Automobily

Slováci spustili přísnější kontrolu stáčených tachometrů, v Česku je v nedohlednu

Tachometr společně s odometrem v osobním voze. Foto: Pixabaycom/eak_kkk
Tachometr společně s odometrem v osobním voze. Foto: Pixabaycom/eak_kkk

Slovensko je od minulého týdne další zemí, které zpřísnilo ochranu proti stáčení tachometrů (technicky správně odometrů). Do nového systému ODO-Pass se zapisuje údaj o počtu najetých kilometrů při každé kontrole v servisu, STK nebo například zastavení policejní hlídkou.

Podobný model nazývaný Car-Pass podle belgického systému chtějí někteří politici zavést i u nás, mluví se o něm i na evropské úrovni. Ministerstvo dopravy se mu ale zatím spíše brání.

Častější zápisy stavu počtu ujetých kilometrů do úředního systému mají zabránit tomu, aby docházelo k podvodům se stáčením odomoterů. Slováci tvrdí, že už při testovacím provozu poměr stočených vozidel výrazně klesl, v Belgii umělé vylepšování historie vozidla a jeho stavu prakticky zmizelo. Bez průkazky ODO-Pass se nesmí auto prodat.

V Česku podobné systémy na sledování historie vozidel fungují ryze na dobrovolné bázi, nejznámější je Cebia. Podle odhadů má 30-40 % vozidel upravenou historii a data na odometru neodpovídají skutečnosti.

Europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) upozorňuje, že hlavní je, aby vznikl celoevropský systém. „Největší podíl stočených aut se objevuje u automobilů z dovozu, protože při přepisu ze zahraničí jde s historií manipulovat nejsnadněji. Zde jsou pak jakákoliv národní řešení krátká a je nutná společná celoevropská databáze. Už na tom v Bruselu pracujeme,“ řekl Zdechovský. Výbor pro dopravu už přijal zprávu, ve které europoslanci celoevropské řešení požadují, tento týden má materiál řešit Evropský parlament.

„V Belgii snížil Car-Pass během deseti let počet stočených vozů téměř na nulu věříme, že pokud tyto systémy budou postupně vznikat v celé Evropě a propojí se, bude to mít velmi pozitivní dopad na celý trh,“ říká Michal Häckl z AAA Auto. Největší prodejce ojetých vozů v Česku za systém podobný Car-Passu dlouhodobě bojuje. Cebia upozornila, že podle jejich statistik došlo ke zvýšení průměrného stáčení najetých kilometrů na 116 tisíc kilometrů.

Ministerstvo dopravy s takovým řešením ale zatím příliš nepočítá a chce jít spíše cestou represí. Ještě letos začne platit novela zákona, která počítá s pokutami až půl milionu korun za změnu záznamu o celkové ujeté vzdálenosti nebo padesát tisíc korun za výměnu či úpravu tachometru bez předání protokolu provozovateli auta. Ministerstvo má navíc veřejně přístupnou databázi www.kontrolatachometru.cz, kde je možné zjistit stav tachometru při poslední technické kontrole a předchozích návštěvách na STK. Ta ale neřeší problém s dováženými ojetinami. „O dalších efektivních nástrojích postihující podvodníky a chránící zákazníky před stočenými tachometry je možné do budoucna diskutovat,“ řekla mluvčí ministerstva Lenka Rezková.

Do boje za větší kontrolu odometrů se zapojili mezi poslanci nově Piráti. Ti ale nechtějí jít cestou trestů, ale zveřejňováním garantovaných informací o vozidlech, na které se kupující budou moci skutečně spolehnout. Tedy v podstatě vylepšeného Car Passu. „Stát by měl zajistit, aby už v Česku nedocházelo k tak masivním a organizovaným podvodům, které jsou pro nás ostudou evropského rozměru,“ řekl Miloš Zmeškal, člen dopravního týmu Pirátů.

7 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Jaký podvody? Ono úplně stačí, aby lidi přestali kupovat auta podle najetých km, ten údaj i když je správný je stejně naprosto nic neříkající, protože strašně záleží na stylu jízdy a tak jeden motor co jezdí na šestku eco jízdou věčně na dálnici na hranici 2000 otáček bude mít nakrouceno polovinu toho, co jinej motor, kde ho jeho majitel honí pořád u červeného pole s plynem na podlaze.. takže ten motor na stejné km udělá klidně i 2x více fyzických otáček a to ještě v plném zatížení..a to ještě neberu v potaz krátké vs. dlouhé jízdy, chování k motoru za studena, výmeny oleje atd. km ať sou správně či špatně je údaj téměř o ničem.. a když tak ať si to zjistí každý sám, nevím proč by se v tomhle měl angažovat stát? Pro neschopného občana? Když někdo km stočí a obohatí se díky tomu, tak je to trestné tak jako tak, protože se jedná o podvod, na to není potřeba vymýšlet speciální legislativu na tachometry…

  • Kdyby lidi nekupovali ojetina přes inzeráty nemuseli by tolik řešit stočenky. Já to říkám pořád raději zajít do autobazaru a nic neřešit.

    • vy si jako myslíte, že autobazary nemají počítač? Buď jste naivka nebo bazárník.

    • tak tohle mě opravdu pobavilo, bych klidně řekl, že těch stočených aut bude víc v bazarech.. a to i 2x stočených klidně..

  • U ojetin, přitažených do ČR, nelze efektivně kontrolovat stav km. Od toho se odvíjí, že teprve až ta auta budou jezdit na technické prohlídky, dá se u nich teoretický stav km evidovat. Pokud nejsou servisována v seriozních servisech (čti pro většinu provozovatelů drahých servisech ve vztahu k ceně vozu), pak je to taky částečně neúčinné. Za ruku ale v tomto státě nikdy nikoho nechytnete. To jsou jen opravdové výjimky.

  • je dobře, že áčka bojují za ten car-pass, aspoň jako jeidný autobazar se tu snaží nastolit kvalitu ojetých vozů, od ostatních autobaazrů tuto snahu vůbec nevidím

  • Tak já se divím, že takovou službu nenabídne třeba samotná Škoda. Zvýšilo by to někomu prodejní cenu. Ale to výrobce po prodeji auta už nezajímá.
    Online registry jsou určitě řešení. I kdyby byl vstup do nich třeba dobrovolný.

Newsletter

Partneři


Výběr editora