lot
Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Smluvní dodatek: Dálnice D11 od Hradce po Jaroměř se otevře před Vánoci 2021

Výstavba D11 v úseku Hradec Králové - Smiřice. Pramen: ŘSD
Výstavba D11 v úseku Hradec Králové - Smiřice. Pramen: ŘSD
ŘSD se dohodlo se stavebními firmami, že za sto milionů urychlí výstavbu D11 od Hradce Králové na sever.

Řidiči se dočkají nových 22 kilometrů dálnice D11 ještě před Vánoci roku 2021. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) uzavřelo se stavbaři smluvní dodatek, podle kterého se patnáctikilometrový úsek Hradec Králové – Smiřice otevře do 17. prosince. Původní termín byl červen 2022. Úsek budují firmy Eurovia, Metrostav a Swietelsky. Nejpozději k 17. prosinci 2021 má být hotov i navazující sedmikilometrový úsek Smiřice – Jaroměř.

Nebude to ale zadarmo, za posunutí termínu u prvního úseku ŘSD zaplatí. „Na základě uzavřeného dodatku, který je plně v souladu se ZZVZ a bude uveřejněn v registru smluv, náleží zhotoviteli v případě splnění zkráceného termínu náhrada za zvýšené náklady,“ uvedl na dotaz na twitteru šéf ŘSD Radek Mátl. Náhrada za zvýšené náklady bude v tomto případě činit 101,9 milionu korun, tedy téměř čtyři procenta ceny stavby. „Přínosy jsou však několikanásobně vyšší,“ dodal Mátl.

Dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem patří k nejdéle budovaným silničním stavbám v ČR. Dálnici začal stát budovat v roce 1978. Z plánovaných 154 kilometrů dálnice se jezdí zhruba po 91 kilometrech.

Úsek z Jaroměře na státní hranici o délce 40,8 kilometru je rozdělen na dvě části: Jaroměř – Trutnov a Trutnov – hranice. O něco dříve by měla začít stavba druhého úseku, předpoklad je rok 2024. Úsek Trutnov – hranice má délku 21,2 kilometru.

57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ene bene

To se dohodlo kvůli volbám?

Sauce

Jen pro pořádek, těch 101,9 mega jsou skoro 4% z původní předpokládané ceny, vysoutěžená cena byla asi 62% předpokládané, odměna je tedy spíše kolem 6,8% z celkové ceny, kterou ŘSD zaplatí. I po sečtení těchto nákladů se dostaneme na 66,2% původní předpokládané ceny.

Otázkou však je, zda-li se vůbec o nějaké zrychlení jedná, když se původně v tomto „urychleném“ termínu mělo dokončovat. Ve finále to pak vypadá, že si stavební firmy jednoduše řekli o více peněz, aby to v původním termínu stihli (jelikož v té době dost razantně podstřelili cenu).

zdenek52

Kdyby zakázku dostala firma z té zatracované Číny, tak už se na dálnici dávno jezdilo a určitě laciněji. Stačí se podívat jak se staví v té nenávistné Číně.

Pražák

Tak Poláci to přesně tak udělali, zadali to čínské firmě, která to akorát zprasila a utekla. A jeden z úseků pak po soudruzích z Číny dodělával Metrostav. Číňané jsou ve stavění dobří hlavně proto, že tam místo zákona mají politbyro a AK47 je tam hlavní argument. Tam kde to funguje jinak, jim to už zdaleka tak dobře nejde.

Eduard

To si nemyslím, že by to bylo tím politbyrem a AK47, ale tím, že jsou Číňané nesmírně pracovití, houževnatí a nikdo jim neháže klacky pod nohy. V Polsku to samozřejmě totálně zpackali o tom žádná.

Pražák

Zkuste v ČLR veřejně říct, že s nějakým projektem, který posvětilo politbyro nesouhlasíte, rychle se za pomoci AK47 seznámíte s převýchovným táborem kde vám bude vysvětleno jak moc se mýlíte. V lepším případě přijdete o několik tzv. sociálních kreditů a Vaše děti třeba nebudou moci studovat (pokud si to můžete dovolit), nebo Vás nepustí do letadla. Ale jinak máte pravdu v zemi kde se opačný názor nepřipouští opravdu nikdo místním „budovatelům“ klacky pod nohy nehází. Ale osobně jsem rád, že žiji v zemi kde někdo občas nějaký ten klacek hodit může.

Eduard

Pane Pražák. Nemyslím si, že by ještě v ČLR používali AK47. Myslím, že již dávno mají mnohem modernější zbraně. Ale to je moje domněnka, protože se v této problematice nevyznám. Každopádně to nebude tak horké jak popisujete, protože nedávno byl v médií případ, kdy nějaká paní nechtěla prodat svůj dům a dálnice jej bez problémů obešla. Co se týče těch kreditů a jiných opatření. Jak chcete tak velkou zemi s tolika různými lidmi řídit? Dejte jim demokracii našeho typu a věřte, že tam během chvíle bude totální chaos viz zkušenosti např. z Libye. Jinak nesvoboda a nemožnost vyjadřovat svobodně svůj… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Ale Evropa má také skoro miliardu lidí. Nechápu vůbec o co vám jde, jsou to všechno spekulace a je vidět, že jste v Číně nikdy nebyl. Některé věci je potřebné vidět na vlastní oči.

mirek

To je paráda. Dáme zakázku nejhorší a nejpomalejší firmě jen proto, že nabídla nejnižší cenu – a pak jí jen tak dosypeme dalších 100 milionů…

mirek

A to nezapomínejme, že už 150 milionů dostali dřív za „urychlení“ o měsíc (ve skutečnosti zkrácení o nesmyslnou vatu, stavba dálnice na rovině má trvat dvě stavební sezony, ne čtyři…)

mirek

A do předčasného užívání to dají už v říjnu, shodou okolností zrovna před volbami 😀

Miriam

Toto je naštěstí ten ze snesitelnějších způsobů nákupu voličů…

Ketchup1970

Mohla by přispět k urychlení výstavby nějaká forma příspěvku od pojišťoven . Protože za ten rok se stane min tragických nehod na tom úžasném úseku. Také lidé prostoji méně času v nervudrasajicich kolonách takže bude min infarktů atd.

Tom

Super. Ale proč se další část začíná až v roce 2024?

Poutník 99

protože se 2 vesnice staví na zadní…

mirek

Protože neschopné ŘSD neumí přípravu ani komunikaci s obcemi…

Jirka

2024 je velmi optimistická varianta.

Petr

A v roce pred vanoci 2022 se dockame prvnich oprav protoze se stavelo rychle a tu a tam se neco ojebalo.Je i v dodatku duraz na zaruku kvality?? Pripadne jak a kdo ji bude sledovat a vymahat?!!

Pezos

Opravdu si myslíte, že dlouhá doba výstavby je kvůli kvalitě? Naivita.

Jirka

Oni to vysoutěžili za dost levně, takže způsob jak navýšit cenu. Objem prací se totiž nemění. Nicméně aspoň že tak a bude něco postavené a dokonce dříve.

lvy

To je double win pro zhotovitele, postaví to rychleji, tudíž levněji a ještě vydělá víc.

Jiří

Takže ideálně když to postaví do zítra, tak to bude zadarmo? Netuším, jaké máte ekonomické vzdělání, ale pokud nějaké ano, tak rychle vraťte vysvědčení či diplom. Takovou kravinu může napsat jen někdo, kdo věří, že má volání zadarmo, když platí měsíční paušál x set korun.

Hanzi

Hlavně by nemělo zůstat jen u téhle stavby, ale mrsknout ploutví by ŘSD mělo i u ostatních staveb. Źeleznice je v naší republice nepoužitelná a pokud se hustota silničního provozu ustálí na hodnotách jako letošní rok, tak nám bude na těch okrskach poněkud těsno.

Frantisek

Tak raději, než udělat železnice použitelné, postavíme další silnice? Tím se Vám ovšem hustota neustálí, naopak začne jezdit aut ještě více, a bude vám těsno i na těch dálnicích. Ale dobře vám tak.

Hanzi

Železnice ( když tedy pominul její excesy poslední dobou) je absolutně nepružná a nemobilní. Silnice vede od domu k domu a to je její přednost. Evidentně chuť cestování autem nezaniká na naopak a stát jako hospodář z toho může jen těžit. V hospodě pokud je poptávka po svíčkové taky nebudou servírovat krupicovou kaši.

Laik

Hurá, tak ještě to dotáhnout na hranice.

Honza

To je pěkná sumička, ale komu tím pomohou, dálnice bude končit v poli za Jaroměří a pokud nebude hotový severní obchvat Jaroměře, který se má po 8 km napojit na obchvat České Skalici, tak se nic nezmění, všechny auta budou sjíždět před Jaroměří a pojedou městem ať už na Náchod nebo na Trutnov. Na obchvatu se ještě ani nehráblo… Takze si pomůže zase jenom někdo…

PetrN

máte pravdu jen částečně, auta přes Jaroměř pojedou jen směrem na Náchod, z Hradce na Trutnov pojedou po dálnici až za Jaroměř, kde se napojí na stávající I/37

zdenek52

PetrN – auta přes Jaroměř pojedou jen směrem na Náchod
jenomže, právě směr na Náchod a následně do Polska je nejhorší

PetrN

z aut co jedou z Jaroměře na sever či východ dělá cca 55% směr Náchod a 45% směr Trutnov, takže ten úbytek aut v Jaroměři bude sakra znatelný

Zdeněk

Nebude. Na Náchod směřuje drtivá část kamionů, a zejména kamiony jsou problém. Ani tak ne osobní auta, ale právě kamiony dělají lidem žijícím u frekventovaných silnic jako je průtah Jaroměří a obcí směrem na Náchod (Čáslavky, Dolany, Svinišťany) ze života doslova peklo na Zemi !!!!

Thijs

myslím, že to, že ubudou auta, co dnes dojíždí do Jaroměře (resp. jí tranzitují) po I/37 a to není úplně málo. Určitě Náchod a Polsko Jaroměř zásobuje také hodně, v součtu více, než Trutnov, Dvůr atd., ale je fajn, že prostě část problému zmizí dříve.
Nehledě na poměrně zatížený úsek Jaroměř – HK, resp., přetížený kruhový objezd u Plotiště.

Frantisek

Nezmizí, přesune se. Ty šňůry kamionů měly už dávno přejít na koleje, jenže to by se místo jejich zkapacitnění a propojení nesměla stavět zase jen další silnice.

Thijs

tak snad diskuze byla o vozidlech v Jaroměři a z té po dostavbě dálnice reálně zmizí podstatné část aut, zejména nákladních
že by bylo lepší mít náklad na kolejích, tak o tom asi nikdo nepolemizuje
nakolik to je reálné, nevím, to nechám na povolanějších…

MPE

K tomu zlepseni tam skutecne dojde v tom smyslu, ze cast dopravy jedouci smerem na Trutnov se Jaromeri vyhne zcela(nejsem si zcela jisty temi 45%, ktere tu nekdo v diskusi uvadi, „pocitove“ bych to odhadoval na mene, ale budiz), dalsi obrovskou vyhodou je, ze se konecne prestane misit tranzitni doprava s mistni frekvenci na blbe resenem (protoze malem) kruhaku u obchodniho centra na zacatku Jaromere a tranzitni doprava bude najizdet/vyjizdet az na tom dalsim v poradi. Kazdopadne je velka skoda, ze zaroven nebude dostaven obchvat (idealne Jar. i Nachoda…).Ale to by toho clovek chtel po RSD uz moc: planovat, koordinovat,… Číst vice »

Jarda Š.

Osobních aut jezdí dokonce o něco víc na Trutnov, ale kamionů velká většina na Náchod.

Lektor

Tak původní termín byl podzim 2021, pak se to prodloužilo na červen 2022, a teď se to zase zkrátilo, ale nebude to zadarmo, to je jak u blbejch na dvorečku.

Jarda Š.

To je ale navazující úsek. Tento dodatek je kvůli tomu, aby se oba úseky otevřely zprovoznily společně. a nebyl půl roku stav, kdy bude v souvislé dálnici mezera, která se bude objíždět po stávající I/33.

Jarda Š.

Stejně ovšem je problém, že nebude hotov severní obchvat Jaroměře, takže ve směru na Náchod se bude nadále jezdit přes město a bude z něj odveden pouze směr na Trutnov.

Eduard

Dobře investované peníze. Jen tak dál. A hlavně pak rychle začít stavět další navazující úsek. Nečekat, makat 🙂

Jiří

Tyhle náklady jdou čistě za neschopností ŘSD vysoutěžit obě stavby tak, aby se otevřely zároveň.

Eduard

Tak o tom žádná. Za mě je jen a jen dobře, že se stavba předá před termínem. Což je u nás ve světě liniových staveb nevídaná věc. Na pořadu dne jsou neustále změny termínů a o úplné dálniční síti můžeme zatím jen snít.

Hanzi

Jen je škoda, že ty navazující úseky nejsou připraveny ihned k další výstavbě.

Kalanis

A které? Dvůr Králové nebo Česká Skalice? Protože na Skalici se bude stavět zároveň – mají SP na vedlejší objekty a běží termín na hlavní trasu. Dvůr Králové má po cestě odpor jménem Kocbeře a řeší teprv ÚR.

Eduard

Co se tam prosím děje? Byli jim slíbeny nějaká kompenzační opatření a skutek utek? Předem děkuji za info.

Kalanis

Pokud si vzpomínám, tak Kocbeře jsou NIMBY. Papírově nechtějí trasu skrz „vodní zdroj“, tedy asi kolem Janské studánky. Reálně však jí nechtějí ve svém katastru a okolí. Odmítají kvůli tomu schválit i svůj ÚP.

Adam Hrnčiřík

Super. A pak že to nejde 🙂

Mimo to, psaní číslovek v tweetu pana Mátla je fakt ostuda.

Dalibor

To je dnes móda, neumět češtinu. Ještě tam mohl hodit nějaké ty zkomolené anglikanismy, a byl by úplně „moderní“….

Adam H

Poslouchám rozhovory na Forbesu a jak mluví lidé z mé generace, to je fakt odporné. Zrovna dnes ráno „Musíš mít ten správný mindset a fokusovat se na konkrétní milestone.“

Jaaa

Jen vybrané trubky.

Miky

Nechci být hnidopich, ale nadbytečné čárky češtině taky neprospívají.

Pavel

za mě nemám problém – zrychlíš stavbu = dostaneš přidáno … naopak to taky funguje

ať je jak je, tak podle mne se dá stavět rychleji (myslím přímo výstavba, ne od 1. razítka po kolaudaci), stačí se podívat do zahraničí na Z od našich hranic, na druhou stranu u nás na Ostravsku při dostavbě Prodloužené Rudné (těch cca 440 m) se stavělo v době 6 – 20 h/6 dnů v týdnu a bylo to hotovo za 3 měsíce

Eduard

Ještě by to chtělo zavést i pro všechny úřady, které o těchto stavbách rozhodují. Protože není problém něco postavit, ale získat pro tu stavbu povolení. O termínech ani nemluvě. 10 let a více příprava a max 3 roky stavba.

Jiří Kocurek

Úřední hodiny:
Odboru územního plánování a rozvoje (OÚPR)
Pondělí 8.00 – 17.00
Středa 8.00 – 17.00

Je to tak, jenom dva dny v týdnu.

Frantisek

Když budou mít otevřeno pro veřejnost celý týden, udělají více další práce?

Eduard

Samozřejmě, že pracují. Tedy měli by 🙂 Problém je v tom, že úředník který rozhodoval obrazně řečeno o psí boudě a kozím chlívku najednou má rozhodovat o dálnici. Tak se nedivme, když se pak hodí marod nebo zrovna nespěchá s povolováním dané stavby, protože má přeci mnohem jiné, důležitější práce. Navíc už z podstaty věci úředník neudělá víc než musí. Čest výjimkám.