Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Cenový úlet. Budova pardubického nádraží spolkne víc než Národní muzeum

Hlavní nádraží Pardubice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Hlavní nádraží Pardubice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Správa železnic ohlásila nový rekord, pokud jde o nákladnost rekonstrukcí nádražních budov. Držitelem bude budova pardubického nádraží, jejíž oprava si vyžádá podle odhadů 1,72 miliardy korun. To zcela vybočuje z řady ostatních nádraží. Záměr schválila centrální komise ministerstva dopravy.

Náklady připisuje Správa železnic především vysokým nárokům na památkovou ochranu, neboť budova je nemovitou kulturní památkou. Budova se dočká například nových oken a dveří, střech a fasády včetně původního keramického obkladu. „Interiéry budou v co největší míře uvedeny do původního stavu, ale za splnění požadavků kladených na budoucí využití,“ uvedla SŽ.

Vznikne samostatná čekárna pro matky s dětmi, kompletní rekonstrukcí projdou místnosti pro řízení provozu a administrativní prostory pro SŽ a dopravce. Na každé ze schodišť do podchodů budou doplněny eskalátory, vzniknout mají i nové komerční prostory.

Hlavní nádraží Pardubice po rekonstrukci, vizualizace. Pramen: Správa železnic
Hlavní nádraží Pardubice po rekonstrukci, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Rekonstrukci výpravní budovy plánuje Správa železnic zahájit ještě letos a ukončit na přelomu let 2024 a 2025. Stavba bude rozdělena na etapy. V první etapě se počítá s rekonstrukcí střední výškové části výpravní budovy (tzv. Sirius), která bude nově sloužit jako školicí středisko Správy železnic. Následně budou pokračovat práce v samotné výpravní budově včetně veřejně přístupných prostor.

Zároveň s rekonstrukcí výpravní budovy bude probíhat i modernizace železničního uzlu. Na tu už je vypsaná soutěž, předpokládané náklady činí 4,4 miliardy korun.

Rekonstrukce ostatních nádražních budov se přitom té pardubické cenově ani neblíží. Zřejmě nejnákladnější je oprava historické Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, kde se celkově počítá zhruba se 750 miliony, k nejnákladnějším má patřit i oprava novorenesančního nádraží v Českých Budějovicích, která si vyžádá zhruba 600 milionů. U Smíchovského nádraží se počítá s náklady kolem 400 milionů.

Pardubické nádraží předčí i rekonstrukci budovy Národního muzea, kde ze soutěže vzešla cena 1,635 miliardy korun včetně DPH. Nedávná rekonstrukce barokního areálu hospitalu Kuks vyšla na půl miliardy.

78 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marty

Nesmyslná částka, za to by snad museli postavit nové nádraží a ještě k tomu celé pozlacené. Za tuto cenu, by to nikdo neměl dovolit opravovat. Tolik určitě nebude stát ani nové velké obchodní centrum naproti nádraží a to proti tomu bude velká a nová stavba. Chtěl bych vidět ten rozpočet, to bude jedna lavička za 200 tis či půl mega ? Jedno okno za milion ?

Martin z topírny

Se divím, že tu ohavu raději nezboří a nepostaví tomu kulisy a za zbytek neletí někam na ostrovy… opravovat takový hnus…no to je hnus

Doufám, že na to nechají udělat alespoň zlatou ceduli, kdo to rozhodl, kdo to zaplatí a něco ve stylu… „Vzpomínáme na Vítězný únor a dávnou minulost“

Démon

to je apríl?

Marek

Naprosto promrhané peníze. Naštěstí na to vzhledem k současné situaci nebudou peníze. Opravovat ano, ale tak aby to bylo finančně efektivní, protože jinak se už nikdy nikam neposuneme

Lektor

Tad je krásně vidět proč soukromé objekty málokdy opavují budovy z dob komunismu, že v tom vůbec není nějaká politika. Když si vemete rozlehlé a historické budovy v Plzni nebo Budějovicích, tak ty nestojí ani polovinu Pardubic a to tam nejsou započteny ani budoucí provozní náklady ty určitě budou tak významně vyšší. Holt za monarchie se stavělo za vlasní peníze, v padesátejch se stavělo za cizí.

Hans

Chlapče, ve vší úctě k ČB a Plzni – tam nejezdi ani zlomek vlaků co přes toto nádraží …

XXXD

Stejně tak jako v Pardubicích nejezdí ani zdaleka tolik vlaků, co na hlaváku v Praze, že. A tam ta samotná budova není až zase tak drahá, byť je pravda, že by se k tomu měla ještě připočítat cena současné odbavovací haly.

Jan

Pražský nádraží už ty miliardy sežralo skoro dvě a ještě aspoň tři další sežere.

Alibaba

V té ceně bude určitě zbourání a znovupostavení (s dírou) toho paneláku. Jsem zvědavej, co si SŽ udělá s kinem, asi nějaký školící a přednáškový sál.

Frank

Dlazdice vyrobene puvodnim procesem stoji majlant.

Vladimir

Nedivim se, ze fo stoji tolik. Budou stavet dalsi naspupiste a taky kompletne opravi vyskovou budovu ve ktere maji byt urady a policiste. Kazda sranda neco stoji a tahle budova, i kdyz je ve stavu jakem je podle me republikovy unikat a radnou opravu si opravdu zaskouzi.

Vašek

Nástupiště se do toho nepočítají – ty jsou součástí jiné stavby za 4,4 mld…

dopravák

Současné nádraží je z 50. let minulého století (viz třeba https://cs.wikipedia.org/wiki/Pardubice_hlavní_nádraží ) …

Pravdepodobnost

No cena bude realna. Prace ale budou osekany na provozni minimum a zapocitana inflace.

Tomáš Gottschalk

Teda kdyby to byla nějaká secesní honosná budova jako třeba v šalingradu, tak ani neceknu, ale za tohle dát takový hříšný love, to se někdo fakt asi pos.al v hlubokým lese. Když už jsem se zastavil u šalingradu. Co tam dělali památkáři, když dovolili táhnout vodiče v lištách po zdech?! Vím, že oprava ještě není u konce, ale k dostavbě vybombardované věže se nikdo nemá a ke stržení hnusné přístavby a obnově litinového podloubí taky ne a tady se vyhodí víc než miliarda.

Jiří Kouba

Byl jste někdy vevnitř ? Funkcionalismus je zvenčí střízlivý, zevnitř vitráže… Byla to nádhera po otevření a plně si to zasluhuje opravit.

Hans

Brno si může postavit za svoje peníze vlastní novou budovu .. 🙂
Ta secesní chaloupka v Brně je pěkná, druhá nejstarší v ČR – ale architektonicky nijak významná – naprosto tuctová železniční stavba v rámci bývalého Rakouska -Uherska z te doby .
To je Brnaci si mysli, kdoví co to není ..

Jiří Kocurek

To je jednoduché: Plastové okno pořídíte za 10.000 Kč. Dřevěné okno téhož rozměru za 15.000 Kč. Ovšem na památkově chráněnou budovu nesmíte dát jen tak nějaké dřevěné okno! To by vás památkáři hnali! To dřevěné okno musí památkovou certifikaci od památkářů! A stojí 3x tolik.

dopravák

Pokud vím, jsou tam většinou rámy kovové …

Pravdepodobnost

A ty vedou teplo. Jestli se ma ta budova vytapet tak tak doufam daji neco mezi dva kovy.

Lektor

Schvalovat si můžou co chtějí, stejně se momentálně řítíme do ekonomické sračky….

Dalibor

tak nevím, za ty prachy bych to nechal tak, jak je a raděj je vrazil „do kolejí“

Honza

Plzeň hlavní nádraží, ~747 MKč.

Hans

Ale tady ten komplex budov je větší a počet projíždějících vlaků úplně jinde než Plzeň

lokodepo

To máte pravdu, ale právě na ty další věci je třeba k těm 1,7 mld. Kč přičíst další stovky miliónů… Nebojte, oni nejsou tak hloupí, aby do světa vypustili, že pardubické budovy budou stát celkem cirka 2,5 mld. Kč. (Ale to je odhad, oni to mají rozestrkané všude možně, až audit by mohl odhalit, kolik do toho v posledních letech už nacpali a kolik do toho ještě nacpou. Taktika DSŽ je právě ta, že rozestrkat to všude možně, aby do toho pokud možno nikdo neviděl.)

Bardotka

Klíd…
Na tyhle zbytný výdaje a rozhazování za nesmysly teď stejně nebude .
A na nějakou předraženou a pro nás úplně zbytečnou fantasmagorii jako VRT můžete rovnou zapomenout….

PetrPetr

Vzhledem k nepřipravenosti VRT by se i v časech kdy jsou peníze příštích minimálně 6 let nekoplo. Ale spíše více.

Luděk S.

Přesně! A těch pár miliard co zbyde, tak vrazíme do obnovy na nějaké superdůležité lokálky. Easy money i v krizi. Stroj se musí točit.

Honza

Na druhou stranu – nechci šířit paniku, ale sranda to nebude – by již dnes jsoucí VRT v ČR mohla pomoci investicím… Každý dá radši přednost zemi s lepší dálniční a železniční sítí, byť to nemusí být pro jeho podnikání přímo strategické.

Pravdepodobnost

VRT muzeme klidne zacit budovat. Pokud vschni budou pracovat na 110% tak je sance stihnout zacit kopate jeste v pulce pristi konjunkutury.

Luděk S.

Znáte ty animáče, jak jim vždycky v očíčkách vyskočí $$. Tak přesně tohle se teď pár lidem stalo. Je prostě potřeba ještě brát. Dokud to jde. Se nedá svítit.

Hans

Rozhodne jedna z nejlepších staveb po roce 1945. Zajímaly by me ale detaily , co všechno je v te částce .. zda i rekonstrukce podzemí ,prostor bývalého kina, hotelu, prodloužení tunelů a nové nástupiště ?
Co ta lávka na Duklu ? Nebo to je ještě extra ?

Do budovy se od 50.let téměř neinvestovalo, tak se není co divit..

Hans

Tak to je solidní suma pokud jen budova. Každopádně je nadčasová..

Lektor

To právě moc nadčasová není, na dnešní potřeby hodně předimenzovaná.

Jiří Kouba

Předimenzovaná ? Tušíte, jaký je tam provoz ? A pokud myslíte ten bývalý hotel, tak ten bude využit.

Hans

Chlapče, nastuduj si z jízdních řádů, jaký provoz ohledně dálkové dopravy je v této stanici … počet expresních vlaků zde zastavujících je hned po Praze hl.n.

Chápu, že třeba lidem v Brně se to nelíbí, ta jejich secesní chaloupka by zasloužila víc než jen opravu.
Ale pardubické staré nádraží zničilo bombardování , tak se Komanči trochu víc rozmáchli..
V čem je predimenzovana ? Krom podzemních prostor co měla pošta ..

Alibaba

Jako pravidelný uživatel nemám pocit, že by budova byla předimenzovaná. Mě se zdá tak akorát. Obchody, občerstvení, i LaRocket je ucházející, pivo v Bahně dobré. Jen v kině jsem nebyl dlouho a ani nevím co v něm je, asi budu muset nahlédnout.
Perner před nádražím si je podobný. 🙂

Dominik

Kino je zavřené a v podzemí teď skoro nic není.
U těch obchodů mi vadí (ale to mi vadí obecně na všech nádražích) jak mají nadsazené ceny.
A Bahno je bohužel zavřeno vzhledem k blížící se rekonstrukci a už se tam ani nevrátí, jelikož se tam plánuje východ na budoucí autobusák.Jinak Bahno nově najdete v Prachovicích.

Petr

Architektonicky nadheren nadrazi, ktere si zaslouzi kvalitni rekonstrukci. I kdyz cena se zda byt opravdu vysoka…

Snad SZDC konecne najme architekty a ne jen stavare, aby nevznikl skaredy mrtvy prostor jako u vstupu na plzeneske hl.n.

Veselovský Jan

Plzeňské přednádraží a vůbec celé okolí (východ z podchodu směrem do města) je katastrofa. Už jsem viděl různé podivné věci,, ale tady se mimořádně „zadařilo“. Asfalt, beton a kámen je skvělá kombinace. A pokud se k tomu přidají přeplněné odpadkové koše je to vizitka krajského města skutečně na „vysoké úrovni“.

hospodský povaleč

A korunou toho „díla“ je čepované smíchovské pivo v nádražních občerstveních cca 200 metrů do plzeňského pivovaru …

Pravdepodobnost

V podobne vzdalenosti od smichovskeho pipovaru si muzete koupit cepovanou plzen:-). Jestli je to dobre nebo ne at si kazdy vysvetli dle vlastni politicke ideologie.

bkp

Ten nárůst rozpočtů na připravované stavby je fakt něco… Blažovice – Vyškov 27 mld., Kojetín – Přerov 10 mld…
Btw, nechce redakce zjistit něco nového o trati Brno – Přerov.

V. K.

Teď to bude naopak. Po koronaviru přijde slušná recese, takže celá ta bublina zase splaskne.

David

Přesně tak. Mejdan skončil, pánové.

PetrPetr

To se teprve uvidí. Jestli nastane krize, tak stavební firmy nebudou stavět nové kanceláře a haly, lidi nebudou mít peníze na rekonstrukce a firmy budou rádi za každou zakázku. Jak se budou věci vyvíjet je ale věštění z křišťálové koule. Je dost možné, že žádná krize nebude.

Nekdo

otázka už není jestli nastane, ale pouze jak bude hluboká a jak dlouho bude trvat…

XXXD

To, že nastane krize musí snad všem úplně jasné. To tak zkrátka je, že se střádají období prosperity a období krize, vždy je jen otázka, kdy k ní dojde. Ta příští, která ovšem nemusí nastat hned po konci koronaviru, určitě nebude první a téměř jistě ani poslední.

David

Na krizi bylo zaděláno už delší dobu. Jenom se nevědělo, co bude tím spouštěčem. Teď už to víme.

Pavel

PetrPetr … Vy máte šanci někde prorazit!

Jiří Kouba

Naše ekonomické myšlení ještě nevstřebalo multiplikátory, třeba ty investiční… PO krizi musíte právě investovat.

Pavel

Fakt z toho mám radost, beton, zábradlí a všechny ty zrůdnosti půjdou do propadliště dějin … (zapoměl jsem na ty, co to způsobili, ti také)

David

Zlatý voči…

Pravdepodobnost

Zabradli bude. I kdyby na koleje nebylo!

Beekee

Kdyby se ty peníze radějš vrazily do nějakého zchátralého zámku co nemá ani pořádnou střechu, udělali by líp.
To nádraží je fakt skvost, bože.

Adam H

Ano, je to skvost.

David

Tak když je to skvost, proč se o něj SŽ pořádně nestará? Proč dopustí takový neuvěřitelný vizuální smog v interiéru, který tento architektonický skvost totálně degraduje do podoby tureckého bazaru? To nemá s rekonstrukcí nic společného, to se dá udělat hned, respektive se to nemělo vůbec dopustit. To je prostě bordel, nic jinýho.

Dominik

Bohužel, peníze vládnou světem, také jsem měl radši, když místo Bakeru byly skříňky na úschovu zavazadel a vedle vyvěšený Jízdní řady, ale bohužel doba se změnila a dané podniky, chtějí být na dálku vidět, takže fotky Pardubicka musely pryč.
To víc mi vadí nadsazené ceny v obchodech na nádražích.

David

O tom vůbec nemluvím, jen ať tam služby jsou, ale ať to taky nějak vypadá. Byznys a jeho vizuální podoba ve vztahu k budově samotné přece nejsou v rozporu. Každý z vás viděl nějaké to nádraží v Německu, tam vědí jak na to. Máme dlouhou tradici kvalitní moderní architektury a chováme se k ní hůř než ke kdejaké prodejně Jednoty v Horní Dolní.

Dominik

Jistě, ale jak by se asi ti prodejci tvářili, když byste jim řekl, že tam kde mají nahoře loga zůstanou fotky a logo smí být jen na dveřích, nebo jak si to představujete?
Bohužel v Německu jsem nikdy nebyl (viděl jsem jen pár fotek a z těch si to nedokážu představit).

dopravák

V Německu ovšem nádraží až na úplné výjimky rozhodně nejsou estetičtější než naprostá většina českých!

Pravdepodobnost

V nemecku snaly pamatkovou peci z vetsiny nadrazi spojenecky bombardery. Nevim kde jste byl ale nemecky nadrazi kde jsem byl jsou v podstate velky obchodaky do kterych (nekdy kteryma) vedou koleje.

Jiří Kouba

Tak zrovna to pardubický vzniklo na vybombardovaný zoně ..

Alibaba

Jen upřesním. Staré nádraží bylo bombardováním těžce poškozeno, nové se postavilo na místě poškozeného cukrovaru (jestli si dobře pamatuji texty) posunuté dál od centra města.
A architekt dle památkářů postavil dobré dílo, takže to prohlásili Kulturní památkou – významná ukázka poválečné funkcionalistické architektury v Česku.

Anonymas

Tak tomu se říká vyhozené peníze a samozřejmě zase do toho kecá ta nejzbytečnější banda u nás – památkáři. Kolik pak dají ze svého?

Moza14

Památkáři dělají svoji práci, určenou zákonem. Proč by měli něco platit že svého?

Anonymas

Proč by neměli? Je v jejich zájmu to opravit do původního stavu, ne v zájmu vlastníka.

Herold

Vlastníkem toho nádraží je stát.

Anonymas

Ne stát, ale státní firma, když už chceš slovíčkařit.

Herold

Ne státní firma, ale stát-Česká republika. SŽ má jen právo hospodaření…když už tedy chceme být právně přesní.

Anonymas

Zaměstnanec SŽ je státní zaměstnanec nebo zaměstnanec firmy? Ale na tom nezáleží, památkáři kecají do všeho bez ohledu kdo objekt vlastní, o tom kolik lidí koupilo nějakou desítky let chátrající ruinu a chtěli jí zrekonstruovat k obrazu svému, ale nemohli protože vylezla památkářská havěť a začala diktovat co má jak vypadat bylo napsáno mnohé.

Bardotka

Zaměstnanec SŽ není státní zaměstnanec.
Když už chceme být právně přesní.
Protože SŽ není státní podnik, alébrž státní organizace

pozorovatel

Herold: Nejen právo hospodaření, ale i povinnost nemovitost spravovat jako zástupce „státu“ v této záležitosti.

Dominik

Proč? Protože často kladou požadavky pomalu i na technologii, kterou se to má dělat, jaká smí být okna, jaká firma to smí dělat, atd… A co je hlavní, asi to nebyl vlastník, kdo navrhnul památkovou ochranu. Tak proto, jestliže někdo diktuje, jak se má daná stavba opravit, tak by měl také přispět, nebo Vám by se líbilo, kdyby k Vám někdo přišel a začal by Vám nařizovat jak to máte udělat, jaká to smí provést?

pozorovatel

Vy provozujete nějakou „státní“ nemovitost, že tak nečekaně melete takové nesmysly? Starý Řepa si rozhodně řádnou památkovou ochranu svého krásného díla zaslouží – zda a co by se případně dalo udělat levněji (= někdo něco předražil), to samozřejmě nemohu posoudit

Dominik

Pozor, já nejsem proti památkové ochraně jako takové, ale za podmínky, že případné opravy a rekonstrukce budou spolufinancovat památkáři, když už smí diktovat pomalu i firmu, která to smí dělat, protože to vše prodražuje onu rekonstrukci (nás, u rodinného domu, stála oprava jedné stěny, tolik, co by jinak stála oprava všech 3 zdí,které jsme opravovali, kdyby to dělal klasický zedník a ne speciální firma s příslušnými razítky, a jelikož toho zedníka jsme známe léta, tak nepochybuji, že by to udělal stejně kvalitně) a v tomto případě SŽ pracuje s nějakým rozpočtem a tak by ty peníze mohla využít i jinde.… Číst vice »

Jan

Nikdo vám nebrání tu památku prodat, když nemáte (nebo nechcete dát) na její správu. Nevim, proč by vám nějakej úředník měl platit barák.

A jinak dotace na opravy památek samozřejmě existujou.

Pokud jde o zachování panoramatu, tak památkáři materiál nediktujou. Ten diktujou jenom přímo u památek.

A nakonec SŽ má ten rozpočet stejně od státu, takže ta vaše podmínka, ať to platí ten, kdo tu památkovou ochranu vyžaduje, je splněna.