Doprava ve městě Lidé Metro Stavebnictví

Pražské metro má vlastní architektku, bude dohlížet na design a umění

Metro B Náměstí republiky, eskalátory, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Metro B Náměstí republiky, eskalátory, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Pražský dopravní podnik (DPP) završil výběrové řízení na obsazení nově zřízené pozice architekta/ky metra. Vítězkou se stala Anna Švarc, která působila v pražském Institutu plánování a rozvoje a v minulosti se podílela na vzhledu londýnského metra.

Architektka metra bude mít na starosti umělecká díla v metru, současně bude garantkou architektonických kvalit u nově vznikajících děl. Na starost bude mít nově vznikající stanice na trase D i stávající stanice, které postupně procházejí rekonstrukcí.

„V souvislosti s přípravou stavby metra D a rekonstrukcí stávajících stanic jsme v DPP postrádali odborníka, se kterým bychom mohli konzultovat architektonickou, estetickou a současně funkční stránku formování veřejných prostor metra, a současně osobu, která by DPP zastupovala v porotách výtvarných soutěží a prosazovala naše požadavky,“ zdůvodnil vytvoření nové pozice šéf DPP Petr Witowski. O nový post se ucházelo celkem 15 zájemců.

Do realizace metra D se vedle nové architektky zapojí i nová projektová manažerka. Letos v srpnu do DPP nastoupila na tuto pozici Helena Křížová, která v minulosti pracovala na stejné pozici na stavbě metra v Dubaji.

Nová architektka pražského metra
MgA. Anna Švarc (roz. Přibylová) přichází do DPP z Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR), ve kterém působila od září 2015 do listopadu 2016 před nástupem na rodičovskou dovolenou. Od ledna 2012 do června 2015 působila v Londýně v různých architektonických studiích, např. Eva Jiřičná Architects, Lifschutz Davison Sandilands nebo Studio Egret West. V tomto období připravovala např. design manuál pro celý systém londýnského metra a aplikovala jej na vybrané stanice, návrh územního plánu, studii proveditelnosti a koncepční architektonicko-krajinářskou studii přestavby Prestonských kasáren v Brightonu s 350 bytovými jednotkami, 700 studentskými jednotkami, 1 000 m2 komerčních prostor. Realizovala studie proveditelnosti a koncepční studie pro řadu rezidenčních projektů či domů s komerčními prostory a byty v Londýně či Ipswichi, např. Chest Hospital, Ravenscourt Park, Cornwall Road House, Silvertown Development, ale také detailní design pro klenotnictví Boodles v Londýně nebo pro jeden z nejstarších obchodních domů v Rusku – Au Pont Rouge v Petrohradu.

 

42
Diskuze

avatar
8 Komentáře
34 Reakce na komentáře
22 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
24 Autoři komentářů
Jan TichavskýjirkaY.K.jvaFrantišek Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jirka
Host
jirka

no pro zacatek by stacilo zacit uklizet tu spinu a graffitti

jva
Host
jva

Další zdánlivě potřebný post, jehož praktickým dopadem bude jen další oddalování, protahování a prodražování stavby. Když potřebuji někam dojet, i holý beton stanice je praktičtější, než nedostavěný kulturní skvost. (o následné údržbě nemluvě, viz TT Barrandov)

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Za protahování stavby můžou návrhy jistých skupin mít stanice ve svém vlastnictví, nevyýhodné smlouvy, pomalé výkupy pozemků a pomalé stavební řízení. Dodržování jednotného designu nebo vyhlášení architektonické soutěže stavbu nijak výrazně neoddaluje, dá se to stihnout celkem rychle, viz Dvorecký most který už má vzhled vybraný, ale stále čeká na úředníky.

Za mě je tedy podstatné když už něco stavím a budou tím procházet miliony lidí po desítky let tak aby to nějak důstojně a snad i nadčasově vypadalo a ne aby to odflákli částečně holým betonem a la Petřiny.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Proč všichni řeší jméno místo toho, jaké má ta paní názory nebo co lze asi tak věcně očekávat? Osobně hlavně doufám, že se zachová přístup „decentní zdobnosti“ (a tím fakt nemyslím Kačerov – Háje a už vůbec ne Rajskou Zahradu, abychom si rozuměli 🙂 ), a nebudou v nových (nebo dokonce těch starších!) stanicích najednou vznikat různé hyper super cool moderní a mladistvé trendy kreace…

Karel
Host
Karel

Ono právě to příjmení trochu vypovídá o tom, jak se paní staví k trendy kreacím.

Y.K.
Host
Y.K.

Vypovídá to o vás, že lpíte na nepodstatných věcech. Zajímal jste se o její architektonické práce?

Martin
Host
Martin

Až si frajerka znění příjmení na normální české tak prosím

Roman
Host
Roman

Jak se to skloňuje? Bez Anny Švarce? S Annou Švarcem?

Zdeněk
Host
Zdeněk

Nepřechýlená česká příjmení působí v češtině násilně, cizorodě a nepatřičně. Jmenovat se Anna Švarc je podobný nesmysl, jako kdyby se chlap jmenoval třeba Marie Novák, nebo Karel Nováková. Nicméně i tak přeji bez ironie dotyčné dámě mnoho úspěchů!

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

Já se domnívám, že paní Švarc to příjmení pravděpodobně má kvůli tomu, že žila v zahraničí a nepřechýlené příjmení tak bylo pro okolí srozumitelnější, snadno vyslovitelné a všichni pak chápou, že s manželem patří k sobě. Tedy nikoliv z nějakého feministického plezíru.

František
Host
František

Pořád lepší než Anna Černý, bez Anny Černý (nebo podle některých Anny Černého). Cizorodě to působí, ale nic s tím asi nenaděláme. A kvalitu práce tím těžko změříme. 🙂

jirka
Host
jirka

taky si zvyknes …. konecne ova je ruska koncovka. Podobne jako je modra barva na cesky vlajce znak ruskyho vlivu v CZ

Honza
Host
Honza

Bez Anny Švarc, s Annou Švarc. Nepřechýlené příjmení se neskloňuje.

Butrusik
Host
Butrusik

Naopak, skloňovat se má jako mužská varianta, ale neprechylene ženy si jméno zásadně nesklonuji.

Karel
Host
Karel

Naopak, skloňovat se musí podle ženského rodu: bez Anny Švarce, s Annou Švarcí, o Anně Švarci… Anebo budeme mluvit jako hotentoti: ty muset jet s Anna do Praha na služební cesta…

jirka
Host
jirka

cestina je hatlmatla… bez deklinace je to lepsi. Je to o zvyku… Nejvice gramaticky mluvi vetsinou nevzdelani lide na wenkowe

jirka
Host
jirka

nijak.. proc sklonovat=??? deklinace je jen bordel

Raddie
Host
Raddie

Tak hlavně ty jezdící schody nezapomínat 😀

Jan Pytela
Host
Jan Pytela

Ještě by to něco podobného chtělo na SŽDC…

Bdtax Fan
Host
Bdtax Fan

Ano! Prosím, prosím. Všema deseti!

Karel
Host
Karel

Myslíte někoho jako ty exoty z IPR Praha, kdo vymýšlejí antracitově černá bezpečnostní zábradlí a kdyby bylo po jejich, tak by byly v padesáti odstínech šedi i dopravní značky a signály na semaforech?

František
Host
František

Má to své zápory, leč ulice není dopravní hřiště ani závodní dráha. Zatím. Naštěstí.

Márty
Host
Márty

Tak tohle mi dělá skutečnou radost. Měl jsem obavy, že tam půjde někdo z Metroprojektu (ideálně), ale tohle je krok správným směrem. Pražské metro to potřebuje jako sůl.

Martin
Host
Martin

No nazdar. Feministka

VímVšechnoNejlíp
Host
VímVšechnoNejlíp

Kde jste na to přišel?

Raddie
Host
Raddie

Normální žena by se jmenovala Švarcová.

Xor
Host
Xor

To je prostě vývoj jazyka. Podívejte se do Polska, což je národ kulturně nám poměrně blízký – ženy tam přechýlené verze příjmení nepoužívají už pár desítek let. prostě to tam tak nějak samovolně vymizelo.

Marian Kechlibar
Host
Marian Kechlibar

S tou polštinou je to pravda jen částečně.
Ano, pan Boguslaw, paní Boguslaw.
Ale pan Rutkowski, paní Rutkowska.

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

V Česku se vyskytuje paní, která se jmenuje Měřínský. To je teprve jazykový nářez.

Karel
Host
Karel

Eliška Keplikyová by mi přišla horší.

František
Host
František

Trochu Vás poopravím. Blízký je nám jazykově, ale kulturně zase tak moc ne, jestliže my jsme spíše potomci Bójů a oni slovanský národ. 🙂 Ale jinak je mi Polsko jako soused i celkem sympatické.

Armin
Host
Armin

Já si zejména myslím, že vám do toho, jaké si kdo zvolí jméno, nic není. A určovat, kdo je „normální“ a kdo ne podle jména, to vypovídá hlavně o vás. Nechtěl jsem tady rozjíždět offtopic, ale když už jste začal…

Tomáš
Host
Tomáš

Toto je klasika, premiér stbak, důchodová reforma v nedohlednu, o základní dálniční síti či dokončených železničních koridorech si můžeme nechat zdát, důležitější je debata o přechylování ženských jmen. Nastolování témat Burešovi/ Prchalovi vážně jde.

Martin
Host
Martin

Havel byl komunista tak co

František
Host
František

Tak jistě, kdo není kovaný kapitalista… 😀 😀 😀

František
Host
František

Překvapivě v životě existují i jiné důležité věci než betonování krajiny pro ještě více dopravy. 🙂 Souhlasím ale, že lustrování lidí podle jména přínosným tématem není. Pro mě je třeba množení dopravy a její přechod z kolejí na silnice spíše noční můrou než kýženým snem. 😉

SaulGoodman
Host
SaulGoodman

Tak pokud dlouhodobě žila v zahraničí, což tak dle jejích bývalých zaměstnání vypadá, je to pochopitelné. Nemusí tam pak každému vysvětlovat, proč se jmenuje jinak než manžel.

Kubrt
Host
Kubrt

Nehledě k tomu, že to -ová posouvá všechny nositelky „do Ruska“ a pak se těžko vysvětluje, že nejsem Ruska, ale Češka (nebo Čečenka?).

Karel
Host
Karel

Není nad to volit si jméno tak, aby mu rozuměl nějaký retardovaný vrátný, který ještě v životě neslyšel o tom, že existují nějaké flektivní jazyky…

Marian Kechlibar
Host
Marian Kechlibar

Moje žena se taky jmenuje Julie Kechlibar a feministka není. S takhle exotickým jménem je lepší fungovat nakrátko.

Xyz
Host
Xyz

vidíte a moja manželka má rodné meno (tiež by som sa pozastavil čo je žena nejakým majetkom muža že by mala mať jeho priezvisko, bud sa majú meniť 50:50 čo je ale extrémne výnimočne vidieť muža čo by prevzal po žene alebo úplne najrozumnejsie je nemenit meno s ktorým sa človek narodil), keďže kombinovať jej cudzojazycne meno s mojim priezviskom by bola kravina na n-tu, z rovnakého dôvodu moja dcéra nemá tunajšie hlúpe -ová, naozaj necítim potrebu mať na letisku pasy s 3 rôznymi priezviskami v rodine, úplne stacia dve

Karel
Host
Karel

Kechlihospoda by znělo divně, to máte pravdu. Ale jinak se to slovo asi v češtině dá gramaticky vnímat jako německé obourodé adjektivum (Kechlitelný, Kechlitelná?), i když netuším, co by v němčině znamenalo „kechli“.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll