LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

Stát na poslední chvíli otočil, dopravcům trakční elektřinu nechce zlevnit. Poslanci ministerstvo přehlasovali

CZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ LokoCZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ Loko

Podobnou úlevu mají dopravci v jiných zemích.

Zpět na článek
151 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pája

Možná tu sníženou daň o korunu zamýšleli původně jako podporu pro pekařskou dodávku s rohlíkama nebo linkový autobus. Jenže MKD se s tím buď sveze, nebo natankuje mimo ČR pravidelně. Elektrická lokomotiva zvedne sběrač – a už přispívá na OZE a možná i na burzu s elektřinou. Chlapi, než zvednete smeták, dobře si to rozmyslete 😀

Ondřej Polanský

„Výbor doporučil všem poslancům schválení pozměňovacího návrhu, pokud by ministerstvo chtělo prosadit odmítnutí návrhu, muselo by odmítnout celý zákon.“ to v tomto případě (bohužel) neplatí. Šlo o projednání zákona na výboru mezi druhým a třetím čtením, kde výbor generuje pouze doporučující (nebo nedoporučující) stanoviska k jednotlivým poslaneckým pozměňovacím návrhům. Toto (ne)doporučení je zpravodajem přečteno těsně před hlasováním ve čtení třetím na plénu sněmovny, ale řídit se jim poslanci nemusí. Mimochodem, podobná situace se odehrála před (skoro) dvěma lety, kdy identický návrh načetl pirátský poslanec Třešňák, v hospodářském výboru získal dokonce úplně stejně těsnou podporu. Jak ale dopadlo hlasování se můžete… Číst vice »

Oldřich Sládek

Ondro, uvidíme, beru to samozřejmě jako dílčí úspěch, ale stejně dík za hlasování . Děkuji všem 9 statečným poslancům, co hlasovali pro jak z řad koalice, tak opozice. Je to mimochodem úžasná sestava. Když to náhodou neprojde pri 3.cteni na Sněmovně, tak to zkusíme holt někdy příště znova (a potřetí) při nějakém vhodném zákoně . Já to nikdy nevzdám😉

Kolejovyrobokop

Cetl jsem dnes hezky clanek na tema : lidstvo pacha ritualni sebevrazdu. Tady to mame v primem prenosu vazeni .

Petr Šimral

Zkuste to více rozvést…

Kolejovyrobokop

Vsichni mluvi o ekologii ale o ekologii tady nejde ( viz clanek) ( viz to co se deje v autoprumyslu) Vsichni mluvi o demokracii ale o demokracii tady nejde ( viz opakovana protipravna rozhodnuti vlady pocas pandemie) Vsichni mluvi o respektovani soukromi ( ale kazdy web servr cilene sleduje aktivitu lidi a tyto informace za prachy prodava dal ) Jedine o co tady jde je lobismus neskutecnych rozmeru, nacpat si kapsy a jit na ruku tem co si to dovedou zaplatit.

Petr

Ono je to celkem jasné, z čeho by stát žil. Podobné je to u elektromobilů, Texas už to pochopil https://www.novinky.cz/auto/clanek/texas-zvazuje-dodatecne-zdaneni-elektromobilu-netankuji-totiz-benzin-40360491

Ondřej

Hamižnost předsedy vlády a jeho posluhovačů nezná mezí.

Apollo17

A nemáte to nějaké popletené? Viz:“Poslanci ministerstvo přehlasovali“. Předseda vlády je „poslanci“, nebo „ministerstvo“. 🙂

Vbb

No to je těžké. Když předseda vlády řekne svým poslancům „Helejte, Alenka má prázdné prasiatko, potrebovali bychom ten zákon shodiť“, tak co ti poslanci asi udělají? A kdo za to pak může?

Apollo17

Ale premierova strana nemá většinu.

Ondřej

Jasně jsem řekl vláda Andreje babiše a jeho posluhovačů. Těch se najde, ať už otevřených či skrytých, v PS celá řáda.

Martin

Me prijde naprosto ujete, aby ekologicka zeleznicni doprava platila dan z obnovitelnych zdroju…

Oldřich Sládek

Ano.

Kolejovyrobokop

ANO ! Je to ABSURDUM !

Staňa

Mně přijde absurdní, že má daň na obnovitelné zdroje platit kdokoliv. Je to největší zlodějina Bursíkových zelených v historii ČR. Nezapomínejme na to.

Digi

Je to tak, zvláště když v prosinci ta a samá vláda schválila pro vybrane skupiny chemických podniků kompenzační bonusy za ty a samé povolenky… achjo, holt jsou tu priority a priority…

medical_examiner

To je tak, když má člověk tu skleněnou nemoc a tak neví…co dělá levá ruka a co ta pravá…

ABC

tu platíte i při nabíjení elektromobilu

Leipaer

Všichni mají pocit, že kamionů na silnicích je pořád moc málo…

XB-1

Berte v potaz, že bez spotřební daně z paliv by nebylo ani na tu „ekologickou“ železnici.

Petr Šimral

Berte v potaz, že když lousknutím prstu vyměníte ropná paliva za elektřinu, tak zaplatíte prakticky totéž za emisní povolenky a za obnovitelné zdroje…

XB-1

Dále beru v potaz, že mi to stále nestačí ani na provoz těch OZE, když se stále musí dorovnávat ze SR. A kolik mi z toho zbývá na důchody a koridory? Mimochodem, rafinérie si emisní povolenky taky musí kupovat.

Petr Šimral

Dále berte v potaz, že chyby solárního baronstva se sice staly, ale dnes je to přesně obráceně, tedy pustá řehole a nadšenectví. Z veřejných zdrojů jde dnes na podporu obnovitelných zdrojů 27 miliard, což je méně, než se vybere na POZE.
Rafinérie si samozřejmě musí kupovat emisní povolenky, ovšem nikoliv na ropu, kterou rafinují, ale na energie, které spotřebují.

XB-1

To je pravda, ale chyba se stala spíš na straně dvořanstva. Je pak otázka, kde ty peníze z POZE ve skutečnosti končí.

Marcel Štancl

Nedělej, že jásáš za dražší elektřinu pro bedny s Uhříněvsi!

Petr Šimral

Tobě nemá Marceli smysl nic vysvětlovat. Sorry, ale nejsi to schopen pochopit.

Oldřich Sládek

Marceli, říkal jsem ti už několikrát, že lepší někdy mlčet, než se donekonečna úplně zbytečně shazovat blbostmi, co kolikrát napíšeš.

Pája

Pokud cokoliv předkládá snad už brzy bývalý zbytečný poslanec, tak se nabízí otázka, zda to po volbách někdo jiný předloží znovu a třeba i prohlasuje.

medical_examiner

Nebo jestli to nový ministr (zatím ještě „dopravy“) dá rovnou odnést do kontejneru…

Pája

Tak tak.

Marana_CZE

Miluju náš evropský přístup. Chceme ekologii, ale pokud bychom měli znevýhodnit kamionovou dopravu, vůči železnici, tak to je najednou špatně protože máme volný trh a ekologie je najednou všem volná. Evropa by se měla rozhodnout co hodlá podpořit, zda-li nákladní železniční dopravu mezinárodní i národní, místo milionů dodávek a kamionu, jezdících v trase kde mnohdy existuje železniční trať… Ale peníze nám jsou přednější než jakákoliv ekologie!

dopravak

Spotřební daň na paliva je plně v kompetenci států. Do toho Evropu netahejte. Daň se snižovala z našeho rozhodnutí, tak by se mohla klidně vrátit nazpátek, což by železničním dopravcům pomohlo úplně stejně.

Marana_CZE

Omluvte mě, myslel jsem to trochu jinak. Jako Evropa o sobě hlásáme jak jsme ekologičtí, ale nejsme schopni znevýhodnit kamionovou dopravu (Unijní zákaz přepravy kamiony na trase delší jak 200 kilometrů, pokud zde vede i železnice, plošné zvýšení mýta ve všech unijních státech na všech silnicích, zvýšení daně z paliva atd…). Samozřejmě myslím takové zákazy s rozumem, pokud máme dlouho cestu, kde se nejde dostat po železnici, tak je kamion jediná volba, ale ve chvíli, kdy nám jezdí dodávky a kamiony na trase Itálie a Česká Republika tak je něco špatně… Ale zase aby zde nebyl opačný extrém například nákladní… Číst vice »

Petr Šimral

Zákazy jsou cesta do pekel, musíte k nim hned doplnit velké řady výjimek. Tudy dle mého názoru cesta nevede.
Navíc zakázky získáme pomalu, protože než ten vlak vyjede, musí mít vše zajištěno od zboží až po kapacitu.
Silnice to nezná, vždy nějak projede.

Leinad

A vážně musí mít kapacitu, jak složitá je byrokracie?
„Sprželi, tou mašinou co mi teď stojí v Malešicích na třetí koleji chci jet do Třebové, dej mi adhoc trasu“ je snad byrokraticky na tři minuty, když trasa není tak stejně po třech minutách má smysl aby bylo připraveno a fira hypnotizoval návěstidlo.

Petr Šimral

Jenze vy tu ad-hoc trasu nedostanete…

XB-1

Takhle brutální zákaz, jako to km omezení, by pouze vedlo ke kolapsu hospodářství, ve výsledku by byla bita i ta železnice. Samozřejmě, emise by pravděpodobně klesly taky výrazně.

medical_examiner

Kdepak…součástí bude jediná výjimka:
Daň z provozování motorových vozidel a mýto neplatí pouze vozidla IZS.

Petr Šimral

A jak by toto pomohlo přesunu nákladní dopravy na železnici. Nemám pocit, že by nákladní železniční doprava byla přímým konkurentem dodávek pod 3,5 tuny…

medical_examiner

Veškerá silniční doprava je konkurentem té železniční.
Bez ohledu jestli osobní nebo nákladní.

Petr Šimral

Ale není. Většinově jde o spolupráci a doplnění přepravních módů. Dodávka šukající po krámech v Praze rozhodně není konkurentem železnici stejně jako třeba městský autobus…

dopravak

Nezlobte se, ale takové zákazy by k ničemu nebyly. Velkou část průmyslu tvoří automotive. Pokud se někde zpozdí dodávka, je potřeba jednat operativně a poslat to co nejrychleji, což prostě železnice neumí. Cesta vede přes podporu železnice, ne přes nějaké zákazy.

Petr Šimral

Pozor. Železnice samozřejmě umí být součástí i velice složitých logistických konceptů a být rozumně přesná. Ale chce to objemy zboží, aby to mohlo jít i ekonomicky…

Pája

Zapomínáte, že kamion vůbec nemusí na území ČR tankovat, ale elektrická lokomotiva platí za elektrickou energii naše ceny vždycky.

Petr Šimral

Což platí i obráceně. Rád bych „natankoval“ v CZ před jízdou do Německa…

Leinad

A to nejde „jenom technicky“ nebo i legislativně? Jak je to s jízdou akumulátorové lokomotivy pod trolejemi, kdyby v DE elektroměr napočítal nulu nebo dokonce záporné hodnoty (rekuperaci).

Petr Šimral

Takove akumulatory neexistuji.

Leinad

Otázka zněla, zda s tím předpisy (DB Netz + SŽ) teoreticky počítají.

medical_examiner

DB Netz možná, ale pro Sebevraždu Železnic je to sci-fi…

Petr Šimral

A proč by toto měly řešit předpisy? Mám – li elektroměr, pak je úplně jedno, jestli mě ze státní hranice tlačí třeba ta baterie, co jí ještě svět neviděl. Něco jiného je to u paušálních plateb. Když si představím, že elektroměr na hnacím vozidle nemám a budu chtít systém „ojebat“, tak to udělám velice jednoduše: ojeb malý –> v soupravě mám dvě činná hnací vozidla. Spotřeba se rozdělí pomocí poměrových čísel, zjednodušeně 1/3 diesel a 2/3 elektrika. ojeb velký: v soupravě jako vedoucí vozidlo mám diesel a jako druhou mám elektriku ke službě pohotovou, tedy vyvíjecí výkon jen pro svůj… Číst vice »

Greta

EU nemáte daní co mluvit, jsou v národní jurisdikci a pochybuji, že se to v dohledné době změní.

Marcel Štancl

Ano takto je to trefné!

pave69

Tak ekologie má přece svou hodnotu a všichni ti, kdo si to uvědomují, musí být připraveni tuto hodnotu také zaplatit. Snaha ji přerozdělovat přes státní rozpočet je jen transfuze z pravé ruky do levé s tím, že se polovina vycébrá (na platy úředníků, politiků a tak)

Valtteri

Tak tady je vidět nádherně, co je priorita. A hlasů fírů u voleb je míň, než hlasů tzv. vybraných skupin. Achjo.

medical_examiner

No…kdyby mě volily všechny moje vybrané skupiny, tak mám 3 miliony voličů… 😀

Greta

Fírové mají málo práce, nebo platí trakční elektřinu ze svého nebo jak jste to myslel?

Petr Šimral

No, když jsem zkoušel, za jak málo nafty se dá odvézt nákladní expres, tak mě pan Jiří Pohl napadl, že už to není možné jinak, než že nosím naftu do práce 🙂

Zlámalík

Tak z toho vás podezřívají všichni už dlouho. Nafta v kýblu a zelené žárovky v tašce 😀

Greta

Zaplaťpánbůh to vypadá, že ten prolobovaný nesmysl z novely zmizí. Není žádný důvod, proč by měli mít dopravci další finanční úlevu na úkor státní kasy nebo ostatních spotřebitelů.

Frantisek

Nejsou náhodou i nějaké úlevy na naftu? Skutečně chceme všechno raději vozit po silnicích nebo letadly (když už jsme odpískali tratě bez napájení jako ‚neefektivní‘)?

Pavel Bláha

Úlevy na naftu jsou leda pro zemědělce. Silniční dopravci zaplatí nejen spotřební daň, ale i daň silniční a mýtné.

medical_examiner

Formálně ano…reálně se mají na co těšit…

Petr Šimral

Nicméně spotřební daň z nafty byla již od roku 2020 snížena o jednu korunu.
U elektřiny nedošlo k žádnému snížení a naopak ke zvýšení růstem cen emisních povolenek. Jemně upozorňuji, že emisní povolenky se emisí z dopravy realizované ropnými palivy netýkají…

dopravak

Asi tak nějak, to snížení daně mi úplně systémové nepřišlo. Pokud by se to vrátilo nazpátek, tak by vám to taky pomohlo, ne?

Petr Šimral

To snížení daně bylo sice nesystémové, ale k tomu bylo právě zrušení POZE pro železniční dopravu ve stejné výši. Jen ta druhá část tak nějak neběží. A až zase někdo vytáhne, jak silnice dodá 93 miliardy Kč, pak jemně upozorňuji, že emisní povolenky z výroby elektřiny 66 miliónů tun emisí jsou za cca 50 miliard Kč (a to jsem započetl, že na 20 miliónů tun emisí jsou emisní povolenky zdarma). Dále je tu POZE, kde zjednodušeně řeknu, že to je cca 50 haléřů na kilowathodinu, tedy na 75 TWh to je dalších 37,5 miliardy. Odhad energie v silniční dopravě převyšuje… Číst vice »

Y.K.

Tak na dráze platí také, poplatky za použití dopravní cesty, poplatky za řízení, rezervaci atp. Motorová trakce také platí spotřební daň, je uvalená na paliva, ne na silnici. Problém elektrické trakce je, že se často účtují paušály a ne spotřeba, nevrací se za rekuperaci a další věci, které lze u pumpy při tankování relativně snadno ovlivnit.

Petr Šimral

A k tomu se i platí ztráty z přenosu energie od vstupních míst na napáječkách ve vedení k lokomotivám. Nejsou vůbec malé, napájecí sítě jsou málo výkonné a nevyhovující.

XB-1

Dobře a kolik z těch poplatků jde do SR, potažmo do SFDI? Že by nic a naopak bylo nutné i na tohle dosypávat peníze?

Petr Šimral

Jak POZE, tak emisní povolenky jsou příjmem státního rozpočtu.
Tuto větu jsem vám vytáhl ze článku, na který bude na konci odkaz: Inkaso spotřebních daní (vč. tzv. energetických daní a odvodu z elektřiny ze slunečního záření) dosáhlo 158,7 mld. Kč, což sice představovalo meziroční pokles o 0,6 mld. Kč, tj. o 0,3 %, avšak na druhou stranu překročení výše dané rozpočtem o 1,3 mld. Kč, tj. o 0,8 %.

https://www.mfcr.cz/cs/aktualne/tiskove-zpravy/2020/pokladni-plneni-sr-37026

Zlámalík

Asi ztrácím kontext, co je satirický příspěvek a co ne 😛

Pája

😀👏

medical_examiner

Prolobovaný nesmysl bude placení autíčkářů…
Tam si ta státní kasa bude vyloženě funět blahem…

Gwann

levné projížďky voličů – důchodců…nad zájem lepšího životního prostředí…

kolomazník, člen anofertu v praxi

Pavel Bláha

Zdaleka největší díl dotovaného jízdného (asi 3/4) je pro studenty do 26 let, nikoli pro důchodce. Ale klidně ať se slevy zruší, jestli je to na programu opozice jsem však zatím nezaznamenal.

medical_examiner

Zrušení by bylo unáhlené…prostě se to vrátí do stavu před jejich zavedením…

Pája

To máte těžký. Jako rodič studenta bych asi dotované studentské jízdné vítal, ale rozpočet není nafukovací. Asi by to doopravdy chtělo začít škrty od hlavy a to doslova. Obávám se, že to nikdy neprojde.

E182-097

Ještě že máme letos ten Evropský rok železnice a každý má plnou hubu o podpoře železniční dopravy, zejména té nákladní. Zatím to však vypadá jako řízený útlum. Zdražování, přebujelá byrokracie, likvidace té části průmyslu která je pro železniční dopravu zásadní, fantasmagorie typu ETCS, omezování kapacity pro nákladní dopravu a plánování výluk bez jakéhokoliv ohledu na nákladní dopravu. A za pár let se můžou všichni divit, škrábat na hlavě a dělat studie, proč se nákladní doprava razantně přesunula na silnice…

Pavel Bláha

Státní postrková služba na železnici nás (daňové poplatníky) má stát přes 240 mil. Kč.

dopravak

Ty postrky jsou ale přece jenom něco jiného. Pokud jde o uzavírky, tak nákladní dopravce zaplatí maximálně pár km nafty navíc. U postrků přes Vysočinu nejde o spotřebu, ale o možnost tou cestou projet. Asi jako by kamion potřeboval kvůli objížďce obstarat tažné auto, které by mu přes objížďku pomohlo. Asi uznáte, že náklady na takové opatření by žádný dopravce nebyl schopen zaplatit.
bez této služby by nákladní doprava v tomto směru úplně zkolabovala. Může se vám to zdát nefér, ale bez toho by ten koridor opravit nešlo.

Petr Šimral

Pokud by někde na silnici nastala situace, že dva roky v kuse nepůjde nějaká silnice rozumně objet s danou technikou, tak věřte tomu, že tam státní pomoc bude taky.

***** Petr

Formou oranžových značek větší oklikou , na konci se smajlíkem „Díky“

mašinka

A platí snad kamiony v zimě silničářům naftu a sůl když nevyjedou kolikrát ani malý kopeček? A že těch výjezdů není málo.

Pája

Tak to by musely platit zdržení i lidem, co kvůli nim čekají v autech a autobusech na kopečku, který kamion blokuje – stačí jeden na dva pruhy.

Zdendik

Ona se už ale prakticky nemá přesunout kam, dálnice začínají připomínat parkoviště kamionů a když někdo přijde s nápadem budovat další dopravní středisko, místní ho nakopnou tam, kde záda ztrácí svou dobrou pověst. A nedávno vyšlo v anketách najevo, že víc jak polovina lidí je pro zákaz vjezdu aut do měst, problém s tím mají jen politici.

medical_examiner

A co na Andělu a na Palackého náměstí? Tam jsou taky proti?…

Frantisek

No, léta už se fakticky pracuje na tom, aby se to jinak než po silnici nevyplatilo (nákladové výhody z rozsahu, rozšiřování versus ubírání kapacity a napojení míst), takže výsledky se již dostavily, a trend nadále spirálou pokračuje. Já se divit nebudu, jen budu čím dál tím rozmrzelejší a protivnější – ono ani na zdraví to zvyšování objemů při udržování podílu méně šetrných způsobů člověku nepřidá.

Kolejovyrobokop

Uz ted je to s kamionama uplne v haji. Na silnicich je ted vic nebezpecno nez pasmu Gaza. Nevite vteriny kdy vas nekdo sejme. O zacpach ani nemluve. Ted je krasne videt jak je politika tohoto statu na urovni zapachajici zumpy!

Frantisek

Bohužel to není jen zde. Západ Evropy je na tom s rozsahem a podílem železnice prakticky ještě hůře. A když jsme se v 90. letech začali přizpůsobovat jejich stavu, namísto abychom si – jak nám radili – koleje šetřili a oni si je obnovili… Dodnes i tam stavějí velké sklady a továrny mimo koleje, a ne vše se vyplatí složitě překládat.

Petr Šimral

My jsme se jim nezačali přizpůsobovat v devadesátých letech. Ono se to přizpůsobilo samo. Silnice nebyla nijak regulována zákony, takže kdo je starší, jistě si vzpomene na Liazky s vlekem od leasingovky BESO. Každý si mohl soupravu pronajmout a pustit se do podnikání. Zde nastala divoká privatizace silniční dopravy, která přinesla okamžitý efekt, tedy výrazný pokles cen a hodně krutý konkurenční boj. Nic takového se u jednotné unitární železnice se silnými odbory nestalo a ta spala spokojeně dále. Ještě bych si vzpomněl, co to bylo za scény, když Viamont odvezl v roce 1997 soukromý uhelný vlak. A u nakládacích stanic… Číst vice »

Pája

Každá mince má dvě strany. Na tu LIAZku měl papíry kdekdo, na vlek si dodělal a celkem brzo s tím nejen uživil rodinu, ale i zaplatil barák a dovolenou. Podnikat v železničním prostředí vyžadovalo jiné znalosti, větší peníze a trpělivost. Nikoho neobhajuju, jen lidsky chápu, proč tehdy hodně mých kolegů opustilo koleje a šli na silnici.

Petr Šimral

Podnikat na železnici do roku 1995 úředně vůbec nešlo. A start podnikání na železnici, kde je to o velkých prvotních investicích, logicky nenastartuje za týden.
A vojenský řidičák měla polovina republiky a manželku účetní taktéž.

ABC

Zvykejte si, to bude jenom začátek. Green Deal nebude pro chudý.

Frantisek

No ty „zelený“ kolony těžkých aut určitě ne.

medical_examiner

Platit při jízdě Felicií po dálnici nebo po 1.třídě 4 Kč/km opravdu pro chudý nebude…
Takže ti radši příště pojedou vlakem…

Pája

Pokud pojede…

Kalanis

Bude bojová Felicie. Test s Fábií byl úspěšný.

Tomáš Záruba

To jsou ty výhody ministerské personální unie v praxi. 😀

Pavel Bláha

Jelikož na provoz elektromobilu nebo na provoz tepelného čerpadla stát uživatelům poplatky OZE nedotuje, není žádný důvod takto zvýhodňovat určitou skupinu podnikatelů v železniční dopravě. Jednak by to bylo zcela nesystémové a snad i na arbitráž.

Oldřich Sládek

Zapomínáte, že není samostatný trh kamionové dopravy, samostatný trh železniční dopravy, samostatný trh ponorek… Je jen jediný, drsný, dopravní trh a na něm rozhodně nepanuji stejné podmínky pro každý mod dopravy. V roce 2020 podporováná kamionová doprava vzrostla o 45%, Železniční klesla o 8%. Všechno kvůli rostoucí ceně emisních povolenek a kvuli POZE. K tomu dramatický nárůst silové elektriny. Nic takového na silnici neexistuje.

Pavel Bláha

Není pravda, že „nic takového na silnici neexistuje“, viz jiný článek o rozšiřování mýtného, růst cen paliv dopravcům stát nedotuje, ani nedotuje zvýšené náklady při uzavírkách (na rozdíl od státních dotací formou postrková služby na železnici).

Zlámalík

Postrky jsou jen náhradou za zavřenou trasu, která nemá srovnatelnou objížďku, nic víc.

Frantisek

Jako že když se někudy nedá projet a pro objížďku není kapacita nebo dokonce ani trať, že to někdo nahrazuje? Postrk jo, ale tam jde i o nutnost dalších strojů a lidí, ty kusy vlaků by nebylo kde odstavovat atp. A taky asi dalo práci to protlačit. Kamionům se zase stavějí rozlehlé odpočívky, zatímco odstavné koleje jsou houfně rušeny.

Pavel Bláha

Zvýšené náklady způsobené uzavírkami silničním dopravcům stát nedotuje, kdežto za železniční postrky stát zaplatí přes 240 mil. Kč.

Pája

Jenže ostatní uzávěry tratí dotovaný pokud mám správné informace nejsou – když tak mne opravte.

Leipaer

Pavle, to už je paranoia. Kamion se spícím strejdou za volantem není vlak s 1500 tunami tranzitního nákladu. Pokud stát zavře jediný průjezdný koridor, tak je povinen zajistit náhradní trasu, kterou ten vlak dokáže projet. Přes hory to nedokáže. Je to analogické opatření tomu, když se při rekonstrukci silnice dočasně vyasfaltuje objížďka po poli, která se po dokončení rekonstrukce zase rozebere. Náklady za postrky jsou v poměru k množství odvezeného nákladu pořád příznivější, než náklady za objížďky pro spící strejdy v kamionech.

karl vB.

A něco dalšího, než státní postrky byste tam neměl?

dopravak

Zdroje by byly. Třeba ta koruna spotřební daně na naftu, o kterou se snižovala daň vloni. Tomu se asi říká podpora ekologické dopravy.

Pavel Bláha

Šlo by o selektivní zvýhodnění konkrétního druhu podnikání, tj. narušení hospodářské soutěže, žaloba.

dopravak

Jako máte pravdu v tom, že by stát neměl odpouštět poplatky za OZE jedné skupině podnikatelů. Pak ale trochu nechápu smysl snižování spotřební daně na naftu, když chce stát podporovat železnici. I kdyby se elektřina nechala tak jak je, tak by železnici pomohlo, kdyby se spotřební daň na naftu vrátila na původní úroveň.

Pavel Bláha

Jako důvod snížení daně byla snad uváděna motivace k tankování v ČR místo v zahraničí, což by jinak způsobilo větší výpadek daňových výnosů nežli snížení daně. Benzínu se to netýkalo, u toho tankování v zahraničí zřejmě nehrozí ve významné míře.

Petr Šimral

To máte pravdu. Nicméně kamióny mají nádrže velké a nosné země dálkových kamiónů mají větší rozdíl v ceně nafty než jedna koruna…

Milan

Právě naopak, na elektřinu spotřebovanou k dopravě by měla být stejná spotřební daň jako u pohonných hmot v dopravě silniční.

Jiří Kocurek

Jenže i na silnici se to liší, není stejná pro benzín jako pro naftu.

Petr Šimral

To by mohlo znít reálně za podmínky, že každý potenciální vlak bude připuštěn na železniční síť za ostatních podmínek stejných jako pro silnici 🙂
Upozorňuji, že dnes je zcela běžné, že je požadavek na trasu vlaku odmítnut, protože pro něj není kapacita.

XB-1

Tak naštěstí tu máme institut přetížené infrastruktury 🙂

Petr Šimral

A vy máte pocit, že se ho někdo odváží použít? Zatím to na to nevypadá…

Petr Šimral

Mimo jiné – tento institut nic neřeší. Projednání staveb je klidně 10 let a do té doby pouze omezí požadavky dopraců (pravda, všem stejně) a ad-hocy samozřejmě zakazuje jako první…

J.K.

Nechápu lpění na slevách, když se zároveň zvyšují důchody / snižují daně… Když teda nejsou peníze…

Jakub P

Je nezajímá, co bude za pár let se zemí. Je zajímá jen a pouze, aby je v říjnu ještě někdo volil…

Tom

Přesně tak. Předvolební kampaň. Ať to stojí, co to stojí.

Pavel Bláha

Jsem také pro omezení či zrušení slev, uvidíme po volbách. Ale železniční dopravci budou kvůli dalšímu výpadku tržeb fňukat ještě víc, viz nasekaná ztráta 4 mld. ČD i při 75% státní dotaci jízdného.

Petr Šimral

Ta sleva studentská a důchodcovská není ale 75%. Již před zavedením té poslední slevy důchodci a studenti slevy měli.

Vladimír

Zlevnění trakční elektřiny volební hlasy nepřinese, odebrání dotací jízdného by mohlo volební hlasy přelít někam jinam.

Filias

Andrejko má „svoje“ důchodce a těm musí přidávat na důchody a dodávat další a další slevičky. A tak pak ani přes šílený schodek rozpočtu nejsou na nic peníze, na trakční elektřinu na výzkum, do nemocnic….

Iva D.

Tomu se říká závist. Ona ta sleva opravdu ty prázdné vlaky alespoň trochu naplnila. Jinak vy třeba rodiny s dětmi jely autem. To je prostě holý fakt. Pokud tedy chcete opravdu šetřit, zrušte slevy, ale rovnou zrušte vlaky, protože tím se ušetří nejvíce.

Ondřej

Kdyby se cestujícím za cestu platilo, byly by vlaky ještě plnější. To by se pak mohly přidat spoje i na lokálkách.

Petr Šimral

Běžte do Mochova a nabídněte cestujícím, že za jízdu z Čelakovic do Mochova dáte cestujícímu korunu. Kolik jich tam bude, když tam jsou dnes tři na vlak?

Kubrt

Ne. Rodiny s dětmi se skutečně při plánování výletu nerozhodují podle pár korun ušetřených na dětské jízdence.

F. K.

Kolik máte dětí?

Kubrt

2

Milan

Je-li to ekonomicky neefektivní je to na zrušení.

Jiří Kocurek

Například těžba uhlí v Ratíškovicích nebo v Rosickém revíru.

Pája

Ratíškovice, no jo. Krásná příroda, drezíny, vzpomínky na dědovo vyprávění o životě a práci pro Baťu, babiččino o tom, jak se za války schovali do šachty … jsem se nějak zasnil

Gwann

dárek důchodcům před vánoci 15 mld levnější jízdné 6 mld /rok nadzakonna valorizace 2020 tuším 15 mld /rok nadzákonná valorizace 2021 tuším 12 mld / rok. celkově tedy 33 mld / rok + mimořádných 15 mld. všechny jsme si pujcily. ano. mne bureš přidal snížením daní taky dost. ale já to nechtěl…rozhodně ne za cenu šíleného schodku to není závist, ale obává z prozrani budoucnosti. toto nejsou kosmetické schodky, ale cesta do řecka. a pak se důchody sníží o 20% stejně jako platy veřejné sféry, zruší se polovina ZDO, nucené se prodá CEZ a tak podobně. vždyť bureš rozhazi aktuálně… Číst vice »

Tomáš

Státní dluh česka se sice zdá vysoký, ale v porovnání se zbytkem Evropy je jeden z nejnižších. Nejsme na tom zase tak špatně. Klidně by mohl být schodek státního rozpočtu 0, ale nic dobrého by to nepřineslo. Mohli by jsme zapomenout na naprosto jakékoliv opravy a stavby silnic, dálnic, železnic a především aktuálně podpory podnikatelů v době pandemie, bez které by jich tu polovina nebyla, s čímž by souvisela obrovská nezaměstnanost, ale ty lidi by nebylo již ani kde zaměstnat a podporu v nezaměstnanosti by taky nedostali, protože jsme se rozhodli pro schodek rozpočtu na 0

Pavel

Už mluvíš jak nicmeumim Shillerova. Podpora podnikatelů byla asi 60 miliard a dluh asi bilion. Ne na business všechny podpory zamítla, tak jsem to Zavrel a mám klid

Petr Šimral

Kolik, že měly děti slevy dříve? Do šesti? let zdarma a dále 50%?
Máte pocit, že když najednou mají 75%, že to nějakou výletní rodinu okamžitě přinutí zapomenout na auto a ihned jezdit vlakem na výlety?

Miroslav Zikmund

Peněz je dost, jen se s nimi špatně hospodaří …. osobám s nárokem na slevu na jízdném se daně nesnižují … Například by mělo být zrušeno osvobození od daně silniční u vozidel „nepodnikatelů“, rázem by do SFDI přiteklo ročně cca 20 miliard, takže každý kraj by mohl dostat ročně paušál 1 miliardu a pak – podle silniční náročnost = horské oblasti nějaké bonusy …. Transformací daně silniční do „poplatku za použití dopravní cesty“ = analogie „poplatku za použití železniční dopravní cesty“ by se poplatek vztahoval i na zahraniční vozidla – jak osobní, tak nákladní – a do SFDI by tekly… Číst vice »

Pavel Bláha

Zamyslete se, jaké jsou příjmy státu ze silničního provozu a jaké jsou výdaje do nepostradatelných silnic. Totéž si pak srovnejte u železničního provozu a infrastruktury.

Petr Šimral

Koukněte se nahoru v diskuzi. Speciálně pro Vás jsem to sepsal…

medical_examiner

20 miliard říkáte?
Povídejte, jsem jedno ucho…

Alexandr Mikulka

A co takhle zrušit osvobození režimky od daně?

Jaaaa

Za režijku se ale daň platí, soudruhu. 😛

Petr Šimral

A kolik, že stojí ta režijka, z jejíž výše se platí ta daň???

Pája

Ono to není jen tak. Zdražují potraviny, energie, bydlení, léky a tak má po zvýšení někdo i méně, než před rokem nebo dvěma.

Pavel Bláha

Po volbách se třeba dočkáme i zrušení či omezení slev, tj. další úbytek cestujících, vyšší ztráta dopravců a pravděpodobně opět dosyp z veřejných peněz, ať přímo či nepřímo.

Tomáš

Já naopak bych navrhl rozšířit slevy v dopravě ve výši 75% na všechny skupiny obyvatel. To by vedlo k masivnímu přesunu cestujících do veřejné dopravy a k té ekologické dopravě o které všichni dnes tak sní.

Petr Šimral

Mohu vás uklidnit. Nevedlo. Spolehlivě to zabijí nedostatečné možnosti parkování v místech rozumného soustředění již relativně rychlé veřejné hromadné dopravy, tedy spěšné autobusy (v místech, kde nejsou hodinové kolony), vlak na hlavních tratích, metro.

Jaaaa

Tak. Tu infrastrukturu je jaksi potřeba nejdřív postavit…

Petr Šimral

To samozřejmě. Za deset až patnáct let vyřešíme dnešní problémy. SUPER 🙁