Stát přesvědčoval občany ke stavbě trati do Mladé Boleslavi. Bez zástupců ministerstva dopravy

Železniční zastávka Všejany. Foto: Pavel Hrdlička / Wikimedia CommonsŽelezniční zastávka Všejany. Foto: Pavel Hrdlička / Wikimedia Commons

Sdružení železničních nákladních dopravců považuje postup kolem projednávání za komunikační Waterloo.

Zpět na článek
99 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomask

Už jenom podle nadpisu: Stát nemusí přesvědčovat občany, občani musí přesvědčovat stát…bohužel.

Richard Fiala

Je tristní jak se zdejší diskuse víc věnuje spílání MD než samotné léta plánované a velmi potřebné „všejanské“ spojce. Komunisté ignorovali soukromé zájmy ve střetu s veřejnými tento režim to obrátil na ruby se známými důsledky v podobě mnohaletých odkladů a prodražování důležitých projektů včetně dopravních staveb celostátního nebo i mezinárodního významu. Po 30 letech by snad bylo načase tuto lžipravicovou dogmatičnost zkorigovat. S tím jak se výstavba a modernizace páteřní dopravní sítě u nás opožďuje nejen za západo, ale i mnoha ostatními evropskými zeměmi se stává v zahušťovaném prostoru stále obtížnější a nákladnější a při sebemenším výpadku (např. trať… Číst vice »

Dopravní odborník

Tak hlavně že máme opravenou Mšenku! O to tu jde především.

Jaaa

Lžipravicové jsou vaše „argumenty“.

Doprava není jedinej legitimní zájem tohoto státu a zdaleka nepřevyšuje základní lidská práva, takže pokud chcete žít v diktatuře, tak to napište rovnou a neobalujte to sladkejma řečičkama.

Richard Fiala

Nechci žít v diktatuře včetně diktatury peněz a zákulisních tahů ale taky ne v zemi kde může restituovaná „selka“ nebo pseudoekologický spolek zvíci dvou členů zdržet stavbu dálnice aj. o 10 a více let!

Jaaa

To ale není chyba selky. Nefunguje státní správa.

Jindra

Hlavně se vyhnout důkladné modernizací tratě z MB na Liberec Poté by nemohla být vyhlášena za národně technickou památku.

medical examiner

Hmm…status technické památky si necháme pro nějakou trať co už nebudeme potřebovat…(třeba Mošnov 😀 )

Radek Janata

Kdejaký šotouš už 20 let ví, že se plánuje Všejanská spojka. Ale starostové jsou najednou hrozně překvapení.

Potulný wechtr

Stejně jako byli státní úředníci Pozemkového fondu, když vydali pozemku pro druhou ranvej v restituci. A pŕes restituenta, se obratem ruky dostaly do rukou Penty a poté do majetku Letiště Praha. Tedy opět státu, ovšem již za pár miliard.
Přitom již asi v roce 1995 vyšla kniha o provozu na Ruzyni, kde byla mapa budoucího rozvoje letiště, včetně druhé paralelní ranveje. Byl to přetisk oficiálního dokumentu.

A balada skončí tím, že druhá ranvej asi nebude a miliardy jsou fuč.

Vlk se nažral, genderově se změnil a dělá mrtvýho brouka a koza schudla a je furt stejně blbá.

Jaaa

Toho úředníka, co to podepsal, bych chtěl potkat.

medical examiner

Nedivil bych se, kdyby archeologové objevili hřbitov, z něho vylezl stařeček, a ptal se na tento projekt…

Honza

Příspěvky zde uvedené na dané téma příliš celý projekt politizují. Při tom podle mě je chyba především v nás všech! Všímám si jak se národ chová při plánování nových skládek odpadu, spaloven odpadu, letiště, elektráren, přehrad a v neposlední řadě VRT. Jsme všichni opojeni možnostmi které demokratická společnost dává. Kecat vždy a do všeho nehledě jestli dané problematice rozumím. Nejlépe založit skupinu občanských odpíračů projektu a navrhovačů změn tras a způsobu provedení. Ve smyslu postavte to u sousedů, u nás ne! Pokud by se takto chovali např. při výstavbě železničních tratí, mostů a tunelů a dálnic v Rakousku nebo Německu… Číst vice »

Jaaaa

Jenže přesně tohle je politika.

Potulný wechtr

Politika to je. To beze sporu. Ovšem bez politiků. Zde názorně vidíme, že našim politikům může být politika ukradená. Stejně jako občané a jejich problémy. Nemyslím si, že by se politici či státní úředníci báli jednat s občany z očí do očí proto, že svěřenému oboru a projednávanému tématu nerozumí. To je neoddiskutovatelný fakt o kterém nás ostatně přesvědčují již léta letoucí, napříč politickým spektrem. Politici a státní úředníci jsou zde proto aby měli koryto, teplé místečko a hlavně klid. Jasně nám dávají najevo, že občané jsou pro ně podřadní a nehodni k tomu aby vyvíjeli jakoukoliv aktivitu, která by… Číst vice »

Jaaa

Ano, ministerstvo dopravy jsou břídilové. Sedí tam už desítky let ti samí lidé a zajímají je jenom jejich prebendy, ne jejich práce.

Zrušit a vystavět znovu s jinými lidmi.

Otakar

To bychom museli udělat kompletní rekonstrukci státu, ale zdá se, že to jinak nepůjde.

medical examiner

To nepůjde.
A aby to bylo poznat, tak se to zrekonstruované ministerstvo bude nazývat Ministerstvo železnic.
A to bude mít sekce:
– výstavby (dříve SŽ)
– údržby infrastruktury (dříve SŽ)
– vozidel
– finanční
– vodní dopravy
– silniční dopravy
– vzdušné dopravy

a ty se budou dělit na patřičné odbory a oddělení.

stanik

Ale pozor s výběrem ! V devadesátých letech podobný případ už jsme zažily. Neuspěšný ministr dopravy a zdravotnictví tehdy skončil uklizený na Šumavě . I tak vypadá politika v ČR.

bkv

Jasně Ministerstvo železnic zabývající se silniční dopravou…

medical examiner

Ano, bude to odpovídat roli silniční dopravy v té době…(náměstkem bude nějaký zasloužilý gumokol)

stanik

Uvidíme,až to vezmou do ruky Piráti. Po klausech a sobotkách včetně nečasů se posun nikam nepohnul a babiš jako spolupracovník ………….. !

121065

Přileji benzín do ohně. Kolik nákladních vlaků by spojkou projelo? Pokud se nebude ŠA řadit v MB, ale v NBK, pak je to čistá 0. To nějak v textu schází.

Pavel

Předpokládám, že všechno, co bude mířit z MB na západ. Praha, Německo…

121065

z MB nic na západ nejezdí. Vše do Děčín.

medical examiner

No jo, ale co když se v Děčíně něco stane?

121065

Tak se nepojede a bude se 10 dní lamentovat jako nyní . Dopravci nepřipraveni a žesnad v těsném sledu.

Potulný wechtr

Vlaky Škoda Auto jdou přes Děčín prakticky DE celé západní Evropy. Pokud tedy bude u Škodovky vybudováno alespoň nějaké seřadiště, tak velmi výrazně odlehčí Nymburku.

Jiří Šrámek

A Děčín je z MB na jih, že jo?

Jaroslav Tyle

Z hlediska železniční infrastruktury vhodné pro nákladní dopravu (sklony do 7 promile, aby vlak utáhla 1 elektrická lokomotiva) nejdříve na jih na hlavní trať Kolín – Děčín a po ní na severozápad.

121065

a v PH Libni se nic řadit nebude

Jaroslav Tyle

Nymburk dnes slouží k odstavování vlaků/souprav před nakládkou nebo vykládkou a to nikoliv pro účely samotné ŠA, ale pro dopravce, kteří dopravují zboží nejen pro ŠA z/do oblasti Mladé Boleslavi, kde zcela chybí odstavné koleje. Kamiony dneska postávají po různých veřejných plochách a nikomu to nevadí, ovšem vlaky (500 až 700 m) pro tentýž účel potřebují dostatek odstavných kolejí. K tomu dnes slouží část seřaďovací stanice Nymburk (kde pak chybí kapacita pro seřaďovací účely). V rámci projektu se má vybudovat nová stanice Mladá Boleslav východ i s potřebnými odstavnými kolejemi a vlaky z/do Mladé Boleslavi do/z Německa pak budou moci… Číst vice »

Oldřich Sládek

….doplním svého kolegu – to je přesně ten důvod, proč jsme do Všejan jeli🙂

Lovosičan

Kolik se nám tu po revoluci vyrojilo uvědomělých a zásadových NIMBYstů, hájících svá domnělá práva…na druhou stranu, kdo z nás nemá zkušenost s některou dívčí NIABYstkou: Já bych si o tebe kolo neopřela, ale s ní taky chodit nebudeš. 😂

Potulný wechtr

Plebs nás nezajímá. Je pod naší úroveň.

Vaše Ministerstvo Dopravy

PS: Pro příště: Chlebíčky jen s kaviárem, Perier a Dom Perignon.
A můžeme se začít bavit, zda se od koryta dostavíme do nějaké
nedůležité prdele.

Dopravní odborník

Twl, to je dílo. Když i parta strejců v tesilu za zenitem, co na Kubici „prosadila“ 70 km/h jednokolejku v elektrice je nejprogresivnější parta modrejch gum ve státě… Tady je fakt něco špatně. (sorry Oldo, ale je to tak)

Oldřich Sládek

Od internetového hrdiny, co se bojí podepsat, tyhle bláboly fakt sedí. (Sorry, „dopravní odborníku“)

Miroslav Zikmund

Spíše by se měl titulovat DOPRAVNÍ ODPORNÍK ….

Dopravní odborník

Vtipné, na vás.
Jen bych si dovolil upozornit, že ti odporníci sedí v Dlážděné a na Nábřeží. Ale obávám se že vám to nevysvětlím.

Dopravní odborník

To byla pochvala…

Oldřich Sládek

Aha. Trochu divná, když jsme to byli my, kdo tu elektrizaci fakticky prosadil…Nicméně to nic nemění na tom, že je to blábol od internetového hrdiny.

Jiří Kocurek

To jsou protiargumenty jak z roku 1820, občas. Achjo.

Jaaa

Lidi jsou furt stejní. Jsou na něco zvyklí a nechtějí změnu. Argumenty se pak hledají účelově.

medical examiner

Do roku 2120 se to snad podaří změnit tím, že bude naše tehdejší železnice na světové úrovni.

Potulný wechtr

Jestli zůstane jako jediná na světě, když ostatní už budou mít teleport,
tak určitě. 🙂

Krysa350

Účast lidí z oboru je v pořádku. Neúčast lidí z ministerstva může být občas ku prospěchu.

noerf

Jenže pokud tam přijede ministr, nebo některý z jeho zástupců, tak to bude vypadat lépe, než když tam přijede Franta Novák že SŽ, byť o tom projektu ví nejvíce a dokáže věcně argumentovat.

Jaaa

Námestek nebo ministr jsou tu především od toho, aby komunikovali projekty a rozhodnutí z té vrcholové úrovně a aby koordinovali aktivity. Nejsou to ani ti, co o tom mají rozhodovat, na to mají celé odbory specialistů (že pane SOSNO), ani ti, co pověřují komunikací s občany nějaké své podřízené podržtašky. Je to jejich osobní odpovědnost. Stavba takovéto trati je především politická věc, vždycky to tak bylo a je to tak dobře. Jsou to aktivity lidí za účelem prospěchu pro lidi a z toho plynoucí újmy pro lidi a přírodu. Lidi = politika. Příroda = věda a fakta. Bohužel v tomto… Číst vice »

rejpal

Hlavně, že má pan ministr dopravy plno řečí o tom, jak je železniční doprava potřebná a je potřeba přesunout nákladní dopravu ze silnic na koleje. A z MD na takto důležité jednání nejsou schopni poslat ani řadového úředníka a nechají to na vedoucím oddělení SŽ a Žesnadu.

medical_examiner

Ačkoliv jeho kroky ukazují pravý opak.
Jeho největší zásluha je v tom, že se do toho tolik neplete, a nenadělá tak víc škod…

Osoba odborně nezpůsobilá

Oni to na ŽESNADu nenechali, ten tam byl z povahy věci. MD se na to zkrátka vykašlalo, ostatně jako na všechno (IV. železniční balíček). Úřednictvu se tam žije dobře, Karel je slušný a korektní, Jan je odložen, tedy do ničeho nevrtá, neb ničemu samostatně nerozumí (což je u něj legitimní, nikdy se dopravě nevěnoval), výsledek je ale tristní.

Ondra K.

Prostě nekecáme a makáme, jak pravil majitel.

MildaIV

Tak zrovna u toho by si ti dost těžko obhajovali.

Osoba odborně nezpůsobilá

Pokud chcete, aby se těchto jednání účastnili ministerští, pak je musíte organizovat v zahraničí, nejlépe pak v SRN. Pak tam dorazí třeba i zástupce Odboru 130. 🙂

Oldřich Sládek

Proč do toho taháte O130? Zrovna s nimi velmi dobře spolupracujeme.

Osoba odborně nezpůsobilá

Nemluvím o vás, vy jste to jednání přece neorganizovali.

Jaaa

Nevím, kterej idiot kdysi vymyslel tohle číselné označování, které je i u SŽ, ale měl by dostat nakopáno.
To je jak v armádě, nejvyšší utajení, VÚ 2215. Co to sakra je O130? A O13?

Miroslav Zikmund

Patologická posedlost rychlostí 200. Naštěstí pro SŽ tam nepřijde nikdo, kdo by požádal o trakční výpočet, na jaké dráze a za jak dlouho dosáhne vlak rychlosti 200, jaká bude energetická potřeba jaký časový rozdíl bude mezi rychlostí 160 a 200 – tedy, zda je ta rychlost provozně reálná a ekonomicky obhajitelná ….
Zejména by tento výpočet měl doložit projektant …

Petr Šimral

Já bych to tak Mirku neviděl. Nikdo pořádně nevíme, co bude za deset let a pokud je to novostavba od základu připravovaná nebo totální rekonstrukce, tak bych se dvoustovky nevzdával.
Kdyby naši předci nebyli nadčasoví, tak postavili tratě na rychlost 30 km/h a za třicet let by se hlavní tratě stavěly znovu…

Jiří Kocurek

Pánové nic protí, ale oni to po těch 30 letech vážně stavěli znova. To když přidělávali druhou kolej a přecházeli na úplně jinou váhovou kategorii. Parní mašiny té doby byly slabé a tak se snažili vyhýbat obloukům. Tunel Slavíč budiž důkazem. A výměna mostu pod Vyšehradem také.
Ostatně i ten v Brně přes Svratku vypadal jinak: https://mbrno.cz/inka–brno-ulice-nadrazni-viadukt.jpg

mezera

Jo, to je „výjimka z doby počátků železnice“. Je to dáno, podle mne, hlavně rychlým technickým vývojem konstrukce a provedení kolejí (pražců a kolejnic) a mostů.

Jak naši předci stavěli s výhledem do budoucnosti je vidět hlavně na tunelech, jejichž průřez se mnohdy neměnil dodnes a mnohé byly vybudovány rovnou i pro dvě koleje (dle tehdejších průjezdných průřezů platných v době stavby). Mnohé tunely jsou využívány i dnes tak jak byly vyrubány při stavbě trati.

Jandera

přesně tak….třeba milenecký a špičácký tunel

Zlámalík

Tak zrovna tenhle most tam pořád stojí, jen má kolem sebe dva další.

MildaIV

Ehm a na kolik že se ty první tratě teda stavěli? 🙂

Miroslav Zikmund

Petře, i přes minusování budu oponovat …. V roce 1992 jsem absolvoval cestu z Hamburku do Berlína přes Büchen traktorovým IC za 4 hodiny … z Berlína do PHA nočním Baltem 373 a ráno do zaměstnání … V nejlepším případě jsme mohli jet 120 … v rámci projektů na modernizaci „koridorů“ mezi starými a novými spolkovými zeměmi se trať zadrátovala, rychlost zvýšila na 160 a později se provedla další modernizace na současnou rychlost 230 … Železničnímu spodku, pokud je udělaný fest a s potřebnými poloměry je snad úplně jedno, na jakou rychlost bude svršek … Jaká je pravděpodobnost, z hlediska… Číst vice »

Petr Šimral

Jenže spodek na 200 musí být pevnější a je rozumné to u novostavby udělat. Nebude se to snad pak bortit jako u Uherska, Poříčan i jinde. A kolejově je to prakticky stejné, jestli na 100 nebo 200.

Jaaa

Staví se snad silnice pevněji než železnice?

Richard Fiala

A tato značně pochybnější naopak plusů!

Alibaba

Co je na hodnotě 200 patologického? Je to hodnota daná legislativou jako maximální pro konvenční trať. Tato trať má být konvenční (osobní + nákladní vlaky) a má za úkol zrychlit dopravu směr M.Boleslav ( a Liberec? v budoucnu). Staví se to nově, tak proč by se to mělo stavět na méně, když začínají v současné době být běžná vozidla na 200?

Leinad

Úsek s nějakou povolenou rychlostí má smysl, pokud se vlak stihne rozjet a rozumnou dobu drží danou rychlost.
Ne šotofotka rychlosrníku, který se nedá využít.

Alibaba

Podle zveřejněných obrázků očekávám tuto rychloset mezi Lysou (mimo) a Bezděčínskou spojkou (mimo) – cca 25 km. Možná jsem optimista především v místech, kde se to trasuje mezi Čachovicema a Nepřevázkou.

Miroslav Zikmund

Legislativa dovoluje 200, ale současně pro 160+ stanoví bezkolizní křížení … proč projektovat krátký úsek na 200 s nutností stavby nadjezdu za desítky milionů, aniž bude patrné, zda z hlediska vlakové dynamiky lze této rychlosti jednak dosáhnout, jednak jak dlouho se touto rychlostí pojede, kolik vlaků touto rychlostí pojede a jaká časová úspora oproti rychlosti „jen“ 160 (bez nadjezdu) bude dosažena … Vlak není monopost F1 nebo motorka MOTO GP se zrychlením / zpomalením v řádu desítek metrů … z 80 na 300 ….. Projektant stavař tyhle výpočty nemusí umět, ale může o ně požádat odborníky na ČVUT, na UJP… Číst vice »

Alibaba

Co se týče přejezdů, tak já bych třeba požadoval povinně mimoúrovňová křížení u novostaveb už nad rychlost 100 -120 km/h. Viz trať HB-Brno. Co se týče 200, očekávám, že se tahle trať bude prodlužovat salámovou metodou směrem do Liberce, takže začít se někde musí. O zrychlení z 80 na 300 tady básníte jen vy. Spojky mezi „první / druhou“ se nikdy na traťovou nedělaly a nedělají, protože nejsou určeny pro pravidelné pojíždění traťovou rychlostí. Jiné to je například, když se z jednokolejky stává dvojkolejka, viz Stéblová. V tuzemsku (Prosenice) jsou dvě výhybky pro jízdu 160 do odbočky, jen se tou… Číst vice »

Richard Fiala

Je otřesné kolik mínusů dostala tato naprosto správná a důležitá poznámka i na této víceméně kvalifikované diskusi!

Petr

Ten mandát, musí uznat i druhá strana, jinak je to minimálně neslušné k druhé straně. 🙁

Martin K.

To jsou gandalfové. Pak se člověk nemůže divit, že jim to lidé torpédují, když jim to ani nestojí za to poslat tam jednoho člověka.

Marcel Štancl

Jestli ani po výpadku trati Děčín – Dresden nikomu nedojde, že spojení Praha – Liberec – Zhořelec – Berlin/Wroclaw je nutný objezd tak fakt mám pochyby o kvalifikacích lidí kteří o tom rozhodují.

mgr.pavel

Sklonové poměry moc nenahrávají tomu, aby v této relaci jezdily nákladní vlaky.

Tedy pokud nechcete invesotvat majlant do samých tunelů..

Marcel Štancl

Proboha to nejsou Tatry ani Alpy!

Vašek

Nejsou, ale kopce tam jsou a jinak než tunely by to přes ně nešlo, pokud teda chcete stavět trať odpovídající parametry 21. století.

mgr.pavel

Ono je jedno, jestli ten tunel vede pod masivem Alp anebo pod Ještědsko-kozákovským hřbetem (jeden z těch co jsou na trase). Nahoru se rychle vlak nevyškrábe tak jako tak, tunel tam být musí tak jako tak.

Jiří Kocurek

Od padesáti metrů více je úplně jedno, jak mocné je nadloží. Až do limitu pevnosti horniny v tlaku. Pak je to opět problém.

Mirek Zv.

Ano, ale možná jen jeden, ve 450 mnm mezi Prosečí pod Ještědem a Pilínkovem, 5 km délka snad není tak nemožná. A od Svijan do Proseče by se to třeba vymyslet dalo i s přijatelnými sklonovými poměry?

Jiří Kocurek

A co to je u Plzně?

Lukáš Chytil

Tak se podívej na nadmořskou výšku Děčína a Liberce a to není jediný kopec na cestě. Doporučuji mapu s vrstevnicemi.

Jirka Z

Trať přes Děčín vede úzkým kaňonem kolem řeky, tam kapacita už zvýšit nejde. A všude jinde jsou kopce. Ta nadmořská výška, kterou je třeba překonat u Liberce je jedna z nejmenších. Navíc je to místo, kde by bylo vhodné postavit tunel a tím ji ještě snížit.

Jirka Z

To by vyřešily dva 3 – 5 km dlouhé tunely mezi Turnovem a Libercem. Podobně dlouhé tunely se plánují i jinde a například tunel pod Krušnými horami by měl být podstatně delší.

mezera

Na tunely se stačí podívat třeba do Rakouska nebo Švýcarska. A hned je jasno jak vyřešit kopečky. A nemyslím jen ty dlouhé tunely.

Na některých tratích se dodělala druhá kolej tak, že jedna vede po úbočí a druhá to řízne tunýlkem = tam kde se druhá nevešla se tato vede tunelem (třeba jen krátkým).

Jandera

u nás brzy v této konstelaci Nelahozeves

Miroslav Zikmund

Jenže ve Švýcarsku není trasování železnice předmětem sporů politických stran (viz modernizovaná trať na letiště), o základnových tunelech se rozhodovalo v celostátním referendu, stavěly se na rychlost 250, ale v praxi se tam jezdí „jen“ 200, protože v díře – podle dostupných informací – byly s 250 u EJ problémy ….
Ve Švýcarsku také nemají na obecních radnicích / kantonálních úřadech „různé Šulce, Borské a podobná individua“ …

Digi

Zase ve švajcu nikoho z ůředníku nenapadne nepřišel na projednávání daného projektu s veřejností…

Lukáš Chytil

A byl by na takové trati zájem jen u nás, nebo i v Polsku a Německu? Stačí se podívat na velký zájem Němců u trati přes Domažlice.

Miloslav

aniž bych zpochybňoval potřebu tratě Praha – Liberec, pro lepší spojení do Německa jsou i jiné varianty, například podél Ohře do Chebu je dvoukolejka, elektrifikovaná – stačí řešit přihraniční úseky

Potulný wechtr

Pro spojení se severním Bavorském dobrý. Na Mnichov už zajížďka. Do Porůří a Antwerp a Rotterdamu nevím, nevím.
Viz vyčerpaná kapacita Norimberk – Würzburg, okolí Frankfurtu a hlavně v údolí Rýna.
Směr Liberec nebo Rumburk do Horka/Niesky (50km od hranic ČR). Odtud už je koridor pro spojení Berlín, Rostock, Hamburg, Bremerhaven hotový.

mezera

Ale většinou je problém za hranicemi u sousedů, což neovlivníme snadno = od nás máme eletrifikováno až k hranicím.

Marcel Štancl

Ta není ale víceúčelová. Liberec řeší jak Německo (Berlin) tak zároveň Polsko (Wroclaw) a to není zanedbatelná výhoda.

medical_examiner

Jasně…budou dělat odklon přes půl světa…

A kvalifikace osazenstva MD je nám některým vyloženě buď k smíchu nebo k pláči – pokud si uvědomíme, že železnice má pro MD význam jediného odboru a nikoliv sekce.

Jaaa

On je hlavně problém v tom, že veřejná doprava je součástí sekce silniční dopravy. Pak už je jasné, proč je na tom VHD v ČR tak špatně a proč se neprojektují přeložky mimo koridory, nové regionální či příměstské tratě. Proč je brněnský SJKD stále sci-fi, zatímco Praha si plánuje druhé metro jakožto NS2.

Jak říkám. Vyházet, celé zrušit a odznova.

Miroslav Zikmund

Opravdu si myslíte, že někdo bude „modernizovat“ klikatou trať ze Žitavy opakovaně překračující státní hranici DE / PL, navíc s úvratí v Žitavě … , mimo jiné přes doslova „absurdní“ polský úsek přes Pojarów, kde ani mocný Berlín není schopen dokopat Varšavu k uvedení trati do „normového“ stavu na „nějakých“ 80 … leda snad – předem v rámci NATO vyloučenou – „anexí“ tohoto území.