LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

Správa železnic vybrala dodavatele laviček, košů a spol. Do tendru přišla jediná nabídka.

Nová zastávka Praha-Eden. Pramen: egoéNová zastávka Praha-Eden. Pramen: egoé

Rámcová smlouva na dodávku mobiliáře má hodnotu 200 milionů korun.

Zpět na článek
56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Preezeetra

Mobiliar od mm cite najdete v prazskem metru, jejich reseni je provozne narocne – podivejte na ukotveni mobiliare srouby, kde se vsude hromadi spina, protoze to nejde udrzovat.
Ve Zline odkud jsou, vedi dobre proc od nich mobiliar nemaji

JanT

Zmínka o Rakousku tu už zazněla. Nemyslím, že je nutno je ve všem následovat, ale vidět nádraží od Štýrského Hradce po Vídeň, kde bývá nástupiště zakryto prakticky v celé délce vzbuzuje jemnou závist.

rejpal

Jestli mobiliář dodá Franta nebo Pepa je mi celkem jedno, i když v tomto případě se mi mobiliář této firmy líbí. Větší problém vidím v údržbě a úklidu ze strany SŽ. Protože pokud se lavička neotře, tak se pokryje drážní špínou a pak si na ni nikdo nesedne.

Eva

Nedávno máme nové, to jsou vyhozený peníze. Kdyby radši opravily budovy i uvnitř nejenom zvenku udělají líp.

Dopravní odborník

Fakt by nešlo vzít všechno z OBB a udělat Ctrl+C a Ctrl+V?
Zase třetí (české) cesty? Proč?

Cestujici

Kéž by nerežila tyhle hlouposti a zaměřila se na bezpečnost

Jarda Š.

Proč mají lavice zamezovat ležení? Vždyť v případě závažné náhlé příhody cestujícího by se možnost položit ho na nádraží na lavici naopak velice hodila.

czhunter

Asi proto, že nezávažné příhody spícího bezdomovce jsou zhruba 100 000x častější, než závažné příhody cestujícího.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hostile_architecture

Jarda Š.

Bezdomovci jsou ale problém jen větších měst, tak proč opatření proti nim zavádět všude? Když na lavičce na venkovském nádraží přespí nějaký tramp, kterému ujel poslední večerní vlak a čeká na první ranní, na tom nevidím zas tak nic zavrženíhodného.

JanT

Ano, potíži bezdomovectví zamezíme tím, že na nádražních lavičkách zamezíme ležení:-).

PetrM

tuším že to skončí slovy klasika „měli jsme ty nejlepší úmysly, ale dopadlo to jako vždy“

už jen ta údajná časová náročnost různých fází projektu… na SŽ zavedli inkluzi, nebo proč je pro ně všechno hrozný problém?

Jaaaa

ČSD byly zaopatřovací ústav odnepaměti.

Rajče

Tak to mě nepotěšilo. Výrobky této firmy jsou naprosto nefunkční.

Tomáš

Nechápu ty mínusy.
Musím jen souhlasit.
Asi je pro někoho rychlejší dát jedním klikem palec dolů než si otevřít web.
Viděl jsem, a je mi na zvracení.

Beny

Otevřel jsem web a žádné železné pruty nevidím. https://www.egoe-plus.eu/cz/mobiliar-dopravnich-staveb/

czhunter

A výrobky které firmy jsou funkční?

Já jen abysme se mohli všichni pokochat tím, jak to má být dle pana Rajčete správně.

Rajče

Jsem denním uživatelem. Má to možná hezký design, ale nefunkční. Kovové pruty laviček jsou tvrdé, v zimě studené. Nemá to prostor pro zavazadla, tašky. Některé modely maji dokonce zhovadilost v podobě rozdělení lavičky na tři sektory – silnější lidé mají smůlu – nevejdou se a nesednou si. Jejich přístřešky mají průhledné střechy – v horkém létě to funguje jako skleník a za deště do nich prší ze všech stran. Atd., atd., atd. Ti teoretici, co to navrhují by to měli hlavně prakticky testovat za všech možných podmínek.

lakes1

Firma je renomovaná, zabývající se městským mobiliářem již dlouho. Celá jejich nabídka má výborný design. Užitné vlastnosti, materiály, povrchové úpravy, zpracování jsou na vysoké úrovni. Téměř lze zjednodušeně říci, že je jedno, co bude instalováno. Jsou to profíci, prakticky to nejlepší u nás, produkty srovnatelné se světem. Nejvíce záleží na investorovi jednak, co si vybere, ale hlavně – jak bude inventář udržovat.

Gwann

design u zakázky za 200 mio. to by se jistě nevyplatilo. asi chtějí hlavně aby to v hnusnosti doplnilo modré zábradlí, plastová okna a polystyrenem zateplené fasády prosté původních fasádních prvků.

a to, že se přihlásila jedna firma taky nevypadá úplně nejlépe….

medical examiner

Třeba bude méně pozvracené, když bude „designové“… 😀

basteilubbe

To je přímo učebnicový přiklad šetření na nesprávném místě. Místo kvalitního designu zboží z katalogu. Obklopujeme se hnusem a pak se divíme a reptáme, že žijeme v hnusné zemi. Bohužel podstatné části veřejnosti je to putna, resp. jí to vůbec nedochází. Hlavně, že to funguje, ne?

Jaaaa

Holt všechno cenné a funkční vyžaduje čas a píli, ale dnešní lidé chtějí všechno co nejlehčeji a pokud možno hned.

Sladit mobiliář s architekturou stanic a doplňků? V 19. století nezbytné v podstatě u každé lokálky, dnes zjevně nemyslitelné.

Ono se to totiž dělá na jedno použití, neboť údržba je sprosté slovo. A nejde ani tak o funkcionalismus, jako spíš o konzumerismus.

medical examiner

Proč?
Nádražní budovy se před 120 lety stavěly jedna jako druhá.
Třeba Řevnice a Dobřichovice mají takřka identické nádražní budovy. „Normálie“ tomu říkali…

czhunter

Tak vzhledem k tomu, že „vítězná“ (v závodu jednoho závodníka) firma egoé, dříve mmcité, patří mezi špičku českého designu a kazit jméno na nádražích se nepochybně rozhodně nechystá, tak o design bych zrovna obavu neměl.

Tomas

kdyby se tam dal design .. tak zas lidi budou reptat, ze je to drahý.

nicméně – lavička je od sezení. na to nepotřebuješ designovou lavičku. na to ti stačí obyčejná lavička.

za uměním běž do muzea.

Jaaa

Mno, opravdu zajímavé. A ty krucánky, listy a ozdoby na starých litinových lampách nebo právě lavičkách se tam objevily jen tak zničeho nic…

David

Přebírám si tu tiskovku asi takto: Sice nekvalitně, ale hlavně levně a rychle. Design by měl být kvalitní, řádně otestovaný a měl by být majetkem SŽ, tak aby se dal výrobce a údržbář vysoutěžit. Všechna tato uspěchaná řešení vedou akorát k tomu, že to ve finále, z dlouhodobého hlediska, bude stát mnohem víc. Mohli se v SŽ inspirovat Prahou, která nový mobiliář nedávno vybrala ( https://www.iprpraha.cz/mobiliar ).

beda

Obávám se toho, že nechají kovové sedáky. Kdyby alespoň zvolili takový materiál, který za chladného počasí nebude studený jako blázen a za teplého počasí nebude zase moc horký. Aktuální kovové lavice jsou dle mého názoru prakticky nepoužitelné.

Systemový specialista

Jsou tam dva typy – se železným (tyče) a dřevěným sedákem

Lol Phirae

Sedák ve tvaru tyče? LGBTBFLMPSVZ+? A je to aspoň duhové?

BND30

Já, co mi ta zkratka pořád evokuje, a on to tranzistor …

Miroslav Zikmund

Z tohoto pohledu jsou nejlepší lavičky dřevěné, docela dobře se na nich sedí, v Chebu (i jinde) mají hezký tvar, bohužel ty, které jsou umístěné mimo zastřešený prostor dost trpí, protože po prvotním nátěru od výrobce se chudinky nedočkaly dalšího ochranného nátěru ……

Pája

Z tohoto pohledu máte pravdu. Kov ani laminát se dřevu nevyrovnají.

Jenda-71

Takže SŽ jen vysoutěžila prostředníka, který za levno nakoupí a za draho prodá? Nebo jsem ten článek špatně pochopil? Děkuji.

Systemový specialista

egoé (ex mmcité) je přímo výrobce

navratp

Špatně jste to pochopil. Navrhují a vyrábí. Jsou v celé Evropě.

Baraba

Jinak mne osobně by zajímalo, jak chtějí sjednotit mobiliář za 4 roky trvání smlouvy, když design je majetkem dodavatele a SŽ se na některá nádraží nedostala s opravou ani jednou za dvacet let.

Dle mého měl být oddělený tender právě proto, aby design byl majetkem SŽ a pak mohla soutěžit pouze výrobce. Takto bude mmcité mít zajištěn monopol na další roky bez soutěže i po skončení současné smlouvy.

Jakub P

Na druhou stranu, bude to takový průšvih, když se někdy po 4 letech mírně změní design instalovaných košů a laviček? Nemyslím si, že by byl velký průšvih, když nebudou na všech nádražích a zastávkách v zemi stejné.

Co by podle mě stálo za to daleko víc, je zahrnout design mobiliáře na míru do zadání architektonických soutěží pro stavby významných nádraží. Tam je největší riziko, že nehodící se mobiliář výrazně shodí celý dojem z prostoru. Že budou na jednoduchých zastávkách z různých dob pokaždé trochu jiné lavičky je proti tomu fuk (když budou pohodlné, odolné a vkusné).

medical examiner

A když ty lavičky nebudou pozvracené, tak si na ně někdo i sedne…

Pája

Pravda, údržba zastávek je na známku 5. Úklid a opravy mají obrovské mezery. Třeba na Valašsku (a nejen tam) mají někde pouze autobus a zastávka vypadá, jako klícka. Čistá, nezničená, s architekturou jako domek v obci. Neřeším teď správce, jen tu samotnou zastávku čehokoliv (bus, vlak, vzducholoď….) a srovnání s velkými uzly je znát hned.

watslaw

Právěže (nejen) mobiliář na míru jednotlivých staveb je problematický. Opakovaně se stává, že když ho za deset let musíte vyměnit, nikdo ho nevyrobí, a na mnoha místech, kde se „architekt vyřádil“ to pustne.
Architekt by měl naopak měl mít v zadání používat nějaké základní prvky, které se dají snadno udržovat a případně vyměnit. I tak má pro své vyjádření dost velký prostor v tom, jak je poskládá, nebo jak navrhne např. zdi a jiné prvky, co se nevyměňují.

Lol Phirae

Nejsem náročný, postačí mi, pokud tam ty koše vůbec budou (ideálně v dostatečném počtu, což teda rozhodně nejsou) a budou pravidelně vyprazdňovány (což taky nejsou). Ale třeba je to stejný trend jako s těmi lavičkami, aby tam lidi zbytečně nevyhazovali odpadky. Tuhle jsem celkem marně hledal použitelný koš v Libni, vnější okolí stanice podle toho taky vypadá. Ale tak hlavně, že přímo u vchodu má zelený skřet Alzaboxy.

Jano

Jen doufám, že to nebudou opět ta kovová monstra, byť „designová“, na kterých se nedá sedět vůbec nikdy… V létě na slunci rozpálená do teplot na smažení vajec a v ostatním období studená a tudíž přímo zdraví nebezpečná (záněty močových cest vznikají nejčastěji při sezení na studených podkladech, jak mi bylo sděleno urologem po mém listopadovém sezení na studené lavičce a následných dlouhodobých potížích…).

Baraba

V zadání je, že se má zabránit ležení. O sezení tam nic není, takže pokud na tom nepůjde ani sedět, tak stav ideál.

Lol Phirae

Podle vyjádření SprŽel(DC) z 2016 „současný trend je takový, že se na nástupiště umisťuje minimální počet laviček, aby se tam lidé zbytečně nezdržovali a přicházeli z výpravní budovy až před odjezdem vlaku.“

Následuj trendy a přestaň se zbytečně zdržovat na lavičce!

JanT

To da rozum, kdyz SZ vetsinou ani v cas odjezdu netusi, z ktereho nastupiste vlak odjede..

medical examiner

Což je na pováženou, když uvážím, že ÖBB to ví 24 hodin předem…

Pezos

A DB na začátku platnosti grafikonu (narážím na to, že to mají na vývěsce s odjezdy) 🙂

Miroslav Zikmund

Ale to bývalo taky, jenže při změně nástupiště vycvičené „stádo“ čekající na peroně pak útokem bralo schodiště a přemisťovalo se na jiné nástupiště …. U DB „řídící“ stádo v případě mimořádnosti tupě dodržuje stanovené nástupiště, zadržuje vlaky u vjezdu / na trati místo toho, aby ty vlaky štosovalo na volné koleje … Vezměte si výlukové štosování vlaků Velim, Pečky, Choceň, Ústí nad Orlicí …, zejména když se Brandýs nedaří … Němec / Rakušák by je nechal stát na trati za sebou před oddílovým návěstidlem prostorového oddílu. Tuzemský výpravčí je nacpe na všechny volné staniční koleje, popřípadě k cesťákům, pokud je… Číst vice »

Lol Phirae

Vidíš, jak na tebe myslí! Nejen, že budeš mít vejce v bezpečí a nenachladíš si močák, ale ještě si zlepšíš fyzickou kondici pravidelným sprintem z výpravní budovy k vlaku. 😉

Miroslav Zikmund

Jenže v těch výpravních budovách je nedostatek laviček na sezení ….

Lol Phirae

„Současný trend je takový, že se do výpravních budov umisťuje minimální počet laviček, aby se tam lidé zbytečně nezdržovali a přicházeli na nádraží až před odjezdem vlaku.“

Pája

Což je při každém přestupu na zpožděný vlak trochu na houby. Člověk pak radši vleze do nejbližší hospody – pokud to není pajzl – a čeká tam třeba při kafi. Na „kulturní místnost“ na nádraží už místo často nezbývá.

Ibragim z Bastru

A proc tam vůbec ty lavičky jsou?

Jaaaa

Aby bylo proč zadávat zakázku.

medical examiner

Aby bylo za co mrhat peníze.