LOT 3a leaderboard

Léta zkušebního provozu končí, Nové spojení má kolaudaci. Za cenu omezení nákladních vlaků

Největší investicí za poslední desítky let do železnice v Praze je Nové spojení. Na snímku mezi hlavním nádraží a Libní jednotka 680 pendolino. Foto: České dráhyNejvětší investicí za poslední desítky let do železnice v Praze je Nové spojení. Na snímku mezi hlavním nádraží a Libní jednotka 680 pendolino. Foto: České dráhy

Soustava mostů a tunelů pod Vítkovem byla 12 let ve zkušebním provozu. Bylo třeba doplnit protihluková opatření

Jedna z nejdůležitějších infrastrukturních staveb v Praze se dočkala kolaudace. Po více než 12 letech zkušebního provozu dostalo potřebné razítko od Drážního úřadu takzvané Nové spojení, což je především soustava mostů a tunelů pod vrchem Vítkovem mezi Hlavním nádražím, Libní, Holešovicemi a Vysočany.

Rozhodnutí o kolaudaci nabylo právní moci dne 5. března. „Po uvedené trati dosud jezdily vlaky v režimu zkušebního provozu. V průběhu výstavby totiž došlo ke zpřísnění hlukových limitů, a proto orgán ochrany veřejného zdraví nemohl vydat souhlasné závazné stanovisko pro kolaudaci stavby,“ uvedla mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.

Právě Drážní úřad se stal před nedávnem terčem kritiky ombudsmana Stanislava Křečka za to, že zkušební provoz neustále prodlužuje, a to formou zápisů ve stavebním deníku. Správě železnic se totiž nedařilo získat od pražských hygieniků závazné souhlasné stanovisko kvůli překročení limitů hluku v žižkovské Příběnické ulici.

Nové spojení je v provozu téměř deset let, stále ale není zkolaudované. Foto: Jan Sůra

Nové spojení je v provozu deset let, stále ale není zkolaudované. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Správa železnic tak musela protihluková opatření doplnit. Osadila například mazníky, doplnila absorbéry, vyměnila podložky mezi pražci a patou kolejnic a zbrousila kolejnice. Závěrečná měření hluku probíhala koncem loňského roku. Správa železnic kvůli hluku dokonce zvažovala akustickou předstěnu na fasádách domů, od tohoto řešení ale upustila pro nesouhlas památkářů a nemožnost sehnat vyjádření zahraničních vlastníků bytů.

Hygienická stanice hlavního města Prahy nakonec vydala souhlasné stanovisko, ovšem s podmínkou. Ukládá Správě železnic, aby do 30. června předložila hygienikům návrh opatření, která na trati v nočních hodinách omezí nákladní dopravu. „Od 1. července zajistíme po Novém spojení v nočních hodinách omezení nákladní dopravy,“ sdělil šéf Správy železnic Jiří Svoboda. Pro nákladní dopravce jde spíše o alternativní trasu v případě problémů na hlavní nákladní tepně přes Malešice.

Tagy Drážní úřad kolaudace Nové spojení seznam Správa železnic Top
91 komentářů