Na dopravu půjde z nového evropského nástroje méně peněz, než Havlíčkova ministerstva plánovala

Výroba nových jednotek RegioPanter pro České dráhy. Pramen: České dráhyVýroba nových jednotek RegioPanter pro České dráhy. Pramen: České dráhy

Zcela padly plány financovat nákup nových vlaků z evropských peněz.

Tuzemská doprava získá z nového opatření Evropské unie Recovery and Resilience Facility (RRF) méně peněz, než ještě před pár měsíci ministerstvo dopravy slibovalo. Oproti původním plánům nebude z těchto peněz vůbec financován nákup nových vlaků, stejně tak by mělo jít méně peněz i do dopravní infrastruktury.

Deníku Zdopravy.cz to potvrdilo jak ministerstvo dopravy, tak ministerstvo průmyslu a obchodu. Jde o peníze z programu, který Evropská unie vytvořila jako nástroj na „podporu oživení a odolnosti“ kvůli pandemii koronaviru.

Museli jsme udělat výrazné škrty v některých oblastech, mezi které patří také doprava, přičemž došlo i k vyřazení kolejových vozidel,“ uvedl potvrdil Adam Pápai z ministerstva průmyslu a obchodu. Na nákupy nových vlaků měly jít řádově miliardy korun. Umožnily by dopravcům výrazně urychlit modernizaci kolejových vozidel.

Ministerstvo průmyslu a obchodu finalizuje přípravu takzvaného Národního plánu obnovy. Počítá s celkem 170 miliardami korun do různých oborů ekonomiky. Ten pak bude schvalovat ještě Evropská komise.

„Během příštího týdne by mělo být jasno o celkové výši alokace pro dopravu. Z avizované alokace došlo ke krácení v řádech jednotek miliard korun,“ potvrdil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Z Národního plánu obnovy jiné země počítají s nákupy kolejových vozidel, velký program na nákup nových vlaků s dotací chystají například v Polsku.

Fiktivní rekordní rozpočet

Ještě na konci února ministr dopravy Karel Havlíček tvrdil, že do dopravy má jít celkem 36 miliard korun. O žádných škrtech v řádu miliard korun se vůbec nezmínil. Ministerstvo muselo i upravit plány, na co peníze použít půjdou, jedná se například i o stavbu tramvajových tratí nebo vlakový zabezpečovač ETCS. „Do dopravy chceme z RRF celkem 36 miliard. Drtivá většina by měla jít do chytrých železnic. U silnic a dálnic příliš úspěšní nebudeme,“ řekl při prezentaci letošního rozpočtu SFDI Havlíček. Rozpočet přitom počítá s tím, že se z nového opatření budou financovat například obchvaty.

Jen v letošním rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury je plánováno 15 miliard korun jako příjem z RRF. Reálně tak hrozí, že část těchto peněz použít na dopravní stavby vůbec nepůjde. Na to deník Zdopravy.cz upozornil už loni na podzim, že se ministerstvo chlubí rekordním rozpočtem dopravy, který přitom není vůbec krytý. Reálně tak hrozí další zvýšení schodku státního rozpočtu.

Tagy Ministerstvo dopravy Ministerstvo průmyslu a obchodu Národní plán obnovy RRF Top
180 komentářů