Automobily

Schváleno. Za stočení tachometru bude hrozit půlmilionová pokuta

Tachometr společně s odometrem v osobním voze. Foto: Pixabaycom/eak_kkk
Tachometr společně s odometrem v osobním voze. Foto: Pixabaycom/eak_kkk

Senátoři dnes schválili novelu zákona o provozu na pozemních komunikací, které poprvé staví manipulaci s tachometrem mimo zákon. Za úpravu počítadla kilometrů bude nově hrozit půlmilionová pokuta. Chybí už jen podpis prezidenta.

V Česku zatím chybí v zákoně jasně stanovený zákaz stáčení tachometru. Pouze Nejvyšší soud jednou problematiku řešil tím, když stočení tachometru označil za trestný čin podvodu při škodě přes 5 tisíc korun. Teď bude poprvé v zákoně jasně stanoveno, že jde o přestupek.

Zákaz manipulace s počítadlem ujeté vzdálenosti obsahuje § 36 odstavec 4 novely zákona 56/2001 Sb. s účinností plánovanou už od 1. října 2018. Pokuta 500 000 Kč je pak stanovena v § 83, odstavci 2, písmeno b)  56/2001 Sb. s účinností plánovanou už od 1. října 2018. Pokuta 500 000 Kč je pak stanovena v § 83, odstavci 2, písmeno b)

„Zákaz samozřejmě nebude znamenat úplné vymýcení tohoto nešvaru, ale bude mít významný preventivní dopad. Nebude už možné tvrdit, že na tachometru si každý může nastavit libovolnou hodnotu, jak to dnes slýcháme od firem, které tyto manipulace zcela beztrestně nabízejí,“ uvedla generální ředitelka AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO Karolína Topolová. Podle ní úpravy tachometru přispívají ke stárnutí vozového parku.

Problematiku stáčených tachometrů řeší i Evroská komise a parlament, zatím ale stále není jednotný způsob, jak mu zabránit. Nejdále jsou zatím v Belgii či na Slovensku, kde se historie vozidla zapisuje do takzvaného Car Passu.

Kvůli dovozu zmanipulovaných ojetin do České republiky se v únoru tohoto roku obrátil na evropskou komisařku pro spravedlnost a spotřebitele Věru Jourovou zákaznický ombudsman AAA AUTO Milan Smutný. „Chtěl jsem vědět, jak hodlá komise proti stáčení vozů a s tím spojeným dovozem nekvalitních a přestárlých aut zakročit na celoevropské úrovni. Po šesti měsících jsem od úřednice o tři patra níže dostal nicneříkající odpověď. Podle ní už Evropská komise udělala co mohla a teď je to na národních státech. Mám se prý obrátit na Českou obchodní inspekci, aby problém prošetřila,“ uvedl Smutný.

Podle názorů mnoha odborníků však nebude problematika stáčení tachometrů v Evropě vyřešena do té doby, dokud nebude existovat fungující celoevropská databáze. Ta by ideálně měla zahrnovat údaje o nájezdu vozidel po celou dobu jejich životního cyklu. V Česku nabízí možnost ověření stavu tachometru ministerstvo dopravy, aplikace ale vůbec neřeší ojetá vozidla dovezená ze zahraničí.

AURES Holding proto tlačí na vznik evropské databáze s evidencí stavů tachometrů od výrobců, servisů, pojišťoven a dalších subjektů v jednotlivých členských státech. „Dokud nebude historie každého vozu zmapovaná od výjezdu z továrny až po ekologickou likvidaci, stáčení tachometrů se pravděpodobně nikdy nepodaří zcela vymýtit. Je škoda, že se alespoň základy tohoto systému nepodařilo dostat již do právě schvalované novely zákona,“ dodala Topolová. Až po propojení evropských databází se snad podaří zabránit stáčení automobilů před jejich dovozem do jednotlivých států.

15 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Jo raději kdyby si někteří jedinci zašli k áčkám pro slušnou ojetinu než kupovala šunky přes inzeráty a pak brečí jak naletěli..

  • snad asi jediný autobazar, který bojuje proti stočenkám, kéž by tu bylo takových autobazarů víc

    • Souhlasím, jediná Áčka se v tomhle směru angažují. Je pravda, že u nich stočenku opravdu nekoupíte. Snad tento zákon zatočí s těmi ostatními nepoctivými prodejci aut.

  • Tak konečně skončí ty pochybné inzeráty lidi začnou kupovat pořádná auta z bazaru. To už mělo fungovat dávno.

  • Takže vlastně zákon, který v ničem moc nepomůže? Hold nadále budu nakupovat u Áček, tam mám alespoň jistotu a prověřenou historii vozu 🙂

  • Pane redaktore četl jste to vůbec? Nejen Váš odkaz, ale i změny v § 83? Jinak řečeno jak chcete dodat dokument o provedení opravy nebo výměny, když o ní jako (nový) provozovatel vozidla vůbec nevíte? Ale pokud jej jako provozovatel nedodáte, jste podle zákona v řiti, pokud náhodou technik při STK zjistí manipulaci s tachometrem. Hlava XXII, typická ukázka práce našich zákonodárců.

  • Neuveritelne, mame vsechny ty facebooky a podobne veci, ale duveryhodnou databazi i tak zakladniho parametru vozu jako je databaze ujetych kiloemtru ne. Osobne bych byl i za evidenci nehod a jejich naprav pro dane VIN, oprav, uprav atp. Technicky to neni problem. Vcetne online dohledu. A ne nemyslim velkeho bratra, ale duveryhodnou databazi, kdy se pak clovek nebude muset tolik bat zakoupit jine nez nove auto.

    • Co Vám brání koupit si auto dané na protiúčet do salonu, kde bylo předtím zakoupeno i servisováno? Databázi budete mít jako vyšitou, včetně výměny třeba i brzdových destiček. Každá služba ale něco stojí, kdo holt chce Audi za cenu Fabie, bude muset hledat dovoz z Německa, zaručeně po dědkovi, co si koupil ostrý šestiválec jen na cesty s bábou do Aldi a do kostela. Blbce před vykukem žádný zákon neochrání, zvlášť ne mizerný zákon, jako je tenhle.

      • souhlas. Ten zákon je paskvil.
        Do dnešního dne je to mj. možné soudit za podvod. V médiích se objevila informace, že policisté „oznámili“ asi 400 stočení tachometrů. Výsledná statistika, kolik z těchto oznámených věcí skončí jako pravomocný „podvod“, se nikde neobjeví, protože by byla prachmizerná…..
        Jinými slovy i dnes je nad tímto „vykutáleným“ činem damoklův meč, kterého se zjevně někteří nebojí.
        Takže v přestupku se jako tito vykukové bát budou až 1 milionové pokuty (kterou jim stejně nikdo napoprvé nedá) ???

        Právo obrácené naruby….

      • Mluvite o extremni situaci a ani novela a ani ja nemluvime o nejake ochrane blbce pred vykukem. Takze podle Vas ma byt nakup auta z protiuctu jedinou moznosti nakupu vozidla, kde budu mit jisotu historii? Omlouvam se, ale to mi prijde hodne padle na hlavu. Auto je velmi specificka zalezitost, ktera si zaslouzi precizni pristup nebot skody v podvodech jdou do desitek a stovek tisic per jeden nakup/podvod. To jest z 750 000 prodanych ojetych aut za rok 2017 by pri hodne optimisticke urovni podvodu, tedy 30%, znamenalo pres 220 000 podvodu v hodnote pres 22,5 miliardy korun. A to jsem hodne optimisticky a drzim se hodne pri zemi.
        Tedy – statu se vyplati hrat si za neuveritelne naklady s neprokazatelne dobrym EET, ale nevyplati se nesrovnatelne mensi investice do podobneho systemu pro dohled na trhem s vozidly? To je snad vtip, ale spis lobby bazaristu a podobnych podvodniku (cest vyjimkam).

        • Zeptám se jinak, půjdete si koupit ze druhé ruky třeba pračku. Půjdete raději ke Kočkovi do bazaru nebo do autorizovaného servisu, kde to někdo zrepasoval, dá Vám na to štempl, ale víte, že to má novou vanu a ložisko. Budete volat po státním dohledu nad Kočkovo bazarem? Sorry, ale kdo chce kam, pomozme mu tam. Auto je dnes spotřební záležitost jako cokoliv jiného.
          Ten Váš skvělý nápad, myslíte si, že vnutit každému servisu nutnost vstupovat do nějaké databáze je cesta vpřed? Už vidím ty miliony na vývoj a provoz systému, ty šťastné tváře, co s tím musí pracovat, ty šťastné tváře co se to naučí odrbat. Jak budete řešit, když si auto opravíte sám? Koupíte si taky od státu systém a budete do něj zadávat provedené úkony?

          • Pracka stoji stovky tisic? Ktera? TO by me zajimalo. Jou lide co proste nikdy na nove auto mit nebudou, tak proc kdyz mame technicke prostredky, tak proc i pro nezajistit, ze auto bude v poradku? Vsechno ostatni jsou vymluvy.

Newsletter

Partneři


Výběr editora