Správa železnic zprovoznila na koridoru u Ústí nad Orlicí odbočku Bezpráví

Výstavba odbočky Bezpráví. Foto: Michal Gregor / Wikimedia CommonsVýstavba odbočky Bezpráví. Foto: Michal Gregor / Wikimedia Commons

Odbočka usnadní organizaci dopravy během výluk či mimořádností.

118 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel

Jsem rád za každý nový nebo zrekonstruovaný úsek trati.

Ivo

Paradoxem je,že stejná odbočka na tom samém místě již výhybna(odbočka)stála.Bylo to při rekonstrukci 3 mostů mezi Ústím a Brandýsem po povodních v roce 1997.Následně byla zrušena.
To že dnes přijede člověk do Třebové,nebo Chocně s náskokem,je způsobeno prodloužením jízních dob vlaků,až opět začnou výluky,bude to o něčem jiném.

Dušan

To bylo na jiném místě – to si s něčím zřejmě pletete:-)

Alibaba

Jedna spojka je v místě původní odbočky a druhá je postavena za obloukem směr Ústí.

Ivo

ringo

zesp

Nesmíme zapomenout i na již zprovozněnou odbočku Rajhrad, která podobným způsobem zkrátí případnou výluku mezi Modřicemi a Hrušovany u Brna. Je to taky dost dlouhý úsek hned se třemi zastávkami. Snad tedy nějaký užitek přinese. Byl jsem se tam podívat, když probíhal dokončovací práce:

https://youtu.be/Kb0N5H3JbuU

Olin

No…, kdyby v Rajhradě se dalo do „pucu“ co tam bylo, nemuseli bychom se rozplývat nad odbočkou. Skoro si připadám jako v dobách, kdy záchytná stíhačka schopná vybojovat vzdušnou nadvládu manévrovým bojem se měnila za polský verglík v poměru 1:1 .

Lukáš F.
Miroslav Zikmund

Spíše umožňuje předjetí osobního vlaku zpožděným vlakem vyšší kategorie. Každopádně zrušení Rajhradu jako stanice byla kolosální pitomost – projekt ORI kurvící českou železnici – např. obnova Bartoušova ….

Jiří Kocurek

Škoda že tehdy neznali současný provoz. Bylo by to jednodušší rozhodování.

Leinad

Dělal se v té době taky nějaký rozumný odhad potenciálu, vyjádření nákladních dopravců a místních správ?
Je z té doby nějaká rekonstrukce, kterou trefili, že není poddimenzovaná ani příliš předimenzovaná?

Vašek

Do budoucnosti asi nikdo nevidí, plánování se stalo sprostým slovem, ale není trochu krátkozraké rušit koleje, když je krize a vlaky nejezdí? Stejně jako s lidmi. Máme od grafikonu tři fíry navíc, tak je propustíme. Co na tom, že budou za rok chybět.

Richard

Jde to poznat, dnes na cestě z Pardubic do Olomouce jsme v České Třebové byli o 8 minut dřív…

medical examiner

No a?
Za 20 let se bude jezdit Praha – Olomouc za 2:06 i přesto, že to bude vymetací rychlík.
Nebo Expresem přes HK za 1:21…

none

Ja mam takovou radost! Neveril bych, ze tohle jednou lidstvo dokaze.

Marana_CZE

A počkejte si! Za pár desítek, maximálně stovek let bude i tunel! To teprve bude paráda

Jiří Kocurek

Jo, podné žvásty se vedly i okolo tunelu do Plzně. Následně škarohlídi otočili a začali nadávat jak je to zbytečné.

SYN

No, to byli (aspoň převážně) jiní…

Bába z hradla

Jaký je přínos investice? Úplně zbytečné vyhazování peněz. Tady se vyhazují peníze za vybudování odbočky, abychom jezdili pořád jak za císaře pána …

Jiří Kocurek

Kdyby se ty peníze „nevyhodily“, tak chodíte pěšky. Jako za Marie Terezie, císařovny.

Alibaba

Přínos je takový, že se zkrátí mezistaniční úsek při výluce (tím se zlepší propustnost). Píší to přímo v článku.

Martin Toman

To je ale pitomý názor.🤪

tarten

Je. Ale třeba si dělá srandu 😀

Miroslav Zikmund

Za vyhozené peníze lze považovat tu část, v jejímž důsledku jsou tam kolejové spojky pojížditelné pouze rychlostí 50 / 60 km namísto – když už ne traťovou rychlostí tak alespoň 80.

rušnovodič Peter

Ďakujem za doplnenie chýbajúcej info z článku, teda že jedna koľajová spojka bude 50km/h a druhá na 60 km/h. Kde presne sa ta odb. nachádza a koľko je po jej obochbstranách priestorovych odd. AB pi nasledujúce žst.? Odbočka je predpokladám definitívna (tiež chybajúca info v článku)

Jarek

Ano, je definitivní.

Dušan

Nachází se v km 260,267 – 261,447 – viz schéma níže:
https://ctrlv.cz/gBUN

Hajnej

Většina výluk si s sebou nese bezpečnostní PJ 50 v nevyloučené koleji – v této souvislosti by štíhlejší výhybky byly tak trochu luxus.
S Tatcemi, Cerhenicemi a Rajhradem prosím nesrovnávat, tam přistupují ještě další faktory.

Rakev

Ta trať byla skoro v havarijním stavu další nápor by nevydržela.

jiný Petr

Ono těch odboček vzniklo na I. koridoru letos víc, ale všimli si toho jen tady: https://spz.logout.cz/novinky/novinky.php?poradi=1900

Kuba

V odkazovaném článku je zajímavá informace o odjezdových návěstidlech v Bezpráví. Neznamená to potom, že Bezpráví bude výhybnou, nikoliv odbočkou, stejně jako Skály?

Knížecí rada

A ty tunelové přeložky budou kdy? Nikdy?

PepaM

Podle mapy Správy železnic stavba 2028 – 2034

tarten

Coming soon…

Miroslav Zikmund

Až bude jistota, že to nedopadne jako s tunelem Droužkovice …. ono dlabat tunel v nestabilním pískovci není zrovna bezpečné … Konec konců i historický tunel u Chocně, který stál život Jana Pernera byl snesen …

K.S.

Ale tam šlo i o přidání 3. koleje která dopadla jak dopadla.

medical examiner

Někdy mezi 2042 – 2049 s rychlostí nejméně 200 km/h, aby se nevytvářelo „cimbuří“.

Dave

Neříká se tomu kolejová spojka?

PepaM

Tak se říká dvojici výhybek, ale ty jsou v dopravně s kolejovým rozvětvením – odbočce.

qwertz

Upřímně, pod slovem „odbočka“ si většina populace představí něco úplně jiného než kolejovou spojku. Ten termín významem spíše odpovídá místu, kde se trať rozvětvuje do devou směrů. Proč se tomu říká odbočka taky nechápu.

tarten

Tenhle server není tak úplně pro většinu populace, je tu vyšší % lidí co tuší, že „odbočka“ je druh dopravny…

qwertz

Tohle nikdo nerozporuje. Spíš narážím na fakt, že daný předpis, kterým se to řídí, používá nesmyslnou terminologii.

Hajnej

Výhybna je něco, kde vykřižuješ vlaky mezi dvěma jednokolejkami. To Bezpráví není.

Kuba

Pokud je pravdivá informace o existenci odjezdových návěstidel v článku na SPŽ, tak ano.

tarten

Tak to jo, používaná železniční terminologie je vážně často dost divná, mírně řečeno. Ale oproti terminologii účetní a bankovní to zřejmě ještě vůbec nic není :D:D

Miroslav Zikmund

Logické ani jazykové správné to není, ale takto je TO definováno terminologicky v předpise D1.

To máte stejné, jako když certifikát o očkování proti covidu je označován jako doklad o BEZINFEKČNOSTI, ačkoli průměrně vzdělaný jedinec ví, že očkování a bezinfekčnost nejsou synonyma a kdyby podobnou pitomost sdělil u zkoušky medik, tak od zkoušky poletí …

Rovněž tak 2 % HDP na OBRANU nejsou totožné se 2 % HDP pro armádu České republiky, ale armáda je umanutě chce …
Armáda a OBRANA nejsou synonyma …

K.S.

No ony ani ta dvě procenta do obrany nejdou, ani pokud to uděláme ve velmi širokém výkladu. A dálnice do toho nezapočteme ani náhodou, byť se nám proti cizím armádám osvědčili víc než řopíky. Jediné další co by se tam dalo strčit jsou tajné služby. Ale tam ta dvě procenta taky nenaženeme.

Leinad

Taky odbočka je tohle, třeba Odb Skochovice Praha – Čerčany – Dobříš. 😀

qěcy

Odbočka je jednozhlavová, výhybna vícezhlavová. Výhybna tedy musí mít aspoň jednu dopravní kolej (ne šturcovou, jako v odbočce České Zlatníky).

Logiku pro řízení sledu to názvosloví má, výhybnou bych to nenazýval. No a většině populace to názvosloví může být jedno.

Kubrt

Kolejová spojka je to stavebně, odbočka je druh dopravny.

David

Je nutné v 21. století rozlišovat něco jako dopravny? Beztak jsou ty výhybky ovládány z Přerova či z Prahy.

Leinad

Dokud jsou na širé trati jiné předpisy než ve stanici.
A velké stanice stejně mají na CDP „svého výpravčího“, menší dopravny i bez cpd by stejně byly řízeny dálkovinou.

Jarek

No když si stavíte technologický model trati, tak dopravna je jeho základní logickou jednotkou. Takže rozlišovat dopravnu od prosté koleje smysl určitě má.

SYN

To je dobře že aspoň někde ta spojka figuruje… mohlo by se tedy pro lepší porozumnění (jen) poučené veřejnosti hovořit o vybudování kolejové spojky která vytvořila Odbočku? A v případě zkracování vypustit pro amatéry spíš tu druhou část než tu první? Tedy, samozřejmně není kritické aby veřejnost rozumněla, ale někdy to není na škodu, snadněji se pak přesvědčuje aby pustila nějaký peníz než na něco čemu se nedá ani rozumět…

Aaabbb

Ve všech těchto zprávách o zřizování nových odboček mi chybí informace o rychlosti do odbočky. Možná by nebo od věci se na to Dobré správy doptávat 🙂

PepaM

Tato informace se dá snadno zjistit, dokumentace ke stavbám Správy železnic je veřejně dostupná přes Věstník veřejných zakázek.

Aaabbb

Ano, přesto je škoda že to v článku na „odborném“ webu není rovnou 🙂

Jarek

Tenhle web je spíš tematicky zaměřený než odborný.

Alibaba

Podle fotky to bude asi 1:12 -500 takže na 60 km/h.
K čemu to potřebujete? Jako strojvedoucí se to dozvíte na návěstidle.
Ale tohle je už spíš informace pro šotouše. 🙂

Aaabbb

Je to podle mě zcela zásadní údaj ke zhodnocení smysluplnosti investice. Zejména s přihlédnutím k tomu, že standard SŽ na spoustě míst je stále jen 50 km/h do odbočky. A 60, 80 nebo dokonce 100 se bere jako hrozný „luxus“. Přitom aby mohly ty odbočky sloužit i pro operativní řízení provozu a předjíždění vlaků, tak je potřeba, aby „nezdržovaly“.

none

Porad je to rychlejsi, nez chtit po cestujicich aby ten vlak prenaseli rukama…

Jarda Š.

V pravidelném provozu se ta odbočka využívat nebude a v případě výluky budou vlaky stejně nabírat zpoždění, takže rychlost do odbočky tam není až tak podstatná.

David

Tohle je mor české železnice. Výluka nemusí znamenat zpoždění. Výluka má mít svůj jízdní řád.

Cdp druhé

Bude se divit,ale na rozsáhlejší výluky se jízdní řády samozřejmě zpracovávají,ale canc vydrží přesně do prvního zpožděného vlaku. Dopravci nechtějí kvůli výluce rovnou počítat se zpožděním, protože výlukový jízdní řád se nedaří držet celé hodiny a kolikrát vlak co měl deset dvacet minut na protijedoucí vlak jede včas.

qěcy

Tak vlak, který vypadne ze svého časového slotu by neměl za každou cenu vyhazovat ze svých slotů jiné vlaky jen proto, že má vyšší prioritu.

Leinad

Jenže lavinu něco spustilo. Třeba se ten první vlak zpozdil na jiné výluce. (A i když se zpoždění kvůli obratu vždycky píše jako věc doprava, já bych radši bral co bylo za důvod zpoždění před obratem).

Jestli dopravci chtějí nebo nechtějí je jejich věc, mají dostat změněnou trasu. Když to svým cestujícím neřeknou, nemusí čekat na časy odjezdů, ale to je pro spržel jízda s náskokem.

Miroslav Zikmund

Právě že je, tím zbytečným snížením rychlosti se prodlužuje jízdní doba, vznikají další náklady na rozjezd.
O tu „ztracenou“ minutu se nemusíte dostat jako cestující do limitu „čekací doby“ na přípoj a další vlak vám pojede za „necelé dvě hodiny“, případně mimodrážní autobus vůbec ….

qěcy

Nó ale nechcete dělat takovéhle odbočky vždy se stejnou rychlostí, jako je v daném místě rovně. Třeba na 160, 200. Že ne?

medical examiner

Co by ne?
Bude to výhodné alespoň tím, že na to nebude potřeba brát ohled (prostě se jede…).

SYN

Tak u vysokých rychlostí je problém citelně těžší, ale třeba o jeden stupeň nižší by nemuselo být špatné… tady by bohatě stačilo 80 což zase není taková věda…?

PepaM

Tatce, Cerhenice i Rajhrad mají do odbočky 80 km/h.

Hajnej

Taky jsou na už zrekonstruovaných úsecích a mají husté příměsto. Naproti tomu Káraný je na 50.
Ono to chce vidět v trochu širších souvislostech…

Alibaba

Tak zrovna konkrétně tady jede většina vlaků stejnou rychlostí, takže není třeba předjíždět. A taky by se tam v těch obloucích blbě cpali štíhlejší výhybky.

Jinak si myslím, že na nějaké operativní přejíždění není na koridoru moc prostoru (ale někde jsou naopak i plánovaná předjíždění po druhé koleji), furt něco jezdí proti.

Miroslav Zikmund

Tatce / Cerhenice / Rajhrad jsou v oblouku ?
Výhybky v Bezpráví v oblouku nejsou. Neslyšel jste o obloukových výhybkách ?
Švýcar má výhybky pro jízdu vedlejším směrem na 200 …

Daniel Jablonecký

A Švýcar taky plánuje tuto výhybku do roku 2034 opustit a převést provoz na novou přeložku?

medical examiner

Ne. Protože když si něco vyprojektuje – tak to buď zrealizuje nebo zahodí…

SYN

Tady by to ani 200 být nemuselo, klidně třetina… a to by možná na těch 12 let celkem šlo, zvlášť když se pak nemá úplně opustit ale používat „občas“ ne?

Alibaba

Píšu o výhybkách v Bezpráví. Ty nejsou v oblouku, protože jsou tam navržené v takovém uspořádání aby nebyly v oblouku. O obloukových (transformovaných) výhybkách jsem slyšel, jen je obecný problém že je na dráze z důvodu náhradních dílů (především srdcovka) moc nechtějí. Pokud nemáte transformovanou výhybku, tak pak není třeba držet nějaký díl extra, a nebo taky nemusíte dlouho čekat na vyrobení.

Žádná transformovaná výhybka dobrá výhybka.

U toho Švýcara by mě právě zajímalo, jak má zajištěnou její opravu a zálohy. Myslíte tuhle výhybku: https://mapy.cz/s/gubesucuve ?

Potulný wechtr

Nevím jak ve Švýcarsku. Ale v Německu má DB Netz digitální 3d pasportizaci většiny výhybek. K tomu dvě střediska, kde jsou schopni do 24hod. vyrobit pŕesnou kopii dílu nebo celou výhybku.

Alibaba

Nevím jak ve Švýcarsku, ale v Česku vyrábí výhybky DT Prostějov. SŽ si výhybky na rozdíl DB vyrobit neumí. Až to bude umět, tak se třeba změní odmítání transformovaných výhybek. Jinak se ale při rozsahu sítě DB nedivím, ti prostě takovouto výrobní základnu jsou schopny uživit.

SYN

Třeba by ji dokázali vyrobit i nám? Ani ne všechny, jen ty transformované…

Alibaba

Nerozporuji.
A co cena včetně dopravy na místo?

Rakev

Nejde úplně o předjíždění jde hlavně o to žr když bude na jeené koleji výluka tak se líp bude přejíždět na tu druhou

Cdp druhé

Prosím o zhodnocení investice této odbočky pro rychlosti 50/60/80/100 ať se všichni dozvíme jaký způsob výpočtu smysluplnosti používáte. Vzhledem k tomu že ani v jednom úseku není zastávka a traťová rychlost není závratná nedává smysl předjíždění čehokoliv jindy než při výluce a nebo neschopnosti na trati. Těším se na vaše přesná čísla. Děkuji
P.S. při výpočtu prosím nezapomeňte že štíhlá výhybka je dražší při výstavbě i při údržbě.

Miroslav Zikmund

No to je objev, že je dražší … to je logická, obecně známá skutečnost, ale provozní náklady spojené s „levnou neštíhlou“ výhybkou nese dopravce, zbytečně promrhanou energii na dosažení původní rychlosti zaplatí kdo ?
Správce INFRA ušetří, ale náklady dopravcům porostou …
Kdyby za každé snížení rychlosti na oněch výhybkách musel platit dopravci správce paušál 1000 Kč, tak se mu za „x“ let ta investice do dražší výhybky vrátí ….

qěcy

To ale není problém pomalých výhybek. Může dopravce dostat odškodnění za zrušené vlaky kvůli poruše/špatný stav čehokoliv na straně infrastrukturníka?

Jarek

Tak znovu: bavíme se o výhybně pro případ mimořádností.
Narozdíl třeba od Dluhonic nebo Poříčan, kde takové výhybky jsou.

Jarek

A potřebná délka rychlé výhybky je kvadratickou funkcí cílové rychlosti, takže jsou významně delší.

medical examiner

Hmm…kolik by tak měla na délku výhybka pro 250 km/h?…

Dušan

Výhybky na VRT ve Francii mají u sjezdů rychlost V = 230 km/h v odbočné větvi a ve Španělsku se pak používají ve sjezdech pro V = 220 km/h – délka té 230-kové je něco přes 220 metrů.

SYN

Takže podle Jarek by měla padesátková mít něco okolo 10ti metrů?

medical examiner

No…a teď si představte výhybku na 280 km/h…
To by teprve byl přepych… 😀

Dušan

Maximum do odbočné větve je V = 270 km/h – taková výhybky je/byla vyvinuta ve Francii pro sjezdy VRT, ale pokud vím, tak se v provozu nepoužívá – na sjezdech se používá levnější kus pro V = 230 km/h.

Miroslav Zikmund

Na jedné straně 50, na druhé 60 > z rozumového hlediska zralé na trestní stíhání „porušování povinností př správě cizího majetku“ … když už se do TOHO vrazí finance v řádu jednotek miliard, tak navýšení ceny za výhybky na rychlost 80 je marginální záležitost …. i kdyby to bylo spojeno s nějakými prostorovými úpravami … Ale žijeme stále v socialistickém ABSURDISTÁNU – ušetříme korunu, ať to stojí co to stojí …. Snížení rychlosti = maření pohybové energie, která se následně bude získávat rozjezdem za cenu plýtvání EE …. brzdění = opotřebení brzdového zařízení. Nicméně náklady nese dopravce, nikoli investor, který… Číst vice »

Jarek

Pokud se bavíme o Bezpráví, tak po dokončení stavby se budou v 99.5% případů výhybky pojíždět do rovna.

Hajnej

Zvýšení rychlosti s sebou nenese jen navýšení ceny, ale i prodloužení spojky – ta na 50 km/h má cca 80 metrů, na 60 km/h už přes 100 metrů a na 80 km/h přes 120 m.
Opravdu by se to do těch mezipřímých vešlo (přičemž k délce přechodnice je ještě potřeba přidat něco na výškový zakružovací oblouk vzestupnice)…?

Projektant

Koukal jsem na výkresy a spojky na 80 by se vešly. Ale asi by to bylo fakt zbytečné, kór když v Ústí jsou spojky na 80/100 a v Brandýsu budou na 80.

Dan Žatecký

Samá teorie, ale vysledek žádná celá nula.
Výluka začala 6. dubna, a do konce října, kdy jsem úsekem projížděl, se udělaly jen výhybky uprostřed země nikoho, jinak se prakticky nekoplo do země. To je vskutku znamenité tempo rekonstrukce.

Jiří Kocurek

Uprostřed země nikoho = dotáhnout tam ovládání odněkud. Tedy pár kilometrů kabelu. Sloupy trakčního vedení vypadají podezřele nově.
A co Brandýs, tam se taky nekoplo do země?

Daniel Jablonecký

Nekrmte trolla. Ztráta času a ještě se u toho vytočíte.

Lukáš Chytil

To asi chce méně hulit nebo to nepít ani ředěné.
Řádili tam poměrně hodně. Dělal se úsek jak Ústí – Bezpráví, tak Bezpráví – Brandýs, plus stanice Brandýs.

Odbočka funguje už někdy od září, to se zas na SŽ někdo probudil.

Muv

Zkuste někdy místo chrápání ve vlaku vystoupit v Ústí nebo Brandýse a oslovit někoho ze stavebních firem. Myslím, že vám hodně rychle vysvětlí, jak se nekoplo do země…

dejf

Vzhledem k tomu že si tam docela mákli, v podmínkách který jim asi nikdo nezáviděl, tak by možná při oslovení nevhodného jedince došlo i k násilí 😀

Tomáš

Posledních 20 let je už stále méně hrdinů, kteří jsou schopni si to na stavbě vyřvat/prosadit.
A bez ochranky a tlumočníka si tam ani neprd…

Miroslav Zikmund

A proč jste se nepřihlásil do výběrového s vaší stavební firmou, že byste to udělal levněji a rychleji …
Díval jste se z okna doleva / doprava nebo šel do posledního vozu koukat na pokračující práce … ONO se tam toho hodně dokázalo změnit během 48 hodin …
Mimo jiné, mnoho výkopových prací se muselo dělat jen ručně … to jste asi taky přehlédl ….

Bert

Jaká je zde rychlost do odbočky?

M152

50 nebo 60.

myrha

To jako fakt? S pohyblivým hrotem srdcovky (který je upozorňován v obrázku)?

Souhlas k posunu

V prvním měsíci se dokonce jezdilo 40

Lukáš Chytil

Musí si to nejdřív sednout po rekonstrukci, předpokládám, že tam bude 80.

M152

Ne. Návěstidla nemají zelený pruh na ukazování 80. Od Ústí je 60, od Brandýsa 50.

Alibaba

Pohyblivý hrot nemá vliv na pojížděnou rychlost. O rychlosti rozhodují hlavně směrové poměry v trase.

Dušan

Pokud je to pohyblivý hrot v hlavní koleji a v oblouku navíc, tak je umožněn vyšší nedostatek převýšení při průjezdu do příma takovou výhybkou a tím pádem i vyšší rychlost – viz třeba tuším po novu žst. Bohuňovice.
Do V = 160 km/h včetně jsou u klasické srdcovky mezní/maximální hodnoty stanoveny na 85/100 mm, kdežto u pohyblivého hrotu na 100/130 mm dle ČSN 73 6360-1.

Alibaba

Jo to máte pravdu. Při transformaci a nutnosti převýšení ve výhybce je tento požadavek na pohyblivý hrot. Já si to zjednodušil pro základní tvar.

Jiří Kocurek

Pohyblivá srdcovka je tam, aby se předešlo jednostrannému opotřebení klasické srdcovky a nutné časté výměně. Za mě jedině plus.

Ten_z_Bíliny

Jako v oblouku bych to asi i chápal, ale na rovině? Pohyblivé srdcovky spíš chybí v Úvalech na pražském zhlaví, ale tady?

Stejně jsem se divil, proč má pohyblivou srdcovku i tahle v Berouně: 49.95521195046085, 14.067466891110945

https://www.google.com/maps/@49.9548323,14.0681133,297m/

Alibaba

I na rovině dostává srdcovka na frak.

PepaM

Na spojce 1/2 (ve směru jízdy Ústí > Brandýs pro jízdu z 2. do 1.TK) jsou výhybky 1:12-500 a tedy rychlost 60 km/h, na spojce 3/4 pak 1:11-300 a tedy 50 km/h.