Stát chystá elektrizaci trati z Prahy do Všetat

Stav v zastávce Rajská zahrada 31.10. 2022. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czStav v zastávce Rajská zahrada 31.10. 2022. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Kraj žádal stát o jasné termíny modernizací tratí kvůli soutěžím.

148 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bjorn

Už je na čase s tím opravdu pohnout. V tomto stále dost zaostáváme a přitom by elektrifikace pomohla celkově zatraktivnění a ekonomizaci naší sítě včetně regionálních tratí. Zajímavý je třeba postoj Švédska, Dánska nebo vzdálené Indie. Švédsko přistupuje s ohledem na plnění některých ekologických závazků k další elektrifikaci zbývajících regionálních tratí a efektivnějšímu využití některých lokálních tratí. Další věcí je využití některých meziregionálních tratí k přestavbě na rychlejší páteřní tratě (viz pokračující stavba Botniabanan). Zajímavé je v tomto také maličké Dánsko, které bylo donedávna zemí skoro bez elektrické trakce, zato od páry upouštělo už programově v meziválečném období a rozvíjela… Číst vice »

petr

tak než půjdu do důchodu,snad se toho dočkám…

Petr

Vzhledem k plánované důchodové reformě určitě.

Alibaba

Že se nepočítá s elektrizací Všetaty – MB je podle mě neprozíravé, alespoň by to nemusely tvrdit tak explicitně a klidně by to mohlo být ve vzdálené budoucnosti (etapě). Přestupováním ve Všetatech tu zruší tu drobnou vazbu cestujících tímto směrem, která tu byla vytvořena přímou vozbou dlouho zde provozovanou.

Vlakem s kolem

Existuje úvaha nad linkou Kladno-Kralupy-Neratovice-Mlada Boleslav. Ale jinak mate pravdu, bez pokračování do Prahy bude usek Vsetaty-MB ještě slabší než lokalka do Mšena. Stane se z něj v podstatě jen kolejová obsluha par nahodilych vesnic a městeček u trati.

Alibaba

I to je možné, vzhledem k tomu, že se i počítá s elektrizováním Kladno – Kralupy – Všetaty.

mic

Přímé vlaky bude vhodnější směrovat na Mělník…
Boleslav jezdí busem…
A na to mezi tím stačí 810 nebo autobus…

Alibaba

Budou-li jezdit do Mělníka v 30 minutovým taktu, tak je tu při dvojkolejné trati ještě stále nějaká rezerva na cca dvouhodinu (ve špičce hodinu) do MB, přičemž by vlak mohl být mezi Prahou a Všetaty nějak zrychlený. A aby byl nějak vyvážený takt, tak něco podobného směr Štětí ( – Litoměřice).

Mojmír

No otázka je, jestli není větší vazba na Mělník, než na vesničky mezi Všetaty a MB a taky, když tam bude něco kapacitního, tak to zas za Všetatatama bude vozit vzduch.
A u rychlíků by se to muselu drátovat až do Tanvaldu a to je jednak zbytečné a kvůli tunelům i finančně nereálné.

Alibaba

Rychlíky do Tanvaldu budou asi jezdit přes Milovice.
Ale připadá mi stejně nelogické úsek MB – Všetaty nezadrátovat na rozdíl třeba trati Mělník – Mšeno.

Mojmír

No jestli se spolu se Všejanskou spojkou zadrátuje zbytek Nymburka přes Veleliby, tak už přes Chotětov nepojede ani Cargo odklonem. Když bude výluka NBK-Všejany, pojede odklon přes Milovice do Lysé a na ranžír a Všejany – MB čekám bude dvoukolejné.

Pak bude přes Chotětov regulérní lokálka..

Alibaba

Já bych si tam po vystavení všejanské spojky stále představil spěšné vlaky ve stylu současných Jizer.

Vrták

To má být náhradní projekt misto trati do Kladna či do Liberce?

libor

náhradní asi ne, ne? Kladno a Liberec jsou jinde…

RafaK

Hlavně na té trati 070 nasaďte konečně něco moderního než polomrtvé 854…

Jakub

a uječené.

petr

už jsem tady dlouho žádnou neviděl

RafaK

vždyť tu jezdí stále v kombinaci s brejlovcem…

Vojta_7

Po téhle trati jede jeden vlak za hodinu… Často úplně prázdný… Na co zdvojkolejnění? Do zapadákova Čakovice má vést metro, tramvaj, trolejbus i VTR…
Každé stažení závor znamená kolonu a zdržuje mě to při cestě autem. Jestli nebudou v Satalicích a Kbelích podjezdy, tak ať jdou s tímhle koridorem do haj*lu.

Bram

Neposer se, šmudlo.

Viktor Nárožný

Když jsem byl mladší a četl jsem podobné články, říkal jsem si…je to v pohodě, bude to za deset let. Když čtu podobné články dnes, ptám se…dožiju se toho ?? O dvoukolejce do Boleslavi a seřadišti pod Chlumem už komanči snili v padesátých letech…

Teď trochu vážněji. Dvoukolejka do Všetat je potřeba , elektrifikace taktéž. Lepší by ale bylo, kdyby se tato trať napojila na VRT směr sever – spojení z Mělníka do Prahy by bylo mnohem atraktivnější..

Petr

Stačila by odbočka někde u Líbeznic, nebylo by to ani drahé.

Honza

To jsem si taky říkal, odpojit od VRT, která povede kolem Líbeznic, odbočku na Měšice a odtud dále po 070. Pokud vím tak o tom se ale nijak neuvažuje a nejbližší sjezd bude fakt až Roudnice, což spojení Pha->Nera nijak časově nepomůže.

Tomáš Záruba

Což je logické, když by se to kapacitně nepobralo a kromě přihlouplé „žst. Skládka“ by se tam ani nedala udělat předměstská stanice. Napojení z Tůmovky do žst. Vysočany původně zamýšlenou stopou VRT nicméně už taky ekonomicky vyšlo, včetně rozvětvení do Brandýsa, ale jaksi se asi nechce.

petr

Kapacitně by to nepobralo? Na VRT nebude nákladka, ale pouze Expresy od Ústí/Roudnice a mezi ně se nějaký vlak od Neratovic vlezl.

Tomáš Záruba

A od Mostu/Loun. A ne, nevlezl. Už vůbec ne mezi Balabenku a hlavní. Jediná naděje je přijet do Vysočan a pak mimo koleje směr VRT rovnou na TGM, tam by se to ještě vmáčklo. Nebo samozřejmě přímo do diametru, pokud by končil až někde v prostoru Hloubětína.

xyz

Řešením takového stavu ale je dostatečná kapacita v pražském uzlu tak, aby takového žádoucího zkrácení cestovních dob z Mělnicka mohlo být dosaženo.

Mimochodem na úsek Zahradní Město – hl. n. se všechny potřebné VRT-vlaky i konvenční vlaky (tzn. cokoliv od VRT-Brna, od ČB, ale i z Pardubicka/Hradecka, které by VRT využilo v úseku před Prahou) vejdou? 🙂

VTT

To se počítá s napojením VRT do Vysočan (a tím se dosáhne napojení na B a mnoho důležitých linek autobusů a tramvají) a ne tím přiblblým způsobem s vyústěním tunelu někde za Palmovkou, který tyhle vazby zabíjí?
NIcméně, mezi nějaké čtyři vlaky za hodinu by se jedna – dvě trasy mohly vejít

Martin

Jen by mě zajímalo jak to udělají u letiště, tam by trolej vojáci nedovolili.

nowas

Pod zem.

Lukáš F.

To aby to teda šlo pod zem skrz celé Kbely, ne?

Jiří Šrámek

Ale houby. Letiště pod zem. Bude to unikát.

Alibaba

Ano nejlépe tunel hloubený dvojkolejný v celé délce zakrytý, asi kromě toho kousku v Centrálparku.
vykopanou hlínu bych vozil do Čakovic, aby tam naopak šla železnice nad terénem, aby se tam eliminovaly přejezdy P2658 a P2659.

Jakub

nebo zářez.

prdlavka

„Ministerstvo současně potvrdilo, že nechytá modernizaci trati Praha-Smíchov – Hostivice.“ Kdo koho nechytá? 🙂

David

Tak hlavně že mají v koncepčních materiálech nakreslenou linku dálkové dopravy Ex11 (Kladno – Letiště – Smíchov – Hlavní – Libeň – Pardubice – Olomouc – Vítkovice – Havířov).

Granja

Těch nákresů v „koncepčních“ materiálech už bylo…

petr

Ta trať se modernizovala nedávno a jezdí tam jedna prázdná krabička za hodinu.

Bram

Tato trať je již po modernizaci, tak co byste tam chtěli modernizovat?!? Zde stačí jen prostá elektrizace.

Jarda

To už mohli rovnou nechat zadratovat ze vsetat do bolky. Zároveň by byla i alternativní trasa nejrn pro odklon, když by se na hlavní něco stalo.

Jiří Šrámek

Na hlavním čem?

Viktor Nárožný

Z trati ze Všetat do Bolky bude lokálka , kterou se prožene pouze v každém směru osobák každé dvě hodiny…

Tomáš Záruba

Přičemž za cenu krátké spojky severovýchodně Všetat by se dala krásně využít pro Sp ME – MB.

Viktor Nárožný

Díky tomu nasazení motorových jednotek není úvrať ve Všetatech žádný problém. Stejně nepředpokládám, že by ve Všetatech tato linka os končila…

Honza

O dvojkolejce a elektrizaci se u nás mluví už jako evergreen. A pořád je to „no nejdříve za deset let“. Místní už stejně vědí že to nebude, respektive až to někdy bude tak už ten vlak potřebovat nebudou. Na téhle trati je nejhorší to přenášení zpoždění. Díky možnému křižování pouze na místech: Všetaty, Neratovice, Měšíce, Čakovice, Skály vznikají desetiminutové okna jako nejmenší možný koncept. Pokud je cokoliv zpožděno, přenese se to na protijedoucí vlak. Osobáky to „vykrývají“ čekáním v Sata, Nera a Všeta. Spěšnáky kříží nejčastěji v Měšicích, rychlíky v Čako. Není výjimkou zpoždění 15min v obou směrech. V ranní… Číst vice »

Vít Jůza

Možnost křižování je i v Satalicích. Likvidace nádrží ve Kbelích a zejména v Kojeticích poněkud zhoršuje situaci.

Bram

Nezhoršuje. Pomohla by pro začátek alespoň druhá kolej mezi Měšicemi a Čakovicemi.

Honza

Pardon psal jsem, skály, myslel jsem samozřejmě Satalice. Trojkolejný Skály-> Vysočany ke křižování sice slouží taky, ale ne primárně, spíše pomáhají právě vykrývat tohle přesunování zpoždění bych řekl. Jezdím na té trati denně. Ale pořád je ten vlak i teď mnohem lepší než 348 co vymete každou díru a skončí na Ládví…

nowas

V Měšicích a Satalicích se navíc dá křižovat jen s omezením.

Tomáš Záruba

Tak hlavně ze schválena studie na to je už asi 4 roky. Asi není kam spěchat…

Aaabbb

Smutná realita české železnice a údajné preference ekologického druhu dopravy ze strany státu.

Daniel Jablonecký

Tak takovým frázím snad nikdo soudný nevěří. To je jak s tím přesunem nákladu ze silnic na koleje. Jen rétorické cvičení.

Frantisek

Bohužel. Realita ukazuje opačné snahy.

Zyx

Spise konecne se ukazuje smutna realita absolutni nekoncepcnosti rozvoje ceske zeleznicni site.

Vrabec na střeše

Nejdříve v příští dekádě… Není to zbytečně brzo?

libor

není, aspoň bude jasné, zda to udělat 25 kV nebo 3 kV 😉

Martin

Az do Neratovic to muze byt i dvoukolejka, elektrifikovana a primestska linka min. do Mesic muze slouzit jako metro…
Trat pres Mratin uz neexistuje, coz je skoda, mohlo by vzniknout i spojeni s Kostelcem…

Daniel Jablonecký

Co si mám představit pod slovním spojením „může sloužit jako metro“? Já myslím, že může sloužit jako vlak.

Martin

Od centra, Masarycky, po Cakovice je rychlejsi nez planovane metro C, a muze na trati byt interval napr. 15min., ale klidne by mohl byt i kratsi, podle poptavky…

VTT

Ano, po takovém vytunění by se trať 070 (nebo jakéže to má dneska číslo) mohla klidně zařadit k „silné čtyřce“ tratí vycházejících z Prahy.

Mojmír

Proč se vlastně zrušily výhybny Praha-Kbely a Kojetice u Prahy, nevím, ale mělo by se to prozkoumat. Dnes to stojí hromadu peněz na nemožnosti přeložit křižování, když je v podstatě třeba dvoukolejná trať. Mělo by se to vyšetřit, ten kdo za tímto chybným manažerským rozhodnutím stál, může být dnes ve vedoucích pozicích SŽ.

Tazatel

Nevím jak Kojetice, ale ke Kbelům se na wiki píše:
„Výpravčí výhybnu obsluhovali do 27. května 1967, vedlejší kolej byla snesena pravděpodobně koncem 70. let 20. století.“
Troufnu si říci, že člověk, který zatím stál, již nepracuje nikde, natož na vedoucích pozicích SŽ 🙂

Bram

Kojetice byly mimo provoz už v roce 1989

Viktor Nárožný

Doporučuji si na netu přečíst zdigitalizované staniční kroniky… o těch Kbelích se tam píše, že jako stanice skončily hned po válce. Tehdy to bylo o tom, že do fabriky v Čakovicích jezdily kvanta lidí, metro nebylo a tak všichni jezdily vlakem… před Čakovicemi odbočovala odbočka ze které trať končila někde v místech dnešního Letňanského výstaviště.

Mojmír

Tak to potom jo, myslel jsem že to bylo ve stejné době jako Stránov a Zdětín, tam si právě výpravčí pamatuju, resp. Zdětín pak hodně dlouho sloužil jako ZV. A že se tu podoné věci děly víme dobře, viz. např. zrušení Prahy – Hlubočep a její následné obnovení za hromadu peněz pod názvem Prokopské údolí…

VTT

Byly ty Kojetice opravdu výhybna a ne jen nákladiště?
Nicméně, pokud bychom rozdělili úseky Satalice – Čakovice a Měšice – Neratovice, tak by to chtělo asi i výhybnu v Hovorčovicích.
Ale než tohle, tak snad lepší rovnou dvoukolejka, i když třeba zatím jen částečná, okolo stanic, kde se pravidelně křižuje.

Viktor Nárožný

Kojetice byly regulérní stanicí. Dvě dopravní koleje a jedna manipulační. I kroniku této stanice lze nalézt zdigitalizovanou na internetu.

none

Pokud se někdo raduje:
úsek je ovlivněn více aspekty (prověření zkapacitnění v úseku Neratovice – Všetaty ve vazbě na odb. Tišice a kolize s přírodní památkou Písčina u Tišic a dále pak přírodní rezervací Všetatská černava).
Na té písčině si pamatuju hašení požáru od parní lokomotivy (vyhlašované obecním rozhlasem – kdo mohl, vzal lopatu, sedl na kolo a vyrazil k lesu). Ale dvou kolejí se jistě nedočkám.

VTT

Pro příměstskou dopravu tento úsek není až tak důležitý.
Spíš mi vadí, že se celá akce svazuje se severní VRT. Tím se to celé zbytečně zpozdí. Přitom VRT a příměstská doprava jsou oddělené věci.

David

Mě popravdě mrzí, že není plánován sjezd z VRT u Líbeznic, myslím, že rychlíková linka Praha – Neratovice – Mělník by byla mimořádně populární. Zajížďka 10km do Satalic by pro takový vlak byla úplně zbytečná.

Jakub

To: kolize s přírodní památkou Písčina u Tišic a dále pak přírodní rezervací Všetatská černava, není nepřekonatelné, protože vznikly díky železnici. Jen se přijmou opatření během stavby a nebude tam betonové odvodnění (viz. Váté písky u Bzence)

David

Je fakt, že se ta organizace jmenuje správa železnic, ne rozvoj železnic. A to ta správa je ještě pojata jako mizivá údržba a pak drahé rekonstrukce. Příměstská doprava ve Středočeském kraji generuje něco okolo poloviny všech cestujících v objednávaných vlacích v republice a přesto SŽ v tomto desetiletí na území kraje maximálně zrekonstruuje dvě rozpadající se páteřní tratě. Zatím se začalo s tou do Lysé, u té do Berouna se na území kraje stále ještě nekoplo, takže i tam je otázka zda to v tomto desetiletí stihnou. Zde má vinu nejen SŽ ale i MD. Rekordní rozpočty se utápí v… Číst vice »

Jiří Kocurek

Zvláštní že jiné Správy ten rozvoj jakž-takž zvládají, viz nový most v Blansku. Jeho odstřelením se ale v Dlážděné nic nezmění.

Marek

A to které, Blansko je jen dodělani 1 tranzitniho koridoru začátek 90 léta

Jakub

Je to uvedení tratě do normového stavu. V 90.letech byly jiné představy o modernizaci než dnes (moc tomu nevěřili)

xyz

Zrovna mezi přinejmenším okrajem Prahy a Neratovicemi došlo v nedávné době k provedení „koncentrované údržby“ (za cenu delších letních výluk).

Tzn. v rámci té správy (a údržby) tady toho bylo provedeno dost (včetně nových nástupišť v zastávkách).

Ovšem, není to rozvoj – tím by bylo jedině zdvoukolejnění (a souběžně s tím tedy elektrizace).

David

Souhlasím tam se i výrazně vylepšila rychlost, 90-100km/h je na takové trati už docela na úrovni. Nicméně skutečný rozvoj by byla hlavně elektrizace a třeba i jen částečné zdvojkolejnění. Na trati Praha – Rudná – Beroun a částečně i na trati Praha – Vrané se alespoň nainvestovalo něco do bezbariérovosti a výhyben, ale pokud na rovných úsecích zůstaly maximální rychlosti 50-60km/h, byla to spíš kosmetická úprava než nějaký rozvoj.

qěcy

Už aby ta dvojkolejka že Skal do Všetat byla, to je pro provoz nejdůležitější. Dráty jsou taky dobrý.
Co bych si ale přál ihned, je instalace provizorních SZZ a TZZ mezi Radotínem a Karlštejnem.

Leinad

Tam zůstane báboblok, hradlářka bude psát etcs pakety.

55p

bude jim stačit klávesnice s enterem, 1 a 0 😀

Lukáš Chytil

Když do teď tam ty peníze na to nikdo nedal, tak teď před rekonstrukcí je tam nedá tuplem, protože bude koridor.

qěcy

To právě nechápu, protože koridorizsce začne právě výměnou SZZ a TZZ za provizorní. Tak by to tam mohli dát hned. Ve Vysočanech taky byla provizorni ESA 11 deset let, na jednom konci hlaváku taky.

Jan

Jestli už teď víme co bude hotové v prosinci 2033 tak to jsem klidný…

Kování

Tak oni naopak vědí co hotové nebude, o to je to horší.

Jiří Kocurek

Tak alespoň Kraj ví, jak má soutěžit vlaky na příštích 10 až 15 roků. Lepší než aby mu sdělili „neotravujte“.

Granja

Kraj to sice ví, ale je otázkou, zda tomu může věřit.

a8n

Tomu že něco nebude věřit může.

Petr

Problém je, že ty co by na to potřeboval se nevyrábí.

IGCT

Tou dobou budou jiné starosti. Je otázka času, kdy dojde k americkočínské válce s vítězstvím číny, která se tak stane světovým nadvládcem.

Georg

a kdyz nedojde, tak sem napisete, ze jste idiot?

Twix

Vím že to ještě potrvá, ale existuje nějaký plánovaný provozní koncept? Má se příměsto směřovat na Mělník, případně něco přímého třeba do Litoměřic? Co nějaký průjezdný S-Bahn? Po původní trati z Všetat do Boleslavi nějaké BEMU?

smasska

Co takhle použít Google a najít si plán dopravní obslužnosti?

Twix

Tak jsem to zkusil a na webu IDSK mi to našlo dopravní plány jen do roku 2025.

smasska

No však to je správně, dělají se pětileté samozřejmě a přesahem a výhledem na další období.

Frantisek

Mělník by bylo fajn směrovat přes Kralupy a Lužec, kdyby někdo dostavěl pár kilometrů jednokolejky a nějak vyřešil vstup do města v místě někdejší cukrovarské vlečky, kde část pásu nově zabrala další silnice… Spřahovat už umíme, tak by to nemuselo ani ubrat kapacitu hlavní tratě.

Jakub

Asi ne, kraj teď ví, že tam bude el.dvoukolejka, může začít plánovat.

Tomáš

Tohle je opravdu skandální. Kde železnici rozvíjet když ne v pražské aglomeraci, kde jsou v současnosti jednokolejky bez drátů.

Jiří Kocurek

Nicméně rozkopat trať přes Rudnou zároveň s rekonstrukcí kolem Berounky je totéž jako rozkopat zároveň Poříčany a Čelákovice – to už tady bylo.

Tazatel

Falešné dilema – trať 173 bez zdvoukolejnění nemá šanci mít kapacitu na větší odklony ze 171 (už teď horko těžko pobere S6 a rychlíky Arrivy). To samé platí pro trať Praha – Lysá před rekonstrukcí – ta trať je sice dvoukolejná, ale před rekonstrukcí měla příliš dlouhé prostorové oddíly – opět nedostatečná kapacita pro odklony z koridoru.

Lukáš Chytil

Jenže přes Rudnou odkloníte ani ne desetinu toho, co tam jezdí, ovšem za cenu rozvrácení GVD na 173.

A čím déle se bude čekat, tím dražší a bez dotací to pak bude.

Jan Kavan

Co spojka přes Řepy – Zličín – Chrášťany – Rudnou a mít jednosměrku údolím nahoru a druhou údolím dílů

Lukáš Chytil

Jen projednání takové trati vám zabere několik let.

Frantisek

Nestačí stávající trať přes Hostivici?

Vít Jůza

Úsek mezi Rudnou a Berounem asi nemá větší kapacitu než ze Smíchova přímo do Rudné …

Martin

Takže de facto nic. Do železnice by mělo jít tak 2/3 peněz a 1/3 do silnic, abychom se někam dostali.

smasska

Ale to vůbec není o penězích, těch do železniční sítě vůbec nejde málo, je to o jejich využití. Zatímco ŘSD za to staví nové dálnice, železnice dělá Blending Cally, vyměňuje zabezpečovačku a dělá vysoké peróny na lokálkách, díky železničním monopolům vše draho a dlouho. Těch peněz zvládne proinvestovat velké množství, aniž by to reálně něco přinášelo.

Lukáš Chytil

Protože zadání bylo, útraťte co nejvíc a je jedno za co.

Frantisek

Možná bych někdy dodal „a hlavně to moc nezlepšujte, aby to nechtěli více používat“.

libor

hlavně je vidět, jak ta železniční doprava je vlastně hrozně drahá. Někdo tady stále huláká, jak se podporuje silniční, ale je jasné, že zmodernizovat lokálku (tím nemyslím Praha-Všetaty) do pořádných parametrů stojí prostě moc peněz, na tolik přepravního výkonu se tam realizuje 😉

Vlakem s kolem

Vlaky mají stěží 15% podíl na denních přepravách, ale má do nich jit 2/3 peněz? Jak o tom lidi přesvědčíte?

Frantisek

Potřeba změnit poměr, aby větší přepravní proudy šetřily potřebnou energii, zdroje a životní prostředí? Namísto bláznivých nápadů na bateriové kolony kamionů… Uvažte též, jak bylo investováno v posledních několika desetiletích, a kam jsme se kvůli tomu dostali v dopravě i urbanismu.

Granja

No bodejť by neměly tak malý podíl, když od 2. sv. války se dělalo vše proto, aby se ten podíl nejenže nezvýšil, ale naopak co nejvíce snížil.

ABC

Správně, končíme. Nic novýho nezačínat!

Romanero

Kde jsou ty rekordní rozpočty SŽ? Strategické stavby okolo Prahy dalších deset let nic. Namísto toho se náklady brzy nedostanou ani do Berouna.
Za mě velké zklamání a vystřízlivění, že česká železnice opravdu nezvládá reagovat vůbec na nic.

Kování

Rekordní rozpočty jsou jen rekordní jen díky rekordní inflaci. Kdyby se odečetla inflace tak budou spíš průměr až lehčí podprůměr.

Jiří Kocurek

Takže 28 mld Kč v roce 2019 je více než 60 mld Kč v roce 2023, abychom mohli nadávat…

Plecháč

Třeba úsek Sudoměřice – Votice se začátkem v roce 2018 se stavěl za 220 mil./km (nepočítám zbytečné přeprojektování na 170 km/h). Úsek Čelákovice – Mstětice se začíná stavět letos za 370 mil./km. Samozřejmě to není úplně přesné srovnání, SuVo má velkorysejší parametry, ale zase vede méně osídlenou oblastí. Ceny určitě vzrostly a vypadá to že o něco více než jen o inflaci, ale i tak dnes postavíme za 60 mld více než za 28 mld před 5 lety.

Kování

29 miliard v roce 2019 byly jen investice, 60 miliard jsou investice i provoz a údržba. Investice v roce 2023 jsou 31 miliard. Musíte porovnávat stejná čísla.

Frantisek

Železnice??? Co takhle státní správa a samospráva, které ty toky peněz a investiční priority (nejen) v dopravě řídí? Nejsou jí náhodou správy dopravních cest podřízené?

Ondra Šanda

To je asi chyba, na konci ne? Do prosince 2023?

noerf

To byl původní plán z roku 2018. -)

Jiří Kocurek

Bylo by to rekordní tempo.

bvovka

Ještě že tam ta druhá kolej bude. Vzhledem k těm neustálým až 20ti minutovým zpožděním je mnohem důležitější než ty dráty.

Frantisek

Nu, snad (!) bude…

Kování

Aspoň díky odpovědím vidíme, jakou vizi ministerstvo dopravy na železnici má. Žádnou. Nulový zájem i na příměstských tratích u Prahy, natož pak jinde.

R.D.

Což o to, vize jsou, ale představa jak zajistit financování není. A to je smutné.

Vtvt

Čekáte něco jiného, když desítky let se vyhazují peníze z okna za železniční síť, která je 2x hustší než v bohatém Německu?

Martin

asi nejezdite do Prahy, ze? Pac do Prahy jezdi mnoho lidi za praci a zabavou, tohle je idealni trat pro primesto ze smeru, kde jsou silnice dost preplnene…

Frantisek

Chápu, že byste ji nejraději zrušil a postavil si ještě nějaké další silnice, případně stezky pro pěší a kola, aby napříště už nic nepřekáželo autodromu. Naštěstí auta stále ještě nejsou jediným zájmem povyšovaným nad krajinu, urbanismus či zdraví obyvatel, byť mají značně navrch. Mohl bych obdobně vznášet námitky proti novým paralelním silnicím, přestože jejich vlivem zjevně dochází k ucpávání uzlů ještě více auty, když je současně pošlapávána efektivnější alternativa, ale… Němci si problém způsobený zrušením velké části sítě již alespoň uvědomují, byť i oni jsou ještě dost pohodlní, než aby něco výrazněji měnili. Ne tak žel u nás – krátkozrakých…

Vtvt

Prosím nevkládejte mi do úst, co jsem nenapsal.

Děkuji Vám.

Granja

No jo, jezerní státy státy začnou zasypávat jezera, aby neměli více jezer než něž státy ostatní.

Jiří Kocurek

Co VRT, o té jste ještě nečetli?

Kování

Pohádky o vrt znám i s nesmyslnými termíny. Za prvé nevím kde na to vezmou peníze, když není pár miliard na tratě typu Praha – Všetaty. A za druhé nevím jak to chtějí stihnout, když u krátkého a roky připravovaného úseku do mladé Boleslavi uvádí rok 2033 a VRT kde sotva začali chtějí začít za 3 roky.

Frantisek

Zdá se, že nechtějí. Budování silnic a malování VRT je dnešním ‚hitem‘. A to ještě tu VRT malují tak, aby moc neoslabila používání aut (jen minimální synergie s možnostmi ostatní sítě, vazba spíše na auta než na další vlaky, a to ještě především v soubězích).

PvvS

VRT není lokálka na obsluhu všech obydlených zatáček v okolí trasy. Ale rychlá doprava mezi hlavními centry. Na zbytek je místní obsluha, jedno v jaké trakci.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Svoboda ven!

Kování

Proč? úkol ministerstva, tedy moc to s investicemi nepřehánět plní dobře.

Vojtěch Suchan

Tohle je čistě v gesci odboru strategie MD.

a8n

Zmíněný odbor opravdu říká SŽ, že přípravu na základě schválené SP má začít nejdříve za x let?

Kování

Ne říká že v přípravě staveb pokračujte jen u pár vybraných projektů. Ostatní zatím odložte nejsou na ně peníze.

Litovel

A máme tady dva odbory strategie, jeden na MD a jeden na SŽ.

Majkl

Opravte prosím rok v poslední větě.

Rok by na stavbu snad stačil

Už jsem se chtěl radovat že to tak je správně

Gablenz

Vždyť je to krásný, ambiciózní cíl, v souladu s evropskými hodnotami 🙂

Kování

Jj v době kdy škodovka bude vyrábět již jen elektromobily, budou tam jezdit dieselové vlaky.

ABC

… se tak stalo na podzim roku 1906 plus minus 200 let