Informační technologie Infrastruktura Železnice Zprávy

Správa železnic otestuje v Pardubicích svítící hranu nástupiště, ukáže řazení

Podzemní nástupiště hlavního nádraží v Berlíně. CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=817020
Podzemní nástupiště hlavního nádraží v Berlíně. CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=817020
SŽ chce zavádět nástupištní hrany, které budou přímo indikovat, kde se třeba nachází vůz první třídy

Správa železnic (SŽ) chce na nádražích vylepšit vizuální informační systém, a to díky využití digitálních technologií. Jako jeden z cílů to tento týden uvedl na tiskové konferenci generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.

„Chceme zavádět jiný vizuální systém na nádražích. Trochu jsem se zhlédl v německém modelu, co všechno se cestující dozví. Chceme to zavádět, … nástupištní hrany, které budou osvětlené a budou přímo indikovat, kde se třeba nachází vůz první třídy,“ uvedl Svoboda. Pilotním projektem bude hlavní nádraží v Pardubicích, kde nedávno začala velká modernizace. „Digitalizace už je v řadě případů vymyšlená, je to jenom o zdrojích a o vůli ty věci měnit,“ dodal manažer.

Pokud jde o podrobnosti, není ale SŽ příliš sdílná. „Prověřujeme možnost instalace svítících pásů u hlavních (průjezdných) kolejí ve stanici Pardubice. O rozšířeném použití bude rozhodnuto následně, na základě provozního ověření,“ doplnila mluvčí Nela Friebová.

Pokud jde o informování cestujících, tak se Správě železnic zatím nedaří plnit ani závazek ze září 2017, že se číslo nástupiště objeví na pražském hlavním nádraží na tabulích alespoň půl hodiny předem.

95 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mirka

Bylo by to hezké, ale obávám se, že to u nás nemůže fungovat – muselo by se totiž dodržovat řazení vlaku. Faktem ale je, že i v Německu jsem jednou procházela celý vlak, protože jsem se postavila do sektoru, ve kterém měl být můj vagon a ona jednotka přijela přesně naopak.

X 1

Pokud má vlak přijet obráceně, tak je to na sto procent hlášením oznámeno.
Někdy na info tabuli běží i upozornění písemně.

Lumiere

Já bych rád věděl, jak to bude vypadat při příjezdu pantera, kde je 1.třída rozestrkaná po celém vlaku. To bude nástupiště vypadat jak kasino v Las Vegas.

medical_examiner

To bude v pohodě, protože než bude tento nápad realizován, tak se interpantery rozpadnou stářím. Pochopitelně budou nahrazeny klasickou soupravou složenou z klimatizovaných vozů UIC-Y.😈

Leinad

Logika SŽ.
Nejdříve místo nesmyslného zvukového smogu „vůz první třídy je vepředu“ zavedou daleko úspornější „pro informace o řazení se podívejte na tabuli“ a následně řeší, že cestující neví, jak je jejich vlak řazen. 🙂

medical_examiner

Je to hrozné. Musí mít místenku, ale nejsou štond si najít do kterého vozu…

Jirka

Hezké to je, ale pokuste se třeba napravit to, že např v Olomouci, které je po rekonstrukci a dálkově řízeno z Přerova, aby se na informační tabuli objevilo číslo nástupiště zejména u rychlíků a Ex pokud možno v rozumném čase, ne 3 minuty před odjezdem, jak je často zvykem. Já třeba vím, že vlaky na prahu jezdí ze 3. nástupiště, opačně přijíždějí na 2, ale když vlak jede načas a 3 minuty před odjezdem tam není číslo nástupiště, je tristní. Zdá se, že to dělají dispečeři SŽ schválně a potom se na kamerách chechtají, jak se blblí cestující úprkem ženou… Číst vice »

medical_examiner

Pořád má Ex1 z Prahy v Olomouci 5 minut zpoždění?

X 1

Ano, velmi často. Jak to víte?

medical_examiner

V rámci studia na SUŠV Krnov jsem každou neděli jezdil EC 117 do Olomouce…

robert

Není to špatný nápad, něco takového je i na posledně budovaných stanicích metra, teď to děláme na nových tramvajových zastávkách v Brně.
Ale nevadilo by mi, kdyby se inspiroval i něčím jiným.

Jerry

Vyhozené peníze.. radši ať sz začne urychlovat stavby… Koridory hotové nemají.. a vrt v nedohlednu

IGCT

Tak tak, ale Pardubky a eventuálně v budoucnu další stanice budou blikat jak v holywoodu. Vyhozené prachy.

px50pha

„Trochu jsem se zhlédl v německém modelu…“ pán má rád světýlka, jak roztomilé. Místo toho se měl zhlédnout v německé čistotě nádraží, rekonstrukci nádražních staveb a modernizaci tratí. Světla na nádraží v Pardubkách bude fungovat několik měsíců nebo rok a pak to zapadne.

Pezos

Pro začátek by stačilo, kdyby odjezdovou kolej hlásili dřív než 5 minut před odjezdem (když zůstaneme u infosystému).

Lumiere

5 minut??? Celkem běžně až ve chvíli, kdy je vlak 200 metrů od nástupiště.

medical_examiner

V zastávkách, kde je rozhlas není výjimečné, že je vlak hlášen až když odjíždí…

Petr

Pozor, oni jen „prověřují možnosti“, to vůbec neznamená že to bude…

medical_examiner

…nebo to někdo ukradne…

Jiří

……utratila…..

Jiří

SŽ vymýšlí jenom samé kraviny jak by ztratila peníze určené na optimalizaci tratí.

Jaaaa

Když to nebude ukazovat kromě třídy aspoň ještě číslo vozu, tak je to k ničemu.
To je tak, když ti lidi jezdí jen 1. třídou…

Michal

A jak se dozví strojvedoucí, kde přesně má zastavit aby to sedělo? V Japonsku na to mají návěsti… ještě nakonec fíra bude „hypnotizovat“ nástupní hranu?

Milda

AVV automatické vedení vlaku

olda

to si myslím není reálné vzhledem k nízkému počtu takto vybavených vozidel provozovaných u nás

Ex ČD

Například pomocí návěsti „Místo zastavení“….

Pajos

A ta se bude u každého vlaku přesouvat?

Dominik

Proč přesouvat? Pokud by se umístila v úrovni (současného) výtahu pro vozíčkáře, tak se snad všechny vlaky vejdou k perónu a není potřeba nic přesouvat.

Leinad

Já bych řekl, že je lepší stavět prostředkem vlaku u podchodu.

Dominik

No bylo a to chcete určit jak? Fíra pojede od začátku peronu 20 km/h, aby náhodou nepřejel sektor B, ta tabulka není tak velká, aby bylo jasné z dálky, kde má zastavit? Jistě, kdo tam bude jezdit pravidelně, tak se to za chvíli naučí, i když se samozřejmě bude vjíždět opatrněji, aby náhodou neskončil o půl vozu dál. Takže buď jedno místo zastavení pro všechny vlaky, byť to u kratších vlaků bude dopadat tak, že u podchodu bude konec vlaku, nebo tam bude človíček, co bude to místo zastavení přenášet.

Leinad

„Človíček který bude přenášet“ – když se dělá diodové Las Vegas, nešlo by i cca na délku sektorů umístit displeje s místem zastavení.

medical_examiner

Proč?
Naopak, ta se ani nehne, aby bylo z čeho vycházet s těmi světýlky…

Martin

Svitici informacni pas jako bezpecnostni prvek mozna OK, ale jinak je to smesne,… Pro rychlou vymenu cestujicich je nutne, aby cestujici vedel kde ma stat a kde budou dvere, ktere ho navedou na co nejblize jeho mistu, takova informace je mozna i permanentni pokud to jezdite tim konkretnim vlakem co stavi na konkretnim nastupisti a tak by to melo i byt… Mj. jako bezpecnostni prvek jsou mozne i obycejne nizke steny, kde takova informace muze byt take… Informace o vozu prvni tridy mi fakt moc nepomuze, kdyz jedu druhou tridou a tech vozu je tam vic… a jeste kdyz vlak… Číst vice »

medical_examiner

To je vlastně pravda. V Rakousku jezdí vlaky stále na stejné nástupiště…
V tom se máme inspirovat!

X 1

Cestující veřejnost se má udržovat stále ve střehu.
🙂

IGCT

Pěkná kravina. Takové blbosti lidi podepisující se MBA…

PIDofil

Co konkrétně je ta vaše „pěkná kravina“?
Ono skutečně hodně záleží na tom, do jakého stupně blbosti kdo dokáže dotáhnout původně užitečnou věc: světelnou výstrahu u hrany nástupiště třeba v podobě, jaká je nainstalována například v nejnovějších stanicích metra na trase „A“ rozhodně za žádnou „pěknou kravinu“ považovat nelze – ale signalizovat tím způsobem u hrany nástupiště třeba řazení vlaků už asi pitomost je, protože při větším počtu čekajících cestujících tyto detaily stejně vidět nebudou.

medical_examiner

A stejně to žádný nepochopí, když často nechápe ani žlutý pruh nad okny…

Jirka

Chybějící informace mne také pěkně štve a zdržuje nástup. Přitom by stačilo přidat cedule o plánovém řazení vagónů nad koleje, na místě zastavení vagonu. Na ceduli by bylo číslo vagonu. Pokud to nejde nainstalovat nad koleje, tak klidně v nástupištní hraně. Ale ne jen barvičku, ale i číslo.
Běžně vlak zastaví jinde než lidi čekaj a to zdržuje. Díky rychlejšímu nastupování by se zvýšila i kapacita nádraží.

Pezos

Tak zrovna to Německo, kde SŽ hledá inspiraci…
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Frankfurt_Hbf_display.jpg

Jirka

Lepší než nic. Nicméně je tam jen rozlišení první třída, jídelní vůz, druhá třída. Pokud má vlak 10 vozů druhé třídy, tak to hledání správného vagonu neulehčí.

czhunter

Ulehčí, protože kromě tohot displeje je tam ještě řazení vozů vytištěné na velkém plakátu, kde je napsáno, který vůz zastaví přesně v kterém sektoru (A-G tuším).
Do každého sektoru se vejdou 2 vagony UIC-X.

Petr

On je problém s délkou pobytu spíš v menších stanicích a tam zas většinou nejde kvůli typu nástupiště , očekávat vlak na nástupištích (např. Písek, Příbram, atd.)

Jerry

Cože ?? Řazení vlaků ve stanicích je na perone

medical_examiner

Na těch informačních cedulích…

Jaaaa

No, než to tam najdu, je rychlejší dojít podél vlaku.
Mnohem líp funguje třeba tlačítko „kde je moje místo“ v aplikaci „Můj vlak“. Tam podle čísel okolních vozů odhadnu, kam jít. Ale nefunguje to vždy…

none

A nejsou nahodou nekde ty cedulky A, B, C… Kdyby vse fungovalo, mohl by cestujici na listku mit nastupiste 3C. A vedel s presnosti par metru kde to zastavi. Ale u nas jsou i ty nastupiste spis nahoda.

X 1

Nástupiště by se vychytat ještě dala ale reálné řazení vlaku je loterie. 🙂

sladlu

Umi tento system osvetleni nastupni hrany informovat cestuji o chystanem prujezdu vlaku bez zastaveni? Treba vlak jedouci 200km/h nekde v polich?

PIDofil

To je samozřejmě žádoucí i při příjezdu zastavujících vlaků = viz nové stanice na trase „A“ pražského metra

Iveta

Hm pan manažer něco viděl a dostal nápad.Ano v Německu, kde je pořádek to může fungovat,nebo i Číně či Japonsku,dne rychlovlak přijede vždy ve složení jak má.U nás to tak není.Jinak už před 20 ti lety byly ve velkých stanicích tzv.sektory a strojvedoucí měl v SJŘ poznámku u jakého má zastavit a v hale či na peroně uvedeno řazení vlaků,tak každý věděl ,kde je 1 třída ,číslování vozů a pod.Jo vývoj jde dopředu beru ,ale SŽDC prosazuje konzervovat tratě což se rovná zrušení ,protože to stojí peníze,pořádá žranice na GŘ a má plné kanceláře úředníků pro věci zbytečné pak přijde… Číst vice »

Ondřej Holub

Ten závazek na pražském hl. nádraží mě zaujal, o tom jsem nikdy neslyšel. Naopak jsem mnohokrát slyšel, že je to tak správně a je to tak příjemnější pro všechny cestující. Např. během roční výluky brněnského hl. nádraží (před více než rokem) se v tomto systému shlédli i v Židenicích, kde byla běžná situace „podle cedule je vlak už více než 5 minut pryč, nemá zpoždění, ale ještě nevíme, odkud pojede“. Jinak nějaká indikace toho, kde bude který vagón, by se určitě mnohdy hodila i u osobáku, protože např. když vlak, který má čtyři vagóny zastaví pokaždé jinde (a to třeba… Číst vice »

Pezos

Tak to mají v Německu (všimněte si na fotce su ceduli s písmenem H mezi kolejemi). Dokonce jich umí i víc podle délky vlaku (takže vlak s délkou 50m má místo zastavení zde, vlak s délkou 100 m o kus dál atd.). Ale je pravda, že toto se hodí hlavně někde, kde jezdí celý den ucelené soupravy a ne každý vlak jiná ves 🙂

Vladki

A to v Židenicich ani není na výběr. Nástupiště jsou pevně dané podle toho odkud/kam ten vlak jede.

a8n

Vyjma jedničky, odkud to jde (s případnou vyhlídkovou jízdou přes Majlont) kamkoliv.

Luboš Beneš

No všiml jsem si, že v Plzni už rozhlas hlásí i sektor! Vlak přijede na 6 kolej, sektor A až D

Petr

Zajímavé, ještě před pár lety tvrdili na ČD, že jejich fíra nedokáže zastavit na přesném místě. A že SŽDC neví jaká souprava jede, takže mu předem nemůže přikázat jak má zastavit.

Petr

Jo už to tu čtu “ je to jenom o zdrojích a o vůli ty věci měnit“. 😀

Apollo17

V roce 2007 jsme vozili Krušnohory a v Holešovicích se zastavovalo u písmena na nástupišti.To bylo u vlaku v jízdním řádu a zastavovali jsme v sektoru F.
Dnes má strojvedoucí zastavit tak,aby vozy byly co nejblíž podchodu.

Petr

Zastavení v sektoru je OK, ale tady mají být označené vozy. Zastavování v sektorech je i v Berouně.

Dominik

Tak sektory jsou už i na některých zastávkách, ale nevím o tom, že by se na nich zastavovalo.

Pezos

A dá se udělat víc míst zastavení za sebou? Jinak je to k ničemu, když vlaky mají různou délkou (v Německu to řeší tak, že mají k místu zastavení dodatkovou tabulku s přibližnou délkou vlaku).

Petr

Právě, že prvního zastavování v sektorech, takto na „venkově“ jsem si všiml v Berouně, kde je to i na tabulích u koleje vlaku.

Lukáš

To sice ano, ale SŽ řekne, že vlak bude v sektoru A-D protože ví jaký vlak (délka) přijede. Ale strojvedoucí nemá zastavit u nějakého sektoru, ale na místě obvyklém a dle D2 soupravou co nejblíže k východu ze stanice/zastávky. Např. v Plzni když přijedu od Klatov tak zastavím tam kde už budu celou soupravou na nástupišti, ale to je zvyk a D2, ale když to vytáhnu o sektor dál nic se neděje. Buď si odpočítám délku vlaku nebo to vezmu na odhad a zkušenosti.

Petr

Dispečer, může určit místo zastavení vlaku.

medical_examiner

Ano. Ale minimálně v Berouně si nejsem jistý, jestli to někdo aktivně používá.

Navrhuji, aby ve stanicích, kde je nástupiště rozděleno na 2 části, se tyto označovaly „vlevo“ a „vpravo“. Tedy např. „rychlík číslo 174 ve směru Nymburk, Hradec Králové, Jaroměř, a Trutnov, odjede ze třetího nástupiště vlevo v 8 hodin 15 minut“ 😈

Petr

Používá, protože tam mají i cesťáky. Na ono vpravo a vlevo od budovy, sdělilo tehdy SŽDC, že se pokusí to hlásit, ale záleží to opravdu na vytížení dispečera, protože se jedná o variabilitu, která nelze stanovit.

Jiří Kocurek

Vpravo/vlevo od budovy je naprd ve dvou případech:
a) budova je v kolejišti (Hulín, Ústí nad Orlicí apod.)
b) budova vůbec není vidět (Libeň, Židenice)

Petr

Anebo Plzeň, kde už celkem dávno měli vymyšlené, západ a východ. Prostě v dopravě se musí myslet, trochu to bolí, ale jde to.

asdfg

Nejhorší je když se nechce.

CDP

Zajímavé že před pár lety to šlo. Např. v Holešovicích, označené sektory, v sešiťáku místo zastavení, pravda výrazně lépe to šlo „německým“ strojvedoucím než českým,ale v zásadě to šlo.

Dominik

Takže bude označeno místo zastavení, aby nedošlo k přejetí třeba o vůz, nebo se to jednoduše vezme od začátku perónu?

Pezos

Třeba na Slovensku mají myslím fírové v sešiťáku napsaný sektor, kde mají zastavit čelem vlaku.

Dominik

A jak velké jsou ty tabulky na nástupišti (s označením sektoru)? Já jen, jestli by nebylo lepší tam prostě dát místo zastavení a bylo by vymalováno.

Pezos

Nějak se mi to nahoře špatně zařadilo 😉

A dá se udělat víc míst zastavení za sebou? Jinak je to k ničemu, když vlaky mají různou délkou (v Německu to řeší tak, že mají k místu zastavení dodatkovou tabulku s přibližnou délkou vlaku).

Dominik

Nějak by to ošetřit šlo, tak aby nebylo za sebou 10x místo zastavení, jen by se muselo chtít, protože hledat, kde je daný sektor, než si člověk navykne, taky není ideální.

Radek

A jaká je přesnost místa zastavení, pokud nemám AVV?

Dominik

Pokud bude označeno místo zastavení, tak tam fíra dokáže zastavit i bez Cílového brzdění.

Lemmy

Na jednotky metrů se musíte trefit i rukou…

Oce

Ovšem o něco déle to trvá…

Dominik

Tak ani na AVV to není o moc rychlejší, spíš naopak, jak to počítač dotahuje přesně.
A neřekl bych, že o tolik déle to bude trvat, už teď ty vlaky zastavují plus mínus stejně, resp. každý fíra má něco naučené a zastavuje plus mínus stejně.

Lukáš

Právě. Je to nesmysl. Místo zastavení je návěst a tam opravdu zastavím, ale jedu k tomu opatrně. Teď představa, že takto mám jet k sektoru? Fajn. To bude jízda zpomalit např ze 140 na kraj peronu na 50 a hledat sektor. Když mám zpoždění a jedu fakt pilu tak nezastavím vždy přesně na vůz. Někdy je to o vůz dále někdy i o dva a to je problém? Co potom když se to sveze. Sektory mají smysl ve stanici kde je třeba kusá kolej nebo kolej rozdělená na dvě části a tedy dvě nástupiště viz Praha hlavní. Tam je smysl… Číst vice »

Leinad

„Když mám zpoždění, zastavím tak, abych prodloužil pobyt“

Jan Novotný

Líbí se mi, jak si Jirka plní dětské sny. Nejdříve rychlost 200 km/h, teď blikající nádraží 😉 Jen se bojím, že se stylem údržby SŽ (IS, výtahy, apod.) to bude blikat maximálně do dokončení rekonstrukce. A to ještě pan Kolovratník bude muset ve volném čase hrany pořádně zametat ;D

medical_examiner

Poslanec Kolovratník bude od října výpravčí pro trať Hodonín – Holíč.
Tam totiž provoz jen tak nebude…😂😈

None

Už jsem myslel, že jde o informaci o tom, jaké vagóny pojedou. U ČD je to často náhoda co se jim podaří sehnat a člověk do poslední chvíle neví v čem pojede se svojí pečlivě vybranou místenkou.

Jojo

Správa železnic je dopravce?

David
David

To je vtipný, jak mi tady mínusujete evidentní pravdu, ještě nezpochybnitelně doloženou linkem na seznam všech dopravců. Tahle šotoušská komunita má vážně dost 😂

Dominik

Ano, sice provozují drážní dopravu jen pro svou potřebu, ale je. Však před pár roky se na rychlo dělal nový předpis pro provozování drážní dopravy, protože žádný nebyl, tak aby jim DÚ nesebral licenci.

Bertik

Tak to máte těžké, stál jsem vedle soupravy loko+ nějaké osobní vagony a na tabuli bylo napsáno Pendolíno. Na můj dotaz průvodčí jestli ty vagony jsou to Pendolíno mi sdělila, že ano. Když jsem si dovolil podotknout, že Pendolíno před 3 dny vypadalo jinak utrousila, že jsem vůl a že ta cedule stejně patří SŽDC a ta si na ni může napsat co chce…

Karl vB.

To je holt vedlejší produkt marketingového přístupu dopravce, když si z druhu vozidla udělá kategorii vlaku. V případě použití náhradních vozidel jiného provedení mohou být cestující dezorientováni.

medical_examiner

Hmm, co se na ty obchodní kategorie vy***t?

Jiří Kocurek

Také pamatujete doby, kdy se na pivní lahve nedávaly žádné etikety, jen na zátce bylo datum? Jakože by se prodávalo jen a pouze anonymní europivo. A podobně by se anonymě prodávaly mobilní telefony.

medical_examiner

Prostě budou Os, Sp, R, a Ex. A ještě MV (mezistátní vlaky). Číselný interval pro R bude 170 – 629. Pro spěšné vlaky 630 – 929, a pro osobní vlaky 1000 – ? (kolik bude potřeba) Hned po Os přijdou očíslovat veškeré vnitrostátní nákladní vlaky, po nich přijdou na řadu mezistátní (osobní) vlaky a po nich mezistátní nákladní vlaky. Pro představu: R Praha – Plzeň čísla 200-225, R Praha – Brno (přes H. Brod) 300 – 329, R Olomouc – Opava východ 330-359, R Plzeň – Č. Budějovice – Brno 500-529. Sp Plzeň – Ústí nad Labem 630 – 659,… Číst vice »