Infrastruktura Železnice

Správa železnic prodává funkcionalistické nádraží v Teplicích nad Bečvou

Nádražní budova Teplice nad Bečvou. Pramen: Národní památkový ústav
Nádražní budova Teplice nad Bečvou. Pramen: Národní památkový ústav

Správa železnic posílá na vládu další sadu nemovitostí určených k prodeji. Jde vesměs o drobné položky, výjimkou je pouze zchátralá nádražní budova v Teplicích nad Bečvou. Tu má koupit město Hranice za 2,4 milionu korun. Prodej nemovitostí musí odsouhlasit vláda.

Město Hranice koupí část budovy, kde nejsou umístěny technologie potřebné pro provoz dráhy. Rozdělení stavby na dvě části povolil Národní památkový ústav, neboť funkcionalistická budova z roku 1939 je památkově chráněná.

„Žadatel hodlá budovu využít k realizaci projektu s názvem ‚Hranická propast 404 – Tajemná dáma‘, který je financovaný z Národního programu cestovního ruchu, mělo by zde vzniknout infocentrum s výstavní síní. Část budovy je nabyvateli pronajata za účelem umístění informačního centra,“ píše v doprovodném materiálu SŽ.

Národní památkový ústav označuje budovu za významný příklad funkcionalistické železniční architektury z 1. poloviny 20 století. „Povýšené autorovým citlivým přístupem na kultivované, funkčně i výtvarně propracované dílo, dotvářející lázeňský charakter území,“ dodává NPÚ. Autorem budovy je architekt Josef Danda, který se podílel například i na projektu nové budovy pražského hlavního nádraží.

Budova v Teplicích nad Bečvou je nicméně zároveň jedním z příkladů devastace a zanedbání údržby na nádraží. Smlouva o prodeji má obsahovat věcné břemeno, které mimo jiné zajistí, že se cestující dostanou po schodech skrze budovu k vlakům. Přístřešek pro cestující není součástí prodeje.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vapch

Citace: „Žadatel hodlá budovu využít k realizaci projektu s názvem ‚Hranická propast 404 – Tajemná dáma‘, který je financovaný z Národního programu cestovního ruchu, mělo by zde vzniknout infocentrum s výstavní síní.
To jste trochu zaspali, to infocentrum už tam dávno je. A i ta fotka je minimálně dva roky stará…

Hen ten oný

SŽ by ve větší míře měla tento a jemu podobné objekty nabízet ke smysluplnému využití. Určitě by na tom finančně netratila.

pamětník

Souhlas, ale to, jak to v praxi funguje, je jen následek „moderní“ koncepce likvidující jakoukoli smysluplnou synergii, kdy vůbec nejde o výsledný efekt, ale o to, komu co patří a co na tom může aktuálně „trhnout“ – a když je mu to málo, tak to klidně „hodí přes palubu“. Inu, jak říkal Werich: „malý český člověk“ …

Mirek

Jiný kraj, jiný mrav? Proč to někde jde a jinde ne? Nebo je budova nádraží v Chotyni úplně jiný případ?

https://zdopravy.cz/boj-o-zachranu-nadrazi-v-chotyni-proti-zbourani-jeho-casti-vznikla-petice-42536/

Dominik

Tak zde asi není součástí tělesa dráhy, narozdíl od Chotyně.

Cici

Dá se někde veřejně dohledat seznam všech položek, které jsou součástí toho schvalovaného balíčku?

Vin

Mám to sice za humny, ale dle mě jde o vybydlenou budovu .. tedy až na to Infocentrum ohledně propasti:

https://hranicky.denik.cz/zpravy_region/infocentrum-hranicke-propasti-otevre-do-leta-takto-vypada-uvnitr-80180410.html

ene bene

Je to hezkej barák a Hranická propast mu dá dobré využití. Navržený postup se mi jeví jako velmi dobrý. Jestli ta ratejna nahoře je onen „přístřešek pro cestující“, co se neprodává, pak bych se trochu bál, že majetkové rozdělení budovy může do budoucna přinést potíže.

jirka

podle fotky na google je právě ta část -„přístřešek pro cestující“ už opravená, zanedbané je evidentně ta část co se prodává (obytná)

Růža

Co by s těmi mega prostory dráha asi dělala. Stačí jim kousek a když to najde uplatnění jak se píše, aspoň se to nezbourá.

Jerry

Jakými mega prostory co to meleš?budova je po částečné opravě takže není zchátralá .a před opravou tam byla taková menší putika ,škoda že tam nezůstala.styl SŽDC zkurvit co se dá máte restauraci na nádraží ,přijde rekonstrukce už tam není ..viz Teplice a Valmez..a další.

Růža

Ono přejít tu silnici je docela dobrodružství.Zvlášť pro lázeňáky. A ta hospoda tam pro místní násosky chybí? V malém okolí je spousta možností občerstvení.Ta lávka ,někdo to tu zmiňoval, pak by byla velkým přínosem.Mě se ta budova nelíbí, ale když bude mít zmiňované využití,tleskám tomu.Škoda že jsi tu restauraci neprovozoval,asi to byl“mega kšeft“.

Jerry

Když v budově něco funguje tak to tam i žije..treba i putika kde si dá někdo utopence a pivo nastojaka..ale vás mozek je úplně prázdný tak to nevezme, hňupe.

Růža

Děkuji za názor a nadávku.

pozorovatel

To není žádná nadávka, jen konstatování reality: hlupák zústane hlupákem, ač se snaží bránit sebevíc!

Marek S.

Lávka nejspíš žádná nebude, nedávno tam vyrostl semafor…. i když jsem ho ještě neviděl zapnutý….

Zirecek

Na přechodu už je funkční nový semafor včetně úprav dopravního značení.

Martin K.

No, co jsem se koukal teď na Streetview, tak půlka budovy vypadá k světu a po rekonstrukci. Nevypadá to jako zřícenina na místní fotce.

Přemek

Ostuda neschopných správců, kteří by měli nést opravy a revitalizaci alespoň s části na svých osobních bedrech. Jina převýšení nástupiště si přímo říká o moderní visutou přístupovou lávku s výchozem po obou stranách silnice. Po schodech se k vlakům dostanou jen pohybově nehendikepovaní jedinci, o kočárcích a invalidních vozících nemluvě

Jerry

Nesmysl je tam podchod k tomu stačí dodělat výtah nazdar ty ..používej mozek.