Správa železnic vypsala tendr na zdvoukolejnění Branického mostu

Vizualizace Branického mostu po rozšíření. Foto: ČD CargoVizualizace Branického mostu po rozšíření. Foto: ČD Cargo

Důležitost mostu výrazně poroste v příštích letech kvůli chystané uzavírce mostu pod Vyšehradem.

127 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lukáš Kníže

Doufám, že se v projektu myslelo na pěší – konkrétně u nového přemostění Údolní ulice, kde po chodníčku přejde pouze střízlík a to jedině bez huňatého kožichu/bundy.

Petr

Jáká je ještě životnost mostu inteligence?

Alibaba

minimálně to bude 100 let, vzhledem k tomu, že je to betonové a spodní oblouk, tak se dá očekávat i trochu déle. U tohodle mostu je dobré, že se dá předělat jedna kolej za používání koleje druhé.

Ryk Mat

Při nekonečných tahanicích s Klubem za zastaralou Prahu, z řetězu utrženými úředníky Památkového ústavu a dalšími uctívači zdechlin o bezcennou hromadu šrotu pod Vyšehradem by tenhle most a přilehlé tratě měly být minimálně ztříkolejněny.

qěcy

Doufám, že dojde také ke zvýšení NTR z 75 na 80 až 100 v celém úseku Závodiště – odb. Spořilov.

Jan Kavan

Každopádně Praha 4 přijde o jedno z nejcharismatictejsich míst…

Bram

Nepřijde.

Majkl

Aspoň se mi tam nebude veřejnost motat v kolejích až pojedu. 🙂

Adam

Jestli definujete hnus jako charisma, tak jo.

PetrH

Myslíte, že by Klub za starou Prahu měl zachovat i tento most v současném stavu?

bvovka

Byla by potřeba taky dvoukolejnit trať do Všetat, popřípadě i Vraného nad Vltavou a do Berouna přes Rudnou.

Jan Kavan

U Rudný se předpokládám hlavni nepřítel jmenuje Prokopské údolí

qěcy

Polodvojkolejka by procesem projít mohla a nemusela by stát miliardy za náspy a zářezy.

MilanSima

Když už tu je pan Sládek, rád bych se ho zeptal, jak silné slovo má ŽESNAD při tlaku na SŽ a další instituce ohledně rychlejší realizaci staveb? Nejen teď v Praze ohledně nákladů, ale třeba při modernizacích nádraží, kde se počet kolejí snižuje a tudíž se snižuje procento pro využití např. i těch nákladních vlaků? Děkuji.

Ferda Vomáčka

Naprosto žádný…

Oldřich Sládek

Když myslíte… 😉

MilanSima

Tak to bude pěkný mumraj. V jaké časové posloupnosti se ty jednotlivé stavby mají začít? Branický most, Smíchov, Vyšehradský most? A ještě tedy Vinohradské tunely.

Novomír

Třeba někdo na SŽ přijde na to, že by se mohl vinohradský tunel dělat spolu s mostem. Nebo se do toho bude taky muset vložit ŽESNAD a ministr jako do mostu Inteligence?

Zbyněk

Vzhledem k tomu, že na jaře bude SŽ schopna vytrhat společné aniž by byl bezúvraťově napojen Semmering do starého Smíchova, který se bude co nevidět kompletně přestavovat, považuji vaši otázku za zcela zbytečnu.

David

Tak minulých několik let se pracovalo na všech východních výjezdech z Prahy, tak teď se práce přesune na všechny západní výjezdy z Prahy. Aby snad západ nebyl ochuzen o kvalitu operativního řízení z dispečinku SŽ.

Karel

Tak nevím, ale tunel č. 8/2 na trati Adamov – Blansko se taky rozšiřoval na větší průřez, nešly by zkušenosti a postupy použít
u tunelu za mostem inteligence, u 8/2 se vše stihlo za rok.

J.K.

Není to prostě tak důležité, naopak možnost přejet na druhou kolej se bude hodit.

Jiří Kocurek

Tam měli hotovou přípravu a měnit teďka zadání zakázky = nejméně rok zpoždění. Tohle se do víceprací neschová a je to změna kvalifikačních požadavků.

Georg

v hornine. chuchelsky tunel je v bahne.

qěcy

V „bahně“ souhlas. Plus agresivní voda.

qěcy

A přes jeho rub klenby teče potok. Uprostřed je ten tunel trošku nadzemní.

qěcy

X-krat bylo na netu řečeno, že Chuchelský tunel se nebude v této fázi zdvojkolejňovat, je to náročné na čas i ta příprava. Průzkum a příprava projektu podle mne započaty nebyly. A není to potreba.

Jarda Š.

SŽ kdesi uváděla, že výluka by měla být využita i k důkladnému průzkumu v Chuchelském tunelu, na základě kterého by pak měla být zpracována studie proveditelnosti k možnosti zdvoukolejnění.

qěcy

To je velice vhodné využití.

P_V

Tam není co zkoumat. Tunel nemá dostatečnou šířku podle dnešních stavebních předpisů, které vyžadují chodníky pro evakuaci a přístup IZS. Původní stavební povolení, které to nevyžadovalo, už dávno propadlo.

Jarda Š.

Zkoumat se má, jak náročné by bylo tunel rozšířit.

David

V roce 2015 se existující kolej rekonstruovala (včetně izolace). Bude se nyní předělávat znovu nebo zůstane?

Radek

No, to se teda vyplatilo. nechat t tehdy jednokolejné…

Zbyněk

Jsou to dva mosty vedle sebe se společnými pilíři.

B.W.B.

„Jen“ 400m úzké hrdlo znamená reálně 1000m (od návěstidla za poslední izolák). Tedy náklad s vápencem o délce 350m jedoucí průměrně 45km/h (je tam 50 do odbočky) a stahovačka v nejdebilnějším místě (nejde se ve vìce než 10% od návěstidla rozjet), to obsadí na cca 2min – pokud pojede třeba vápenec z Berouna. K tomu je třeba mít včas postaveno (další alespoň 2min.) a nebo postrk pro rozjezd, ale to je pak na 5 min, ty vlaky mívají kolem 1850tun. Pokud dostane náklad průjezd, a třeba osobák nějakou minutu, tak OK. Pokud bude bez postrku zastaven před tunelem tak konečná,… Číst vice »

Oldřich Sládek

Ano, ale furt je lepší mít k dispozici alespoň jednu kolej přes Vltavu, než žádnou. Tunel holt počká.

Georg

a tech nakladu tam jezdi pet do hodiny, nebo proc z toho delate takovy drama? nejcastejsi je tam esus/dvouesus.

B.W.B.

Drama to není, pokud nikomu nevadí, že třeba v 3h trvající raní špičce náklad stojí a čeká v Dobřichovicích, fíra už neodveze z Děčína vlak zpátky, a nebo to také zamkne, a vlak stojí o dalších několik hodin déle… Píši z vlastních zkušeností…

qěcy

Občas jo. V tyto dny tam opravdu 5 vlaků do hodiny může jet každý pracovní den, jde sice o odklony, a to jednom směrem, ale pravděpodobné to je velmi.

Y.K.

Na druhou stranu, když zastaví náklad před tunelem teď, není to o nic lepší, navíc jej čeká několikakilometrový jednokolejný úsek až do Krče, tedy pravděpodobnost je mnohem vyšší než u krátkého úseku, který vlaky uvolní poměrně rychle a nemělo by to být zase tak těžké ukoordinovat i kdyby tam jezdily osobáky po čtvrt hodině.

Jednou na přestavbu tunelu asi dojde, ale teď by to bylo opravdu krajně nevhodné jej na rok, dva odstavit při stavu mostu u Vyšehradu.

qěcy

Ta jednokolejka může mít i odjezdová návěstidla. Čili z odbočky by byla jednokolejná výhybna.

Georg

ano, bude to takova rarita. normalni vyhybny maji vetsi pocet koleji nez okolni trat, tady je tomui naopak 🙂

Jiří Kocurek

Držím palce ať to stihnou dřív, než Vyšehradskému dohoří knot.

Radim

No… na druhou stranu by bylo lepší, kdyby mu dohořel knot co nejdřív. Víc by se tlačilo na nový, takhle můžou (kdokoliv) pak říct „tak si to objíždějte okolo“ a stavba nového bude v nedohlednu

Vrabec na střeše

Mohl by se jmenovat most demence. Aspoň by ty názvy byly vyvážené.

Občan

Jestli to chápu správně, tunel zůstává jednokolejný. Nejsem expert, ale opravdu se za téměř 60 let nenašla technloogie nebo způsob, kterými by šlo tunel upravit. Chápu, že je tam náročný geologický terén, ale přece jenom už jsme o dost vepředu a člověk zvládne náročnější stavby. Takhle tam bude opět úzké hrdlo.

Oldřich Sládek

Jak píšu jinde, nebude. Tunel se může rekonstruovat později, teď je na řadě rychlost stavby a zvýšení propustnosti.

Pavel Skládaný

Navíc je všude ve stavební dokumentaci deklarováno, že tunel je postaven v profilu jako dvoukolejný, s přípravou na budoucí elektrizaci. Dokázal by někdo vysvětlit, kde se vzaly neutuchající řeči o tom, že je jen jednokolejný a nejde rozšířit? Je to zažitá lež nebo je tam opravdu nějaký technický problém (reálně zúžený profil v nějakém místě)?

Radim

Kdyby tam ty dvě koleje a elektrizaci udělali rovnou, tak OK. Ale předpokládám že podle nynějších norem to už prostě nejde a musel by se rozšiřovat. Ale v tomhle jsem lama, takže někdo znalý ať vysvětlí prosím

Geralt

Záleží, jestli byl už tenkrát zkolaudován jako dvojkolejný. Pokud ano, tak by se na něj měly vztahovat tehdejší normy a ne dnešní. Třeba vinohradské tunely jsou stejného průřezu a dvojkolejně se v nich bez problému jezdí.

Geralt

Záleží, jestli byl už tenkrát zkolaudován jako dvojkolejný. Pokud ano, tak by se na něj měly vztahovat tehdejší normy a ne dnešní. Třeba vinohradské tunely jsou stejného průřezu a dvojkolejně se v nich bez problému jezdí.

Pat

Ale v těch to bylo postaveno včetně kolejí

Georg
Honza Vrba

Chytrá Wiki praví:
„V letech 1869–1872 byla těsně za jižním portálem tunelu vybudována a od 15. srpna 1872 provozována touž společností (KFJB) i odbočka nové Pražské spojovací dráhy na Smíchov, pro tuto dráhu byla v tunelu položena druhá kolej.“
Takže krátkou dobu byl evidentně jednokolejný.

Alibaba

Při použití tehdejší normy na současnou kombinovanou dopravu je jaksi kontraproduktivní, to by tam se dvěma kolejemi už neprojely (některé) kontejnery vůbec.

qěcy

Bez problémů právě úplně nikoliv, když nemají UIC GC. Osobka tam problém nemá, některá nákladka má.

Martin Toman

A co ten tunel co na most navazuje?

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Šaráda pokračuje…
#neprojedou

Kuba

Ten most je ve špatném stavu dlouhodobě. Např. ten podjezd Strakonické pravý pruh směr Zbraslav nemá normovou podjezdnou výšku. Proto tam je ten oblouk už řadu let poničený a kouká z toho výztuž.
https://mapy.cz/turisticka?pano=1&pid=81438798&newest=1&yaw=5.546&fov=1.571&pitch=-0.793&x=14.3956988&y=50.0269636&z=17
To se zase SŽ probudila a teď to budou řešit najednou společně s Vyšehradským mostem. To je opravdu Kocourkov.

Ondra

To je mazec, toho jsem si nikdy nevšiml

Bram

Jenže zrovna po tomto oblouku žádné vlaky nejezdí a pokud nebude vybudován tunel do Berouna a odbočka z tohoto místa do něj, tak po tomto oblouku nikdy žádné vlaky jezdit nebudou. Nedělejte z těch čumících drátů tedy senzaci. Předpokládám ovšem, že i toto místo Správa železnic letos nechá opravit.

P_V

Pokud bude vybudován tunel do Berouna, tak ta odbočka bude až o pole dál.

Zlámalík

Tak ono snížit normovou výšku o metr a půl (na 3,30) jen pomocí takovéhle malé značky, to je snad práce SŽ(DC) jako v Mariánkách, ne?
Viz https://mapy.cz/turisticka?pano=1&pid=81438733&newest=1&yaw=3.669&fov=1.571&pitch=0.159&x=14.3959442&y=50.0272866&z=17

Radim

Značky snad v Praze osazuje TSK, ne? Ale i jim je to podobné 😀

Martin

koukam, ze jsou tam i jeste trolejbusove oka – zavesy…

Rejpal

Dobrá správa. Dobře je ve škole za 3. Já bych to viděl spíše na 4, takže SŽ Dostatečná správa.

mimochodem

K cemu ten oblouk vlastne je? To tam byla v planech nejaka nezrealizovana priprava na pokracovani tunelem i smerem ke Smichovu, nebo nekam jinam?

Alibaba

Ano, tunely směrem do Prokopského údolí a na Semmering. Uvažuje se v současnosti jako odbočení do tunelu do Berouna.

mimochodem

Dekuji.

qěcy

Při výstavbě Tachlovickeho tunelu budou ta mostní pole s odbočkou a spojkou nahrazena poli novými s jiným uspořádáním pro jiný tvar výhybek a křižovatek. A tím se současně vyřeší problém s nárazy automobilů do klenby.

Honza Vrba

Že to mělo ústit za hlubočepským nádražím do PrDuchD vím, snad je to tam i lehce vidět, ale že i na Semmering, to jsem tedy nevěděl. Kde to mělo ústit?

Alibaba

V prostoru bývalé zastávky Hlubočepy před přejezdem P2190.

Alibaba

Koukám, že v pozdějších plánech byl i nový most přes údolí a zapojení až do Žvahova.

libor

počkat… já myslel, že už na tom makaj půl roku? a v červnu bude hotovo? aha my jsme vlastně v ČR… tak už to chápu.. 😀

jonáš

Jsme v ČR a čekáme na stavební povolení. Jste si nevšiml?

Jan

V ČR se přece běžně nejdřív demoluje a staví a až dodatečně se to nechá schválit.

Cestující

Jak bude vypadat zastávka Kačerov? Současné nástupiště zůstane a vybuduje se nové poloostrovní a nebo se současné nástupiště zdemoluje a postaví se plnohodnotné ostrovní nástupiště?

M H

Stejně? Tato stavba se úseku se zastávkou Kačerov nijak netýká.

Bram

Nikoliv, tato stavba se týká i úseku (Krč) – Kačerov – budoucí odbočka Spořilov. Je to v článku dokonce napsáno, tak si ho přečtěte raději ještě jednou.

Jelen

Týká, protože se zdvoukolejněním Branického mostu bude možné zavést linku S71 a bylo by dost nevhodné, aby tato linka neměla na Kačerově možnost zastavit.

MilanSima

Tehdy se také mluvilo o vytvoření nové zastávky v Braníku, možná někde v okolí pivovaru. Platí to stále?

Jelen

Má tam vzniknout zastávka Praha-Ve Studeném, nevím kde přesně, ale asi někde v Krčském údolí u stejnojmenné autobusové zastávky.

Juraj

Psalo se myslím o ostrovním nástupišti – to by znamenalo zdemolovat stávající nástupiště a přístup k němu jen deset let po vybudování. Uvidíme.

Frantisek

Proč demolovat stávající nástupiště? Ostrovní se vylučuje spíše se třetí kolejí, bohužel. Leda by tu krajní tedy posunuli právě místo dnešního nástupiště, v to ale moc nevěřím.

jonáš

Možná budou muset, žádná rezervní šířka tam není.

Adam

Jsem dlouhodobě zmaten.
Jak je to s tunelem? Dle dostupných materiálů se rekonstrukce netýká tunelu. Co já vím, tak tunel je na severní straně jednokolejný (na jižní jsou již koleje dvě a celé to jejich vedení nějak nechápu). Pokud by nedošlo ke zdovkolejnění i v tunelu, tak je celá stavba celkem k ničemu, ne?

T448

Nevyhovuje profilem na dvě koleje. Takže úsek přes tunel zůstane jednokolejný.

Kebab

To je tedy slušná komedie.

Y.K.

A tak zase bych tp nehrotil. Pokud nevyhovuje profilem, tak jednokolejný úsek jen přes něj není zase taková katastrofa, je to jen pár set metrů. Přebudovat tunel by stálo majlant a zastavilo by to provoz na dlouho.

Přemýšlím jestli by nepomohla nějaká moderní technologie, trochu snížit patu tunelu, pevná jízdní dráha a pevná trolej, ale já nejsem odporník.

Frantisek

Jistě by to nějak šlo. Pokud je to tak, že nevyhovuje jen kvůli výšce troleje, což je celkem pravděpodobné, nějaké méně náročné řešení než zvětšení průřezu by se asi našlo. Ale možná i to půjde, až bude na Výtoni zase průjezdný most a ideálně i zvýšena kapacita přes Nusle do Vršovic pomocí odbočky a nové spojky v okolí pivovaru.

Georg

nevyhovuje profilem a zaroven je v oblouku. tady je kazda rada draha.

Oldřich Sládek

Když o tom nic nevíte, tak to neodsuzujte.

Bram

Přitom dostupné zdroje jsou i na stránkách Správy železnic. Ovšem někteří jedinci jsou marní a budou tu jen poštěkávat nesmysly…

David

Mluvit o stránkách SŽ jako o dostupných zdrojích může maximálně zaměstnanec ČD. Běžný uživatel si v mapě najde stavbu a dostane maximálně popis o třech odstavcích bez jakýchkoli detailů. K tomu aby se dostal k detailům už musí přesně vědět, kde má hledat.

Georg

musi do googlu zadat „vyberove rizeni branicky most sprava zeleznic“ a vyleze mu tohle: https://zakazky.spravazeleznic.cz/contract_display_5995.html

snad to priste zvladnete i vy

Radim

Přesně. To je jako v té pohádce „nemůžu nic najít, protože neumím hledat …“ 🙂

libor

druhá kolej se jednou napojí do tunelu na Beroun 😉 … tedy až tunel do Berouna bude hotový 😉

qěcy

i ta první.

Frantisek

Hlavně by se předtím měla napojit (i) do Chuchle.

M H

Na druhou stranu nyní měří jednokolejný úsek cca 4 km. Po zdvoukolejnění mostu a trati až do Krče zůstane jednokolejný úsek cca 400 m. Jinými slovy ano, úzké hrdlo tam bude stále…ale výrazně menší, než nyní.

Otázka je, kolik času a peněz by stálo přebudovat komplet tunel na dvoukolejný…obojího nemálo…a nedostává se svým způsobem ani jednoho.

Frantisek

Záleží na zvoleném řešení. Snížení základny by mohlo spolu s minimalizací výšky troleje pomoci, a nemuselo by být tak náročné jako rozšiřování vrchní části. Detaily problému bohužel nejsou příliš sdělovány.

watslaw

Prostor není hlavně na boční evakuační (ochranný) prostor. Snížením základny by se tento prostor ještě zmenšil.

Geralt

A? Vadí to něčemu? Ve vinohradských tunelech je to stejné.

Ryk Mat

Víte, on je základní rozdíl v rozměrech vlaků. Dnešní nákladní vlaky jsou větší, než ty v 50. letech. Proto třeba dnes při nastupování do vlaků mokneme, zatímco před 30 lety střechy hranu nástupiště přesahovaly.
Pokrok holt nezastavíš.

Honza Vrba

No…není to jen o větších vlacích, ale třeba taky historickým přístupem různých evropských drah. My držíme naši rakouskou linii, když pominu, že dnes jezdí rychleji, dodnes. Takovou halu, jakou má hlavní nádraží v Praze najdete v Německu leckde. A to taková byla po válce nejspíš znovupostavena. Zde se nedala (a dle návrhů ani nedá) do předválečného stavu ani Masaryčka. Já německou, západopolskou (dříve německou) nebo britskou dráhu označuju za „velkou“, naši za „malou“. Je to vidět prakticky všude, ať už jde o tam dávné pod/nadchody, množství mimoúrovňových křížení dráha vs. dráha i silnice, zabezpečovačka, budovy stavědel, hradel. Hradlař třeba z… Číst vice »

Petr

Tunel se dělal za komunistů jako dvoukolejný, nicméně mezitím se změnily normy a jako dvoukolejný již nevyhovuje, podle současných norem by musel být širší.
Jednokolejnost v délce 400 metrů zase tolik nevadí, současný provoz není velký, pouze nákladka.

Georg

vzhledem k tomu, ze diskuse se neustale vraci, mam v zalozkach ulozeno toto 🙂
https://tpvtech3.sharepoint.com/sites/SalesforceUS/SitePages/Account%20Deactivation%20and%20Reactivation.aspx

P_V

poradíte i přihlašovací údaje?

Oldřich Sládek

Krátký jednokolejný tunel není podle dopravní technologie až zas taková potíž , my s tím problém nemáme. Navíc preferujeme rychlost stavby a to by s tunelem nešlo. Tlačí nás všechny čas.

Marty

Ten měl hlavně tlačit dobrou správu už tak před 10 lety. Mohlo být vše již vyřešeno

Tomáš Záruba

Hlavně tím jak je to tam ve stoupání, tak nově díky dvoukolejce od Krče bude možné jednoznačně preferovat směr od Radotína.

Platamon

Pro nákladku je to kopce až Na Z.Město, na zastavení v Krči je snížený normativ.

Majkl

Jak již napsáno nevyhovuje aktualním normám pro dvojkolejný tunel a některé nadrozměrné kupříkladu Innofreight kontejnery by měly problém. Porovnejme třeba se Švýcarskem, kde je v celku běžné, že dvoukolejka v místech se stísněnými podmínkami v rámci měst vede po 1 koleji v úseku dlouhém stovky metrů až km.

Ondra

Jelikož jako chodec ulici Údolní používám, nový most který už nebude mít chodníček smrti velice vítám.

P_V

Je otázka zda se budu předělávat i opěry.

Ventura35

Co se bude dít s Chuchelským tunelem? Bez zdvoukolejnění
se stane úzkým hrdlem celé trasy.

Adam

Stihl jsi to okomentovat těsně dřív, než jsem to napsal já.

Lesan

Za současné situace přijde i jen zkrácení jednokolejky zdvojkolejněním úseku od tunelu do Krče vhod. Samotný tunel není tak dlouhý, aby generoval velká zpoždění – v nejméně příznivé situaci odhaduji zpoždění získané čekáním na projetí tunelu vlakem opačného směru na dvě minuty.

Azkaban

No jasně, kolikrát se asi stane že se potkají dva vlaky zrovna u tunelu…

Tonda Sehnal

Roky se hovořilo o splítce kvůli průjezdnému průřezu. Teď to chápu o to méně… Stavět se bude až od portálu. Tedy hezky česky očekávám, že až bude hotový most, tak půl roku po prvním vlaku se to zase celý uzavře a bude se opravovat tunel. Průsaky, odvodnění, ostění… Hlava pomazaná by jistě vymyslela na radotínském zhlaví štíhlou výhybku kvůli jízdě traťovou rychlostí, aby se snížilo čekání na druhé straně tunelu na minimum (zejména při jízdě dlouhých nákladních vlaků do odbočky) neb místo na to je. Uvidíme, čím plánovači a projektanti nakonec nás uživatele překvapí 😃 („Mysleli jsme to dobře ale… Číst vice »

libor

tak je samozřejmé , že výluky se dělají na etapy a je třeba jednu trať mít rozkopanou 20 let (minimálně)

Oldřich Sládek

Z hlediska dopravní technologie to není problém a hlavně preferujeme rychlost stavby, aby se předešlo riziku naprosté neprujezdnosti Prahy. Pro nákladní dopravu (zatím) OK.

Geralt

…od odb. Tunel…

Takže v tunelu druhá kolej přeci jen bude?

Georg

ne, tato dopravna se rozsiri o dalsi vyhybku pred branickym mostem.

Georg

ten svejk se povedl. 🙂