Stadler má první zakázku na vodíkové vlaky pro úzkokolejky, dodá je na Sardinii a do Kalábrie
Vizualizace vodíkové jednotky pro Azienda Regionale Sarda Trasporti (ARST). Foto. Stadler Rail
Pro Stadler jde o první zakázku na vodíkové vlaky v Evropě.
Škoda JHMD….to by byl pěkný vlaček tam…. K tomu semtam TUčko…
Ale už se asi nedá nic dělat, když Čajánka už na nádraží v JH popravili…..
Tohle zapadá do schématu italského nakládání s dotacemi EU. Ve zkratce by se to dalo popsat takto: když je na něco dotace, uděláme cokoliv, abychom jí získali. Alespoň stavební firmy zaměstnají za cizí peníze co nejvíc našich lidí. Smysl mít projekt nemusí, stejně to karenční době nebudeme používat. Takže se staví trolejbusové tratě, kde po uplynutí nutné doby provozu dochází k ukončení provozu a náhradě autobusy. Stejné to bude i s těmito vozidly. Sardinie je chudý region+ podpora na „obnovitelné“energie. Prostě získají levně nová vozidla, chvilku si s tím zajezdí a pak se zjistí, že to má bez dotací velké… Číst vice »
Takže je to naprosto identické vozidlo, jaké už tam mají, jenom je uprostřed článek navíc, ve kterém není ani jedno sedadlo. To je možná vozit takovou mrtvou hmotnost navíc míň ekologické, než tam nechat ten diesel.
Proč je pořád experimentuje s vodíkem když se můžou použít běžně používané baterie, které jdou snadno nabít, nemusí se plnit extra dováženým a vysoce natlakovaným plynem. Pro takovou lokálku by to bylo ideální. Na konečné stanici se nabíjí, udělá jedno kolo a přijede zpět k nabíječce, kapacita nemusí být zas tak velká.
Tak nějak, za cenu těch vodíkovek může stát na každé konečné jedno vozidlo navíc.
Proč? Protože je to teď trendy, hlavně mezi naivky, co nechápou principy.
Já jsem vodíkový skeptik, ale jinak než několika realizacemi a praktickými zkušenostmi se poznání nedobereme. A ano, celý problém je dnes navíc zkreslen dotacemi, zde na nákup vozidel.
Vodík? Úzkokolejka? Nové vlaky? Takové rozhazování peněz by se mělo zakázat.
😀 Samozřejmě kecám. Já chci mít úzkokolejky i v ČR místo autobusů.
tak zjisti jestli to jde prerozchodovat na 760 mm a dovez sem ctyri motoraky. 🙂
Tyhle motoráky na 760mm jsou. Zrovna je kupuje Zillertalbahn.
no tyhle vam asi nedaji. ale nektere ze starsich vozidel jim budou mozna prebyvat… 🙂
Však JHMD bude třetí v pořadí, kdo si objedná vodík na úzkokolejku… 😄
Nechcete někdo zorganizovat sázky zda a kdy to pod finančním dohledem kalábrijské mafie exploduje?
A co by z toho „mafie“ měla?
Mafie si zajistí, že žádná z kontrol nenajde pochybení v dotačních podmínkách. Toho bych se nebál.
Italské mafie mají ve zvyku neplatit z jejich pohledu nesmyslné výdaje jako je např. preventivní údržba.
To máte pravdu. Ale pokutu za porušení jakychkoliv dotačních podmínek nedostanou. Na to žádný kontrolor nebude mít odvahu.
Kolik z délky jednotky připadá na prostor pro cestující? Zhruba třetina délky připadá na power pack a jeden krajní vůz za stanovištěm pro strojvedoucí má část bez oken (bezbariérová toaleta?)
Ovšem ideologicky je to správnější než baterie…
Ty bezbariérové záchody? Bezpochyby.
Vodíková verze odpovídá svým provedením naftové, jen powerpack je větší.
No právě, powerpack je větší. Ta naftová měla elektrický přenos výkonu?
Jenže ta část bez oken je nad podvozkem, tedy sotva bez bariéry. Power pack je v porovnání s Tatranskou elektrickou jednotkou 495.95 obrovský (ano, ta má ozubnicový pohon a je bez palivových článků a baterií). Prostě mne to praštio přes oči 🙂
Tahle jednotka v naftovém provedení powerpack vůbec nemá, tedy má ho normálně pod podlahou.
Odkud budou brát vodík netuším, ale sluníčka tam mají dost stejně jako elektřiny z větru (Sardinie). Financováno je to z Národního plánu obnovy. Když už to někde zkoušet, tak tam mi to přijde vhodné.
Asi tak, místa pro další pobřeží jsem minimálně na jihu a východě viděl dost, tam navíc je i dost pobřeží „země nikoho“ a vítr tam pofukuje tak nějak stále a snad dostatečně, v moři tam může stát mnoho větrných farem. Vlakem jsem tam několikrát jel (a bylo to hezké). Podle mě si vodík pro Sardinii vybrali pro ta odlehlá nádraží, kde nejspíše není ani není dostatečná kapacita distribuční sítě, samotný provoz se nebude moc lišit od naftových vlaků.
Právě, na střechu vozovny FV panely a … tu opičárnu s vodíkem vynechat a ušetřit si dvě energetické přeměny.
Jsou blíž rovníku než ČR, takže tam v zimě mají přecijen delší dny, ikdyž Florida to není. My to tady ale nevyřešíme.
Oni mají u Cagliary obrovskou rafinerii, chemický průmysl je i na severozápadě u Porto Torres. Třeba někdo ví jak se to tam s vodíkem má…
V Porto Torres se bude teď pro začátek stavět 20MW vodíkový elektrolyzér a 150MW solární farma. Poloha Porto Torres je velmi výhodná, protože je to blízko do Alghera a Sassari, kde tyhle vlaky na vodík mají zpočátku nejvíce jezdit a zároveň přístav, který umožní zelený vodík z toho přístavu pomocí lodí dodávat na jiná místa včetně exportu na Korsiku.
https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/5312-Ferrovie-della-Calabria/
ono to ma bohuzel rozchod 950 mm… kdyby to tak slo prerozchodovat na bosnu – zda se, ze jim par vozu zbyde… achjo.