Autobusy Elektrobusy Elektromobilita Mikromobilita Nová mobilita

Praha má získat 1,7 miliardy na elektrobusy z Národního plánu obnovy, miliardy půjdou do dobíjecích stanic

Elektrobus Škoda E’City. Pramen: DPP
Elektrobus Škoda E’City. Pramen: DPP
Poprvé by měly jít dotace i na nákup elektrických cargo kol, vypadla naopak podpora nových vlaků.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) by měl v příštích letech z takzvaného Národního plánu obnovy (NPO) získat dotaci na nákup až 220 elektrobusů a hybridních autobusů v hodnotě 1,7 miliardy korun. Do takzvané čisté mobility má jít z NPO až sedm miliard korun. Kromě hromadné dopravy půjdou další peníze především na pořízení infrastruktury a dotaci nákupu vozidel včetně například nákladních elektrických kol.

Vyplývá to z pracovní verze dokumentu, který zveřejnili na svých stránkách Piráti. Materiál současně odhaluje i historii úprav, ve kterých je patrná velmi silná plynárenská lobby. Ta se nakonec neúspěšně snažila do čisté mobility zahrnout i podporu vozidel na CNG a LNG. V základních parametrech o ní mluví i nový web ministerstva průmyslu k Národnímu plánu obnovy.

Program čisté mobility je zatím jediný v oblasti dopravy, kde je alespoň přesnější přehled chystaných opatření. Jde o opatření sestavené na ministerstvu průmyslu a obchodu. Část s názvem Udržitelná a bezpečná doprava má na starosti ministerstvo dopravy. Národní plán obnovy není zatím hotový. Kompletně má být schvalován vládou v dubnu.

Pro Prahu půjde o zásadní průlom: DPP dosud evropské dotace, na rozdíl od jiných dopravních podniků. Čerpat nemohl kvůli příliš vysoké ekonomické vyspělosti hlavního města a nastavení jiných programů. DPP na počátku února oznámil vítězství Škody Electric v soutěži na třináct elektrobusů. Praha počítá s tím, že výraznou část naftových autobusů postupně nahradí elektrobusy a hybridy.

Dobíjecí stanice i nákladní kola

Do sedmi miliard korun se má vejít podpora budování čtyř vodíkových plniček, 2 354 veřejných dobíjecích bodů, 33 dobíjecích bodů pro veřejnou dopravu, 1 940 neveřejných dobíjecích bodů, vybudování dobíjecí infrastruktury pro obytné budovy (minimálně 2 880), obce, kraje, státní správu a jimi zřízené instituce (835). Počítá i s podporou nejméně 3 106 vozidel s alternativním pohonem pro podnikatele včetně tisícovky cargo e-kol a 2102 vozidel pro obce, kraje a státní správu.

Národní plán obnovy je podmínkou pro čerpání peněz z nového evropského Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility – RRF). Jde o největší nástroj z unijního plánu obnovy Next Generation EU (NGEU). Má členským státům pomoci řešit hospodářské a sociální dopady pandemie koronaviru a zajistit, aby ekonomiky uskutečnily ekologickou a digitální transformaci a staly se udržitelnějšími.

Z programu naopak zcela vypadla plánovaná dvoumiliardová podpora nákupu nových vlaků, o čemž jsme informovali už dříve v textu o snížení objemu alokace do dopravy. „Jedním slovem zklamání. Vláda se rozhodla podporovat neekologické způsoby dopravy a tu železniční, ve které je podle mnoha zemí Evropy i světa budoucnost, doslova odsunout na druhou kolej. Důsledky tohoto rozhodnutí za pár let velmi tvrdě pocítíme,“ komentovala na twitteru rozhodnutí Asociace českého železničního průmyslu ACRI.

Odebírat
Upozornit na
guest
53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
michal

Nezbylo by taky něco na oboustranné tramvaje?

Jura

A cerpwci stanice se take nekdy nekde budovaly z dotaci? To je neskutecne. Skutecny pokrok je prece vzdy rizen trhem. nabidkou a poptavkou

Kamui

Praha by měla v eletrické trakci budovat jednotnou infrastrukturu, tj. vozy s trolejbusovými sběrači, i kdyby měly jezdit téměř pouze na baterie, a ne mít ostrovní provozy založené na nekkmpatibilních technologiích.

Martin

No Praha podle me jeste ani nema jasno, jaky typ elektrobusu chce provozovat, myslim technologii, zda 4-pol nebo 2-pol,…
Trolejbusy jsou pro prahu velmi vhodne, dost linek je v narocnem terenu, kde se elektrobusy nevyplati,… Bohuzel nejak nevim o tom, ze by Praha planovala misto klasickych pantografu trolejbusove sberace…

Erik Ziak

Žiaľ, v Bratislave presne také elektrobusy sú. Kompatibilita = 0. Možnosť nabiť elektrobus kdekoľvek pod trolejmi nie je. Ja by som išiel rozhodne cestou hybridných trolejbusov s trakčným akumulátorom. Ak potrebujem ísť aj 100% trasy mimo trolejového vedenia, tak do vozidla dám patričný akumulátor. Na konečnej natiahnem pár metrov dôtov a nabíjam ako trolejbus. Žiadne pantografy, káble a pod.

stanik

Je škoda, že v MHD je upozaděna doprava CNG/LNG jež by dokázala elektromobilitě výrazně konkurovat a byla by i levnější. Celosvětový trend elektra by se neměl přehánět.

Radiátor

Nevím, jak je nastavené to financování, kam všude ty peníze jít můžou a kam ne, ale rozhodně by mi přišlo lepší je dát do nových vlaků nebo tramvají, než je cpát do ptákovin typu nákladní elektrokola

Jimbo Jones

Dotace na elektrické cargo kolo… No jo, no, blbost se musí nechat vykvést, aby přinesla plody.

Jiří Kocurek

To je tak, když jsou někteří přesvědčení o tom, že dotávka jezdí A-B-A-C-A-D-A-E-A, tedy že se od každého zákazníka vrací zpátky do skladu. Přitom jede A-B-C-D-E-F-G-H-A, protože tohle kolečko je nejkratší. Jenže kvůli vyložení 10 přepravek pečiva zastavuje i u toho G. Což podle experta znamená, že jede zbytečně, protože do G neveze celý náklad.

Leinad

Ještě než začaly dotační kraviny, tak po Praze jezdili kurýři na kole. A nejedna pizzerie rozvážela na motorkách.

Jaaa

Prahu za elektrobusy a elektrokola chválím. Teď ještě to samé se smrdícími vraky ve Středočeském kraji a v Praze bude líp.

K vlakům: Doufám, že po změně vlády tohle půjde překopat. Protože tohle je darebáctví nejvyššího kalibru. Babiše a Havlíčka asi nikdo dostatečně nepodmazal. Zmetci škodí kde můžou.

Jirka

U vlaků je problém s konkurencí. Ostatní dopravci by se mohli ptát proč dotaci nedostali. U MHD konkurence není.

Jaaa

Proč? V elektrifikaci konkurence moc není (SŽ) a dotace na elektrovlaky (ať už závislé nebo bateriové) může dostat přímo kraj nebo MD.

stanik

Nu, proč tdy hejtmané neosloví regionální dopravce??? MHD je trochu něco jiného než regionální příměstská a meziměstská doprava. U nás byl před lety požadavek na navýšení hromadné osobní dopravy z pozice CNG/LNG , aby se odboural dominantní dopravce. Výsledek byl takový, že dominantní dopravce procentuální pokrytí splnil, kdežto konkurenti dělají mrtvého brouka. V regionu a kraji moc elektromobilita neporoste, naopak plyn bude vítězit . Nejsme ani Praha, Brno, !

Moudry Cynik

To bude Piratska agitka. Je to psany, jako kdyby dobro zvitezilo nad zlem, pritom jen elektrarenska lobby zvitezila nad plynarskou. Cistota elektrodopravy je mytus, ta vozidla maj jen vyfuk jinde.

Willy

Kromě toho, že energetika pomalu ustupuje od používání uhlí, důležitý je fakt, že elektrovozidla jsou lokálně bezemisní – ve městech a obcích.

Jiří Kocurek

Němci již 30 let ustupují od uhlí a přes veškerou důkladnost se jim to nedaří. Francouzům se to již před moha léty podařilo.
Jenže ideologie hlásá, že jediná správná cesta je neměcká.

Raddie

Na severu Čech jsou asi jiného názoru…

Greta

S ministrem dopravy v čele.

Y.K.

Je to „agitka“ Ministerstva. Žádný mýtus to není. Lokálně je absolutně čistá. Globálně je tak čistá jak je čistá elektrická energie (u nás 50 % fosilní) + umožňuje rekuperaci.

František Flinta

No rozhodně absolutně čistá není. Slutečnost, že dané vozidlo nemá výfuk neznamená, že nemá žádné emise. Pořád jsou součástí vozidla např. pneumatiky, jejichž otěrem jsou produkovány polétavé mikročástice. Podobně produkují znečištění všechny součástky, které se o sebe třou nebo po sobě odvalují atd.

Y.K.

No tak ano, to jistě, ale to jsme na poněkud jiných problémech než to co se řeší dnes. Až města budou (téměř) bez emisí, můžeme řešit prach. Zatím přibývají SUV a širokoprofilové pneumatiky, kde je více materiálu k otěru… :-/

Michael

Jen co se týká designu, tohle alespoň na rozdíl od SOR vypadá, jako vyrobené ve 21.století….

Jan Kavan

Za novými SORy, pokud se nepletu, stojí Kotas. Nevíte, proč to dopadlo, jak to dopadlo? Nemyslím si, že by to byl génius, vždy měl rád dopravní „kýč“, ale ty nové SORy prostě nefungují z žádného úhlu, o vampíří masce ani nemluvě…

Y.K.

Mě připadá, že se Kotas vyčerpal a začal se opakovat a na rozdíl od architektury (kde se tedy také trochu opakuje) mu vozidla nikdy moc nešla. Třeba když onehdá Solaris ukázal IV. generaci, byl to celkem šok, takové ostré linie a skoro kyberpunkový úlet a ono to začíná být pomalu normální.

Facepalm

Ona mu někdy šla architektura? A mohli bychom to vidět? Jediný dobrý, co kdy v životě udělal, je náves v Kostelci u Křížků…

Y.K.

A tak Barrandov mi ve své době přišel OK, i když trochu rozmáchlý. 🙂 Rajská zahrada na B je dobrá a originální, stejně jako Lužiny.
Šapitó a „Koruna“ v Hradci moc ne. Metro Štřížkov je trochu přeplácaný.

Jakub P

On uz ten Barrandov je hodne presvihnutej (a neudrzovatelnej) pak se to pravda dal zhorsovalo…

Jan Kavan

Solaris IV mi tedy taky nepřijde žádná pecka. Mě se asi nejvic líbí střídmost – třeba Mercedesy.

Travegoist

Ono jsou ale Mercedesy a Mercedesy. Třeba takové eCitaro nebo nové Intouro už co do designu rozhodně nejsou tím starým známým vkusným designovým etalonem.

Facepalm

Počkejte, to si jako soukromá firma v roce 2020 fakt objednala na design Kotase? To dává asi takovej smysl, jako kdyby potřebovali restrukturalizovat a najali si na to Tvrdíka.

Adam

Hlavně když to bude dobře jezdit. Ty SORky jsou hrozný kostitřasy. Včera jsem jel kloubovou Karosou (myslel jsem, že už na pravidelných linkách nejezdí), a k mému velkému překvapení i tato Karosa byla pohodlnější než SOR.

Toníček

Překvapují vás docela základní věci. Nízkopodlažní bus nebude nikdy tak dobře tlumit nárazy jako bus vysokopodlažní.

SaulGoodman

Neuvěřitelný, nákladní kola, naprostou hipsteřinu bez šance ve větším měřítku něco změnit podporovat budeme, ale vlaky ne?

Elektrokolo převeze pár kilo nákladu na posledních pár kilometrů, navíc méně efektivně než by to zvládla nějaká elektrododávka. Ale vlak, který může převézt tisíce tun zboží na dlouhé vzdálenosti dost eko není?

Petr5

Ale pražským pirátům je to buřt. Vlaky pod ně nepatří a tak malá domů by šla jinam.

Pody

Ti ale nerozhodují o tom, co bude v tom Národním plánu obnovy a jeho jednotlivých oblastech. Ten je v gesci MPO a vyjadřují se k němu další resorty a zodpovědnost za jeho přípravu má vláda. Pražští piráti jak vy říkáte mohou tak maximálně nějakým způsobem lobbovat, co by pro Prahu bylo vhodné aby tam bylo. Pokud chceme vlaky, tak by za ně měli lobbovat hlavně dopravci, když s tím samo nepříjde Ministerstvo dopravy. PS: Piráti pouze ten plán (současnou verzi) zveřejnili, když tak neučinila vláda.

Willy

Vlak může zboží převážet už teď. A věřím, že do nákupu elektrokol půjde jen drobná částka. Největší díl půjde logicky do elektrifikace silniční dopravy.

Jaaa

Přitom by bylo lepší, kdyby se podařilo nějak zelektrizovat většinu železnice. byť třeba parciálně. Ekologický přínos by byl lepší.

Což vůbec nevylučuje to, že by současně měla být z toho stejného programu elektrizována i silniční doprava. Peněz je tam dost.

Jiří Kocurek

1 Šukafon jezdící 4x denně tam a zpátky nemá smysl řešit.

Jestli se mají snížit emise, tak prvně dostavět Temelín a vypnout uhelné elektrárny.

Jaaa

Už s tím Jetelínem dejte pokoj.

Petr Šimral

O vlacích, které přepravují tisíce tun zboží toto není (nebyly a nejsou dotovány).
A protože jde o osobní dopravu krajskou, tak logicky není podporována z celostátní úrovně (proč by to Babiš dělal, když v krajských volbách neuspěl, že).

Willy

Tvrzení, že vlaky „nejsou dotovány“ bude pravdivé až poté, co příjem z poplatků za dopravní cestu aspoň vyrovná náklady potřebné na prostou údržbu žel. infrastruktury.

Vít Jůza

A není tomu u tratí s vlaky, které přepravují tisíce tun zboží, tak??

noerf

Kdysi se tvrdilo, že na nejvytíženěnjších koridorech, se poplatky zaplatí 70 % nákladů ta investice a údržbu tratě.

Jakub P

No nákladní elektrokola můžou pomoct právě s těma posledníma pár kilometrama, což je disciplína, kterou železnice z principu neumí. Uvidíme, jak velká ta podpora bude, pokud úměrná jejich významu, tak proč ne. Elektrifikace dodávek a aut obecně je určitě posun k lepšímu, ale řeší jen jednu část problému s auty ve městech – smrad. Co neřeší je zabranej prostor i při minimálním nákladu/odstavení, kdy je sebemenší dodávka nebo i osobák kanón na vrabce (jenže v éře spalovacích motorů se nic moc menšího nevyplatilo vyrábět) a s tím související zácpy, blokování MHD, obtížný parkování a podobně… Takže dopravní prostředky, který ulevěj… Číst vice »

Jiří Kocurek

„se nic moc menšího nevyplatilo vyrábět“

Hurá! Už je líp! Budeme vyrábět věci, které se nikdy nevyplatí.

Jakub P

Naučte se číst, píšu nevyplatilo se vyrábět se spalovákem, kterej se miniaturizuje daleko obtížněji než elektromotor (a ty miniaturizovaný verze zpravidla nemaj nijak dobrý vlastnosti (hluk, emise, …) a má daleko míň pružný řízení (potřebuje volnoběh, nedá se vypínat a znovu startovat na každý křižovatce (ty miniaturní verze bez elektrickýho startéru).

Je tak nepochopitelný, že když elektromotor nemá při zmenšování zdaleka tolik neduhů jako spalovák, může se vyplatit vyrábět s ním i věci se spalovákem nemyslitelný nebo nerentabilní?

watslaw

Ale porovnáváme-li elektrický (mini)auto a elektrický kolo (na poměry běžných kol velký), hlavní rozdíl je ten, že na řidiče prší, a má to ostrý hrany nebezpečnější pro chodce. A nevztahují se se na to některé zákazové značky, ale to je řešitelné na úrovni stejné Prahy, odkud se rozdělují tyto dotace.

Jakub P

Tyto dotace se rozhodují na úrovni státu a nikoli Prahy. I velmi malý elektrický auto typu Citigo váží prázdný dost přes tunu a rozměry má 3,5 metru krát víc než 1,5 metru. Baterku má přes 35 kWh. Bezpečné rozestupy se s ohledem na hmotnost počítaj i při třicítce na desítky metrů. Elektrický cargo kola nemaj až na výjimky délku moc přes 2 metry (navíc někdy zkrátitelnou natočením předního kola, a šířka přes metr je taky celkem výjimečná, váhu maj často pod 40 kg, ani ty velký nebudou IMO moc přes 50 a baterky typicky 0,5 kWh, u cargo kol se… Číst vice »

Vít Jůza

„železnice z principu neumí“? Akce „koleje do každé ulice“ z principu možná samozřejmě je.

Jakub P

Z principu neumí zahrnuje i případ, kdy je teoreticky možné postavit něco, co by se v praxi nikdy postavit nedalo a i kdyby dalo, nefungovalo by to…