte jinou možnost než jet relati ne daleko za mnohem vyšší úhradu. Imho to je v tomhle.

Petr.t

RJ jezdí jen koridory, nikdo s ním nejede za dvě koruny z Pelhřimova do Rynárce.

jan

Ale jezdí i kratší trasy. Ne každý jezdí Praha Ostrava. Ale například i Olomouc Ostrava, kde se bez dotací jezdí tak za 70 Kč.

D.S.

Zvláštní to na první pohled být může, ale pro objektivní porovnání bych porovnání spíše, než na počet cestujících vztahoval na přepravní výkon.

bkp

Na to je jediná odpověď – neporovnávat nevypovídající hodnotu celkového počtu cestujících, ale zaměřit se na osobokilometry – v prvním případě má cestující jedoucí 250 km z Prahy do Olomouce stejnou váhu, jako ten jedoucí 25 km z Prahy do Říčan, v druhém ji má desetinásobnou. Pokud jde o osobokilometry, dosahuje (při dobré paměti) RJ zhruba 13 % výkonu ČD a rázem to začne sedět.

jan

Kávička a spol něco stojí.

jan

No mínusujte si mě jak chcete, ale podle mě by neměla být součástí státem dotované jízdenky.

Dalibor

ano to je jednoznačné. U všech dopravců by slevy měly patit na nejlevnější možnou „třídu“ – tj low cost u RJ.Lépeřečeno slevy by bylo patřičné procento z této ceny, a pokud chcete si doplatit na business, tak proč ne.

pppqqq

Ne, nemělo by být možné doplatit si vyší třídu, jako to není možné nyní. Pokud byste to umožnil, studenti a důchodci by se za směšný peníz nahrnuli i do jedničky. Tím by příplatek za vyšší vozovou třídu pro plně platící zákazníky v podstatě ztratil význam.

Hajnej

Že je potřeba porovnávat aspoň osobokilometry (ale ani ty nejsou vševypovídající) a ne osoby.