Správa železnic už má projektanta na tunely NemaŠe, obec Hosín ale uspěla soudu

Stavba IV. koridoru Ševětín - Dynín. Autor: Petr ŠpetlákStavba IV. koridoru Ševětín - Dynín. Autor: Petr Špetlák

Správa železnic podepsala smlouvu na vznik projektové dokumentace části IV. železničního koridoru Nemanice – Ševětín. Zakázku získalo konsorcium firem Sudop

Správa železnic podepsala smlouvu na vznik projektové dokumentace části IV. železničního koridoru Nemanice – Ševětín. Zakázku získalo konsorcium firem Sudop Praha, Sudop EU a Mott MacDonald CZ. Cena bez DPH je 408,3 milionu korun, když cena předpokládaná byla 438 milionů. ČTK to dnes řekla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

Hladkou přípravu ale hatí obec Hosín (a jemu podřízené Dobřejovice), které se nelíbí určená trasa. Hosín aktuálně uspěl u Nejvyššího správního soudu s kasační stížností. NSS zrušil rozhodnutí Městského soudu v Praze (MS), který stavbu potvrdil. Informaci s dalšími podrobnostmi dnes přinesl server Česká justice. Městský soud se bude muset námitkami obce zabývat znovu, což celou přípravu zpozdí.

Tunely Nemanice - Ševětín, mapa. Pramen: SŽDC, dokumentace EIA

Tunely Nemanice – Ševětín, mapa.
Pramen: SŽDC, dokumentace EIA

Se dvěma dlouhými tunely půjde o nejnáročnější železniční stavbu za dlouhou řadu let, čemuž odpovídají i nebývalé náklady na projektovou dokumentaci. Dražší projekt v posledních letech na železnici nikdo nezpracovával. Například vyprojektování elektrizace a modernizace trati Otrokovice – Zlín – Vizovice vyjde na 328 milionů, projekt na novostavbu čtvrtého koridoru v úseku Sudoměřice – Votice stál 173 milionů korun, stejná práce pro pražský úsek Hostivař – Vršovice stála 143 milionů korun.

Úsek od Ševětína k Nemanicím (odtud zkratka NemaŠe) je dlouhý zhruba 17 kilometrů a jeho součástí budou i dva dlouhé tunely: Chotýčanský o délce 4 810 metrů a Hosínský o délce 3 120 metrů. Prvně jmenovaný bude nejdelší na české železniční síti. Celý úsek je veden v nové stopě. Náklady se dnes odhadují až na 15 miliard korun, začít stavět se má v srpnu 2022. Budování potrvá šest let.

Úsek bude projektován na rychlost 200 km/h.

ČTK + redakce

Tagy 4. koridor Mott MacDonald Nemanice - Ševětín Správa železnic Sudop Praha Top
114 komentářů