Správa železnic zprovoznila na koridoru u Ústí nad Orlicí odbočku Bezpráví
Výstavba odbočky Bezpráví. Foto: Michal Gregor / Wikimedia Commons
Odbočka usnadní organizaci dopravy během výluk či mimořádností.
Odbočka usnadní organizaci dopravy během výluk či mimořádností.
Jsem rád za každý nový nebo zrekonstruovaný úsek trati.
Paradoxem je,že stejná odbočka na tom samém místě již výhybna(odbočka)stála.Bylo to při rekonstrukci 3 mostů mezi Ústím a Brandýsem po povodních v roce 1997.Následně byla zrušena.
To že dnes přijede člověk do Třebové,nebo Chocně s náskokem,je způsobeno prodloužením jízních dob vlaků,až opět začnou výluky,bude to o něčem jiném.
To bylo na jiném místě – to si s něčím zřejmě pletete:-)
Jedna spojka je v místě původní odbočky a druhá je postavena za obloukem směr Ústí.
ringo
Nesmíme zapomenout i na již zprovozněnou odbočku Rajhrad, která podobným způsobem zkrátí případnou výluku mezi Modřicemi a Hrušovany u Brna. Je to taky dost dlouhý úsek hned se třemi zastávkami. Snad tedy nějaký užitek přinese. Byl jsem se tam podívat, když probíhal dokončovací práce:
https://youtu.be/Kb0N5H3JbuU
No…, kdyby v Rajhradě se dalo do „pucu“ co tam bylo, nemuseli bychom se rozplývat nad odbočkou. Skoro si připadám jako v dobách, kdy záchytná stíhačka schopná vybojovat vzdušnou nadvládu manévrovým bojem se měnila za polský verglík v poměru 1:1 .
Počtětě si. https://www.flying-revue.cz/vaclav-vasek-mig-29
Spíše umožňuje předjetí osobního vlaku zpožděným vlakem vyšší kategorie. Každopádně zrušení Rajhradu jako stanice byla kolosální pitomost – projekt ORI kurvící českou železnici – např. obnova Bartoušova ….
Škoda že tehdy neznali současný provoz. Bylo by to jednodušší rozhodování.
Dělal se v té době taky nějaký rozumný odhad potenciálu, vyjádření nákladních dopravců a místních správ?
Je z té doby nějaká rekonstrukce, kterou trefili, že není poddimenzovaná ani příliš předimenzovaná?
Do budoucnosti asi nikdo nevidí, plánování se stalo sprostým slovem, ale není trochu krátkozraké rušit koleje, když je krize a vlaky nejezdí? Stejně jako s lidmi. Máme od grafikonu tři fíry navíc, tak je propustíme. Co na tom, že budou za rok chybět.
Jde to poznat, dnes na cestě z Pardubic do Olomouce jsme v České Třebové byli o 8 minut dřív…
No a?
Za 20 let se bude jezdit Praha – Olomouc za 2:06 i přesto, že to bude vymetací rychlík.
Nebo Expresem přes HK za 1:21…
Ja mam takovou radost! Neveril bych, ze tohle jednou lidstvo dokaze.
A počkejte si! Za pár desítek, maximálně stovek let bude i tunel! To teprve bude paráda
Jo, podné žvásty se vedly i okolo tunelu do Plzně. Následně škarohlídi otočili a začali nadávat jak je to zbytečné.
No, to byli (aspoň převážně) jiní…
Jaký je přínos investice? Úplně zbytečné vyhazování peněz. Tady se vyhazují peníze za vybudování odbočky, abychom jezdili pořád jak za císaře pána …
Kdyby se ty peníze „nevyhodily“, tak chodíte pěšky. Jako za Marie Terezie, císařovny.
Přínos je takový, že se zkrátí mezistaniční úsek při výluce (tím se zlepší propustnost). Píší to přímo v článku.
To je ale pitomý názor.🤪
Je. Ale třeba si dělá srandu 😀
Za vyhozené peníze lze považovat tu část, v jejímž důsledku jsou tam kolejové spojky pojížditelné pouze rychlostí 50 / 60 km namísto – když už ne traťovou rychlostí tak alespoň 80.
Ďakujem za doplnenie chýbajúcej info z článku, teda že jedna koľajová spojka bude 50km/h a druhá na 60 km/h. Kde presne sa ta odb. nachádza a koľko je po jej obochbstranách priestorovych odd. AB pi nasledujúce žst.? Odbočka je predpokladám definitívna (tiež chybajúca info v článku)
Ano, je definitivní.
Nachází se v km 260,267 – 261,447 – viz schéma níže:
https://ctrlv.cz/gBUN
Většina výluk si s sebou nese bezpečnostní PJ 50 v nevyloučené koleji – v této souvislosti by štíhlejší výhybky byly tak trochu luxus.
S Tatcemi, Cerhenicemi a Rajhradem prosím nesrovnávat, tam přistupují ještě další faktory.
Ta trať byla skoro v havarijním stavu další nápor by nevydržela.
Ono těch odboček vzniklo na I. koridoru letos víc, ale všimli si toho jen tady: https://spz.logout.cz/novinky/novinky.php?poradi=1900
V odkazovaném článku je zajímavá informace o odjezdových návěstidlech v Bezpráví. Neznamená to potom, že Bezpráví bude výhybnou, nikoliv odbočkou, stejně jako Skály?
A ty tunelové přeložky budou kdy? Nikdy?
Podle mapy Správy železnic stavba 2028 – 2034
Coming soon…
Až bude jistota, že to nedopadne jako s tunelem Droužkovice …. ono dlabat tunel v nestabilním pískovci není zrovna bezpečné … Konec konců i historický tunel u Chocně, který stál život Jana Pernera byl snesen …
Ale tam šlo i o přidání 3. koleje která dopadla jak dopadla.
Někdy mezi 2042 – 2049 s rychlostí nejméně 200 km/h, aby se nevytvářelo „cimbuří“.
Neříká se tomu kolejová spojka?
Tak se říká dvojici výhybek, ale ty jsou v dopravně s kolejovým rozvětvením – odbočce.
Upřímně, pod slovem „odbočka“ si většina populace představí něco úplně jiného než kolejovou spojku. Ten termín významem spíše odpovídá místu, kde se trať rozvětvuje do devou směrů. Proč se tomu říká odbočka taky nechápu.
Tenhle server není tak úplně pro většinu populace, je tu vyšší % lidí co tuší, že „odbočka“ je druh dopravny…
Tohle nikdo nerozporuje. Spíš narážím na fakt, že daný předpis, kterým se to řídí, používá nesmyslnou terminologii.
Výhybna je něco, kde vykřižuješ vlaky mezi dvěma jednokolejkami. To Bezpráví není.
Pokud je pravdivá informace o existenci odjezdových návěstidel v článku na SPŽ, tak ano.
Tak to jo, používaná železniční terminologie je vážně často dost divná, mírně řečeno. Ale oproti terminologii účetní a bankovní to zřejmě ještě vůbec nic není :D:D
Logické ani jazykové správné to není, ale takto je TO definováno terminologicky v předpise D1.
To máte stejné, jako když certifikát o očkování proti covidu je označován jako doklad o BEZINFEKČNOSTI, ačkoli průměrně vzdělaný jedinec ví, že očkování a bezinfekčnost nejsou synonyma a kdyby podobnou pitomost sdělil u zkoušky medik, tak od zkoušky poletí …
Rovněž tak 2 % HDP na OBRANU nejsou totožné se 2 % HDP pro armádu České republiky, ale armáda je umanutě chce …
Armáda a OBRANA nejsou synonyma …
No ony ani ta dvě procenta do obrany nejdou, ani pokud to uděláme ve velmi širokém výkladu. A dálnice do toho nezapočteme ani náhodou, byť se nám proti cizím armádám osvědčili víc než řopíky. Jediné další co by se tam dalo strčit jsou tajné služby. Ale tam ta dvě procenta taky nenaženeme.
Taky odbočka je tohle, třeba Odb Skochovice Praha – Čerčany – Dobříš. 😀
Odbočka je jednozhlavová, výhybna vícezhlavová. Výhybna tedy musí mít aspoň jednu dopravní kolej (ne šturcovou, jako v odbočce České Zlatníky).
Logiku pro řízení sledu to názvosloví má, výhybnou bych to nenazýval. No a většině populace to názvosloví může být jedno.
Kolejová spojka je to stavebně, odbočka je druh dopravny.
Je nutné v 21. století rozlišovat něco jako dopravny? Beztak jsou ty výhybky ovládány z Přerova či z Prahy.
Dokud jsou na širé trati jiné předpisy než ve stanici.
A velké stanice stejně mají na CDP „svého výpravčího“, menší dopravny i bez cpd by stejně byly řízeny dálkovinou.
No když si stavíte technologický model trati, tak dopravna je jeho základní logickou jednotkou. Takže rozlišovat dopravnu od prosté koleje smysl určitě má.
To je dobře že aspoň někde ta spojka figuruje… mohlo by se tedy pro lepší porozumnění (jen) poučené veřejnosti hovořit o vybudování kolejové spojky která vytvořila Odbočku? A v případě zkracování vypustit pro amatéry spíš tu druhou část než tu první? Tedy, samozřejmně není kritické aby veřejnost rozumněla, ale někdy to není na škodu, snadněji se pak přesvědčuje aby pustila nějaký peníz než na něco čemu se nedá ani rozumět…
Ve všech těchto zprávách o zřizování nových odboček mi chybí informace o rychlosti do odbočky. Možná by nebo od věci se na to Dobré správy doptávat 🙂
Tato informace se dá snadno zjistit, dokumentace ke stavbám Správy železnic je veřejně dostupná přes Věstník veřejných zakázek.
Ano, přesto je škoda že to v článku na „odborném“ webu není rovnou 🙂
Tenhle web je spíš tematicky zaměřený než odborný.
Podle fotky to bude asi 1:12 -500 takže na 60 km/h.
K čemu to potřebujete? Jako strojvedoucí se to dozvíte na návěstidle.
Ale tohle je už spíš informace pro šotouše. 🙂
Je to podle mě zcela zásadní údaj ke zhodnocení smysluplnosti investice. Zejména s přihlédnutím k tomu, že standard SŽ na spoustě míst je stále jen 50 km/h do odbočky. A 60, 80 nebo dokonce 100 se bere jako hrozný „luxus“. Přitom aby mohly ty odbočky sloužit i pro operativní řízení provozu a předjíždění vlaků, tak je potřeba, aby „nezdržovaly“.
Porad je to rychlejsi, nez chtit po cestujicich aby ten vlak prenaseli rukama…
V pravidelném provozu se ta odbočka využívat nebude a v případě výluky budou vlaky stejně nabírat zpoždění, takže rychlost do odbočky tam není až tak podstatná.
Tohle je mor české železnice. Výluka nemusí znamenat zpoždění. Výluka má mít svůj jízdní řád.
Bude se divit,ale na rozsáhlejší výluky se jízdní řády samozřejmě zpracovávají,ale canc vydrží přesně do prvního zpožděného vlaku. Dopravci nechtějí kvůli výluce rovnou počítat se zpožděním, protože výlukový jízdní řád se nedaří držet celé hodiny a kolikrát vlak co měl deset dvacet minut na protijedoucí vlak jede včas.
Tak vlak, který vypadne ze svého časového slotu by neměl za každou cenu vyhazovat ze svých slotů jiné vlaky jen proto, že má vyšší prioritu.
Jenže lavinu něco spustilo. Třeba se ten první vlak zpozdil na jiné výluce. (A i když se zpoždění kvůli obratu vždycky píše jako věc doprava, já bych radši bral co bylo za důvod zpoždění před obratem).
Jestli dopravci chtějí nebo nechtějí je jejich věc, mají dostat změněnou trasu. Když to svým cestujícím neřeknou, nemusí čekat na časy odjezdů, ale to je pro spržel jízda s náskokem.
Právě že je, tím zbytečným snížením rychlosti se prodlužuje jízdní doba, vznikají další náklady na rozjezd.
O tu „ztracenou“ minutu se nemusíte dostat jako cestující do limitu „čekací doby“ na přípoj a další vlak vám pojede za „necelé dvě hodiny“, případně mimodrážní autobus vůbec ….
Nó ale nechcete dělat takovéhle odbočky vždy se stejnou rychlostí, jako je v daném místě rovně. Třeba na 160, 200. Že ne?
Co by ne?
Bude to výhodné alespoň tím, že na to nebude potřeba brát ohled (prostě se jede…).
Tak u vysokých rychlostí je problém citelně těžší, ale třeba o jeden stupeň nižší by nemuselo být špatné… tady by bohatě stačilo 80 což zase není taková věda…?
Tatce, Cerhenice i Rajhrad mají do odbočky 80 km/h.
Taky jsou na už zrekonstruovaných úsecích a mají husté příměsto. Naproti tomu Káraný je na 50.
Ono to chce vidět v trochu širších souvislostech…
Tak zrovna konkrétně tady jede většina vlaků stejnou rychlostí, takže není třeba předjíždět. A taky by se tam v těch obloucích blbě cpali štíhlejší výhybky.
Jinak si myslím, že na nějaké operativní přejíždění není na koridoru moc prostoru (ale někde jsou naopak i plánovaná předjíždění po druhé koleji), furt něco jezdí proti.
Tatce / Cerhenice / Rajhrad jsou v oblouku ?
Výhybky v Bezpráví v oblouku nejsou. Neslyšel jste o obloukových výhybkách ?
Švýcar má výhybky pro jízdu vedlejším směrem na 200 …
A Švýcar taky plánuje tuto výhybku do roku 2034 opustit a převést provoz na novou přeložku?
Ne. Protože když si něco vyprojektuje – tak to buď zrealizuje nebo zahodí…
Tady by to ani 200 být nemuselo, klidně třetina… a to by možná na těch 12 let celkem šlo, zvlášť když se pak nemá úplně opustit ale používat „občas“ ne?
Píšu o výhybkách v Bezpráví. Ty nejsou v oblouku, protože jsou tam navržené v takovém uspořádání aby nebyly v oblouku. O obloukových (transformovaných) výhybkách jsem slyšel, jen je obecný problém že je na dráze z důvodu náhradních dílů (především srdcovka) moc nechtějí. Pokud nemáte transformovanou výhybku, tak pak není třeba držet nějaký díl extra, a nebo taky nemusíte dlouho čekat na vyrobení.
Žádná transformovaná výhybka dobrá výhybka.
U toho Švýcara by mě právě zajímalo, jak má zajištěnou její opravu a zálohy. Myslíte tuhle výhybku: https://mapy.cz/s/gubesucuve ?
Nevím jak ve Švýcarsku. Ale v Německu má DB Netz digitální 3d pasportizaci většiny výhybek. K tomu dvě střediska, kde jsou schopni do 24hod. vyrobit pŕesnou kopii dílu nebo celou výhybku.
Nevím jak ve Švýcarsku, ale v Česku vyrábí výhybky DT Prostějov. SŽ si výhybky na rozdíl DB vyrobit neumí. Až to bude umět, tak se třeba změní odmítání transformovaných výhybek. Jinak se ale při rozsahu sítě DB nedivím, ti prostě takovouto výrobní základnu jsou schopny uživit.
Třeba by ji dokázali vyrobit i nám? Ani ne všechny, jen ty transformované…
Nerozporuji.
A co cena včetně dopravy na místo?
Nejde úplně o předjíždění jde hlavně o to žr když bude na jeené koleji výluka tak se líp bude přejíždět na tu druhou
Prosím o zhodnocení investice této odbočky pro rychlosti 50/60/80/100 ať se všichni dozvíme jaký způsob výpočtu smysluplnosti používáte. Vzhledem k tomu že ani v jednom úseku není zastávka a traťová rychlost není závratná nedává smysl předjíždění čehokoliv jindy než při výluce a nebo neschopnosti na trati. Těším se na vaše přesná čísla. Děkuji
P.S. při výpočtu prosím nezapomeňte že štíhlá výhybka je dražší při výstavbě i při údržbě.
No to je objev, že je dražší … to je logická, obecně známá skutečnost, ale provozní náklady spojené s „levnou neštíhlou“ výhybkou nese dopravce, zbytečně promrhanou energii na dosažení původní rychlosti zaplatí kdo ?
Správce INFRA ušetří, ale náklady dopravcům porostou …
Kdyby za každé snížení rychlosti na oněch výhybkách musel platit dopravci správce paušál 1000 Kč, tak se mu za „x“ let ta investice do dražší výhybky vrátí ….
To ale není problém pomalých výhybek. Může dopravce dostat odškodnění za zrušené vlaky kvůli poruše/špatný stav čehokoliv na straně infrastrukturníka?
Tak znovu: bavíme se o výhybně pro případ mimořádností.
Narozdíl třeba od Dluhonic nebo Poříčan, kde takové výhybky jsou.
A potřebná délka rychlé výhybky je kvadratickou funkcí cílové rychlosti, takže jsou významně delší.
Hmm…kolik by tak měla na délku výhybka pro 250 km/h?…
Výhybky na VRT ve Francii mají u sjezdů rychlost V = 230 km/h v odbočné větvi a ve Španělsku se pak používají ve sjezdech pro V = 220 km/h – délka té 230-kové je něco přes 220 metrů.
Takže podle Jarek by měla padesátková mít něco okolo 10ti metrů?
No…a teď si představte výhybku na 280 km/h…
To by teprve byl přepych… 😀
Maximum do odbočné větve je V = 270 km/h – taková výhybky je/byla vyvinuta ve Francii pro sjezdy VRT, ale pokud vím, tak se v provozu nepoužívá – na sjezdech se používá levnější kus pro V = 230 km/h.
Na jedné straně 50, na druhé 60 > z rozumového hlediska zralé na trestní stíhání „porušování povinností př správě cizího majetku“ … když už se do TOHO vrazí finance v řádu jednotek miliard, tak navýšení ceny za výhybky na rychlost 80 je marginální záležitost …. i kdyby to bylo spojeno s nějakými prostorovými úpravami … Ale žijeme stále v socialistickém ABSURDISTÁNU – ušetříme korunu, ať to stojí co to stojí …. Snížení rychlosti = maření pohybové energie, která se následně bude získávat rozjezdem za cenu plýtvání EE …. brzdění = opotřebení brzdového zařízení. Nicméně náklady nese dopravce, nikoli investor, který… Číst vice »
Pokud se bavíme o Bezpráví, tak po dokončení stavby se budou v 99.5% případů výhybky pojíždět do rovna.
Zvýšení rychlosti s sebou nenese jen navýšení ceny, ale i prodloužení spojky – ta na 50 km/h má cca 80 metrů, na 60 km/h už přes 100 metrů a na 80 km/h přes 120 m.
Opravdu by se to do těch mezipřímých vešlo (přičemž k délce přechodnice je ještě potřeba přidat něco na výškový zakružovací oblouk vzestupnice)…?
Koukal jsem na výkresy a spojky na 80 by se vešly. Ale asi by to bylo fakt zbytečné, kór když v Ústí jsou spojky na 80/100 a v Brandýsu budou na 80.
Samá teorie, ale vysledek žádná celá nula.
Výluka začala 6. dubna, a do konce října, kdy jsem úsekem projížděl, se udělaly jen výhybky uprostřed země nikoho, jinak se prakticky nekoplo do země. To je vskutku znamenité tempo rekonstrukce.
Uprostřed země nikoho = dotáhnout tam ovládání odněkud. Tedy pár kilometrů kabelu. Sloupy trakčního vedení vypadají podezřele nově.
A co Brandýs, tam se taky nekoplo do země?
Nekrmte trolla. Ztráta času a ještě se u toho vytočíte.
To asi chce méně hulit nebo to nepít ani ředěné.
Řádili tam poměrně hodně. Dělal se úsek jak Ústí – Bezpráví, tak Bezpráví – Brandýs, plus stanice Brandýs.
Odbočka funguje už někdy od září, to se zas na SŽ někdo probudil.
Zkuste někdy místo chrápání ve vlaku vystoupit v Ústí nebo Brandýse a oslovit někoho ze stavebních firem. Myslím, že vám hodně rychle vysvětlí, jak se nekoplo do země…
Vzhledem k tomu že si tam docela mákli, v podmínkách který jim asi nikdo nezáviděl, tak by možná při oslovení nevhodného jedince došlo i k násilí 😀
Posledních 20 let je už stále méně hrdinů, kteří jsou schopni si to na stavbě vyřvat/prosadit.
A bez ochranky a tlumočníka si tam ani neprd…
A proč jste se nepřihlásil do výběrového s vaší stavební firmou, že byste to udělal levněji a rychleji …
Díval jste se z okna doleva / doprava nebo šel do posledního vozu koukat na pokračující práce … ONO se tam toho hodně dokázalo změnit během 48 hodin …
Mimo jiné, mnoho výkopových prací se muselo dělat jen ručně … to jste asi taky přehlédl ….
Jaká je zde rychlost do odbočky?
50 nebo 60.
To jako fakt? S pohyblivým hrotem srdcovky (který je upozorňován v obrázku)?
Musí si to nejdřív sednout po rekonstrukci, předpokládám, že tam bude 80.
Ne. Návěstidla nemají zelený pruh na ukazování 80. Od Ústí je 60, od Brandýsa 50.
Pohyblivý hrot nemá vliv na pojížděnou rychlost. O rychlosti rozhodují hlavně směrové poměry v trase.
Pokud je to pohyblivý hrot v hlavní koleji a v oblouku navíc, tak je umožněn vyšší nedostatek převýšení při průjezdu do příma takovou výhybkou a tím pádem i vyšší rychlost – viz třeba tuším po novu žst. Bohuňovice.
Do V = 160 km/h včetně jsou u klasické srdcovky mezní/maximální hodnoty stanoveny na 85/100 mm, kdežto u pohyblivého hrotu na 100/130 mm dle ČSN 73 6360-1.
Jo to máte pravdu. Při transformaci a nutnosti převýšení ve výhybce je tento požadavek na pohyblivý hrot. Já si to zjednodušil pro základní tvar.
Pohyblivá srdcovka je tam, aby se předešlo jednostrannému opotřebení klasické srdcovky a nutné časté výměně. Za mě jedině plus.
Jako v oblouku bych to asi i chápal, ale na rovině? Pohyblivé srdcovky spíš chybí v Úvalech na pražském zhlaví, ale tady?
Stejně jsem se divil, proč má pohyblivou srdcovku i tahle v Berouně: 49.95521195046085, 14.067466891110945
https://www.google.com/maps/@49.9548323,14.0681133,297m/
I na rovině dostává srdcovka na frak.
Na spojce 1/2 (ve směru jízdy Ústí > Brandýs pro jízdu z 2. do 1.TK) jsou výhybky 1:12-500 a tedy rychlost 60 km/h, na spojce 3/4 pak 1:11-300 a tedy 50 km/h.