Správa železnic přišla kvůli pandemii o 203 milionů za kolejové „mýto“

Praha hlavní nádraží. Foto: Jan SůraPraha hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra

Správa železnic poprvé vyčíslila, o kolik jí klesly příjmy z poplatku za dopravní cestu kvůli pandemii koronaviru. Od března do

Správa železnic poprvé vyčíslila, o kolik jí klesly příjmy z poplatku za dopravní cestu kvůli pandemii koronaviru. Od března do června jde o celkem 203 milionů korun. Výpadek souvisí s poklesem dopravy na české železnici.

V interním zpravodaji Moderní železnice to uvedla ředitelka odboru obchodních a smluvních vztahů Hana Honzáková. „Koronakrize přinesla snížení počtu vlaků dopravců zejména v osobní dopravě, ale určitý dopad měla i na výkony v nákladní dopravě. To se promítlo do výběru poplatku za užití železniční dopravní cesty,“ uvedla Honzáková. Za březen zaznamenala Správa železnic meziroční propad o 23 milionů korun, za duben o 80 milionů a za květen o téměř 60 milionů korun. „Za měsíc červen očekáváme schodek ve výši 40 milionů korun,“ dodala. Poplatek za dopravní cestu je v podstatě „mýto“ za použití kolejí. Na rozdíl od silniční dopravy ale železniční dopravci platí za každý kilometr, na silnici jen za vybrané úseky. Loni na poplatku vybrala Správa železnic celkem 3,679 miliardy korun.

Správa železnic během nouzového stavu zrušila i sankce za nevyužitou nebo vrácenou kapacitu dráhy. V rozhovoru uvedla Honzáková i zajímavý údaj o tom, kolik loni dopravci zaplatili za sankce v podobě odřeknutí a vrácení kapacity před plánovaným dnem jízdy. V roce 2019 dopravci za tuto sankci zaplatili zhruba 14 milionů korun.

První data o vlivu pandemie na železnici zveřejnilo na konci června ministerstvo dopravy. Podle nich počet cestujících na železnici klesl v prvním čtvrtletí o pětinu, klesl i objem přepraveného zboží na železnici. Hlavní pokles nastal až v druhé polovině března a v dubnu, většina objednatelů zredukovala výrazně počet objednaných spojů osobní dopravy, k normálu se provoz dostal až v posledních týdnech.

Tagy poplatek za dopravní cestu Správa železnic
22 komentářů