Dopravci Železnice

310 korun za kilometr. Ztráta rychlíků ČD stoupla i přes doplatek za slevy

Railjet v Pečkách. Foto: České dráhy
Railjet v Pečkách. Foto: České dráhy

Ztráta Českých drah za provoz dálkových vlaků v objednávce ministerstva dopravy loni stoupla i přes to, že od září dostává dopravce nově řádově stamiliony korun měsíčně jako kompenzace za státem nařízené slevy. Poprvé padla také hranice 300 korun ztráty za jeden kilometr jízdy rychlíku.

Vyplývá to ze zprávy o skutečné ztrátě jednotlivých linek dálkové dopravy, kterou musejí České dráhy každoročně předkládat ministerstvu dopravy. Redakce ji získala na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Podle výkazu skutečná ztráta dosáhla 4,163 miliardy korun, což je oproti roku 2017 navýšení o 83 milionů korun.

Navýšení ztráty je překvapivé: vláda při zavádění státních slev argumentovala, že peníze vyplacené dopravcům za kompenzace svým způsobem zůstanou v systému, protože se o ně poníží prokazatelná ztrátou, kterou ministerstvo a kraje doplácejí za provoz dálkových i regionálních vlaků. Teď se ukazuje, že nastal pravý opak.

České dráhy jen od září do prosince za slevy inkasovaly za všechny vlaky 844 milionů korun, jak ukazuje speciální aplikace serveru iRozhlas.cz dokumentující výplatu kompenzací všem dopravcům.

Průměrná ztráta na každý ujetý kilometr dálkového vlaku stoupla loni ze 125,6 Kč na 128,1 Kč. Největší objem peněz, 398 milionů korun, loni směřoval na Západní expresy a rychlíky do Klatov; vystřídaly tak na prvním místě linku Ex2 (Praha – Žilina přes Vsetín), u které došlo ke snížení ztráty o pětinu.

Tabulka pro ministerstvo ukazuje i zajímavé meziroční srovnání ztrátovosti jednotlivých linek, České dráhy budou muset státu vysvětlovat některé navýšení nákladů. Jedním z příkladů je linka Ex3, která zahrnuje spojení Praha Brno. I když počet cestujících na této trase dlouhodobě roste, Českým drahám zde loni stoupla ztráta. Ministerstvo dopravy se domnívá, že za nárůstem nákladů může být zvýšení odpisů kvůli nasazení rekonstruovaných vozů.

Extrémem loňského roku se staly rychlíky Praha – Rakovník. Za každý ujetý kilometr loni stát platil 310 korun. Taková částka se rovná zhruba osmi autobusům. Meziročně narostla ztráta vlaků na této trase o více než třetinu. Za zvýšením ztráty může být větší konkurence autobusů: integrace se loni rozšířila až na Rakovnicko a autobus je většinou z Rakovníka do Prahy rychlejší a levnější, nebo také ukončení vlaků ve stanici Praha – Bubny kvůli opravě Negrelliho viaduktu.

Hospodaření jednotlivých linek je počítáno ze skutečných nákladů a výnosů realizovaných v příslušném roce na dané lince,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Dál nechtěl jednotlivé linky komentovat.

Ministerstvo ale velké výkyvy ve ztrátě některých linek bude chtít vysvětlit. „Vzhledem k tomu, že neznáme detailnější rozpad ztráty na jednotlivé položky, požádali jsme v souladu se smlouvou dopravce o doložení výkazů nákladů a výnosů za rok 2018 podle jednotlivých linek,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Výkaz skutečné ztráty linek dálkové dopravy

číslo linky z – do Ztráta 2018 (mil. Kč) Ztráta 2018 (Kč/vlkm) Dopravní výkon 2018 (tis. Vlkm) Ztráta 2017 (mil. Kč) Ztráta 2017 (Kč/vlkm) Dopravní výkon 2017 (tis. vlkm)
1 Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava – PL/SK -78,5 -170,8 459,5 -90,8 -200,1 453,7
2 Praha – Pardubice – Olomouc – Luhačovice/Zlín/SK -341,5 -162,3 2104 -425,1 -202 2104,4
3 DE – Ústí n.L. – Praha – Pardubice – Brno – SK/AT -334,6 -67 4993,5 -240,2 -51,2 4691,8
4 AT/SK – Břeclav – Otrokovice – Ostrava – PL -110,6 -145,3 761,5 -101,2 -133,2 759,7
5 Praha – Ústí n.L. – Cheb -199,5 -119 1676 -196,4 -117,1 1677,1
6 Praha – Plzeň – Klatovy/Cheb/DE -397,6 -168,7 2357,6 -337,2 -155,8 2423
7 Praha – Č. Budějovice – A/Šumava -122,6 -107,3 1142,8 -137,2 -119,9 1144
8 Brno  – Ostrava – Bohumín -240,1 -136,2 1762,7 -234 -132,9 1760,3
9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno/Jihlava -214,2 -108,7 1970,4 -249,8 -128,3 1947,6
10 Praha – Hradec Králové – Trutnov/Ústí n. Orlicí – Letohrad – PL -248,9 -156,4 1591,5 -245,8 -155,2 1584
11 Brno – Jihlava – Č. Budějovice – Plzeň -286,6 -148,1 1935,5 -281,6 -148,6 1921,1
12 Brno – Olomouc – Jeseník/Šumperk -121,5 -144 843,5 -112,1 -133 845,5
15 Ústí n.L. – Liberec -70,8 -113,8 622,4 -72,2 -117,2 615,7
17 Praha – Č. Budějovice -206,7 -105,6 1957,2 -223,9 -114,7 1951,9
18 Praha – Pardubice – Olomouc – Vsetín/Luhačovice/Veselí n.M. -178,3 -81,3 2192,8 -173,2 -88,6 1954,9
19 Praha – Pardubice – Brno -166,1 -114,6 1449,7 -188,7 -130,9 1441,4
20 Praha – Ústí n.L. – Děčín -120,8 -115,6 1045,1 -125,1 -124,9 1001,4
21 Praha – Turnov – Tanvald -81 -151,7 533,8 -73,8 -138,5 533,3
22 Kolín – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk -70 -124,3 563,1 -70,1 -124,5 563
23 Kolín – Ústí n.L. -85,3 -113,1 754,3 -96,7 -128,1 754,6
24 Praha – Rakovník -96,4 -310,3 310,8 -71,9 -225,8 318,2
26 Praha – Příbram – Písek – Č. Budějovice -106,1 -178,5 594,7 -83,3 -136,6 610
27 Ostrava – Krnov – Olomouc/Jeseník -93,9 -136,7 687,1 -89,7 -130,6 687,1
29 Cheb – Pomezí n.O. – DE -6,3 -158,3 39,7 -5,4 -135,7 39,8
Celkem -4163 -128,1 32498 -4080,4 -125,6 32498,4
181 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
LKB

S ohledem na to, ze ztráta je dle uvedené tabulky na VŠECH linkách, je tam nějaká systémová chyba. Kdyby byly nějaké ziskové a nějaké ztrátové, je to standardní tržní situace. Toto ale není. Jedná se o trh cestujících, který roste. Zvyšovaly se ceny za jízdné. Zakonne slevy z jízdného. ČD se zbavily různé finanční zátěže. Aj. To, že se tato opatření do provozní ekonomie linek nepromitla, znamená, že buď byla uměle upravena tak, aby byla ztráta na těchto linkách markantnější a celkově díky vyšší úhradě ztráty od MD byla ekonomie podniku lepší, nebo je provozní ekonomie podniku opravdu tak smutná.… Číst vice »

Jedine vlaky

Ach jo, tady ta země nikdy jako ideální železniční ráj nebude. O tom, že budeme vypadat aspoň jako v Rakousku, se můžeme nechat jen zdát.

Ex2

Linka Ex2 byva zaplnena uz z SK, R18 take slusne obsazena.Jedna se o nejdelsi dotovana ramena.

tomas

Moc tomu nerozumím, v článku je zmíněna trasa EX2 přes Vsetín do Žiliny, že už není nejztrátovější, ale v tabulce jako Linka 2 je trasa Praha – Pardubice – Olomouc – Luhačovice/Zlín/SK – to rozhodně není přes Vsetín do Žiliny, to je někam jinam… Pak je v tabulce ještě je Linka 18 v trase Praha – Pardubice – Olomouc – Vsetín/Luhačovice/Veselí n.M., podle mě je to tato linka „přes Vsetín do Žiliny“.. tato linka má druhou NEJNIŽŠÍ ztrátu na vlakokilometr ze všech linek v tabulce uvedených. Nevím kdo v tom má chybu, jestli já v hlavě nebo ČD… Můžete mi… Číst vice »

Axel

Dotaz na autory…

Prosím o ověření, že bylo zveřejněno kompletně vše…. protože chybí linka R13 Brno – Břeclav – Otrokovice – Olomouc, která pravidelně jezdí a pokud vím, tak případnou ztrátu provozovateli (Českým drahám a.s.) hradí Ministerstvo dopravy.

Hezký den.

Axel

Dobrý večer, moc děkuji, za vysvětlení.

Dočetl jsem se, že samostatná smlouva na linku R13 je rovněž na 10 let (od cca roku 2017), je to tak? (viz závěr https://zdopravy.cz/stat-pridal-ceskym-draham-na-dalkove-vlaky-ctvrt-miliardu-hlavne-kvuli-zapadnim-expresum-5632/).

Chápu správně, to co jste dostali z MDČR neobsahuje částku za R13, protože jste MDČR nepožádali dle 106/1999 o částku kompenzace za R13? Jde mi pouze o to, jestli za R13 ČD normálně dostávají kompenzaci od nás daňových poplatníků, nebo zda nikoliv. Pokud jsem se na Vašem webu dočetl správně, tak vloni na R13 dostávali na ČD cca 85,30 Kč/vlakový kilometr.

Axel

Dobrý den, pane Sůro, Ještě jednou děkuji za reakci. Mohl bych Vás poprosit, kdybyste částku kompenzace pro ČD za linku R13 doplnil do článku? Myslím zejména částku za vlakový kilometr a že není porovnatelná s částkou/km u jiných linek, protože je ovlivněna dotací na vlaky? Jde mi o to, že často dám přednost vlaku před autem a podobný přístup šířím ve svém okolí. Jenže někdy je nevalná úroveň služeb ČD (např. znečištěné/ucpané WC), nefukční wifi… a aby průvodčí měli páku na své nadřízené tak argumentem je, že cestující si budou stěžovat ne u ČD, ale na Ministerstvu dopravy. A v… Číst vice »

Pavel

Plzeň – Most nejezdí ČD!!!!!

Kontra

Taky by mě zajímalo co znamená u R27 to lomítko /Jeseník když z Krnova tam už několik let nejezdí rychlíky nýbrž spěšné vlaky které cáluje Moravskoslezský napůl s Olomouckým. Ministerstvo dopravy to odmítne platit-objednávat, málem se zruší vlaky a pak machruje jak to dotují přitom provoz zachránily petice občanů a iniciativa krajů…

Radek

Ještě jedna věc: integrace dorazila na Rakovnicko, ale ne u autobusů, pouze u vlaků. Autobusy stále integrované nejsou. To ukončení vlaků na Vltavské je relevantnější důvod.

Jiří Kocurek

Zeptám se: Jaké procento tvoří mzdové náklady?

Jiří Kocurek

pardon, patřilo jinam

MartinS.

Rychleji se dostanete do centra metrem z Veleslavína než kdyby to jelo na Masnu… na Vltavské to navíc stojí luxusně u metra.

Raddie

No… pod pojmem luxusně si tedy představuju něco jiného 😀

MartinS.

Na pražské poměry je to celkem luxusní. Docházková vzdálenost z metra na zastávku Bubny-Vltavská je +/- podobná jako na Veleslavíně, na Masaryčce, v Jinonicích nebo na Kačerově, lepší než v Dejvicích, ve Vysočanech nebo v Libni, pravda horší než na hlaváku, Smíchově a Holešovicích, i když na tom hlaváku je to na vzdálenost z metra k třeba 6. nástupišti možná stejné jako na Vltavské. Železnice byla stavěna v úplně jiné době než metro. A když se stavělo metro, dbalo se především přestupy na dálkovku. O tom, na jakou úroveň se dostane příměstská železnice se v době stavby metra neuvažovalo.

Radek

Takže ztráta stoupla o 2%. Při růstu platů (který je bohužel nutný) a nejspíš i energií mi to připadá přiměřené.

Jiří Kocurek

Zeptám se: Jaké procento tvoří mzdové náklady?

Y.K.

Nezvýšily ČD vloní ceny jízdného? Tuším o 2,5 %? Takže to nějak moc nevychází.

a8n

Příjem z jízdného tvoří 38 % celkových příjmů z osobní dopravy. Takže při zdražení jízdného o 2,5 % (a předpokladu, že se plně promítne do výnosů) a zvýšení ztráty o 2 % to vychází na zvýšení nákladů o 2,2 %. To je podle mě realistické.

Roman Svačina

Jako ať mi někdo už konečně vysvětlí jak podobné čísla vznikají. A jak už jsem tu asi psal. Např. Pojedu z Rakovníka do Karviné..koupím si jízdenku. Jak dopravce ví, zda jsem jel z Rakovníka do Prahy osobním vlakem, nebo rychlíkem (kraj vs MD) a čím jsem jel z Prahy do Bohumína? Ex1, nebo mi lépe pasuje Ex2 s přestupem v Hranicích na Moravě na rychlík Brno-Bohumin a čím jsem jel z Bohumína do Karviné? Ex1, nebo osobakem? Jako během této cesty mužů jet komerčním vlakem, vlakem objednaným u MD, vlakem objednanym u krajů … v tom se přece nikdo nemůže… Číst vice »

Jiří Kocurek

Počet lidí, kteří jezdí Rakovník – Karviná bude hluboko pod statistickou chybou. Počet šotoušů, kteří to vezmou s přestupem v Hranicích se bude limitně blížit 0 osobám za den.
Stačí přepočítat lidi ve vlaku, ona ta POPka to dokáže podle jízdenek docela dobře.

Roman Svačina

Rakovnik-Karvina jsem uvedl jako příklad…co třeba Praha-Olomouc? Ex1 nebo Ex2?

babilon

Vysvětlení najdete na některé naší VŠ (nebo klidně i zahraniční) na hodinách statistiky.

MartinS.

Není zvláštní, že na na trase Praha – Rakovník se dá jezdit spěšnými vlaky (tedy objednanými krajem) za 75 Kč (59 s IN25), ale rychlíkem (objednávka MD) o 10 Kč levněji, tedy za 65 Kč (49 s IN25)? Pak se nedivím, že mají ČD ztrátu 310 Kč/vlkm. Poskytují svoje komerční slevy ať už se jmenují vázaná jízdenka nebo IN25 a nechají si to doplatit od státu.
Přitom ve spěšném vlaku nabízejí za více peněz pomalejší spojení ultrakomfortní soupravou 2×814.

Jan Semela

Proč jsou v lince 2 Luhačovice, když žádná taková do Luhačovic nejezdí?

JMN

Řekl bych, že to není nic překvapujícího v průměru 128 Kč/ vlkm, když R8 bude jezdit RegioJet s vysoutěženou dotaci 126 Kč/vlkm (viz jeden z článků: 252 mil.kc na cca 2 mil. Vlkm).

MartinS.

Ale zrovna na té R8 je to teď u ČD 136 Kč/vlkm, takže při stejném objemu objednávky by stát ušetřil skoro 18 mil. Kč ročně, tedy za stejné peníze by si mohl objednat o 143 tisíc vlkm za rok víc, což je jeden obrat denně.

Pako

18 milionů ročně… 😂 A to má jako cenu vůbec řešit…!

MartinS.

Je to úspora 7,5 % na jedné lince. Kdyby byla taková úspora na celé síti je to 300 mil. Kdyby taková úspora byla i v krajské a městské objednané dopravě, jsme možná na miliardě… ale ano, uznávám, co je to miliarda, když státní slevy pro žáky, studenty a důchodce stojí miliard 6…

Ondra Vaněk

Měl by se také rozšířit provoz na téměř hodinový interval.

JMN

Ano, drobná úspora tu je. Je zde ale otázka zda by ta cena ještě neklesla z těch 136 Kč, když bude nově na R8 vyšší výkon o 11% (nevím jaké tam mají fixní náklady). Proto si myslím, že jsou ty ceny spíše velmi podobné.

David

Pane Sůra, buď vyměňte v tabulce slovo ztráta za zisk, nebo smažte ty mínusy. Takto to vypadá že jsou ČD v zisku. Kromě celkové ztráty 2018 a linky č.6 do Plzně (Kč/vlkm).

David

Lecos vysvětluje, když si na ministerstvu myslí, že ČD vydělávají na rychlících. 😂

Kamui

Chápu, že třeba Švejci nebo rakovničáky jsou ztrátoví. Ale nechápu, že tak ztrátové jsou i rychlíky Praha – Brno přes Vysočinu, kde jezdí mraky lidí (zde bych čekal že to bude tak nějak na nule), nebo rychlíky do Luhačovic/Žiliny přes Vsetín (ty si na sebe musí s přehledem vydělat). Ač sám zaměstnanec ČD, tak tady to fakt potřebuje soutěž jako sůl.

A u expresů Praha – ČB – Linz a Praha – Plzeň – Mnichov/Cheb by bylo zajímavé zjistit, jestli jsou tak ztrátové i na primárním úseku, tj. Praha – ČB/Plzeň.

Kinov

rychlíky Praha – Brno přes Vysočinu jsou jakžtakž obsazené do Havlíčkova Brodu, pár cestujících ještě pokračuje do Ždáru, dál už jede vlak prakticky prázdný. Situaci ještě dál zhoršilo ukončení zkrácení do Králova Pole. Navíc se na trasu přes Vysočinu paradoxně nevztahuje akční jízdné.

Jirka

A máte k tomu nějaká čísla? Mě by to dost zajímalo. Protože ačkoliv můžu mluvit jen z mé subjektivní zkušeností, moc se mi to nezdá. Ty rychlíky jsou slušně obsazené skoro celý den. V úseku mezi Prahou a Kutnou Horou skoro plné díky turistům. Zároveň jak v tom Havlíčkově Brodě, tak hlavně ve Žďáře dost lidí nastupuje. Také mě tak překvapuje, že i na této lince je zrovna taková sekera…

Kinov

Měl jsem na mysli obsazenost v úseku Praha-HB-(Žďár). A v jedničce jsem viděl maximum snad čtyři kupé obsazené jedním-dvěma lidmi. Celkově nejmenší obsazenost je v úseku Žďár-Tišnov. Osobní zkušenost.

Dalibor

ono jet timhlerychlikem do brna je blbost, kdyz co chvili jede rychlik CD i RJ pres ceskou trebovou, a jede podstatne kratsi dobu. tj temito rychliky za vysocinu jede akorat vzduch. mely by koncit nekde havlbrod, mozna zdar. dal jezdi prazdny

Jirka

Jen bych upozornil, že ten rychlík neplní jen funkci odvozu lidí z Prahy na vysočinu, ale i z vysočiny do Brna (což je minimálně v případě Žďáru, ale dost možná i Havlbrodu stejné množství). Jestli je něco v této relaci mimo špičky prázdné, jsou to osobáky.

Alexandr

Loni na podzim jsem zažil v rychlíku přes Havlíčkův Brod jet partu tří lidí až do Brna, kteří se nevešli do EC Hungaria. U průvodčího pak platili doplatek z akčního jízdného na obyčejné jízdné. Protože všichni měli nárok na státní slevy 75 %, cena doplatku nebyla nijak závratná. Takže někdy lidé rychlíky R9 pro cesty z Prahy do Brna využívají.

Ondra Vaněk

Ztráty prohlubují večerní a brzké ranní spoje, a také špičkové posily, které mají náběh jen pár set km týdně.

Zelenay

Chudáčkové malí, hned jim poslat 5,0 mld. dotačného na utišení bolesti..

PetrN

Netuším, kde se bere ta představa, že slevy zachrání ztráty a převedou je do černých čísel…Nedávno tu o tom byl článek a ten nárůst cestujících byl v jednotkách procent, takže z toho fakt tyhle poměrně velké ztráty nepokryjete.

Mašinka

Tam je hlavně vliv počítání slev z akční ceny a ne ze záklaního jízdného narozdíl od Leoše a žlutého – což si vymínili.

PetrN

S tím nesouhlasím.Slevy se u všech dopravců počítají tak, jak se počítat mají, tzn z jízdného, které by v danou dobu a za daný spoj platil „bežný cestující“.Tzn zohlednuje všechny možné slevy, akční jízdné atd..U RJ a LE totiž prakticky, díky dynamickému systému tvorby cen, nic jako běžné jízdné neexistuje.

Georg

mozna, ze i existuje – to, co vam nauctujou, kdyz nastoupite bez listku 🙂

PetrN

I tam je podle mě ta cena pohyblivá a záleži taky na tom zda je to lístek na sezení či na stání po vyprodání…A navíc, je základní jízdné strandard, nebo nejlevnější Low cost, který má ale v celé soupravě 1 vagon, a to ještě ne vždy ? Za mě je zcela správně to počítat z reálných cen a nikoli z nějakých imaginárních tarifů.

Mašinka

Nedávno byla zpráva – ministerstvo řeší Leošovo jízdné a jeho imaginární Leooruny, kdy cestující vlastně za jízdenku neplatí a ministerstvu účtuje doplatek do 1000.- Kč, kde údajně cestující zaplatí 250,- Leokorun.

PetrN

To je ale zase jiná věc, tam se sleva skutečně počítá z jízdného, které by zaplatil běžný cestující…Ten ojeb je v tom, že tu cenu nastaví třeba na 1000kč, student či důchodce zaplatí 200, 800 stát a LE vrátí cestujícímu 200 kč.Tzn cestující jezdí zdarma, a LE inkasuje od státu částky, které by jim normální cestující nikdy nedal.Chytré, ale nic proti ničemu, žádný předpis to neporušuje.

Zlámalík

To porušuje jen zásady zdravého rozumu, ale ten bych ve státní správě nehledal…

Vít Jůza

Kromě celkově se zvyšujících nákladů: jestli nabídka jakž takž levného superakčního jízdného speciálně na rychlíky ztrátu zmenšuje, nebo zvětšuje … (ani v takovém případě to nemusí být chyba!). Způsob rozúčtování na jednotlivé linky pak je logicky diskutabilní, pokud mnoho nákladů i výnosů nesouvisí zcela jednoznačně s určitým vlakem nebo linkou, ale tak nějak všelijak v podstatě odhadem se přiřazuje nebo rozpočítává k určité lince/linkám.

Kinov

Problém Západních expresů je nezastavování v Rokycanech a dvojnásobná cena ve srovnání s autobusy. S tím by měl stát počítat, když povoluje souběh soukromých dálkových autobusů na trasách, kde objednává vlakovou obslužnost, že důsledkem bude zvýšení prokazatelné ztráty u objednávané dopravy. Jak je vidět ani ejpovický tunel za mnohamiliardovou investici k navýšení přepravních výkonů nepomohl, naopak ten poklesl a ztráta se zvýšila.

David

Ejpovický tunel do statistik za rok 2018 ještě moc zasáhnout nemohl.

Kinov

Tunel byl zprovozněn v listopadu 2018 a pokud tedy pro krátkou dobu nemohl zasáhnout významně pozitivně, proč přepravní výkony aspoň nezůstaly stejné, ale poklesly?

Jan

To ako si myslíte, že v listopadu sprevádzkujete tunel, a hneď sa skráti jazdná doba vlaku? Jazdnú dobu skrátite najskôr od nového grafikonu, ktorý bol v polke decembra. A keď niekde výrazne zrýchlite vlak, tak sa Vám to v počte ľudí prejaví tak možno po roku.

Jiří Kocurek

Protože lidi jsou z těch výluk už na ranní, tak radši sedají do Busu. Počítajte také s rozbombardovaným nádražím v Plzni, Berouně a „spolehlivou“ tratí kolem Berounky.

PetrN

Počítat? Takže nejlíp zakázat soukromé autobusy, aby lidi jezdili předraženým vlakem, který navíc ani nejede, protože je díky neschopnosti DLB odřeknut ? 😀

Tronda

Jakože má stát nutit lidi jezdit předraženým modrým vlakem? A co takhle snížit ceny ve vlaku na cenu autobusu.

Dominik

A jak toho chcete docílit? Leda by se vlaky více zadotovaly a to by se Vám taky nelíbilo.

Tronda

Třeba tím, že když se sníží cena přijde víc cestujících a celkové tržby budou větší, ale chápu, že v modré ekonomice se o ničem takovém neučí, tam se spoléhá na dosyp od státu.

Dominik

Ale co chcete snižovat, když ceny jsou relativně nízké, v průměru kolem 1,50 Kč za km, to jen Čecháček by nejraději jezdil zadarmo.

PetrN

Co cheme snižovat?Jaktože ten autobus to zvládne levněji??Cena 1,5 kč/km mi osobně jako žádný zázrak nepřijde, spíš naopak.A je pochopitelné, že „čecháček“ by rád jezdil co nejlevněji, tak proč by jezdil drahým a díky diletantsví DLB a ČD(není klimatizace, nejedem a máte smůlu!!!)méně spolehlivým vlakem, když může je t o polovinu levnějším autobusem?A pokud není železniční dopravce schopen se přizpůsobit co nejlevnější ceně, tak je to dost napováženou, zda má smysl ho dotovat, zvlášť, když to na západní expresech vypadá, jak to vypadá

Dominik

Jestliže ale chcete levnější jízdné, tak se musí zvednout dotace, proti tomu ale bude také řev. A jestli Vám 1,5 Kč/km přijde mnoho, tak nevím, kde žijete. Navíc uvádím průměrnou hodnotu, jízdné se pohybuje různě, klidně i pod korunu za kilometr. Ano bus to možná odjede, ale rozhodně nikdy nemůže dosáhnout takového komfortu jako vlak. Navíc pokud klesnou hodně, můžou ostatní začít řvát, že jezdí za podnákladové ceny, což se taky nesmí pokud vím. No a pokud vypadne klimatizace ve vlaku bez otevíracích oken, tak je opravdu hovadina pokračovat v jízdě, jelikož by za chvíli bylo ve vlaku nesnesitelně, navíc… Číst vice »

Tronda

Tak ještě jednou polopaticky. Pokud jede poloprázdný vlak s jízdným z bodu A do bodu B za 120 Kč s jedním cestujícím a vedle něj autobus s jízdným 70 Kč se dvěma cestujícími, tak jsou tržby z jízdného ve vlaku 120 Kč. Pokud ve vlaku dopravce zlevní jízdné na 60 Kč a přijdou i ti dva cestující z autobusu a třeba ještě jeden co jel před tím autem, ale za tuto cenu už je ochoten cestovat delší dobu, tedy vlakem pojedou 4 cestující, tak tržby z jízdného ve vlaku jsou najednou 240 Kč, tedy dvakrát tolik. A potřeba dotace je… Číst vice »

Dominik

Ano, teoreticky máte pravdu, ale jen v případě, že jim bude stačit starší vozidlo, protože na novější nebudou peníze.
Leda, že by kraj dal víc na dotacích, což se kraji ale také líbit nebude, takže cestující mají na výběr buď novější vozidla, ale s tím, že jízdné bude 2Kč/km nebo si vystačí s 810 a pak jízdné může být směšných 50 haléřů na kilometr, ale dokupy to nejde.

Tronda

Nebo jet novým autobusem za nižší jízdné a celý ten váš ubrečený příběh na téma ubližované ČD, kterým nikdo nechce dopřát monopol, byl k ničemu.

PetrN

A v jakém vlaku je větší komfort?V náhradní soupravě z Béček(palec nahoru pro ČD, že to řeší aspon takto), nebo u toho, kde slavná vlaková četa z vlastní iniciativy zruší k vůli klimatizaci spoj, protože si nechce, jak tu někdo psal u jiného článku, „sr*t na hlavu“ ? Jako řadového cestujícího mě fakt ABSOOLUTNĚ nezajímají problémy vlakových čet ani nefunkční klimatizace, chci se co nejlevněji dostat z bodu A do B.Mimoto komfort např v busech Jančury považuji za více než dostatečný.

Dominik

Bus nikdy nebude komfortnější, alespoň pro mě, jak vlak. Počínaje prostorem pro nohy (pravda u nových vozů s uspořádáním sedadel typu letadlo to není o moc lepší), přes možnost dojít si na WC (pravda u některých autobusů je i WC jenže většinou jen u těch dálkových), jídelní vozy u dálkových spojů či minibar, až po to, že vlak nebude stát v zácpě na silnici.

Kuba

Autobusy nemusí platit za využití silnic (kromě dálnic), zatímco SŽDC účtuje žel. dopravcům poplatky za využití kolejí a nádraží. Údržba a opravy autobusu jsou taky určitě levnější. V autobuse je jen řidič, ve vlaku strojvůdce + minimálně jeden průvodčí.

Georg

fakt ne? a ty mytne krabicky maji na skle nalepene proc?

Marek Turnovec

A čemu Vy nerozumíte na slovu „kromě“?

Tronda

Pak si ale nestěžujte, že vlakem nikdo nejede.

PetrN

Lidi jedou tím ,co je levnější. Jednoduché, tečka…Maximálně může hrát roli komfort , je li cena přiměřenně vyšší.To ale v současnosti, kdy vlakové čety(prý často i z vlastní vůle!!) ruší spoje díky klimatizaci a podobným nesmyslům, taky neplatí.Takže hold se dráhy budou muset smířit s ním, že povezou poloprázdný vlak, nebo dojde k úpravě ceny.Omězování soukromé konkurence je sprostý socialismus a cesta do pekel.

David

Váženy pane-opět plácáte hlouposti-jízdní doba z centra Prahy je přibližně stejná-vlak stojí bez slevy 109 kč,bus ze Zličína 99 kč(nutno ještě přičíst jízdenku na mhd za 26 kč a nebo mít lítačku)Laskavě si nejdříve ověřte,jaká je aktuální cena za jízdné,než budete opět plácat(hlavně nezapomenout aspoň jednou denně si rýpnout do ČD a soukromník dělá vše na jedničku podle Vás-to Vám jde skvěle a bez toho by jste asi jen těžko usnul večer)

Tronda

Milý pane, ověřte si napřed fakta. než začnete plácat nesmysly, konkrétně cena autobusem z centra Prahy stojí dnes 49 Kč, není tedy třeba k ní dokupovat jízdenku MHD. A pokud ano, tak nejspíš proto, že cestující nebydlí na Florenci, stejně jako nejspíš nebydlí v Scherwoodu před hlavním nádražím, takže jízdenku na MHD bude potřebovat tak i tak.

David

Nevím,kde jste u Regiojetu vykouzlil 49 kč za jízdné bez slevy.Asi máte zvláštní tarif.Co jsem psal,jsou prostě ceny bez slev aktuálně zrovna teď dostupné přes eshop(Praha centrum-Plzeň)Jenže hold podle Vás máte vždy pravdu jen vy a vy a to je pak těžké diskutovat.A to je se vším,co je proti ČD.Proč nehaníte i jiné dopravce?Je dobře,že jsou soutěže ,ale je špatně,že pak na to doplácejí finančně zaměstnanci-nižší mzda,horší podmínky…

Tronda

Ale psalo se obecně o autobusech, Jančura není jediný autobusový dopravce na lince Praha – Plzeň.

Jiří Kocurek

A vlakový cestující lítačku či lístek na MHD nepotřebuje?

noerf

David: Jedna zkušenost z vikendu osobními vlaky: České Budějovice – Číčenice 30 km, dopravce ČD 53 Kč, Číčenice – Prachatice lázně 29 km, dopravce GWTR 40 Kč. A pak se divte, že pro většinu občanů této republiky jsou ČD předražené, když jedou jednou za čas vlakem a zaplatí oproti budu či konkurenci větší částku.

Georg

no a proto je prave konkurence nejvetsi nepritel drahy, protoze ukazuje, ze to jde i jinak.

Honza

A můžete nám vysvětlit, jak by stát měl zasáhnout do trhu dálkových autobusových dopravců (aby zamezil souběhu dálkového vlaku a autobusu), když se jedná o čistě komerční sféru, na kterou MD nemá jakýkoliv vliv?

PetrN

Podle některých by totiž stát měl tyhle busy zakázat či omezit, jako to dělá polská vláda s konkurencí na železničním trhu, aby udržela monopol předražených PKP

Kinov

Licence k provozování linkové osobní dopravy je podle zákona č. 111/1994 Sb. podmínkou k provozování linkové osobní dopravy jak veřejné, tak i neveřejné (tzv. zvláštní), a to ať je doprava provozována na základě koncese, nebo na základě povolení, ať je provozována autobusy, nebo například osobními automobily. Licence vydává dopravní úřad pro každou linkou zvlášť, přičemž zákonným důvodem k odepření licence je například souběh s krajem nebo obcí dotovanou dopravou, která dostatečně pokrývá přepravní potřeby, nebo pokud se dopravce v minulosti dopustil některých porušení zákona.

Standa

Co třeba autobusovým dopravcům zavést poplatek za dopravní cestu jako železničním dopravcům, aby se aspoň částečně narovnal trh koleje – silnice.Jinak se tady opravdu porovnávají Hrušky s Jabkama.

MartinS.

Neříká se tomu poplatku pro autobusové dopravce mýtné?

Radek Janata

Autobusy na pravidelných linkách mýtné neplatí. Navíc je ve spěšné výši oproti poplatku za DC u vlaku.

MartinS.

A na to jste přišel jak? Autobusy na linkách mýtné platí. Na autobusy je speciální sazebník.

Ušatá

A ono snad existuje na silnicích všech tříd? A na těch dálnicích ten směšný poplatek uhradí co? A ještě je jen u kamionů (tedy přesněji jen u malého počtu nákladních aut)!

noerf

Ušatá: Auta, kamiony a autobusy použité pro podnikání platí silniční daň. Výjimku mají linkové autobusy.

Ušatá

A co tím chcete říct? Tato daň v žádném případě nehradí potřebné částky pro tuto dopravu.

PetrN

Jistě, aneb jak dostat lidi do železnice, za každou cenu, co ? Taky mám rád vlaky, ale tyto násilné prostředky k donucení lidí, aby jezdili tím co je dražší, jsou z dílny minulých režimů..,Navíc mýtné pokud vím autobusy platí.

Jiří Kocurek

Platí, pípá to i v NAD.

Ušatá

To je ta neexistující koncepce dopravy v ČR, špatná dopravní politika apod.!

Tomáš Matejka

Zde diskutující si možná v nedávném článku nevšimli, že cestující začali přesedat z autobusů na vlaky a že autobusové dopravci, jako RJ začali dokonce rušit spoje, protože po kolejích se to nyní vyplatí více. Navíc vlak je doveze pomalu až na Václavák a navíc v oblasti vlakových nádraží mají pohodlný přestup na všechny tři linky metra. Kromě toho už jsem měl tu čest se Západními Expresy svézt a téměř vždy jezdí vytížené, stejně tak R16 nejezdí opravdu poloprázdná. Takže chyba bude asi někde jinde….

Chorobný prokrastinátor

Tak sláva. Rádoby ekonomové zase budou mít práci s porovnávání hrušek s jablky. A budou se předhánět v počtech, kolikrát je bus levnější a jak za vše mohou regionálky. Práce zajištěna, její výstupy nekontrolovatelné.

Pan X

„Za každý ujetý kilometr loni stát platil 310 korun. Taková částka se rovná zhruba osmi autobusům.“
Tady se ukazuje, že autobus jezdí cca. za 38,75 (+/-) korun za jeden kilometr. Pokud někde stojí osobáky 160 Kč/vlkm, pak se tím potvrzuje moje tvrzení – i kdyby měly jeden vlak nahradit ČTYŘI autobusy, bylo by to stále levnější. A tolik cestujících v jednom vlaku že by je čtyři autobusy nepobraly, jezdí jen málokde. Takže je načase se zamyslet nad tím, kde se vyplatí provozovat vlaky a kde ne. Např. do Slavonic opravdu tolik cestujících nejezdí a nikdy jezdit nebude.

Georg

clanek se slavonic moc netyka – tyka se projevu systemoveho bordelu v cd, ktery se pak logicky ukazuje ve vysledovce jednotlivych trati. co by si ministerstvo melo vyzadat je rozpad castek jednotlivych ztrat. u rychliku do rakovnika budou ceske drahy konecne zbaveny brime, ovsem vsude jinde bude treba pochopit, co je spatne – problemem nebudou to jen odpisy, ale i naklady na spravkovani a provoz vseliakych vraku. obecne bych veril tomu, ze ve vztahu k tlaku na zvysovani kvality je v system lehce podfinancovany. to ovsem neznamena, ze se z verejnych rozpoctu bude sanovat neumetelstvi cd, pac i ony se… Číst vice »

Mašinka

Tušíte, kolik stojí nové vozy nebo modernizace? Potom platby za Trabanta tak nějak nestačí. A starý kusy taky nejezdí bez oprav.

noerf

Mašinka: Záleží na dopravci, nové vagóny kupuje Regiojet za 25 – 30 milionů Kč (Astra), ČD za 50 – 60 milionů Kč (Siemens – Škoda).

a8n

Jděte už s tou stokrát opakovanou lží o Astrách za pětadvacet mega do pryč.

Paja

No to si ale do svých kupeckých počtů musíte promítnout i to, že pokud vlakem jezdí řekněme 100 lidí, tak těma busama by 100 lidí nejezdilo. Vlak i bus jsou sice veřejné dopravní prostředky, ale tam ta podoba končí. Asi jako u holínek a hodinek.

Dominik

No jo, jenže bus ty lidi sice převeze, ale rozhodně s menším komfortem.

MartinS.

Jaký komfort je potřeba na trase s jízdní dobou cca 60 minut? Když budu stát v 16:45 v Praze na Můstku a potřebuji jet do Rakovníka, tak si můžu vybrat, jestli pojedu metrem na Zličín a potom autobusem, který jede 54 minut za 70 Kč, nebo metrem na Veleslavín a potom vlakem 74 minut za 65 Kč… poskytne mi vůz Bdtn756 o tolik větší komfort? Navíc autobus jede minimálně 2x za hodinu, rychlík 1x za 2 hodiny. Když budu potřebovat jet dřív, tak můžu jet spěšným vlakem v řazení 2×814 za 75 Kč. Je větší komfort necelá hodina v klimatizovaném… Číst vice »

Ušatá

Podle propočtů (jde o propočty odborných institucí a VŠ) je skutečná!!!!!cena autobusu až 120 Kč/km. Jen se , kupodivu, nikde tato cena neobjevuje. Takže si ty své , opravdu jen, názory, zanechte pro naivní spoluobčany.

Jméno

Vždyť celkové náklady dle tabulky v článku vzrostly o 1.5%. zatímco inflace v 2018 dle Českého statistického úřadu byla 2.1%. a výdaje vládních institucí v 2018 dle Českého statistického úřadu vzrostly o 9.9%.

Filip

Normální firma by ve ztrátě snižovala náklady a nebo zvyšovala tržby. A co dělají ČD? Náklady zvyšují…

Jméno

A co myslíte, že jsou ty úhrady z rozpočtu ministerstva pro tu firmu? Já bych řekl, že tržby. A dle článku vzrostly o 1.5%.

Filip

Pokud se nepletu platba od státu kompenzuje ztráty, tudíž pokud nezvýší tržby nebo nesníží náklady ztráta bude narůstat. A to co si myslíte že jsou tržby bude neustále narůstat

Hanzi

Je vidět že jsme vskutku bohatý stát. Financujeme předražené integrované ptákoviny, rychliky co jsou numero uno co do prodělečnosti,, jj jen zatinejme sekeru do státní kasy co to jde.

Kinov

Zavádění a rozšiřování integrovaných dopravních systémů je naopak jeden z nejlepších počinů, jak přivést více cestujících do veřejné dopravy.

Hanzi

Ano, tak skvělý že z něho začíná couvat i Středočeský kraj. Pokud se jedna o základní dopravni obslužnost v pořádku (skola, zaměstnání atp) ale na to aby lidi courali jen že couraji, tak na to nemusi opruzovat nekde za penize nas všech ale na to ať si vytáhnou auto z garáže.

Pezos

No, tak si vytáhnou to auto i na dojížďku do práce.

Ušatá

Ale ať pak platí skutečné náklady, co nás to ježdění auty stojí. Pak ho tam rádi zanechají a pojedou třeba vlakem.

Tomáš Fuk

Já bych viděl problém jinde. Stále se vymýšlí autonomní vlaky-bez strojvedoucích a podobné ptákoviny,ale až někdo vymyslí podnik bez zbytečného aparátu po kancelářích tak to bude na Nobelovu cenu. Docela by byla zajímavá tabulka kolik úředníků (systémových specialistů) musí uživit jízda jednoho vlaku. Tam jsou ty největší náklady….

marty-t2

podle mne je největším nákladem demotivovaný zaměstnanec…

Tomáš Fuk

Demotivovaný neschopným manadementem……

marty-t2

demotivovaný buď neschopným nebo taky demotivovaným managementem… 🙂

David

Řekl bych, že takový podnik už vymyšlen byl. Provozuje dálkové vlaky od roku 2011.

Ušatá

Já se spíš ptám, co budou všichni ti lidé dělat? Čím se budou živit, aby to bylo pro společnost užitečné? Když se tak šetří, kam mizí ty všechny ušetřené penze? Nějak to není vidět.

Akcie na doručitele

V rámci férovosti nutno přiznat, že ranní rychlík Lány jezdí z Prahy skoro prázdný. Pár lidí vystoupí v Kladně (nikoliv na Kladně), pak až do RV jedeme možná čtyři.

Lektor

To je možná pravda ale najal se ten vlak do Rakovníka musí dostat.

Jarda

Davno se ty R mely tocit na Kladne, max na Stochove. Tu frekvenci rak-kladno, popripade rak-stochov by v pogode odvezla kdejaka regina.

Kinov

Pokud by přestalo existovat přímé spojení Rakovníka s Prahou, pak by vlakem nejel už vůbec nikdo. A navíc regionovou, fuj! Je mi špatně, jen když na ten drncající, uřvaný křáp vzpomenu.

Frantisek

Tady je největší problém v trati. Když pak vedle ještě vesele stavíme dálnice, není divu, že vlakem nakonec jede málokdo – a v Praze potom není kde zaparkovat…

David

My vesele stavíme dálnice? Ja jsem si žádného veselí kolem stavby dálnic za poslední roky nevšimnul.

Svojsin

František: Vždyť mi ani nemáme a ještě dlouho nebudeme mít zásadní dálnici HK- Olomouc…
Takže to s tou veselostí u dálnic je spíš tragické a smutné….

Jiří Kocurek

On i ten obchvat Prahy je takový … neveselý. Tranzit „koňovi pod ocasem“ opravdu nezabrání tomu, aby z Rakovníka jel do Liberce vagon kachliček místo kamionu.

Ušatá

A k čemu ty dálnice, když je potřeba vozit vše po kolejích? K čemu ty dálnice, když potřebueme lesy, zemědělskou půdu, funkční krajinu a v ní vodu????

Chorobný prokrastinátor

Jenže u dálnice, ba i u každé odbočky k montovně se jaksi peníze neřeší. U dráhy znáte cenu do puntíku, u silnice ne, každý pseudoekonom, který kádruje dráhu a vykřikuje kolem sebe žvásty o láci busů, aut má zcela určitě křišťálovou kouli, protože náklady na jedné straně zná, zatímco na druhé je to velmi ohebná, politická veličina. Překvapuje, kolika lidem toto srovnávaní neporovnatelného dává práci.

Jiří Kocurek

Tak ano, rozpočet SFDI i rozpočty krajů jsou zcela nepřesné a částky tam lítají řádově. Stejně tak příjem daně z paliva je zcela nepřesná veličina. Ale jo, spotřební daň z phm vlastně není příjem ze silniční dopravy.

Ušatá

Ono je spíš na čase, aby konečně byly umožnění jízdy Praha – Rakovník – Kralovice – Plzeň, Praha – Rakovník – Bečov – KV, Praha – RA – Podbořany – Chomutov apod.

Paja

Pořád ale největším „problémem“ těch vlaků je to, že tam jezdí 750.7, takže jsou vysoký odpisy. Než šly na Rakovník tak jezdily na Švejcích a taky to byla nejprodělečnější linka. Ztráta nasazením Hyder rázem poklesla.

Ušatá

Ano, scházejí motorové „dlouhé“ vozy s řidičáky a vleky. Kapacita se pakmůže řídit podle vytížení. jenž to se nechce a ekonomové jsou kde?

Posel

Od nového grafikonu bude jezdit rychlíky Arriva se třemi soupravami, dvě nechá na Kladně, do/z Rakovníka pojede jedna a na Kladně se zase spojí.

Jarda

To i dava smysl

Ušatá

Jenže kvalita jízdy v těchto soupravách stojí za houby a jedničku to také nemá mít.

Ušatá

Tak už to bývá, ráno bude plný do Prahy, odpoledne z Prahy. To je i u těch autobusů či vytížení silnic úplně stejné.

marty-t2

tip autorům na článek: včerejší výpadek koridoru byl mnohem horší než popisují v brněnském deníku – všechny vlaky směrem Brno, Praha uvízly v Břeclavi – první Metropolitan z Budapešti, pak Regiojet z Vídně, který v Břeclavi vyhodil cestující a vrátil se zpět, ale celé jízdné vrátil. Tabule na zpoždění na Dolním nádraží nestačily. Já jsem nakonec místo čekání na syna vyjel autem do Břeclavi a vzal s sebou plné auto podobně postižených cizinců. Ale Regiojet se zachoval ještě OK – vrátil plné jízdné a v Brně postavil náhradní vlak pro ty co z Dolního jeli do Prahy. Jak to měly… Číst vice »

malej-jarda

Taky jsem se díval, že píšou mesmysli.
Přítelkyně jela Rj 79 a v Modřicích stáli 4 hodiny. Zpoždění v Břeclavi bylo pak 245 minut

noerf

Mám pocit, že se ukazuje nesmyslnost objednávky MD u některých linek. U trati Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava jezdí dopravci bez dotací každou hodinu, na Slovensko do Košic jezdí minimálně 4 páry vlaků denně. To samé platí o trati Praha – Pardubice – Brno. Pouze se vyhazují prostředky za ztrátové spoje ztrátové společnosti, zatímco soukromé společnosti do jezdí bez objednávky a začínají vykazovat zisky. Pokud se bavíme o dopraví obsluze, bavme se prosím o osobních vlacích, rychlíky a expresy nejsou dopravní obsluha. Takže by konečně MD mohlo dostat rozum a linky typu Praha- Rakovník či Praha – Písek… Číst vice »

IMback

K tabulce:
Haprují tam kladná a záporná čísla.
Ztráta je přirozeně záporné číslo => pokud ji dam s minusem tak pak už se jedna o zisk.

IMback

Tím se vše vysvětluje 😀

… ale slušelo by se ji tedy ozdrojovat

MartinS.

Připadá Vám to málo ozdrojované? Já tam tedy v článku zdroj vidím…
Vyplývá to ze zprávy o skutečné ztrátě jednotlivých linek dálkové dopravy, kterou musejí České dráhy každoročně předkládat ministerstvu dopravy. Redakce ji získala na základě zákona o svobodném přístupu k informacím.

IMback

Citování ( ozdrojování ) je popsáno v ČSN ISO 690:2011
Ozdrojování tabulky není v souladu s možnostmi citování tak jak je popisuje norma.

noerf

Jan Sůra: Směrem na Slovensko jezdí Regiojet do Návsí a na Slovensko 9 spojů denně, něco LE, takže tam ta objednávka státu je zvláštní, zejména když jezdí vrstva osobních vlaků.

Martin V.

A proč má popsanou trasu už z Prahy, když je objednaná až z Ostravy na PL resp. SK hranice? Má pak nějakou preferenci proti neobjednávaným vlakům při sestavování grafikonu?

Zbyněk

Alespoň u nás to takto není, rychlíky do dopravní obsluhy patří, jsou integrovány, je na ně navázána autobusová doprava. Pouze expresy, ty nemají pro regionální dopravu téměř žádný význam, záleží jak a kde. Ale neznám kraj, kdy by lidé nevyužívali rychlíky k dojezdu i v rámci kraje.

Filip

V karlovarském kraji to tak funguje Ostrov-KV-Chodov-Sokolov bežně lidi využívají rychlíky v rámci kraje.

Hodně štěstí

A kde pak máte jistotu. že bez objednávky bude jezdit tolik vlaků mezi Prahou a Brnem a hlavně v okrajových časech. A kdo donutí dopravce, aby stavěl v Blansku, Adamově, Chocni atd. ?

David

Dálkovou obsluhu Praha – Brno vyřeší trh. Zastávkové intepantery nechť stát dotuje. Spoje v okrajových časech, jsou-li potřeba, může stát objednat separátně.

Kinov

Jinými slovy, plně obsazené, tj. vydělávající spoje přenechme soukromníkům, ale ztrátové, které jsou ale potřeba pro zajištění dopravní obslužnosti, nechť zaplatí stát z veřejných peněz.

Tronda

Vy to asi nechápete, není třeba aby stát dotoval Ex do Brna, když ten spoj je ziskový i bez dotací a pokud jsou ho schopni vyprodat budou na něm vydělávat i ČD. A v okrajových časech např. kolem půlnoci z Prahy by stejně bylo lepší, aby místo Ex jel R, který zastaví v městech po trase a zajistí tak spojení i pro místní lidi, tou dobou je celkem jedno, že to jede o 15 minut déle.

pppqqq

Říká se tomu taky privatizace zisků a socializace ztrát. V plné nahotě se projevila na lince Praha – Ostrava, kde státní platby za vlaky tzv. „bez dotací“ proti platbám za původní „dotované“ stouply řádově. Pro velký úspěch si to tedy zopakujeme na další trase. Však co, peněz je ve státním rozpočtu dost.

Ušatá

Jestliže je možnost výdělečných spojů, pak to má stát využít a zisky z toho použít na neziskové spoje. Jinak zisky získá soukromník a my platíme vyšší dotace. Príma!

PetrN

Dokud budou soukromé spoje povinně místenkové, tak toto udělat nejde…Stát zkrátka musí zajistit dopravní obslužnost takovou, aby se každý dostal kam potřebuje…Čekat na maňana, až bude nějaký vlak volný snad v našich končínách nepřichází v úvahu…

Tronda

Dopravní obslužnost Blanska, Chocně, Svitav, atd. je stejně zajištěna rychlíky. Není třeba dotovat Ex, které si na sebe vydělají sami a ušetřené peníze se dají použít na dotování např.okrajových spojů na jiných linkách.

PetrN

Z důvodu, který jsem popsal výše je třeba dotovat Ex, a to například na cesty z Brna do Prahy a naopak…Jančura ty lidi v době přepravní špičky všechny nepobere…Až se zruší povinné místenky na soukromých spojích, lze o tom uvažovat, do té doby nikoli.

MartinS.

Na cesty z Brna do Prahy a naopak není potřeba objednávat Ex, když jsou na stejné trase objednány R. Expresní vrstva i povinně místenková může jezdit komerčně a je jedno, jestli jí budou provozovat soukromníci nebo národní dopravce. Kdo se nevejde do Ex, pojede R a může si vybrat jestli přes ČT nebo HB.

PetrN

Couravý rychlík přes Vysočinu není adekvátním dopravním spojením Prahy a Brna…A expresy jsou zároveň dotovány jako spojení Prahy s Břeclaví a dále i zahraničím(Rakousko..)

MartinS.

Couravý rychlík přes ČT nebo HB je v případě potřeby (tzn. komerční expres je plný) adekvátním státem objednávaným a placeným spojením Prahy a Brna. A cestující z/do Břeclavi můžou z Brna použít rychlík Moravan. Dopravní obslužnost opravdu není povinnost státu/krajů propojit každou obec v ČR přímými spoji s každou další. Je možné i přestupovat.
V Praze taky nepláču, že v noci nejede metro a musím použít couravou noční tramvaj.

Thijs

Stát zkrátka musí zajistit dopravní obslužnost takovou, aby se každý dostal kam potřebuje – tak toho bych se rád dožil, zatím na to stát docela kašle, co se týče relací, kde nevedou (pořádně) koleje a tak buď je relace silná, že tam jezdí autobusy na své triko (s rizikem, že ve špičkách se nevejdu), nebo že suplují nějak jeho roli kraje při objednávce dálkových busů, nebo třetí varianta, že tam prakticky nejede pořádně nic.
Hlavně že se objednávají nesmysly, jako Plzeň – Most, či Švejci, kde by to autobus v pohodě odvezl….

noerf

Petr.N: U soukromých dopravců je mistenka automatickou součástí jízdenky. Základ pro určitou kvalitu cestování.

Ušatá

Jenže já chci přijít na nádraží a je tím prvním, co tam je, bez problémů se zajišťováním místenek (navíc si chci sednout tam, kde se mně to líbí a u koho se mně to líbí!). Jak si to stát či dopravce zajistí, mne nezajímá.

Chronosphere

A já zase chci,aby na každém rohu byla v létě zmrzlina zdarma,a jak si to zmrzlinář a stát zařídí,mě nezajímá.

Marek Turnovec

Tak když bude ještě volno, tak tím jet můžete, na RJ i LE snad není problém si koupit jízdenku i těsně před odjezdem, ne? Dokud mají volná místa, tak rádi prodají… Část populace na to využije smartphone, na některých nádražích asi mají i prodejní místa. Navíc jak teď koukám to jde i přes SMS (aspoň u RJ).

Jiří Kocurek

Adamov je opravdu perfektní místo pro zastavování EuroCity. Nepřidáme ještě Český Brod a Zámrsk?

Jiří Kocurek

Totiž rychlíky jsou integrované do IDSJMK, takže pokud si chce někdo šáhnout na peníze od IDSJMK, tak holt v tom Blansku zastaví. Choceň ať si pořeší Pardubický kraj.

Petr Novak

Jezdím vlakem poměrně často a to na té inkriminované trati Praha Rakovník. Jezdím zpravidla do nového Strašecí. Cesta je pro mne levnější díky integraci do PIDu, což většina lidí asi ani neví, a stejně dlouhá možná i kratší než busem(jezdím do Holešovic). Záleží kam jezdíte. Na nádraží je to u nás daleko. Ta trať by potřebovala napřímit např oblouk u merkolvky zdrží vlak o pěkných pár minut. Obstarožní rychlíky které jedou asi 50 kou a nejsou nízkopodlažní na trati s délkou asi 60 km nemají co dělat. Tady má SŽDC zainvestoval do úprav trati i perónu a MD nasmlouvavat nikoli… Číst vice »

Ušatá

Možná netušíte, ale přeložka a výstavba nové trati na Rakovník je v projektech a jakoby plánech nejméně už cca 80 let.

Partneři

Škoda transportation