Správa železnic vypsala tendr na zdvoukolejnění Branického mostu
Důležitost mostu výrazně poroste v příštích letech kvůli chystané uzavírce mostu pod Vyšehradem.
Správa železnic chce v červenci začít s opravou Branického mostu (přezdívaného také most Inteligence). Vypsala soutěž na zhotovitele stavby v hodnotě 2,25 miliardy korun. Kvůli špatnému stavu mostu pod Vyšehradem se může Branický most v příštích letech stát klíčovým místem pro železniční dopravu přes Vltavu v Praze.
Most je již nyní ve špatném stavu, jak vyplynulo loni z posledního posudku. Správa železnic ho kromě opravy současně rozšíří na dvoukolejný provoz.
Po mostě se jezdí od roku 1964. Přestože se budoval jako dvoukolejný, stavbaři na něm nakonec položili pouze jednu kolej. V současnosti je využívaný především nákladními vlaky a v době mimořádností i pro odklony osobních vlaků mezi Prahou a Berounem.
Cílem stavby je zejména vybudování druhé traťové koleje v úseku od odbočky Tunel, která se nachází před Branickým mostem, do stanice Praha-Krč. Současně se postaví odbočka Spořilov, ta umožní vlakům přejíždět z jedné koleje na druhou.
Práce budou dále zahrnovat sanaci Branického mostu, vybudování nového přemostění Údolní ulice a výstavbu technologických objektů v Krči a na Spořilově. Na dosud jednokolejné zastávce Praha-Kačerov vznikne nové nástupiště dlouhé 220 metrů, přestup na metro a autobusy MHD zajistí nová lávka.
Zahájení stavby se předpokládá letos v červenci, práce potrvají třináct měsíců. Jejich dokončení umožní odklon vlaků mezi hlavním a smíchovským nádražím po dobu rekonstrukce mostů pod Vyšehradem.
Ještě na počátku týdne se zdálo, že oprava začne až na podzim. Sdružení železničních dopravců ŽESNAD.cz ale upozornilo, že výluka byla schválená na termín od června. Vzhledem k praktickému zákazu nákladních vlaků přes most pod Vyšehradem tak budou muset nákladní dopravci během opravy jezdit přes Vltavu odklonem až kolem Českých Budějovic.