Automobily

Stát začal s bojem proti stáčení odometrů. Na STK kvůli tomu mohu přijít lidé o technický průkaz

Tachometr společně s odometrem v osobním voze. Foto: Pixabaycom/eak_kkk
Tachometr společně s odometrem v osobním voze. Foto: Pixabaycom/eak_kkk

Stanice technické kontroly (STK) musí od pondělí porovnávat i údaje na počítadle kilometrů, zda náhodou nemá auto oficiálně najeto méně než kolik mělo při poslední návštěvě STK.

Opatření, které přinesl nový zákon, může ale způsobit velké komplikace majitelům vozidel, kteří si auto koupili se stočeným odometrem a nevěděli o tom. 

Metodický pokyn ministerstva dopravy pro stanice technické kontroly uvádí, že pokud bude hodnota na počítadle ujeté vzdálenosti nižší než při poslední návštěvě, jde o závažnou závadu, kvůli které bude mít majitel vozu povolení jezdit jen na třicet dní.

Během jednoho roku tak mohou problémy s STK kvůli stočnému tachometru očekávat desítky tisíc lidí. Jde o náš odhad, skutečný počet aut, která neprojdou, bude záviset i na tom, zda se bude ve větší míře vycházet z fotodokumentace z posledních dvou let, nebo ze všech záznamů,“ řekla mluvčí společnosti Cebia Barbora Minksová.

Majitelé aut s nižším nájezdem kilometrů než při poslední kontrole, nepřijdou o technický průkaz automaticky. Mají ještě šanci do 30 dní problém vyřešit: musí přitom prokázat, že došlo například k opravě nebo výměně počítala. „Pokud nebude mít doklad o tom, že na vozidle byla provedena výměna počítadla ujeté vzdálenosti, STK neprojde a autem tak nebude moci legálně jezdit. Situaci, kdy nebude moci doložit výměnu počitadla ujeté vzdálenosti, pak bude dále řešit místně příslušný dopravní úřad. V závislosti na konečném řešení se však může stát auto prakticky neprodejným, nebo výrazně klesne na ceně,“ dodala Minksová.

Protokol o výměně si můžete napsat sami

Ministerstvo dopravy ale ujišťuje, že nebude popotahovat řidiče, kteří si v dobré víře koupili auto a byli podvedeni tím, že mělo stočené kilometry. „V okamžiku, kdy majitel vozidla auto kupoval, musel jít na evidenční kontrolu. Pakliže s tachometrem od té doby sám provozovatel nelegálně nemanipuloval, nemá se provozovatel takového vozidla čeho obávat; stav tachometrů by logicky neměl být nižší než při poslední kontrole,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Podle něj může protokol předložit i v případě, že si výměnu nebo opravu provedl sám. „Nechceme bránit provozovatelům například starších vozidel, aby si vozidla sami nebo prostřednictvím servisu opravovali; protokol nicméně musí splnit požadované náležitosti. Nejedná se o žádný oficiální vzor či místopřísežné prohlášení, zákon stanovuje pouze obsah protokolu, forma je volná,“ dodal Neusar.

Manipulace s tachometrem může být podle novely zákona o provozu na pozemních komunikací pokutována až půlmilionovou pokutou. V případě, že by dotyčný při prodeji zatajil stočený tachometr, dopustil by se trestného činu podvodu a mohl by být trestně stíhán. „ Na příští rok dále chystáme úpravu informačního systému stanic technické kontroly, která bude automaticky upozorňovat na všechny případy, kdy by během kontroly na STK byl zjištěn nižší stav počítadla tachometru než při předchozí kontrole,“ dodal Neusar.

5 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Klasická Ťokova továrna na byrokracii. Vymýšlejí v zákoně 56/2001 Sb. nesmysly, místo aby ho inovovali z gruntu (potřebuje to jako sůl)…

    Navíc jsou silné tlaky ze strany situace při přepisu vozidel na nového majitele, aby se evidenční prohlídky u tohoto eleiminovaly, takže ty záchytné body ještě ubydou….

  • Tak technická prohlídka je u starších aut povinná jednou za 2 roky. Mezitím najede normální řidič třeba 30 tisíc km. Když se auta zbaví před další technickou a někdo stočí tachometr právě o těch 30 tisíc km, vše bude OK. Podle uvedené logiky stačí, aby na tachometru bylo najeto třeba jen o kilometr víc než u předchozí kontroly. Navíc to vůbec neřeší většinu případů, kdy se tachometry stáčejí u dovozu „zánovních“ aut ze zahraničí. Pokud nejsou záznamy z technických kontrol mezinárodně propojené, tak nikdo nic nezjistí. Lumpové stočí tachometr ještě před přihlášením do provozu v ČR a pak už je to jedno. Daná právní úprava toho tedy moc neřeší, jen zase přidělá starosti slušným lidem, když se nějaký technik či úředník uklepne a napíše do protokolu nesmysl, na který se přijde až po dvou letech při další STK. 🙁

  • Při evidenční kontrole nutné pro účel změny vlastníka vozidla z důvodu dědictví mi technik napsal omylem do papírů o nulu navíc. Zjistil jsem to až na dopravním úřadě, ale těm to bylo jedno, a tak jsem to nechal plavat. Teď z toho může být problém a předpokládám že důkazní břemeno bude na mně. A věřím že nejsem sám, takových případů budou desítky…

    • Tak pokud je to o nulu na konci, je to snad tak okaté, že normální člověk pochopí, že je to chyba při opisování a nebude dělat problémy.

      • Navíc posledních pár let se počítadlo musí navíc vyfotit takže se dá ověřit

Newsletter

Partneři


Výběr editora