Bezpečnější lokálky. Správa železnic zavede systém ETCS Stop na šesti lokálkách, spustí ho příští rok

Motorový vůz 841 Stadler RS1 v Humpolci. Foto: České dráhyMotorový vůz 841 Stadler RS1 v Humpolci. Foto: České dráhy

Instalace má být dokončena letos, na jiných lokálkách se změnil způsob řízení.

Tři roky po tragické nehodě u Perninku se blíží ke splnění slibu Správy železnic (SŽ) o zvýšení bezpečnosti na lokálních tratích. Správce infrastruktury letos na celkem šesti z nich zavede zabezpečovací systém ETCS Stop.

Na dotaz deníku Zdopravy.cz to uvedl mluvčí Správy železnic Jan Nevola. „Správa železnic v uplynulých letech pokročila ve snahách o zvýšení zabezpečení na lokálních tratích. Zaměřili jsme se na budování systému ETCS Stop, který zavádíme společně s dalšími nezbytnými úpravami zabezpečovacího zařízení na vybraných tratích,“ uvedl Nevola.

V letošním roce budou dokončeny práce na traťové části systému ETCS Stop, tedy včetně umístění balíz na následujících tratích:

Blatná – Nepomuk

Studénka – Bílovec

Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice

Březnice – Strakonice

ŽST Blatná

Temelín – Týn nad Vltavou

Havlíčkův Brod – Humpolec

Následovat bude provozní ověřování, v roce 2024 chceme zahájit provoz samotného systému,“ dodal Nevola.

ETCS se v Česku instalovalo zatím na část hlavních koridorů. Verze ETCS STOP je řešením s přepínatelnými/nepřepínatelnými eurobalízami pro nouzové zastavení vlaku při projetí Stůj a kontrolou nejvyšší dovolené rychlosti.

Druhou verzí bude ETCS L1 Limited Supervision, které bezpečně dohlíží na jízdu vlaku na pozadí podle brzdné křivky (dodržování návěsti Stůj a optimalizovanou formou i nejvyšší dovolené rychlosti). Půjde o řešení pro tratě regionální i celostátní s nižšími dopravními výkony.

Seznam opatření na tratích řízených podle předpisu D3 oznámila Správa železnic po tragické nehodě v Perninku v roce 2020.

Bezpečnost provozu zvýšil podle Nevoly i přechod způsobu řízení dopravy na vybraných tratích. Umožnila to instalace zabezpečovacího zařízení nebo přechod na provoz s jedním vlakem na trati. Od roku 2018 na jiný způsob řízení dopravy převedla Správa železnic tyto tratě:

Čížkovice – Louny

Rakovník – Kralovice u Rakovníka

Zadní Třebaň – Liteň

Nepomuk – Blatná

Temelín – Týn nad Vltavou

Březnice – Strakonice

Březnice – Rožmitál pod Třemšínem

Havlíčkův Brod – Humpolec

Boří les – Lednice

Kravaře ve Slezsku – Chuchelná

Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice

Ivančice – Oslavany

Tagy ETCS ETCS Stop předpis D3 Správa železnic
168 komentářů