Správa železnic ukázala podobu nové budovy hlavního nádraží v Mladé Boleslavi, stavět se má příští rok

Vizualizace nové výpravní budovy v Mladé Boleslavi. Foto: Twitter Jiřího SvobodyVizualizace nové výpravní budovy v Mladé Boleslavi. Foto: Twitter Jiřího Svobody

Nová budova bude bezbariérová, přesune se do ní dispečerské pracoviště.

100 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vašek

Mně ta stavba připomíná skladiště.

Jakub P

Pro mě docela příjemný překvapení. Nejásám nadšením, ale na poměry Spržele je to podle mě silně nadprůměrný. A pokud to využijou dispečeři i po případným přesměrování většiny cestujících na MB město, tak mi to nepřijde ani nijak závratně předimenzovaný (a bohužel se reálně musí počítat i s tím, že ty plánovaný spojky ještě desítky let nemusej bejt). Autobusový zastávky hned u vchodu, stojany na kola v místě, kde je na ně dobře vidět a aspoň trochu je kryje převis střechy (je jich málo a mohly by být krytý o dost líp, ale aspoň něco). Auta na schodištích jsou vzhledem k… Číst vice »

Georg

a k cemu ta budova bude?

Luboš Beneš

Jestli stavba spojek půjde tak rychle jako stavba rychlodráhy na letiště, tak se vyplatí.

Démon

Namísto přebudování uzlu Mladá Boleslav bude nová budova. Kdy se už začne myslet na SŽ trochu koncepčně. Ty spojky odvedou cestující úplně jinam a budova bude jen pro krásu.

Huh

Přesně tak, SŽ se neumí postarat o zastávku s pěti lampami, lavičkou a košem a staví takovéhle megalomanské barabizny na kraji města… Nestačilo by něco o čtvrtinové velikosti?

Jan

Pokud do Boleslavi nebudou jezdit adekvátní vlaky s adekvátním časem. Nádraží to nezachrání

exttmis

A já myslel, že nic horšího než nové nádraží v Karlových Varech už nemůže vzniknout…

David

Budovy patřící SŽ poznáte na první pohled podle nesmyslných zábradlí a tato není výjimkou. Všimněte si zábradlí oddělující schodiště od bezbariérové rampy.

Jegorić

Zábradlí (přesněji madlo ve výšce 90 cm) po obou stranách bezbariérové rampy předepisuje vyhláška 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb. S tím SŽ nic nenadělá.

Jaaaa

Opravdu nelze opravit a přestavět to současné za poloviční náklady?

Bert

Zvlášť vzhledem k tomu, jak dlouho se nechalo rozpadat, tak určitě ne.

Gwann

podle některých ne. neboť jen nové a pokud možno drahé je vhodné. tito apoštolove pokroku pak staví nové paneláky na polích…a kupují v nich byty. protože staré byty jsou fuj a smrdí.

MartinS.

Starý dům s nevhodnými dispozicemi bude i po rekonstrukci stále starým domem s o něco lepšími, ale stále nevhodnými dispozicemi.

Jaaaa

Co v tomto případě znamená „nevhodné dispozice“?

Moc velká čekárna? Byty pro zaměstnance? Nechápu.

malý bobeš

Vidíme…

czhunter

Odkud je známo, že by náklady na rekonstrukci byly poloviční?

Jak jsem níže uvedl – i když zcela jiný příklad – u budovy VUT byly náklady na rekonstrukci 80% (protože se musela sanovat hrubá stavba) proti nákladům na novostavbu.

A to se pak ta rekonstrukce rozhodně _nevyplatí_, i když je levnější.
Možná v případě architektonicky cenné budovy – což nádraží MB – Hlavní rozhodně není, je to obyčejná „katalogová“ stavba.

Jaaaa

To byl dotaz.

Gwann

ja osobne bych očekával porovnání variant reko staré vs postavení nové. vč.porovnání, kolik se tam toho dá např. pronajmout. ale já to prostě vše strašně komplikuju.

Jan Hasek

My máme v České Lipe fungl nové nádraží a opravovat prezitou budovu fakt nemá smysl.
U nás aspoň přiblížili nádraží o něco blíž k městu. Poloha boleslavského hl.n.je ale špatná přesun někam směrem k Česaně by byl fajn, ale není místo… Jen si říkám, jestli současná konfigurace kolejiště v této nešťastné poloze umožní udelat ostrovní nástupiště apod

Gwann

v leipe máte hezké nádraží. jen to staré je jen cca o 300m dál od města. nové je furt v háji zelenem (jakkoliv blíže být nemůže). ale zde bude furt v horoucich peklech i po posunutí o kilometr na sever. prostě…jediný argument pro stávající polohu nádraží je to, že tam uvratuje msenka. jinak zadny

Lol Phirae

Hmmm, parkoviště na schodech, netradiční přístup.

LiborV

Podle vizualizace se jedná o velmi zdařilou cihlovou stavbu citující staré nádražní kůlny. Jsem tak trochu překvapen, že pro mnoho lidí zde je jakáloliv nová nádražní budova špatně. Někde vadí, že je zahloubeno v terénu (Praha Vysočany), jinde naopak, že zahloubené není. Sklo vadí a diskutující navrhují místo toho postavit cihlovou stavbu. Ta vadí též. Vadí přítomnost zelené střechy i její absence apod.

David

Všem se nikdy nezavděčíte. Někdo je nostalgik, někdo rád pohledový beton, někdo cihly, někdo dřevo a někdo by to nejraději zapustil pod zem. A pak je tu ale ta velká většina lidí, která jen chce aby to bylo dobře použitelné, udržované, přívětivé a pěkné na pohled a těm tato budova podle mě bude dobře sloužit.

Gwann

mne vadí, že tohle je stavba na efekt, kde spousta prvků nemá praktické užití ani teď, kdyz tam to nádraží je, natož v budoucnu. nač tam je to supersiroke schodiště? kdo po něm bude chodit. ano, venezia santa lucia má ještě širší. ale má taky 16 či kolik kolejí. kdo to bude furt uklízet? schodiště je problematičtější než rovná plocha. přesah střechy…kdo pod ním bude čekat? nikdo… cíhlova část…nemá okna. k čemu je pak tato? jako kanceláře to je pak složité kolaudovatelne. strop ve výšce iks metru. hezké. ale proč? stanice je mrtvá. i ta malá čekárna stávajícího nádraží je… Číst vice »

Lol Phirae

Schodiště tam je na parkování (viz vizuál), případně na sezení (povšimněte si, že tam není jediná lavička). A přesah střechy je tam proto, aby SŽ platila větší „skapné“.

Gwann

kvůli sezení vyrobim schodiště…hmmm, to je slušny nápad….ja bych teda na nádraží po většinu roku seděl spíš v čekárně. nebon druhe strane budovy vyhlížel vlaky.

Lol Phirae

Příště doplním více smajlíků…

Gwann

ja myslel ze to fakt někdo může myslet vážně… 😉

Gwann

ps: a vysocany, pokud tam nebyl dopravní důvod…bych opravil ve své původní podobě.

Bert

Odpadnutí chození pro jízdenku podchodem do budovy, a poté znovu podchodem na nástupiště (v polovině případů se při tom ještě bude kousek vracet stejným podchodem, kterým jste přišel) považuju za dostatečný dopravní důvod.

Ve vybrané variantě má člověk výdejnu jízdenek při cestě a po jejím zakoupení může jít rovnou podchodem na nástupiště.

Gwann

pokud jsou v provozu koleje napravo a nalevo od ostrovní budovy, tak jdete z vydejny jízdenek rovnou k vlaku. kolik hran se ve vysočanech bude provozovat?

Bert

Ve Vysočanech bude 5 hran. To by se tam s budovou snad ani nevešlo. I kdybyste chtěl 3, jako v současném stavu, muselo by se na jedno nástupiště podchodem. 2 hrany, aby to šlo bez něj, samozřejmě nemohou stačit.

MartinS.

A umístil byste to té budovy po opravě co, aby nezela prázdnotou?

Gwann

to je zrovna ve vysocanech nejslabší bod hypotetického zachování budovy, to přiznávám. tolik vystavek ZabZar a kluboven železničních modelaru fakt není třeba.

Démon

Mě vadí, že se vůbec v této poloze bude něco stavět. To nádraží tam nemá co dělat už logiky věci.

Jan Hasek

Tak stodolu jsme viděli a to nádraží je kde?

medical examiner

Asi na druhé straně.
Tohle je možná jen čekárna s výstupem z podchodu (aby do něj nepršelo).

Petr

No nevím. Do Boleslavi nejezdím, tak mi to může bejt putna, ale obecně bych radši viděl investice do trati než do nádraží.

Divočák

Je to jen vizualizace, ale .. co ty schody? Dnes je trend bezbariérových přístupů a tady to vypadá jak hlediště letního kina.. Zrovna v Bolce není tak členitý terén, u nádraží už vůbec.

David

Nikdy jsem nepochopil, proč nádraží na periferii Mladé Boleslavi má přívlastek hlavní nádraží. Např. krajská města České Budějovice, Liberec, Pardubice, Karlovy Vary nebo Zlín mají nádraží blíže k centru, ale hlavní nádraží nemají. Pokud se podaří postavit Bezděčínskou spojku, tak ten název bude k smíchu.

MirekK1

Pardubice hl. n. 🙂

Kuba

Asi proto, aby vyniknul kontrast s nádražím s přívlastkem „město“. Srov. třeba s Kutnou Horou, Karvinou nebo Jihlavou. Vámi uvedená města „městská“ nádraží nemají. Možná by byl vhodnější přívlastek „předměstí“, podobně jako v Horažďovicích.

Démon

po dostavbě spojek bude nádraží ke zrušení

Petr

Tak ta (ne)vizualizace nové budovy nádraží vypadá v první řadě jako všechny ty sklady u dráhy,co postavili dřevěné za Cisařpana a teď je pár let bourají. Tak je stačí okopírovat, udělat to celé dřevěné nebo „tištěné z recyklátu by to vypadalo jako kdysi kadibudky a dnes Tojtojky – cili – aby to vydrzeloi těch pár let, než se na židli GŘ objeví někdo normální..

Třicátáprvní Béé

Aspoň vim, jak tam budu parkovat😋

Ondřej

Sklo se zdejším diskutujícím nelíbí, beton také ne. Zelená střecha také prý není pěkná a cihly, no to už je teda sprostota!

Žádám SŽ, aby příště místo nádražní budovy navrhnula jurtu, snad aspoň ta nebude vadit.

:D:P

None

Nádherná, zbytečná stavba. Ale když se už něco utratilo, tak pokračujme 😉 Kdo ví, kdy zase přijede nějaký pohlavár.

vitapb

Proč investovat do bezvýznamného nádraží na (bohužel zatím) nevýznamné trati?

soumar

Opravdu má smysl rekonstruovat nádraží, které je zcela mimo město? 🙂

Jelen

Nádraží leží na katastru města, byť na kraji. Mimo město to rozhodně není.

Greta

Leží v katastrálním území Čejetic.

Pavel Klicpera

Čejetiček, které jsou součástí Mladé Boleslavi

Jelen

Čejetičky patří k Mladé Boleslavi.

Augusto Pinochet

…tak ony se tam sjíždějí vlaky z několika směrů…třeba kolem 10.30 je tam docela živo a 6-7 kolejí je obsazeno vlaky…

fabec

Je zbytečný tam stavět novou budovu, pakliže je levnější opravit stávající, jelikož po nezbytných úpravách celého uzlu toto nádraží, které se ani nenachází v MB, tak opravdu ztratí význam. Mnohem důležitější bude pořádně zainvestovat do MB město, kde jsou už teď ty dvě koleje nedostačující. A tam to bude vzhledem ke koncipování teprve oříšek…

kix

to už se říká takových let..já myslím, že než se to vše postaví se i ta nová budova stihne rozpadnout

Vít Jůza

Co to píšete? Oni jsou tak hrdí na to, že Mladou Boleslav město zoptimalizovali na 2 koleje …

medical_examiner

To mají smůlu. Z praktických důvodů to spíš vypadá, že posune to „hlavní“ nádraží do prostoru současné zastávky MB-město. Ale na současném nádraží se ty další koleje rušit nebudou (další kolej se vždycky hodí)

Nejméně tam ty koleje budou 4 (aby bylo možné předjíždění v obou směrech), ale hodila by se i pátá kolej pro vykládku.

Augusto Pinochet

…a tam se bejde kam, jedině pod zem…

Bert

Vhledem ktomu, jak dlouho se nechala svému osudu, se obávám, že jakákoli smysluplná rekonstrukce stávající budovy by o moc levnější nebyla a přinesla by o dost menší užitek.

Gwann

tak tohle je odpornost maximální. raději opravit tu stávající budovu. vic to stát nebude a poslouží stejně. krom toho by byla nejspíš lépe udržovatelna a její reko nejspíš „zelenejsi“ než toto

Jiří Kocurek

Rozpočet stavby udělaný od stolu a za minutu moc respektu nevzbuzuje.

Gwann

promiňte, ale stav stávající budovy nádraží MB není od pohledu takový, aby oprava stála 100+ mio. jakkoliv spr zel umí vše…

czhunter

Stav a dispozice stávající budovy je naprosto nevyhovující 21. století (a z drtivé většiny prázdná) a když se opraví, tak bude pořád nevyhuvující, akorát opravená.

Nic proti novým budovám, ale toto nádraží má malý význam, a je plánováno jeho význam v budoucnu ještě umenšit, takže na to mi ta stavba přijde dost předimenzovaná.

Hezká ukázka moderního nádraží malého významu je třeba v České Lípě, které je objemově vodvoka poloviční.

Gwann

no, pokud tam chtějí usadit dispecery tak je IMHO stávající stavba vhodnější…než tohle.

Gwann

PS: čím je barák dispozicne nevyhovující 21.stoleti? tohle fakt není obrovské nádraží typu Liberec se třemi obřími sály na ostrovnim nástupišti a dalším kde jsou pokladny, o zbytku nemluvě…

czhunter

Já už jsem tam tak 5 let nebyl (ale dřív jsem tam jezdil pravidelně), ale pokud si správně pamatuju, je tam tak absurdní a špatně přístupná „čekárna“, že drtivá většina lidí stojí radši venku, i když je fakt hnusně. Ono teda tomu vnitřku se obloukem vyhýbá tak 90 % lidí, protože jízdenky u okýnka už si dávno skoro nikdo nekupuje. A pak to má spoustu prostor, ve kterých už 50 let nic není a nikdy nebude. Takže ta „rekonstrukce“ by znamenala ubourat půl budovy a druhou půlku radikálně přestavět. A to teda nevím, jestli je levnější než kompletní novostavba (viz… Číst vice »

Gwann

čím je čekárna špatně přístupná? ona ma vstup z toho kryteho „peronu“ ne? v čem je tedy vstup špatně? ano, vypadá neútulne. k nové budově…pokud skoro nikdo podle vás už jízdenky na kaše nekupuje…pak ideální věc…antivandal přístřešek s prilepenou trafikou, kde budou prodávat i lístky nebo automat. nemyslím si, že by se z patra drážní budovy nedalo udělat něco použitelného…i kdyby tam mely byt byty/ubytovna… proste nevidím žádnou přidanou hodnotu nové budovy. a žádnou tu ještě nikdo neukázal. vyjma toho…že je nová. PS: k vut budově…jestli myslíte tu na palackého vrchu – čím je špatná? ptám se, protože z ní… Číst vice »

Richard R

To vypadá jako kravín ze Slušovic. Jo chápu, někteří cestující se chovají hůře než ten dobytek, ale stavět pro ně kvůli tomu kravíny místo nádraží nemusí.

Bmo

Vypadá to jako stodola někde v Jeseníkách.

Avanti

A bude se stavět nebo jen namalují kulisy? To by překonalo i samotného Potěmkina.

medical_examiner

Namaluje se z kartonu tahle stodola a za ní budou „stavební buňky“ sloužící jako pokladna, čekárna, záchody, zázemí…

Luboš Beneš

Jo to znám Brno!

Tomask

Skladiště na obilí?

medical_examiner

Aspoň to bude mít využití i v budoucnu…😂

Marcel Štancl

A co kolejiště? Ta chalupa sama nádraží nedělá.

Petr

Co to je za kůlnu proboha? :-O To snad ať radši nahodí fasádu na té staré budově a zbytek peněz investují do tratí.

Vena

Náhodou proč ne dřevěná kůlna. Možná na městě vedle Škodovky by to bylo divný, ale pro vesnický nádraží někde v Čejetičkach, kde člověk z perónu kouká na svah se stromama… Tak asi v pohodě.

MHD

To je hrůza. Řekl bych, že je to nějaká montovaná stavba že 70. let, která se má právě bourat.
Byla architektonická soutěž, nebo to dostal někdo s tlačenkou u Afry?
Pan architekt má téměř až perverzní zálibu ve vysokých stropech.

medical_examiner

Už vidím uklízečku jak stojí na žebříku, aby odstranila že stropu pavučiny…

Jiří Kocurek

Vysoké stropy? Tohle? Přemýšlím, kde kromě Brna je strop tak vysoko, že by se tam mohl postavit na zadí autobus a nedosánul by na strop.

Apten

Ostrava-Vitkovice, Havířov třeba

Pája

V Brně je strop vysoký přece kvůli holubům. Aspoň mi to kdysi tvrdila neteř 😉

Martin

To skladiště je bezva👍. A to nádraží je kde?😁

Jakub

Dobrej humáč. Auta najetý do schodů zaparkovaný ve stromech je nějaká nová vlna umění?

Big Fat Fabulous Woman

To je dadaismus. Nic moc nového, 20. léta 20. století.

Pája

Asi bude opravdu bezbariérové, ale vidím na vizualizaci jako první věc schodiště.

czhunter

Výškový rozdíl mezi silnicí a kolejovou plání je asi tak metr a směrem dál se zmenšuje

https://mapy.cz/zakladni?x=14.8874085&y=50.4069436&z=18&pano=1&q=mladá%20boleslav%20hlavní%20nádraží&source=pubt&id=15698428&pid=43024455&yaw=0.153&fov=0.989&pitch=0.110

Takže moc nechápu, proč je tam navržené schodiště do dvoumetrové výšky …

MartinS.

+ 1. nástupiště ve výšce 550 mm nad TK, takže z toho hned máte metr a půl, možná 1.70

Jiří Kocurek

To naproti přechodu vypadá jako vstup do podchodu. Možná proto je podlaha budovy asi 1,5-1,7 metru nad silnicí.

Jegorić

Do stávající budovy se chodí po 9 schodech. Do nové by jich mělo být, jestli dobře koukám, 11, takže je převýšení plus mínus stejné…

czhunter

To jo, ale drtivá většina lidí (+- 90 %) do budovy nechodí a ti dnes nemusejí jít po žádných schodech, takže pro většinu jednoznačně zhoršení přístupu.

czhunter

Tedy – dokonce já osobně když jsem v MB bydlel, tak jsem _vždycky_ chodil na vlak touto uličkou.

Už před 10 lety jsem si kupoval lístky online, takže jsem nikdy neměl potřebu do té budovy jít.
Myslím že jednou jsem tam byl kupovat nějakou skupinovou jízdenku, kterou mi online systém tehdy nechtěl vydat a přišlo mi vtipné, že lidé čekají ve frontě u okýnka blokují vstup do budovy.

Jegorić

Jasně, taky vždycky chodím okolo. Ale ono by to asi nevyšlo jako bezbariérová rampa (max. sklon 1:16), zvlášť pokud bude ještě zvýšenej perón. Každopádně souhlasím, že mít ve směru z města přístup bez schodiště by bylo příjemný.

Jakub P

Jasně, ale to jde za dnešního stavu kolejiště, kdy tam jsou jenom nízký pseudonástupiště a přechod kolejí je úrovňovej. Pokud je to proti přechodu opravdu podchod a udělaj tam vysoký nástupiště a zrušej úrovňový přechody, tak tohle holt nepůjde.

Horší případ by byl, pokud architekt dostal zadání udělat to s podchodem a na rekonstrukci kolejiště a nástupišť, včetně stavby podchodu nedojde. To by to pak byl fakt dost přihlouplej kočkopes.

Jiří Kocurek

Ono je vcelku jedno jak které město bohaté. Nádražní budova patří Správě železnic (popř. ještě nebyla úřevedena od ČD) a město rozhodně nemůže investovat do cizího.
Leda že by si město postavilo vlastní nádražní budovu.

Jaaaa

Integrovaný dopravní terminál skutečně nemusí stavět jenom dráha.

Jegorić

Na MB hl. n. není bohužel co integrovat…

Lol Phirae

Tak při troše snahy, třeba vyhlídkovou jízdu fiakrem… ?