Správa železnic vypsala největší projekční zakázku na vysokorychlostní trať
Vysokorychlostní vlak TGV. Foto: SNCF
Správa železnic počítá se zahájením stavby úseku z Poříčan do Světlé nad Sázavou do roku 2027.
Správa železnic počítá se zahájením stavby úseku z Poříčan do Světlé nad Sázavou do roku 2027.
Mimochodem, zajímavý přínos bude už to kilometrické zkrácení trasy, takže se pojede sice rychleji, avšak levněji.
Praha – SnS 102 km místo 124. Případně taky Osová Bitýška – Brno 42 km namísto 54. Celkem tedy za cca 10 let 257-(22+12)=223 km. Tedy o 12,5 % méně, než přes Třebovou.
Ještě bych s tím hodnocením trochu počkal, třeba si tam někdo vydupe nějaké okliky, nebo naopak závleky. Uvidím jestli náhodou nedojde třeba ke zkrácení VRT části a modernizaci tratě mezi Světlou a Leštinou, nebo jestli v rámci budoucí úspory na Hradecké větvi nedojde k nějaké změně trasy více k D11 atd. Umím si představit že vzhledem k situaci s rozpočtem může dojít na stavbu hradecké větve a sjezdu u Oseka a využije se pak různých dílčích zrychlení na Severozápadní dráze. Taky bych si uměl představit že Čáslav a Kutná hora by mohly začít lobovat za změnu trasování se stanicí VRT… Číst vice »
Tahle trasa me fakt stale nedava smysl z hlediska obsluhy oblasti… Kolik, K.Hora, Caslav a Nymburk maji spadovost k trati na H.Kralove… a zbytek uzemi je temer neobydleny…
Nicmene ok, do Jihlavy a Brna je to jedno kudy povede…
Co s tím má společného spádovost k trati do HK?
On je obecně problém to natrasovat jinudy než jsou současné územní rezervy (ať severní nebo jižní varianta).
Hodne, regionalni vlaky mezi Nymburkem a Caslavi by napriklad mohli mit zastavku u terminalu kde prekrizi VRT… navic ten terminal by tam mohl svest i dopravu ze 3 smeru silnic I. tridy…
Tady trat ty obce miji uplne a jednina navaznost na ty mesta s vyjimkou Nymburku, je autem k terminalu „Kutnohorsko“, coz zmeni smer cestujicich mimo stavajici smer puvodni trati… cili dalsi trat prakticky prijde o cestujici, kteri budou volit dnes misto Kolina prave terminal…
To, ze je to problem natrasovat vime, zvlaste v CR… a to plati pro jakoukoliv stavbu…. zvlaste zeleznicni…
Proč vytvářet nějaký terminál Kutnohorsko a jezdit k němu autem. když se dá nastoupit do vlaku v Kutné hoře nebo v Kolíně. Není problém, aby jel vlak z Kolína po současné trati 160kmh (možná i více až se odstraní přejezdy) a v Poříčanech stejně najede na VRT.
Protože když pojedete z Kutnohorska na východ, tak buď nebudete muset do Nehvizd nebo se nepotáhnete pomalým vlakem do Jihlavy.
Myslím si, že tento jeden terminál mezi Nehvizdy a Jihlavou je ještě provozně únosný.
Kolik lidí jezdí z Kutnohorska na východ, že potřebují zastávku na vrt (na kterou ale nejdřív budou muset nějak dojet) ?
Nevím, kolik jezdí, ale bude-li terminál Kutnohorsko tak budou mít možnost. Bude-li tam stavět něco 1-2x do hodiny, tak si to dojíždějící klientelu najde a lidi nebudou remcat, že jim postavení VRT nic nepřináší, že tam vlaky jen projedou.
Otázka je kam by se mohl umístit? Jestli někam na křížení s těmi lokálkami nebo opravdu na křížení s lepší silnicí? Já bych byl pro Bečváry a okolí, tam je obojí.
Ja bych byl pro terminal u Oseka, kde se krizi trat od Caslav – Kutna Hora – Kolin – Podebrady – Nymburk- Ml. Boleslav a trat Uhlirske Janovice – Kolin – Chlumec – N. Bydzov. Zarove i linky S ve smeru Praha… K tomu jeste silnice I/38 a I/32… Terminal by byl podobne jako Nehvizdy primo na VRT, Praha-HK vcetne prestupu na regionalni trat… Obslouzi mnohem vice region… No a k te severni brnenske, me nevadi, ale mezi Nehvizdy a Jihlavou neni nutne mit zadny terminal, nedava smysl v tomto vylidnujicim se regionu, dalsi stanici by mela byt az Jihlava… Číst vice »
Co jsem slyšel, tak se uvažuje s terminálem u Poděbrad na hradecké VRT.
Co je to za trať „Uhlirske Janovice – Kolin – Chlumec – N. Bydzov.“? Sice to asi projedede v Kolíne bez úvratí, ale na pravidelný provoz to není. křížíte tam směry Praha – Pardubice i Praha – Kutná Hora.
A kde by VRT měla tu trať křížit? Podle map kříží za Českým Brodem, u Bečvár a pak dál u cca Bahna.
A co uvažovaný terminál Poděbrady pro VRT do HK?
Připadá Vám, že Kutná hora a Nymburk jsou obslouženy špatně, když tam vedou dvě rychlé hlavní tratě, aby se kvůli tomu musela prodlužovat a přetrasovat trasa VRT? Na druhou stranu, vzdálenost mezi stanicemi Nehvizdy a Světlá nad Sázavou bude kolem 70 km, bylo by vhodné mít mezi nimi ještě alespoň jednu stanici, nejspíš v oblasti Zásmuky – Bečváry, kde by mohla zastavovat pomalejší vrstva vlaků. Jde i o to, aby místní, kterým povede trať poblíž jejich domů, z ní alespoň něco měli. Toto jsou asi největší sídla na trase, pokud by se tam takto zlepšila doprava, mohly by se stát… Číst vice »
Pokud chceme mít nějakou VRT, nemůžeme to zabít zastávkama každých pitomých 20km… sice je fakt že po VRT asi bude jezdit ještě o jedno pomalejší vrstva (160-200), ale i tak… to už si spíš dokážu představit nějaký „pásmový“ provoz který po nasání frekvence z okolí Hradubic u Kolína „přehodí veksl“ na VRT a sjede příměstský úsek bez zastavení rovnou do Práglu…
Co je to zase za blbost, rychle vlaky stejne nebudou stavet ani v ech terminalech co se ted planuji, az na nejake vyjimky, vzdyt na VRT se pocita i s pomalejsi vrstvou…
Prosím vás, dopravní obslužnost okresních měst nemá co řešit VRTka, ale konvenční tratě. VRTka je primárně na spojení větších měst a aglomerací, které na té trase zkrátka nejsou. Kde to jde, mají být sjezdy, což zde je zachováno.
To zas bude „utopených“ stovek miliónů Kč, a pak se dozvíme, že se trať stavět nebude, protože bla, bla… Všechno už tady bylo. Ať už se to týkalo železnice, nebo čehokoliv jiného.
Jojo, stojí to tu za prd. Tak až za vámi zaklapne víko, bude vám konečně líp.
Toto už mělo být dávno připravené včetně výkupu pozemků. Tuto EU sedmiletku 2021-2027 bude hodně peněz na železniční stavby, ale připraveno není nic. Další EU sedmiletku 2028-2034 může být všechno jinak. Pak budou připravené VRT, ale zase nemusí být peníze.
Poděkujme těm z MD/ex SŽDC, kteří faktickou přípravu VRT přes 10 let brzdili patama se zdůvodněními jako že „by se to nemuselo stihnout“. Tak dík, no. 🙁
A v krajském městě Jihlava zastávka tedy definitivně nebude?
Proc myslite?
Bude… maji to rozkouskovane, bude to az dalsi navazujici usek…
No přímo v Iglau těžko, tama přez to nepovede, ale někde poblíž určitě… stanice „Vysočina“ neudělat by asi byla blbost. Lepší obslužnost přímo města by snad mohla být vrstvou o jedno nižší než VRT, která by vhodně sjela z VRT, obsloužila Žďár-Jihlava a pak se na VRT vrátila…
Toto je podle mě klíčový úsek..
Asi i docela jo… jednak už se snad konečně NĚCO (použitelného) začne stavět, druhak prakticky hned po dokončení úseku se může snížit JD Pha-Bo přes Vysočinu (ne koldokola jako dosud) na celkem zajímavé hodnoty…
Je fakt že jsem někde zaspal „přepnutí“ ze směru Benešov – Světlá na Poříčany – Světlá, asi holt byly jiné starosti než vývoj VRT v českých krajích…
JD Praha hl.n. – Světlá n.S. při zastavení na Zahr. Městě 40 minut (Vmax 230 km/h). Ze Světlé do Brna dnes zjednodušeně (R9 SnS – HB plus RJ dále) 1:38, celkem včetně pobytu HB 2:20. Už to je rychlejší než přes Třebovou, nicméně pořád je v tom pár zastavení a trať je rekonstruovaná jen cca z poloviny. Do konce desetiletí by mohla být hotová, popř. bude zbývat nějaké minimum). Pro vlak nezastavující (nebo jen jednou) bych tipoval něco jako 2:05-2:10. Ovšem pozor, na rozdíl od třebovské trasy s možností zastavit KrPole, takže pro sever Brna vlastně ještě méně. Nemluvě o… Číst vice »
VRT Poříčany – Světlá má mít pro soupravu v kategorii V = 230 km/h jízdní dobu mezi Prahou a Světlou bez pobytů 37,5 minuty, zároveň v dnešním stavu jede RJ 256 bez zastavení úsek Brno – Světlá za 89,5 minuty, tzn. jednotka na V = 230 km/h by to celé jela bez zastavení za 127 minut. Jednotka na V=200 km/h asi o 4 minuty déle, tj. 131 minut.
Se zastavením v Zahradním městě nějakých + 2,5 min. – čili 129,5 min (V=230km/h) a 133,5 min. (V=200 km/h).
Což na výsledku nic nemění, neb já následně odečítám pobyty na Vysočině a vy je tam rovnou ani nemáte. 😉
Nutno ovšem dodat, že dnešní hodnoty dle GVD jsou trochu zavádějící, protože minimálně Ex3 nemá skoro žádnou vatu mezi Brnem a Kolínem. Proto tyto dnešní „ostré“ JD nelze úplně brát za základ pro další odečítání po modernizaci tratě, resp. je třeba odečíst jen něco málo. Neboli na výsledku se shodneme. 🙂
Ano, shodneme, ale těch neznámých jsou tam stejně mraky – má tam být ETCS, trať je upgradovaná dneska ze 49 %, existují stále úseky, kde se ani pomalu neví název stavby:-)). Natož termín, kdy by se měly dělat – viz níže:
a) Pohled – Havlíčkův Brod
b) Okrouhlice – Světlá nad Sázavou
c) Leština u Světlé – Vlkaneč
O tom, že by to bylo celé nějak včetně stanic do 2030 velmi pochybuji – bohužel. Zrekonstruovaných je dneska 6 stanic z celkem 23.
Až se dodělá Brno – Bítýška, tak se ta výhoda pro KrPole zase ztratí, bude se jezdit na nějaký terminál v Lískovci nebo kde.
Jestli by nebylo vhodné po vzoru 4. koridoru vytunit trať 250 na 160 v kuse, možná i 200km/h. Mezi Níhovem a Havlobrodem by to asi bylo jednodušší, než dnešní 4. koridor, tedy asi až na objezd Žďáru. Ale ani to není nic, co bychom už neuměli. Od toho Níhova ke Kuřimi by to bylo horší, ale není to tak daleko.
Podle mě by bylo ideální mít nějaké pásmové zrychlenky (Zr po Tišnov) a KrPole řešit tím, dálkovku přece jen po VRT rovnou na hlavní. Aspoň dokud je z hlavního nádraží dobře dostupná většina Brna, tedy. 😉
Jenže ve směru 4. koridoru nepovede VRT. Já bych nějaké velké vytunění tratě 250 (v nové stopě) bral jako tříštění investic.
A Níhov – Kuřim má být obkroužen právě doděláním Brno – Bítýška.
Jenže tí se právě odpojí severní půlka Brna, což mi přijde jako škoda.
Tříštění by to nebylo, protože nějaká VRT kolem Jihlavy by už nemusela být, přinejmenším na dost pětiletek.
Všeobecně, ten francouzský model s termiály někde za městem, to je proo naše podmínky zcela nevhodné. Vzdálenosti u nás nejsou tak velké, aby doba jízdy na odlehlé nádraží byla vyvážená krátkou jízdní dobou po VRT. U nás bych preferoval nádraží s co nejlepším napojením na MHD, i za cenu zastavení v jednom městě dvakrát – jako třeba tom Brně.
Proto se taky divím, že VRT z Prahy na sever nepovede přes Vysočany, kde by byl přestup z B + MHD z východní části města.
Ono to není tak, že když se postaví terminál, bude to MÍSTO hlavního, nebo že tam musí zastavit vždy všechno (a zdržovat). To je něco navíc jednak pro silniční návaznosti, nebo třeba co umožní zavedení linky nezastavující v daném městě (třeba proto, že už stejně bude plná cestujících dál), u které ale přece jen bude možnost „nějak“ v daném místě nastoupit/vystoupit třeba proto, že kdesi o 300 km dále pokračuje do nějakých Horoucích Pekel, kam to na přímou linku z „hl.n.“ zrovna nevychází (ovšem z toho hl.n. budou i přesto plně pokryty všechny důležité směry)… Jiná věc je, že dělat… Číst vice »
Nemyslím, že by někdo žil v domnění, že Nehvizdy nahradí Wilson. Ale u toho Brna je skutečně možné, že nějaký ten Lískovec nebo co nahradí hl.n. A taky nemyslím, že by okolo Brna jela nějaká linka, která by „byla plná cestujících někam dál“. Takhle se město velikosti Brna dá odbýt ve Francii, ale ne u nás.
Mimochodem, ty terminály s přestupy z auta bych umisťoval poblíž Pražského okruhu (tedy, v případě trati do Brna, někde u Běchovic).
Na vrtaci.cz s tímto nahrazením žijou. 🙂
U Brna bych tyto průjezdy čekal ve směru na Ostravu.
Navrhuji zastavovat až ve Vídni.
Tak když bude naplněný vlak, tak to vadit určitě nebude.
Bohužel (nepovede VRT). Dodneška nedokážu ohnout mozek okolo myšlenky protahování trati na 200+ kmh přes dědinky… kvadratura kruhu. Jako bych chtěl aby D1 vedla přes Vyškov náměstí, a ne kolem s tím že je tam sjezd…
Já bych s tou jižní variantou do Brna raději nepočítal, z pohledu jakékoliv varianty ŽUB je tam buď úvrať, tructerminál na Vídeňské, nebo Praha-Břeclav bude stavět v Blaukecu. Ten návrh je velký špatný. Smysl by to snad mělo pokud by sklon byl někde kolem 10 promile a přifařila se k tomu kolej pro nákladní dopravu.
Lepší/hezčí by bylo tu VRT napojit na současnou trať u Bíteše a trochu ji modernizovat.
Vedení VRT po současné trase od Bíteše (respektive žst. Vlkov u Tišnova) přes Tišnov a Kuřim je nežádoucí ze dvou důvodů. První je kapacita tratě, kde dnes jezdí osobáky po 15 minutách. Přidat tam dálkovou dopravu v počtu 6-8 párů za hodinu bez dalších kolejí nevidím reálně. Druhý důvod je rychlost. Rychlík po stávající trati jezdí z Brna do Křižanova za 50 minut. Po VRT je reálná cestovní doba cca 20 až 25 minut, takže úspora skoro půl hodiny. Jinak ohledně zapojení do Brněnského uzlu je problém v tom, že je potřeba bezúvraťová cesta z Prahy do Břeclavi, ale i… Číst vice »
Kolik že prosím párů za hodinu? Budete rádi za dva ve špičkové časy, proboha…
To ano. Ale z každého směru od Ostravy po Břeclav. 🙂
Předpokládá se (respektive to bylo ve studii na ŽUB) expresy v taktu 15 minut, střídavě do Břeclavi a Ostravy (tzn. 30 min na oba směry). K tomu jsou ještě rychlíky, přinejmenším R9 (Brno – Praha se zastávkami) a R11 (Brno – Jihlava – Č. Budějovice), obojí v hodinovém taktu.
Tak vymyslet jižní zapojení ostravské VRT by problém být nemusel, druhá věc je že by tento směr VRT bez větších problémů mohla obsloužit kombinace Krpole a Židenic.
Ten problém s kapacitou mne nenapadl, ale třeba by se dal řešit tím že se některé zastávky, původně asi plánované jako stanice (Řečkovice, Čebín), na ty stanice dokončily. Eventuálně by možná stačily vícekolejné vložky.
kde jsou ti projektanti v duchodu co tu mimule meli hystericky zachvat z nereseneho zasahu do povodi vrchlice?
Asi budou už i z důchodu pryč…
Myslíte že chytli Boomer remover?
Myslím exitus… 🙂
Následkem Boomer removeru? (businessinsider. com/millennials-gen-z-calling-coronavirus-boomer-remover-reddit-2020-3)
Proč mám pocit, že se do země nekopne dřív než za 50 let. Možná.
to plati jen u uzitecnych staveb 🙂
Protože se každý vysmívá jak nic nebude. S tímhle přístupem je těžké vůbec něco chtít postavit.
Nepovidejte. Takze za to nakonec muzu ja, ze se jeste nekoplo do zeme?
Vysmívá? To jako, že se tady jenom kecá a slibuje a nic se neděje tak za to můžu já?
To že se zadávají/soutěží projekce znamená, že se nic neděje?
Jak si to vlastně představujete?
Mají se tam rovnou nahnat bagry?
Nejlepší asi podle tebe je, dělat pořád dokola jenom studie. Gratuluju, tvé firmě co ty studie vypracovává.
Jak nejlepší? O tom jsem nepsal.
Jak si to vlastně představujete?
Mají se tam rovnou nahnat bagry? Povídejte o tom, jak se má postupovat?
Čím by jste začal vy?
Vyhazují peníze za vrt, a rekonstrukce stávajících tratí prakticky utlumily, jak dlouho už nevypadalo nějakou rekonstrukci…
Jo, až na to, že těch oprav je tolik, že se v poslední době nedalo na relaci Čechy – Morava dojet včas. Teď už je to lepší, ale léto a podzim byly peklo.
Otázka je jestli se rekonstruuje efektivně, nebo se jen tak flikuje bez ohledu na délku uzavírky, cenu za zpoždění spojů a rozkopané vazby na další tratě.
jestli to melo byt cesky, tak se to moc nepovedlo.
Taky to nemůžu přepustit.
Utlumily? Probihajici prestavba Praha-Vysočany a okolni trate? Zacinajici prestaba Adamova a okolni trate? A dalsich trati. Od revoluce se spise jen rekonstruuje a tak jsme stale tam kde jsme byli.
Sedni do vlaku a nekam se jet projet. Pak nam poreferuj 😀
Doporucuji naplanovat hodne prestupu.
To je tak, když do toho kecaj ženský.
No jestli ten „útlum rekonstrukcí“ vypadá tak, že okolo Prahy nebyla letos žádná nerozkopaná hlavní trať, k tomu Pardubice, Dluhonice, na jihu SuVo a kdovíco dalšího…
Takže varianta přes Benešov nebude
To už je jasné několik let
To nikdo dělat nebude. Všechny koleje narvat do Polabí a jinam jedině auty…
Františku, možná je to pro vás novinka, ale do Benešova snadno dojedete drahou císaře Františka Josefa. I na režijku hezky III. epochou, zlou už Arrivu vyhnali.
dobry jitro…
Asi ne. Já bych si ale jednu kolej (hodně v budoucnu) představit uměl.
Doufejme, že se územní rezerva Praha – Benešov využije pro stavbu rychlejší tratě na Budějice, která zároveň taky posílí kapacitu tímto směrem.
Ve Svobodově malůvce je tam nová dvoukolejka, pro nižší vrstvu s pár zastávkama. Viz „mapa linkového vedení“ zde: https://www.spravazeleznic.cz/vrt/priprava-a-technologie
Z hlediska (neexistujících) termínů je to samozřejmě v kategorii sny.
Pres Benesov se to nedalo etapovat. Pres Poricani kazda etapa je logicka a pomaha i kdeby projekt se zasek.
Prvni veta je nesmysl, etapizace mozna je uplne stejne… – Praha-Benesov – Benesov-Jihlava – Jihlava-Brno Taktez 3 etapy… a s naklady nastavbu je to takove jaksi nespocitane, nebot v severni variante nebyla zapoctena trat Praha-Benesov, ktera se ma po absenci VRT postavit, bez ni pak vychazi rozhodne levnejsi severni… Naklady na udrzbu vychazeji cca stejne, ale opet bez zapocitani u severni varianty s benesovskou trati… Zasadni je pak obsluha uzemi, ta je rozhodne lepsi prave u jizni varianty… Ale uz jsem to psal, vystavba by asi pravdepodobne i po zapocitani obou trati v severni trase byla o neco levnejsi nez… Číst vice »
Etapou Praha – Benešov vůbec nezkrátíte jízdní dobu do Brna a nezvýšíte kapacitu na 1. koridoru. Takže první efekt se projeví až po etapě Benesov-Jihlava, kde budete mít problém při otáčení v Havl.Brodě a i kapacita tratě Havl.Brod – Jihlava spíš nebude nebo se to celé musí zapojit někam do tratě 230 jako je navržena varianta severní. Severní varianta se dá nakouskovat více a každý kousek po otevření hned něco přinese. Praha – Poříčany (I) Poříčany – Světlá (III) Světlá – Býtiška (IV) Býtiška – Brno (II) Já bych asi rozdělil Světlá – Býtiška na Světlá – Jihlava a Jihlava… Číst vice »
Prvni etapa muze byt Benesov-Jihlava… navic ani ted me to tedy moc lakat nebude cestovat nekam do Svetle a pak se plouzit do Brna,… ta trat nicemu neulehci, lepsi bude stale trat Pres Pardubice…
Jak by měla fungovat ta první etapa Benešov – Jihlava, pokud už teď jezdí z Prahy na Benešov každou hodinu aspoň 4 osobáky, 2 rychlíky, chystají se tam soukromníci a navíc tomu říkáme tranzitní koridor pro nákladní dopravu? A z té Jihlavy potom co dál, dočasně přes Okříšky a rapotický kopec?
To by mě zajímalo, jaká by byla jízdní doba po té vaší první etapě? A jak by se jezdilo v Jihlavě? V Havl.Brodě úvratí nebo nějakou novou spojkou u Pohledských Dvořáků?
Pokud si tady přečtete příspěvky od T. Záruby, tak až bude VRT do Světlé, tak bude jízdní doba do Brna už kratší tudy přes Havl.Brod než přes Pardubice. A mám pocit, že v té době by už měl být i kousek VRT z Býtišky do Brna.
Jinak přivedením VRT do Světlé se přeskočí ten nejpomalejší úsek okolo Golčova Jeníkova.
Nikde jsem se nedočetl,že by CK MD už schválila studii proveditelnosti jestli ta VRT ekonomicky vůbec vychází (??)…zajímavé…
Hlavne at se CK MD nicemu nevyjadruje a hlavne k ekonomice.
Že ekonomicky vychází už potvrdila studie proveditelnosti před více než rokem. Pravdou je, že schválením na CK MD to stále neprošlo.
Na ekonomiku zapomeňte – hlavně se musíme vrátit na železniční mapu Evropy, ze který nás vymazali jako to svého času plánoval udělat Vůdce s celou zemí. 😛
Samozřejmě to všechno musí projít zkrz ekonomickou rentabilitu. (To není totéž jako finanční rentabilita.) Nyní je nastavená na 5% (20 let), nevím proč, např. tunel jako díra má životnost 100 let, i poslední motorák má životnost 30 let, ale je to tak. Důležité je, že to prý vychází dobře. Schválení CK MD se prý očekává do konce roku, tak uvidíme.
Ona se tam počítá zůstatková hodnota právě s ohledem na ty „déleživotné“ prvky, koncepce té metodiky není špatná.
Ono se to ale citelne projevuje uz ted v panech dopravnich linek ze zahranici, Nemci chteji napojit prakticky jen Prahu a to kvuli moznemu reseni nakladni dopravy, ne Nemecka do Polska i z Rakouska do Nemecka uz trasy vedou okolo CR… natoz pak z Francie do Polska ci Rakouska…
Mame jeste tak trochu vyhodu, ze Slovaci neplanovali spojeni Viden-Krakov-Varsava pres sve uzemi a jeste vice zaostavaji nez my…
Tomu rikam spravny smer VRT, tim myslim ten, ktery vyuzije mnoho obyvatel CR :-). (Praha + Brno + jejich primestske oblasti = pres 2 miliony lidi, a to nepocitam lokality za nimi.)
A kde je těch 8 zbývajících? Nebo 9? :-))
To jsou ty lokality za/pred touto trati a stranou od te trati, ti budou mit prinosy rozhodne take, mozna nekdy jen o neco mensi. A u obyvatel Havlickova Brodu/posleze Jihlavy mozna i o neco vetsi :-).
Tak určitě. Benešov a okolí už jen po dálnici a stará hradecká trať napořád jednokolejně.
Do okolí Benešova ale žádná dálnice nevede, jezdí tam vlak.
Do Hradce se připravuje VoChoc… vy nečtete Obzor aspoň na WC?
Plánovaná síť VRT, tedy s Ostravou ale bez plzeňského a budějického koridoru, dosáhne k 5,5 mil. lidí.
Pres benesov, byste si mohli jeste pripocitat jeste Budejovicko a Taborsko s prilehlym okolim… to by dalo i nejaky milion navic…
Naopak Praha Vychod bude mit luxus ve dvou tratich, cimz hlavne hradeckou trochu oslabi…
Cože koho oslabí?
Prahu vychod i Kutnohorsko a Numbursko/Kolinsko bohate zvladne jedna VRT, a logicky hradecka… Brnenska tam prakticky stavet nemusi temer vubec… trat na Brno vede uzemim nikoho…
Ale ano, neni duvod pomoci VRT nabirat cestujici z regionu… nebo jen autem…
Mně se moc líbí, jak bude VRT na „až 320 km/h“ dočasně (asi jako pobyt sovětských vojsk) zakončena sedmdesátkovým obloukem do Světlé. Absurditu situace ještě podtrhuje, že přestavba Světlé, která na té definitivní VRT kvůli tomu oblouku ležet nemůže, bude zahrnuta právě do této stavby.
Do Světlý má být jen sjezd a pokud to tam alespoň trochu znáte, tak větší rychlost díky obloukům je problematická. A že to bude dočasně ukončené u Světlé je prostě důsledek etapizace, kdy se postavený kousek může začít provozovat.
VRT na Jihlavu pak bude pokračovat mimo nádraží Světlá zase rychlostí „až 320 km/h“.
Já chápu etapizaci, ale mohl se udělat buď sjezd až za Světlou, kde jsou traťové poměry směrem na Pohleď přeci jen trochu příznivější, nebo udělat prosté spojky na stávající trať někde mezi Leštinou a Josefodolem, kde VRT povede v souběhu. Ale nechápu, proč se do stavby VRT montuje modernizace stanice Světlá, která na té VRT nebude ležet.
Stanice Světlá se tam montuje proto, že její přestavba musí být hotová právě tehdy, když se na tom VRT úseku spustí provoz. Podobně jako stanice Coburg, kam se dá odbočit z VRT Erfurt – Ebensfeld, ale neleží na ní, byla rekonstruována právě před zprovozněním té VRTky.
Za Světlou bude zjevně taky. Těmi sjezdy se bude sjíždět na dnešní nádraží Světlá nad Sázavou.
…aby se dalo pokračovat mimo VRT po konvenční síti. Vlaky co mají dál jet po VRT, budou se zastavovat na terminálu mimo město.
Ale proc do Svetly, tam nic neni… chapal bych regionalni vlak, ale ten muze jet z H.Brodu a Jihlavy… stejne tak do Caslavi a Kolina…
Protože trvale bude existovat jakási obdoba dnešní R9, přičemž první místo od Prahy, které už by bylo blbé vynechat (a proto ani tolik nevadí, že se tam bude vjíždět pomalu), je právě Světlá. Takže tady stejně musí vzniknout plnohodnotný sjezd (který nahradí ten dříve uvažovaný do HB). A proto i celou tu stanici je třeba řešit tak, aby tam třeba bylo dost perónů, rychlých výhybek apod. Kdyby se nyní jen v kontextu tratě 230 (a 212) „klasicky“ rekonstruovala stanice, tak by se to pak muselo kompletně předělat. Za to těch nějakých 5 let zdržení stojí.
Ten sjezd do Světlé už tam zůstane napořád (a bude užitečný, a nejen při mimořádnostech) akorát nebude součástí výsledné VRT až se dobuduje… normální sjezd na lokální trasy.
Pohádky o mašinkách, vydání 2027.
Tam bude Zababa stavět EMU na 700 km/h.
Zprovoznění této části bych se fakt chtěl dožít. Přinese opravdu obrovské vylepšení cestovních dob na relaci Brno-Praha a D1 už nebude nejlepší volbou…
Nechci Vám kazit radost, ale stavby z Prahy do Světlé zajistí sotva stažení jízdních dob přes Vysočinu těsně pod úroveň trasy přes Třebovou. Pro obrovské vylepšení jízdních dob bude potřeba i ten zbytek, který je aktuálně v nedohlednu (u Brna to visí na poloze nádraží a ten prostředek se zatím snad ani nepřipravuje). Čímž neříkám, že není potřeba někde začít, ale přínos bude zatím spíš v kapacitě než v rychlosti.
Máte pravdu, je to zřejmě spíše o té kapacitě. Na druhou stranu úsek z Brna do Bíteše “VRT Vysočina I” je už předběžně oznámen ve věstníku VZ. Takže to asi SŽ brzy vyhlásí. Zbývá tak jen ta prostřední část, která je z mnoha ohledů problematická.
Jízdní dobu Praha – Brno bez dalších úseků odhaduji na cca 2 hod, což je posun. Přece jen bude dokončena většina modernizace magistrály přes Vysočinu, což povede ke zvýšení rychlosti. Roli bude hrát i fakt, zdali už v této době bude mít nějaký dopravce vysokorychlostní jednotky.
Naprosto správně, kombinace VRT a provozu po trati 250 (celá) a 230 (HB – Světlá) zajistí jízdní dobu z Prahy do Brna cca 2 hodiny při použití soupravy Taurus + Railjet, tj. při maximální rychlosti 230 km/h. To jsou přes Českou Třebovou nedosažitelné hodnoty. Pokud bude použita souprava s jednotlivými vozy Bmz apod. na rychlost 200 km/h, bude jízdní doba delší maximálně o deset minut. Opět nedosažitelná hodnota při jízdě přes Českou Třebovou.
VRT Polabí ale o pár minutek vylepší i tu „konkurenční“ trať přes Třebovou. 🙂 V každém případě ale bude znamenat, že se na starou 011 vejde o důležitý kus víc nákladů a příměsta.
Až se nějaký VRV vřítí z dokončené VRT do Světlé nad Sázavou na zdejší lesní železničku s osmdesátkovými oblouky, to se určitě D1 jeho cestovní doby strašně lekne :-).
To je stejné psycho, jako když se stavěla ta D1 – dokud to nebude hotové Praha-Brno, tak je to k ničemu. A to už my tu, při českých schopnostech stavby čehokoli, už fakt nebudeme.
Tak já třeba relaci Praha – Světlá občas využiju, pro mě to bude mít znatelný přínos i tak.
Oo, že by postupně dostavovaná D1 (za socializmu) byla před dokončením k ničemu? To bych rozhodně neřekl, možná vám ale našlo se dost příměstských úseků které se kdekomu hodily, a i ten tranzitní čas celého úseku to postupně zkracovalo když už se mohlo přestat projíždět mnoha dědinami padesátkou…
Jen té D1 to v příměstské části kolem Prahy alternativou nebude, takže zase tlak na D3…
Ovšem v té době bude i ten podstatný kus D4.
Já taky. Máme za Svetlou chajdu. Dnes vlakem 1,5 holky, potom půl? Paráda. Barák v Pze nechám dětem a prestehuju se tam nastalo
To už budu v důchodu….
Nebudete…… Ani já už nebudu …….
Důchody nebudou….
Ani my nebudem.