Stát chystá elektrizaci trati z Prahy do Všetat
Kraj žádal stát o jasné termíny modernizací tratí kvůli soutěžím.
Správa železnic (SŽ) chystá elektrizaci trati z Prahy do Neratovic a Všetat. Cestující se elektrickými vlaky na této trase svezou zřejmě až v příští dekádě. Plán na investici dosud není ani v přehledu projektů Správy železnic. Plány na elektrizaci a zdvoukolejnění trati vyplývají z odpovědí ministerstva dopravy Středočeskému kraji.
Z nich už dříve vyplynulo, že Správa železnic nestihne včas modernizovat trať z Prahy do Kladna. Kraj potřebuje termíny elektrizací vědět kvůli chystaným soutěžím na dopravce.
„K prosinci roku 2029 nebude celá trať v celé uvedené délce elektrizována a zdvoukolejněna, očekávat lze dokončení elektrizace Praha-odb. Skály – Praha-Čakovice, další úsek je ovlivněn více aspekty (prověření zkapacitnění v úseku Neratovice – Všetaty ve vazbě na odb. Tišice a kolize s přírodní památkou Písčina u Tišic a dále pak přírodní rezervací Všetatská černava). Se zdvoukolejněním ani elektrizací úseku Všetaty – Mladá Boleslav se v současnosti nepočítá. Obsluha Mladé Boleslavi je výhledově plánována v jižním směru přes Lysou nad Labem a Milovice. Projektové práce na úseku Praha-Čakovice (mimo) – Neratovice se teprve rozběhnou, termín zprovoznění lze předpokládat po roce 2030,“ uvedlo ministerstvo dopravy v odpovědi.
Do Mladé Boleslavi do roku 2033
Ministerstvo současně potvrdilo, že nechystá modernizaci trati Praha-Smíchov – Hostivice. Není schopné ani garantovat termín do konce dekády u trati Praha – Rudná u Prahy – Beroun. „Nelze garantovat dokončení tohoto úseku v celé jeho délce vzhledem k možnému kapacitnímu využití jako odklonové trasy z důvodu souběhu výluk při realizaci optimalizace trati III. TŽK mezi Prahou a Berounem. Uvedená trať je součástí zpracovávané Studie proveditelnosti trati Praha-Smíchov – Rudná – Beroun,“ dodalo ministerstvo.
Kraj zajímalo i to, zda se nebude v projektu prosté elektrifikace upravovat trať z Prahy do Vraného nad Vltavou. Nic takového se nechystá. Ministerstvo dopravy naopak doufá, že v prosinci 2030 už bude hotová vysokorychlostní trať z Běchovic do Poříčan. „Jedná se o prioritní úsek z hlediska přípravy i realizace, kde je snaha dle harmonogramu dokončit stavbu tak, aby byla v termínu 12/2030 určitě v provozu,“ napsalo ministerstvo. Elektrická trať z Prahy do Mladé Boleslavi přes Lysou nad Labem by měla být hotová do prosince 2033.