Správa železnic začala se stavbou nových výpravních budov v Aši a Chodově, stávající čeká demolice
Náklady má z velké části pokrýt dotace z Národního plánu obnovy.
Dvě železniční stanice v Karlovarském kraji budou mít novou výpravní budovy. V Aši a Chodově dojde k demolici původních budov a výstavbě nových. Stavby jsou navržené k financování z evropského finančního Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility – RRF) v rámci Národního plánu obnovy.
Novostavba v Aši nahradí stávající výpravní budovu z roku 1971, která je z pohledu současného drážního provozu naddimenzovaná, navíc se nachází v nevyhovujícím stavu. Jako nejvýhodnější varianta proto byla vybrána výstavba zcela nového, jednopodlažního objektu s výrazně menším objemem a v energeticky úsporném standardu. Oproti stávající výpravní budově bude posunuta východním směrem blíže k nástupišti č. 2.
Přízemní objekt bude tvořen dvěma výškově i materiálově odlišnými kvádry. Prosklená stěna odbavovací haly bude ve vstupním průčelí olemována portálem z pohledového betonu. Na kvádr haly naváže nižší část s provozními místnostmi, provedená v režném cihelném zdivu. Součástí prací bude renovace zastřešení přilehlého nástupiště, které využívají vlaky ve směru do německého Hofu.
Ve spolupráci s městem Aš bude upraven přednádražní prostor, kde se vybuduje malý autobusový terminál v přímé návaznosti na vlakové nástupiště. V sousedství nové výpravní budovy navíc vznikne 22 parkovacích míst pro veřejnost.
Náklady na stavbu jsou 68,8 milionu korun, z toho 7,5 milionu korun zaplatí město. Zakázku získala společnost Berger Bohemia. „Pěkné nádraží a jeho upravené okolí vytváří první dojem návštěvníka, který k nám přijede vlakem. Jsem proto samozřejmě rád, že tu budeme mít novou moderní budovu, na jejíž podobě jsme navíc měli možnost se podílet,“ řekl k investici starosta Aše Vítězslav Kokoř.
V Chodově upraví i přednádražní prostor
Ve stanici Chodov na Karlovarsku bude nový objekt situován nedaleko vstupu do nového podchodu, vybudovaného v rámci výstavby nových nástupišť. Stávající výpravní budova je ve špatném stavebně-technickém stavu, provozní náklady jsou příliš vysoké. Proto dojde po dokončení nové stavby k její demolici. Objem stavby se přizpůsobí skutečným potřebám, současně se zjednoduší a zpřehlední pohyb cestujících.
Díky nové výpravní budově dojde k výraznému zvýšení bezpečnosti a úrovně kultury cestování. Tu zajistí nejen bezbariérový přístup do budovy a nové WC pro imobilní osoby, ale také výraznější propojení s navazujícími druhy dopravy. Veřejně přístupné prostory budou náležitě osvětleny a vybaveny prvky pro zvýšení informovanosti i bezpečnosti.
Nová výpravní budova bude jednopodlažní a bude se skládat z veřejné a neveřejné části. Z haly bude přístup na WC pro cestující a do obslužných prostor a dále samostatným vstupem do pokladny se zázemím. Nová odbavovací hala bude prostorná, světlá, převýšená a tím bude pro příchozí cestující jasně rozpoznatelná a identifikovatelná. Hlavní vstup se předpokládá od dnešní pěší komunikace, další možnost přístupu bude od Nádražní ulice.
S vybudováním nové výpravní budovy souvisí i úprava přednádražního prostoru, která bude spočívat ve vybudování parkoviště P+R včetně stání pro motocykly a K+R u technologického objektu. Stojany na kola včetně dvou boxů budou umístěny při pěší komunikaci před vstupem do objektu. Na místě dnešní výpravní budovy vznikne zastávka náhradní autobusové dopravy a točna autobusů.
Zakázku získala společnost Strabag Rail, Správa železnic zaplatí 34,4 milionu korun. Přípravné práce začaly v srpnu letošního roku, hotovo bude příští rok v říjnu.