Správa železnic vypsala soutěž na podobu přestupního terminálu VRT u Prahy
Nádraží TGV v Avignonu. Foto: Jan Sůra
Podoba přestupního terminálu na vysokorychlostní železnici za Prahou vzejde ze soutěže.
Podoba přestupního terminálu na vysokorychlostní železnici za Prahou vzejde ze soutěže.
Proč Praha – východ? Nazvěme terminál Čelákovice, ať víme, kde to skutečně bude.
Sněte dál vaše sny.
Realizace VRT se nikdo z nás nedožije.
VRT je náhrada za leteckou dopravu a létá snad nějaká linka z Prahy do Brna/Ostravy / Bratislavy?
Poslední byla pro nezájem zrušena tuším před pěti lety….
Asi jste ještě furt nepochopili, že svět jak jsme ho znali skončil 12. března 2020.
A že přichází nová éra. Doba kdy cestování bude na dlouho ( možná napořád ) omezeno a na zbytečné rajzování po Evropě nebudete mít ani čas ani peníze. Že otevřená Evropa bez hranic končí….
Předpokládám, že se terminál již bude projektovat jako multi-modální s eventuálním přestupem na lodní dopravu provozovanou na novém plavební kanálu Dunaj-Odra-Labe v blízké budoucnosti…
Asi tak. Lepší komentář mě vzhledem ke stavu železnice v této zemi nenapadá. Na uklidnění si ale můžeme např. přehrávat tohle – https://www.youtube.com/watch?v=paX5ibPE2b0 .
tak tohle je již jasný: https://www.bugemos.com/?q=node/571
Bude dříve nové brněnské nádraží nebo VRT do Brna?
Moc tomu nerozumím. Znamená to že VRT budou stavět pouze v těchto terminálech anebo že budou stavět v terminálech i v centrech měst? (popř. kdyby to někdo podložil nějakým zdrojem, děkuji)
V tomto terminalu i v centru. Ten terminal ma usnadnit prestup na VRT pro lidi bydlici v okoli prahy.
To je boží, aspoň nebudou přespolní jezdit do centra autem. Snad to příliš neprodlouží dobu jízdy, jinak to bude PRT.
Mimochodem, nevíte jestli už známe lokaci pro terminál Praha-Západ?
VRT bude kromě Prahy východ stavět také na Libni respektive Zahradním městě a Hlavním nádraží. Bylo to na Facebooku https://facebook.com/story.php?story_fbid=2079258472204313&id=221819764614869
Takových zastávek. To bude spíš PRT než VRT :D. Já jsem se chtěl zeptat spíš jestli bude i nějaká přípražská zastávka na VRT trati Praha – Dresden.
Zdá se mi, že parkoviště pro 3000 vozů je dost málo, raději větší (vyšší/hlubší parkovací dům) a mít rezervu, pokud někdo zjistí, že už podruhé v 8:30 nezaparkuje, tak pojede do cíle tím autem, ve kterém sedí.
V ČR chybí koncepce. Chceme rychlovlaky na rychlost 300 – 350 km/hod čistě pro rychlou dálkovou osobní dopravu nebo nebo koridorové tratě na rychlost 160-200 km/hod, kde budou osobní a nákladní doprava?
A hlavně návrh by měl být prioritně řešen s ŽESNAD, Regiojetem, Arrivou a dalšími dopravci, aby se páteřní trasy řešily kapacitní přepravu lidí a nevedli se tratě přes historické dopravní uzly mimo velká města. Naopak tý dopravní uzly by se měly vytvářet v těchto velkých městech.
Kdo chce moc, nemívá nic 😉
A u toho bych zůstal. Tedy u studií. Těch není nikdy dost 😀
S RegioJetem a Arrivou 😂😂😂
Musím jen souhlasit.
Nač něco složitě vymýšlet. Pustím do toho šotouše , a za „odměnu“ 1,2mg to mám vymyšlené zadarmo. Potom budu jen předstírat činnost a zhrábnu odměny.
Je to dokonale vymyšlené.
Uprime mi vetsi smysl dava terminal Podebrady, ktery je na trati Nymburk, Podebrady, Kolin, K.Hora, Caslav a trate se dal vetvi do regionu a je take na silnici ve stejnem smeru…
Jen by ten terminal byl jen pro VRT Praha-HK/Pardubice…
Terminal z Brnenske severni trasy bych spise videl, no vlastne me nic nenapada, asi tedy ty Jirny/Nehvizdy, ale spise v Praze na Z.Meste… Pro dojizdeni z Polabi nedava uplne smysl, jen jako presupni vazba, ale ta bude i na Wilsonaku… Ev. by byla i na Z.Meste…
Zastavka na okraji Prahy.. velka gratulace.. jeste VRT Viden-Berlin mine primo Prahu a muzem to rovnou zavrit.. bude i stejna zastavka na zapade/jihu/severu Prahy?? Vrt ma byt primo centrum-centrum.. proc se zas musime inspirovat tom nejhorsim.. Francii.. nemuzeme rovnou Japonskem? Proc to neudelat jednou poradne? Zacinam se tesit, ze se toho uz nedoziju. Smutny.
No prakticky jsme to tak naplanovali i kdyz jsme nechteli, Brno VRT na Viden mine, bude mit zastavku nekde na okraji mesta Brno-Videnska… a u Prahy se nam to taky povedlo, natahli jsme trasu az pomalu k drazdanske vetvi, takze do Prahy je to pekna zajizdka…
Dekuji za minusy 🤣 ale, co rici, proc? Mit zastavku v poli za Prahou opravdu neni moc obhajitelne.
Už to tu bylo řešeno mnohokrát.
Jedná se pouze o zastávku na trati vedoucí do centra Prahy. Každý vlak, který tady bude stavět, pojede i do stanice Praha hl.n. (a tako bude pravděpodobně mnoho vlaků, které v Nehvizdech stavět ani nebudou) Tedy se zde nejedná se o takovou zastávku v polích, které je nekdy kritována ve Francii.
Viz umělá stanice v poli jménem Tullnerfeld (i když Westbahn není tak docela klasická vysokorychlostního trať)…
a Vy si jako fakt myslíte, že ta špinavá díra u zatáčky na Berlín, plná hulákajících low-costových „turistů“, známá jenom pro levné drogy a levné holky, někoho zajímá? my potřebujeme cestovat do civilizace – do Vídně, do Berlína, do Mnichova, do Paříže, do Zürichu, a ne do nějaké díry…
Ono taky záleží na tom, co tam budou jezdit za soupravy, jestli to budou vlaky, co mají 0-300 za 4 min. (AGV, Frecciarossy 1000), tak je to super. Pokud to budou nějaká Velara D, co zrychlí z 0 na 300 na 6,5 min. na dráze delší než 20km, tak ty krátké úseky nebudou zatím moc účinné. Jinak jsem rád, že se alespoň něco dělá.
Frecciarossa je fakt super… AGV take… oba vlaky zde:
https://www.youtube.com/watch?v=vdEbOoM7OJs
Pecka, hlavně ta Calatravova práce, nádraží krásné, přístupové komunikace taky a ty mosty 🙂
Jojo, souhlas, taky se mi to libi…
Řekl bych nějaká 162, či 150 s Béčkami, Bds a Áčkem na konci. Žádné zázraky se čekat nedají, pokud budou vlaky i na VRT provozovat ČD…
Jakkoli rozumím vaší hořkosti, obávám se, že na případné VRT (pokud někdy vznikne, jakože já věřím, že ani jeden z nás se jí nedožije) nebude mít výhradní koncesní právo jeden jediný dopravce. Pokud se tedy v té době již nesplní vlhký sen Tomia Okamury o rozpadu EU, nebo alespoň sen o vystoupení ČR z Unie… Pak by se téma liberalizace železnice stalo opět neaktuálním.
EU se rozpadne sama…
Globalizace nadlouho skončila ( on ten Covid bude nakonec i k něčemu užitečný) je na čase tenhle nepovedený sociální experiment ukončit
Toto všechno by správně mělo být na letišti a ne někde u Nehvizd, kde nic není…
Přesně, z Prahy do Brna jedině přes letiště!
Ono se tam nejaky cestou najde, treba pro kluzaky…
Proč na letišti? Letecká doprava je neekologická a bude se omezovat. Letišti stačí pomalý vlak typu city elephant v intervalu 15 minut a cestující se tam budou hledat.
To jako že kvůli VRT do Vídně lidí přestanou létat do Španělska?
Lítat v rámci kontinentu trasy pod 2000 km v éře vysokorychlostních vlaku je prasečina.
Můžete mi říct jakým vysokorychlostním vlakem pojedete na dovolenou do Španělska, Řecka nebo Bulharska?
Anarchistické bláboly o škodlivosti letecké dopravy jsou podobné jako brojení proti tepelným elektrárnám. Jasně, vznikají v nich škodliviny, ale pořád víc lidí radši svítí žárovkama než svíčkama.
No , to bude terno . Brno – Nehvizdy 70 min . Nehvizdy – Praha 40 min. ( Čekání , přestup , jízda) . Po reko celé trasy koridoru v160 PHA Brno 120 min. K čemu to bude? . Níže jsem četl že stejně bude vrt zajíždět na hl. n. Tak k čemu parkoviště na poli? Vynucené cestování autem na nádraží. Úplný rozpor s vizí železnice.
Brno-Praha cilovy stav ma byt 55 minut.
Jo, se zastávkou, Jihlava….
Mno, ale to platilo pro primejsi vetev, pres Benesov, ted je trasa jina…
Já chápu tento terminál tak, že na něm nebude zastavovat nejrychlejší vrstva VRT. V úseku Běchovice – Pečky mají být nově 4 koleje. Z Poříčan na Nymburk i na Pečky se mají přidávat další koleje. Osobáky zůstanou na staré trati přes Úvaly a rychlíky se přesunou na novou trať. Některé z nich budou stavět i na tomto novém terminálu. Ve výsledku by mohl mít terminál slušné intervaly pro dojíždění do práce.
Nicméně se dá při přípravě VRT očekávat odpor místních a při současné legislativě a možnosti odvolávání od nekonečna se VRT nemusíme vůbec dočkat.
Oprava. Ty 4 koleje mají být v úseku Běchovice – Poříčany (ne Pečky)
Ale jo. Kromě obsluhy východního okraje pražské aglomerace, bude zde výhodné i přestupovat např. v relaci Brno-Nymburk, možná i Brno-Hradec Králové.
Trochu štotosnění: Kdyby byl terminál západněji (u Jiren/Šestajovic), mohlo by se sem protáhnout metro z Černého mostu (od lokality Ve Žlíbku povrchově). Do Nehvizd taky, ale už je to 10 km. To by pak zlepšilo dojezd na východní konec Prahy (relace Brno – Černý most).
A ještě větší šotosnění, spojka z Nehvizd někam k Líbeznicím pro přímé vlaky Vídeň-Berlín (nebo i UL-Brno), ta by oproti průjedzdu Hlavákem mohla ušetřit 15 minut.
Kdyby Praha chtěla budovat metro v koordinaci s jinou dopravou, šlo by i na letiště…… Ale o to Praze nejde
Žádná vrt dlouho nebude.tady se porad blyjou články o projektech že možná kdyby,vdyt na to nebudou ani prachy ať dají do kupy stávající síť ať rovné tratě zrychlí opravdu pořádně opraví nakoupí nové jednotky něco zdvoukolejni atd.atd.jinak je to zoufalství tady každej den blejt články o vrt a sem zvedavej pokud se něco takovýho postaví kdo z vás bude platit to předražený jízdný však 3/4naroda na to ani mít nebude
nejvytíženější úseky se stejnak výhledově neobejdou bez čtyřkolejnění, nebo nové paralelně vedoucí tratě opodál.
VRT je ok na velke vazdalenosti viz F nebo D jako alternativa letadlu. A i tam jsou drahe na celkem na prd, ponevadz stejne zabijou pul dne. Na nejaky prejezd pres CR taky asi k nicemu, po CR uz vubec. Pak nas budou hnat do predrazenych dennich vlaku casove k nicemu. Radeji bych videl na dalky poradne nocni vlaky treba do 160/200 a narovnane cisarske trate bez rozjebanych vyhybek. I ten nejmensi sotous by mel vyndat ruku z nocniku, protoze se VRT stejne nikdy nesveze.
Když je to tak naprd, proč se to v F a D staví a má to úspěch u cestujících?
V D tolik nestavějí terminály v polích, ve F pak museli nabídnout nízkonákladové spoje, a stejně tam stávkují za levný benzín do aut. 🙂
Tenhle terminál bude jen jaksi zastávka navíc. Všechny vlaky steně budou jezdit na Hlavák. takže sronání z Francií není moc košer. Tam jsou i města, kde ten vlak staví POUZE v polích.
Ale k čemu mi budou ty Nehvizdy? To jako z Brna do HK nepojedu přes Pardubice (nebo přes Choceň a po nové pravobřežní), ale po dvou VRT s přestupem v Nehvizdech? Nebo z Brna do Běchovic místo přes pražské hlavní a zpět ešusem pojedu přes Nehvizdy? Kdyby se tam aspoň protínaly nějaké kolmé směry, nebo hlavní tratě do X jako v Břeclavi, tak to chápu. Nehvizdy jsem ještě nepobral. 🙁
Nehvizdy nebudou pro přestup mezi vlaky, ale přestup z vlaku na auto. Prostě chce jet babička do Brna či třeba Bratislavy? „Hodíme“ ji na vlak. A toto „hození“ se pro rozsáhlou oblast udělá snáze do Nehvizd než do centra Prahy.
Jak jste přišel na to, že museli nabízet nízkonákladové spoje? A jak s tím souvisí stávkování kvůli další vlně zdražování benzínu?
Přesně tak stačí srovnat a zrychlit stávající tratě zlepšit vozový park naše země je malá než se to pořádně rozjede už aby zas brzdil takže 160 – 200 max 230 bohatě stačí nevím kam furt vsichni soechate
Typicky omyl, VRT vlaky se dnes umi rozjet na 300km/h do 3min. a ujedou za tu dobu cca 15km… brzdeni je jeste efektivnejsi, odhadem z 300km/h do zastaveni na 8-10km…
Kdyz pojedu na vylet, tak nepotrebuji spechat, kdyz pojedu na schuzku nebo za prateli na druhe strane republiky nebo za praci, tak nechci dojizdet dele nez 1h…
Nevím o jakém předraženém jízdném to mluvíte. Co tak vím, máme jedno z těch levnějších jízdných v Evropě, s ohlédnutím na plat.
Napr. Venezia-Roma za okolo euro100 mezi desatou a jednou. Coz je k nicemu, pokud nemate volno a nelepi to zamestnavatel. Ve Francii dobili nocni vlaky snahou zaplatit rychlovlaky pres den. To uz opravdu radsi poletim. Pochytal jsem tgv, euroastaru, italo, trenitala za karieru dost. Z vlastniho bych do toho nesel. Ono to v CR nebude nastavene jinak.
Bez urazky, korporat si to posteluje, zakaznik ojebe.
Ceny Roma-Venezia začínají na 29,9€. Aktuálně mají omezenou kapacitu kvůli COVIDu (každé druhé sedadlo v dálkovém vlaku volné), takže jsou bohužel jízdenky v celé Itálii výrazně dražší…
Tak jo, mate pravdu. Uprostred leta bez covidu byl asi jiny jizdni rad.
Jen jsem chtel rici svuj nazor, ze VRT v CR nejsem fasounskem.
To máme teď ale na rychlovlak bude trochu jiná cena musí se ty stavby a vlaky z něčeho zaplatit zaplatíš to na jízdném nejsme tak bohatý stát aby SME vyhazovali prachy za vrt když nemáme v pořádku stávající trate
Jestli se mají pořádně používat vlaky tak nemá cenu rozšiřovat pomalé koleje a při rekonstrukcích je na dalších minimálně 15 let totálně zablokovat.
Lepší je vystavět stejně pro EU klíčovou vysokorychlostní železnici co nejrychleji, potom na ni na 15 let narvat maximum vlaků, a teprve pak provést generální rekonstrukci starých tratí. A po tom všem nám akorát výjde rok 2050, kdy ropy bude málo a letadla tak drahá, že se používání vlaků nad 300km/h stane nutností.
A za tu dobu se to tu celá stávající síť rozpadne uplne a myslíte že až se postaví vrt že zbudou love na ostatní žel.sit. h**no
Jestli bude stat hospodarit tak jako hospodari, tak nebude mit ani na duchody…
Ale kazdorocne se do dopravy cpe cca 100mld… kazdy rok, takze az se to postavi, stejne budou ty penize na neco dalsiho,… mj. trat je snazsi udrzovat, vydrzi pomerne hodne dlouho… Mj., stare trate tu mame pres 100 let, kdyby je alespon projeli podbijeckou, alespon jednou vymenili kolejnice a alespon jednou procistili sterkove loze, tak nejsou v takovym stavu jako jsou ted…
Hlavně nebrat Kotase… To by zase byla nějaká megalomnská budova naprosto složitá pro vlastní provoz i údržbu… Pomníků už tu má více než je zdrávo…
Proto ta soutěž. Kotas byl obvykle vybírán přímo projektantem bez soutěže.
Jeho megalomanske pomniky jsou jen na statnich a verejnych zakazkach, kdyz dela pro soukromeho developera, tak se kroti… inu, cim to bude…?
Nevěřím lidem, kteří myslí a dělají dvojmo, člověk je totiž stále ta stejná integrita, ten stejný člověk, a nějakému státnímu architektovi bych vůbec stavbu svého domu nesvěřil.
Kotas naštěstí v soutěži nemá moc velkou šanci. Jeho stavby slouží zároveň i jako výstraha před přímým zadáním.
Mně taky hned napadnul Kotas. Za mě by bylo ideální něco podobnýho jako mají ve Španělsku na podobných zastávkách po cestě, např. Cuenca: https://www.dclm.es/ARCHIVO/fotografias/noticias/cuenca_aerea.jpg nebo pak Villena: https://www.prodein.es/wp-content/uploads/Proyecto-estructura-y-asistencia-t%C3%A9cnica-estaci%C3%B3n-AVE-Villena-2.jpg
Otázka je co to bude jinak … mám obavu že to bude „pohledový“ beton kam se podíváš. Já mám třeba pevnostní stavitelsví ČSR rád, ale ty stavby měly poněkud jiné určení (a navíc ani vevnitř ten pohledový beton nebyl)
bez znalosti plánovaného provozního konceptu je informace o terminálu úplně k h…. ničemu
Koncept je „přijeď autem do polí a přestup si na vlak“…
No jo, ale to ma jednu velkou nevyhodu, kdyz budete zaroven nekde vystupovat v polich, tak s sebou to auto uz nemate…
Na terminaly musi navazovat i verejna doprava…
Dojede si pro vás ten, ten komu jedete na návštěvu. Nebo si zavoláte taxi. Nebo to prostě nepotřebujete, protože „zastávku v polích využijete“ na té straně cesty, kde bydlíte, zatímco na druhé straně cesty využijte zastávku v centru.
Ve Francii pár takových terminálů v polích je (třeba TGV Haute-Picardie), autobusy k nim jezdí, ale myslím, že přiliš vytížené nejsou.
Staví tohle v Rakousku? Proč se vůbec v ČR neplánují VRT stejně jako v Rakousku?
Jak se plánují v Rakousku? Nic o tom nevím tak mě to zajímá
V Rakousku to hlavně plánují s ohledem na co nejlepší obslužnost jejich území a vhodnost jak pro náklad, tak pro osobní dopravu. A možná v tom hraje roli i nějaká ekologie. Tedy staví na 200-250 km/h. Trať na 350 km/h je sice pěkná, ale smysluplné využití má pouze pro expresy. Náklad a zastávkové rychlíky se na ni nehodí. Ona je docela otázka, jestli by se náhodou tenot model nevyplatil i u nás. Jistě, cestovalo by se o něco pomaleji, ale zase by to mohly využívat i nákladní vlaky…
V Rakousku pravé VRT nestavějí, jen do 230 km/h.
Ano, maji jen railjety a take jen jednu trat Viden-Linz-Salzburg,… ale neni to uplne pravda, kolalmbahn uz se stavi na 250km/h, ale je na trase nekolik viaduktu a tunel…
Hodne zalezi na hustote provozu, pres alpy toho moc postavit nepujde na vyssi rychlost,…
V Rakousku se jen konvenční síť modernizuje na 230, po které jezdí i nákladní vlaky. A to budď zčtyřkolejněním, napřímením, výstavbou nové tratí paralelně ke stávající ( Wien-ST Polten). V neposlední řadě pak výstavbou dlouhý tunelů.
Jenže v Rakousku nemají rozmístění sídel jako my, ale tak nějak „všude kolem Dunaje”. Smysl tak má VRT Berlín-Praha-Brno-Wien, zbytek by se měl IMHO dělat po rakousku – třeba Praha – Plzeň – Regensburg.
No, na Norimberk a dal do Francie a Belgie, bych nesazel na pomalou trat,…
DMB je neco jineho,…
Nabízí se srovnání se stanicí Tullnerfeld, ale ta je mnohem bohatěji propojená se zbytkem sítě. Tj. tady bych čekal aspoň propojku na Čelákovice, nebo ještě lépe by tam mohly udělat závleek některé Os vlaky mezi Mstěticemi a Čelákovicemi
Napoli-Afragola, Camp de Tarragona, Reggio Emilia AV, to je pár termiálů při pohledu Evropou.
Rakousko by nám mělo být vzorem ve výstavbě a koncepci v rámci železnice. VRT na 300 v Rakousku není, protože by tam nemohly dát nákladní dopravu, kterou v rámci dopravní politiky chtějí co nejvíce dostat z kamiónů na koleje. Koralmbahn, Semmering a Brener Basistunnel, 4 kolejka až do Welsu….
Škoda že pak v podstatě VRT v současné plánované variantě ztratí docela smysl pro lidi z Ostravy cestujících do centra Prahy. Těch „pár minut“ uštřených na cestě VRT přes Brno oproti současným IC/SC vlakům přes Olomouc, promrhají přestupem před Prahou…
Jako že v Nehvizdech vystoupí ze žlutého ICE3 jedoucího na wáguson, počkají si na 471 a dohopkají s ní na Masaryčku? No tak dává mi to smysl…
A proc chcete jet zastavkovym, proc nepojedete primym vlakem?
tak i kdyby jel zastávkovým, tak pořád tam ten vlak jen zastaví a nikam přestupovat nemusí.
Pokud vím, tak provozní koncept nepočítá s žádnou linkou, která by nezastavovala na Wilsonu. Naopak některé nebudou stavit v Brně na hlavním.
Ano, vim… Skoda, ze v Praze nezastavi na vice mistech… v Ostrave budou take dve stanice…
Namísto v Praze zastaví kdesi v polích, kam se dostanete jen autem. Možná by tam ještě mohli protáhnout kolej z Mochova…
Každý vlak, co zastaví tady v těch Nehvizdech, zastaví i na Hlaváku.
Jo, ale k obema se musite nejak dostat, Ostrava bude mit stanice dve, nepocitam si i Bohumin, takze 3… V Praze jen jedna na hlavaku, proc ne na Z.Meste napr…? Usnadni to cestovani spouste lidem…
Do Nehvizd/Jiren se to nijak nevyplati, z Klanovicka, Jirenska atp. leda tal pres pole a odjinus z Prahy jen autem nebo do centra…
Samozřejmě, že autem. Stanice Nehvizdy je určena především pro auta. Plus pár busových linek z blízkého okolí.
A co jim bude bránit jet bez přestupu?
Já pořád nevím, k čemu bude takový terminál v této lokalitě dobrý. Ve Francii, pokud vím, jsou tyto terminály u měst jen v případě kdy těmi městy to TGV přímo neprojíždí. Tady však předpokládám, že všechny vlaky budou zajíždět do Prahy a tak si nějak nedovedu představit, že by tam vystupoval dostatek lidí na to ten terminál ekonomicky obhájit.
Přesně, stačí přeci trať do Mochova. Ta má potenciál!
Pokud Mochovska lokalka bude koncit dal v Mochove, nema zadny smysl, leda by ji nekdo protahl alespon do Brodu nebo lepe do Kourimi, pak by smysl mela, pac by nharadila hafo autobusovych spoju,… takhle kdyz tam neni ani nastupiste, nema smysl…
… a do toho Brodu by to problem byt nemel, staci postavit vedle VRT kolej k Poricanum…
Něco takhle praštěnýho? https://mapy.cz/s/jabamopuhe V rychlosti jsem nic lepšího neklikl.
No, prakticky jste okopiroval trasu vetsiny autobusovych linek mezi Celakovicemi, Brodem a Kourimi, kupodivu fakt hodne spoju… ale kdo to postavi v CR? Bylo by to drahe… Do Brodu by stacila kolej podel VRT (jedna stavba), to by drahe nebylo… Do Kourimi by to asi neproslo, i kdyz kolem Kourimi ma vest VRT, ta ale nema nikde zadnou navaznost, ani mit nemuze, musela by umoznovat najeti a sjeti z VRT pro rychlou regionalku nebo treti kolej… tam by ale bylo mozne provazat trate Kourim, Zasmuky, Kolin, U.Janovice, Sazava,… Prip. K.Hora/Kostelec podel I/2… Ale to je prakticky uzemi nikoho, zbytek VRT… Číst vice »
Tak směrování linek v těchto končinách opravdu neznám. Šel jsem podle terénu. Naopak mi tam chybí výroba trianglu Bošice a dokončení trianglu Zásmuky. Pak by z toho mohla být hezká sbírací linka z Čelákovic do Ratají.
Hlavně by mohla vést taky přes ty Nehvizdy, aby tam všichni nemuseli jen autem.
To ale neni kudy… kolem Jiren vede vlecka, ale terminal je mezi Mochovskou trati a jirenskou vleckou…
Vlečka Nehvizdy? https://mapy.cz/s/ketenuvuve
Tak pokud by tam byla propojka Nehvizdy-Čelákovice a stavěly by tam Sp/R z Nymburku/Boleslavi a k tomu pomalejší vrstva VRT vlaků, tak by už to bylo obhajitelnější…
A proč by měl hypotetický vlak Berlín – Vídeň zajíždět mimo VRT do centra Prahy a by se zde ploužil pomalou rychlostí a zbytečně tak prodlužoval jízdní dobu? Do prahy budou zajíždět vlaky, které zde mají výchozí nebo konečnou stanici.
A jak si to představujete, že pojede od Vídně, zastaví v terminálu Praha Východ a dále bude pokračovat do Libně, Holešovic? To by mnoho času neušetřil. Leda že by už byla částečně hotová VRT na sever a vlak by pokračoval nějak do Vysočan a dále na VRT. I tak by ale jel přes Libeň a navíc, mimo metro kromě Vysočanské. No nevím nevím… Hlavák je hlavák.
Predstavuji si konečný stav, kdy bude VRT od německých hranic až po rakouské. Hlavák není mantra, obzvlášť pro tranzitní dálkovou dopravu.
Jo. A tím se ty vlaky naplní a nebudou už muset obsloužit milionové město na trase. Nebo jen s přestupem v polích. Geniální. 🙂
A to je tak těžké pochopit, že zaplněný spoj z Berlina do Vídně se nepotřebuje courat Prahou, ale že Prahu mohou obsluhovat přímé vlaky? Přeci jedno nevylučuje druhé.
Proč ty mínusy? Ten koncept je srozumitelný ale nereálný. Musel by se postavit okruh VRT kolem Prahy, který by spojil budoucí terminály Praha – Východ a možná Praha – Západ a tratě VRT. Pak by bylo možné zastavit jen na terminále Praha Východ při cestě z Vídně do Berlína a nezajíždět do Prahy. Mnoho lidí je skeptických vůči výstavbě VRT v Čechách. Já věřím, že se ta nejzákladnější kostra postaví ale že se tu jen tak postaví okruh kolem Prahy? Pro tranzitní expresy? Navíc to jde proti stávající koncepci zaústění VRT tunelem od západu na Smíchově a „Novému Spojení 2“,… Číst vice »
No jo, ale obe trate jsou kousek od sebe, Jak ta brnenska, tak ta drazdanska, fakt jen kousek…
Zajímavé je, že aktuálně takové vlaky zajíždějí v Praze na hlavní nádraží namísto zastavení jen v Libni a/nebo Holešovicích. Snad aby nekonkurovaly rychlostí přímým vlakům Kolín – Ústí nad Labem přes Mělník.
Že to tak je dnes, neznamená že je to dobře a že to nemůže být jinak.
A můžete mi dát příklad evropského města s více než milionem obyvatel, které vlak jen tak míjí, aniž by zajížděl do centra / širšího centra? Mně se totiž taková blbost nechce hledat.
Tak třeba Paříž.
Pokud vím, tak právě Paříž určitě ne. Naopak skrze množství hlavových nádraží to mají rozdělené tak, že jednotlivá nádraží obsluhují konkrétní oblasti https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Paris_railway_stations
Můžete mi prosím raději napsat konkrétní VR spoj, který Paříž míjí? Schválně jsem hledal Londýn, Brusel, Lyon, Štrasburk. Všechno direct.
A VRT přes letiště CDG je co? Přímé vlaky sever/jih jsou co? Proč francouzi tu spojku mezi severní a jihovýchodní VRT vůbec stavěli?
Jenže to je zastávka umístěná u obrovského letiště, což má za efekt odstranění přestupu z regionálních leteckých linek na dálkové tak, že tam člověk přijede vlakem. Ne zastávka náhodně někde v poli za městem, která způsobí to, že prodlouží jízdní dobu a zvýší množství přestupů, což je obojí na dálkové trase značně nežádoucí. Ale dobrá tak to máme jedno město. Další?
Je to zastávka umístěna na spojce mezi dvěma VRT. Tato spojka umožňuje přímé vlaky bez nutnosti zajíždět nebo přestupovat v centru města a tím zlepšuje jízdní dobu. Proč by něco takového nemohli být u nás, včetně terminálu? Další města si račte vyhledat sám, původní zadání znělo „příklad evropského města“, množné číslo tam nevidím…
Také zkuste přijmout fakt, že ne každý má potřebu čekat, až někdo něco udělá jako první, aby to mohl potom udělat také. To je rozdíl mezi průkopníkem a ovcí.
Dobrá Vy průkopníče 😉
Běžte tedy hlásat pokrokovost stanic v polích místo ve městech a výhodnost běhání s kufry po peronech v každém ročním období možná obdržíte i nějaké to pěkné vyznamenání https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_nositel%C5%AF_Bludn%C3%A9ho_balvanu
tady šlo o celkové pojetí pokroku, ne jen tento konkrétní případ, ale to je asi jedno. Co se VRT týká, tak francouzi jsou v tomto průkopníci, a spoustu řešení měli jako první. A nevšiml jsem si, že by jim to nefungovalo. Chtěl jste příklad velkého města, které se jen objíždí, protože vám to přišlo jako blbost, dostal jste ho. Tvrdíte, že Paříž určitě ne, protože jste nenašel seznam spojů které Paříž jen objíždí, tady máte odkaz: https://fr.wikipedia.org/wiki/LGV_Interconnexion_Est#Relations_empruntant_la_LGV_Interconnexion_Est
To, že nechcete přijmout fakta, je pouze Váš problém a myslet si můžete dál co chcete, tomu se naštěstí meze nekladou…
1) Paříž má VRT stanici u letiště, které odbaví přes 70 mil. cestujících ročně. Praha ji chce u obce se třemi tisíci obyvateli. Takže velká část cestujících, co na letišti z vlaku vystoupí, tam skutečně svou cestu vlakem končí. 2) Paříž má v centru města hned několik velkých nádraží a z každého z nich odjíždí v průměru hned několik vlaků za minutu, takže odsun za město je v této situaci už vhodné řešení. I Praha má jako každé velké město problémy s kapacitou, ale rozhodně se nenachází v situaci, že už by nebylo kam přidávat koleje. 3) Mezitím jsem si… Číst vice »
I kdybych připustil, že budou rychlovlaky prahu objíždět, což si nemyslím, tak investice do podobného terminálu se dá udělat až se spojkou umožňující takové vedení. Nemyslím si, že je klíčově řešit prioritně zrovna tento terminál.
Souhlas, také nevim jestli to je prioritní projekt, ale do celkové koncepce zapadá. To, že navazující úseky nejsou projektově tak daleko, je věc druhá. Na druhou stranu, co brání mít ten terminál naprojektovaný už teď?
Pamatuji si před lety, když jsem jezdíval écéčkama z Moravy do Ústí a zpět a stavěly jenom v Holešovicích, tak v obou směrech naprostá většina cestujících v Praze vystoupila a jiná skupina zase nastoupila. Tak proto.
Ideální výchozí místo třeba pro low-cost rychlovlaky.
Pak by se ale náklady na takové nádraží měly započíst do ceny. A přestalo by jít o nízkonákladové spoje.
Ten terminál ale moc místa pro výchozí vlaky mít nebude (4 nástupištní hrany).