Správa železnic vypsala tendr na elektrizaci tratě do Zastávky u Brna za 2,5 miliardy
Rekonstrukce trati Brno - Zastávka u Brna. Foto: Správa železnic
Dvacetikilometrová trať z Brna do Zastávky bude po modernizaci dvoukolejná a elektrizovaná. Rychlost se zvýší z 80 na 120 km/h.
Stavba „měla začít“ v roce 2012, ale v roce 2016 se proti územnímu rozhodnutí odvolala Voda z Tetčic.
Kdo to tedy zdržoval celé 4 roky?
A kdo to zdržoval např. tím, že mezi podáním žádosti o územní rozhodnutí a veřejným jednáním ohledně námitek uplynulo 17 (!) měsíců (12/2009 – 5/2011)?
Možná umíte číst, ale chtělo by to nacvičit „čtení s porozuměním“. 🙂 Jasně se píše, že původní územko bylo zrušeno na popud obce Tetčice (r. 2012) a druhé nové územko zase napadl spolek Voda z Tetčic (r.2016).
A ty 3 roky mezi tím (2013 – 2016) to zdržoval kdo, když Obec Tetčice byla už v roce 2013 spokojená (pozměnění projektu z vysokých protihlukových stěn na nízké + doplnění úrovňového přechodu západně od konce nástupišť)?
A Voda z Tetčic to zdržovala 4 roky 2016 – 2020? Nebo jak? 🙂
A jestliže žádost o územní rozhodnutí byla podána 31. 12. (!) 2009, tak od toho dne do roku 2012 (kdy v tom roce 2012 to „zdržela“ Obec Tetčice) to zdržel kdo?
Podchod v Zastávce? Jakože proč?
Asi z bezpečnostních důvodů, aby se tam nemotali lidi mezi a) elektrikou od Brna, b) naftou od Náměště, c) rychlíky v obou směrech. Jedná se o dopravní uzel pro celou spádovou oblast s návaznými autobusy na jih a sever.
Na dvoukolejných trati nelze budovat úrovňový přístup na druhé nástupiště.
Současně už překvapivě SŽ vypsala soutěž na ETCS https://zakazky.spravazeleznic.cz/contract_display_9945.html
Mohla by podobně postupovat i u trati z Prahy na Lysou…
Za 2,5 mld je jen vlhký sen svobodovic jiříka…
Co tam přečíst článek? Hmm?
Vedle elektrifikace a zdvojkolejnění se uskuteční rovněž sanace železničního spodku a rekonstrukce železničního svršku.
Úsek, který se soutěží, je dlouhý 10 km a velké zemní práce u Střelic se udělaly už v rámci první etapy.
Ale jestli Pačejov stál miliardu, tak nevidím moc rozdíl mezi Božím Požehnáním a Pačejovem a taky bych čekal o miliardu, dvě vyšší rozpočet.
Zvýšení na 120 kmh? A neni to zbytečně moc?
Proto tam prozatím bude jenom 100km/h.
A za Omicemi 85 km/h.
pro eSbahn tak akorát. Ten má stejně rychlostní cimbuří od zastávky k zastávce. A EC a IC tudy jezdit nebudou.
Ne, jen 1 pár Ex…(TJŘ, ne GVD)
Ten projekt mi přijde tak trochu neúplný. Ani po dokončení celé elektrizace nejspíše nebude otevřený terminál ve St.Lískovci, protože město Brno prostě není schopné včas odkoupit pozemky a vyhlásit výběrko. Takže zapáskovaná stanice na několik roků. A k drátům – když už ne Jihlava, minimálně do Třebíče se bezesporu elektrifikovat mělo. Většina Os vlaků pokračuje za Zastávkou u Brna, takže u těchto spojů bude navíc zaveden přestup. V Zastávce dle dopravních modelů mají končit jen pár Os vlaků ve špičce. A že by z Náměště, Rapotic, Kralic nebo Třebíče jezdilo málo lidí, není vůbec pravdou, ba naopak. Tedy si budou… Číst vice »
Bez toho aby se dohodlo pořádné trasování (alespoň na těch 120 km/h) nemá cenu drátovat trať. To by to dopadlo jako na trati 225.
Já tenhle úsek chápu jako první krok pro příměstskou dopravu a první část salámové metody elektrizace do Jihlavy.
Zajímalo by mě, jestli třeba po elektrizaci do Náměště by i rychlíky za cenu přepřahu mohly jezdit v e-trakci, protože by byly s nějakou elektrickou lokomotivou rychlejší (mohli by jet i 120) a svižnější než brejlovec (i laminátka má vyšší výkon)? A pak samozřejmě by se v Náměšti cca 10 minut prostálo na přepřahu…
Brejlovec není jediná naftová mašina schválená na železnici v ČR. ČD by tam mohly nasadit např. zdvojeného Regiosharka nebo 854, obojí může 120 km/h. Otázkou ovšem je, co v těch kopcích udrží aspoň 80-90 km/h.
Shark by mohl… Případně kdyby někde vyhrabali Herkula, tak ten je taky svižnější než brejlovec a těch pár vozů se vzduchem by hravě dal.
Tak to spíš toho Herkula jak píše Jarek. Nějak mě nesedí, že by rychlíky co jezdí do Budějek ( a Plzně) jezdily v dieselu až na konečnou.
V Jihlavě je úvrať, která se využívá k přepřahu na plecháč.
Nicméně drátovat mezi Zastávkou a Jihlavou je poměrně velké sci-fi (viz příběh Brno-Zastávka).
Ale kdepak, díky výhledu na VRT těch přeložek stejně lze čekat minimum až žádné, takže „prostá elektrizace“ (no, v daném případě plus sanace těch částí tratě, co nebyly v revitalizaci) úplně postačí. Možná s odstraněním pár největších propadů tam, kde to nic moc nestojí.
Spíš než přeložky bych tady řešil zkapacitnění (výhybny). Zejména Jihlava – Bransouze, a pak taky Studenec – Vladislav. Ze Zastávky do Rapotic by to bylo ještě zralé na pokračování dvoukolejky…
Jakože přeložky ze Zastávky do Třebíče? To těžko, muselo by to vést úplně jinudy.
Ono je to tam po stopách hada, aby se snížil podélný sklon, ale i tak je tam 25 promile. Napřímení by sice zvýšilo rychlost ale vzrostly by sklony. A nebo holt dva dlouhé tunely a Rapotickou zastávku zrušit. https://mapy.cz/s/bohomumuro
Ekonomická návratnost? Asi jako dvoukolejka do Dukovan.
Jedno dílčí napřímení: https://mapy.cz/s/natakemahe
Sklon se zvedne z cca 25 na 26 promile, ale zase odpadnou jízdní odpory z těch oblouků.
Takových napřímení by bylo/muselo být samozřejmě více.
Jsou tu ovšem některé místa, kde je to problémové. Třeba výjezd ze Zastávky, vysoké mosty (4 Zastávka – Okříšky) přes hluboká údolí.
Ano, toto si o napřímění přímo říká. Možná vybrat dalších několik ucelenějších úseků, kde vrovnat levně rychlostní profil. Ale úsek Zastávka – Vysoké Popovice vzhledem ke křivolakosti nechat v ose, protože jinak mosty, tunely, cena, nerealizace.
Třeba se dočkáme duálních souprav popřípadě lokomotiv. Na rychlík Brno-Jihlava by se hodili.
Ony by se hodily už kdysi dávno na rychlíky Brno-Veselí-(Trenčín) nebo na Sp Radhošť (Brno-Frenštát) či třeba na „Švejky“. Pohybuju, že Zastávka na tom něco změní.
Ony už duální lokomotivy i existují.
Nedávno tu byl článek.
Ale ten druhý systém u lokomotiv není určen na traťovou službu, ale na posun mimo trolej.
Ale existují duální jednotky – https://zdopravy.cz/obb-v-pondeli-poprve-sveze-cestujici-vlakem-na-baterie-na-jedno-dobiti-ma-ujet-80-km-33571/ nicméně 80 km na baterky přes kopce je trochu moc.
Ta jednotka by se hodila na Brněnský příměsto, kde by pokračovala za konec elektrifikace na baterky. Na ty rychlíky jsem měl na mysli něco takového: https://zdopravy.cz/obri-zakazka-pro-siemens-pro-db-cargo-vyrobi-az-400-lokomotiv-ktere-jezdi-na-elektrinu-i-naftu-59950/
Na trati se předpokládá jako testovací nasazení hybridních vlaků.
Při elektrizaci až do Třebíče by rychlíky propalovaly naftu pod trolejí v délce 63 km.
Takto to bude „jen“ 23 km.
I když samozřejmě přestup z elektrovlaku na motovlak v Zastávce je nesmysl.
Podle návrhu GVD 2022 mají ve Starém Lískovci zastavovat jednou za dvě hodiny S41 na Ivančice/Bohutice. Možná se bude využívat přístup po ulici Šoustalova – ono pro někoho, kdo jede z tohoto směru do kampusu může být pořád lepší dojít 500 m na zastávku Čermákova na 69 než to objíždět přes centrum. Ale stejně to bude sranda, protože do většiny směrů bude nejlepší přeskočit Leskavu (různé provizorní lávky průběžně vznikají a zanikají)
Mimořádně důležitá trať, páteřní linka Jihomoravského dopravního systému. Ale jde to hrozně pomalu. Plynule v dalších letech pokračovat na Třebíč. A pak už novostavba Třebíč – Jihlava-Pávov na VRT
Vy jste humorista…
VRT… 😀 😀 😀
Přečetl jsem si první čtyři komentáře a dál už tedy to nešlo. Té škody co se tou stavbou napáchá je příliš.
Jaké škody?
Myslíte ty škody, které způsobila Voda z Tetčic a Vechtrovna tím, že 9 let zdržovali?
Vechtrovna „zdržela“ realizaci 1. etapy o pár týdnů.
Přičemž dokončená 1. etapa sama o sobě nic znamenat nebude, tzn. reálné zdržení nebude žádné.
Voda z Tetčic „zdržovala“ také pár týdnů, ostatní zdržení jde na vrub úřadů.
Viz ty komentáře… Je škoda,… Škoda je, … Škoda že……. samá škoda.
Škoda je, že zatím není ani na obzoru prodloužení drátů někam dále, třeba do Náměšti nad Oslavou, případně Třebíče, výhledově do Jihlavy.
Do Jihlavy by to mohlo být spojeno s přestěhováním železniční stanice.
Kdy naposledy se u nás proměnila neelektrifikovaná jednololejka na elektrifikovanou dvoukolejku?
No, moc jich nebude. A má to i dobrý důvod. Je to zbytečné. A elektrifikace do Zastávky je ten naprosto nezbytecnejsi projekt jaký SŽ za dobu své existence provádí.
No jasný, však kdo z dojíždějících není rád za to že místo panteru s Klímou a WiFi jede hydrou!
1000x radši pojedu Hydrou, než panterem. A to jsem pěkných pár let jezdil do Náměšťe denně. A zlatá Hydra proti panteru, nebo RS1.
No jasné. Prosím pěkně, do Bohnic trefíte sám nebo potřebujete vypravit zvláštní vlak vedený 810 a 010? Zpamatujte se šotousku
Netrefí, nevede tam vlečka. Ani do šaškecu v Černovicích.
Pán je snad masochista? Zvlášť dnes bude Hydra úžasné vozidlo.
Ani naaaahodou! Stokrat radeji RS1 nez tu hydru. Jednak je to sviznejsi, druhak je to nizkopodlazni. Posledni dobou jsem si docela oblibil fakt, ze cast spoju nam tu jezdi reginy. Jasne, drnca to, hrci to, je to prelakovana hruza, ale ta (castecna) nizkopodlaznost to hrave vyrovna.
Hydra je ještě zlatá. Ta má aspoň polospouštěcí okna. Zato dvoupatrové vozy s vyklápěcími a aktuální teploty? Většinou okolo 50 stupňů uvnitř.
Podle mne jeste vetsi srajda jsou kouty nad desnou ale tam to neni SZ takze tady maji numero uno
Ano, raději stavět nové dálnice a z Brna udělat velké parkoviště, ne? Faktem tedy je, že to už se také děje, bohužel. Mně tedy přijde lepší ta dráha, když už.
Spíš staveniště při příležitosti přestavby kolejiště hlavního nádraží tak, aby ho bylo možné projíždět 100 km/h 😀
V zásadě souhlas, další cancourek za 2,5 mld. z eráru, využitelný v elektrické trakci pouze osobáčky. S ostatními vlaky bude nadále burácet diesel.
Ano, máte pravdu, že by bylo lepší elektrifikovat trat minimálně do Třebíče, ideálně do Jihlavy.
Ale pořád lepší to elektrifikovat takto po kouskách postupně, než vůbec.
Osobně vidím přínos ani ne tak v elektrifikaci, jako spíš zdvoukolejnění toho úseku.
Ech, on ten osobák má daleko vyšší spotřebu, protože pořád zastavuje. Diesel-hydro rekuperaci neumí. Diesel elektro by potřeboval pár tun batrerií, aby se do nic ta energie vešla. A nic takového v ČR není.
Burácet diesel, no to je ale básnická licence. Zkuste si ty „osobáčky“ převést na vlakokilometry nebo osobokilometry a dostanete mnohem zajímavější obrázek.
U mnoha tratí je to pravda, ale tady tu elektrifikaci uživí lidi dojíždějící do Brna za prací. Těch bude jenom přibývat.
Lysá nad Labem – Milovice, cca 2010
Je škoda, že nenahradí alespoň ten přejezd v Tetčicích přemostěním / podjezdem. Přeci jen, jezdí přes něj dle sčítání ca. 8000 aut denně.
Je v plánu obchvat Tetčič, tam snad přemostění bude.
https://www.kr-jihomoravsky.cz/archiv/oupsr/urbanisticke_studie/Web_I_23_Rosice_Zakrany/pdf/rosice_zakrany_text.pdf
Hm, další pohodlné silnice. Na jednu stranu fajn, že každá obec bude mít svůj objezd pro cizí, na druhou je to další pobídka k jízdám auty raději než po té železnici.
Jasně, z Tetčit do Neslovic jedině vlakem..
Obchvaty obcí (zvlášť, pokud jsou pak tyto napojeny pouze jednostranně) jsou problémem spíš pro autobusy.
Tetčice… Čekám průser.
Ano, přemostění by být mělo, jak v případě severní, tak i jižní varianty. Pokud by byla jižní varianta, která je „uměle“ prosazovaná – viz výhra o jeden bod, nadhodnocení dopadu na přírodu v případě severní varianty a podhodnocení v případě jižní, která má vést přes ochranné pásmo vodního zdroje, navíc přes křížení tratě spolu s křížením se čtyřmi nebo pěti vedeními VN, VVN a ZVN, mezi dvěma kopci, tzn. asi bude nutné postavit estakádu od dálničního přivaděče až po Trojici, to by potom dávalo smysl.
Místo by tam na něj bylo, včetně podjetí a napojení kolmé ulice. Otázkou je pro kolik aut denně to má smysl – asi jsou i mnohem frekventovanější silnice.
V ranní špičce je to super, když stojí auta na Brno až k Ševčíkům. Ale podle starosty k žádnému zhoršení nedojde, naopak. Moc se mi to nezdá, ale snad ví, co mluví.
Vlastně potom nemusí vlak ve stanici čekat na příjezd protijedoucího kvůli křižování, čímž se zkrátí doba, kdy jsou závory dole, to by dávalo smysl. I když budou padat častěji.
Škoda že nedojde k narovnání té šikany u Omic.
Že by tam vrzli zářez a tunel, aby vlak ušetřil minutu? To než by projednali…
A že to jinde projednat šlo? Ale jo, proč plýtvat silami na projednávání, když stačí hejtovat silnice.
No spíš je otázka, jestli tam nešel vymyslet nějaký kompromis typu „menší propad rychlosti, narovnání jen do té míry aby tunel nebyl třeba“ – například.
Kdyby to u Omic šlo výrazně narovnat bez tunelu, tak by to postavili rovné už tehdy. Jenže z vrstevnic je vidět, že s hlubokým zářezem nic moc a při 20 metrech rozdílu výšek už to bez ražby nepůjde.
To kdyby se šlo přes přírodní park Bobrava. Mimo něj je z toho tunel, silniční nadjezd, tunel. Protože přejezd mezi tunely… ne, nedělat.
No nevím, podle mě by tam něco s 5-10 metry zářezu vykouzlit šlo. Přijde mi, že to bylo kdysi zrochu zbytečně postaveno do roviny „tunel rovně, nebo nechat“.
Naštěstí nerozhodují názory nějakých šotoušů co si myslí „že nějaký desetimetrový zářez by šel“ a rozhodují o tom odborníci. 🙂
Škoda, že tu rychlost nezvednou výše, podle mapy mi až na nějaké výjimky přijde trať celkem rovná.
Mě přijde rovný celý terén, takže úplná přeložka trati nebude tak velký problém.
Ta mapa má i vrstevnice.
U těch výjimek by zase museli brzdit, to už je lepší jet stálejší rychlostí celou dobu.
To je ale hic dneska, viď Fando…