Dopravci Infrastruktura Železnice Železniční průmysl

Na dopravu půjde z nového evropského nástroje méně peněz, než Havlíčkova ministerstva plánovala

Výroba nových jednotek RegioPanter pro České dráhy. Pramen: České dráhy
Výroba nových jednotek RegioPanter pro České dráhy. Pramen: České dráhy
Zcela padly plány financovat nákup nových vlaků z evropských peněz.

Tuzemská doprava získá z nového opatření Evropské unie Recovery and Resilience Facility (RRF) méně peněz, než ještě před pár měsíci ministerstvo dopravy slibovalo. Oproti původním plánům nebude z těchto peněz vůbec financován nákup nových vlaků, stejně tak by mělo jít méně peněz i do dopravní infrastruktury.

Deníku Zdopravy.cz to potvrdilo jak ministerstvo dopravy, tak ministerstvo průmyslu a obchodu. Jde o peníze z programu, který Evropská unie vytvořila jako nástroj na „podporu oživení a odolnosti“ kvůli pandemii koronaviru.

Museli jsme udělat výrazné škrty v některých oblastech, mezi které patří také doprava, přičemž došlo i k vyřazení kolejových vozidel,“ uvedl potvrdil Adam Pápai z ministerstva průmyslu a obchodu. Na nákupy nových vlaků měly jít řádově miliardy korun. Umožnily by dopravcům výrazně urychlit modernizaci kolejových vozidel.

Ministerstvo průmyslu a obchodu finalizuje přípravu takzvaného Národního plánu obnovy. Počítá s celkem 170 miliardami korun do různých oborů ekonomiky. Ten pak bude schvalovat ještě Evropská komise.

„Během příštího týdne by mělo být jasno o celkové výši alokace pro dopravu. Z avizované alokace došlo ke krácení v řádech jednotek miliard korun,“ potvrdil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Z Národního plánu obnovy jiné země počítají s nákupy kolejových vozidel, velký program na nákup nových vlaků s dotací chystají například v Polsku.

Fiktivní rekordní rozpočet

Ještě na konci února ministr dopravy Karel Havlíček tvrdil, že do dopravy má jít celkem 36 miliard korun. O žádných škrtech v řádu miliard korun se vůbec nezmínil. Ministerstvo muselo i upravit plány, na co peníze použít půjdou, jedná se například i o stavbu tramvajových tratí nebo vlakový zabezpečovač ETCS. „Do dopravy chceme z RRF celkem 36 miliard. Drtivá většina by měla jít do chytrých železnic. U silnic a dálnic příliš úspěšní nebudeme,“ řekl při prezentaci letošního rozpočtu SFDI Havlíček. Rozpočet přitom počítá s tím, že se z nového opatření budou financovat například obchvaty.

Jen v letošním rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury je plánováno 15 miliard korun jako příjem z RRF. Reálně tak hrozí, že část těchto peněz použít na dopravní stavby vůbec nepůjde. Na to deník Zdopravy.cz upozornil už loni na podzim, že se ministerstvo chlubí rekordním rozpočtem dopravy, který přitom není vůbec krytý. Reálně tak hrozí další zvýšení schodku státního rozpočtu.

180 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bohumila

nj ale co bodo včuléky ty brnenštý radní dělat ?? šak slubovali toliko novych vlakosóprav akolik lidi povyhazujou do šrotu a že dyš nebudó platyt toliko manšaftu že bodeme jezdyt skoro za darmiko ..

Daniel

Jsem mladý a úvěr RRF se mě bude týkat asi tak zhruba celý můj život, alespoň ta část, kde se splácí. Mám však obavu, že benefity mě při schopnostech naší vlády úplně minou.

medvěd

Peníze byly …odkloněny …na zelený nesmysl. O kolik se zvýší příspěvky na Brussel ? +20%

martin sv

coze, nejsou vlaky taky zelené? evidentně to máte popletené

Dušan

Seznam akcí, které původně měly být spolufinancovány z RRF – viz níže: 1) Stavby OPD a) GSM-R Votice – České Budějovice b) GSM-R Chomutov – Cheb c) Elektrizace trati vč. PEÚ Brno – Zastávka u Brna, 1.etapa d) GSM-R Ústí n.L. – Chomutov e) DOZ Praha Uhříněves – Praha hl.n – Praha Vysočany f) Zvýšení trakčního výkonu TNS Rostoklaty g) Modernizace trati Sudoměřice – Votice h) Modernizace trati Veselí n.L.- Tábor – II.část, úsek Veselí n.L.- Doubí u Tábora, 2.etapa Soběslav – Doubí i) Rekonstrukce žst. Bohosudov j) Revitalizace a elektrizace trati Oldřichov u Duchcova – Litvínov k) Rekonstrukce traťového… Číst vice »

Tomáš Záruba

Doufal bych, že snad aspoň elektrizace (včetně konverze) by do účelu programu „zapadat“ mohla, ne? To ETCS, to je myšleno do tratí, nebo (také) do vozidel?

Vlastimil Kocurek

konverze čeho ??

Roman

To jsou traťové části ETCS.

pkajetan

„Chytrá železnice“, tohle už fakt neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!

Jiří Kocurek

Nebojte, na Turingovy testy to jít nemusí. Ikdyž teda strkat označený „chytrý“ naprosto všude (snad i ke špagetám) se mi taky nepozdává.

Jimbo Jones

Tak ono to „smart“ znamená spíš „inteligentní“, ale to je na většinu národa moc inteligentní :).

mezera

Také se rozmohlo používání spojení hrozně dobrý.
Buď je něco hrozné nebo dobré. Spojením vzniklo něco co nedává smysl, mělo by se používat hodně dobrý.

rumcajs

Ta EU je beznadějná. Tam si dobře pohlídají, aby peníze z RRF šly pouze na „ty správné investice“ a do „těch nejpotřebnějších zemí“

Jiří Kocurek

Jako například do Polska. Ale jo, hlavní je to hodit na EU, našš vláda je bezchybná.

Jan

Vynikající práce ministerstev i pana Havlíčka. Díky Bohu, že máme po letech na ministerstvu dopravy a hospodářství tak schopného člověka.

pkajetan

myslíme toho superborce, co jel vlakem když mu byli 3 roky???

Vlastimil Kocurek

Doufám, že to myslíte ironicky. Ani jeden ministr dopravy nebyl kompetentní. Vždycky to byl spíše „zbytkový“ resort.

Greta

Díky Bohu za to. Lít dotace do nových vozidel je systémový nesmysl a pokud nejde o hnací vozidla s inovativním pohonem, neměly by se podporovat vůbec. Do infrastruktury jde peněz dost, víc než se dá smysluplné prostavet. A RRF my jít na jiné priority, dekarbonizace zdravotnictví, školství.

Jiří Kocurek

A jak si tu dekarbonizaci školství představujete?

Greta

Chybí tam čárka 😂😆nicméně energetická efektivita veřejných budov taky ještě spolkne pár desítek miliard.

Lektor

Vyhazet všechny tužky, včetně náplní do pentilek.

Greta

Jak pomůže vyhazeni tužek k rekonstrukci nemocnic, škol, věznic…?

Zlámalík

Nežereš maso, nepoznáš vtip. Nepoužíváním tužky přece snížím svoji uhlíkovou stopu.

Dušan

To RRF klade zásadní důraz na tzv. absorbční kapacitu, která je v případě nových vozidle v ČR bohužel aktuálně nulová, proto se MD ČR, potažmo stát rozhodl, nová vozidla pro jistotu vůbec nepodporovat. BTW: Dost z toho si dělá ČR, potažmo dopravci sami, protože jejich doložené kalkulace CBA ohledně zvýšení počtu cestujících v důsledku nákupu nových vozidel, se ukázaly v některých konkrétních případech jako totálně vylhané – viz podprogram č. 127 652 (OPD1) – citace: Předpoklad ČD o nárůstu počtu cestujících na lince R13, o něž se opíralo zdůvodnění ekonomické efektivnosti Projektu R13, nebyl do května 2017 naplněn. Pokud by… Číst vice »

jura

A dekarbonizace cloveka, co? To zas bude gulagu a koncentraku. Stovek milionu zbidacenych, desitky milionu mrtvych. Socialismus.

Y.K.

Tenhle „opilecký“ či gamblerský způsob utrácení peněz je značně frustrující. Žádná vize, žádný plán postavený na vlastní (v národním měřítku) rozpočtové odpovědnosti a vizi kam to posunout. EU přislíbila dotaci, hurá můžeme utrácet a slibovat a to ještě ani neznáme podmínky.

pkajetan

naprosto trefně zhodnocené!

Willy

V češtině se lze dočíst o jednotlivých bodech programu Recovery and Resilience Facility níže. Podle mě by tam pro železnici prošla snad jen elektrifikace, primárně to však zřejmě cílí na „dekarbonizaci“ energetiky, automatizaci průmyslu, elektromobilitu atp. https://www.consilium.europa.eu/cs/policies/eu-recovery-plan/

Jaaa

Takže elektrifikace tratí a nákup elektrických vlaků je nebo není elektromobilita?

martin sv

je

Iveta

Smazáno pro množství vulgarit a pravopisných chyb.

pkajetan

bomba! Like! 🙂

Jaaaa

Heh, Polsko bude nakupovat nové vlaky po tisících a podle českého úředníka „to nejde“.

Ti zas hledají v prvé řadě díru, kterou by si ty prachy ulili.

Tenhle stát nefunguje.

Luboš

Nejvyšší čas zrušit drahé šukafony. V době krize si opravdu nemůžeme dovolit provozovat takovéto šroty, které jezdí někde přes pole a vezou pod 20 cestujících

Pajoš

Jak souvisí covidová krize, jejíž hlavním projevem je ohrožení zdraví obyvatel s provozem 810?

Šejdr

Mezi trvalé následky covidu prý patří i narušení mentálních schopností. Tady máte příklad, kdy se to projevuje nezvladatelnou nenávistí proti starším silničním a kolejovým vozidlům. 😀

Luboš

Ekonomicky. Je menší přísun peněz tudíž logicky bude méně peněz na dopravu

Pajoš

V tuto chvíli určitě ano. Menší ekonomická aktivita, méně cestování, zkrácené pracovní úvazky atd … to ale není stav, který bude pokračovat po covidové krizi.

Lektor

Jde ale o to, kolik let bude trvat covidova krize, jestli už třeba jen tři roky nebo pět, deset. Je jasné že za chvíli se už nebudou chtít dotovat určité segmenty, u kterých nebude jistota zda se ještě někdy obnoví např. veřejná doprava nebo pohostinství.

Pajoš

Poku se budeme bavit o 3, 5, nebo 10 letech tak se musí změnit život jako celek a s ním i veřejná doprava.
Pokud se ale bavíme o tom, že se postupně vracíme k „normálu“ nemá cenu házet flintu do žita.

Lektor

Já vím, příštích čtrnáct dní rozhodne.

Karl vB.

Nebojte, letošní 2. vlnu opět slavnostně uzavře vybraná společnost rautem na Karlově mostě. Do 3 měsíců od této exhibice zaklepe na dveře Corona s 3. vlnou bohaté nabídky nových mutací. Pokud bude očkovací politika EU tak impotentní, jako doposud, tak si „Soubor opatření 2020/21“ pro velký úspěch zopakujeme také ještě jednou.

Modré zábradlí

Lidé na Karlově mostě uvěřili vládě, že už to máme za sebou. Za co je kritizujete?

pohledem realisty

Takže podle této vaší ekonomické teorie je ovšem naopak třeba provoz „šukafonů“ co nejvíce rozšířit a pokud možno i na jiných než lokálních tratích nahradit to, co tam do teď jezdilo – protože právě ty jsou totiž tím nejekonomičtějším, co současná česká železnice provozuje !!!

Jerry

Smazáno pro vulgární slova.

Lektor

Tak jejich následovníci v tom budou muset pokračovat nebo zastavit investice, protože si určitě nedovolí sáhnout na druhou polovinu výdajů ( zdravotnictví, důchody, školství…)

Šejdr

To bude záležet na ekonomické situaci a na atmosféře na společnosti. Pokud půjde ekonomika dolů, platy budou stagnovat a inflace poroste, tak poroste také nespokojenost lidí, kteří budou mít nízké mzdy, budou z nich platit vysoké daně a budou sledovat, jak ty daně jdou lidem, kteří se v systému jenom vezou a vláda jim platí víc a víc, aby si je koupila i pro příští volby.
A pak může přijít doba politiků, kteří budou mít odvahu tvrdě škrtat nikoli v investicích, ale v mandatorních výdajích.

Jerry

Investice v rozumné míře ..ale tolik peněz co tady projebalo ano ,to není normální.. takový tunel svět neviděl

pkajetan

Myslíte v poutech a do kriminálu? Mám informace, že se něco blíží – a nejen na ně..

nedulezite

DNFTT

Chronosphere

Zrušením šukafonů zachráníš svět,tedy aspoň republiku.

Jirka

RRF, aneb úvěr, který si EU půjčí a budou ho splácet ještě naši děti. EU přesně nedefinovala, na co se dají peníze použít. Použila fráze jako „Rozvoj čisté mobility“ nebo „Snižování spotřeby energie“. Ministr si to vyložil po svém, on nemohl vědět co EU přesně myslí, jenže pak EU dospecifikovala na co dá peníze a na co ne. EU všechny projekty musí schválit. Nyní je z toho výpadek v rozpočtu. Buď se zvýší schodek nebo se některé stavby stavět nebudou (některé se nebudou stavět i tak, protože nejsou připravené – třeba D0 Běchovice – D1). Takže to vypadá, že peníze… Číst vice »

Laik

„Ministr nemohl vědět“ – mohl se zeptat nebo využít svého práva mlčet a počkat až bude vědět. Aparát na to má snad dost velký.

SaulGoodman

Mohl no, na druhou stranu co se tak hrozného stalo tím, že něco předpokládal, a pak teda ten předpoklad upravil? Nereálné to úplně nebylo, Polsko z toho třeba ty vlaky financuje. Spíš by mě zajímalo, proč u nás to nejde.

Y.K.

No já nevím, předpokládat můžete, že bude mít ve všední den otevřeno obchod, nebo že tam bude to co tam obvykle je a podobné vyvoditelné jevy, ale u finančních nástrojů musíte vědět do puntíku přesně jak fungují.

Nevím jak by se tvářil berňák na daňové přiznání vyplněné podle předpokladů… Buď víte a nebo nevíte a musíte si to zjistit. Finanční úřad omluvy nepřijímá.

Greta

Ministr se mohl zeptat na každé z řad ministrů, kam pravidelně 6krat ročně jezdí nebo se online připojí. Když se neumí zeptat, nemá být ministrem.

Chronosphere

Vážně o tom rozhoduje mecheche ministrů?😀 To by se ptal těch pravých.
Máte o fungování Brusele hodně zkreslené představy.

Lukas

Je čas zrušit, lépe řečeno snížit, nesmyslné slevy důchodcům a mládeži. To je černá díra v řádu miliard.

Luboš

Je hlavně čas zrušit všechny spoje kde jezdí šukafony

Pajoš

Komu by prospělo kdyby se v MS kraji zrušilo vlakové spojení Studénka – Štramberk – Veřovice, Opava – Krnov – Bruntál – Rýmařov, Suchdol n O – Budišov n B … ?

Luboš

tam by se nasadily žraloci nebo by to převzala třeba Ariva

Jerry

Tak Studénka – Veřovice.. asi rs1 Stadlera . Budišov tam se hodí ta 811 a stačí to.krnov – Bruntál- Opava žralok.. posléze zadratovat.bilovec , Fulnek stačí 810 . Jičín jezdí regionky…. Tam došlo k reko trati .. je to celkem v cajku těch 12 minut jízdy doby

vagonář

Zadrátovat Bílovec je ekonomický nesmysl.

Jerry

Nee myslím Opava – Krnov.. je tam tečka

vagonář

sorry, nepochopil jsem, dík.

vagonář

Studénka -Bílovec, Suchdol nad Odrou -Fulnek, Nový Jičín atd.

vagonář

Místo mínusů bych uvítal věcnou odpověď, děkuji.

xyz

Do Bílovce ani Nového Jičína již šukafony nejezdí.

vagonář

A regionova je co?

xyz

Regionova je Regionovou. Ne šukafonem.

Pajoš

Kolik se na těch slevách ročně zaplatí? Tuším 6 miliard. Důchodců nad 65 let bude tak 2 miliony, takže na jednoho to vychází 250Kč měsíčně. To není zrovna balík, když si na druhou stranu rovnice položím, že zaměstnanci si polepšili úpravou daní z příjmu FO průměrně tak o 1500 – 2000 …

navratp

Je to 6 miliard. 120 osobnich vozu. Každý rok. Nebo špatně počítám.

Pajoš

Proč by ty vozy měly být financovány zrovna z peněz které jsou určeny pro skupiny obyvatel s podprůměrnými příjmy?
Proč pracující lidé dostanou „dárek“ v podobě bezpracného zvýšení příjmu a např. důchodci si mají najednou pohoršit tím, že přijdou o slevu na dopravu? Není to trochu nespravedlivé?

xyz

„Proč by ty vozy měly být financovány zrovna z peněz které jsou určeny pro skupiny obyvatel s podprůměrnými příjmy?“ Nemáte pravdu. Jsou určeny pro osoby 65+, což není totéž (např. jich můžou využít i takoví „podprůměrně příjmoví“ jako Miloš Zeman, Andrej Babiš atd.). „Proč pracující lidé dostanou „dárek“ v podobě bezpracného zvýšení příjmu a např. důchodci si mají najednou pohoršit tím, že přijdou o slevu na dopravu?“ Další falešné dilema. Ti pracující i po tom snížení daní nadále daně ze své práce odvádějí (resp. dělá to za ně jejich zaměstnavatel). „Pohoršit“ = navrátit se do stavu platného odedávna až do… Číst vice »

Pajoš

Převádíte podstatu věci na slovíčkaření.
Průměrný důchod je tak 15 tis Kč, průměrná mzda/plat už nějak 35. Vnášet do toho extrémní příklady jako jsou nejvyšší státní činitelé je absurdní.

To je nesmyslné spojení dvou věcí. Ano zaměstnanci budou dále platit daně ale méně. A důchodci budou dále jen čerpat peníze ale teď více … to je „přirozený koloběh života“.

Ano znamenalo by to návrat k vámi uvedenému datu, ale všechno někdy začíná. I tahle repubilka někdy vznikla. Dá se říct, že už je to tak „navždy“ nebo pořád je to krátká doba a můžeme se pořád vrátit k rakousku-uhersku?

xyz

„Průměrný důchod je tak 15 tis Kč, průměrná mzda/plat už nějak 35.“ A průměrná dávka sociální podpory? Průměrná podpora v nezaměstnanosti? Lidé z této kategorie taky musejí platit plné jízdné. Jinak kromě Babiše či Zemana např. jakýkoliv 65+letý podnikatel, pokračující v podnikání i v důchodovém věku a s příjmy třebas i 50 000 či více korun za měsíc. Mimochodem jak k tomu přijdou ti důchodci, kteří nikam jezdit veřejnou dopravou nechtějí nebo nemohou (např. jejich zdraví jim to nedovolí či v jejich obci skoro žádná veřejná doprava není)? A jak k tomu obecně důchodci přijdou, když např. ceny za bydlení… Číst vice »

Pajoš

Opět se pouštíte do jakési snahy v sociálním státě plném“nespravedlností“ vytrhnout jednu sociální podporu a říct že zrovna tato se má zrušit. Ano jsou tu podnikatelé v důchodu. Pokud si myslíte, že by ta sleva pro důchodce měla být jen pro ty co berou jen důchod a ještě jen do nějaké výše, tak napiště nějakému poslanci ať navrhne, že je potřeba zavést nějaké průkazky,které se budou vydávat na základě nějakého potvrzení i výši příjmů … absurdní Důchodci kteří nikam nejezdí jsou samozřejmě znevýhodněni. Ale opět se snažíte narovnat jen jednu „nespravedlnost“ v sociálním státě. Máte pravdu, uvedl jsem hrubou mzdu,… Číst vice »

xyz

„Pokud si myslíte, že by ta sleva pro důchodce měla být jen pro ty co berou jen důchod a ještě jen do nějaké výše“ Ne nechci. Mimochodem ta sleva naopak pro část lidí pobírajících důchod není (pro ty, kteří ještě nedosáhli 65. narozenin), přitom ten důchod mají stejně velký jako ti, kteří ji pobírají. „Právě proto že tato republika vznikl 1993 se ptám jestli je to definitvní nebo pořád se to dá zrušit“ Trapně přirovnáváte existenci jedné slevy (mimochodem zaveditelné i zrušitelné pouhým vládním nařízením, nikoliv změnou zákona) s existencí státu. „Důchodci kteří nikam nejezdí jsou samozřejmě znevýhodněni. Ale opět… Číst vice »

Pajoš

Tato sleva je prezentována jako sleva pro důchodce pravděpodobně proto že věk 65 let je nyní stanovený věk pro odchod do důchodu. To že jsou v důchodu mladší lidé je věc jiná. Opět by muselo existovat nějaké potvrzení, že jste v důchodu a není vám 65 let abyste měli nárok na slevu. Takto je to jednoznačné. Nemá cenu opět slovíčkařit … princip to nemění. Nepřirovnávám nic trapně. Ptám se co už je definitivní a lze to brát jako výchozí stav. A já naopak protože vím, že jde jen velmi malou část“nesystémovosti“ tak proti této slevě nevystupuji. Jsem realista a vím,… Číst vice »

xyz

„Nepřirovnávám nic trapně. Ptám se co už je definitivní a lze to brát jako výchozí stav.“
O. K., tak existenci České republiky v jejích nynějších hranicích bych si dovolil označit za definitivní stav.

Existenci 75% slev pro 18-, 65+ (+ za určitých podmínek i 18 – 25) si dovolím označit za stav nedefinitivní – ostatně je zrušitelný v rámci jednoho vládního jednání.

pohledem realisty

navratp: Není to žádných 6 miliard, ale „díky“ omezením jen asi polovina, navíc za veškerou osobní dopravu, nikoli jen za železnici. Zkuste si nejdřív zjistit skutečnost, než začnete žvanit nesmysly!

Jiří Kocurek

Počítáte hlavně nesmysl. Nikde není dáno, že těch 6 miliard vůbec půjde do dopravy. Spíš je možné, že dopravce nejen, že nedostane 25 % jízdné od důchodce, nemusí taky dostat žádné, protože se důchodci rozmysli a nepojedou vůbec.

xyz

„To není zrovna balík, když si na druhou stranu rovnice položím, že zaměstnanci si polepšili úpravou daní z příjmu FO průměrně tak o 1500 – 2000“
Falešné dilema.

Pajoš

To není falešné dilema. To je jen konstatování, že jedna skupina si výrazně polepší (a taky to znamená výpadek příjmu rozpočtu) a druhá si má pohoršit.

Pražák

Ale je, těm prvním stát sebere z výsledku jejich práce o něco méně. Ti lidé nic nedostávají a už vůbec ne bezprávně, jen jim stát odebere méně. Ti druzí naopak bezpracně dostávají něco co platí to první. A to jen proto, aby to volili slovenského zločince.

Karl vB.

Já mám do důchodu ještě daleko, ale nelíbí se mi formulace, že důchodci něco bezpracně dostávají. Celý život platíte sociální pojištění a když odejdete do důchodu, máte z průměrného důchodu tak na „lepší přežití“. Podle statistické ročenky medián důchodu v Česku v roce 2019 činil 13.357 Kč.
Když už jsme 30 let po změně režimu, tak by jsme mohli přestat bát porovnat životní úroveň našich důchodců v Česku s těmi v Rakousku, nebo Německu.

xyz

Ale pozor – O. K., tak ať se klidně starobní penze plošně zvednou. Pořád daleko systémovější řešení než dávat lidem tohoto věku (resp. ani ne všem – jen těm, kterým už bylo 65) slevu na jednu konkrétní komoditu (kterou část z nich ani využít nepotřebuje). Mimochodem dnešní 70letí odváděli (resp. bylo za ně odváděno) před 30 – 40 lety úplné nic (ve srovnání tehdejších příjmů), tzn. vůči jejich penzím to není nijak nespravedlivé (pozn. ve skutečnosti to tehdy odváděli za účelem placení penzí tehdejším důchodcům; nynější penze jsou pro nynější důchodce placeny z peněz odvedených za nynější pracující – systém… Číst vice »

Karl vB.

Souhlasím s Vámi, že plošně by to bylo lepší, než jízdné, ale marketingově je jízdné víc vidět… Při porovnání odvodů na důchod je potřeba používat přepočet na tehdejší kupní sílu. Příklad: Před rokem 1989 stál 1 kopeček zmrzliny 70 hal. (0,7 Kčs) dneska 10 Kč. Průměrná brutto měsíční mzda v roce 1988 byla ca. 3 tis. Kčs, v roce 2020 ca. 35. tis. Kč. Mezi oběma parametry jakási korelace je; jen by bylo lepší porovnávat medián, než průměrnou mzdu.

xyz

Přičemž za komunistů byla kupní síla obecně nižší, takže dle této teze jsou nižší penze v pořádku.

Mimochodem ani za komunistů nebyly výdobytky typu 75% sleva pro důchodce na jízdném.

Tom

Ti, co bezpracne dostavaji to, co plati ti druzi, jsou treba tvoji rodice a jednou to budes i ty a budes pobirat penize od tech co zrovna plati dane (odvody)….

jura

Jenze duchod – tedy plneni ze socialniho pojisteni je neco hodne jineho nez dotace dopravcu, pro ktere duchodce hraji roli solarniho panelu jak pro solarni barony.

Pajoš

Tak pokud se na to budete dívat takto čistě bez jakéhosi „sociálního cítění“ tak to je jistě pravda, ale dost sobecká.
Nezapomínejte na to že jak se my dnes budeme chovat ke svým rodičům, tak tak se k nám jednou budou chovat naše děti …

xyz

Opět o slušný podsuv, dokonce s „hraním na city“ v otázce „chování se k rodičům“ coby (dle vyznění) korelace se zastánstvím slev na jednu úzce specifikovanou komoditu (a to jízdné ve spojích veřejné dopravy vyjma MHD) pro jednu skupinu lidí.

(Mimochodem, já si vážím všech slušných lidí včetně těch, kterým je 65+, a proto si myslím, že o svých penězích umějí nejlépe rozhodnout sami, jak s nimi chtějí naložit, a ne že je stát bude 75% slevami motivovat k vyššímu využívání jedné konkrétní služby na úkor dalších služeb či zboží.)

Pajoš

K vytrhování jedné „sociální“ podpory ze systému se znovu vyjadřovat nebudu. Můžete to brát jako podsuv, to je Vaše věc. Realita převedená do naprosto běžného lidského života (při oproštění se ekonomických témat) je taková že pokud se děti chovají špatně ke svým rodičům, nemohou se pak divit, že jejich děti se k nim chovají stejně … to není žádná vědecká teorie, to je reálný svět. A pokud má pan Pražák pocit, že důchodci jsou jen lidé, co jen dostávají něco bezpracně a tím ujídají pracujícím, tak mě to vede k myšlence, že mu sociální svědomí chybí … a vaše slovíčkaření… Číst vice »

Modré zábradlí

Souhlas. No a? Co to má společného se slevou na vlaky? Důchodci nesmí sami rozhodnou jestli si z vyššího důchodu sami koupí lístek na vlak, nové boty nebo, nedejbože, benzín? To jim chcete diktovat vy? No, já v tom moc účty k rodičům nevidím.

jura

Jenze dotace dopravcum nevypovidaji nic o nasem chovani k svym rodicum. Dejte si studeny obklad na celo.

Pajoš

To je jistě pravda. Ale kdybyste si skutečně přečetl to na co reagujete, zjistil byste, že tady jde o to, že někdo tvrdí, že důchodci jsou lidé kteří jen bezpracně užívají něco co musí jiní (pracující) platit bez ohledu na to, že ti důchodci také dříve pracovali …

xyz

„Pohoršit“ – vrátit se do stavu platného do 31. 8. 2018. A to v jednom jediném, objektivně menšinovém (jak i vyplývá po rozpočítání slev „na hlavu“) výdaji oproti výdajům za bydlení, potraviny, léky apod., kde ve všech uvedených výdajích platí důchodci stejné částky jako kdokoliv jiný.

Pajoš

Věcně máte jistě pravdu, ale to je jaksi systém celého sociálního státu. Máte třeba skupinu důchodců, kteří celý život bydlí v nájemním bytě a v důchodu jim stát přispívá na nájem. Je to spravedlivé vůči důchodci který si koupil dům či byt a příspěvek státu nepotřebuje? Nebo je spravedlivé že daně platíme víceméně podle toho kolik vyděláme ale služby za to máme všichni skoro stejné? … to je totiž celé ten sociální stát a vypíchnout jednu věc a požadovat její zrušení protože je nespravedlivá nedává úplně smysl.

xyz

„Máte třeba skupinu důchodců, kteří celý život bydlí v nájemním bytě a v důchodu jim stát přispívá na nájem. Je to spravedlivé vůči důchodci který si koupil dům či byt“
Ne není. Tzn. je to úplně stejně diskutabilní jako jsou velmi spornými 75% slevy na veřejnou dopravu (vyjma MHD).

Mimochodem, ten státní příspěvek důchodcům na nájem, to je který konkrétní dotační titul? Poprosím o odkaz, děkuji.

Pajoš

Buď tedy musíme změnit naprosto celé fungování státu, tzn. vše bude zcela založenu na trhu (snad kromě armády a policie) a pak každý bude mít to na co si vydělá. Na každé silnici bude mýto, lékař si bude přímo pacientovi účtovat své služby, na důchod si musíte 100% našetřit atd … nebo se prostě smíříme s tím, že tady máme sociální systém jehož součástí je i tato diskutabilní sleva na dopravu.

Myslím, že pro Vás není problém si najít informace o příspěvku na bydlení. U toho možná zjistíte i to, že se to netýká jen důchodců.

xyz

„Myslím, že pro Vás není problém si najít informace o příspěvku na bydlení. U toho možná zjistíte i to, že se to netýká jen důchodců.“
Potom tedy nejde o jev spojený s věkem, tzn. je nemístné jej přirovnávat ke slevové akci vázané naopak (co se týče těch 65+) výhradně na věk.

Pajoš

Proč by ne? Z obecného pohledu jde o to, že lidé v produktivním věku jsou schopni do jisté míry své příjmy ovlivnit, což u důchodců již jednoduše možné nebývá. a přesto po nich nechceme aby se odstěhovali někam, na co jim budou příjmy stačit …

jura

Ne, se starobnim duchodem a s poklesem prijmu lze pocitat a podle toho si zaridit bydleni na stari. Tu hruzu s nazvem regulovane najemne uz vazne ne.

Pajoš

Počítat s tím samozřejmě lze, ale to neznamená že se to děje.
O regulovaném nájemném tady vůbec není řeč.

xyz

Pokud bydlí v příliš drahé lokalitě (či „ze setrvačnosti“ v příliš velkém bytě – např. pozůstatek doby, než potomci „vylétli z hnízda“), tak je stěhování na místě.

Mimochodem, nynější příspěvky na bydlení (placené tedy nikoliv z titulu věku, ale z titulu sociální situace) si rovněž dovolím označit za nevhodně nastavené, protože vedou mj. k nežádoucímu tzv. obchodu s chudobou.

jura

Pozoruji, ze pan nikdy neslysel o Lafferove krivce. Jednoduse: snizenim dani, zvlaste pak dane z prijmu, zvysite vynosy z vyberu dani.

Pajoš

Vidím že jste skutečný odborník 🙂
Lafferova křivka neříká že snížením daní dojde k zvýšení celkového příjmu daně. Kdyby to bylo tak jednoduché, tak by bylo přece nejjednodušší daně zrušit. Lafferova křivka ukazuje vztah mezi výší daně a celkovým výběrem peněz z této daně. Problém je v tom, že zatím nevíme ke se na té křivce nacházíme …
Jsem sice optimista a čekám, že snížení daní bude mít pro ekonomiku pozitivní vliv, ale rozhodbě to nebude hned.

xyz

Je jich 1 644 836.

Mimochodem chybně na ně rozpočítáváte celých 6 md. Kč.

A mimochodem nejde o rovnici (není v ní žádná „neznámá“).

Pajoš

Na tom přece nezáleží jestli je jich 1644836 nebo 2000000 … to jsou přece marginálie. Stejně tak je jedno jestli počítáte důchodce a studenty nebo jen jednu skupinu. Jde o princip.
Pokud chcete dále vést diskuzi na základě slovíčkaření a detailů tak s mou účastí nepočítejte …

Tom

Pokud budou deti a duchodcu bez slev, tak to bude super. Ulehci mi to spoustu badatelske prace. Uz nebudu mit pri planovani rodinnych vyletu duvod pracne vyhledavat a kombinovat je s VHD a sednu rovnou do auta :).

xyz

Tak sedněte. Do 31. 8. 2018 jste to tak dělal taky, že.

Tom

Ano delal. Samozrejme muzete ruznymi kroky verejnou dopravu jedte vice znevyhodnovat. Urcite vymyslite i dalsi opatreni, jak dostat do auta jeste nekoho jineho krome me :).

Jiří Kocurek

Mno různí frantové by si nějaké ty regualce podložené ideologií našli. Různí frantové by totiž nejraději zakázali silniční dopravu kopletně, i traktor na pole.

jan v

Rušení slev pro důchodce a studenty bude hodně citlivé téma. Považuji za hodně nepravděpodobné, že by jakalkoliv vláda byla schopná či ochotná je celé zrušit. Dovedl bych si ale představit, že by byly zrušeny na zakládě plebiscitu. Rovněž si dovedu představit změnu modelu na následující: Nabídnout dopravcům poloviční plnění oproti současnosti, s tím, že pokud nabídku přijmou, musí zajistit dotovanou dopravu na určitém procentu spojů v určitém počtu takto nabízených míst. Idea je taková, že by cestující student nebo duchodce byl takto motivován využívat spoje mimo špičku, čímž by se zvýšila kapacita spojů ve špičce pro nás, platící zákazníky kteří… Číst vice »

xyz

Aneb pro cesty žáka/studenta do školy (což je v principu ve špičce) beze slevy, pro cestu studenta na chlastačku se slevou (protože to je mimo špičku). 🙂

jura

Vazne mi neni jasne, co je tak slozite obnovit zpusob slev jizdneho, jaky tu uz byl. Tedy sleva na cestu mezi bydlistem a skolou. Hotovo. Nic vice nedava smysl.

Jakub Rákosník

Takže na ETCS to RRF použít půjde, nebo ne?

teddik

Hlavně, že si na ministerstvech dávají odměny v řádech statisíců. Je mi z toho zle, jak jsme jako stát zadlužení, žádná rozumná rozpočtová politika, žádná smysluplná finanční strategie a tady je výsledek. Možná jediné pozitivum, že když nebudou dotace, tak třeba budou kvalitnější opravy silnic a né, aby to za 2 roky opravovali znovu a vymlouvali to na silnou nákladní dopravu, nebo na „tuhou zimu“ a lidi si třeba víc začnou vážit nových kolejových vozidel.

IGCT

Na pány nahoře se peníze najdou vždy, i kdyby nebyly.

Grossák

Klišé. Vláda z našich peněz rozdává všem, takže je to mnohem horší.

Jarda

bude to mnohem horší

Zesp

Opravy kvalitnější nebudou, to by zase totiž znamenalo méně peněz, které zbytou v kapsách zhotovitelů. Akorát se to už znovu nebude hned tak opravovat…

teddik

Pokud nebudou kvalitnější opravy, tak to je zase podle mého názoru neschopnost ministerstva, Kraje, nebo ŘSD si zajistit přísný stavební dozor, přísné kontroly kvality, aby kvalitní opravy opravdu byly a dále to značí to, co se tady u nás vyhodí peněz za nekvalitně odvedenou práci. Ale je dobře, že to tady všichni z těch institucí čtou, alespoň vidí, že lidi nejsou hloupí.

Jackub

On si ještě že stavu státního rozpočtu někdo dělá těžkou hlavu? 🤔😊😔

Jerry

No uvidíme až tady bananistan přijde na buben

Pajoš

Ale nepřijde na buben … tak špatně na tom nejsme ani náhodou. A to ani z pohledu nominálního zadlužení a už vůbec ne z pohledu poměrného zadlužení vzhledem k ostatním státům EU.

Jerry

Ale vyskakovat si nemůžeme. No teď máme 1. 6 bilionů sekeru a díky .. bude líp bude ještě větší.

SaulGoodman

No právě že v rámci EU ještě i docela můžeme, pořád jsme jedni z těch lepších.
Ona je taky dnes trochu jiná doba, než byla na začátku krize 2008. Nedávno o tom mimochodem mluvil Kalousek v DVTV, že kdyby tehdy věděl, jak se změní politika ECB, tak by neprosazoval takové škrty.
Dnes se prostě peníze tisknou ve velkém, ECB pár dní zpátky oznámila zrychlení tempa. Do konce roku 2022 chce nakoupit dluhopisy v objemu 48,4 bilionu korun.

https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika/3281938-evropska-centralni-banka-zrychli-tisteni-penez

Rudolf Tuček

Je potřeba se vrátit k zlatem standartu. Za takové situace všechny prachy radši utratit dokud mají hodnotu a vůbec se nevyplatí něco spořit.

jura

Ne, zlaty standard vede k „investici“ do zlata, tedy k vazani volneho kapitalu urceneho k investicim. Bohate postaci, kdyz ceska vlada dale bude zodpovedna obcanum CR prostrednictvim svych volenych zastupcu a EK, zodpovedna „zajmum EU“ bude zrusena. Z toho vyplyva i tlak na nezavislost centralni banky. U EU zadna nezavislost neni, navic ji nema moznost zhodnotit volic ve volbach (protoze volicum EK zodpovedna neni)

jura

To bude inflace jak remen.
Mimochodem. Bezprostrednim hospodarskym duvodem zaniku habsburske monarchie bylo masivni tisteni penez. Na tisteni penez vydelava ten, kdo „vlastni tiskarnu“ a tvrde trati ten, kdo cokoliv vytvari, vyrabi.
Bezprostednim hospodarskym duvodem zaniku Jugoslavie bylo taktez tisteni penez jugoslavskou narodni bankou a rozjeti inflace. Slovinci a Chorvati to dale odmitali platit.
Toza tak

Modré zábradlí

Soused bije ženu denně, proč bych té mojí občas nějakou taky nefláknul. Takovou logiku používáte?

Raddie

To jsou stejně tak velké dluhy, že je nikdy žádný stát nezaplatí a dřív nebo později se prostě anulují. V tom horším případě je smaže válka…

Jackub

Právě. To jsem chtěl tou řečnickou otázkou říct… 😔

Původní Pražák

Dokud je možné si brát nové úvěry na placení starých, tak ani není nutné být bez dluhu. V podstatě stačí, když máte na placení úroků.

jura

Valka zadne dluhy nesmaze. Je to tak 10 let, co Britanie splatila dluhy Spojenym statum z druhe svetove valky.

Facepalm

Ty peníze byly od začárku určeny na něco úplně jiného a bylo to zcela jasné. Jediná otázka, která z toho vyvstává? Zdali se jedná o neschopnost či o úmyslné lhaní.

Peeetr

A jaktože teda Polsko z toho nové vlaky financovat může, když podle vás je EU určila na něco úplně jiného?

Jerry

Kombinace obou.. neschopnost a lhaní

Mirek

Tak pokud se zastaví instalace nesmyslně drahého ETCS a přestane se s megalomanskou přestavbou na 25Kv, tak bude peněz dost. Tyto dvě černé díry na peníze jen odsávají peníze, které by se mohly použít jinde.

Apollo17

„přestane se s megalomanskou přestavbou na 25 kV, tak bude peněz dost.“
To se budou kupovat lokomotivy s výkonem 6 400 kW a bude se s nimi jezdit jen na 30-50 procent výkonu,protože víc výkonu ta stejnosměrná soustava u nás nedokáže do lokomotivy dostat?

xyz

Jen tak pro zajímavost – Poláci (všude), Italové či Belgičané (mimo VRT) a Nizozemci (ti dokonce s 1,5 kV vyjma VRT) to v této věci budou řešit jak?

Jerry

To je jejich problém ne..

IGCT

nijak tipuju. Byla by naprostá ekonomická sebevražda překopávat Polsko na 25kV. I u nás to půjde hodně do peněz, i když je půlka republiky 25kV

Zdeněk

Jak? Nijak. U nich to není problém 😀. Musíme, ale říci, že NS postavilo Betuwe a zde jsou ty největší proudy nákladů. Polsko nic. Jen a pouze 3 kV včetně několika set km tratí, kde to dneska nependo štípe 200 km/h. A Belgie má pár set km VRTek, kde například na Liege jezdí osobka přednostně po ní a pak je 25 kV v části trati na Lucemburk, ale jinak všude 3 kV a po ní jezdí spousta výkonných lokomotiv včetně spousty řad 18 a 19 o výkonu 5000 kW… Nejsem elektrikář, ale asi mají nadupané napajecí stanice v dostatečných rozestupech… Číst vice »

Apollo17

Řešit se to dá zvětšením průřezů vodičů a přidáním měníren.Např. ve stoupání na Brener je měnírna každých 7 kilometrů.Toto řešení by bylo ovšem dražší,než ten přechod na 25 kV.Navíc u nás stejně musí mít hnací vozidla tu měnírnu v sobě,aby nemusela jezdit jen na pár kilometrech tratí(narozdíl od Polska, Itálie).

Zdeněk

Na ten Brenner předpokládám, že myslíte z italské strany.

Pezos

Kromě zvětšení průřezu i zdvojením trolejového drátu. Když tak přemýšlím, tak Česko a Slovensko jsou jediné země, kde na stejnosměru není zdvojený.

vjkm

Česko používá vychytávku – zesilovací vedení, které není tak náročné na geometrii a navíc nemusí být z mědi. A v NS to problém byl (je?), snažili se to řešit to přidáváním měníren. Spočítali si, že nejlevnější by byl jednorázový přechod na 25kV, ale to by stálo tak enormní peníze, že to nepřichází v úvahu. Ono i v tom Česku to nebude úplně jednoznačné, ekonomicky je schůdný (a to ještě uvidíme, co covid) je jen pomalý přechod, který je zároveň nejdražší, a do toho budou mluvit možnosti energetiky a zelení politici. Ve Francii to řeší tak, že nové elektrizace jsou jen… Číst vice »

Dušan

Ale to je zdvojené jenom kvůli tomu, aby byly nižší ztráty ve vedení nebo ne ? Můžeme to zdvojit i v ČR, ale žádné vlaky se tím dle mého nenavýší – to lze jenom přidáním dalších měníren, nebo se pletu ?

vjkm

Pokud je odpor vedení dostatečně nízký (kvůli detekci zkratu se to nedá dělat libovolně), stačí zvýšit výkon napájení stanice. Pokud je odpor vedení příliš velký, tohleto nejde a je potřeba napájecí stanice zahustit anebo by možná stačilo místo vykrývacích měníren postavit akumulátorovny, pokud průměrný odběr měnírny utáhnou.

Lemmy

Nizozemci mají na dvou tratích 25kV a 1,5kV jdou předělávat na 3kV.
Všichni ostatní s 3kV mají úplně stejný problém, takže dávat je za příklad nevím k čemu je…

xyz

Já je nedávám za příklad.

Já se nezaujatě ptám, jak to budou řešit (pakliže jde o problém).

Willy

Svět má nyní důležitější výzvy, nežli řešit nákup nových vlaků nebo přestavbu na 25kV. Více vlaků nežli dosud téměř jistě už jezdit nebude.

Jerry

Výzvy? Bez nákupu nových vlaku nepijedou fabriky a má to dopad na ekonomiku.. atd.

Mirek

Nevšiml jsem si, že by Vectron uvezl 2x víc tun než šestikolák, takže asi tak. Dokonce teď v Hulíně jsem pozoroval jak si cca 3tis tun přivezl šestikol z Polska a přebíral to Vectron dál na jih. No a 100% výkonu stejně nevyužije díky adhezi a omezení tažné síly, takže vocogo. Jen kecy a oblbování obecenstva, aby na tuhle megaakci kývlo. Nejvíc se mě líbila ta studie, kde, aby vyšly argumenty pro reelektrizaci tak se záměrně manipulovalo s čísly tak aby to vyšlo kladně tzn, že se třeba předpokládalo že najednou budou všechny vlaky místo 2MW mít 6,4MW, ale to… Číst vice »

vjkm

Výkon samozřejmě není potřeba, aby se odvlekla hmotnost. Výkon je potřeba proto, aby vlaky jezdily rychle a neblokovaly přecpané tratě. 6 MW je výkon troješusu a dnes je to zkrátka nezbytnost. Rychlou dopravu vyžaduje kvaltující dnešní svět – čas jsou peníze.

Modré zábradlí

A co takový štokr v rukou úderníka – těžkotonážníka!

medical_examiner

ETCS je zbytečně složitý nesmysl, jehož aurea naprosté bezpečnosti se rozplyne jako sliby politikovy hned po větším rozšíření. LZB by stačilo.
Ale těch 25kV je nutných pro provoz těžkých nákladních a rychlých osobních vlaků, neboť možnosti stejnosměrné soustavy jsou na konci.

Facepalm

A jak tohle souvisí s faktem, že Havlíček a a spol. hodlali použít europeníze, které byly od začátku zcela jasně určeny na něco úplně jiného? I kdyby stálo ETCS pětikorunu na lokomotivu, z tohohle se prostě platit nemůže (a proto je jeho cena v tomto ohledu naprosto irelevantní).

P M

PLNĚ S VÁMI SOUHLASÍM
Kdo si myslí, že až bude ETCS, tak že nebudou nehody, projeté návěstidla, tak je prostě blázen.
Úplně stejné názory tady byly, když se zaváděl VZ MIREL – všichni zainteresovaní: „až bude MIREL, tak se nebudou projíždět návěstidla“

DEMAGOGICKÉ OKÉNKO:
Když porovnám počet HV s VZ MIREL s počtem projetých návěstidel, tak vychází, že: ČÍM VÍC MIRELU, TÍM VÍC PROJETÝCH NÁVĚSTIDEL…

Apollo17

Ale Mirel pracuje na 60 let starém traťovém zařízení, které umí přenášet jen 4 kodované hlášení.Kdo si myslel,že Mirel zabrání projetí návěstidel, nikdy nejel na lokomotivě.
ETCS je úplně něco jiného.Tam pomocí datového toku přichází informace o délce úseku, na kterém je postavená vlaková cesta, traťové dovolené rychlosti..
To je stejné, jako porovnávat telegraf z dob filmu „Přednosta stanice „a počítač připojený na internet,jak to mají výpravčí dnes. 🙂

Jiří Kocurek

A chtít, aby měl průvodčí mechanickou kasu u sebe. Na kliku.

Jerry

Nevíte o tom nic.. přestavba na 25kv nám právě ušetří obrovské náklady.

Lukáš

Viděl jsem materiál přímo od SŽ (DC) kde se jasně píše, že předělat síť ze 3kv = na 25 kV AC bude stát cca 80 miliard a nechat to tak a posílit stávající síť by vyšlo na 70 miliard. Navíc předělat to na střídavou soustavu není jen vyměnit izolátory, ale i odstínění kabelů, úprava zab. zař. a další. Se podívejte na úsek Nedakonice – Říkovice. Už se tam s tím plácají skoro 2 roky a ještě není hotovo. Přitom 2020 byl původní termín. Teď se mluví o 2022-3 a o dalších tratích je raději ticho. A jsem silně zvědavý, na… Číst vice »

Jerry

No nevím.. ale nechat stávající 3kv : více trafacek .. jen to jsou náklady. Elektrifikace nových tratí mnely být stavěný rovnou na 25kv.nedakonice – Říkovice.. nevím s čím se tam tak dlouho rypaji.o Vizovicich je ticho .. nevím kde se to zaseklo. V delším časovém horizontu kdyby bylo vše na 25 kv .. méně trafacek., Není třeba zesilovaci vedení.. to je to boční vedení na podpěrách TV.

Jiří Kocurek

Máte v těch počtech jednu díru: Nezapočítal jste ztráty ve stejnosměrném trakčním vedení, které rostou s druhou mocninou prodouvého zatížení. Čili 10x menčí proud = 100x menší ztráty. A ty ztráty ČEZ ani ČEPS sám na sebe nevezme.

vjkm

Posílením stávající sítě o něco ztráty snížíte (zhruba úměrně snížení vzdálenosti mezi měnírnami). Na Ferdinandce by to i přesto vyšlo levněji než konverze.

Mirek

Haha. Tak něco jsem o tom už přečetl, ale v těch studiích jsou docela demagogicky manipulovaná čísla ve prospěch 25Kv. Nj, když oni potřebují zaměstnat EŽ a další spřátelené firmy na dlouhou dobu dopředu a nechtějí to říct. Si to přečtěte a uvidíte. Ty peníze se nikdy nevrátí. Jen se prostaví, stavební lobby bude spokojená a ovcím je to jedno. Ty to jen zacvakají. Trošku drahá sranda. Ale když to panstvo chce.

Pražec

K tématu 25 kV snad stačí říci jen toto:
Pz = R * I ^ 2

Kdo neví, která bije, ať raději mlčí. Od ostatních si rád přečtu i názor podporující zachování 3kV.

Jiří Kocurek

Ech, časem by se možná vyplatilo zvýšit nominální napětí v tramvajové síti na 750 V. Výzbroj KT8 D5N zvládne obojí, novější výzbroje snad taky. Jenom hitorici by museli šáhnout do vozidel a podstatně je předělat.

Jiří Kocurek

A jelikož vím, že historici mají hluboko do kapsy, tak by to pro ně znamenalo konec. Což by byla ztráta nejen pro ně, ale i pro veřejnost. To je druhá strana mince.

vjkm

V osobní dopravě nemusíte tahat trafo (metro by mohlo mluvit).
A hlavní argument na podporu je ten, že prostě na to nemáme, resp. nefunguje to natolik špatně, aby se s tím něco radikálně dělat skutečně muselo, a schůdné bývá často jen pomalé vylepšování.
A není to jen o napájecích proudech (i když hlavně ano, ale nejen).

Pražec

Uznávám, že pro jednotky jako např. LEOšova tramvaj (Stadler Flirt) je 3kV výhodnější. Ale při tom, co všechno má po těch samých tratích jezdit (včetně nákladu), je podle mě postupná konverze smysluplná.

vjkm

Si představte, že by se v budoucnu mohlo přejít na širší auta, určo se to v dlouhodobém horizontu vyplatí. Jen to chce předělat všechny silnice.