Správa železnic žádá o první razítko pro nejdelší český tunel. Stavět se má deset let
IV. koridor, tunel Deboreč. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vlak z Berouna na Smíchov pojede jedenáct minut, ukazuje dokumentace.
Vlak z Berouna na Smíchov pojede jedenáct minut, ukazuje dokumentace.
Postavit to za 10 let je naprostá fantasmagorie. Ať si Správní Železničáři zjistí, za jakou dobu se staví dlouhé železniční tunely ve střední Evropě v posledních 30 letech. Jen jediný Wienerwald se postavil rychlejším tempem než 1 km/rok. (Švýcarské Gotthardský úpatní a Lotschber vypadají jako postvaené rychleji, ale razily a stavěly se z několika míst najednou.) Takže uvedení do provozu v roce 2050 by byl úspěch. Ale spíš to nebude nikdy.
TBM dokáže vyrazit, když jde všechno hladce, cca 5 km tunelu za rok. Při ražbě z obou portálů by tedy bylo teoreticky možné Tachlovický tunel vyrazit za 3 roky (kdyby to ovšem bylo zcela bez komplikací, což asi nebude). K tomu několik měsíců zabere příprava ražby a pak vystrojení tunelu při této délce minimálně 2 roky. Takže 10 let vypadá celkem realisticky (i s určitou rezervou), pokud bude stavba finančně zajištěna a půjde bez velkých komplikací.
„… rychlejší než metro ze Smíchova na Luka“ (doslovná citace) – to není moc vysoká meta.
No v 2008 to mělo stát 22. -33-46 mld Kč s tom ze Brusel měl problém s těmi 33. Už to mohlo stát… Teď sci-fi za 50 ? Jenom? V současných cenách s nárůstem 80% za ceny novostaveb v Praze za posledních 11 měsíců?
S ohledem na snad v budoucnu pokračující VRT trochu zamrzí, že se nejde na maximum smíšené tratě (250 km/h), aby pak rozjezd na 320 km/h byl už rychlejší. Kapacitní vliv by byl zanedbatelný. Ale i s 200 se samozřejmě žít dá.
Zajímavější ale je otázka pražského zaústění. Historický paskvil sdílení jedné tunelové koleje oběma směry Rudenky se už konečně opustil? Potřebu nějak řešit křížení s nově do Smíchova zaústěným Semeringem už ráčíme brát na vědomí?
To se ještě klidně může stát. Zatím je řeč o variantě C1, tedy sjezd do Berouna, příprava na pokračování směr Hořovice (C2) a konec.
ještě si musí sehnat prachy
Nemusí, většina velkých staveb se zahajuje s tím, že se rozhodne o výstavbě a následně se zajišťují finance a dle toho i postup stavby. Někdy to vyjde, někdy to nevyjde.
U tak velkých staveb, a při současném/budoucím růstu cen stavebního materiálu a staveb. prací, je skoro nesmyslné mluvit o nákladech a délce výstavby. V podstatě to jsou jen minimální odhady. Ve skutečnosti se náklady a doby výstavby zvýší minimálně o cca 50 – 100 %. Podobně tomu bylo např. u tunelu Blanka. Podobně mluvila včera v TV Drábová o JE: „Prostě nevíme, co to bude stát, ale musí se to za každou cenu postavit“.
Přesně tak to je. Dokonce nemůže nikdo zaručit, že se to dokončí. Tedy tři neznámé.
No, musím přiznat, že jsem v šoku. Zcela všichni „dá se říci“ ví, že velká EIA musí být a přesto se musí konat zjišťovací řízení? Proč se o EIU nemůže žádat rovnou?
Nebo je to jen takový nenápadný „štouch“? –> Makáme, koukejte…
B je správně. Stačí se podívat, co se postavilo za 33 let a co se má postavit za následujících 18 let.
Správně je za C. Prostě pravidla. Do první třídy základní školy se chodí také až po zápisu, i když všichni ví, že po dosažení určitého věku je to povinné.
A kde je tedy to slibované zrychlení povolování staveb?
Na předvolebním plakátě. Dlužno dodat, že dávno minulých voleb. Harmasan
Zjišťovací řízení je i proto, aby se určilo, co vše má velká EIA obsahovat. Jestli je to správně nebo špatně nebudu hodnotit. To, co mě se nelíbí, je, že v podstatě vliv na životní prostředí se dělá 3x. Poprvé se nějak udělá ve studii proveditelnosti, aby to převedli na peníze a mohli finančně započítat Podruhé se to často dělá při zanesení do ZUR, kdy se dělá SEA. A potřetí se dělá proces EIA. Podle mého názoru by se mělo postupovat tak, že se zahájí změna ZUR, pro kterou by byly podklady studie proveditelnosti a EIA. Studie proveditelnosti by si ekologické… Číst vice »
Znamená to, že budoucí rychlovlaky do Plzně a Mnichova budou muset kvůli špatně navrženému tunelu zpomalovat na 140 km/h namísto toho, aby se rozjely ke konci tunelu blíž k 300 km/h?
Pokud se v této zemi nezačnou dělat věci pořádně, nikdy se kvalitě západnějších zemi nepřiblížíme.
jake rychlovlaky?
Že jo…
Expresy povedou buď Talgo Travca nebo nějací turbo Vectroni v čele normálních vagonů, které dodá Siemens.
A rychlíky něco z tohoto:
– Siemens Vectron
– Stadler EuroDual
– Newag Griffin
Bude záležet podle toho, co dopadne nejlépe ve zkouškách a také na ceně ve vztahu s vlastnostmi.
Tomáš nemluví o stávajícím koridoru Beroun – Plzeň ale o VRT, která je dost výhledová, není v žádných aktuálních plánech končících rokem 2050.
Přesně tak, VRT je něco jiného než opravená trať z poloviny století páry.
Ano…tak výhledová, že se to žádný z nás nedožije.
Nicméně životnost tunelu jako díry je 100 let. pamatovat se na to má. I když v tomhle konkrétním případě dost možná problém není.
Když to bude užitečné až pro naše potomky, tak co by nás to zajímalo, že? Klidně to můžeme zazdít a hodit jim klacky pod nohy. To je tedy přístup…(neandrtálce neschopného myslet dopředu, nebo sebestředného sobce – vyberte si)
No z toho co jsem pochopil už i z dřívějších zpráv, tak v Berouně bude jen sjezd. Přímý směr v tunelu bude připraven pro případné pokračování nové trati na Plzeň, nicméně s žádným dalším pokračováním se v současné době zatím vůbec neuvažuje.
Ano je to sjezd do Berouna a zároveň budoucí sjezd z VRT do současné Prahy.
To je přeci sjezd do uzlu, nikoliv VRT. VRT začíná až v úrovni stanice Praha-Beroun (v současnosti jen Beroun), respektive ve skále za ní. A je otázka kde následně bude terminál VRT Praha-Jih (Jihozápad) Ostatně to samé, tedy sjezd do uzlu už je postavené před Plzní (Ejpovický tunel).
Vzhledem k obloukům za Smíchovem to je logické, to by se to muselo zanořit do země už na smíchovském zhlaví, což by to celé jen zkomplikovalo a přitom přínos by byl minimální, zvýšení ceny značné (do centra Prahy žádná VRT není, aby to byl propad rychlosti).
Ten tunel není špatně navržený. Je potřeba si uvědomit, že aby bylo možno vůbec ekonomicky projít Studií proveditelnosti, muselo být splněno několik protichůdných požadavků… a) SP Praha – Mnichov zadala pevnou jízdní dobu 4:15, nikoliv nejnižší možnou. b) pro stavbu tunelu bylo třeba získat benefity nákladní dopravy c) starou trať Smíchov – Karlštejn – Beroun je třeba uvolnit čistě pro potřeby S-Bahnu. Aby mohl být splněn bod b) a tunel nemusel být čtyřkolejný bylo třeba zajistit, aby v tomto dlouhém mezistaničním úseku se mezi dva expresy v hodině vešly minimálně dva nákladní vlaky s průměrnou rychlostí cca 90 km/h. Proč… Číst vice »
A) ano, to beru jako chybu zadání. Samozřejmě je otázkou, co by vyšlo za ceny na 3:45 nebo jiný čas do uzlů
B) Souhlas, ale nebylo by hezčí říct to obecněji? (bylo potřeba, aby to vyšlo ekonomicky. Toho se zrovna dosáhlo vydělávajícími nákladními vlaky)
Rychlost a brzdy, nezávání to dnešními vozidly? Já se obávám, že tunel bude i po té, co se začnou vyrábět vagony o trošku rychlejší než nyní. UIC taky vychází z faktů, které se mění (pokud bych spolehlivě rozlišil sjíždění z Alp a jízdu po rovině, kdyby se vynalezla ep brzda…)
Hlavně, že z výjezdu mají mít 140 🙂
Z které strany?
Kdyby to bylo z té smíchovské, tak by to tak moc vadit nemuselo – stejně by ten rychlík musel přece brzdit nejpozději kvůli vedení na druhém břehu…
Vzhledem k tomu kam je to zapojeno je to rychlost dostatečná.
Vyústění tunelu směr Plzeň má mít směřování někam na Zdice, těch 140 budou sjezdy odbočkou.
Tak doufejme, že tam bude trať na 200 -250 následně v této krajině. A pokud to tam nejde udělat. Tak ať končí jinde..
Tak to právě doufám, že ne. Teď je tam koridor na podstatně nižší rychlost a až/jestli se bude stavět nová trať, což rozhodně nebude v nejbližší době, tak doufám, že nebude na nanicovatých 200-250.
A kolik je dle Vás ideál? 320 až pod Vinohrady?
Ideál? Tak to by bylo z 350 km/h jak to vyjde běžným dobržďováním do 0 k peronu na Smícháči. 😀
Ne, já vím, že je to v tomhle půlstoletí blbost.
No. To si myslím, že je nyní zcela scifi.
50-100 mld dejme nyní na nákup protiletadlových systémů a f35.
Ať hlavně opraví původní trať.
V každém případě je dobře, že příprava staveb pokračuje. Nevěřím, že by se ten tunel stavěl hned, ale pokročilá příprava stavby s konkrétní jízdní dobou by mohla být podklad k jednáním o trati na německé straně, jako že se Němcům ukáže, že má přeci jen smysl se tímhle směrem zabývat.
Betonárka v Králově Dvoře…….. Super. A mixy s betonem budou jezdit z jednoho konce Berouna na druhý. Deset let kraválu, prachu, nebo bláta (dle počasí). Ještě, že na to nebudou peníze. Červení, jsem váš.
Zkuste to navrhnout bez použití jakéhokoliv stavebního materiálu, aby se tam nemuselo nic vozit.
A zajďete za sousedem, že Vás omezuje, že místo jeho domu mohla být vaše zahrada.
Takového sobeckého ignoranta jako jste vy jsem už dlouho neviděl! Styďte se a nejlépe zalezte někam do nory a nechte slušné lidi žít.
Nepsali tam něco o kolejové přepravě betonu?
To je pohadka. Vzdy , kdyz jsem toto sdeleni zaregistroval , skutek utek. Poconaje sazka arenou , pres pisaky u kolina az po reko koridoru. Vsechno vzdy odvozily auta . Zbyly po nich popraskane domy , rozmackane silnice , kilogramy prachu v plicich.
No to nebudou. A až peníze budou, tak to bude trvat výrazně méně než 10 let…
A bude to opravdu beton, nebo to budou už prefabrikáty jako v Ejpovickém tunelu, takže se budou moci nakládat na vlak, protože na rozdíl od betonu nebude doba přepravy hrát významnou roli?
jestli se tunel bude stavet tbm, tak by to mohly byt prefabrikaty. nicmene jestli budou jezdit vlakem tezko rict…
Zcela urcite se bude stavet TBM, a urcite budou vozit prefabrikaty po kolejich… Betonarka je ale musi nekde vytvorit…
Bude to jezdit po jižním obchvatu, pokud město nepostaví do té doby svůj most, aby mohlo zbourat a postavit nový na současném místě, tak bude postaven provizorní v trase obchvatu. https://www.idnes.cz/praha/zpravy/silnicni-most-pres-berounku-oprava-objizdky.A220126_647694_praha-zpravy_klu
Do tý doby bude obchvat po druhym břehu litavky tak centru se to vyhne. Teď se staví v Králováku od fučíkový k nádraží. Pak bude pokračovat dál do Berouna k OMV tuším. Takže od cementky mimo centrum.
Dobrý den pane Sůro, my v Praze říkáme na Smíchov. Pražské názvosloví je jazykově poněkud matoucí a zatížené historickými rezidui. Namátkou vyjmenuju některé příklady nestandardních jazykových vazeb. My chodíme či jezdíme na Staré Město, Malou Stranu, Nové Město, Vinohrady, Smíchov, Vyšehrad, Žižkov a samozřejmě také na všechna návrší a vyvýšená místa, tedy na Palmovku, Ládví, Petřiny, Bílou Horu, Prosek atd. A i současné názvy této jazykové nepravidelnosti často podlehnou. Metrem jezdíme na Luka, Lužiny, Butky a i třeba na Stodůlky. Na tomhle je zajímavé, že pokud řekneme na Stodůlky, myslíme tím konkrétní zastávku metra. Řekneme do Stodůlek, pak to může… Číst vice »
Jakožto prakticky rodilý pražák potvrzuji. „do smíchova“ je prostě špatně .) Pražák (a nejen ten ) jezdí prakticky jen a pouze „na smíchov“.
Ovšem jezdit „na Stodůlky“ či třeba „na Jinonice“ už je přeci jen prasečina. Neřku-li „na Anděl“. A zastávka Výtoň je spíše pod Vyšehradem, byť jde o katastr. Člověk by měl domýšlet i smysl vyřčeného. Proti předložce „do“ bych se jako variantě nebránil, pokud jedete do obce (katastrálního území), i když je ve zvyku to říkat jinak. Nekončíte cestu na střechách…
Zrovna u Anděla se hodně často říká „na Andělu“ místo správně „u Anděla“, jak nás na ZŠ učili (Anděl je nástěnný freska, u obrazu, u Anděla)
No zase jezdime spise do Vinohrad, do Vysocan a do Libne,… ale na Prosek, na Letnou, na Cermy most…. neni to tak jednoduche…
Já tedy ještě nikdy neslyšel do Vinohrad. Vždy jen na Vinohrady. Dokonce i v Bratislavě
Ja tedy vzdy do Vinohrad a nikdy jsem nerekl na Vinohrady (tak mozna to rikam spatne), dokonce jsem tam jezdil casto a tak to i pouzival…
Muj prispevek neni o tom, jestli do nebo na, ale o tom, ze se to pouziva caso tak i tak.
Na Letnany jsem naky jeste neslysel….
Jsem rodilý pražák, a nikdy jsem nikoho neslyšel říci, že by jel do Vinohrad. Zásady na Vinohrady. A to jsem na Vinohradech i pracoval.
„Do Vinohrad“? Tak to určitě… Dál už jsem raději nečetl, i když u těch dalších už možná pravdu máte…
Ja to tak pouzivam, treba i spatne, ale pouzivam, jeste jsem nerekl vetu „Jedu na Vinohrady za holkama“ vzdycky jsem rekl, „Jedu do Vinohrad za holkama“…
Tak nejak jako kdyz jedu do mesta, treba do Prahy, do Melnika, do Rican,… Vinohrady mesto jsou a byly pred pripojenim s Prahou…
Podle me rada lidi i starsich nebo to ma od starsich to tak muze pouzivat… Moje prababicka byla ze Smichova a i kdyz ja rikam na Smichov, tak ona rikala do Smichova… a mela tim asi na mysli do mesta Smichov…
Po několik let, někdy kolem Velké války, byl Smíchov opravdu město. Podobně jako Vinohrady, není v tom velký rozdíl.
Není…do Smíchova se přece jede z kopce… 😀
To není takový kopec jako jsou Vinohrady…
To je jedno, že ta menší část Smíchova u řeky je placka. I kdyby na Smíchově nebyly vrchy jako Skalka (310 m.n.m.) a Paví vrch (281 m.n.m.) – oba vyšší než Vítkov – stejně to bude jedině „na Smíchově“. U jazyka a hlavně názvů převažuje zavedený zvyk nad logikou.
Jojo… 😀
https://zizkovskemuzeum.cz/expozice/uredni-pisemnosti/razitko-statniho-gymnazia-v-zizkove
Ano. Tehdy byly v českých zemích velmi silné nacistické tendence (eufemisticky zvané národní obrození) a mnozí tvrdě bojovali proti obecné češtině. 😜
Podívejte, lidi nezkousnou, když českému nacionalismu budete natvrdo říkat „nacismus“, ten pojem víceméně ustrnul pro tu německou, historicky mnohem vražednější verzi.
…natoz v dnesni dobe ruskeho nacismu…
Pletete si nacismus a fašismus. Mimochodem i vůdce českých fašistů Gajdu a jeho obdivovatele Hašlera, zabili nacisté. 🙁
Mýlíte se, já nemluvím o českých fašistech, to byla úplně jiná sorta.
…a neni mozne jine vysvetleni? Napr. ze se jednalo o mesta a samostatne obce pred pripojenim k Praze…?
O Žižkově se stejně dělaly vtipy, že jde o samostatnou republiku.
Mimochodem, nejvyšší místo Vinohrad má jen cca 275 m.n.m.
Zapomíná se na nějakou stanici na západě Prahy, něco jako Nehvizdy na východě. Západní břeh Prahy je rozsáhlej a míří tam plno lidí, nejenom do centra. Pro toho kdo pojede od Plzně nebo Berouna třeba na Zličín, na letiště nebo do Motola, to bude nepříjemná zajížďka přes centrum Prahy a dost možná zůstane u busu/auta…
To už by musela být v tunelu, ne? Trať se do země zanoří někde před Chuchlí.
Máte pravdu. Ale nic to nemění na tom že taková stanice by se lidem hodila. Mohlo se na to myslet pří výběru varianty.
Ale těžko by to bylo rozhodující při výběru varianty. I když varianta určitého uzlu i rychlých tratí v/pod Ruzyní resp. letištěm za úvahu stála, ale vedou tendence problematického stávajícího vymotávání se ze současného hlavního nádraží přes Palmovku, Smíchov, Vršovice.
varianta letiste byla jen v hlave motyla emanuela, nebyla to oficialni varianta.
Nebo skrz letiště, ať z toho pak nejsou „celiny“ jak v Rusku 😀 😀 😀
Ona byla připravená, ale ne na této trase, ale na VRT varianta F a jmenovalo se to VRT Lochovice. Tady bude muset být někde mezi Zdicemi a Hořovicemi a Lochovicemi. Takže nejspíš VRT Zdice.
Smíchov
Svatý Jan pod Skalou Tief – přístup rychlovýtahem a jednostranné nástupiště … 😁
Tak zrovna ve Svatém Jánu to extra hluboko nebude. tam se na začátku i počítalo, že by to v tom údolí vyšlo na povrch (cca 500 m), ale byl by to rejpanec do krajiny, takže tohle údolí se podejde v nejmeší možné hloubce pod povrchem.
https://www.youtube.com/watch?v=btw0DzDHliY
Smíchov není tak úplně jako Nehvizdy, spíš jako Zahraďák nebo Libeň.
Máte na mysli nádraží někde u D0 v oblasti Slivence? To by bylo velmi zajímavé podzemní nádraží více, než 100 m pod úrovní terénu. Smíchov je totiž 200 m nad móřem a Slivenec 350. Praha jaksi leží v sytému strmých kaňonů a území tímto směrem je značně členité až k Berounu. Tunel je tam stále dokola navrhován právě protože kopečky, kam se podíváš.
Vzhledem k okolnostem plánované stanice na západě Prahy na Smíchově a na Berouně jsou přiměřené, aneb kde, za jakou cenu, jakým způsobem a s jakým efektem (asi nejvíce zdržovacím) by se někde v tom tunelu ještě nějaká další stanice dělala … .
Spíš otázka, zda by tunel od Berouna, resp. jedna jeho větev, neměl směřovat rovnou pod centrum Prahy, 11 minut někam do/na/ke Smíchovu, a dalších 11, nebo o něco více či méně do centra Prahy, to je takové typické.
„Na Berouně“? 🙂
Podzemní nástupiště se postaví, ale na hlavním nádraží od ON Jih za účelem přistavování souprav pro trať č.120.
Dostavbou tohoto nástupiště bude pochopitelně ukončen provoz na Fleisch-Krawall-Bahnhof, které bude přetvořeno v železniční expozici (ale pouze diesely a elektriky, a vagony vyrobené po r. 1968)
V Berouně ale VRT sjíždět do stanice nemá.
to doufám, zastavovat každých 40 km ve VRT je nesmysl.
no jestli bude něco na letiště jezdit i ze smícháče přes semering, tak to bude asi schůdná varianta. za neoptimistických 45 minut z berouna na letišti, to neni zlý, sice mapy tvrdí, že autem za 20 minut, ale věřte tomu…
Copak na letiště, ale hlavně do civilizace ve směru Kladno a Rakovník…
nelze se zavdecit vsem, vzhledem k tunelove variante pomerne slozite realizovatelne.
Trasa na letiště je bude řešena z centra. Se zkrácením jízdních dob nemá cenu jinou trať/cestu stavět.
Nic nebude. Kdo pojede jinam než na hl.n., bude moci 3x za hodinu využít Os tehdejší linky P2.
Nehledě k tomu, že v době výstavby tohoto tunelu se budou za Řepy a za Ruzyní rozkládat nikoliv OC, ale nekonečné lány pšenice, a v Motole husté lesy…(přičemž nemocnice bude přesunuta blíže do civilizace)…takže kdo by tam jezdil…
Další stanice „Pole u …“? Má ta trať sloužit lidem s auty nebo je umět z těch aut i plně převzít? Přijde mi, že se poslední dobou to plánování dost zVRTlo – od systému páteře veřejné dopravy s přímou docházkou a návaznostmi k doplňku pro automobilisty. Navíc tady by to opravdu byla dost hluboká podzemní. Lepší bude, když pro cestu od Berouna ku Zličínu použijí místní spoje, které tomu slouží již dnes, než aby vzniklo další parkoviště. Klidně tam může po zkapacitnění jet i spěšný vlak…
Jo, někde v cca půlce pod Tachlovicema, beztak tam nějaká díra pro stavbu a napájení bude. A dalo by se to napojit na železnici pomocí KND.
P.S.: Neberte tenhle můj komentář úplně vážně. Technicky to proveditelné je, ale ekonomiku si nedovedu představit, leda že by to bylo součástí nějakého bezpečnostního systému opouštění tunelu.
Staromák – Nehvizdy: 22,5 km
Staromák – Beroun: 28,5 km
Průměrná mezistaniční délka Kodama šinkansen 30 km.
Co byste ještě chtěl? 🙂
A kdo říká, že VRT bude v Berouně stavět? Ostatně na to aby takto VRT pokračovala, už byla podaná žaloba městem Králův Dvůr.
smerem na plzen zadna vrt aktualne planovana neni.
uzemni rezerva byla napadnuta kralovym dvorem a zrejme zrusena. kudy jinudy by to mohlo jet tezko rici…
Územní rezerva zrušena nebyla, stále vede zámkem. Požadována je tunelová varianta a od Chodouně nejspíš podobně jako varianta F jen z druhé strany Kočvar, tedy místem, kde bude i překladiště komunálního odpadu, po zákazu skládkování.
Vzhledem k trasování nemá smysl o takovém terminálu vůbec uvažovat. Navíc to, jak účelný terminál v polích před městem je, se teprve ještě ukáže.
Kdo chce na nákup nepotřebuje rychlovlak ale stačí bus. Kdo jde do nemocnice tak z Berouna jede bus přímo. Tam vlak určitě nikdo nepostaví. Lidi z okrajů měst dopraví mhd busem, lidem z dálky si nemyslím že vadí jet o chvíli déle.
Beroun je od centra vzdušnou čarou skoro stejně daleko jako nehvizdy.
Nehvizdy osobně považuji za totální průser pro silniční síť včetně D0 na západě Prahy. Pokud spousta lidí bude na tu stanici v polích jezdit autem, tak to opravdu na té silniční síti bude znát. Jen pro zajímavost jsem si dělal nějaké porovnání jízdních dob do obce Nehvizdy (nevím, přesně, kde bude stát ta VRT stanice) z některých stanic metra a metrem z těch stanic na hlavák. Z posledních 5 stanic na Béčku na východě mi vyšla cesta podle seznamu rychleji autem na Nehvizdy než metrem na hlavák. Samozřejmě rozhodují i jiné věci pro volbu prostředku (třeba spolehlivost, nabídka vlaků na… Číst vice »
A nemuze tou stanici byt Prave Beroun,.. nebo Zdice?
Vy si tu opravdu myslíte, že tahle stavba vznikne? A když už vznikne, tak že za 9 let a za cenu 50 mld? To jsem sám kdo tu nevěří na pohádky?
Za 9 let to asi vzhledem k inflaci už bude pomalu 100mld…. Jestli to není to trochu moc Antone Pavloviči?
Vzhledem k aktuálně nastartované řádově 50% roční inflaci (ve stavebnictví to možná bude víc?) čísla budou aspoň o řád větší, reálná cena nemusí být
Za ty peníze bych možná radši novou jadernou elektrárnu ci 2-3 lokální prehrady.
Za ty peníze JE nepostavíš, na to je potřeba 10x víc.
No…kolik by tak stála jaderná elektrárna o výkonu 60 TWh ročně?
Pátý blok Dukovan měl nedávno stát 160 mld. v cenách 2020 při výkonu 1,2 GW, čili asi 9 TWh ročně. Takových bloků chcete skoro 7, čili 1 bilion v cenách 2020, to je ale tradičně nereálně optimistický odhad, už dnes bych přihodil tak polovinu… Tedy se to blíží celému objemu ročního státního rozpočtu.
Copak, snažíte se spočítat, kolik by stálo přehodit spotřebu ropy v ČR na jaderné elektrárny?
Dejme tomu.
Pro začátek nahradit uhelné elektrárny…
Vypadá to spíš, že uhlí budeme nahrazovat až nakonec, tedy opravdu jaderkama. Dřív ale musíme nahradit hodně velkou část ropy a plynu kvůli nezávislosti na agresivních režimech, takže potřebujem pravý opak jaderných elektráren – něco, jejichž stavba se dá snadno financovat bez ohledu na vyšší cenu provozu a diskutabilní ekologičnost – solárka.
Ještě že se dají jaderné elektrárny realizovat i bez agresivních režimů.
Ukončení optimalizace a předání 171, jsem tady v jiné diskuzi optimisticky tipoval na rok 2040 … u tohoto tunelu si opravdu nehodlám říci cifru, otázka jedné dekády to ale opravdu nebude. Také vzhledem ke stavu veřejných i evropských financí, bo lépe už bylo. Namísto dohadů se mělo rýpnout v devadesátkách, ale to měli peníze jinou práci a účel …
Za 50 miliard?
To jsem si oddechl…to nebude problém, když si uvědomím, kolik po D5 jezdí aut…
Kdyby to bylo 5 bilionů, bylo by to horší… 😀
neví tu někdo jak je to s územní rezervou dál za berounem? pamatuji si jak při vizualizaci tunelů u ejpovic bylo naznačováno že za tunely směr beroun bude pokračovat přímá trať ( nevím zda v tunelu nebo na povrchu ale bylo to tam…. ví někdo? pokusím se najít to video ..
To ještě měly ty tunely být součástí VRT (a železnice jako taková značně omezena). Teď budou rádi, když tam procpou příměstské spoje, kterým zrušili trať přes Bukovec
Beroun – Zdice je to celkem mizerné, ale Zdice – Rokycany a Rokycany – Plzeň je to lepší.
Ale i tam bude trať hojně vedena zářezy/tunely
https://mapy.cz/s/repecazovo
Jestlipak ta betonárka bude využívat vápenec vytěžený při stavbě? Tak se používal materiál na stavbu Gotthardského úpatního tunelu.
Betonárka může využívat vytěžený vápenec? Nemusí se prohnat cementárnou?
A ta je v Radotíně a ne v Králováku.
nebyla cementarna i v kralove dvore?
Byla, ale dnes už je tam jen pytlování cementu z Radotína.
Detail 🙂. U nás v Praze se říká na Smíchov, na hl.n. Nepoužíváme do Smíchova nebo do hlavního nádraží. 😉
Myslím, že se používá jak do Smíchova/ze Smíchova, tak na Smíchov/se Smíchova.
myslíte špatně.
Což ovšem neznamená, že se to používá správně, alespoň co se týče logiky. 🙂
Jaké logiky? 😀
Až na to, že se to tak nepoužívá bez ohledu na logiku.
Za mě v pořádku, ano možná mohli být rychlosti vyšší, např ve vjezdu do žst Beroun ale jinak dobrý. Jediné mínus je že se to už mělo stavět dávno. Zvýší se kapacita z Berouna na Prahu, v údolí Berounky pak můžou jezdit jen os a náklady případně objizdna trasa při poruše.
Jistě…když jím pojede za den v každém směru jen 16 rychlíků a max. 8 expresů denně, bude místa habaděj.
ono by těch expresů, které by pak v daleké budoucnosti mohly zvládnout Praha – Plzeň za pouhých 36 minut, mohlo být i víc – ale každý expres bude pojmenován zvlášť.
Podle mě škoda, že se nezvolila varianta F1, díky přímější trase by více zrychlila jízdu do Plzně a kratší tunely jsou jednodušší na výstavbu. Zase tam je problém s kapacitou tratě za Radotínem a neřeší to dojíždění ze stanic Rokycany až Beroun. Přínos vybrané varianty tedy bude větší, až a jestli se tedy postaví.
To ma sve nevyhody, napr. vynechani Berounskeho uzlu, a ty tunely nejsou jednodussi na vystavbu, la eslozitejsi, musite resit vice mit pro odvoz materialu a to casto po silnicich a zaroven budete resit vice soukromych pozemku v teto lokalite. Nejvece problamaticky by byl vykup pozemku a povolovani, take tam myslim byla vetsi pravdepodobnost krasovych jevu a problemy s vodou. Urcite byste musel resit napojeni na stavajici trat nekde v udoli Berounky, pripadne i stanici.
Takto postavite jeden tunel a nic zavazneho resit nemusite… jen mista portalu a Beroun napojite na Prahu rychlym spojem vcetne vedlejsich trati.
Ekonomicky nevyšla. Vyšly jen varianty tunelu do Berouna, a to díky přínosům z nákladní dopravy.
Jen tahle varianta mi tam chyběla…
https://mapy.cz/s/lefegozupe
Zajímavé, smysl by to dávalo. Ale asi by byl problém, jak dostat na té smíchovské straně mostu pod Vyšehradem vlak do tunelu. Je tam hrozně moc dopravních staveb na povrchu i pod povrchem, jak vybudovaných, tak plánovaných. Do toho se tam staví celá nová čtvrť. To by asi neklaplo.
Zajimave, me takto napadla trasa smerem na Letiste, tedy zanorenim na smichovske strane pod Malvazinky a vyjezd u Jinonic, dal pak povrchove optimalizovanou trati pres Repy na Letiste. Odpadl by semering a cesta byla rychlejsi…
U trati na Beroun to je problem, pac je vhodnejsi ji napojit na nakladni prutah pres inteligenci a Krc.
O tom jak pokracovat osobni VRT od sSmichova na Wilsonovo je spise na sirsi pruzkum, zda se vyplati tunel nebo povrchova varianta, ale od chuchle na Smichov a do centra to uz velky rozdil case nebude.
už jste si spočítal sklony smíchov – Jinonice bez těch serpentin?
Ano, je to blbost… mozna tak metro to da… jinak by se musel tunel natahnout az do Rep…
To uz by byla lepsi odbocka z tachlovickeho tunelu smerem k letisti…
Tím ovšem náklady neprojedou.
Proč? Vysoké stoupání?
Mnoho osobních vlaků v Nuselským údolí.
Asi jste měl ještě domalovat spojku z mostu Inteligence.
Nikdo je tudy nepustí. Kromě mimořádností úplný zákaz.
Scifi….
No…v dohledné době to asi opravdu bude scifi, když „nejsou“ peníze…
Oni penize jsou, ale je to otazka priorit rozpoctu, celkove se v Evrope a zvlaste u nas sypou penize spise prerozdelovanim zpet k lidem nez na investice, narozdil od USA, Japonska, aj.
Já vím…proto ty uvozovky…
Ta rychlost je směšná. Na druhou stranu, lidi, kteří jezdí po tratích s průměrnou rychlostí nemálo pod 100 km/hod, kde se jenom bezvýznamně rekonstrují zastávky za předraženou cenu, by byly rádi i za tohle.
Ta rychlost (200 km/h) není směšná, ale nejvyšší přijatelná pro smíšený provoz osobní a nákladní dopravy. Nezapomeňte, že projekt tunelu ekonomicky vychází především díky nákladní dopravě.
Tak třeba tunel Semmering s předpokládaným smíšeným provozem osobní a nákladní dopravy se staví na traťovou rychlost 230 km/h, ovšem pravda, že v těchto intencích už jsou rozdíly velice malé (neb nákladní doprava jede 100, výhledově snad 120 km/h).
A to kdo říká – že max. 200 km/h?
Co takový Lv vedený „taurusem“?
Zrovna Lv toho moc neveze a jestli jede 160 nebo 230 už moc času neušetří.
Ano, teď tomu tak je. Ale musí tomu tak být napořád? Ten tunel se nestaví na teď, ale na dalších 100 let+/-. Rozhodně bych si netipl hádat, jak rychle budou moct jezdit nákladní vlaky za 100 let. Co brání ten tunel navrhnout na vyšší rychlost, pokud to nebude o moc dražší a pokud to lze realizovat s tím, že se tam bude zatím jezdit 200 max. s tím, že se k tomu lze později vrátit a případně rychlost v tunelu navýšit později, až se zvýší rychlost nákladů?
Potřebný výkon pro vyšší rychlosti (nad 120 km/h) je tak velký, že by musely být lokomotivy dvě. Tudíž by to bylo příliš drahé, ikdyby byla elektřina zadarmo.
A pak je tady horší problém: Zastavit 2500 tun. Brzdy by se neměly roztavit vyvinutým teplem.
Ne kazdy vlak pojede tunelem, ale pokud nakladni vlak pojede pres pul evropy, tak se ty lokomotivy vyplati, i kdyby jen kvuli brzdicimu vykonu.
Spise jde o osobni vlaky, ktere by mohli jet rychleji, napr. 250km/h jako ve stredohorskem tunelu…
Což je úplná kravina, protože „gumové“ brzdy teplo naopak potřebují, to za prvé a za druhé už vlaky přes 2500 tun běžně jezdí. Stačí se jít podívat na trať do Děčína. 😉
A proč by měly jezdit nákladní vlaky rychleji? Aby už jen rostla spotřeba? U nákladů je ještě mnohem podstatnější plynulost, než je tomu u osob.
S tim souhlasim, u takto dlouhych tunelu to je efektivnejsi kombinovat s nakl. dopravou, je to bezne… ale nejak nemuzu souhlasit s temi studiemi, ktere spise zel. znevyhodnuji a to predevsim tu osobni, prijde mi, ze se nezapocitavaji vnejsi ekonomicke prinosy, jako treba dalnice danym smerem, apod.
Není důležitá absolutní rychlost, ale čas. I při výrazně vyšší rychlosti už byste se dostal do Berouna dostal jen o několik málo minut rychleji. Oproti tomu by trať nemohly využívat nákladní vlaky, čelil byste technickým problémům spojených s tlakem nebo vyšší spotřebě.
Jistě.
Trochu jsem poměřoval v mapě, a vyšlo mi:
Praha hl.n. odjezd 80 km/h
Praha-Vyšehrad 75 km/h
na Vyšehradském mostě 110 km/h
Smíchov – Černošice 160 km/h (cca. 13,2 km)
Černošice – Mokropsy 115 km/h
Mokropsy – Dobřichovice 130 km/h
Oblouk před Řevnicemi 100 km/h
Za obloukem 95 km/h
Před Zadní Třebaní 105 km/h
Před Karlštejnem 95 km/h
Karlštejn – Srbsko 130 km/h
Pod Tetínem 125 km/h
Před Berounem 100 km/h
a pak jste se probudil s rukou v nočníku, tedy vlakem v Berounce… Možná tak s klopidlem s motorem ze stíhačky a dobře podbitým svrškem a dobře naladěným černokněžníkem Zababou. Tyhle rychlosti už řešili soudruzi při variantách MaRek a MiRek a vyšel z toho akorát TuNel (Tudy cesta Nepovede Lidi). 95 km v tom oblouku v tom příšernym oblouku se Schrankama v Karlštejně bych docela rád viděl. O něco méně už asi by to rádi viděli na vlastní kůži v romantickém hotelu Mlýn, který je první na ráně. Karlštejn – Srbsko 130? Tak to by tam museli v těch obloukách… Číst vice »
Ještě dodatek – i když 130kou podobný s bídou 80kový oblouky zkoušel klasikou projíždět nějaký nejmenovaný fíra před pár járy u Kerhartic, když si spletl úsek, a skončilo to jen rozbitým sklem v jídeláku a urban legend o tom, že někdy se vyplatí čerstvě podbitá trať.
Za tu cenu je to zbytečná stavba…
50 mld korun vynaložených v průběhu 10 let za stavbu, která bude sloužit 100 let.
To je 5 mld korun za rok výstavby.
Porovnejte s 6 mld Kč ročně za slevy na jízdném, po kterých místo 100leté obří díry v zemi zbyde leda tak malá díra v rozpočtu.
Raději dodávám, že to zase psal druhý Ondřej, ne já, dlouholetý místní diskutující. Já s tunelem naprosto souhlasím a od názoru druhého Ondřeje se distancuji.
Děkuji.
Běžte to říct lidem, co dojíždí do Prahé okolo S!erounky, nebo tamnímu obyvatelstvu, co má sice tuhý Kořínek, ale na faktu, že huhláky a záchodové excesy jim tam jezdí každý den a dělají hůůů bůůů to nic nemění…
Už to dávno mělo stát a PID mohla jezdit po staré trati.
Stejně jako už mělo stát 1000 km dálnic, základní kříž VRT, městské okruhy v Praze i Brně… jo a NS2 minimálně, možná i 3 a 4.
Proč 1000 km dálnic?
Proč základní kříž VRT, co to je?
Proč městský okruh v Praze, ten si přeci platí sama z městského rozpočtu? Asi byl myšlen D0 – Pražský okruh, tam ale nejsou největší problém peníze.
Co je NS 3 a 4? Praha nic takového neplánuje.
Ano…a rozmazlovat cestující lid 20minutovým, případně dokonce 15minutovým intervalem…
Akorát…že asi nebude dostatek 471…
Nevím co máte s 471, ty se nahradí znatelně kapacitnějšími a početnějšími EMU400. Zatím se to flikuje panterama a směšnýma syslografama.
No právě – ale ty EMU400 jsou už alespoň ve výrobě?!
Proč by měly být? Kdyby tunel už teď byl, i ČD by měly zjevně jiné priority a EMU400 (nebo nějaká blbost odvozená od 471) by měla vyšší prioritu než railjety 2 (ComfortJety bléé) nebo něco jiného. Koneckonců, kdyby tunel už byl, SŽ by neměla prachy se hnát do ETCS tak rychle a ušetřili by všichni.
Jasně. Určitě. S dvojnásobnou cenou. Miliardou tehcnických problémů. A víceprací.
Když už se to staví tak proč na rychlost jak před sto lety? Takové stavby by měli napadat uživatelé kvůli nízké rychlosti a ne ekoteroristi pro které by železnice měla být nejčistší forma dopravy na kterou by měla být veškerá povoleni automatická bez možnosti zdržování a obstrukcí a bez posuzování nesmyslů
Přesně tak. Novostavba na 100 nebo 140 km/hod.? To je prostě nesmysl! Nejde o to kolik vlaků tam pojede maximální rychlostí dnes, ale kolik jich bude moci časem zrychlit. Tohle mi přijde jako čirý anachronismus.
Btw. na jakou rychlost se staví nové švýcarské nebo rakouské tunely? Taky jen na kilo?
Umíte číst? Kde vidíte ten tunel na kilo?
neumi cist, umi jen psat 😀
loschberg 200, brenner 250.
tunel do berouna je pro vyuziti vyssich rychlosti i pomerne kratky a nema zadnou navazujici rychlou trat.
Doufám, že nikdy neklesneme tak hluboko, aby se pro někoho důležité stavby povolovaly bez poctivého a důkladného posuzování všech svých vlivů.
Pokud se vám takové rozhodování zdá být fajn, tak by se vám možná líbilo v KLDR nebo v Rusku.
Opravdu je na výjezdu z ŽST Praha Smíchov nutná trať na 300 km/h a víc?
Jistě že ne…může těch 300 km/h jet rovnou z vyšehradského mostu…
Nebo z Mostu inteligence volným pádem…
To by určitě dalo sotva poloviční rychlost.
V naší generaci ne.
Holt je cíl Praha – Plzeň za hodinu, do Německa to může trvat i 4 hodiny.
Takhle stanovené cíle lze dosáhnout i bez fotky rychlostniku s 300.
Asi mají nízká futra…
Kdyby ne, tak by jim došlo, že vysokých cestovních rychlostí musí být dosahováno i v ostatních etapách trati (tedy i Zdice – Rokycany a Rokycany – Plzeň).
Německo je celkem široký pojem. Za 4 hodiny je reálné časem třeba až do Frankfurtu, ale těžko přes Plzeň.
Vlastně v další generaci by šlo i Praha – Paříž za 4-5 h, ale na tom Němcům nebude asi nikdy záležet tolik, aby to na svém území postavili takhle přímo.
Samozřejmě, myšleno Praha – Mnichov přes Plzeň.
Ten tunel má 25km.
Při rychlosti 200 km to projedeš za 7,5 minuty
při ryhlosti 250 km to projedeš za 6 minut
rozdíl zcela zanedbatelný. rozdíl v nákladech obrovský.
Mě vyšlo Praha – Beroun 13 minut při 250 km/h…a 16 minut při 160 km/h.
Nižší rychlost má kratší rozjezd i brzdění…
Na stavbu se divejte v celkovem meritku trate Praha-Plzen-Norimberk, a na naklady v rozsahu cele stavby a vlivu na dopravu a to i s D5… Pak je otazka, zda naklady na razbu tunelu 200 nebo 250 km/h jsou tak rozdilne… ono rychlost muzete mit omezenou na 200km/h, ale diru je lepsi postavit v prurezu na 250km/h, obe bude razit TBM… ale nesmi to byt uzke hrdlo nekdy v budoucnu… Za 1.rep. se take nektere trate stavely jednokolejne, ale s rezervou na druhou kolej, ktera se nikdy nepostavila, vc. tunelu… a resit v budoucnu 25km tunel nemusi byt legrace… Nicmene, zde… Číst vice »
I kdybyste postavil trať, kam můžou jak expresní vlaky s rychlostí 300 km/h, tak i těžké nákladní vlaky, tak by kvůli většímu rozdílu rychlostí klesla kapacita. Navíc vzhledem ktomu, že u Smíchova a Berouna se ten vlak musí rozjíždět a brzdit, byste z jízdní doby reálně ušetřil možná 2-3 minuty. A právě o tento čas by se muselo zvýšit mezidobí mezi osobkou a nákladkou.
Navíc pokud by za Berounem dál nepokračovala VRT (jakože asi ještě dlouho nebude), tak by stejně nikdo vysokorychlostní jednotky nekupoval a jzdilo by se tam dál těch 200-230.
To brzdeni v Beroune je pocitano dnes… ale v planu byla drive i trat (a Plzen chce plnohodnotnou VRT) na az 300km/h, brzdeni v Beroune by tak odpadlo…
Na 300 km/h se ale tunel urcite nevyplati stavet, pro smisenou dopravu, ktera je u takto dlouhych tunelu bezna se nevyplati stavet tunel na vyssi rychlost nez 250, resp. 200 km/h…
A vážně kapacita klesne, když ve špičce pojede ex na blok za nex, akorát v noci to bude možné profrčet?
Co až se vynaleznou rychlejší nákladní vozy, případně se mezi nexáky bude radit nějaký pošťák na osobní kastli?
Znáte Betuweroute? V Belgii postavili trať na 120 km/h pro nákladní vlaky. Měl byste jim to jít vysvětlit, že jsou sto roků za opicema.
Řvát umí i kojenec…
Protože to má fungovat jak pro osobní tak pro nákladní dopravu. Pro vyšší rychlosti nějakých VRV (a ony tam víc jak 2-3 za hodinu nebudou) tam nenacpete už tolik nákladů a potřebujete výrazně vyšší profil tunelu kvůli odporu vzduchu. Takže to pak jde proti ekonomice stavby.
I bez VRT se k 2050 malují 4 páry, vše s hodinovým intervalem: Ex2 Plzeň Cheb, Ex6 Plzeň Domažlice Mnichov, R30 Beroun Plzeň Klatovy, R26 Beroun Příbram. R26 by zjevně mohl jet brzy po nějakém Ex.