Autobusy Dopravci Železnice

Stát utrácí rekordně za slevy na jízdném, v květnu vyplatil 527 milionů korun

Cestující na libereckém nádraží nastupují do vlaku Trilex z Liberce do Drážďan. Foto: Jan Sůra
Cestující na libereckém nádraží nastupují do vlaku Trilex z Liberce do Drážďan. Foto: Jan Sůra

Ministerstvo dopravy vyplatilo dopravcům v květnu  na kompenzacích za povinně nařízené slevy celkem 527,8 milionů korun. Jde zatím o největší měsíční platbu od zavedení nového systému slev v září 2018.

Vyplývá to z informací zaslaných ministerstvem dopravy.  Dosud nejvyšší platba byla v říjnu, kdy dopravcům stát poslal 512 milionů korun. Celkový účet za slevy zavedené loni v září už přesáhl 4,2 miliardy korun, průměrně tak měsíčně stát platí 466 milionů korun.

Průměrná hodnota může být ale ještě vyšší: na ministerstvu čekají, jaké nároky budou mít dopravci za letní měsíce, kdy se obecně více cestuje.

V žebříčku plateb jednotlivým dopravcům vedou České dráhy, které už takto inkasovaly 1,619 miliardy korun. RegioJet za vlaky a autobusy (platba autobusů jde společnosti Student Agency ovládané rovněž Radimem Jančurou) celkem 358 milionů korun. Kompletní přehled zveřejňuje na svých stránkách iRozhlas.cz, neobsahuje zatím údaje za květen. Částečně se liší i údaje o fakturách po jednotlivých měsících.

Podle zveřejněných statistik tři čtvrtiny výdajů státu za slevy míří na cestování dětí, žáků a studentů. Senioři tvoří zhruba pětinu celkových nákladů.

Ministerstvo dopravy zatím neplánuje, že by slevy zrušilo, i když si současně stěžuje na nedostatek financí na některé stavby v návrhu rozpočtu příštího roku. Ukazuje se navíc, že peníze navíc dopravcům ani nešetří státu a krajům za platbu takzvané prokazatelné ztráty. I přes čtyři měsíce s platbami za kompenzace například České dráhy ztrátu z provozu dálkových vlaků zvýšily.

Slevy vymyslela první vláda premiéra Andreje Babiše, která nikdy nezískala důvěru poslanců. ANO 2011 jejich zavedení nemělo ani ve volebním programu. Narychlo schválené opatření přitom ukazuje další nedostatky, nejen zhruba šestimiliardovou díru ve státním rozpočtu. Jde například o minimální kontrolu dopravců. Ministerstvo do května zkontrolovalo jen zhruba pět set spojů u 45 dopravců. Pravděpodobnost zkontrolování je tak velmi nízká.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jiří
Host
Jiří

Já proti tomu nic nemám – jak to rozhodne naše volená většina (schválili to poslanci, ne vláda bez důvěry), tak to prostě je a komu se to nelíbí, ať to zohlední ve volbách. Obvykle totiž řvou nejvíce jedinci co k volbám nechodí… Nicméně když zavedu A, mělo by následovat B. Tzn., když naženu do vlaků další lidi, je potřeba posílit jejich kapacitu. Když není možné B, udělám C – třeba že na jízdenku dotovanou státem nebude místenka v e-shopu za 0 Kč. Opravdu mě totiž může nas… naštvat, že se jako člověk platící normální jízné nedostanu do vyprodaného vlaku, protože… Číst vice »

MartinS.
Host
MartinS.

Slevy 75 % pro děti, studenty a důchodce neschválila sněmovna, ale jen a pouze menšinová vláda ANO 27. března 2019. Ale máte pravdu, nebyla to vláda bez důvěry, byla to vláda v demisi.
btw: Vy znáte přesnou cenu jízdenky pro 3 lidi na trase OV-UL? Teď jsem se díval na web ČD a jízdenky na té trase se pohybují od 679 do 1281 Kč, podle dne a času odjezdu, je to hodně variabilní.

Jiří
Host
Jiří

Znam cenu, protoze v momente psani prispevku jsem zadal cestu na druhy den rano a ceny opsal z webu ceskych drah. A nebyl to vikend ani svatek, skupinova vikendova jizdenka je sice fajn vcetne ceny, ale ve vsedni den bohuzel neplati.

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

Tady je hodně diskuterů, kteří mají místo hlavy kalkulačku. Bohužel to k tomuto tématu nestačí. Stejně tak to nestačí ani na jakékoliv makroekonomické téma či sociální téma.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Co mě skutečně velmi vadí a je mi líto, je holý fakt, že ty peníze budou chybět v infrastruktuře. Projektuje se od Aše po Břeclav, řeší se jedna SP za druhou – ovšem reálně do šuplíku. Bude se muset prioritizovat. Každá kačka, která se proinvestuje, přinese vždy víc než ta, která se prož..projí.

Lech Malý
Host
Lech Malý

Nezlobte se, ale to je stejná konstrukce jako tvrdit, že zrušením slev se každému sníží daně o sto korun měsíčně. (V ideálním světě jistě ano.)

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

Kačka, která se projí, jsou peníze vrácené státu, přinese DPH, přinese zaměstnanost v potravinářské průmyslu, zaměstnanost v obchodních řetězcích, v dopravě, v odborných školách tákajících se potravinářského průmyslu, etc. Pusťte už jednou tohle klišé z hlavy, bude se vám lépe žít.
Makroekonomické věci jsou vždycky trochu složitější než vaše rodinné hospodaření.

Tomas
Host
Tomas

Samozřejmě. Máme obrovskou nezaměstnanost, takže je potřeba pumpovat miliardy na boj s ní a zvyšovat zaměstnanost přesně v těch oborech, kde je lidí naprostý nedostatek a řeší se dovozem s prominutím pakáže z celého světa. A když už jste někde v rychlokursu pro sociální inženýry zavadil o slovo makroekonomie, i ten Keynes by peníze sypal aspoň do investic například do infastruktrury a ne do slev na jízdné.

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

zapomněl jsem na zemědělce. Tak když by důchodci nejedli, postihlo by to i zemědělce………………………………………………………

Tomáš
Host
Tomáš

Pro všechny škarohlídy:
Innsbruck-Ostrava , já 978kc
Můj 14lety syn 94kc
Zdroj.Muj vlak

Lech Malý
Host
Lech Malý

Ale ten syn musí jet v doprovodu dospělého, je tak? Pak mi to i dává smysl, něco jako „rodinná jízdenka“.

Jonas
Host
Jonas

Aspon ted konečně můžeme projíždět všechny kalby a zbyde nám víc peněz na chlast 😀 😀

Moravák v Přahe
Host
Moravák v Přahe

Ten člověk mi mluví z duše, velmi se ztotožňuji s tvým názorem 😄

IGCT
Host
IGCT

Jonas napsal nejtrefnější příspevěk na státem proplácené jízdné

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

Každopádně slevami Ano hezky vypálilo rybník konkurenčním stranám. Nastoupí li po volbách partaj, která bude chtít slevy zrušit, tak to bude mít po čertech těžké. Každý kdo něco lidem zdraží to těžké má. Slevy jsou v pořádku, stát zadoval mnohem vyššími částkami luxusní živobytí několika vyvoleným (viz. arbitráže, zde se oproti tomu nimráte v drobných), zdroje tudíž evidentně nechybí.

Jirka
Host
Jirka

Ano, protože tímhle způsobem se máme někam dostat. Sice děláme blbost, projídáme tím budoucnost, ale v minulosti se dělaly jiné chyby (zlodějny), takže je to vlastně všechno OK… Mimochodem, zdroje chybí, vidíme to dnes a denně například zrovna ve stavu dopravní infrastruktury a samotných vlaků (mimo jiné)

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

Projídání začalo za notoricky známých dob, po 89. Proti uměle vyvolané výrobě bohatých nikdo neprotestoval, proč by nyní měl někdo nesouhlasit s úlevou pro „dolních 10 mio“? Pokud tedy zdroje chybí, mohou se sebrat v podobě daní od těch, co je mají, od těch co si v devadesátkách tak hezky pomohli, resp. pomohli jsme jim my všichni. S tím většina využívající slevy zcela určitě nebude mít problém. A mimochodem, kam že se to chceme dostat?

Mirek Zv.
Host
Mirek Zv.

Když inteligence nestačí ani na to pochopit, že cílovým příjemcem jsou právnické osoby, aktivní ve veřejné dopravě osob…

Lech Malý
Host
Lech Malý

Milá redakce, co třeba nějaký článek o vývoji studentského jízdného za posledních řekněme 30 let? Pamatuji se, že zkraje devadesátek byla sleva 75 %, pravda, vázaná na cestu do místa studia, lepenkové jízdenky měly dvě poloviny – každou v hodnotě 1/4, dítě dostalo celou jízdenku, čili poloviční jízdné, student přestřiženou na půl, čili právě tu čtvrtinu. No pak přišel Junior pas za 700 na rok (to je jakoby stál dneska 3000) se slevou 50 % (z počátku i v 1. třídě) a vyplácel se příspěvek na dopravu – to mělo za následek, že si různí vykukové zařídili bydliště na druhém… Číst vice »

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Nemám nic proti tomu, aby studenti (žáci…) měli jízdné zcela zdarma. Z domova do školy.

Zelenay
Host
Zelenay

Tolik breku, když po jeho zkrachování v komunismu opět na přelomu tisíciletí, začínal dotační systém přebíraný díky EU, tak to bylo jásotu. A nyní když opět dojíždí na konečnou, tak se to publiku nelíbí. Pozitiva to jste hamtali a negativa na souseda. Nebude to spíše tím, že lidi mají horizont rozlišení útrat tak maximálně aktuální měsíc? Celá poslanecká sněmovna (snad až na SPD, ale ta by zase s vaničkou vylila i dítě) je pro socialismus přerozdělování kapes souseda, tak co chcete? Vždyť poblitici dotáhli k dokonalosti subvencování kdečeho k dokonalosti. (Proti takovému subvencování „obhospodařování“ krajiny to je úplný nic). Vždyť… Číst vice »

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Se pořád snažím nad těmí státními slevami najít něco pozitivního. Mladí mohou více cestovat přes prázdniny, ale trh nabídl komerční jízdenky na léto vcelku za dobrou cenu. Můžou i levněji dojíždět do školy, ale to už bylo i před slevami, navíc v patky a neděle platí u některých dopravců na některých vlacích i se státními slevami stejně, nebo i více (bo ceny jízdenek na vybraných relacích ve vybraných časech vyletěli náhle do nebes). Mnozí dopravci nemají kapacity (protože už před slevami ty kapacity neměli). Tak já Vám fakt nevím. No a cca 6-7 miliard je kde? Nebo mi do komentářů… Číst vice »

Logika
Host
Logika

Nejak vam tam hapruje logika. Podle toho co jste napsal studenti neusetrili, dopravci nevydelali a stat prichazi o prachy.

Pokud stat leje do dopravy najednou o 6 mld vic, tak logicky bud nekdo o 6 mld vic vydela (dopravci) nebo nekdo o 6 mld. vic usetri (hlavne omladina a neco duchodci).

Taky nevim jestli je to dobre nebo ne, ale jestlize se prerozdeluje tak na tom vzdy nekdo vydela. Ne vzdy je to ten kdo se pouziva jako berannidlo ale vzdy ty penize nekdo dostane.

libor
Host
libor

Bych ty slevy chápal, pokud by platily v závazku veřejné služby a čistě brutto smlouvy (tržby jdou tomu, kdo objednal – kraj, MD apod.) Tam by to byl zajímavý způsob motivace využívat veřejnou dopravu a prostě by stát přispěl sám sobě a ještě by z lidí vytáhl nějaké peníze navíc…Sice by část poslal krajům, ale to není nic špatného.

Anonymni Petr
Host
Anonymni Petr

Tahle myšlenka se mi moc líbí. Možná by stálo za to dotáhnout to do konce a brutto soutěžit i koridory (a dopravce by získal exkluzivní právo na provoz). Vyřešily by se problémy s kapacitou. Nemají to takhle nějak v Británii?

AAA
Host
AAA

ne

libor
Host
libor

ok, jdu se přihlásit o práci na MD a zkusím to prosadit 😀 😀

A.R.
Host
A.R.

Nejsem moc ekonomicky zdatný, můžeš to prosím vyložit nějak polopatě? 🙂

libor
Host
libor

aktuálně je situace, že kraje nebo MD dotuje veřejnou dopravu, tj. platí třeba 110kč/za 1km a tržby, co dostane dopravce (vybere za jízdenky) si nechává a doufá, že mu to stačí, někdy vydělá víc jindy méně. Poslední dobou se to lehce mění a objednavatel obj. dopravu v režimu „brutto“, což znamená, že dotuje dopravuje a jízdné, co se vybere jde tomu, kdo to objednal (kraj, stát…) No a v případě, že začne dopravou jezdit 2xtolik lidí než dříve, tak si dopravce začne mastit kapsu ze dne na den. A kdyby se dotované jízdné stahovalo na brutto smlouvy (vybrané kačky za… Číst vice »

Jiri
Host
Jiri

Ale obavám se, ze těch 6 mld. podpory cestovního ruchu se zpět do kasy nevrátí. To už by bylo ucelenější dat větší slevy studentům na kulturu, muzea a vzdělávání…. takhle studenti ušetří jen za ubytovani na koleji a možná to řeší nedostatek bytu. Cestování je důležité pro rozvoj a poznání, ale za hranice, po ČR moc ne. Navíc ani studenti nic takového nikdy nechtěli. Je to jen podpora soukromým dopravcům, viz cestování zdarma u LE…

petr766
Host
petr766

V čem je to podpora soukromých dopravců – jestli RJ dostal za dítě předtím 50% a 50% doplatil stát, nebo dneska dostane 25% a stát doplatí 75%, dopravce je na svém, jízdenky se u RJ nijak nezdražovaly, možná někde o zanedbatelnou částku třeba 5 Kč. Naopak, dopravci (RJ i ČD) přijdou třeba o tržby (doplatek) 50% v 1. třídě / Byznysu. Když bych měl zaplatit za cestu s dcerou do Prahy skoro 900 Kč v jedničce ČD, tak tou jedničkou nepojedu ani já logicky a pojedeme oba dvojkou a dopravce v konečném důsledku má z nás nižší tržbu i když… Číst vice »

Tomas
Host
Tomas

V čem je to podpora? Zdá se, že těch lidí díky slevám jezdí daleko víc, takže zatímco náklady zůstaly stejné, tržby vzrostly.

Kuba
Host
Kuba

problém je v tom že loni stála jízdenka z Ov do Prg u lea 200, teď 400. původně byl jejich zisk 200, ted sice student neplatí nic ale leo má zisk 300. vydělaly výrazně, zdražily, ne o 5 kč jak píšete a my ostatní to máme teda pěkně draho. Samozřejmě nesystémové řešení protože hrozily předčasné volby, o žádné studenty tu nejde. Studenti by měly mít zadarmo celou cestu do školy ale nic víc, teď jezdí na festivaly a jen tak pro zábavu, fakt díky

Anonymni Petr
Host
Anonymni Petr

To co jste napsal je pitomost. Naopak všichni dopravci zvýšily tržby a jsou v zisku (už pár zpráv vydaly). Dříve všichni jezdily na „akční jízdenky“ – lidé kupovali jízdenky 7 dní dopředu, do málo vytížených spojů. Byly to marketingové akce s nižšími tržbami pro dopravce. Dneska je mi jedno, že „zaplatím“ za jízdenku 800, když za mě 600 doplatí stát. A zároveň budu jezdit častěji. Jinak ty čísla tak nesedí (např.: vezmu částku dřív, dám ×1.5 … rozdíl 50% a 75% … ani zdaleka se nepřiblížím částce dnes), že nevěřím ani jednomu z dopravců čisté čerpání dotací. A nedivím se,… Číst vice »

pppqqq
Host
pppqqq

Já jako cestující, který si k IN100 kupuje roční doplatek za jedničku, si dovolím oponovat. Pokud by se důchodci a studenti za směšný příplatek nahrnuli i do 1. třídy, pro mnoho lidí (včetne mne) by rázem ztratila význam a přestali by si ji kupovat.

petr766
Host
petr766

Jinak ano, výdrb alá Leo se mi taky nelíbí.

Jiří
Host
Jiří

Spíš jsem se snažil poukázat na to, že těch 6 mld. se zpět do státní kasy nedostane ani v podobě podpory cestovního ruchu…. A když to tedy vezmu tak, jak vy říkáte, že dřív byla sleva 50% a bylo to o 6 mld levnější, tak kde je tedy výhoda?
Na problém používání 1. třídy jsem také narazil, chtěl jsem vzít na výlet 1. třídou děti i jejich babičku. No nic.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Výhoda je, že můžete cestovat nejen mezi školou a domovem a můžete cestovat po celý rok a sleva je ještě vyšší.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

A v čem je ta výhoda výhodná pro ty, kteří už vystudovali?

SYN
Host
SYN

No pro ty je to většinou nevýhoda, a to jednak zaplatí víc na daních a druhak se můžou víc tlačit ve vlaku, ale tak asi ta optimalizace na volební preference (přece tu nikdo nevěří že se optimalizovalo na výhodnost pro státní rozpočet??) vyšla líp takto…

Zbyněk
Host
Zbyněk

Zvýšená mobilita lidí přinese do míst, kam dříve bylo daleko více peněz, holt tyto skupiny lidí nemají takové přijmy, jako máte třeba vy, který to nepotřebuje. Za to ubytování, že se ušetří máte 100% pravdu, ale že studenti a senioři o slevu z tak vysokého jízdného nestáli, to uveďte zdroj. Zajímavé bude co dráhy s penězi navíc udělají.

SYN
Host
SYN

Zajímavé? Kdo si proti mně vsadí, já říkám že ho využijí na zvýšení odměn zaměstnanců, a to převážnou část managementu… Nabízím dobrý kurz proti mně, stejně bych řekl že nemůžu prohrát 🙂
Nebo tu nějaký naiva očekává že přinesou víc svému majoritnímu akcionáři???

Kinov
Host
Kinov

Pro ekonomiku, rozvoj regionů a soudržnost je důležitá podpora tuzemského cestovního ruchu, nikoli cestování do zahraničí. Je žádoucí, aby lidi utráceli za místní služby a zboží, nikoli zahraniční. Sleva samozřejmě není povinná, stačí nepředložit studenstký průkaz, asi tolik k vaší demagogii, že: „studenti nic takového nikdy nechtěli“.

Tomas
Host
Tomas

Koukám, že jste mistr typických dobrotrousících frází, ale když se máte vyjádřit konkrétně nebo svoje úvahy nedejbože doložit čísly, tak děláte mrtvého brouka. Strašně by mě zajímalo, čím se někdo takový může živit. Vsadím se, že parazitováním na státním cecku v nějaké ušlechtilé neziskovce?

Kinov
Host
Kinov

Mýlíte se, osobně bych navrhnul většinu neziskovek odříznout od jakýckoli příspěvků a nechal vyhladovět. Trvám však na tom, že podpora tuzemského cestovního ruchu i prostřednictvím zmíněných slev na cestování je ve výsledku pro společnost výhodná.

Tomáš V.
Host
Tomáš V.

Přesně! Třeba národní reprezentaci. Nechat vychcípat. Na mistrovství ani OH nekoukám, tak proč by měli dostávat prachy? Útulky vyhladovět nebo rozdat do čínských restaurací. Vaši handicapovanou tetičku s těžkým parkinsonem si můžete vozit na kontroly Vy sám, jinak ať si dojede sama, stejně do státní kasy nic nepřidává. Horská služba je jen výraz neakceptování přirozeného přírodního výběru. Jo, a jako student jsem rád využil zlevněného jízdného k účasti na demonstracích, byť pouze formou MHD (která již před tím byla uboze směšně levná). Jezdím vlakem po celé ČR za cenu studentského menu v Mekáči. Ušetřené peníze věnuji na nákup piva v… Číst vice »

Kinov
Host
Kinov

Smutné číst tu názorovou plochost a žlučovité až agresivní výpady některých zástupců mladší generace, ale věřím, že postupem času i tito získají určitý nadhled a pochopí hlubší souvislosti.

MartinS.
Host
MartinS.

Co je na tom příspěvku agresivního a žlučovitého? Nejste přecitlivělej? A jaké hlubší souvislosti se dají s nadhledem na těchto zbytečných slevách najít? Už nejsem zástupcem mladší generace, ale také je tam nevidím, krom toho, že si díky nim o něco více prožíráme budoucnost:-(

Tomas
Host
Tomas

Trvám na tom, že nejste normální, když v době konjunktury, kdy je mimořádně nízká nezaměstnanost a lidi na práci nejsou ani v těch nejchudších regionech a současně ubytovací zařízení z celé republiky hlásí vyprodáno na dlouho dopředu, omlouváte prožírání miliard na základě vylhané představy o podpoře cestovního ruchu, který to aktuálně vůbec nepotřebuje a který ty slevy ve skutečnosti ani nijak zvlášť nepodporují, natož dlouhodobě.

Kinov
Host
Kinov

Mylíte se, a především neznáte situaci a vůbec životní podmínky regionech.

Tomáš V.
Host
Tomáš V.

A co kdyz jsou v nekterych regionech narocne podminky se ziskanim bydleni? Zadotujete mi, Vy nezlucovity a nekrecovity zastupce starsi generace najem? Nebo kdo urcuje hranici toho, co je a co neni spravne?
Pry cestovni ruch… Pokud nekoho zabije dat par stovek za vlak, tak asi obecne v ramci cestovniho ruchu prave tisice na dovoleny nevyhodi, ze?
Je to jen hnusnej socialismus. A to podotykam jak clovek, kterej nic moc neumi, ma malo penez, nic extra praci a rozhodne si nemuze vyskakovat. Vy nadhlede:)

Anonymni Petr
Host
Anonymni Petr

Co je zajímavé, že když posouváte „obdobím“ na citovaných stránkách zjistíte, že dříve RGJ + SA inkasovaly od státu 4x více než ČD. Bylo to ještě před zavedením slev, takže částky jsou nižší. I tak by mě zajímalo, kde se ta čísla vzala. Ví někdo?

petr766
Host
petr766

Není to tím, že byly zahrnuty jen komerční spoje ČD? Nebo něco takového?

Hop
Host
Hop

Je to přesně tak.

Anonymni Petr
Host
Anonymni Petr

Díky… to dává svým způsobem smysl.

Martin1
Host
Martin1

Dříve byly objednávané slevy zahrnuty již v objednávce. Takže se vesměs proplácely jen komerční spoje.

Anonymni Petr
Host
Anonymni Petr

Díky všem za objasnění. To by tak mohlo být.

Kinov
Host
Kinov

Lidi s nárokem na slevu většinou jezdí po republice za nějakým účelem, za kulturou, poznáním nebo na turistický výlet – sport. Peníze za jízdu nejsou promarněné, jelikož zas přinesou příjmy místním a tak podpoří regiony – obvykle chudé. Zvýšení tržeb znamená příjem pro stát, udržení zaměstnanosti. Z toho, že místo dostupného cestování budou lidi sedět doma u počítače a televize, stát nemá zcela nic , naopak neaktivita znamená dříve nebo později zdravotní problémy a tedy zátež pro státní rozpočet. Takže trvám na tom, že slevy a díky nim podpora tuzemského turistického ruchu jsou pro společnost výhodné. Je třeba věci posuzovat… Číst vice »

Romanero
Host
Romanero

Ok, ale nesmí na to doplatit platící cestující. A ten na tuhle záležitost bohužel doplácí 2x..

Kinov
Host
Kinov

„Doplatit platící cestující“ (zřejmě ve smyslu cestujcící bez slevy) ve smyslu, že už nepojede v kupé sám, ale s dalšími spolucestujícími? Uvědomte si, že „komfort“ jednoho cestujícího v kupé by v důsledku znamenal omezení spojů, jak bylo za dřívějšího vládnutí běžné. A naopak, díky naplněným spojům lze očekávát posílení dopravy, častější spoje, tedy ve výsledku přínos pro všechny cestující.

petr766
Host
petr766

Ne, že to jde z jeho daní, které mohly být využity daleko efektivněji.

Garden
Host
Garden

Reálně doplácí. Omezily se předchozí komerční slevy, druhá věc je že je to placeno z daní. Takže ano z daní klidně, ale jakmile to ještě zdraží akční jízdné, případně ho to činí nedostupnym je to z hlediska mého mnohaletého pravidelného dojíždění vlastně největší skokové zdražení co jsem zažil.

Mosquit
Host
Mosquit

Když musím ve vlaku stát, už si můžu ten svůj „komfort“ brát jako snížený? Když se do vlaku nevejdu a musím počkat na další, tak to mám brát jako přínos, že v daleké budoucnosti (po rekonstrukci tratě) mi možná přidají jeden vlak za hodinu navíc, a pak se třeba vejdu?

SYN
Host
SYN

Kdy jste tu naposledy viděl jednoho člověka v kupé (snad kromě prázdného šukafonu někde na HorníDolní)??

Mirek Zv.
Host
Mirek Zv.

Ok. Líbí se mi, že mužně přiznáváte, že Vám slevy vadí z důvodu obyčejné závisti. Druhým důvodem oponentů, co tak pozoruju, bývá iracionální, a pro lidi s trochou nadhledu úplně nepochopitelná a směšná nenávist k AB.

Radek
Host
Radek

Lidi s nárokem na slevu většinou nepatří mezi příliš ekonomicky silné skupiny. Ala no, jak píšete, regionálně to je určitě znát, znám jeden případ, kdy se kamarádky navštěvují mezi Prahou a Brnem doslova „na kafe“, takže ano, kavárník uvaří o jedno kafe víc. My se do toho socialismu prostě prožereme 🙂

Kinov
Host
Kinov

Takový argument už je ale demagogie, to sám asi víte.

Jirka
Host
Jirka

A ty vaše nejsou?

Zbyněk
Host
Zbyněk

Širši souvislosti většina lidí nevidí ani je vidět nechce, pokud někdo argumentuje snížením komfortu, tak ty vlaky a autobusy může rovonou zrušit, když mu přece nejedou přímo před dům a musí chodit pěšky, prázdné spoje zrušíte a budete zatěžovat ostatní svojí komfortní jízdou autem. To přece nedává žádný smysl, ale navrhněte vy jak efektivněji podpořit veřejnou dopravu, aby byla využita a lidé byli ochotni cestovat i se snížením komfortu doby, než dojdou na nádraží nebo zastávku.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí
Host
Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Snížení komfortu jako třeba https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/kovanda-vlak-prvni-druha-trida-jizdenka-mistenka-ceske-drahy.A190709_110806_eko-doprava_svob? S takovou ty ekonomicky aktivní z VHD akorát vyženete. Označení „socka“ už tu dlouho nebylo… Pěší chůze do určitý vzdálenosti je nejen pohodlná ale ze zdravotních důvodů i nutná. A návrh efektivní podpory VHD? Co třeba výstavba infrastruktury která respektuje potřeby a využívá možnosti 21. století?

petr766
Host
petr766

Zcela by stačilo nastavení slev, jako bylo předtím. Navíc paradoxně to některým cestujícím přineslo zdražení cestování (s dětmi) a hlavně snížení komfortu.

babilon
Host
babilon

Zvýšení tržeb pro stát je nesmysl. Když je utratím na cestách, tak je neutratím doma. Ve finále utratím přesně tolik, kolik vydělám.

Kinov
Host
Kinov

Ne, je statisticky dokázáno, že při cestování je útrata mnohem větší, než když lidé zůstávají v místě bydliště. Vždyť to je právě primárním smyslem cestování poznat jiné regiony, tamní památky, kulturu a tak využít místní služby. Příznivé zdravotní aspekty byly také zmíněny.

lukas
Host
lukas

to je přece absurdní, když mám volných 10 000 z výplaty, tak je při útratě zdaním kdekoliv stejně a státu zůstane jenom -6mld navíc. A jestli se doma méně utratí, tak to jde na spoření a utratí se to najednou v budoucnu, stát o nic nepřijde. Je to stejný princip jako nesmyslné eet, pokud někdo šidí na daních z příjmu, stejně ty ušetřené peníze zdaní vlastní spotřebou

Y.K.
Host
Y.K.

Je vám jasný ekonomický princip, že pokud své peníze utratíte jinde (v ČR), z pohledu státu se nic nemění? Prostě je to jeden balík peněz, který se různě přesouvá. Není to více peněz, jsou to jen jinde použité peníze. I když utratíte více, o to více musíte šetřit na běžných útratách. Takže je to jen přesun útrat od jedněch služeb k jiným. Víc než kolik máte utratit nemůžete.

Aby to mělo pozitivní bilanci, musíte přitáhnout utráceče odjinud. Obvykle turisty z ciziny. A nebo omezit výjezdy občanů do ciziny.

Kinov
Host
Kinov

Ne, pro společnost skutečně není stejné, když si nakoupíte v místním super/hypermarketu a zůstanete doma nebo když vyjedete vlakem nebo autobusem poznávat pohraničí a budete tak využívat tamní služby. Klíčová slova: podpora regionů, politika soudržnosti…

Tomas
Host
Tomas

Máte nějaký alespoň přibližný odhad, kolik lidí jen díky slevám vyrazilo poznávat pohraničí a kolik tam nechalo peněz? Abychom si to mohli porovnat s těmi 6 mld, které to zatím stálo. Jestli vám jde o rozvoj nejchudších oblastí, tak by dávalo asi tak 100.000 krát větší smysl tam ty peníze poslat rovnou na investice, které by přinášely užitek i dávno potom, co státní kasa vyschne a tyhle nesmysly se slevami zatrhne. Jsou to doslova prožrané peníze a jejich přínos pro nějaký dlouhodobý rozvoj je velká nula. Jediným smyslem je, podle toho, co to tak pozoruju, odměna Jančurovi za to, že… Číst vice »

lukas
Host
lukas

úplná absurdita, když půjdu do restaurace ve svém regionu, tak ho podpořím, mnohem víc než na výletě do Prahy s namazanou sváčou v batohu, mimochodem k čemu podporovat záměrně turistický ruch – váže obrovské množství nízkopříjmových pracovních sil a celkově má nízkou přidanou hodnotu, má vznikat přirozeně a ne uměle stavbou hloupých rozhleden a dotováním dopravy

SYN
Host
SYN

Možná, ale nezdůvodňujte to ekonomicky, toto jsou morální hodnoty na které má každý jiný názor…

Tadeáš Rybka
Host
Tadeáš Rybka

Vcelku konstruktivní komentář, ale to furt neznamená, že by se nedalo ušetřit. Ať je to na dojíždění během školního roku klidně 75% sleva na trase podle původního Z/DO. Mimo školní rok a na jakékoliv libovolné relaci by stačila 50% sleva.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Proč jen 50%. V některých krajích je jízdné tak drahé, že i po slevě měsíční stojí i 1 500 až 2000 Kč, i půlka z obyčeného jízdného je někde hodně.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Ne. Bydliště – škola gratis. Ok. Na fesťák či za Milunou „na kafe“ za své.

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

Myšlenka je logická, ale kde je vyčíslení benefitů? Dotace není možno obhajovat filosoficky, ale konkrétními vyčíslenými přínosy. A to zatím vláda neudělala nebo to aspoň nezveřejnila.

Tomas
Host
Tomas

Tak určitě.
1. Ten, kdo je zvyklý jen sedět doma u počítače, se díky slevě najednou zvedne a pojede na tůru. Bez slevy na vlak se hýbat nemohl.
2. Peníze, které ti lidi můžou utratit, jsou pořád jedny. Když nepředpokláme, že jinak by je měli doma ve slamníku, tak se možná změní jen to, kde je utratí.
3. A konečně představa, jak studenti z velkoměst houfně jezdí podporovat chudý venkov, to už není ani k smíchu. V reálu to vypadá přesně naopak.

Ale jako důkaz, jak jsou sociální inženýři vašeho typu mimo realitu, víc než užitečné.

Kinov
Host
Kinov

Mýlíte se, když předpokládáte, že člověk sedící v místě bydliště utratí stejně, jako když někam vycestuje. Mýlíte se i v dalších bodech. Samozřejmě lidé z venova vyrazí za poznáním do měst, ale i naopak. To jsou právě zmíněné příznivé aspekty cestovního ruchu.

Tomas
Host
Tomas

Vám by nepochybně příznivě prospěl pobyt na psychiatrii.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Osobní útoky do diskuze nepatří. Co má psychiatrie společného se státními slevami?

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Když jsem kdysi jezdíval navštěvovat kamarádku v nemocnici v Kosmonosích, v parku jsme potkávali seniorku, která žila ve světě školačky. Žádná Manga. Třeba čula slevu

Dalibor
Host
Dalibor

ano, je veci treba posuzovat v sirsim kontextu. tzn prinosem je pouze nove ziskany cestujici diky slevnenemu jizdnemu. proto se ptam: kolik novych cestujicich diky slevam pribylo? kolik % narustu hdp diky tomu vzniklo? teprve pak mozno soudit dle vami predestrenych hledisek. ja rikam, ze slevy se ve velkem zneuzivaji (viz postup LE, kdy lze jet zcela zdarma). tyto slevy vnimam jako socialni davku pro nizkoprijmove skupiny lidi, aby jim bylo umozneno cestovat, napr za vzdelanim.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Děkuji, že část národa označujete za nízkopříjmové skupiny lidí, buďte rád, že tam nepatříte.

David
Host
David

když nárůst cestujících je v řádu procent, tak ti zbývající by stejně cestovali… Takže jaký nárůst turistického ruchu?

Kinov
Host
Kinov

Nárůstu cestujících, zejména skupin mladších si snad nelze nevšimnout, krom toho to potvrzují i statistiky.

MartinS.
Host
MartinS.

Takže slevy podpoří turistický ruch v regionech. Jen škoda, že se tam ten turista už neubytuje ani nenají a nenapije, protože hohostinské a ubytovací služby nemají dost lidí a musí omezovat provoz. Tam není v této době potřeba udržovat zaměstnanost.

Pomalu a pomaleji
Host
Pomalu a pomaleji

Pokud se nepletu, tak kombinace IN25 + studentský/žákovský průkaz dávaly slevu 55% na dojíždění do školy, což mi příjde dostačující. A za těch 6 miliard, co by se ročně ušetřilo, by už šlo něco podniknout.

Iva D.
Host
Iva D.

S tím by se dalo souhlasit, kdyby člověk nevěděl, že těch 6 mld by se stejně ztratilo jinde, třeba v neziskovkách, takže je to jedno.

babilon
Host
babilon

Vzhledem k tomu, že se škrtá i na výdajích na infrastrukturu, tak to jedno úplně není.

David
Host
David

Iva D: Zase ty neziskovky. Nesmíte, Ivo, toho Zemana zas tak žrát. On se tímhle snaží štvát lidi proti sobě a vy mu v tom, jak vidět, ráda pomáháte.

D.S.
Host
D.S.

Přesně tak, za těch 6mld ročně by se dalo udělat poměrně hodně. A že těch tratí, co by investici potřebovaly je. Jen by to chtělo investovat komplexně do celé trati, případně i oblasti, aby to přineslo efekt ve snížení jízdní doby. Ne jako současné mnohé dílčí investice do části tratí, kdy pak zrychlení většinou není možné, protože by poté nevycházely vazby.

Kinov
Host
Kinov

Peníze na investice jsou, ale vlastní provedení často zdržuje nebo blokuje složitá související administrativa a pomalé posuzování, několikeré odvolávání atp.

D.S.
Host
D.S.

Částečně souhlasím, proč se potom ale dopředu nepřipravuje více projektů, aby bylo vždy z čeho vybírat do čeho se bude právě investovat? Další věcí je, že současná vláda tento problém se složitou administrativou nijak neřeší. Spíš mě přijde, že na zásadní stavby se s odstupem několika let dělají za desítky milionů opakované studie proveditelnosti. Asi aby byl náznak, že se něco děje, ale samotná stavba je v nedohlednu, příkladem může být modernizace železnice do Liberce.

David
Host
David

Železnice do Liberce je docela fajn. Od Drážďan.

Kinov
Host
Kinov

Vláda podpořila novelu urychlující výstavbu… „https://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Vlada-podporila-novelu-urychlujici-vystavbu,-navrh“

MartinS.
Host
MartinS.

Psalo na svém webu MD loni v únoru. Na den přesně před rokem tu novelu schválila sněmovna. A že je to tedy od té doby hukot s tou výstavbou… nestíhám ani sledovat zahajované a dokončované stavby, jak to sviští… vždyť taková dostavba Pražského okruhu mezi D1 a Běchovicemi má být hotova už v roce 2024! 🙂

Zbyněk
Host
Zbyněk

Právě takových podnikavců je všude dost a dost, zase si těch pár miliard by užila dle Vašeho scénáře úzká vrstva lidí. Pro obyčené lidi bez příjmů nebo nízkopřijmové starší spoluobčany samozřejmě nic, hlavně, že něco podniknu. Drahám za slevu platit je další holý nesmysl. A když člověk dojížděl dál, tak i těch jejjich 55% bylo málo. 2000 – 3500Kč za předplatné nebylo vyjimkou.

Martin Nosek
Host
Martin Nosek

Jak již zaznělo, sleva by měla být pouze na objednávanou dopravu. Mít kapitál, teoreticky bych si mohl koupit nějakou 810, komerčně pendlovat nějakou lokálku a vozit děti do/ze školy – asi bych neprodělal.

„ČD 1,619 miliardy korun. RGJ za vlaky a autobusy celkem 358 milionů korun.“ … čísla zajímavá, ale celkem k ničemu. Zajímalo by mne srovnání výše dotací v přepočtu na vlkm, oskm či počet přepravených osob 🙂

Šťoural
Host
Šťoural

A ještě taky údaj o tom, jak velký podíl cestujících toho kterého dopravce jede na 75% slevu. Ale nejzajímavější by jistě byla ta výše dotace na 1 oskm podle jednotlivých dopravců.

Šťoural
Host
Šťoural

Dodávám, že ale nesouhlasím s názorem, že by dotovaná sleva měla být pouze na objednávanou dopravu. Stát a kraje veřejnou dopravu někde neobjednávají právě proto, že už je zajištěna komerčními spoji. Buď tedy dotaci na slevu všude, nebo nikde.

A jakou lokálku byste chtěl „komerčně pendlovat“? Takovou, na které už jiný dopravce „pendluje nekomerčně“? Anebo takovou, kde před zastavením provozu vlaky vozily převážně vzduch? Ani v jednom z obou případů byste se neuživil ani s 810 koupenou za cenu šrotu.

Zlesák
Host
Zlesák

Nač utrácet za 810 či za autobus? Stačí koupit strojek, udělat si licenci a jízdní řád a „prodávat“ si jízdenky a penízky od státu tečou:-) Ne, je to nadsázka, takhle jednoduše to asi zase nejde, ale na tomto principu to lze dělat, protože kontroly jsou naprosto ojedinělé.

Mirek
Host
Mirek

Slevy pro studenty se měli nechat v původním modelu a to dojíždění do místa školy a zpět domů. Platit soukromé výlety za zábavou mě případne trochu ujeté, když nemáme penize na jiné investiční věcí. Také měl být zaveden model proplacet slevy jen na spojích v zavazkove dopravě. Přispívat na dopravu kterou si nikdo neobjednal a jen někdo přišel na způsob jak podojit vemínko je už úplně mimo.

Kinov
Host
Kinov

Ne, podpora tuzemského turistického ruchu díky slevám na jízdném, je ve výsledku pro společnost výhodná.

J.ree
Host
J.ree

A nějaká fakta a data máte? Nebo to je jen vaše domněnka?

AAA
Host
AAA

Je to asi podobné jako vožení vzduchu lokálkama, protože tam prej jede o víkendu pár trampů a vodáků a několik kol a říka se tomu obrovský potenciál. Fakta a data že je to ve výsledku výhodné taky nikdo nepředložil.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Vy žádná fakta zde ale nepředkládáte.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Vždyť nemáte žádná fakta ani proti. Proč by to tak být nemělo?

petr766
Host
petr766

O turistický ruch tu ale vůbec nejde. A když, kolik (navíc) utratí takový důchodce někde na výletě v Praze ve srovnání s tím, když si zajde někam do cukrárny u sebe v místě? Přínos nula nula nic.

Kinov
Host
Kinov

Obecně platí, že útrata mimo bydliště bude významně vyšší, nežli v domovské obci. Je to ovlivněné více faktory. A proč poukazujete zrovna na důchodce, když jasně převažující skupinou při čepání slev jsou mladí lidé do 26let?

Ten co občas skutečně vlakem jezdí
Host
Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Ne, nebude, dlouhodobě platí že suma příjmů = suma výdajů. I peníze zemřelé osoby jdou do dědictví a jsou utraceny. Podobně dluhy. A když někdo šetří a pak utrácí nebo nejdřív utrácí a pak má sotva na suchý rohliky nebo to zkombinuje s půjčkou na tom nic nemění, dlouhodobě platí suma příjmů = suma výdajů, viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Klam_rozbit%C3%A9ho_okna.

David
Host
David

jaký cestovní ruch? Vždyť ti lidé by stejně cestovali. Nárůst je kolik procent? 2 nebo 3%?
To se vyplatí nárůst ruchu o 3% za 6mld?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Státní“ slevy by měly fungovat jen u jízdného podle jednotného státního tarifu, aby nad nimi měl stát kontrolu – když dopravci chtějí poskytovat vlastní slevy, je to jejich záležitost, ale nemělo by se to míchat se slevami „státními“. Ale třeba se to po vzniku „JST“ upraví …

Zbyněk
Host
Zbyněk

To je slovo do pranice, je pravda, že na dráze nikdo neřeší (až na vyjimky) průkazy na slevu, prokázání slevy atd. Nejlepší kontrolou by bylo vydání jízdenky na číslo OP. Ale některé IDS by tam být zapojeny měli, jelikož mají výhodněji nastavené jízdné. Po technické stránce to bude stát další peníze.

Ondra Vaněk
Host
Ondra Vaněk

A nechtěl by jste, aby rovnou kaštan musel při koupi jízdenky vyplnit formulář kam jede, kdy se vrátí, co tam hodlá dělat, na místě se přihlásit na místní služebně SNB a po cestě napsat esej co zažil a dal to ke schválení nějaké soudružce referentce?

SYN
Host
SYN

Hlavně aby už tu ten sdružený celostátní tarif byl… bylo by to dosti prospěšné. Viz například celkem úspěšný tarif IDSJMK, platící pro soukromé i státní dopravce zapojené. Samozřejmě komerčním nabídkám mimo tento systém nic nebrání, ale na ně dotace buď zrušit zcela nebo max. limitovat na nějakých 50%…

Dalibor
Host
Dalibor

stat utraci rekordne, nejen za nesmyslne a nesystemove slevy na jizdnem. Bohuzel. za par let zaplaceme nad nasledky tohoto plytvani. sleva pro studenty by mela byt z bodu A do bodu B po dobu skolniho roku, aby mohli levne dojizdet do skoly. Nevim proc vy studenti meli mit z dani placeny vyletu o prazdninach!

Pampara
Host
Pampara

Z daní jsme si tu za klauzovy diktatury zaplatili všechny megamiliardáře. A nepamatuji si na titulky typu: Stát zprostředkovaně zaplatil Křetínskému dlalší (pátý) private jet. A že jemu podobných tady připadá na 100 000 obyvatel mnohem více, nežli třeba v Rusku je celkem signifikantní a vypovídá to o zdejším právu mnohem více, nežli poučky všech ekonomů dohromady.Proč nyní něco neudělat pro obyčejné lidi, pro nás dole??!! Slevy na jízdném je minimum, které stát nám obyčejným docela dluží.

Tomáš Fuk
Host
Tomáš Fuk

Trefně řečeno. Podle vypravených spojů a doplatků soudím, že Rj vozí jen důchodce a žáky. Kde není kontrola…. Systém slev je špatně nastavený, ale aspoň ve finále zadotujeme dalšího multimilionáře…😀

Kinov
Host
Kinov

Větší dopravci nárok na slevy rozhodně kontrolují. Možný únik by moh být spíš u malých autobusových dopravců, ale v celkově to jsou marginality. Mně spíš vadí, že se nekontroluje skutečná obsazenost některých spojů a stát nebo kraj tak platí převážení vzduchu – toto jsou pak peníze skutečně zcela promrhané, bez jakéhokoli užitku.

petr766
Host
petr766

RJ kontroluje nároky na slevu poctivě. Že má vyšší podíl studentů je logické, proč by studenti jezdily dobrovolně horším vlakem, když můžou jet pohodlně, s garancí místa a ještě servisem za stejnou cenu (a neřešme teď jestli je to se slevou nebo ne) nebo platit jinde za to, že budou sedět na batohu v uličce nebo se nedostanou přes davy lidí ani na své sedadlo, když už by na ně zbyla místenka? Důchodců tam zase tolik nejezdí, ale samozřejmě se taky najdou.
Jinak ano, systém je nastaven špatně a nesouhlasím s tím.

Tomáš Fuk
Host
Tomáš Fuk

Nároky na slevu možná kontroluje poctivě, otázka je co se státu vykazuje.

Tronda
Host
Tronda

Máte o tom důkazy? Tak to byste to měl rychle nahlásit na kompetentní místa. Nešlo přece jen o potřebu kopnout si do RJ…

Tomáš Fuk
Host
Tomáš Fuk

Já nemám potřebu do nikoho kopat,jen si tak lehce počítám kolik vlaků denně vypráví ČD a kolik cestujících a doplatek co dostanou. Pak Rj a ta čísla mi prostě nesedí….. Pak jsou buď plné seniorů a dětí nebo pak to co musí napadnout každého. Nakonec žádná kontrola na požadavky dopravců není. A systém našeho státu spočívá v kapitalizaci zisku a socializaci ztrát.

Tronda
Host
Tronda

Tak asi neumíte počítat.
Asi jako různé socializační dosypy do ČD, za pozemky, za nádraží, za první nástupiště, za druhé nástupiště, atd.

Tomáš Fuk
Host
Tomáš Fuk

Já o voze, ty o koze……. Aneb foukej do lejna,fialek nevykřešeš.

Mirek Zv.
Host
Mirek Zv.

Nevím, proč pomlouváš RegioJet. Je to od Tebe opravdu hnusné chování. Kdybys s ním občas jezdil, viděl bys dnes a denně, že si s někým třeba jako 50-letý prohodíš místo, stewardka na Tebe bude chvíli blbě koukat, a pak se optá, jak to teda je s tím ISICem. Asi Tě nebudu přesvědčovat, že to je z esenciální poctivosti, ale nejspíš kontrola existuje a RegioJet rozhodně nestojí o průser a postih.

Tomáš Fuk
Host
Tomáš Fuk

Co se týče dotací a poctivosti je vidět, že jsi naivní mladý synek. Většina dotačních podvodů nikdy nevyjde na světlo a pokud ano nikdo za nic nemůže.

Dalibor
Host
Dalibor

ano, soudrzi Klaus Zeman a dalsi se o sve kamarady vzdy umeli postarat. V rusku je situace podstatne horsi ( jsen tam pravidelnym hostem) Slevy pro ty dole jsou sleva z mista A do mista B, treba prii dojizdeni do skoly, nebo i do prace-zname delnicke mesicni\tydenni jizdenky. Nikoliv tento hojne zneuzivany pausal.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí
Host
Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Slevy na jízdnym jsou minimum? A kam to bude pokračovat? Slevy na bydlení pro studenty a důchodce? Slevy na jídlo pro studenty a důchodce? Určitě by to někomu pomohlo. A co rovnou všichni všechno zdarma, to by taky určitě někomu pomohlo. Akorát mám takovej dojem že budování podobnýho režimu skončilo už jednou fiaskem…

Kinov
Host
Kinov

Jsou státy pro které je turistický ruch hlavním zdrojem příjmu. Podpora cestování ve veřejné dopravě to nejsou vyhozené peníze. Zkuste se nad věcmi zamyslet v širším kontextu.

petr766
Host
petr766

Tady vůbec nejde o turistický ruch…

showman
Host
showman

To je samozřejmě úplný nesmysl, protože neexistuje stát , který by měl podíl příjmů z turismu větší než 20 % HDP. Malta s Chorvatskem mají 15 % a dokonce ani relativně chudé Thajsko, které patří dlouhodobě mezi deset nenavštěvovanějších zemí světa nemá vyšší podíl turistického ruchu na HDP. V situaci, kdy nemáme ani zdaleka dokončenou dálniční síť a o přetížených archaických železničních koridorech ani nemluvě, je to rozhodně krok vedle. Stejně tak chybí obchvaty měst a obcí, což má řadu negativních důsledků pro jejich obyvatele. V současné situaci je tedy další sleva pro studenty, kteří již před tím cestovali do… Číst vice »

Zbyněk
Host
Zbyněk

Jo, ale z jak vysokého jízdného a ještě za slevu zaplatit. A né všichni jezdí do školy vlakem, takže studenti z malých obcí kam koleje nevedou žádných 55% nikdy neměli.

Anonymous
Host
Anonymous

podíl příjmů z turismu – Jak si stoji Svycarsko? Nevím, ale domnivam se že jejich swiss travel card s platností na vlak, bus i mhd je podpora turismu i zahraničního. Ale jak se to projevuje statisticky, to nevím.

Dalibor
Host
Dalibor

v sirsim kontextu se zamyslim: udoli Pluskovec, velke karlovice. Turisticky ruch zde bytni a je o nekolik radu vyssi nez v 90 letech. delujiam p. Valenton ze jste z krasneho a klidneho udoli v beskydech udelal moderni tyristicky disnylend, kde je v posledni dobe nutno budovat ploty, zamykat a mit strach pustit decka pred barak, protoze na prilehle mistni kominikaci projede 86 aut za hodinu( pocitano vcera se synem). Ja osoobne bych chtel, aby se zde turismus snizil o rad a naopak by se zde zase zaclo dat normalne ziit. misto budovaneho aqalandu byla funkci provoz, ktery zamestnava mistni lidi… Číst vice »

Zbyněk
Host
Zbyněk

Řekl bych, že Velké Karlovice jsou na tom ještě dobře. Český Krumlov, Telč a další jsou na tom s jednorázovými turisty přímo přetíženy.

AAA
Host
AAA

A co byste tam chtěl hmatatelného vyrábět, zvlášť když je to celé CHKO? Obnovit sklárny?

Kinov
Host
Kinov

To už je ale na místních zastupitelích, aby návštěvnost a hlavně individuální autodopravu vhodně regulovali. Článek je o slevách ve veřejné dopravě. A to, že původní místní ekonomika u vás přestala fungovat je zas důsledek chování místních občanů – stěhování do měst, nákupy ve městech atp. Buďte rádi, že můžete mít příjmy z turismu o kterých se jiným obcím může jen zdát.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí
Host
Ten co občas skutečně vlakem jezdí

6 miliard za třeba 20 let je celkem 120 miliard. Za 120 miliard by měla být postavitelná VRT Praha – Brno. Přínos VHD ale i IAD díky menšímu zatížení D1 bude v úplně jiných číslech. Já se obávám že z hlediska podpory VHD na tom slevy nejsou moc dobře…

petr766
Host
petr766

Tak třeba někteří studenti jezdí do školy či na praxi atd. i o prázdninách. Nehledě na to, že třeba jarní prázdniny jsou klouzavé, jak by se ta sleva počítala třeba při cestě přes 4 kraje?

Zbyněk
Host
Zbyněk

Vy říkáte předpltnému jídnému za 1000, 2000 až 3000Kč levné dojíždění do školy? Tak to máte hodně vysoké příjmy, že to pro Vás nic není.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí
Host
Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Mohu se zeptat na jaký relaci jde projezdit s předplatnym jízdnym 3000 Kč měsíčně při původních studentských slevách? Upřímně si 3000 za VHD neumím představit ani beze slev, sám platim za asi 50 km vlakem + MHD po Praze + doplatek do první třídy necelých 1700 měsíčně.

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

Bože, co všechno se vám honí hlavou. Přitom o nic nejde, stát hospodaří v bilionech a miliardách. Vůbec nechápu, kde na ty myšlenky chodíte.
Přej a bude ti přáno.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí
Host
Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Doufám že nezabíjíte / neodpuzujete komáry a necháte je pěkně nacucat, dyť o tu kapičku krve nejde, v žilách Vám koluje několik litrů.

Přej a bude ti přáno.

Partneři



CSCARGO
RSD