Správa železnic přišla kvůli pandemii o 203 milionů za kolejové „mýto“

Praha hlavní nádraží. Foto: Jan SůraPraha hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra

Správa železnic poprvé vyčíslila, o kolik jí klesly příjmy z poplatku za dopravní cestu kvůli pandemii koronaviru. Od března do

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kopfjäger

Menší kšefty, ale menší opotřebení

BoBrunner

A kolik ušetřili na pozdější výměně kolejnic když nebyly opotřebovány to se nepovi?

Vladimír Bílý

Nechápu, proč tato čísla nejsou v 21. století dostupná na webu SŽ jako otevřená data.

Leinad

Opendata aby bylo vidět zlodějiny? To snad ne.

Radovan Komínek

Zajímalo by mne, o kolik peněz stát přichází tím, že se nákladní a osobní vlaky z Německa do Rakouska nebo Maďarska našemu území s titulu nevhodných parametrů dopravní cesty vyhýbají. V minulosti jsem nějaké číslo slyšel a bylo vyšší, než dopad koronaviru. Nebyl to ale oficiální údaj, takže budu rád za info a úmyslně to neuvádím. Možná, že to někdo, kdo pracuje s cenami za dopravní cestu dokáže odhadnout.

pozorovatel

Obávám se ovšem, že ta podle vás ztráta z možných tržeb z tranzitní dopravy by stejně neuhradila (kdyby nebyla) ani malou část investic, které by bylo třeba udělat pro to, abychom ty tranzitní přepravy „nalákali“ k používání tranzitních koridorů v ČR.

Kubrt

To by jistě neuhradila, ale kvalitní infrastruktura se buduje jako páteř hospodářství a tržby za tranzit a související jsou jen bonusem.

Kubrt

Jenom pro kontext, ten výpadek odpovídá 5 promile rozpočtu SŽ.

XXXD

Tak SŽ potřebuje hlavně peníze na projekty a ty jdou z SFDI, takže to není moc překvápko.

Kubrt

Mě to nepřekvapuje, jen mám dojem, že fandové železnice často fňukají nad tím, že chudáci vláčci si musej všechno platit, tak jsem pocítil nutkání to číslo zasadit do rozpočtu SŽ. Tržby od dopravců tvoří asi pětinu příjmů SŽ, zbytek je ze státního a evropského rozpočtu (tato informace nemíří na XXXD).

Vít Jůza

No a na dálnicích, silnicích a ulicích dělají tržby od jejich uživatelů kolik pětin??

Kubrt

Spotřební daň z uhlovodíkových paliv tvoří asi 8 % příjmů státního rozpočtu; když se k tomu připočte DPH, vychází mi, že pro stát je finančně velmi výhodné tady tu silniční dopravu mít 🙂

Jackub

100%, protože silnice se staví z rozpočtu a ten je plněn z daní. Stát žádné „svoje“ peníze nemá. A k tomu uživatelé ještě platí to mýtné. Je to stejný zvrácený princip, jako když si z vydělaných zdaněných peněz koupíte zdaněný materiál, postavíte dům a následně z něj platíte domovní daň… 🙄😏 Železniční infrastruktura je financována stejně, ale na rozdíl od silnic ji nepořebuje každý…

Jiří Kocurek

Ech, stát má opravdu jen ty peníze, které vybral na daních. A kdo nikdy v životě nepotřeboval silnici ať se zeptá mámy, jak ji vezli do a z porodnice. A klidně se přiznejte, kdo z vás byl rozený na kameňu u potoka jako můj strýc, za války. Ale i ta porodní bába přišla pěšky … po cestě.

KarelF

Tak leda, že by se narodil na poli. I to se dříve dělo. Ráno na pole s břichem odpoledne domů s děckem v šátku na prsou.

Jiří Kocurek

Pokud se započítají spotřební daně, DPH a pod. tak to bude asi 7 pětin.
Totiž po hypotetickém zrušní silniční dopravy státu vypadne asi 80 až 100 mld. Kč na straně příjmů.

...

Vypadne mnohem víc, protože spousta firem přestane fungovat.

Honza

Je užitečné si ta čísla stále opakovat. Z poplatků uživatelů silnic šlo v roce 2019 do rozpočtu SFDI 31 319 145 000 korun – 8,4 spotřební daň, 6,6 silniční daň, 5,4 dálniční známky a 10,8 mld. mýtné. Z drážní dopravy nula nebo jen málo ze spotřební daně z nafty. Výdaje na ŘSD ale byly 45,3 mld, na SŽDC 43,3 mld. korun. Jinak řečeno, silnice si výdaje skoro zaplatí, dráha ani náhodou. A to je příjmem SFDI jen pouhých 9,1% ze spotřební daně z minerálních olejů.

ene bene

Bez uvedení dalších čísel (třeba kolik se vybralo, nebo kolik se vybralo loni) je ten údaj k ničemu, nemám to s čím porovnat a myslím, že podobně na tom bude většina čtenářů. Každopádně to vypadá (z hledika absolutní velikosti těch čísel) pro celostátní podnik té velikosti jako drobné. Závěr by tedy z tohoto formuloval: Zajímavý úspěch, přestože byla epidemie, SŽ byla postižena zanedbatelně.

Jiří Kocurek

Dovolim si to rozvést: SŽ byla postižena zanedbatelně, jelikož většinu financí nedostává od zákazníků napřímo. Zákazník je v tomto případě dopravce, lidově provozovatel vlaku.

realista

Kubrt:
Takže „rozpočet“ SŽDC činí kolik? A kde se dovím pravdu jinde než odvozením z vašeho tvrzení?
Děkuji předem za informaci.

Kubrt

Celková výše rozpočtu SŽ – dvě vteřiny práce s googlem
https://www.spravazeleznic.cz/-/rozpocet-spravy-zeleznic-se-navysil-o-vice-nez-ctyri-miliardy-korun