Doprava ve městě Infrastruktura Železnice

Správa železnic plánuje druhou kolej mezi Libní a Hostivaří. Přesmyk ale začne stavět nejdříve za tři roky

Zdvokolejnění trati ve směru od Vršovic do Malešic v rámci probíhající modernizace úseku Hostivař - Vršovice. (foceno zde: https://mapy.cz/zakladni?x=14.5160899&y=50.0659242&z=16&source=coor&id=14.5167341624%2C50.0613517316). Foto: Pražská integrovaná doprava
Úpravy trati ve směru od Vršovic do Malešic v rámci probíhající modernizace úseku Hostivař - Vršovice. (foceno zde: https://mapy.cz/zakladni?x=14.5160899&y=50.0659242&z=16&source=coor&id=14.5167341624%2C50.0613517316). Foto: Pražská integrovaná doprava
Do lepšího spojení Libně a Hostivaře má jít přes 8 miliard korun.

Jedno z nejkritičtějších míst železnice v Praze z pohledu kapacity se má dočkat do šesti let zdvoukolejnění. Správa železnic vypsala soutěž na zpracování záměru projektu na zdvoukolejnění malešické trati mezi Libní a Hostivaří, konkrétně úseku z Hrdlořez. Navázat má na takzvaný Libeňský přesmyk, o kterém se mluví desítky let.

Trať z Libně do Hostivaře přes Malešice je důležitou spojkou zejména pro nákladní dopravce. Její význam navíc ještě vzroste, neboť jednou z podmínek nedávné kolaudace takzvaného Nového spojení je omezení provozu nákladních vlaků v noci. Nové spojení s trasou přes Hlavní nádraží přitom slouží jako alternativa k malešické trati, například v případě mimořádných událostí.

Malešická jednokolejná trať už je přitom na hraně své kapacity, neboť je tudy vedle nákladních vlaků vedena i osobní linka S49 z Hostivaře do Roztok u Prahy. Organizátor pražské dopravy Ropid sem přitom chce umístit i další osobní vlaky, což se nákladním dopravcům nelíbí.

Součástí modernizace nádraží v Malešicích bude vybudování nástupišť pro cestující s vazbou na stanici metra Depo Hostivař. Práce budou zahrnovat také výstavbu nového souběžného jednokolejného tunelu pod vrchem Tábor,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Stavba má vyjít na šest miliard.

Přesmyk odstraní kapacitní kolize v Libni

Prvním krokem pro zkapacitnění trati má být ale jiný projekt. Takzvaný Libeňský přesmyk má odstranit kolizi vlaků zejména ve směru od Hostivaře do Libně, kde dochází kvůli křížení s koridorovou tratí k velkým kapacitním problémům. Má tak vzniknout mimoúrovňové křížení. Přípravy na tuto stavbu (detailněji popsána v letáku Správy železnic) ale neprobíhají příliš rychle. I když už ministerstvo životního prostředí vydalo kladné stanovisko k celému záměru, stále není hotový projekt.

„Příprava stavby Libeňského přesmyku se nachází ve fázi aktualizace záměru projektu a zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí,“ dodala Friebová. Podle ní lze očekávat zahájení stavby v roce 2024. Náklady na přesmyk aktuálně Správa železnic odhaduje na 2,4 miliardy korun.

Pro případ zdvoukolejnění bylo už dříve rozhodnuto v rámci jiné studie proveditelnosti o ochraně území pro přidání další koleje. Podle Správy železnice bude zřejmě nejnáročnějším úkolem v rámci zkapacitnění úseku nalezení řešení pro oblast stanice Praha-Malešice, která bude nadále zatížena rostoucí nákladní dopravou a především zaváděním dalších linek osobní dopravy.

194 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojtěch C.

Pokud zde zazněly nápady, že v samotné stanici Malešice by měl být mimoúrovňový rozplet s tratí od Běchovic a zároveň je informace, že nový tubus půjde odděleně od původního tunelu, tak mne napadá hodně krkolomné řešení, jednu traťovou kolej z Libně prostě nezvedat a s nižší nivelitou jí poslat až do Malešic s dvěma mimoúrovňovými kříženími (v Hloubětíně a u Teplárny). Ale to uznávám, že už hraničí se Sci-fi.
Na druhou stranu, při dnešní požadavku co nejvíce dopravních staveb dostat pod povrch by se toho třeba mohl někdo chytit.

Jaaa

V tunelu druhá kolej ještě minimálně nedávno byla, byť nenapojená na zbytek sítě. 😉

Xaver

Já ten tunel prolejzal tak před 2 roky. byly tam už jen pražce, koleje ne.

Xaver

„ Práce budou zahrnovat také výstavbu nového souběžného jednokolejného tunelu pod vrchem Tábor,“

Znamená to, že ten současný tunel, který má prostor na druhou kolej a dokonce v něm i částečně v druhé stopě leží pražce (osobně jsem ho prolezl, takže to vím), nedostačuje průřezem?

Leinad

Fyzicky za první republiky by vyhovoval. Podle dnešních norem ne.
Taky by mě zajímalo, jestli je lepší postavit vedle nový tunel, nebo rozšířit stávající.

Alibaba

Zda postavit nový nebo rozšířit stávající záleží na geologii a provozu. Z hlediska provozu by to bylo náročné, protože potřebujete mít funkční elektriku. když se dělaly tunely Blansko – Brno tak tam nebyla elektrika a na dopoledne se omezovala doprava.
Takže obecný závěr je, postavit nový tunel.

Jaaa

To je fakt zajímavé… Doteď(!) to šlo a najednou že prej 1. republika nebo co.

Tunel je široký dost na dvě koleje i podle současných norem, dnešní průjezdná kolej stále vede v původní stopě na jedné straně. Na druhé byly v části tunelu nejpozději ještě před cca 6 lety koleje, protože jsou geodeticky zaměřené a odevzdané podle datového modelu MP006 a zobrazují se v ISPD z databáze JŽM/DÚG. Tam starší věci jak cca 2015 nejsou.

PetrOgar

Tam se druhá kolej rozhodně nevejde.

Jaaaa

A důkaz? Kolej vede v původní stopě z první republiky a zatrolejovaná je taky…

Xaver

Zatrolejovaná určitě není. Co by tam dělala trolej? Zrovna dneska jsem se do toho tunelu díval.

Alibaba

To že se vejde dole kolej, neznamená, že se vejde nahoře průjezdná průřez.

Alibaba

A nahoře se dva průjezdné průřezy Z-GC vejdou? To je to, oč tu běží. Tenhle průřez je o hodně hranatější (takže rohem zpravidla zasahuje do ostění tunelu) než dřív používaný GČD. Jo, kdyby měl tunel hranatý otvor…

Lukáš

Nedáte nad druhou kolej trolej. 😉

Horst

Když se elektrifikovala trať Praha – Vraňany, tak se to řešilo prohloubením spodku. Pamatuju se na to z tehdejšího zpravodajství. Do tunelů vjely buldozery a snížily podloží, aby se vešly troleje.

Xaver

„Malešická jednokolejná trať už je přitom na hraně své kapacity, neboť je tudy vedle nákladních vlaků vedena i osobní linka S49 z Hostivaře do Roztok u Prahy. “

No nevím. Bydlím kousek od Malešického nádraží. Když se postavím nad most, co vede mezi Heldovou a Teplárenskou, tak tam můžu stát třeba půl h a žádný vlak neprojede…

Démon

Hele ten ROPID musí asi chápat, že mu jezdí prázdný vlaky, tak proč tam nepustit ty nákladní 🙁

MHD

ROPID za svoji existenci žádné pořádné omezování nezažil. Vždy to bylo jen rozšiřování oblastí, přidávání linek, přidávání spojů.
Omezování není tak populární a budou se s tím muset umět vypořádat. A taky se naučit „prohrávat“. Až to budou umět, půjde jim omezování rychleji. A taky na to budou více myslet ve smlouvách 🙂

Leinad

Situací, kdy gvd nevypadal, jak by ROPID chtěl, bylo hodně.
Zavřené výhybny na semeringu. Čtyři vlaky za hodinu v intervalu 10-20 místo 15. Z výchozí zastávky odjíždí Os těsně za rychlíkem, ne v čase který by se IDSK líbil.

Leinad

ROPID bojuje za svoje osobaky, ale jestli se na trať nevejdou, je otázka SŽ a nadřízených, jak si stanoví priority.

Iveta

Hm 7 km zdvoukolejnění plus další úpravy do 6 ti let?Udělá se tak 20 studií proveditelnosti,pak někdo napadne ,že druhou kolejí se zničí kytičky co kvedou u náspu a za 20 let se dílo podaří .Bude to dělat spoustu firem ,musí mít přeci zakázky,na GŘ SŽDC uděláme na to nový odbor a až bude hotovo zjistí se ,že je něco špatně jako např nová zastávka Duchcov ,kam se nevejde rychlík.Jinak je potřeba stavět nové tratě a VRT a převést na ně dálkovou dopravu,tím se ulehčí stávajícím tratím pro regionálku a náklady.Nebo jezdit logicky např EC Hungaria proč na hlavní?Zastavit Holešovice… Číst vice »

Georg

ta hungaria i kdyby nejela na hlavni (jakoze je to blbej napad), tak stejne koliduje se smerem malesice-liben, to by sis nepomohl, ty rozumbrado.

Vašek

On ale nechtěl odlehčovat Malešice- Libeň, ale Nové spojení a hlavák, kde je kolikrát problém u té Hungáry dostat včas mašinu na vlak. Já souhlasím, zastávka v Holešovicích a pryč, nebo i přepřah v Holeškách.

PanDa

po dokončení vršovic bude možné táhnout Hungárii větroněm turch bez přepřahu přes hlavák směr blatov a dál…

Xaver

Předpokládáte, že Iveta je on? 😉
Ale je fakt, že ten styl mi moc na ženu neodpovídá. Ale dneska člověk nikdy neví 😉

Vít Jůza

Byly časy, kdy vlaky EC jezdila na/z/přes Holešovice … pak to někdo přehodnotil.

...

To budou v Hostivaři kvůli té další koleji bourat tu novou protihlukovou stěnu, co tam slavně nedávno postavili? Nebo jak tam chtějí dostat čtyři koleje vedle sebe (dvě trať 221, dnes jedna a v budoucnu dvě do Malešic) ?

PetrOgar

V místě protihlukové stěny je místo na další kolej. V projektu se s ní počítalo

PetrOgar

První sloup TV, který bude nutné přeložit je až za ní
https://mapy.cz/s/jekafezafe

Vojtěch C.

Až se zřídí dvojkolejná trať Hostivař – Malešice, nepřesune se úzké hrdlo na „pouze“ dvojkolejnou trať Uhříněves – Hostivař?

Qěcy

Ani ne, když S49 do Uhříněvsi jezdit nebude.

Jarda Š.

To sice ne, ale jezdí tam S9, rychlíky a expresy na jih a nákladní doprava do METRANSu, takže je toho tam na dvoukolejku relativně hodně.

Jirka

Tu by chtělo uhnout na Smíchov, na železničním mostu by ale musely být 3 koleje.

realistický odhad

Při současné (kapacitně nedostačující) konfiguraci úseku mezi měcholupskou zastávkou a vlastní stanicí v Uhříněvsi + samotné stanice Uhříněves velmi pravděpodobně ano.

Petr Šimral

Nemělo by.

Úsek Hostivař – Uhřiněves je krátký a stanice Hostivař umožňuje velice kvalitní možnosti zařazení se do sledu ostatních vlaků.

PetrOgar

Rozhodně nepopírám potřebu dvojkolejného libeňského přesmyku, ale ta zvolená mostní konstrukce (spíš mix různých konstrukcí) rozhodně hezká není… Snad to ještě nějak doladí.

p_u

Ehm. Cože ??

PetrOgar

Myslím to tak, že když jsem viděl před rokem a půl vizošky mostu přesmyku, tak mě to esteticky vůbec nenadchlo. (Netvrdím, že to bylo špatně navrhnuté technicky). Já sám tvrdím, že u inženýrských staveb má být prvořadý účel a pak až někdy vzhled, ale tady to pro mě bylo jako pěst na oko.
Nemám s tím, když se to postaví, jak jsem to viděl. Hlavně, že se to postaví co nejdříve (ono to ve skutečnosti pak může vypadat i lépe)

Lech Malý

Byla v úvaze též možnost hlavní trať nepřekonávat vrchem, ale spodem? Jestli ano, na čem takové podjezdové řešení ztroskotalo?

PetrOgar

Dle mých informací se to prověřovalo.
Ale hlavní důvody proč to nešlo neznám. Ale dle mého názoru to bude problém sklonový. Něco naznačil Petr Šimral níže v diskusi.

Alibaba

Trať z Libně stoupá do Malešic, takže podjezdem by vzniklo spousta ztraceného spádu a horská dráha (stoupání přes cca 20 promile kdyby se chtělo navázat do tunelu) jak píše Petr Šimral.

Standa

Myslíte třeba ten obloukovy most? Ten za mě. Vypadá hodně dobře.

Miroslav Zikmund

Ideální řešení uspokojující potřeby železničního provozu, estéty a „čert ví koho“ (žabičky, motýly – „zastupovaní“ ortodoxními ochránci přírody) neexistuje … Tedy existuje – ale je nereálné …. všechno zbourejte a postavte „na zbouraništi“. Jenže takhle mohl přestavovat Paříž císař Napolenon III. Tak se tam holt postaví most … Těžko říci jaké „estetické“ problémy provázely přestavbu uzlu Wien HBF, nové napojení do Swechatu na letiště. Podobně jaké estetické problémy řeší při modernizaci uzlu Zürich, resp. Zürich HB. Kdo byl v italské Perugii ? Tam mají „metro“. Ve skutečnosti pozemní lanovka s kabinkami připojovanými a odpojovanými od vodicího lana (zajímavý technický systém)… Číst vice »

turista

V Perugii ty konstrukce jinak velice zajímavého „Minimetra“ ovšem nejsou ve starém městě (kde ta dráha vede v podstatě v tunelu), ale ve volném terénu řidší zástavbou hlavně v okrajovém (pro Itálii typickém) sídlišti z činžovních domů, kde to nevadí, protože to docela zapadá do kontextu takové zástavby.
Za shlédnutí i svezení to „Minimetro“ rozhodně stojí, je to velmi zajímavý a nepříliš obvyklý dopravní systém (především po technické stránce).

Hajnej

V Perugii jsem byl a minimetro je v pohodě – přesně jak píše turista, jezdí buď v tunelu, nebo mezi „paneláky“.

Qěcy

Hlavně udělejte Malešice s plnotučným MÚ křížením obou dvojkolejek. Jinak to bohužel bude polovičaté řešení.
A ať SŽ už konečně zruší to idiotské zpravování vlaků ve zpracováních stanicích. Recepty na to jsou. A jsou vcelku primitivní a mnoho let v běžném provozu.

Qěcy

…zpracováních -> zpravovacích…

Leinad

A co paragraf 1?

Martin

Souhlasim, nemely by ale nakladni vlaky byt spise vedene mimo Liben? Tohle neni jedine kapacitne nedostacujici misto…

Huh

A kudy?? Máme nějakou jinou trať? Hlavní nádraží? 🙂

Martin

no ja vim ze ne, pred valkou se planovala spojka Bechovice-Kbely, ta uz je pase, a celkove mi prijde, ze praha co se tyce zel., tak neni dostavena…

medical_examiner

Praha by potřebovala velký železniční okruh, umožňující neomezené přejíždění, odklánění mimo žst. Praha hlavní nádraží.
Zkrátka aby ucelený nákladní vlak např. z Rakovníka mohl bez jakékoliv manipulace (přepřah, obrat atd.) jet např. do Havlíčkova Brodu.

pohledem realisty

Praha je relativně v pohodě – co má ale říkat třeba Plzeň?

Martin

Tak ono je to tak 50 let pozadu vsude, ale v Praze primestska zel. je pomerne silna,…

pohledem realisty

To je sice pravda, ale podstatou této debaty není kapacita centra ŽUP, ale tlak na zákaz i možných občasných jízd nákladních vlaků přes pražské hlavní nádraží, i když by je tudy bylo možno provézt bez problémů. V Plzni ale jinudy projet nemůžete, i kdybyste chtěl sebevíc.

Martin

Tak v Praze mate defacto moznost hl.n. vynechat, v Plzni nevim…

Vít Jůza

Z Rakovníka do Havlíčkova Brodu to snad není problém … přes Zličín, Smíchov, Vršovice a Malešice a Běchovice.

medvěd

Konečně se dělá, co už 10 let mělo být v provozu.

medical_examiner

Pozdě, ale přeci…

Vojtěch C.

Budování železnice do několika pater a ponechání pěšího průchodu mezi ulicemi Mezitraťová a U Elektry v podzemí je řešením krajně ASOCIÁLNÍM, které z dané lokality dělá pro obyčejné lidi místo téměř nepoužitelné.

Martin

Byvala stanice Hloubetin uz je davno zrusena a obe cesty vedene k nemu nebely nikdy prujezdne, ale jen podchodem…

Vojtěch C.

Ano. To je stávající výchozí stav. Řešení, kdy pod zemí budou vlaky a lidé se mohou pohybovat na denním světle považuji za ideální. Uznávám, že ne vždy je to snadno realizovatelné. Ale pokud se zájmy pěší dopravy neuvažují vůbec, je to náramná škoda.

Hajnej

Vlaky pod zem? A jak je tam dostaneme, aby to vyšlo výškově? Nebo tam uděláme něco jako „ekodukt“ přes dálnici…?

Kubrt

Nebýval tam kdysi dávno přejezd? Ja pamatuju už jen ilegální pesinu přes koleje, později doplněnou podchodem.

Kalina

Nepochybně přejezd byl ještě v 60.letech http://www.dveprahy.cz/

Martin

Diky…

pamětník

Samozřejmě býval (u bývalé zastávky) – i když v posledních letech existence byl už trvale pevně uzavřený a používaný jen nelegálně „na černo“ pěšími chodci. Ale to byste chtěl po těch zdejších všeznalých chytrolínech příliš (třeba aby se podívali aspoň do nějakého staršího plánu Prahy, když už to sami sice nepamatují, ale musejí se zviditelnit svým „dokonalým“ komentářem (ani zastávka v Hloubětíně nikdy nebyla „stanicí“ …).

Martin

No boze, … proto jsem p. Kalinovi podekoval za upresneni, ze me doplnil a opravil… ten prejezd tam byl opravdu zruseny velmi dlouho…
Totez treba Harfa, Spojovaci, ze? Zalezi, kam az do minulosti chcete jit…

Vojtěch C.

Stále se domnívám, že by dané místo šlo řešit podjezdem (byť i jednokolejným) ze sudé skupiny Libně směrem do Malešic se zachováním stávající koleje z liché skupiny. Ten podjezd pod trojkolejkou do Běchovice by bylo možné napojit na 1TK Běchovice – Libeň a využívat pro bezkolizní odjezdy z ranžíru směrem na Poříčany.
Ano je to varianta sklonově náročná (nevím zda ještě více než Nové spojení?)- je to omezeno vzdáleností podchodu na nástupiště v Libni a stoupáním do tunela pod Táborem, ale když nebude nutné zastavování před průjezdem běchovického zhlaví snad by to většina vlaků byla schopna projet.

Kubrt

Výhodnost proti navrhovanému řešení?

Vojtěch C.

Menší zásah do území.

geometr

To určitě ne, ale řešení opticko-esteticky nenápadnější, a tedy pro většinu lidí logicky také přijatelnější.

PetrOgar

Proveditelnost řešení máte ověřenou?

Petr Šimral

Je to primárně trať pro nákladní dopravu. Za takovou horskou dráhu bychom vám určitě nepoděkovali…

jura

A co treba zavest na ni statni postrk? :-]

Petr Šimral

Abychom více prostáli než projeli a celkově to bylo dražší?

Jiří Kocurek

Viz debata o nákladní dorpavě v Brně. Tam by doporučili použít jen tak těžký vlak, aby to vyjel. A vůbec nic by jim nepřipadlo divné.

Roman

A kdo ho bude platit? Stát? Ten za chvíli na nic nebude mít peníze a vynavrhujete další mandatorní výdaje…

jura

Ten smajlik tam mel znamenat, ze si robim prcu.

Tom Matoo

Bohužel ani použitím smajlíku zde na foru nikdo nepochopí, že se jedná o ironii. Dokonce i když to v jiném příspěvku bylo doslova napsáno, že je myšlený ironicky tak se stejně strhla zuřivá debata a sprška mínusů.

Leinad

Ani kdyby se SŽ naučila stavět trasy na průjezd, aby stačilo rozjet se jednou?

Petr Šimral

Ani tak ne. Je prostě hloupost napřed klesnout o deset metrů a pak se to snažit dohnat. a stoupat naráz o třicet metrů na podstatně kratší vzdálenosti…

realistický odhad

On ten nadjezd nebude sklonově určitě o mnoho výhodnější – budete muset překonat velký rozdíl výšek, protože případné zahloubení běchovické trati bude náročnější než by bylo její případné „zvednutí“ o nějaký ten metr nad podjezdem koleje do Malešic..

Petr Šimral

To mi nemusíte říkat. Ověřoval jsem dynamické výpočty 🙂

realistický odhad

V tom případě ovšem nechápu, proč píšete v souvislosti s teoretickým podjezdem něco o „horské dráze“ – taková bude ve výsledku nakonec ta i ta.

Petr Šimral

Tak znovu: podjezd napřed ztrácí výšku, kterou pak musíte na podstatně kratší vzdálenosti dohnat (tedy k ústí tunelu pod Táborem).

Nadjezd výšku zachovává, máte tedy k ústí tunelu podstatně delší vzdálenost, byť tam na kousku může být dvacet promile stoupání.

Hajnej

Nějak mi do toho zahlubování / zvedání běchovické tratě nepasuje most přes Rokytku, na který by bylo záhodno se výškově trefit. Nebo snad má padnout za oběť nekonvenčnímu řešení přesmyku…?

Vojtěch C.

Stávající mosty přes Rokytky by snad mohly zůstat (téměř) nedotčené. Podjezd by mohl být někde okolo dnešního pěšího podchodu. Malešická kolej je tam v části své délky odsazená. Od posledního domku – ubytovny, je to k podjezdu ul. K Žižkovu necelých 500m. Uvažuji správně potřebnou výšku (hloubku) podjezdu vč. troleje cca 6 až 7 m? Pro klesnutí o 7m na délky 1/2 km snad vychází sklon 14 promile.
Od pěšího podchodu U Elektry k portálu táborského tunelu je to něco málo přes kilometr. Neznám stávající spád tratě.

Gale

Trať do Malešic stoupá, takže je určitě vhodnější „ušetřit“ část stoupání nadjezdem než ještě přidávat podjezdem.

CDP

Trošku chybička, trať jako taková kapacitu má, kde kriticky chybí kapacita je zhlaví v Libni. Linka S49 zabírá na trati ve špičce 4 trasy z 10 spíš 12,ale přes křížem přes zhlaví v Libni se dlouhé a těžké nákladní vlaky s lokomotivou s nízkým výkonem dostávají těžko a navíc o kapacitou soupeří s dalšími nákladními vlaky na východ. Najít prostor kdy aspoň 5 minut nejede vlak od/do Běchovic je ve špičce problém. Omezení jízdy přes hlavní nádraží nejí problém, nákladní vlaky přes den prakticky nemají šanci a v noci zase není problém dostat se přes Malešice. Zastavený provoz Malešice –… Číst vice »

Kalina

Linka S49 v úseku Libeň-Hostivař snad už nebude mít dlouhého trvání. Financovat zde osobní provoz, kdy jezdí nula až tři cestující nelze dále obhajovat.

Štěpán

Naopak, je třeba linku posílit, aby jezdilo víc cestujících, jelikož jde o linku zcela konkurenceschopnou silniční dopravě. Akorát bez toho Libeňského přesmyku posílení možné není.

realistický odhad

Ono by bylo, ale brzdí to současné řešení žst. Praha-Libeň, která rekonstrukcí přišla navíc i o bývalé „střední zhlaví“.
Osobně jsem přesvědčen, že mnohé by šlo řešit i bez toho příliš kontroversního „přesmyku“ větší úpravou kolejového řešení přímo na terénu, ale bylo by to určitě dost drahé, a protože SŽ(DC) chce mít co nejméně výhybek a pokud možno žádné štíhlé a obloukové, tak je pro ni „přesmyk“ pochopitelně to jediné, co je ochotna tolerovat.

Petr Šimral

Píšete nesmysly. Sebelepším kolejovým uspořádáním Libně prostě „neokecáte“ množství vlaků, která do ní přijíždí i odjíždí jak od východu, tak od západu…

Martin

To nemyslite vazne, je to nejlepsi spojeni mezi Podbabou, Holesovicemi, Libni a Hostivari, sam to do hostivare vyuzivam, pac to trva z Libne 10min., nicim jinym se tam tak rychle a pohodlne nedostanu…

Petr Šimral

Bylo by bohužel rozumné, aby vás tam jezdilo více než jen Vy…

Vít Jůza

Jak tam bude přijatelný interval, lidé se to naučí používat, jako se nakonec naučili používat i linky metra … na půlhodinové nebo dokonce hodinové intervaly jsou Pražáci z pochopitelných důvodů zvědaví jen v omezené míře.

Martin

No ja nechcui jezdit autem, je to drazsi nez vlakem a nespolehlivejsi, autobusem se to jezdit neda, to 40min….
Pomohlo by, kdyby vlak jezdil dal do Cercan, ted nas ve vlaku byva cca 10 lidi…

Martin

Neco jineho je to z Podbaby do libne, to je vlak plny…

Juraj

Prakticky vždy, když jsem jel, byl vlak velmi slušně obsazen.
Nemluvě o tom, že třeba ze Zahradního města na Palmovku je to velmi konkurenceschopný druh dopravy.

Kalina

Obyvatelé zjevně nemají častou potřebu cestovat ze Zahradního města na Palmovku a už vůbec ne vlakem linky S49 přes Hostivař. V reálu je zde v pracovní den obsazenost S49 jak bylo uvedeno.

Paja

On bude problém spíš v té frekvenci, obyvatelé spíš nemají potřebu zkoumat kdy to jede.

S49

Zkuste se někdy podívat na přestupy v Hostivaři mezi „S9“ a „S49“ – a to přitom nejde o vlaky jednoho dopravce!

Kalina

Je naprosto absurdní představa, že někdo ze Zahradního Města pojede nejprve do Hostivaře, tam přestoupí na vlak S49, kterým pojede do Libně, tam opět přestoupí pro změnu na tramvaj, aby dojel na Palmovku. Všichni rozumně uvažující využijí nejkratší a nejpohodlnější spojení tramvají.

Štěpán

To není pravda. Cesta vlakem do Libně je mnohem rychlejší a to i přes případný závlek ze Zahradního města do Hostivaře. Tramvaj je o mnoho pomalejší. Zkuste se odpoutat od své zabedněnosti v tvrzení o zbytečnosti linky S49 a nahlížet na ni jako na linku s rekordně krátkou jízdní dobou oproti autobusům i autům po Průmyslové. Tuto linku zabíjí jen a pouze dlouhý interval. Jelikož jde o MHD, tak by měla jezdit po 15 minutách. Pak ji budou samozřejmě lidi využívat. Ale v současném stavu je poměrně malá pravděpodobnost, že se člověk trefí zrovna do času jízdy tohoto spoje a… Číst vice »

Kalina

Přesná data poskytne vyhledávač IDOS: Zahradní Město-Palmovka, přes Hostivař se dvěma přestupy (nehledě na nutný pěší přesun 400m na nádraží v Hostivaři) 35min. Tramvají s jedním přestupem v rámci téže zastávky 25 minut.

Vít Jůza

Přesná data neposkytne vyhledávač IDOS … má nějaký algoritmus, na kterém závisí, co najde a co ukáže a co neukáže, a především nemá přesná data o aktuální situaci a obecných i aktuálních rizicích a příležitostech … a nakolik je má, je otázkou, nakolik a jakým způsobem je bere v úvahu … do značné míry v případě více možností, což tento je, prostě, co už jede, to se počítá, a na další cestu se používá theorie pravděpodobnosti.

Vít Jůza

Samozřejmě spíš autobusem 177 nebo 195, ale pokud to zrovna vychází na vlak, může to vyjít nastejno nebo i o 5 minut lépe, pokud je na autobusové trase nějaký zádrhel, tak o víc. Koukám, že ta tramvaj přes Krejcárek také není špatná myšlenka. Typická situace: podle toho, co dřív pojede, kudy je zrovna spojení, jak zrovna spolehlivé, co může ujet, co z navazujících variant má jaký interval a spolehlivost. Pokud už bych byl dole nebo „na kopečku“, a zrovna jel tramvajový přípoj k vlaku do Hostivaře (nebo z Palmovky k nádraží Libeň), ideální (ale ne každý tuto možnost vezme v… Číst vice »

watslaw

Ve špičce bežně 20 lidí, večer, nebo o víkendu cca 15 (ale ano, do bus 183 se ti lidé bez problému vejdou) . Naopak třeba v 10 nebo 11 dopoledne občas hraje personál přesilovku.

LiborV

Vlakem jsem jel z Libně do Hostivaře asi 10x. A vždy nás jelo kolem 15ti. Není to mnoho, ale rozhodně to není oněch 0 – 3. Dost lidí mi říkalo, že s tou linkou moc nepočítají, protože jezdí málo často. A to je hodně limituje.

Kalina

Dobře, tedy v časech, když se na S49 zvlášť dobře daří veze dvoumotorové Desiro s kapacitou okolo 120 osob, méně cestujích, než může sedět v minibusu Solaris Urbino 8,9.

Lukáš

No, nevím jak často jste s tím jezdil, jestli vůbec někdy. Já to 3 měsíce vozil.

A jen v Podbabě nebo Holešovicích ve špičku nastupovalo/vystupovslo určitě více lidí než 10-15 lidí. Tyto počty jezdily po 7 večer a nebo ve 4 ráno a pak samozřejmě o víkendu.

Qěcy

Dokud bude Praha bezmezně důvěřovat sotoušům z ROPIDu, tak vuduchovozičů neubude.

medical_examiner

Třeba Čelákovice – Mochov by mohli poněkud zvážit…
Trať která má 3 km a spojuje 2 obce nebude mít nikdy velký smysl.

Martin

Problem, trat musi existovat kvuli rozvodne…

medical_examiner

A to na ní musí být mermomocí pravidelná doprava?

Martin

Nemusi, ale trat zustane…

pohledem realisty

To ovšem už není ani zdaleka regulérní záležitost ROPIDu, ale IDSK!

Vít Jůza

1. Ta trať Mochov nespojuje jen s městem, ale především s nádražím.
2. Také by to zvládl autobus, ale proč by jel po silnici, když může po kolejích trochu lépe a rychleji?

Občan

Za normálních okolností je to poměrně slušně obsazené, což mě samotného překvapilo, je to velmi slušné spojení z Holešovic/Podbaby do Hostivaře. ,Ale když je teď ten covid a prodlužují intervaly, tak je jasné, že dojde k snížení počtu. Navíc tomu nepomáhá ani zkušenost, že si Arriva odjíždí ze zastávek jak chce i před oficiálním časem odjezdu. To si pak člověk 2x rozmyslí, jestli chce někde půl hodiny/hodinu čekat.

Qěcy

Propustnost dle stochastických metod (kdy CPU jeden náklad za druhým bez JŘ, zkrátka co se vejde) má. Ovšem kapacita podle taktového GVD vyžírá mnohem více tras, záleží to na jejich vzájemné poloze. A to nemluvím o kapacitě zhlaví a kapacitě pro 740m vlaky. A pokud nemají vlaky furt všude postávat a brzdit, tak musí být kapacita všech úseků perfektně sladěná, aby bylo možno ji využít aspoň na 50 až 60 procent. Protože jde o jednokolejku s úrovňovými kříženími ve všech třech stanicích.

CDP

Vzhledem k tomu že se na trati je jen jeden prostorový oddíl tak opravdu cpu jeden náklad za druhým jak chci. Abych úplně přesný díky cestovému návěstidlu v Malešicích a předsunutému vjezdu lze ve směru z Libně jezdit v kratších intervalech, na druhou stranu je to směr se stoupáním takže se to téměř vyrovná. Takže problém je stále prakticky jen a jen v kapacitě zhlaví v Libni, kde prakticky není možnost co pět minut stahovat křížem náklad. Ve špičkách náklady čekají hodinu i více na trasu přes zhlaví a v době kdy je slabá (až žádná) osobní doprava na Běchovice… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Historicky, z důvodu sklonových poměrů byly u vlaků „sever“ > „jih“ z Bubenče plánovány postrky ….
Za povodní 2002 zavedly ČD náhradní dopravy Smíchov – Vršovice – Libeň – Horní Počernice … v Libní tehdy „ještě“ tolik vlaků nejezdilo, ale stálo a stálo a stálo se u vjezdu od Malešic, než se „zhlaví“ vyjezdilo, aby mohl projet dynamicky rychlý a jen „cca 70 metrů) dlouhý ešus …

Jiří Kocurek

Plus fatk, že postrk zabije nejednu vlakovou cestu tím, že se musí vracet zpátky. Jinak by se postrky hromadily nahoře. Opak horníků pana Cimrmana.

Vít Jůza

Ten popisek „Zdvokolejnění trati ve směru od Vršovic do Malešic“ mě překvapuje, to bylo dvokolejné už před půl stoletím, když jsme tam jako děti chodili na procházky … tedy přímo na této trati jsme se samozřejmě neprocházeli, ale někdy jsme došli až na již neexistující most nad souběhem tratí od Hostivaře a Vršovic (resp. pomezí Záběhlic a Strašnic) směrem na Malešice.

Oldřich Sládek

Pletete si směry. Jednokolejka je z Libně do Hostivaře. 😉

Majkl

Neplete si nic vy popleto. Ilustrační fotografii si najděte a popisek pod ní. Já tam mám seznání a skutečně trať byla dvoukolejná již před tím, nyní dochází k modernizaci kdy častecným zvednutím trati dojde ke zamírnění sklonu.

Martin

Neplete oni tam dve koleje jsou…
Oni jsou dve koleje dokonce i v tunelu a i most je siroky na druhou kolej, ale to uz nevyhovuje dnesnim parametrum…

pamětník

V tunelu už dvě koleje nejsou a ani až k tomu jednokolejnému mostu nikdy nevedly.- jen v tunelu bylo něco jako odstavná kolej, ale správně píšete, že současným parametrům už by nevyhovovala (proto ostatně také chtějí stavět další samostatný jednokolejný tunel).

Martin

Ne k mostu nevedli, v tunelu uz take nejsou, pamatuji je jen par desitek metru v tunelu z malesicke strany,… mate pravdu…
ted si myslim, ze uz ani nevedou k tunelu…

Xaver

V tunelu jsou už jen na několik metrech pražce, jinak je tam ve velké části v trase druhé koleje spíš jáma. Osobně jsem ho prolejzal, takže to vím.

Martin

ano mate pravdu, ja si je tam pamatuju, cca do pulky tunelu, ted jak tam jezdim, tak uz tam fakt nejsou… a je tam pekny binec…

Jarda Š.

Nevíte na kdy jsou plánovány další stavby mezi Libní a Hostivaří?

Jiří Šrámek

Na čtvrtek. V půl páté. V červnu. Jen rok nevím.

Standa

:D. 😀

Ondra

Pokud budou v Malešicích nástupiště v prostoru stávajícího nádraží, tak je to na Depo Hostivař pěšky přes 800m, to je podobná „vazba na metro“ jako mezi zrušenou zastávkou Praha-Strašnice a metrem Strašnická. Ono je vůbec svazování dopravy v této oblasti Prahy dost nešťastné a podepsalo se na tom z velké míry také flikování metra od konce 80. let – původně měla trasa A vést na Zahraďák a výhledově až na Nádraží Hostivař (kde by byl velký uzel tram+bus+vlak+metro), pak se zvolilo úsporné řešení, tj. stanice Skalka na tunelové spojce do depa, a nakonec jako z nouze ctnost se udělala konečná… Číst vice »

Kubrt

On někde někdo mluví o peronech ve stávající stanici? Ty samozřejmě budou pod Černokosteleckou ulicí.

Štěpán

I to je od metra velice daleko, rozhodně žádný komfortní přestup od metra na vlak. Stanice Depo Hostivař je mezi cestujícími dost neoblíbená právě kvůli dlouhé přestupní vzdálenosti na autobus, natož v budoucnu na vlak. Ta zastávka by měla být v úrovni východu z metra a měla by k ni vést lávka, jinak nedává smysl ji stavět.

Řiditel

Nikdy jsem nepochopil proč v Depu Hostivař metro zastavuje tak daleko před koncem nástupiště.

Ondra

Myslím, že k tomu je nějaký bezpečnostní důvod, protože ty koleje končí šturcem – možná tak zastavuje automatika a musí tam být místo, kdyby něco selhalo. Ale je to jen moje spekulace.

Jan

Bude to něco kvůli zabezpečení, ale stejně, vemte si třeba Masaryčku. Vytížené nádraží, vlaky jezdí až nějakým 10m od konce koleje. Jedou snad na AVV a ne manuálně a jde to, ale v metru to z nějakého důvodu nejde.

Ondra

Do toho slavného projetí ešusu až do haly ( http://www.dicr.cz/uploads/Zpravy/MU/DI_Masarykovo_nadrazi_150714.pdf ) se tam mohlo jezdit na CB i manuálně, jak je to teď netuším, ani jestli se minimální vzdálenost po této nehodě neprodlužovala.

Hajnej

Jezdí se i nadále na AVV a nic se neposouvalo.

Martin

No ja tu stanici nechapu vubec, chapal bych jako docasnou kvuli pretizene Skalce, ale cekal bych spise prodlouzeni nekam do prostoru Sterbohol..
https://en.mapy.cz/s/nelokefafu

Tam by mohl byt i terminal bus, p+r, a pro cestovani z kutnohorske idealni…

Ondra

Ale o to asi šlo primárně – přesunutím příměstských autobudů na DH se Skalce opravdu ulevilo a ulicím okolo Skalky taky. A pokud vím, tak pozemky pod dnešním autobusovým terminálem na DH patřily DPP, takže DH bylo ve své době zaručeně nejlevnější a nejrychlejší řešení, jak ty třístovkové busy dostat ze Skalky pryč. Každopádně dlouho potřebný dopravní hub na JV okraji Prahy stále chybí.

Martin

Ale to ja chapu, jen mi to neprijde jako trvale reseni, navic by se to pekne protahlo k Sterboholum a Dubci, autobusy by to meli jeste kratsi, pozemky pro trat jsou take v majetku DP, je to byvala trat z Depa…

Gale

Ještě přidejte 🙂
https://en.mapy.cz/s/horuluzogo
Ta Vaše konečná má trochu problém s prostorem a hlavně přetíženou křižovatkou Černokostelecká x Průmyslová x JS, tady v polích by se mohli urbanisté víc vyřádit.

Martin

Vyuzil jsem z pulky jiz existujici kolej, dnes uz nepouzivanou, je pod urovni prumyslove a prave zde https://en.mapy.cz/s/cupuvopota v tomto prostoru je hafo mista pro P+R a Autobusak….
Ze sterbohol i nove zastavby je zatim dostatecne spojeni…

looki

to už radši takto: https://en.mapy.cz/s/hegebecepe

Hajnej

To je dáno použitým zabezpečovačem. Pokud má být v nějakém místě povolena nějaká rychlost, musí za tím místem následovat dráha dostatečná k zastavení z takové rychlosti.

Ondra

Pod Černokosteleckou ulici zasahuje zhlaví, jsou tam 4 koleje na cca 20 metrech šířky, je tam napojena vlečka do poštovní třídírny, to mi jako příhodné místo pro vybudování peronů zrovna nevychází. Ale samozřejmě všechno se dá přebourat, jen je otázka, za jakou cenu.

Martin

Posta tam podle me o to zajem nema, ale nevim… to bych spekuloval…

Juraj

Plánek ze strategie rozvoje PID polohu naznačuje, plus se plánuje tramvajová smyčka blíže stanici metra, takže ty vzdálenosti se zkrátí: https://imgur.com/a/7wmDNEQ

pamětník

Kdyby měl být perón v Malešicích, mohl být hned poblíž nadjezdu Černokostelecké silnice už dávno (a současná „tangenta“ by mohla mít mnohem větší užitek a frekvenci), ale nápad osob dříve vlivných na ROPIDu byl udělat přestupní zastávku až u depa metra (a jen jednostrannou u hostivařské koleje) – a od té doby se ten princip drží, takže zatím není (a ještě asi dost slouho ani nebude) nic.

Ondros

Doted jsem si myslel, ze tunel pod vrchem Tabor by zvladnul i dve koleje, profil mne vizualne prisel dostatecne siroky. Je to jen klam, nebo mel mit puvodne na dve koleje?

Honza

Byl na dve koleje,ale nevyhovuje profil..

Dusanh

Asi jako tunel v Chuchli…

NeodrážetNespouštět

V Chuchli profil vyhovuje.

Georg

twl uz zase ne kolovratky o chuchli a tyhle hry se slovickama.
chuchle vyhovuje pro nejakou starou normu, dnes tam druha kolej nejde dat.
tabor je podle jeste starsi normy, takze dtto.

pamětník

Tuhle pravdivou realitu tesat do kamene – a pak tím kamenem roztloukat pitomé hlavy, které to pořád nechápou a neustále omílají nepravdivé hlupoty !!!

anon

tunel ma parametry pro 2 koleje, ale ne podle dnesni normy

Ondros

Dekuji za objasneni. Evidentne uz za monarchie vedeli, ze tahle spojka ma potencial 🙂 Jinak se trochu zapomina na Prahu 9, ktera byla katagoricky proti rozsireni z duvodu zvyseni hluku v oblasti Hrdlorez (viz clanky v radnicni Devitce). Cekam bohuzel jeste komplikace, coz je ale na druhou stranu u dopravnich staveb zvlaste v Praze standard.

medical_examiner

Za monarchie věděli věcí…
Akorát se neměli šanci dozvědět o existenci nějakého…eh…Jančury, který tam bude blokovat trať a most (který za chvíli spadne) přistavováním souprav…

glosátor

Až na to, že tohle už „za monarchie“ mohli vědět jen těžko – ta trať (jakož i všechny okolo Malešic) je až z doby 1. ČSR!

Ondros

Je to údaj z wikipedie (takže se nechci přít o správnost), ale píšou, že tunel je z let 1914–1919. Takže evidentně za monarchie padlo rozhodnutí o profilu tunelu jako dvoukolejném.

Ivan

Dokončená byla skutečně až za ČSR, ale stavba začala ještě za monarchie a za války ji stavěli váleční zajatci. Tunel byl projektovaný a postavený na 2 koleje, ale ta druhá kolej tu nikdy nebyla a ani její stavba nebyla zadaná, byla to jen rezerva podobně jako jsou postavené všechny tunely na trati do Železné Rudy.

Jaaa

Tak jaktože v tunelu byla?

Lukáš

Prý to byla dřív vytažná kolej, ale nevejde se tam trolej.

gajda

Správa železnic plánuje – tak to je jako když gambler plánuje vyhrát, ale taky to málokdy klapne

medical_examiner

Taky vám to přijde jako předpověď počasí?
Někdy vyjde, někdy ne, někdy vyjde v jiný čas…

noerf

Může mi někdo vysvětlit, proč se v praze s rostoucí příměstkou železniční dopravou plánují jednokolejné tratě a ne rovnou dvojkolejné, aby nákladní dopravci měli více variant.

Jirka

Jaké nové jednokolejné tratě se v Praze plánují?

Krysa350

Možná jde o přesmyky, ty jednokolejné bývají.

Oldřich Sládek

Nikoliv, Libeňský přesmyk je projektován jako dvoukolejný se zaústěním do sudých kolejí. Dokud nebude přesmyk a plně nekolizní dvoukolejky Malešického kříže, bude ŽESNAD.CZ pořád tvrdě proti jakékoli osobní dopravě v této oblasti. Nejdřív musí být kapacitní infra, potom teprve rozvoj S49, S61 apod. Uvidíme ale, jak dopadne specializovaná infrastruktura ve Sněmovně 😉

Kalina

Pane Sládku, místo „pořád tvrdě proti jakékoli osobní dopravě“ byste se měli starat především o samotnou existenci, aby vám trvale neklesaly přepravní výkony. A myslete na to, že horší časy vás teprve čekají. Hned brzy jak ustanou kalamitní přepravy dřeva a jak postupně dojde útlumu používání uhlí.

jura

Jenze s Green Deal a Energiewende se cim dale tim vice bude vse vozit z Ciny v kontejnerech. Nehlee tedy na snahu Ciny dat dohromady pristav v Soluni a zeleznici Solun-Belehrad-Budapest/Zahreb.

Jakub

Ty přepravní výkony klesají proto, protože kamiony dostaly mnoho úlev, zatímco železniční nákladní dopravci nikoliv a zároveň je to kvůli osobní dopravě, která se pohybuje tam, kde nemá co dělat a my pak stojíme, zatímco si tam jezdí prázdný motorák!!! Takže tak, ROPID je jen šotouskupení, co si kreslí linky, jak se jim zlíbí, ale že na to není infra jim nevadí… A nejsou schopni udělat ani kvalitní přestupy, ale to je jen tak na okraj… Takže vy máte co říkat… 😉

Kalina

Stát (=daňoví poplatníci), platí za železniční dopravce poplatky OZE, chystá se státem placená postrková služba. Nedávno zde byl článek, kolik zaplatí železniční dopravci za dopravní cestu a kolik zaplatí silniční doprava, je to v poměru cca 1,6mld vs. 11mld – můžete tipovat, kdo zaplatil těch 11mld.. Tak tolik těm „mnoho úlev pro kamióny“.

Oldřich Sládek

Jak píšu v této diskusi jinde, přečtěte si, co jsem opravdu napsal. Nebojte se o nákladní dopravu 🙂 A jinak, Vaše jméno je pan Kalina nebo je to noname nick? Já že raději diskutuju s lidmi, kteří se na internetu hrdinně neskrývají .

Gwann

žesnad je tvrdě proti jakékoliv osobní dopravě….mírněte ve vlastním zájmu vyjadřování, nebo vám celé okolí (právě ten substrát, proti jehož dopravě jste, ale i magistrát, bez kterého toho moc v Praze neprosadíte), vystaví i za podobné výroky, stopku na provoz třeba v Libni a Uhřiněvsi v noci.

linka s49 asi nebude úplně nejpoužívanější právě od libně do hostivaře, možná ani není k ničemu použitelnému….ale argumentace – nechceme aby tam jezdily prázdné vlaky, my to užijeme lépe, zní výrazně lépe než „jsme tvrdě proti jakékoliv osobní dopravě“ (kam si každý dosadí…která koliduje s našimi vlaky)

Jakub

Proč se mírnit? Vždyť je to pravda, na takové úzké hrdlo se nacpaly prázdné motoráky, co akorát zabírají místo a dělají nákladce problémy, nákladní železniční doprava potřebuje jezdit, pokud nebude moci, tak skončí!!!

Oldřich Sládek

Přečtěte si, co jsem napsal. A jinak si také všimněte, že my tady za ŽESNAD.CZ píšeme pod svými skutečnými jmény.

Mimopražský

Pane Sládek, myslíte, že někoho z ROPIDu bude zajímat, že díky pražské parodii na S-bahn, a jeho další smělé rozvojové vize, se nedá rozumně protáhnout přes Prahu nákladní doprava? Odpovím. Nebude, pokud si to „tvrdě“ politicky neprolobujete. Zatímco v Berlíně jezdí S-bahn po svých kolejích a neplete se tak do „velké dráhy“, v Praze se s touto koncepcí nikdy nepočítalo, protože k tomu nebyly důvody. Mezitím zde násobně narostl objem osobní dopravy, takže nákladní doprava se stala jakýmsi otloukánkem. Co se v Praze pro zvýšení propustnosti v poslední době postavilo? Jen Nové spojení, které je určeno primárně pro osobní dopravu,… Číst vice »

MildaIV

A nevznikl náhodou přesně kvúli tomu ŽESNAD?

Oldřich Sládek

Yes!

Michal

Proč se tedy v rámci miliardové rekonstrukce Negrelaku provedla jednokolejná spojka viadukt – Hrabovka, když celá desetiletí byla dvoukolejná ?

Georg

od vzniku prelozky rokytka nebyla druha kolej zapotrebi (a taky na negrelaku asi 10 let pred rekonstrukci 2. kolej souvisle nelezela.)

Kalina

Ani ta jednokolejná spojka se prakticky nevyužívá. Kam byste tudy přes centrum chtěl co vozit?! Ruzyňské velkosklady o železniční přepravu zjevně zájem nemají, byť vlečka tam by ještě použitelná byla.

Martin

a co moznost osobni dopravy… ?
Me to tedy take prijde dost kratkozrake, zvlaste jdyz jde jen o most pres silnici…

Kalina

Pro osobní dopravu nemá spojka žádný smysl, bez možnosti zastavení v centru na Masaryčce.

Alibaba

Protože je stejně asi problém s kapacitou mezi (Libní – ) Sluncovou a Hrabovkou (- Bubny), kdy prostě tolik nákladních vlaků dvě koleje na spojce nevyužije.

Lemmy

Dobře se soustřeďte na slovíčko „souběžný“, to je podstata vašeho problému.